Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE FERRERIES

Núm. 12820
Aprovació de les bases i la convocatòria que regiran la concessió d'ajuts individuals per a persones majors i persones amb discapacitat per a l'any 2017

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l’Ajuntament de Ferreries, en sessió ordinària de data 26/10/2017, va acordar:

Primer. Aprovar les bases que han de regir la concessió d'ajuts econòmics individuals per a persones majors i persones amb discapacitat per a l'any 2017 i l'annex adjunt, conforme s'han presentant i es transcriuen més avall.

Segon. Aprovar, simultàniament, la convocatòria per a la concessió dels ajuts econòmics individuals per a persones majors i persones amb discapacitats per a l'any 2017, que es regirà per les bases a què s'ha fet referència en el punt anterior i d'acord amb les condicions següents:

a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari: 4.402,79 €

b) Les ajudes concedides seran ateses amb càrrec a la partida pressupostària i amb l'import màxim que s’indica més avall:

Partida

Quantia màxima

48100231

4.402,79 €

c) El termini de presentació de sol·licituds per acollir-se a aquests ajuts finalitza el 18 de desembre de 2017 o fins a esgotar el límit establert a les bases.

d) El lloc de presentació de sol·licituds és el Registre General de l'Ajuntament de Ferreries.

Ferreries, (Data signatura electrònica: 13/11/17)

El batle

Josep Carreres Coll

“Bases que regeixen la concessió d'ajuts econòmics individuals de l'Ajuntament de Ferreries per a persones majors de 65 anys i persones amb discapacitat per a l'any 2017

Article 1

Objecte de la convocatòria

Tenen la consideració d’ajuts econòmics individuals, objecte d’aquesta convocatòria, les prestacions econòmiques, de caràcter no periòdic, adreçades a l’atenció de les necessitats específiques de persones majors de 65 anys i persones en situació de discapacitat reconeguda per tal de millorar la seva qualitat de vida i, en general, la promoció del seu benestar social d’acord amb la tipologia següent:

1. Ajudes tècniques

Instruments, utensilis, dispositius i equips que faciliten la relació i l'autonomia, incloent-hi els conceptes següents:

a) Pròtesis: productes sanitaris que requereixen una adaptació personalitzada i adreçats a substituir un òrgan, o part, de la persona (inclosos audiòfons, pròtesis dentals, etc.).

b) Ortesis: productes sanitaris d’ús extern i no implantables adreçats a modificar les condicions estructurals o funcionals del sistema neuromuscular, sensorial o de l’esquelet (ulleres, plantilles, faixes lumbars...).

c) Ajudes de mobilitat i comunicació: que tenen com a finalitat facilitar la relació de la persona amb el seu entorn i permetre-li una millor mobilitat i autonomia (llit hospitalari, matalàs antiescares, grua, arnès, cadira de dutxa, caminador...).

 

2.Tractaments professionals sociosanitaris

Són els tractaments rehabilitadors, dirigits a aconseguir la recuperació física, psíquica i sensorial de les persones amb alguna discapacitat o persones majors afectades per processos pluripatològics o per processos crònics incapacitadors o amb deteriorament funcional o cognitiu.

Inclouen intervencions professionals de psicomotricitat, logopèdia, tractament psicopedagògic, tractament psicoterapèutic i altres tractaments similars que corresponguin a la mateixa finalitat. En casos excepcionals i per necessitat urgent d’algun tractament rehabilitador, sempre que se’n justifiqui la procedència i que per accedir-hi no es pugui comptar amb mitjans de transport públic, es podrà considerar l’ajuda al transport.

Només es valoraran aquestes ajudes en el cas que no hi hagi un recurs públic que tengui la competència de cobrir el tractament que se sol·licita, o que, si hi és, aquest servei justifiqui el motiu pel qual no pot donar aquest tractament o bé la necessitat de complementar-lo.

Per la seva naturalesa, aquests ajuts no estan sotmesos a un termini concret de sol·licitud, atès que pel caràcter d’urgència que presenten es poden demanar en qualsevol moment de l'any.

Article 2

Import dels ajuts. Finançament

2.1 Els ajuts seran atesos amb càrrec a l'aplicació pressupostària 48100231 del Pressupost general de 2017, amb un import de 4.402,79 €.

2.2 Quan l'import de les sol·licituds d'ajut sigui superior a la quantitat màxima fixada a la convocatòria, es prioritzaran les sol·licituds en funció dels criteris objectius per a la concessió dels ajuts establerts en les presents bases, segons els principis i criteris continguts en l'article 5.

2.3 Es procurarà, sempre que sigui possible, que el o la sol·licitant cofinanci part de l'objecte o del servei al qual va destinat l'ajut.

Article 3

Requisits per a ser beneficiaris dels ajuts

Per a ser beneficiaris d’aquests ajuts, s’estableixen els requisits següents:

- Estar empadronat/ada al municipi de Ferreries.

- Ser major de 65 anys, o bé tenir un grau de discapacitat reconegut del 33 % o més.

- Acreditar la prescripció mèdica que justifiqui la necessitat del concepte sol·licitat.

- No tenir dret o accés a un altre tipus d’ajuda o servei pel mateix concepte i que doni cobertura a la necessitat.

- No disposar d'ingressos per atendre la situació de necessitat. Per calcular l’escassetat d’ingressos econòmics s’aplicaran les condicions següents:

a) Si la unitat familiar està formada per un sol membre, els ingressos mensuals no poden superar en 2,5 vegades l'IPREM mensual. Segons la Llei general de pressuposts generales de l'Estat per a l’any 2017, es fixa en 537,84 €, de manera que resulta un import màxim d’ingressos per acollir-se als ajuts de 1.344,60 €.

b) Per a unitats familiars amb més membres, s'incrementarà en un 30 % pel segon membre, en un 20 % pel tercer i en un 10 % a partir del quart membre, tots ells sobre el barem de l'import màxim d'ingressos, segons recull la taula següent:

Membres de la unitat familiar

Import màxim ingressos

Càlcul

1

1.344,60 €

Iprem 537,84 *2,5

2

1.747,98 €

+ 30%

3

2.097,58 €

+ 20%

4

2.307,33 €

+ 10%

5

2.538,07 €

+ 10%

6

2.791,87 €

+ 10%

7 o més

3.071,06 €

+ 10%

c) Per calcular els ingressos econòmics de la unitat de convivència es farà la mitjana dels ingressos obtinguts en els darrers sis mesos anteriors a la data de la sol·licitud.

Excepcionalment, si no es compleix algun dels requisits, es pot concedir un ajut si des de la unitat de treball social es considera justificada la situació de necessitat, especialment en els casos en què sigui necessari dur a terme una inversió important i imprescindible que superi la capacitat econòmica del o de la sol·licitant. En qualsevol cas, les excepcions han d'estar degudament justificades amb els informes tècnics o mèdics que corresponguin en cada cas.

Article 4

Limitacions i imports màxims per a la concessió dels ajuts

Queden exclosos els ajuts per conceptes que ja cobreixen les prestacions ofertes per altres administracions de la xarxa pública social i sanitària o altres entitats, com per exemple el catàleg d’ajudes tècniques que subvenciona el Sistema Nacional de Salut, els serveis de préstec per a ajudes tècniques, ajuts d’adaptació de la Direcció General d'Habitatge, etc. No obstant això, amb els informes tècnics corresponents, quan s'hagin obtingut ajuts d'altres administracions o entitats, es podrà valorar de manera excepcional la possibilitat de completar part de l'import si l'ajut ja concedit dona cobertura insuficient a la necessitat específica.

En comptar amb una convocatòria específica, resten totalment exclosos d’aquesta classificació, i per tant d’aquestes bases, els ajuts que tenen per objecte subvencionar estades en centres terapèutics i residencials de fora de Menorca per a gent gran, persones discapacitades, persones amb algun tipus d’addicció o menors, a més dels ajuts per a despeses de transport associades a les estades anteriors, ja sigui dels usuaris, d’acompanyants o de familiars.

Un/a sol·licitant/a pot demanar ajut per diversos conceptes, però en cap cas la suma dels ajuts pot superar l'import màxim de 2.000 €.

Percentatge màxim sobre el cost de la ajuda tècnica o el tractament sol·licitat

En funció dels ingressos de la unitat de convivència, s’estableix un percentatge màxim sobre la despesa executada per a l’ajuda tècnica o el tractament necessaris, segons es detalla en la graella següent:

% màxim ajut sobre despesa

Màxim 75 % de la despesa

Màxim 65 % de la despesa

Màxim 50 % de la despesa

Màxim 40 % de la despesa

membres

Iprem* (537,84) *1,5

Iprem (537,84) *1,8

Iprem (537,84) *2,1

Iprem (537,84) *2,5

calcul

1 membre

806,76 €

968,11 €

1.129,46 €

1.344,60 €

537,84 *»X»

2 membres

1.048,79 €

1.258,55 €

1.468,30 €

1.747,98 €

(+30%)

3 membres

1.258,55 €

1.510,25 €

1.761,96 €

2.097,58 €

(+ 20%)

4 membres

1.384,40 €

1.661,28 €

1.938,16 €

2.307,33 €

(+ 10%)

5 membres

1.522,84 €

1.827,41 €

2.131,98 €

2.538,07 €

(+ 10%)

6 membres

1.675,12 €

2.010,15 €

2.345,17 €

2.791,87 €

(+ 10%)

7 membres o més

1.842,64 €

2.211,16 €

2.579,69 €

3.071,06 €

(+ 10%)

*537,84 €, Iprem mensual, Llei general pressuposts generals de l’Estat 2017

Així mateix, s’estipula un import màxim per a cada un dels següents tipus d’ajut, sens perjudici dels percentatges sobre la despesa estipulats en l’apartat de barem econòmic:

a) Ajudes tècniques: pròtesis, ortesis i ajuts de mobilitat i comunicació

  • Audiòfon: 1.500,00 €
  • Reparació d'audiòfons: 300,00 €
  • Material coclear: 1.500 €
  • Ulleres: 320,00 €
  • Pròtesi dental: 875,00 €
  • Reparació de pròtesi dental: 85,00 €
  • Butaca anatòmica: 620,00 €
  • Llit hospitalari / adaptat: 1.750,00 €
  • Baranes de llit: 135,00 €
  • Somier llit hospitalari: 360,00 €
  • Matalàs antiescares: 360,00 €
  • Coixins antiescares: 130,00 €
  • Matalàs d'aire amb compressor: 60,00 €
  • Trapezi incorporador: 210,00 €
  • Taula de transferències: 60,00 €
  • Grua bipedestació o sostre: 1.476,00 €
  • Cadira de rodes: 2.000,00 €
  • Adaptació de cadires de rodes: 1.000,00 €
  • Arnès per a grua: 225,00 €
  • Carro elevador: 825,00 €
  • Instrumental adaptat per a la ingesta d’aliments: 200,00 €
  • Tauleta auxiliar per a llit hospitalari: 110,00 €
  • Seient giratori de banyera: 260,00 €
  • Post banyera: 110,00 €
  • Barres de paret: 160,00 €
  • Cadira de dutxa / WC: 310,00 €
  • Elevador WV: 160,00 €
  • Barra suport WV: 99,95 €
  • Carro de rentat hidràulic: 1.924 €
  • Fèrula de descàrrega dental/oclusal: 172 €
  • Pròtesi ocular: 1.000,00 €
  • Caminador: 84,00 €
  • Dispositius de suport per a la vida diària o la comunicació alternativa: 500 €
  • Remuntador amb o sense cadira/eruga remuntadora: 2.000,00 €
  • Caminador postural infantil: 1.830 €
  • Cadira de rodes: 2.000,00 €
  • Sabates ortopèdiques: 67,00 €
  • Plantilles: 67,00 €
  • Faixes lumbars: 67,00 €
  • Faixa especial: 540,00 €
  • Pedaler: 44,95 €

b) Tractaments sociosanitaris

  • Tractaments professionals sociosanitaris (psicomotricitat, logopèdia, tractament psicopedagògic, tractament psicoterapèutic... ): 1.500,00 €

Per a sol·licituds per conceptes no prevists en la relació anterior, la comissió avaluadora estudiarà la idoneïtat de la sol·licitud en cada cas.

Article 5

Sol·licituds i documentació

Les sol·licituds s'han d'adreçar, dins del termini establert en la convocatòria corresponent, al Registre General de l’Ajuntament de Ferreries mitjançant l’imprès normalitzat inclòs a l’annex 1, de qualsevol de les formes admeses en dret i juntament amb la següent documentació:

Els expedients han d’incloure la documentació següent:

a) DNI de la persona sol·licitant o del seu representant.

b) Certificat d'empadronament.

c) Justificació dels ingressos o les rendes de la unitat familiar de la persona peticionària o, si pertoca, còpia de la seva declaració de la renda.

d) Fotocòpia del llibre de família.

e) Declaració jurada de la persona sol·licitant de no haver rebut ajudes econòmiques, dins el mateix any natural, d’altres organismes pel mateix concepte o, en cas d’haver-ne rebut, que no cobreixin totalment la necessitat objecte de la petició, amb indicació, en aquest cas, de la quantia rebuda.

f) Informe social.

g) Prescripció mèdica o professional que justifiqui la necessitat de l’ajut sol·licitat.

h) Certificat de la condició de discapacitat/ada, si pertoca, expedida per l’Administració autonòmica competent.

i) En els casos en què correspongui, declaració jurada d'estar al corrent del pagament de les obligacions amb la hisenda de l'Estat i amb la de la CAIB i, si escau, també amb la Seguretat Social.

j) Full de dades bancàries.

 

k) Declaració responsable de no estar sotmès/esa a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d’obtenir la condició de persona beneficiària recollides a l’article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, publicada en el BOE núm. 276, de 18 de novembre de 2003.

l) Qualsevol altra documentació que ajudi a valorar la situació de la persona o la unitat familiar que sol·licita l’ajuda.

Article 6

Inici de l’expedient i examen de la documentació

Els ajuts es concediran d’acord amb els principis d’objectivitat, transparència, igualtat, no‑discriminació i publicitat.

L’inici de l’expedient s’efectuarà per mitjà de l’aprovació de la convocatòria corresponent per part de l’òrgan municipal competent de l’Ajuntament.

En la selecció de les sol·licituds i la gradació dels ajuts, les sol·licituds seran valorades d’acord amb el següent ordre de prioritats i tenint en compte la dotació pressupostària recollida a l’article 2 i els criteris següents:

1. Els imports màxims i les condicions de cadascun dels ajuts seran els recollits a l'article 3.

2. La necessitat de realitzar l’activitat, compra o servei subvencionat, manifestada i/o certificada o justificada mitjançant recepta, recomanació... d’algun/a professional.

3. Finalment, s’atendran els ajuts per ordre de registre d’entrada.

Article 7

Comissió avaluadora d’ajuts socials

La comissió avaluadora d’ajuts socials està formada per:

1. Presidenta: la regidora de Serveis Socials, o la persona en qui delegui.

2. Vocals:

- el secretari de l’Ajuntament

- l’interventor de l’Ajuntament

- una tècnica de Serveis Socials de l’Ajuntament

El secretari de l’Ajuntament actuarà, a la vegada, com a secretari de la comissió.

Les funcions de la comissió avaluadora són les següents:

  • Examinar, avaluar i qualificar les sol·licituds d’acord amb els criteris i els requisits que estableixen aquestes bases.
  • Aixecar acta dels acords presos, que serviran de base per elaborar la proposta de resolució.

Article 8

Tramitació i resolució dels ajuts

8.1 La treballadora social serà l’òrgan instructor del procediment de concessió d’aquests ajuts.

8.2 La treballadora social analitzarà el compliment dels requisits establerts en aquesta convocatòria, avaluarà les sol·licituds presentades i evacuarà l’informe social previst a l’article 4. Amb aquest fi, la treballadora social ha d’examinar les sol·licituds presentades i la documentació adjunta per tal de determinar si l’ajuda s’adequa a l’objecte d’aquesta convocatòria. En particular, realitzarà totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts. Si es considera necessari disposar de documentació complementària per poder fer una correcta valoració de la necessitat sol·licitada, podrà sol·licitar la documentació que consideri oportuna.

8.3 La comissió avaluadora d’ajuts socials examinarà la documentació i l’informe previ de l’instructor sobre les sol·licituds presentades, i aixecarà acta dels acords presos concretant el resultat de l’avaluació efectuada.

8.4 La regidora de Serveis Socials, vist l’expedient i la proposta de la comissió avaluadora, formularà una proposta de resolució al batle, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.

8.5 La resolució de l’expedient d’atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada d’acord amb els criteris de valoració establerts a les bases, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cadascuna de les subvencions concedides.

8.6 Els ajuts s’atorgaran per decret de batlia prenent com a base la proposta de la Regidoria de Serveis Socials. El termini màxim per resoldre serà de dos mesos, comptadors des de la data de presentació de la sol·licitud o de l’esmena definitiva de les deficiències, si són necessàries. Si no recau resolució en el termini indicat, les sol·licituds presentades s’entendran desestimades.

8.7 La resolució del procediment es notificarà a les persones interessades d’acord amb el que preveu l’article 40 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

8.8 La resolució de concessió dels ajuts es publicarà al tauler d’anuncis de l’Ajuntament, amb expressió de tots els elements indicats a l’article 18 de la LGS.

Article 9

Obligacions que contreuen els beneficiaris

Són obligacions dels beneficiaris de les ajudes:

a) Destinar l'import de l'ajuda a l'objecte per al qual s'ha sol·licitat.

b) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuï l’Administració que tengui atribuïda la competència d’instruir els ajuts econòmics individuals per a persones majors i persones amb discapacitat.

c) Comunicar a l’Administració que tengui atribuïda la competència d’instruir els ajuts econòmics individuals per a persones majors i persones amb discapacitat l'obtenció de subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol ens públic o privat, estatal o internacional.

d) Justificar l'ajuda concedida a petició de l’Administració.

Article 10

Abonament dels ajuts

Atesa la naturalesa i l’objectiu social d’aquests ajuts, l’import de la subvenció s’abonarà a la persona peticionària un cop aprovada la concessió de l’ajut, la qual cosa no eximeix la seva plena justificació.

Article 11

Modificació de la resolució de concessió

Qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de l'ajuda i, en qualsevol cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.

Article 12

Revocació de les ajudes concedides

D’acord amb el que disposa l’article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, s’ha de revocar la subvenció quan, posteriorment a la resolució de la concessió, la persona beneficiària d’aquesta incompleixi totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l’eficàcia de l’acte de concessió de la subvenció. Com a conseqüència de la revocació de la subvenció, queda sense efecte l’acte de concessió i pertoca el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament.

Article 13

Reintegrament de les ajudes concedides

D’acord amb el que disposen els articles 37 i 38 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, la persona beneficiària ha de reintegrar totalment o parcialment les quantitats rebudes i, si n’és el cas, l’interès de demora, en els casos següents:

  • L’incompliment de la finalitat per a la qual es concedí la subvenció.
  • L’obtenció de la subvenció sense que es compleixin les condicions requerides per a això, o quan s’alterin les condicions tingudes en compte per concedir-la, sempre que sigui per causes imputables a la persona beneficiària.
  • L’incompliment de l’obligació de justificació o la justificació insuficient, en els termes establerts a l’article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.
  • La concurrència de subvencions incompatibles per a la mateixa activitat.
  • La negativa a sotmetre’s a les actuacions de comprovació i control que preveu la Llei 38/2003, de 17 de novembre, o l’obstrucció injustificada d’aquestes actuacions.
  • Altres supòsits establerts en les bases reguladores.

Per reintegrar les ajudes, s’han d’aplicar els procediments que preveuen a aquest efecte els articles 41, 42 i 43 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en els quals s’ha de garantir l’audiència a les persones interessades.

Les quantitats reintegrades tenen la consideració d’ingressos de dret públic i es poden exigir per la via de constrenyiment.

Article 14

Règim d’infraccions i sancions

El règim d’infraccions i sancions administratives aplicables és el que s’estableix en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i, en el seu cas, la normativa de desplegament en matèria de subvencions que hagi aprovat l’entitat que tengui atribuïda la gestió d’aquests ajuts.

L’òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d’infraccions del que estableixen aquestes bases i de la normativa aplicable a les entitats locals en matèria de subvencions es determinarà d'acord amb el que estableixen els articles 66.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i 21 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, que regula les bases del règim local.

Article 15

Inspecció

D’acord amb el que disposen aquestes bases, les subvencions que es concedeixin s’han de sotmetre a la inspecció corresponent segons la normativa legal vigent que hi resulti aplicable.

Article 16

Normativa aplicable

En tot el que no preveuen expressament aquestes bases regeixen les disposicions que siguin aplicables a les administracions públiques locals en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les normes següents:

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE 276, de 18/11/2003)

- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB 196, de 31/12/05).”

Annex 1

Sol·licitud d'ajut econòmic individual per a persones majors i persones amb discapacitats reconegudes, per a veïns del terme municipal de Ferreries

El Sr./la Sra.

amb DNI/NIF núm.

i domicili al carrer núm.

localitat , CP

telèfon ,

actuant en qualitat de representant de , amb DNI/NIF núm., i telèfon

EXPÒS:

Que tenc coneixement de la convocatòria dels ajuts econòmics individuals per a persones majors i persones amb discapacitats reconegudes, per a veïns del terme de Ferreries, i complesc tots els requisits exigits.

Declar sota la meva responsabilitat que totes les dades facilitades en aquesta sol·licitud i la documentació que l'acompanya són certes.

Declar que accept el contingut de les bases que regulen aquests ajuts i que em compromet a complir-les íntegrament.

SOL·LICIT:

Que em sigui concedit un ajut econòmic de les següents característiques:

  • Ajudes tècniques

-pròtesis

-ortesis

-ajudes de mobilitat i comunicació

  • Tractaments de mobilitat i comunicació

Caracterització de la situació concreta per a la qual es demana l'ajuda:

Ferreries,  2017.”