Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 12811
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre el procediment sancionador incoat contra l'empresa Gas y Electricidad Generación SAU, per la possible comissió de dos infraccions greus de la llei 16/2002, d'1 de juliol, de prevenció i controls integrats de la contaminació, en relació a l’autorització ambiental integrada de la CT de Maó (IPPC S01/2016)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb l’establert a l’article 45 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es publica l’Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 26 d’octubre de 2017,

Fets

1.En data 26 de març de 2008 el conseller de Medi Ambient va dictar resolució per la qual s’atorgà l’autorització ambiental integrada a la central tèrmica de Maó, promoguda per GAS Y ELECTRICIDAD GENERACIÓN, SAU (BOIB núm. 70 de 22/05/2008).

2.En data 23 de juliol de 2014 (RE de la CAMAiT núm. 32679 de 24/07/2014) el Sr. Antonio Cantarellas Fontanet, en nom i representació de GAS Y ELECTRICIDAD GENERACIÓN SAU, va sol·licitar modificació no substancial de l’AAI de la CT de Maó, consistent en la l’ampliació del volum anual d’abocament a la mar autoritzat.

3.En sessió de 30 d’octubre de 2014, el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears va atorgar la modificació no substancial de l’autorització ambiental integrada de la CT de Maó, consistent en l’ampliació del volum anual d’abocament a la mar autoritzat amb una sèrie de condicionants (BOIB núm. 67 de 2 de maig de 2015).

4.En data 2 de juny de 2015 (RE de la Comunitat Autònoma de Balears Secció Menorca núm. 2003; RE de la CAMAiT núm. 20914 de 8/06/2015) el GOB Menorca presentà un recurs de reposició contra la resolució del Ple de la CMAIB de data 30 d’octubre de 2014.

5.En data 7 de novembre de 2016 s’emet informe tècnic per part de la CMAIB relatiu a l’incompliment del condicionant 7.3.3 de l’Autorització Ambiental Integrada de la CT de Maó:

“1.El condicionant 6.4.3 de l’AAI de la CT de Maó, tal com va ser atorgada en data 26 de març de 2008 establia:

“(...) El volum anual d'abocament al mar de la central tèrmica no superarà els 9.232.900 m3 /any. (...)”

2.Amb la modificació de l’autorització ambiental integrada de data 20 de desembre de 2013 per la qual s’adaptava l’AAI de la CT de Maó al RD 815/2013, tot i que l’AAI va ser modificada substancialment, es mantenia un condicionant que continuava fent referència al volum d’abocament autoritzat anual. En concret l’apartat 2 del condicionant 7.3.3:

“(...) El volum anual d'abocament al mar de la central tèrmica no superarà els 9.232.900 m3 /any. (...)”

3.La modificació sol·licitada pel promotor en data 23 de juliol de 2014  i atorgada pel Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears en data 30 d’octubre de 2014 representava una regularització d’una situació que s’estava produint des del moment en que es va concedir l’AAI.

El volum d’abocament autoritzat a l’AAI prenia la quantitat de disseny reflectida al projecte original d’execució de l’any 1991. L’any 2008, el volum abocat ja fou superior als 15 milions de metres cúbics, fet que s’ha mantingut durant tota la vigència de l’AAI, tal com indica el promotor en el seu escrit de data 19 d’agost de 2015.

4.El fet que l’autorització no sol·licita el volum anual total abocat com a paràmetre a aportar al control documental, ha dificultat que aquest fet fou detectat. Però amb el paràmetre de cabdal mitjà mensual, que si que s’aporta al control documental, tot i desconeixent el número exacte d’hores durant les que es produeixen l’abocament, si que es pot deduir que la quantitat d’abocament ha estat molt superior a l’autoritzada.

5.En tot cas, amb un volum abocat molt superior a l’autoritzat, els paràmetres de temperatura i clor sempre han estat dins dels valors límits indicats a l’autorització.

6.S’ha de fer constar, que la autorització atorgada l’any 2008, va establir al condicionant 6.4.6 el pagament d’un cànon per l’abocament a la mar. Aquest cànon va ser calculat en funció del volum d’aigua autoritzat a abocar i del preu establert aquell any. En concret:

“(...) CÀNON= 9.232.898 x 0’03005 x 0’02 = 5.549 Euros/any (...)”

7.Amb la modificació de l’autorització ambiental integrada de data 20 de desembre de 2013 per la qual s’adaptava l’AAI de la CT de Maó al RD 815/2013 aquest cànon va ser canviat en tant que el departament competent en la matèria va indicar que el cànon no podia ser fixo ja que el preu bàsic per metre cúbic és variable en el temps quedant la fórmula de càlcul:

“(...) CÀNON (€/any) = 9.232.898 x 0’02 x preu bàsic (...)”

8.Per això, els pagaments per cànon d’abocament a la mar que s’han estat inferiors als que s’haurien d’haver realitzat en cas de que des de un començament, el volum autoritzat a abocar hagués esta el real.”

I conclou:

“Per tant, des de la concessió de l’autorització ambiental integrada l’any 2008 i fins el moment en que en sessió de 30 d’octubre de 2014, el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears va atorgar la modificació no substancial de l’autorització ambiental integrada de la CT de Maó, consistent en l’ampliació del volum anual d’abocament a la mar autoritzat; GAS Y ELECTRICIDAD GENERACIÓN SAU ha estat incomplint l’apartat 2 del condicionant 7.3.3 de l’AAI en vigor tot i que no s’ha produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient ni s’ha posat en perill greu la seguretat o salut de les persones.”

6.En data 9 de novembre de 2016 s’emet informe i proposta d'Acord al Ple de la CMAIB d'incoació de procediment sancionador a l'empresa GAS Y ELECTRICIDAD GENERACIÓN SAU, per la possible comissió de dos infraccions greus de la Llei 16/2002, d'1 de juliol, de prevenció i controls integrats de la contaminació, en relació a l’Autorització Ambiental Integrada de la CT de Maó.

7.En data 23 de novembre de 2016 el Ple de la CMAIB va acordar iniciar procediment sancionador a l'empresa GAS Y ELECTRICIDAD GENERACIÓN SAU, per la possible comissió de dos infraccions greus de la Llei 16/2002, d'1 de juliol, de prevenció i controls integrats de la contaminació, en relació a l’Autorització Ambiental Integrada de la CT de Maó.

8.En data 5 de desembre de 2016 l’empresa GAS Y ELECTRICIDAD GENERACIÓN SAU rep la notificació de l’inici del procediment sancionador.

9.En data 22 de desembre de 2016 té entrada escrit d’al·legacions de l’empresa GAS Y ELECTRICIDAD GENERACIÓN SAU.

Fonaments de dret

1.- Els fets descrits a l’informe tècnic de 7 de novembre de 2016 poden ser constitutius de les següents infraccions:

Infraccions greus:

- art. 30.3:

b) Incompliment de les condicions establertes a l'autorització ambiental integrada, sense que s'hagi produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient o s'hagi posat en perill greu la seguretat o salut de les persones, així com no adoptar les mesures necessàries per a tornar a assegurar el compliment en el termini més breu possible i així evitar accidents o incidents.

f) No informar immediatament l'òrgan competent de la comunitat autònoma de qualsevol incompliment de les condicions de l'autorització ambiental integrada, així com dels incidents o accidents que afectin de forma significativa el medi ambient.

2.- Les infraccions esmentades poden ser sancionades, d'acord amb l'article 31.b de la Llei 16/2002, per:

-Sanció econòmica d'entre 20.001 fins a 200.000 euros.

-Clausura temporal, total o parcial, de les instal·lacions, per un període màxim de dos anys.

-Inhabilitació per a l'exercici de l'activitat per un període màxim d'un any.

-Revocació de l'autorització o suspensió d'aquesta per un període màxim d'un any.

-Imposició al titular de l'obligació d'adoptar les mesures complementàries que l'òrgan competent estimi necessàries per tornar a assegurar el compliment de les condicions de l'autorització ambiental integrada i per evitar altres possibles incidents o accidents.

3.-Pel que fa a les al·legacions presentades per l’interessat:

3.1 L’al·legació “Segona.-Prescripció de les infraccions”, en resum, indica que l’acord d’incoació del procediment sancionador estableix un àmbit temporal de la possible comissió de les infraccions que discorre des de la concessió de l’autorització ambiental integrada en data 26 de març de 2008 fins al moment en què en sessió de 30 d’octubre de 2014 el Ple de la CMAIB va atorgar la modificació no substancial de l’AAI consistent en l’ampliació del volum anual d’abocament al mar autoritzat.

Es manifesta que les possibles infraccions serien de caràcter continuat, sent una sola infracció que es manifesta en una pluralitat d’accions, ja que l’AAI fixa el volum d’abocament autoritzat de forma anual.

Així, s’entén que la prescripció comença a computar des que la infracció ha cessat.  Es fixen les següents etapes de les possibles infraccions:

-De 26/03/2008 a 31/12/2008

-Any 2009

-Any 2010

-Any 2011

-Any 2012

-Any 2013

-D’1/01/2014 a 30/10/2014 (data de la modificació no substancial)

Atès que la llei 16/2002 no fixa termini de prescripció de les infraccions greus, en aquest aspecte s’ha d’acudir a l’article 30.1 i 2 de la llei 40/2015, que fixa un termini de prescripció de les infraccions greus de dos anys, i que, en el cas de les infraccions continuades o permanents, el termini començarà a córrer des que va finalitzar la conducta infractora.

Atès tot l’anterior, l’al·legació conclou que sent l’acord d’incoació de 28 de novembre de 2016 i havent cessat les possibles infraccions en data 30 d’octubre de 2014, les dues possibles infraccions greus han prescrit.

3.2 Efectivament, atès l’informe tècnic de la CMAIB de 7 de novembre de 2016 “(...) des de la concessió de l’autorització ambiental integrada l’any 2008 i fins el moment en que en sessió de 30 d’octubre de 2014, el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears va atorgar la modificació no substancial de l’autorització ambiental integrada de la CT de Maó, consistent en l’ampliació del volum anual d’abocament a la mar autoritzat; GAS Y ELECTRICIDAD GENERACIÓN SAU ha estat incomplint l’apartat 2 del condicionant 7.3.3 de l’AAI (...)”.  Per tant, d’acord amb l’article 29.6 de la llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, serà sancionable, com a infracció continuada, la realització d'una pluralitat d'accions o omissions que infringeixin el mateix o semblants preceptes administratius, en execució d'un pla preconcebut o aprofitant idèntica ocasió.  En el cas d’infraccions que consisteixen en conductes de caràcter continuat, com és el cas dels abocaments realitzats per la CT de Maó des de 26 de març de 2008 fins a 30 d’octubre de 2014 superant el límit anual autoritzat, els “dies a quo” del termini prescriptiu ha de venir referit als actes finals i no als inicials (TS 23-12-88 , EDJ 16872).

L’article 30 de la llei 40/2015 estableix que les infraccions i sancions prescriuran segons el que disposen les lleis que les estableixin. Si aquestes no fixen terminis de prescripció, com és el cas de la llei 16/2002, les infraccions molt greus prescriuran als tres anys, les greus als dos anys i les lleus als sis mesos.

El termini de prescripció de les infraccions comença a comptar des del dia en què la infracció s'hagués comès. En el cas d'infraccions continuades o permanents, el termini començarà a córrer des que va finalitzar la conducta infractora.

Atès que en data 30 d’octubre de 2014 s’acorda la modificació de l’AAI que augmentava el límit màxim d’abocament autoritzat, en aquest moment finalitza l’incompliment consistent en abocar superant aquest límit, i atès que l’acord d’incoació del procediment sancionador és de 23 de novembre de 2016, més de dos anys desprès, aquesta infracció, qualificada com a greu, ha prescrit.  El mateix s’aplica a la presumpta infracció consistent en la no informació de l’incompliment, ja que amb la sol·licitud de modificació aquest ja s’havia posat en coneixement de la CMAIB.

3.3.- Atès l’anterior, no cal pronunciament sobre la resta d’al·legacions.

 

ACORDA

1.- Declarar la terminació del procediment sancionador incoat contra la l'empresa GAS Y ELECTRICIDAD GENERACIÓN SAU, per la possible comissió de dos infraccions greus de la Llei 16/2002, d'1 de juliol, de prevenció i controls integrats de la contaminació, en relació a l’Autorització Ambiental Integrada de la CT de Maó, per la prescripció de les infraccions imputades.

2.- Arxivar l’expedient núm. S01/2016.

 

Palma, a 2 de novembre de 2017

El presidente de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias