Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 12804
Resolució del President de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, amb la qual es formula l’informe ambiental estratègic de la Modificació Puntual núm. 4 del PGOU d’Inca sobre àrees d’aportació de residus vigilades (20e/2017)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia  3 de novembre  de 2017, i d’acord amb l’article 6 del Decret 29/2009, de 8 de maig d’organització, funcions i règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (endavant CMAIB) i l’Acord del Ple de la CMAIB sobre la delegació de competències del Ple en el seu President (BOIB núm. 168 de 14/11/2015).

RESOLC FORMULAR:

Informe ambiental estratègic de la Modificació Puntual núm. 4 del PGOU d’Inca. T.M. Inca en els termes següents:

1.Determinació de subjecció a Avaluació ambiental i tramitació.

S’ha presentat la documentació amb sol·licitud de tramitació d’Avaluació ambiental estratègica simplificada. S'ha aportat "Memòria" (gener 2017) i "Estudi Ambiental estratègic simplificat" (gener 2017).

Analitzada la documentació i en base a les consultes efectuades a les Administracions afectades, hi ha una sèrie de punts de caràcter ambiental que no estan suficientment tractats en la documentació presentada. D'altra banda hi ha aspectes que no han estat tractats i hi ha certes contradiccions entre la memòria i l’Estudi Ambiental Estratègic Simplificat. Les consultes efectuades assenyalen que s'han de concretar certs punts i fins i tot hi ha propostes de canvi d'ubicació de l'àmbit de la modificació puntual.

Segons l'art. 31.2 de la Llei 21/2013 de 9 de desembre d'Avaluació Ambiental, l'òrgan ambiental tenint en compte el resultat de les consultes realitzades i de conformitat amb els criteris establerts en l'annex V resoldrà mitjançant emissió de l'informe ambiental estratègic si el pla o programa ha de sotmetre's a avaluació ambiental estratègica ordinària perquè pugui tenir efectes significatius en el medi ambient. En aquest cas l'òrgan ambiental elaborarà el document d'abast de l'estudi ambiental estratègic, tenint en compte el resultat de les consultes realitzades.

Per la seva banda segons la Llei 12/2016 de 17 d'agost, d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears, s'assenyalen en l'Annex 4 els criteris per valorar en l'avaluació ambiental estratègica simplificada, a fi de determinar si un pla o programa s'ha de sotmetre a avaluació ambiental estratègica ordinària.

Segons l'art. 10 de la llei 12/2016 en l'anàlisi tècnica de l'expedient s'ha d'incloure una referència particular a la integració paisatgística, concretament el compliment de normes d'aplicació directa en matèria paisatgística que contemplen la legislació territorial i urbanística.

En  base  a l’assenyalat en el present informe i de les consultes realitzades considerem que hi ha una sèrie de punts de caràcter ambiental i territorial que cal analitzar més detalladament a través d'una avaluació ambiental estratègica ordinària. Així mateix cal plantejar-se altres alternatives d'ubicació no contemplades en la documentació aportada.

2.Descripció i ubicació del Pla.

La Modificació Puntual núm. 4 del PGOU d'Inca, pretén donar solució a la problemàtica de recollida de residus domèstics en sòl rústic i a l’espai que envolta el sòl urbà. Per a això l'Ajuntament proposa la recollida a través d'Àrees d'aportació vigilades (AAV). La modificació núm. 4 consisteix en el canvi de qualificació de dues parcel·les de sòl rústic i part d'una parcel·la en sòl urbà per a la creació de les AAV.

Les quatre zones d'ubicació corresponen al:

Àrea 1.- Pol. 2 per 654 (SRG - AT -H). Afecta a 1.340 m2. S'instal·laran compactadores i s'impermeabilitzarà la superfície afectada. Es permeten edificacions d'altura màxima de 4 m. El total de les edificacions no serà superior a una ocupació del 15%. Es permeten obres d'infraestructura.

Àrea 2.- L'àrea 2, correspon al pol. 12 parc. 507 (SRG - AT - H). afecta a 667 m2 es realitza un tancament perimetral i s'impermeabilitzarà. El total d e les edificacions no supera el 15 % de la superfície i l'altura màxima no serà superior als 4 m. Es permetran obres d'infraestructures.

Àrea 3.- Correspon a sòl urbà. Carrer del Tomir qualificada com Equipament Esportiu. S'afectarà a 245 m2. S'impermeabilitzarà la zona i es farà ús d'un separador de greixos.

Àrea 4.- Avinguda Reis Catòlics 233. Sòl urbà qualificat com SG de Comunicacions i Infraestructures.

La modificació puntual núm. 4 consisteix en el canvi de qualificació i ús a les àrees 1, 2 i 3 com a sistemes General de Comunicacions i d'Infraestructures amb la qualificació d'Instal·lacions i Serveis per instal·lar àrees d'aportació de residus. Cada àrea comptarà amb 12 contenidors de 3.000 l i 2 contenidors d'1.000 l. L'àrea 1 contarà amb 4 màquines compactadores.

A les àrees 1 i 2 es crearà un aljub de 10 m3 per emmagatzemar aigües sobrants que es buidarà periòdicament. A l'àrea 3, les aigües sobrants aniran al clavegueram municipal.

3.Avaluació del efectes previsibles.

Les tres àrees objecte de Modificació Puntual no queden afectades per espais protegits, ni per espais de la Xarxa Natura 2000.

No queden afectats torrents, ni APRS del Pla Territorial. Si es troben en zones de vulnerabilitat d'aqüífers moderada.

L'àrea d'aportació núm. 3 queda afectada pel radi de protecció de 1.000 m de pou de proveïment en sòl urbà.

No s'han identificat "habitats" prioritaris, ni espècies d'especial interès- Tampoc s'han identificat elements de patrimoni cultural.

Les àrees 1 i 2 no disposen de serveis urbans. L'àrea 3 si disposa de tots els serveis.

L'Àrea 1 queda afectada per APT de carreteres i pel pas de gasoducte de Redexis-gas.

L'àrea 2 es veu afectada per zona de protecció del sistema ferroviari, i APT de carreteres.

La creació d'aquestes àrees influirà en els desplaçaments cap a aquestes zones. S'estimen uns 1.877 desplaçaments diaris cap a aquestes àrees.

L'àrea 1 pertany a la Unitat de paisatge 8 (UP-8) i es troba en zona de servitud d'operacions aeronàutiques.

Des del punt de vista paisatgístic la AAV1 se situa en una zona d'elevada visibilitat des de l'autopista.

4.Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades.

En base de l'art. 30 de la llei 21/2013 l'òrgan ambiental ha consultat com a Administracions públiques afectades: als Serveis Ferroviaris de Mallorca, Departament de Medi Ambient i Departament de Territori i  Infraestructures del Consell de Mallorca. També s'ha consultat a la D. Insular de Territori i Paisatge (CIM). Així mateix s'ha consultat al Servei de Residus i sòls contaminats (D.G. Educació Ambiental, Qualitat Ambiental i Residus), al Departament Tècnic de coordinació i gestió de l’aigua (D.G. Recursos Hídrics), a la D.G. d’Energia i Canvi Climàtic i a l’Àrea Funcional d’Indústria i Energia de la Delegació del Govern.

De les consultes realitzades, s'han rebut els informes dels Serveis Ferroviaris de Mallorca, del Departament de Medi ambient del CIM, del Servei de Residus i Sòls Contaminats, de la D.G. d’Energia i Canvi Climàtic, i de la Direcció Insular de Territori i Paisatge – Servei d’Ordenació del Territori del Consell de Mallorca.

Com a resultat de les consultes, les diferents administracions han formulat condicionants, han assenyalat punts i temes a tractar i estudiar, normatives d'aplicació, autoritzacions i permisos a sol·licitar, i en el cas del Consell de Mallorca proposa estudiar la ubicació de les AAV - 1 i AAV 2 a l'àrea de desenvolupament urbà en la ART 11.1, abans que en el sòl rústic.

5. Anàlisi dels criteris de l'Annex V de la llei 21/2013 i de l'Annex IV de la Llei 12/2016 per determinar si un pla o programa s'ha de sotmetre a avaluació ambiental estratègica.

Encara que la Modificació Puntual proposta afecta a espais d'escassa superfície i situats en sòl rústic (AAV - 1 i AAV - 2) i sòl urbà (AAV - 3), si poden afectar a infraestructures existents i entrar en conflicte amb altres normatives d'aplicació en relació a les mateixes. En aquest sentit no es pot avaluar la Modificació puntual en si mateixa, sense contemplar les afeccions sobre altres instal·lacions, usos i infraestructures existents en l'àmbit de la mateixa o en el seu entorn. cal tractar les limitacions que s'estableixen respecte als marges i perímetres de protecció de certes infraestructures i instal·lacions existents.

Cal contemplar les determinacions d'altres plans sectorials i territorials, a fi d'analitzar si s'ajusta la Modificació proposada a les mateixes, en especial PTIM, PDS d’Energia o PDSGRUM.

En base a les determinacions d'altres plans aprovats i normativa d'aplicació sobre l'afecció a determinades instal·lacions i infraestructures, cal avaluar la possibilitat o no de realitzaraquestes AAV en els àmbits proposats.

-Hi ha punts en la documentació aportada que no queden suficientment tractats i avaluats. D'altra banda en base a les consultes realitzades hi ha aspectes que queden sense estudiar ni avaluar. Per tant desconeixem en aquests casos les possibles afeccions ambientals.

D'altra banda es plantegen altres alternatives d'ubicació diferents a les plantejades en la documentació entrada per l'Ajuntament d'Inca.

En alguns casos s'han observat discrepàncies entre la Memòria i Estudi Ambiental.

-Es noten a faltar mesures correctores, especialment en matèria paisatgística i avaluació d'impacte paisatgístic, especialment de la AAV-1.

Per tant, en base a l'assenyalat en el present informe cal analitzar més detalladament les afeccions i impactes de la proposta de Modificació Puntual núm. 4.

-D'altra banda cal estudiar i contemplar el caràcter acumulatiu dels efectes.

Conclusions de l'informe ambiental estratègic:

Primer.- Subjectar a Avaluació Ambiental Estratègica ordinària la Modificació núm. 4 del PGOU d'Inca en base als criteris de l'Annex V de la Llei 21/2013 i criteris de l'Annex IV de la Llei 12/2016.

Segon.- El promotor en base de l'art. 31.2.a de la Llei 21/2013 de 9 de desembre, d'Avaluació elaborarà l'estudi ambiental estratègic, tenint en compte el document d'abast de l'estudi ambiental estratègic.

Tercer.- El document d'abast i el resultat de les consultes realitzades perquè s'elabori l'estudi ambiental estratègic, es notificarà al promotor (art. 31.2.1 Llei 21/2013). Es continuarà la tramitació prevista en els articles 21 i següents de la Llei 21/2013.

Quart. Tal com preveu l’article 17.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, el termini màxim per a l’elaboració de l’estudi ambiental estratègic, i per a la realització de la informació pública i de les consultes previstes als articles 20, 21, 22, i 23 serà de 15 mesos des de la notificació al promotor del document d’abast.

Cinquè.- L’informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici de que, sí és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant l’acta d’aprovació del pla o programa, d’acord amb el que disposa l’art. 31.5 de la Llei 21/2013.

 Sisè.- Aquesta Resolució s’emet sense perjudici de les competències urbanístiques de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l’aprovació.

 

Palma, a  6 de novembre de 2017

El president de la CMAIB,

Antoni Alorda Vilarrubias