Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 12801
Resolució del President de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears relativa a la Modificació del PGOU referida a la regulació d’usos per a les zones C “eixos cívics”i altres zones. TM Palma. (32c/2017)
Antecedents
1.El 21 de març de 2017 l'Ajuntament de Palma tramet a la CMAIB el projecte de modificació del PGOU en suport digital per tal que es pronunciï sobre si aquesta modificació es podria considerar que no s'ha de subjectar al procediment d'Avaluació Ambiental Estratègica (AAE).
2.El 5 de juny de 2017 el President de la CMAIB tramet a l'Ajuntament l'informe tècnic emès pel Servei d'Assessorament Ambiental on es conclou que la Modificació del PGOU s'ha de subjectar a AAE Simplificada.
3.El 21 de juliol de 2017 l'Ajuntament tramet a la CMAIB un ofici sol·licitant que reconsideri la seva posició de que la Modificació del PGOU s'ha de subjectar a AAE Simplificada i s'adjunta un informe redactat pel Departament de Planejament i Gestió Urbanística.
4.El 10 d’octubre de 2017 s’emet informe tècnic emès pel Servei d'Assessorament Ambiental on es conclou que la modificació del PGOU de Palma que es proposa es pot considerar una modificació d’escassa entitat i que no tendrà efectes significatius sobre el medi ambient; per tant, d'acord amb l’art. 9.5 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears, la Modificació PGOU no s'ha de subjectar a Avaluació Ambiental Estratègica.
Fonaments jurídics
1.L'article 9.1 de la llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears, estableix quins són els plans i programes, i les seves modificacions, que han de ser objecte d’avaluació ambiental estratègica ordinària.
2.L'article 9.2 de la llei 12/2016 estableix quins són els plans i programes, i les seves modificacions, que han de ser objecte d’avaluació ambiental estratègica simplificada.
3.L’article 9.5 de la llei 12/2016 disposa que no es subjecten als procediments d’avaluació ambiental estratègica les modificacions d’escassa entitat que l’òrgan ambiental declari, previ informe tècnic, que no tenen efectes significatius en el medi ambient.
4.En data 22 de setembre de 2017 s’emet informe tècnic del Servei d'Assessorament Ambiental relatiu a la Modificació del PGOU referida a la regulació d’usos per a diverses zones. T.M. Palma, amb el següent contingut:
“Consideracions tècniques
1.El present informe s'emet per donar resposta a l'ofici tramés per l'Ajuntament el 21 de juliol de 2017 per tal que la CMAIB reconsideràs la seva posició de que la Modificació del PGOU que s'està tramitant s'ha de subjectar a AAE Simplificada.
2.Aquesta Modificació Puntual afecta al règim d’usos del sòl i edificacions d’establiments públics i equipaments comunitari d’ús recreatiu a les zones C “eixos cívics”, A, B,C, E, FOpb, FOpc, Foa, Zona Avingudes, Zones de Renovació Espontània i Zones d’Intervenció de l’Edificació; també es pretén regular els carrers que tenen (o està previst que tenguin) prioritat per a vianants, amb la corresponent restricció de circulació i aparcament.
3.La proposta contempla la modificació dels articles 57, 58, 65 (quadre d'usos núm. 1, quadre d'usos núm. 2 i quadre d'usos núm. 10) i 129 de les Normes Urbanístiques del PGOU. Cal indicar que la modificació del quadre d'usos núm. 1 i 10 afecta la zona 36 de la Platja de Palma.
4.A l'informe emès pel Departament de Planejament s'aclareixen els següents aspectes:
-La present modificació té com a objecte establir una normativa que limiti els usos d’establiments públics (bars, cafès, restaurants, etc.) i equipament comunitari d’ús recreatiu en els eixos cívics previstos al PGOU (com carrers Fàbrica, Blanquerna, Arxiduc Lluís Salvador, entre d’altres), i en els vials per a vianants; es tracta de modificar la regulació dels usos de manera que l’ús comercial i l’administratiu i serveis personals o d’equipament privat (obligatori en les plantes baixes) siguin els predominants respecte al d’establiment públic, que haurà de ser necessàriament limitat atès l’alta concentració i el focus atractiu una vegada l’eix cívic es converteix en carrer per a vianants.
-Es tracta d’aconseguir uns nivells d’usos que permetin una vida quotidiana més fàcil a l’entorn més pròxim, afavorint el desenvolupament d’espais d’activitat econòmica de petita escala mitjançant la mescla de teixits d’activitat econòmica en els barris residencials, amb la reducció que això pot suposar quant als desplaçaments diaris per motius ocupacionals.
-Per aconseguir la proximitat treball-residència es requereix que l’activitat econòmica s’integri en els barris residencials. El PGOU, en els eixos cívics preveu que l’ús obligatori en planta baixa siguin els usos terciaris o d’equipament privat, però també la normativa ha de vetllar per a que es guardi un equilibri entre els usos i que, segons quines activitats, no creïn molèsties de convivència.
-Per obtenir els objectius marcats, la present modificació estableix les següents limitacions:
+Distància mínima de 200 m entre establiments amb ús d’equipament comunitari recreatiu.
+Densitat màxima de 3 establiments públics en un radi de 50 m.
Conclusió
Per tant, vista la documentació presentada per l'Ajuntament el 21 de març de 2017 i els aclariments efectuats el 21 de juliol de 2017, es pot concloure que la Modificació del PGOU de Palma que es proposa es pot considerar una modificació d’escassa entitat i que no tendrà efectes significatius sobre el medi ambient.
Per tant, d'acord amb l’art. 9.5 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears, la Modificació PGOU referida a la regulació d’usos per a diverses zones. T.M. Palma no s'ha de subjectar a Avaluació Ambiental Estratègica.”
1.L'Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de data 30/10/2015 de delegació de competències del Ple en el seu President (BOIB núm.168 de 14/11/2015).
Per tot això, i vist l’informe tècnic de 10 d’octubre de 2017, dict la següent:
Resolució
1.Declarar que la Modificació del PGOU referida a la regulació d’usos per a les zones C “eixos cívics”i altres zones. TM Palma, és una modificació d’escassa entitat que no té efectes significatius en el medi ambient i, per tant, d’acord amb l’article 9.5 de la llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears, no s’ha de subjectar a procediment d’avaluació ambiental estratègica.
2.Notificar aquesta resolució a l’Ajuntament de Palma.
Interposició de recursos
Aquesta resolució no és objecte de cap recurs sense perjudici dels que, si s’escau, siguin procedents en la via judicial davant la disposició de caràcter general que hagi aprovat el pla o programa, o bé, sense perjudici dels que siguin procedents en la via administrativa davant l’acte, si s’escau, d’aprovació del pla o programa.
Palma, 16 d’octubre de 2017
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias