Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 12800
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, per a la qual es formula l’informe d’impacte ambiental del projecte d’aparcament a l’aire lliure al peu del Castell Santa Àgueda en la finca de son Abatzer parcel·la 5 polígon 1 de Ferreries (117a/2017)
Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 29 de setembre de 2017, i d’acord amb l’article 6 del Decret 29/2009, de 8 de maig d’organització, funcions i règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (endavant CMAIB) i l’Acord del Ple de la CMAIB sobre la delegació de competències del Ple en el seu President (BOIB núm. 168 de 14/11/2015),
RESOLC FORMULAR:
L’informe d’impacte ambiental, del projecte d’aparcament a l’aire lliure al peu del Castell Santa Àgueda en la finca de son Abatzer parcel•la 5 polígon 1 de Ferreries en els termes següents:
1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
El projecte es troba inclòs a l’annex 2 grup 4 Projectes d’infraestructures punt 4 Aparcaments i marines seques en sòl rústic de la Llei 12/2016, de 17 d’agost d’avaluació ambiental de les Illes Balears, per la qual cosa s’ha de tramitar d’acord amb l’article 45 i següents de la Llei 21/2013, de 9 de desembre d’avaluació ambiental
2. Descripció i ubicació del projecte
L’objecte del projecte és definir les característiques tècniques de les obres e instal•lacions per adequar i habilitar una zona d’aparcament a l’aire lliure al peu del Castell Santa Àgueda en la finca de son Abatzer.
L’aparcament tindrà una superfície màxima de 1.000m2, per un número màxim de 30 cotxes i dos autocars, segons indica l’article 34 (instal•lació) del Pla Especial de Protecció (PEP). Les característiques tècniques de les obres venen donades pel PEP del Castell de Santa Àgueda, article 35. L’entrada i sortida esta equipada d’una barrera “Menorquina” de fusta d’ullastre corredissa manual. Per delimitar la zona interior de l’aparcament amb la resta de la tanca s’instal•laran pilones de llenya unides amb cordes.
3. Avaluació dels efectes previsibles
Els principals impactes es produiran durant la fase de construcció especialment sobre el sòl per possibles vessaments d’oli, sobre la vegetació per la seva eliminació i sobre la qualitat acústica i atmosfèrica. Durant la fase de funcionament, els principals impactes es produiran per l’alteració del paisatge de la zona, per residus i abocaments per possibles fuites d’oli o benzina i per generació de renou.
4. Consultes a les administracions publiques afectades i persones interessades
D’acord amb l’article 46 de la Llei 21/2013, s’ha consultat al Servei de protecció d’Espècies de la Conselleria de Medi Ambient, que té entrada el 09/08/2017 . L’informe considera altament improbable que la actuació tingui la més mínima afecció ambiental directa. Indirectament pot implicar un nivell de freqüentació del Castell de Santa Àgueda, de manera que serà recomanable dotar la infraestructura de la informació permanent corresponent respecte de les normes elementals de comportament en el medi rural.
5. Anàlisi dels criteris de l’annex III de la Llei 21/2013
S’han analitzat el criteris de l’annex III de la Llei 21/2013 d'AA i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:
1. Per les característiques del projecte, es tracta d'un projecte de reduït àmbit, que no necessita moviments de terres, no es pavimenta el terra i amb una intervenció mínima. Es preveuen materials coherents amb l’entorn.
2. El projecte es desenvolupa a sòl classificat com ANEI limítrof amb un AANP, fora d’àrees de prevenció de risc (tot i que està envoltada per APR d’incendis i d’erosió), fora de Xarxa Natura 2000 tot i que en un entorn rural natural poc antropitzat i amb una alt valor paisatgísitc. No s’observen espècies de flora ni fauna catalogada, ni torrents propers.
Per les característiques del projecte no se supera la capacitat de càrrega del medi natural.
3. Es tracta d'un projecte sense efectes transfronterers. S’avaluen de forma superficial els impactes durant la fase de construcció i funcionament però ateses les característiques i la ubicació del projecte si s’apliquen les mesures protectores i correctores proposades al projecte i al present informe, no es preveu que el projecte pugui generar impactes significatius.
Conclusions de l’Informe d’impacte ambiental
Primer. No subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària el projecte d’aparcament a l’aire lliure al peu del Castell Santa Àgueda en la finca de Son Abatzer parcel•la 5 polígon 1 de Ferreries, promogut pel Consell de Menorca atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013 i sempre i quan es compleixin les mesures correctores/protectores contingudes en el document ambiental presentat, i els condicionants següents:
1.L’aparcament haurà de disposar de cartells informatius de bones pràctiques mediambientals quant a residus, flora i fauna, renou, etc.
2.Cal que hi hagi un manteniment mínim per evitar que les cordes es facin malbé i donin lloc a que els cotxes aparquin fora de les zones habilitades. Haurà de quedar reflectit al projecte qui es responsabilitzarà del manteniment i neteja.
Es recomana:
1.Plantar arbres autòctons i propis de la zona en el perímetre de l’aparcament de manera que creant una pantalla vegetal es minimitzi al màxim l’impacte visual.
2.Un cop iniciada l’activitat no es llaurin els terrenys, per evitar la infiltració dels possibles contaminants.
Segon. Es publicarà el present informe d’impacte ambiental a la seu electrònica de la CMAIB i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’AA. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al Subcomitè d’AIA.
Tercer. L’informe d’impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s’hagués procedit a l’autorització del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d’acord amb el que disposa l’article 47.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L’informe d’impacte ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l’acte, si és el cas, d’autorització de projecte, d’acord amb el que disposa l’article 47.6 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.
Palma, a 7 de novembre de 2017
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias