Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TREBALL, COMERÇ I INDÚSTRIA

Núm. 12686
Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria per la qual es disposa la inscripció i dipòsit en el Registre de Convenis Col·lectius de les Illes Balears, i la publicació de l’Acta número 8 de la Comissió Paritària del Conveni col·lectiu del sector de l’hostaleria de les Illes Balears, sobre la interpretació i definició de l’activitat principal de les empreses d’hostaleria als efectes prevists a l’article 14 del Conveni (codi de conveni 07000435011982)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. L’11 d’octubre de 2017, els membres de la Comissió Paritària del Conveni col·lectiu del sector de l’hostaleria de les Illes Balears varen acordar la interpretació i definició de l’activitat principal de les empreses d’hostaleria als efectes prevists a l’article 14 del Conveni i varen subscriure l’Acta de sessió corresponent.

2. El mateix dia, José Carlos Sedano Almiñana, en representació de la Comissió Paritària del Conveni col·lectiu, va sol·licitar el registre, el dipòsit i la publicació de l’Acta esmentada.

Fonaments de dret

1. L’article 90.3 del Text refós de la Llei de l’Estatut dels treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d’octubre.

2. El Reial decret 713/2010, de 28 de maig, sobre registre i dipòsit de convenis i acords col·lectius de treball.

3. L’article 60 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, modificada per la Llei 4/1999, de 13 de gener.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Inscriure i dipositar l’Acta número 8 de la Comissió Paritària del Conveni col·lectiu de l’hostaleria de les Illes Balears sobre la interpretació i definició de l’activitat principal de les empreses d’hostaleria als efectes prevists a l’article 14 del Conveni, en el Registre de Convenis Col·lectius de les Illes Balears.

2. Notificar aquesta Resolució a la Comissió Paritària.

3. Ordenar la traducció del text a la llengua catalana i fer constar que la versió castellana és l’original signada pels membres de la Comissió Paritària i que la versió catalana n’és una traducció.

4. Publicar l’Acta en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 3 de novembre de 2017

La directora general de Treball, Economia Social i Salut Laboral

Isabel Castro Fernández

Per delegació del conseller de Treball, Comerç i Indústria

(BOIB 105/2015)

 

ACTA NÚM. 8

COMISSIÓ PARITÀRIA

DEL XV CONVENI COL·LECTIU SECTORIAL D’HOTELERIA

DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA DE LES ILLES BALEARS

(CODI DE CONVENI 07000435011982)

ASSISTENTS

REPRESENTACIÓ SINDICAL:

Sr. José GARCÍA RELUCIO

Sr. Alejandro TESIAS MARTÍNEZ

Per la Federació de Serveis, Mobilitat i Consum (FeSMC-UGT) Unió General de Treballadors

   

Sra. Silvia MONTEJANO COFRECES

Per la Federació de Serveis (CCOO-SERVEIS) Comissions Obreres

   

REPRESENTACIÓ EMPRESARIAL:

Sra. Carmen MARÍ CASAÑ

Sr. Juan Carlos GARCÍA OLIVER

Sr. Antonio RUIZ MARTÍNEZ

Sr. Carlos SEDANO ALMIÑANA (assessor)

Per la Federación Empresarial Hotelera de Mallorca (FEHM).

A la sala 4 del Tribunal d’Arbitratge i Mediació de les Illes Balears (TAMIB), situat a l’av. del Comte de Sallent, 11, 2a (Palma, Illes Balears), a les 11.30 hores del dimecres 11 d’octubre de 2017, es varen reunir les persones esmentades en el marge esquerre, prèviament convocades per aquesta sessió com a membres designats de la Comissió paritària del Conveni col·lectiu ressenyat en l’encapçalament de l’Acta, així com els assessors esmentats, a fi d’abordar, a instàncies de la Federació Empresarial Hotelera de Mallorca, la interpretació i definició dels serveis que s’inclouen en l’activitat principal de les empreses d’hoteleria, més concretament dels centres de treball d’allotjament i hostalatge, arran de l’acord subscrit el passat dia 28 de setembre de 2017, de modificació de l’article 14 del Conveni col·lectiu.

Aixeca l’Acta de la reunió la Sra. Silvia Montejano Cofreces, de CCOO SERVICIOS (ILLES BALEARS), la qual actua com a secretària de la Comissió durant l’exercici present en virtut de l’acord de rotació d’aquesta funció fixat en l’Acta núm. 1 de constitució de la Comissió, de data 25 d’agost de 2014 (BOIB núm. 129, de 25 de setembre).

En haver prorrogat la vigència temporal del Conveni col·lectiu en la reunió extraordinària de la Comissió negociadora del 28 de setembre de 2017 fins el dia 31 de març de 2022, la Secretaria d’actes l’exercirà en l’exercici de 2018 un representant o assessor de la FEHM; en l’any 2019 un representant o assessor de FeSMC-UGT; en l’any 2020 un representant o assessor de CCOO SERVICIOS, i en l’any 2021 i primer trimestre de 2022 de nou un representant o assessor de la FEHM.

No compareixen els representants de la ASOCIACIÓN HOTELERA DE MENORCA (ASHOME) i de la FEDERACIÓN EMPRESARIAL HOTELERA DE IBIZA Y FORMENTERA (FEHIF), organitzacions signants del Conveni col·lectiu original, però no de la seva pròrroga, tot i haver estat citats per correu electrònic el passat dia 7 d’octubre de l’any en curs.

L’ordre del dia de la reunió que es proposa és el següent:

1. Interpretació i definició de l’activitat principal de les empreses de hoteleria als efectes prevists en l’article 14 del Conveni col·lectiu.

2. Precs, preguntes i comunicacions.

S’aprova l’ordre del dia i s’aborda:

1. INTERPRETACIÓ I DEFINICIÓ DE L’ACTIVITAT PRINCIPAL DE LES EMPRESES D’HOTELERIA ALS EFECTES PREVISTS EN L’ARTICLE 14 DEL CONVENI COL·LECTIU.

Com s’ha esmentat anteriorment, se sotmet al criteri i interpretació d’aquesta Comissió paritària l’abast dels serveis que comprenen l’activitat principal de l’empresa, als efectes de la seva aplicació que preveu l’article 14 (modificat) del Conveni col·lectiu, sobre contractació i subcontractació d’obres o serveis.

La Comissió està facultada legalment per executar aquesta interpretació i és garant de vetllar per l’aplicació rigorosa i eficaç de l’articulat del Conveni, de conformitat amb el que estableix l’article 91 de l’Estatut dels treballadors, concretament en els apartats 1 i 4, que determinen l’atribució d’aquesta competència resolutiva, amb la mateixa eficàcia jurídica que els acords assolits en els convenis col·lectius, així com per allò disposat en la disposició addicional segona del mateix Conveni col·lectiu.

Aquesta regulació afecta bàsicament als centres de treball dels establiments d’allotjament i hostatge de l’àmbit d’hoteleria, sense descartar que pogués afectar a altres tipus d’establiments, tot i que en menor grau.

Així, s’acorda per la Comissió que s’entendrà que l’objecte de contractació o subcontractació suposa la realització d’obres o serveis corresponents a ‘activitat mateixa de l’empresa contractant quan es correspongui amb totes o alguna de les seves activitats principals o nuclears i suposi, per part del contractista o subcontractista, l’aportació de mà d’obra que desenvolupi funcions professionals que tenen relació directa amb aquestes activitats principals o nuclears.

En l’àmbit del sector d’hoteleria, establiments d’allotjament i allotjament d’hostes, les seves activitats i serveis principals són els següents: la recepció i consergeria; el restaurant, sala, bar i zones similars; la cuina i economat; el servei d’habitacions i pisos; la neteja comuna, llevat de l’especialitzada, a la qual es refereixen expressament els paràgrafs següents, i el servei tècnic i de manteniment regular de l’establiment, el qual inclou el personal de jardineria contractat per a funcions ordinàries concretes, i no la jardineria ornamental.

Per contra, podran ser objecte de contractació o subcontractació, sense les obligacions establertes en l’article 14 del Conveni col·lectiu, les activitats o serveis de caràcter accessori o complementari, com ara: seguretat, jardineria, animació, tasques específiques de manteniment tècnic, serveis de socorrisme i especialitzades de neteja, així com les bugaderies industrials externes, llevat que es tracti de bugaderies hoteleres centralitzades ( a les quals el present Conveni els és d’aplicació, ja que estan incloses en l’annex II, categoria de centres de treball a efectes retributius), o qualsevol altra no prevista en el paràgraf anterior, que se’ls aplicaran les regulacions dels seus respectius convenis col·lectius segons la seva activitat principal o general.

Les funcions de neteja que s’exclouen de l’activitat principal es refereixen a tasques especialitzades a realitzar per personal expert (neteja de vidrieres, façanes, exteriors de l’establiment, campanes extractores de cuina, etc.), i no inclou la neteja normal i habitual de les zones comunes de treball i de les de clients que puguin realitzar-se pel propi personal de l’àrea o departament de pisos i/o neteja de l’establiment.

Pel que fa a la subcontractació del servei de seguretat s’ha de realitzar amb empreses de seguretat privada degudament legalitzades com a tals, ja sigui amb guardes, ja sigui amb vigilants.

Així mateix, la subcontractació dels serveis de socorrisme s’ha de produir amb professionals al servei d’empreses especialitzades del sector de la vigilància aquàtica, i per a la realització de les funcions pròpies del socorrista acreditat com a tal.

En els establiments de cafeteries, bars, restaurants i similars, sí que es podrà subcontractar la neteja dels locals amb empreses externes pròpies del sector de neteja, sense que els siguin aplicables les garanties que preveu l’article 14 del present Conveni col·lectiu.

De la forma exposada s’aconsegueix l’acord d’interpretació expressat.

2. PRECS, PREGUNTES I COMUNICACIONS.

La representació de la FEHM comunica el relleu de la Sra. Inmaculada Benito Hernández com a membre de la Comissió paritària i es nomena en el seu lloc al Sr. Gabriel Llobera Prats, actual president de la FEHM, que serà substituït en cas de no poder assistir a les reunions de la Comissió per la Sra. Carmen Marí Casañ, també de la FEHM.

Excusa la seva assistència a la reunió la Sra. Àngels Sánchez Úbeda, de la Federació de Serveis de CCOO per trobar-se de baixa, segons el comunicat enviat per correu electrònic el passat 9 d’octubre.

No havent-hi més assumptes que tractar, s’aprova l’Acta i s’acorda facultar el Sr. Carlos Sedano Almiñana, assessor de la FEHM, perquè en nom de la Comissió paritària inscrigui la present Acta en el registre de l’autoritat laboral d’aquesta Comunitat Autònoma (REGCON) i sol·liciti la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

A les 12.30 hores es va donar per conclosa la reunió de la Comissió paritària i els presents varen signar-ne cinc exemplars, en el lloc i data indicats ut supra.