Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE TREBALL, COMERÇ I INDÚSTRIA
Núm. 12638
Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria per la qual s’aprova el Reglament de règim interior de la Cambra Oficial de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació d’Eivissa i Formentera
La disposició transitòria primera de la Llei 1/2017, de 12 de maig, de cambres oficials de comerç, indústria, serveis i navegació de les Illes Balears, que va entrar en vigor el 19 de maig de 2017, estableix que, dins el termini de tres mesos des de l’entrada en vigor d’aquesta llei, les cambres hi han d’adaptar el contingut dels seus actuals reglaments de règim interior. L’actual Reglament de règim interior de la Cambra Oficial de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació de d’Eivissa i Formentera va ser aprovat per la Resolució del conseller de Comerç, Indústria i Energia de 13 de desembre de 2006.
L’article 2.3 de la Llei 1/2017, de 12 de maig, disposa que les cambres es regeixen, dins el marc del que disposa la legislació bàsica estatal, en primer lloc, pel que disposen aquesta llei i les seves normes de desplegament i, en segon lloc, pels reglaments de règim interior que aprovin aquestes corporacions.
L’article 19 d’aquesta mateixa llei, en el punt 1, estableix que cada cambra s’ha de regir pel seu propi reglament de règim interior, a proposta del ple aprovada per majoria qualificada de dos terços i aprovat per la conselleria competent en matèria de comerç, la qual també en pot promoure la modificació. Aquest mateix article, en el punt 2, disposa que els actes que acordin l’aprovació o la modificació dels reglaments de règim interior de les cambres s’han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Per aquests motius, en la sessió de 4 d’octubre de 2017, el Ple de la Cambra Oficial de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació d’Eivissa i Formentera va acordar la proposta de modificació del Reglament de règim interior, adaptat a la nova Llei 1/2017, de 12 de maig, que se sotmet a l’aprovació de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria.
Per tot això, fent ús de les competències que tenc atribuïdes per l’article 2.7 del Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la modificació del Reglament de règim interior de la Cambra Oficial de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació d’Eivissa i Formentera.
2. Notificar aquesta Resolució a la Cambra Oficial de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació d’Eivissa i Formentera.
3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 30 d’octubre de 2017
El conseller de Treball, Comerç i Indústria
Iago Negueruela Vázquez
Reglament de règim interior de la Cambra Oficial de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació d’Eivissa i Formentera
I. Naturalesa. Finalitats i àmbit de la Cambra
Article 1
La Cambra Oficial de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació d’Eivissa i Formentera és una corporació de dret públic dependent de la tutela de la conselleria competent en matèria de comerç, que representa els interessos del comerç, la indústria, la navegació i els serveis de la seva demarcació, i té l’objecte, les funcions i les atribucions que determinen la Llei 4/2014, d’1 d’abril, bàsica de les cambres oficials de comerç, indústria, serveis i navegació, i les normes que la despleguen; la Llei 1/2017, de 12 de maig, de cambres oficials de comerç, indústria, serveis i navegació de les Illes Balears, i la normativa que la desplega, i les disposicions d’aquest Reglament de règim interior.
Article 2
La Cambra té personalitat jurídica i capacitat d’obrar per complir les finalitats de representació, promoció i defensa dels interessos generals del comerç, la indústria i la navegació de la seva circumscripció, i es configura com un òrgan consultiu i de col·laboració amb les administracions públiques.
A més de l’exercici de les competències de caràcter públic que li atribueix la legislació vigent i de les que li puguin encomanar i delegar les administracions públiques, la Cambra té, entre les seves funcions, la de prestar serveis a les empreses que operen les activitats de comerç, indústria, serveis i navegació, tal com estableixen l’article 5 de la Llei 4/2014 i l’article 3 de la Llei 1/2017.
Per a la prestació de les activitats de caràcter privat que s’ofereixin en règim de lliure competència, és necessari l’acord previ del Comitè Executiu i ha de ser sotmès a l’acord del Ple de la Corporació. El Comitè Executiu ha de revisar anualment les activitats de caràcter privat que dugui a terme la Cambra.
Article 3
Per a l’exercici de les seves funcions, l’àmbit territorial de la Cambra Oficial de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació d’Eivissa i Formentera s’estén a les illes d’Eivissa i Formentera, així com a totes les illes adjacents.
El domicili corporatiu de la Cambra s’ubica a Eivissa, i se’n poden establir oficines i dependències en altres poblacions importants i de més activitat industrial o mercantil, per al compliment de les mateixes finalitats. La Cambra ha de tenir, almenys, una delegació a l’illa de Formentera.
La Cambra ha d’atendre, segons les seves possibilitats, les sol·licituds de la Cambra de Mallorca i de la Cambra de Menorca, d’acord amb el capítol VIII d’aquest Reglament de règim interior.
II. Composició de la Cambra. Procediment electoral
Article 4
Cens electoral
4.1. El cens electoral de la Cambra Oficial de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació d’Eivissa i Formentera està constituït per la totalitat de les persones físiques o jurídiques, nacionals o estrangeres, que exerceixin les activitats comercials, industrials, de serveis o navilieres no excloses de conformitat amb l’article 7 de la Llei 4/2014 i l’article 10 de la Llei 1/2017, de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Aquest cens electoral general comprèn la totalitat de les seves persones electores, classificades per grups i categories, en consideració a la importància econòmica dels diversos sectors representats, en la forma que es determini en l’annex d’aquest Reglament.
El Comitè Executiu ha de revisar aquesta classificació cada any, amb referència a l’1 de gener.
La Cambra ha d’elaborar, a més del cens electoral general, un cens electoral específic constituït exclusivament per les persones físiques o jurídiques que, en formar part del cens electoral general, hagin fet aportacions voluntàries a la Cambra, en la forma que es determina en l’article 8.2 c d’aquest Reglament. Els tres vocals representants d’empreses de més aportació han de formar part d’aquest cens específic.
Les persones que integren el cens electoral tenen dret de vot per a l’elecció dels òrgans de govern de les cambres, dins la circumscripció on tenguin establiments, delegacions o agències.
4.2. Es pretén que tots els sectors econòmics estiguin degudament representats en el Plenari de la Corporació, per defensar millor els interessos econòmics de la demarcació i del comerç i la indústria, dels serveis i la navegació tradicional i genuïna de les illes.
Article 5
Revisió del cens
5.1. Abans que s’iniciï el procés electoral per renovar-ne els òrgans de govern, la Cambra ha de revisar el cens electoral, amb referència al dia 1 de gener que correspongui, en aplicació de l’article 22 de la Llei 4/2014, d’1 d’abril, bàsica de les cambres oficials de comerç, indústria, serveis i navegació, i de l’article 21 de la Llei 1/2017, de 12 de maig, de cambres oficials de comerç, indústria, serveis i navegació de les Illes Balears.
5.2. La modificació de l’estructura del cens electoral a què es refereix l’apartat anterior ha de ser aprovada per un acord del Ple de la Cambra, a proposta del Comitè Executiu.
Article 6
El règim i procediment electoral de la Cambra es regeix pel capítol IV de la Llei 1/2017, de 12 de maig, i la seva normativa de desplegament.
III. Organització interna i funcionament de la Cambra
Article 7
Els òrgans de govern de la Cambra Oficial de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació d’Eivissa i Formentera són:
III.1. El Ple
Article 8
8.1. El Ple és l’òrgan suprem de govern i representació de la Cambra. La seva composició ve determinada per l’article 13 de la Llei 1/2017, de 12 de maig, per la qual cosa es fixa en quinze el nombre de vocals.
Almenys dos membres han de tenir la residència o el domicili social, base de la seva permanència a la Cambra, a l’illa de Formentera.
8.2. La composició és la següent:
a) Deu vocals han de ser les persones representants de totes les empreses pertanyents a la Cambra, atenent a la representativitat dels diferents sectors econòmics a què pertanyin, d’acord amb la classificació en els grups i, si s’escau, en les categories, establerts en aquest Reglament.
Aquests vocals s’han d’elegir mitjançant sufragi lliure, igual, directe i secret, entre totes les persones físiques o jurídiques que exerceixin una activitat comercial, industrial i de serveis a la demarcació de la Cambra, que figurin al cens electoral.
Almenys un d’aquests vocals ha de tenir la residència, i l’empresa, la seu social, a l’illa de Formentera, i el Ple és qui ha de determinar el grup i les seccions, si s’escau, al qual ha de pertànyer, per a una millor representació d’aquesta illa.
b) Dos vocals corresponen a persones representants d’empreses i a persones de reconegut prestigi de la vida econòmica dins la circumscripció de la Cambra. Aquests vocals s’han de designar en la forma que determini l’Administració tutelant, a proposta de les organitzacions empresarials intersectorials i territorials més representatives, per la qual cosa han de presentar la llista de persones candidates proposades en un nombre que es correspongui a les vocalies a cobrir. Per a això, cal tenir en compte el que disposa la Llei de participació institucional.
Almenys un d’aquests representants ha de tenir la seu social a l’illa de Formentera.
c) Tres vocals corresponen a persones representants de les empreses de més aportació voluntària, que s’han de designar en funció de l’import de l’aportació de les empreses esmentades.
S’han de designar com a vocals, en representació de les empreses de més aportació voluntària o patrocini realitzat, les empreses que hagin abonat o patrocinat imports més grans en concepte d’aportació voluntària i haurà de fer-se l’aportació compromesa durant els quatre anys que duri el mandat.
Si coincideixen dues o més empreses amb imports similars abonats en concepte d’aportació voluntària i només queda una vocalia per cobrir, s’ha d’elegir la de més antiguitat en el cens específic d’aportants voluntaris de la Cambra, i si aquesta és igual, per sorteig. En cas de no mantenir-se les dites aportacions econòmiques, es declararà la vacant en el Ple i aquesta es cobrirà entre les empreses amb més imports abonats en concepte d’aportació voluntària que encara no pertanyin al Ple. Si no s’aconsegueix que es cobreixin aquestes vocalies, per absència d’empreses que facin aportacions voluntàries, aquestes vacants quedaran sense cobrir fins que hi hagi empreses que s’adhereixin a la Cambra amb el compromís de fer aportacions voluntàries, moment en què es cobriran les vacants.
d) Poden assistir a les reunions del Ple amb veu, però sense vot, fins a un màxim de dues persones de prestigi reconegut de la vida econòmica de l’àmbit territorial de la Cambra, proposades pel president o presidenta en la forma legalment determinada.
8.3. El secretari o secretària general i el director gerent, si n’hi ha, assisteixen amb veu però sense vot a les reunions del Ple.
8.4. A més, l’Administració tutelant pot designar un representant que ha de ser necessàriament convocat a les reunions del ple i que hi assistirà amb veu però sense vot.
Article 9
9.1. Una vegada elegits d’acord amb la Llei 1/2017, de 12 de maig, de cambres oficials de comerç, indústria, serveis i navegació de les Illes Balears, i les disposicions complementàries, els membres electes del Ple han de prendre possessió dels seus càrrecs a la seu de la Cambra dins el mes següent al de l’elecció, personalment les persones naturals, i per mitjà d’un representant amb poder suficient les persones jurídiques.
Perquè la constitució del Ple sigui vàlida, en aquest mateix acte, s'han d’incorporar dos vocals representants d’empreses i persones de reconegut prestigi en la vida econòmica dins la circumscripció de la Cambra, d’ara endavant, vocals cooptats, proposats per les organitzacions empresarials a la vegada intersectorials i territorials més representatives. Per a aquesta finalitat, les dites organitzacions han de proposar una llista de candidats en un nombre que correspongui a les vocalies que s’han de cobrir, d’acord amb l'article 8.2 de la Llei 1/2017.
Obligatòriament les organitzacions empresarials més representatives han d’incloure en les seves respectives llistes almenys un candidat que tengui l’empresa radicada a l’illa de Formentera.
Així mateix, s’han d’incorporar els tres representants de les empreses de més aportació voluntària en la demarcació, elegits entre els de major aportació voluntària a la Cambra. Amb aquesta finalitat, el secretari o secretària ha d’elaborar una llista dels electors que aspirin a les vocalies, que detalli cadascuna de les seves aportacions.
Una vegada feta l’elecció, se n’ha d’informar l’Administració tutelant, finalitat per a la qual el secretari o secretària ha de lliurar a cadascun dels elegits la credencial que en justifiqui la qualitat de membre electe.
9.2. Per a l’elecció dels vocals cooptats i els de major aportació econòmica que s’esmenten als paràgrafs anteriors de l'article 9.1, cal formar una mesa electoral, composta pels dos vocals de major i menor edat dels esmentats en l’article 8.2.a) d'aquest Reglament i pel representant de l’Administració tutelant, qui ha d’actuar de president o presidenta. Les funcions de secretari o secretària de la Mesa les ha de dur a terme el secretari o secretària general de la Cambra.
9.3. Una vegada oberta la sessió, la mesa ha d’informar del nombre de vocals que han d’integrar el Ple en representació de cadascun dels grups referits en l’article 13.2 de la Llei 1/2017, de 12 de maig, de cambres oficials de comerç, indústria, serveis i navegació de les Illes Balears, vocals electes, vocals cooptats i vocals representants de les empreses elegits entre les que hagin fet les majors aportacions voluntàries.
Acte seguit, s’ha d’iniciar el torn de proposta de candidats dels grups b i c sobre els quals ha de recaure la votació. Les seves candidatures s’han de formular per escrit i s’han de presentar en el mateix acte de constitució a la Mesa Electoral, avalades amb la signatura, almenys, de cinc vocals del Ple.
9.4. L’elecció dels càrrecs s’ha de fer per l’ordre següent:
1r. Vocals que representin empreses i persones de reconegut prestigi de la vida econòmica dins la circumscripció de la Cambra.
2n. Vocals que representin les empreses elegides entre les que hagin fet les majors aportacions voluntàries.
9.5. L’elecció s’ha de fer per votació nominal i secreta; únicament poden participar-hi els vocals electes als quals es refereix aquest Reglament.
Article 10
Elecció del president o presidenta i dels membres del Comitè Executiu
10.1. Per a l’elecció del president o presidenta i dels altres càrrecs del Comitè Executiu es requereix la constitució del Ple d’acord amb l’article anterior. Per això, s’ha de constituir una Mesa Electoral composta pels dos vocals de més i menys edat del Ple i pel representant de l’Administració tutelant, qui actua de president o presidenta. Les funcions de secretari o secretària de la Mesa les du a terme el secretari o secretària general de la Cambra.
Una vegada constituïda la Mesa, s’inicia el torn de proposta dels candidats sobre els quals ha de recaure la votació. Les propostes de candidats per a la Presidència i altres càrrecs del Comitè Executiu s’han de formular per escrit i s’han de presentar a la Mesa. Seguidament, s’han d’elegir entre els seus membres, per votació nominal i secreta, el president o presidenta i la resta de membres del Comitè Executiu. A aquest efecte, s’han d’elegir els següents:
1. President o presidenta
2. Tresorer o tresorera
3. Vicepresident primer o vicepresidenta primera
4. Vicepresident segon o vicepresidenta segona
5. Membres restants del Comitè Executiu (4 representants)
10.2. L’elecció de president o presidenta requereix una majoria de les tres quartes parts de vots dels membres del Ple en primera i segona votació. En cas de no assolir la dita majoria, serà elegit en tercera votació el membre que obtingui el major nombre de vots.
10.3. La resta de càrrecs del Comitè Executiu són elegits per majoria simple.
10.4. Una vegada ha fet l’escrutini la Mesa Electoral, cal comunicar-ne el resultat i advertir de la possibilitat de manifestar qualsevol disconformitat amb l’acte electoral.
Immediatament s’ha d’estendre l’acta corresponent, en la qual s’han de fer constar les incidències de l’acte electoral, el resultat de la votació i les reclamacions que es formulin, i se n’ha de trametre seguidament una còpia certificada, mitjançant el president o presidenta, a l’òrgan competent de l’Administració tutelant, que ha de resoldre les incidències plantejades amb audiència de les persones interessades.
Article 11
Vocals cooperadors
El Ple, constituït després de cada renovació quadriennal, i a proposta del president o presidenta d’acord amb l’article 13.5 de la Llei 1/2017, pot nomenar fins a dos vocals de reconegut prestigi de la vida econòmica de l’àmbit territorial de la demarcació de la Cambra.
S’han d’elegir entre electors de la Cambra o entre persones de reconegut prestigi relacionades amb el comerç, la indústria, els serveis i la navegació.
Els vocals cooperadors han d’assistir a les reunions del Ple a les quals siguin convocats, amb veu però sense vot. La seva participació a les sessions del Ple pot limitar-se exclusivament a l’examen del tema en atenció al qual han estat convocats, i durant el temps en què aquest sigui debatut.
Article 12
La durada del mandat dels membres del Ple és de quatre anys, i poden ser reelegits a excepció del president o presidenta, el mandat del qual no pot sobrepassar dues legislatures.
Article 13
La condició de membre del Ple és única i indelegable, i l’assistència a les sessions del Ple de la Cambra és obligatòria per als seus membres.
En conseqüència, cap membre del Ple pot representar més d’un dels grups o categories que figuren en l’annex d’aquest Reglament ni pot fer-se representar en l’exercici de la seva funció.
Article 14
Les persones jurídiques, membres del Ple, han de designar com a representants per a l’exercici directe de les funcions corporatives persones físiques amb poder suficient, i poden variar el seu representant mitjançant un acord de l’òrgan de govern corresponent, de conformitat amb els seus estatuts i amb la comunicació fefaent al president o presidenta de la Cambra, que s’ha de lliurar i registrar a Secretaria. En tot cas, la persona física que exerceixi la representació ha de tenir relació directa amb la societat, bé com a administrador, soci o empleat.
Article 15
Es perd la condició de membre del Ple per qualsevol de les causes que estableix l’article 9 del Reial decret 669/15, de 17 de juliol, pel qual es desplega la Llei 4/2014, d’1 d’abril, bàsica de les cambres oficials de comerç, indústria, serveis i navegació, i a més per les següents:
1. Declaració de concurs de creditors.
2. Greu deslleialtat a la corporació, o comissió de delictes durant l’exercici del seu càrrec.
Quan concorri alguna de les causes previstes en l’apartat anterior, el Ple, a instàncies de qualsevol dels seus membres o del Comitè Executiu ha d’incoar el procediment corresponent per a declarar la pèrdua de la condició de membre del Ple de la persona o persones afectades.
S’ha de donar audiència a la persona interessada i, si s’escau, a l’empresa de la qual exerceix la representació, perquè dins el termini de deu dies presentin les al·legacions, els documents i les justificacions que estimin pertinents.
Contra l’acord del Ple que posa fi al procediment, la persona interessada o, si s’escau, l’empresa de la qual exerceix la representació, pot interposar els recursos legals que siguin procedents.
Una vegada adoptat l’acord del Ple, o resolts els recursos interposats, si s’escau, els efectes de la pèrdua de la condició de membre del Ple es retrotrauen al dia en què va quedar acreditat el supòsit de fet que la motiva.
Article 16
Provisió de vacants del Ple
16.1. Les vacants dels membres electes:
Les vacants produïdes per la pèrdua de la condició de membre del Ple per qualsevol de les causes que preveu l’article 15 d’aquest Reglament de règim interior, s’han de proveir en el supòsit dels membres electes (supòsit de l’article 8.2 a de la Llei 1/2017), mitjançant la seva substitució pel següent candidat més votat dins del seu grup o categoria.
Si no hi ha un altre candidat, les vacants s’han de proveir mitjançant l’elecció en el grup o categoria de què es tracti.
Amb aquesta finalitat, dins dels deu dies següents a la declaració de la vacant, la Secretària General de la Cambra ha de comunicar per escrit aquesta circumstància als electors que correspongui o, si el seu nombre excedeix de cent, mitjançant un anunci en el BOIB i almenys en un dels diaris de més circulació de la demarcació de la Cambra, amb la finalitat que els electors que ho desitgin puguin presentar la candidatura de conformitat amb el títol IV d’aquest Reglament de règim interior i amb la Llei 1/2017, de 12 de maig, de cambres oficials de comerç, indústria, serveis i navegació de les Illes Balears. Aquesta comunicació s’ha de traslladar a l’Administració tutelant.
Quan només hi ha un candidat per cobrir la vacant, la proclamació de la seva candidatura equival a l’elecció.
Si no es presenta cap altra candidatura, el Ple ha d’elegir per sorteig entre les empreses que formen el grup o la categoria corresponent per cobrir la vacant.
En aquest cas, les competències pròpies de la Junta Electoral són assumides pel Comitè Executiu.
16.2. En el supòsit que es produeixin les vacants dels vocals als quals es refereix l’article 8.2 b de la Llei 1/2017, s’ha de sol·licitar la designació de la vacant a cobrir a les organitzacions empresarials més representatives, perquè aportin la llista de les persones candidates proposades en un nombre que correspongui a les vocalies que han de ser cobertes.
16.3. En el supòsit que les vacants es produeixin entre els representants de major aportació econòmica a la Cambra, l’elecció s’ha de fer d’acord amb l’article 8.2 c d’aquest Reglament.
Els elegits per ocupar vacants ho són només pel temps que resti per complir el mandat regular durant el qual s’hagi produït la vacant.
16.4. Quan la vacant produïda en el Ple tengui com a conseqüència una vacant en el Comitè Executiu, o la de la pròpia Presidència de la Cambra, s’ha de cobrir primer la vacant del Ple, pel procediment establert en l’article 9 d’aquest Reglament.
Una vegada efectuada aquesta elecció, s’ha de proveir la vacant del càrrec de president o presidenta o de la resta del Comitè Executiu en una sessió del Ple convocada a l’efecte, seguint el procediment que estableix l’article 10 d’aquest Reglament.
Article 17
Sense perjudici de les facultats previstes en la Llei 1/2017, de 12 de maig; en la Llei bàsica 4/2014, d’1 d’abril, i en les seves normes de desplegament, ni de les que li atribueix aquest Reglament, corresponen especialment al Ple:
a) La constitució d’aquest.
b) L’adopció d’acords en relació amb les funcions reconegudes en l'article 4 de la Llei 1/2017. Això no obstant, i en cas d’urgència, el Comitè Executiu pot assumir aquesta facultat per exercir les funcions a què fa referència el dit article i ha de donar compte dels seus acords al Ple en la primera sessió que aquest faci per a la seva aprovació definitiva.
c) L’aprovació i la modificació, si s’escau, dels programes anuals d’actuació i de gestió corporativa relacionats amb les activitats que, per al compliment de les seves finalitats, recullen l’article 13 del Reial decret 669/2015 i la Llei bàsica 4/2014, d’1 d’abril.
d) L’adopció d’acords sobre interposició de tota classe de recursos i accions davant qualsevol jurisdicció, sense perjudici de les facultats reconegudes al Comitè Executiu i al president o presidenta en casos d’urgència.
e) Proposar a l’Administració tutelant, per a la seva aprovació o modificació, el Reglament de règim interior de la corporació i l’elaboració del codi de bones pràctiques, d’acord amb la regulació i el procediment establerts en l’article 19 de la Llei 1/2017.
f) L’elecció i el cessament del president o presidenta i dels càrrecs del Comitè Executiu, i la declaració i la provisió de les seves vacants, així com la dels seus membres, tot això d’acord amb el que preveu el Reglament general.
g) L’elecció i el cessament dels membres del Ple a què es refereix l’article 8.2 b d’aquest Reglament; així com el nomenament i el cessament de les persones de reconegut prestigi a les quals fa referència l’article 11 d’aquest Reglament.
h) La creació i la supressió de comissions de caràcter consultiu.
i) L’aprovació de projectes de pressuposts ordinaris i extraordinaris i de les seves liquidacions.
j) L’aprovació i el control de desplegament dels plans camerals autonòmics, segons determini la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria del Govern de les Illes Balears.
k) L’adopció de tota classe d’acords relatius al secretari o secretària i al personal retribuït de la Cambra, de conformitat amb els preceptes del Reglament general de cambres, les seves normes complementàries i aquest Reglament de règim interior.
l) L’aprovació dels reglaments de personal.
m) La determinació dels empleats de la Cambra que puguin tenir accés i utilitzar la informació facilitada per l’Administració Tributària per al càlcul del recurs permanent.
n) L’obertura, la gestió i el tancament de les possibles delegacions territorials a les quals fan referència els articles 71 i següents d’aquest Reglament, hauran de ser confirmades pel Ple de la Corporació, amb el vistiplau de la conselleria tutelant.
o) L’aprovació del cens electoral.
p) L’aprovació de convenis de cooperació amb altres cambres, o la constitució del Consell Autonòmic de Cambres, si s’escau.
q) L’adopció d’acords relatius a la participació de la Cambra en tota classe d’associacions, fundacions, societats civils o mercantils.
r) L’adopció d’acords relatius a l’adquisició i disposició de béns, amb la possibilitat de delegar aquesta facultat en el Comitè Executiu en quantitats inferiors al 25 % de l’actiu fix de la Cambra.
s) La constitució de qualsevol classe de préstec o aval, així com de les garanties que afectin els béns de la Cambra.
t) Totes les facultats que li puguin correspondre en relació amb el seu caràcter d’òrgan suprem de representació i govern de la Cambra.
Article 18
El Ple s’ha de reunir en sessió ordinària almenys quatre vegades l’any, i en sessió extraordinària cada vegada que ho acordin el Comitè Executiu, el president o presidenta o la cinquena part dels membres del Ple. Aquestes reunions s’han de fer dins el termini de quinze dies hàbils comptadors des de l’endemà de l’acord o la sol·licitud.
Article 19
El Ple de la Cambra, per poder fer vàlidament les seves sessions, s’ha d’atenir al que disposa l’article 13.8 de la Llei 1/2017, de 12 de maig.
En el cas que no es pugui constituir vàlidament el Ple en sessió ordinària, el Comitè Executiu ha de resoldre els assumptes d’extrema urgència, i n’ha de donar compte dels acords en la primera reunió que faci, per ser sotmesos a la seva aprovació.
Es considerarà vàlida, en els casos que sigui procedent l’assistència a les sessions del Ple i del Comitè Executiu dels membres que resideixin a Formentera mitjançant el sistema de videoconferència.
L’assistència mitjançant aquest sistema dels membres del Ple i del Comitè Executiu que resideixin a Formentera s’ha de constatar fefaentment a través d’un certificat del tècnic de la delegació de Formentera en qui delegui el secretari o secretària general de la corporació.
Article 20
L’assistència a les sessions del Ple de la Cambra és obligatòria per als seus membres i no se’n permet la delegació.
El Ple ha d’acordar la pèrdua de la condició de membre a qui de forma injustificada no assisteixi a les sessions durant tres vegades en un any.
Perquè es puguin tenir en compte les excuses, s’han de formular per escrit.
El Ple pot considerar, a proposta del Comitè Executiu, que constitueixen una falta d’assistència injustificada a les seves reunions les excuses formulades sense fonament convincent a tres sessions ordinàries consecutives.
En tot cas, s’ha de reputar injustificada la falta d’assistència a tres de les sessions ordinàries del Ple en el curs d’un any.
Article 21
Les convocatòries ordinàries de les sessions s’han de notificar, en tot cas, als vocals amb setanta-dues hores d’antelació. Les convocatòries extraordinàries s’han de convocar amb vint-i-quatre hores d’antelació. La convocatòria ha d’expressar l’ordre del dia, el dia i l’hora de la reunió, i s’hi ha d’adjuntar també una còpia de l’acta de la sessió anterior, que s’ha d’aprovar en la sessió convocada.
Article 22
En obrir-se la sessió, el secretari o secretària ha de donar compte de les excuses rebudes i de si hi ha o no quòrum de constitució, en primera o segona convocatòria.
El secretari o secretària ha de fer les advertències pertinents sobre els possibles vicis de nul·litat dels acords si no concorre el quòrum establert en la Llei.
El president o presidenta ha de declarar oberta la sessió a l’hora fixada en la convocatòria. Les sessions han de començar, si és procedent, amb l’aprovació de l’acta anterior. El Ple, a petició de qualsevol membre, pot acordar la modificació dels termes en què l’acta estigui redactada i, amb les modificacions que s’acordin, si s’escau, ha de manifestar si n’escau o no l’aprovació.
Seguidament, el president o presidenta ha d’informar de les gestions realitzades, dels acords executats i de les resolucions que per a la bona marxa de la corporació s’hagin adoptat des de la darrera sessió.
Tot seguit, s’ha de donar compte de les comunicacions, les proposicions i els dictàmens sobre els quals s’ha de deliberar i prendre un acord, segons consti en l’ordre del dia i, a continuació, el president o presidenta ha d’obrir la discussió.
Abans d’aixecar la sessió, el president o presidenta ha d’iniciar el torn obert de paraules, en el qual els membres poden formular el que considerin oportú.
Article 23
No pot ser objecte d’acord cap assumpte que no figuri en l’ordre del dia, llevat que el Ple per unanimitat en declari la urgència.
En cap cas, el Ple no pot deliberar ni adoptar resolucions o acords sobre assumptes aliens a la competència de la Cambra.
Article 24
El president o presidenta ha de donar a les discussions l’amplitud que consideri necessària per dilucidar les qüestions plantejades; ha de dirigir el debat, concedir i retirar la paraula als membres del Ple, sotmetre les qüestions a votació quan les consideri prou debatudes, i acordar el necessari per a la bona marxa de la sessió.
Article 25
A proposta del president o presidenta, i per acord del Ple, pot decidir-se que quedi pendent algun dictamen fins a la sessió següent, quan per la importància d’aquest o per qualsevol circumstància es cregui pertinent.
Igualment, a proposta de la Presidència, i per causa justificada, es pot suspendre la sessió, que s’ha de reprendre com més aviat millor.
Article 26
El president o presidenta aixeca la sessió quan no hi ha més assumptes per tractar.
Article 27
El secretari o secretària ha d’estendre una acta de cada sessió, que ha de certificar amb la seva signatura i amb el vistiplau del president o presidenta, i ha de col·leccionar i custodiar les actes sota la seva responsabilitat.
La Cambra pot fer públics els seus acords a través dels mitjans de comunicació social en la forma que consideri convenient, excepte els que n’afectin el règim d’interior, llevat d’acord exprés del Ple.
Article 28
Cessament del president o presidenta i dels membres de Comitè Executiu
El cessament del president o presidenta i de la resta de membres del Comitè Executiu es produeix, a més de per la finalització normal dels seus mandats, per qualsevol d’aquestes causes:
La pèrdua de la condició de president o presidenta o de membre del Comitè Executiu, per qualsevol causa, ha de ser aprovada per acord del Ple adoptat en la forma, pel procediment i amb els requisits previstos en aquest Reglament de règim interior.
Article 29
Provisió de vacants del president o presidenta o del Comitè Executiu
La vacant del president o presidenta o la de qualsevol membre del Comitè Executiu per causa distinta de la finalització del mandat, s’ha de cobrir pel procediment previst en aquest article.
Una vegada produïda la vacant del president o presidenta o de qualsevol dels membres del Comitè Executiu, s’ha de convocar una sessió extraordinària del Ple dins dels quinze dies següents amb la finalitat de cobrir-la.
Si les vacants, pel seu nombre, comprometen la possibilitat de fer les sessions del Comitè Executiu per falta de quòrum, el president o presidenta ha de convocar una sessió extraordinària del Ple amb caràcter d’urgència per a proveir-les.
Si la vacant és del president o presidenta, la facultat de convocar el Ple correspon a qui el substitueixi legalment.
Un cop convocat el Ple, les vacants del president o presidenta o de la resta de membres del Comitè Executiu s’han de cobrir pel procediment que preveu l’article 10 d’aquest Reglament de Règim interior. El nou vocal ha de ser elegit entre els del mateix grup al qual pertany el vocal del qual la vacant es tracta de cobrir, amb l’única excepció del president o presidenta. L’elecció per a la provisió de la vacant del president o presidenta s’ha de fer entre la totalitat dels membres del Ple, encara que es trenqui la proporcional entre els seus membres.
Els elegits per ocupar les vacants del president o presidenta o dels membres del Comitè Executiu, ho són només pel temps que quedi per complir el mandat regular en què s’hagi produït la vacant.
III.2. El Comitè Executiu
Article 30
La Cambra té un president o presidenta, un vicepresident primer o vicepresidenta primera, un vicepresident segon o vicepresidenta segona i un tresorer o tresorera, elegits pels membres del Ple. El Comitè Executiu està compost per aquests membres i per quatre vocals més, dels quals un és el tresorer o tresorera suplent.
En tot cas, almenys un component del Comitè Executiu ha de tenir la residència a l’illa de Formentera. La Vicepresidència Primera s’ha de reservar expressament per a l’illa que no exerceix la Presidència.
Article 31
El Comitè Executiu és l’òrgan permanent de gestió, administració i proposta de la Cambra, al qual corresponen, a més de les funcions assenyalades en l’article 14 del Reial decret 669/15, de 17 de juliol, les següents:
a) Realitzar i dirigir les activitats de la Cambra necessàries per a l’exercici i el desenvolupament de les facultats reconegudes en l’article 5 del Reial decret 669/15, de 17 de juliol, i les recollides en els articles 4, 5 i 6 de la Llei 1/2017, de 12 de maig.
b) Exercir, per delegació del Ple, en casos d’urgència, les funcions a què es refereix la Llei, i donar compte dels seus acords al Ple en la primera sessió que faci, per a la seva aprovació.
c) Proposar al Ple els programes anuals d’actuació i gestió corporativa, realitzar i dirigir els ja aprovats, i donar-ne compte del compliment al Ple.
d) Proposar al Ple l’exercici d’accions i la interposició de recursos davant qualsevol jurisdicció, així com el desistiment.
e) Proposar al Ple l’adquisició de béns dins els límits dels pressuposts aprovats, llevat que compti a l’efecte amb una delegació d’aquest.
f) Proposar al Ple la modificació total o parcial del Reglament de règim interior i dels reglaments de personal.
g) Proposar al Ple la creació, la coordinació i la supressió de comissions consultives.
h) Confeccionar i proposar al Ple l’aprovació dels projectes de pressuposts ordinaris i extraordinaris, així com les seves liquidacions.
i) Prendre acords de caràcter general en matèria d’ordenació de cobraments i pagaments.
j) Inspeccionar la comptabilitat general i l’auxiliar de cada instal·lació o servei, així com els procediments i les pràctiques per fer efectius els cobraments i pagaments, sense perjudici de les facultats atribuïdes al tresorer o tresorera.
k) Proposar al Ple el règim de concert o els encàrrecs de gestió per realitzar activitats d’interès comú, i adoptar tots els acords que siguin necessaris per a preparar, aprovar i executar del concert.
l) Elaborar, disposar i contractar informes i estudis relacionats amb les finalitats de la corporació.
m) Proposar al Ple l’adopció de tota classe d’acords en matèria de personal, amb l’informe o la proposta prèvia del secretari o secretària.
n) Inspeccionar i vetlar pel funcionament normal dels serveis de la corporació.
o) En cas d’extrema urgència, adoptar decisions sobre competències que corresponen al Ple, i comunicar-ho a aquest per a la seva aprovació en la primera sessió que faci.
p) I totes les atribucions que no estiguin expressament encomanades a altres òrgans de la corporació.
Article 32
El Comitè Executiu ha de fer almenys sis sessions ordinàries a l’any, sense perjudici de les sessions extraordinàries que el president o presidenta convoqui quan ho consideri convenient o quan ho sol·licitin tres dels membres que el componen.
El Comitè Executiu, per poder fer vàlidament les seves sessions, ha d’estar constituït per la meitat més un dels seus components. Els acords s’han d’adoptar per majoria simple.
La convocatòria correspon al president o presidenta i s’ha de notificar amb una antelació mínima de quaranta-vuit hores. En tot cas, s’ha d’acompanyar de l’ordre del dia i d’una còpia de l’acta de la sessió anterior.
Article 33
El president o presidenta ha de fixar l’ordre del dia tenint en compte, si s’escau, les peticions dels altres membres del Comitè Executiu formulades amb la suficient antelació.
Això no obstant, i sense perjudici del que estableixen el paràgraf precedent i l’article anterior d’aquest Reglament, queda vàlidament constituït el Comitè Executiu quan, encara que no hi hagi hagut convocatòria, se’n trobin reunits tots els membres i ho acordin així per unanimitat.
Article 34
Les actes del Comitè Executiu, si s’escau, les ha de signar el secretari o secretària amb el vistiplau del president o presidenta.
Article 35
Els càrrecs de president o presidenta i els del Comitè Executiu poden cessar per les causes previstes en l’article 9 del Reial decret 669/15, de 17 de juliol, i l’article 15 d’aquest Reglament.
El mandat dels membres del Comitè és de quatre anys, i poden ser reelegits, però el seu mandat no pot sobrepassar dues legislatures.
III.3. El president o presidenta
Article 36
El president o presidenta, a més de les atribucions que li assignen els articles 5 del Reial decret 669/15, de 17 de juliol, i 15 de la Llei 1/2017, de 12 de maig, en té les següents:
a) Assumir i dur la representació de la Cambra en tots els actes que n’afectin la imatge corporativa, excepte en els que hi delegui.
b) Presidir el Ple, el Comitè Executiu i totes les comissions quan ho consideri oportú, i dirigir els debats. En cas de produir-se un empat en la votació d’un assumpte, s’ha de repetir la votació, i en cas de persistir l’empat, el president o presidenta ha de resoldre amb el seu vot de qualitat.
c) Donar les ordres de convocatòria i aprovar l’ordre del dia, proposat per la Secretaria, dels òrgans col·legiats de la corporació.
d) Presidir les entitats que depenguin de la Cambra.
e) Visar les actes i els certificats que s’hagin de deslliurar dels acords dels òrgans col·legiats.
f) Informar-se a través del secretari o secretària de la correspondència oficial i donar-li instruccions per despatxar, tramitar i resoldre els assumptes que plantegi.
g) Vetlar per l’execució puntual i el compliment exacte dels acords dels òrgans de govern de la corporació; donar, a l’efecte, les instruccions que consideri oportunes, i resoldre les incidències que sorgeixin.
h) En els casos i en les formes previstos en el Reglament de personal de la Cambra, donar possessió dels seus càrrecs al personal.
i) Representar la Cambra en totes les actuacions jurídiques.
j) Sense perjudici de les funcions atribuïdes als òrgans de govern, dictar totes les resolucions que consideri necessàries o avantatjoses per a la bona marxa de la corporació i, sens dubte, respecte als assumptes d’extrema urgència, i donar-ne compte al Comitè Executiu en la primera sessió que aquest faci.
k) Disposar el repartiment d’assumptes, temes o qüestions a les comissions consultives que hi hagi, quan a parer seu hagin de ser objecte d’estudi o examen.
Article 37
Els vicepresidents han d’ocupar la Presidència de la Cambra, en l’ordre que els correspongui, en els casos d’absència o malaltia del president o presidenta, així com en el de vacant, amb la plenitud de drets i facultats que li corresponen. En cas necessari, també han de coadjuvar en les tasques del president o presidenta i exercir-ne la representació en els actes que es facin a la Cambra o fora d’aquesta, als quals el president o presidenta no pugui concórrer o hi hagi de delegar la seva facultat.
En cas d’absència, vacant o malaltia del president o presidenta i dels vicepresidents, han d’ocupar la Presidència, per aquest ordre, el tresorer o tresorera o el vocal de més edat del Comitè Executiu.
Article 38
El tresorer o tresorera ha de custodiar els fons de la Cambra en la forma que el Ple disposi i ha de signar tots els documents de cobraments i pagaments.
Article 39
Per a la disposició dels fons que la Cambra tingui dipositats a qualsevol entitat bancària o de crèdit, és necessària la signatura de dues persones qualssevol que exerceixin els càrrecs següents: president o presidenta, vicepresidents, tresorer o tresorera. Una signatura ha de ser obligatòriament la del secretari o secretària general.
A la Delegació de Formentera també es pot autoritzar la signatura del tècnic o tècnica a càrrec de l’oficina.
IV. Òrgans consultius. Comissions de treball
Article 40
Les comissions són òrgans col·legiats d’assessorament del Comitè Executiu i del Ple, que tenen caràcter consultiu.
Article 41
La Cambra ha de tenir les comissions consultives que el Ple determini, a proposta del Comitè Executiu, per al bon compliment del pla d’actuacions de la Cambra.
En tot cas, hi ha d’haver una comissió per a l’illa de Formentera, que ha d’estar integrada pels membres de la corporació amb residència o domicili de les empreses, base de la seva pertinença a la Cambra, en aquesta illa.
Per aconseguir una major eficàcia i rapidesa de gestió, els assumptes debatuts per aquesta comissió, sempre que no excedeixin de l’àmbit de Formentera, han d’accedir directament al Comitè Executiu i, posteriorment, al Ple, perquè s’aprovin, i no és necessari debatre’ls a cap altra comissió específica que hi pugui haver a la Cambra.
Article 42
En el cas que les circumstàncies ho aconsellin, el Ple també pot nomenar ponències per a finalitats determinades, que s’han de dissoldre una vegada estudiat l’assumpte o la qüestió que les motivi i emès l’informe corresponent.
Article 43
El Comitè Executiu ha de proposar al Ple els membres que han de compondre les comissions, que han de ser presidides per un membre del Comitè Executiu de la corporació.
Qualsevol membre del Ple pot sol·licitar participar en temes concrets a debat a les comissions, prèviament a l’aprovació del president o presidenta de la Comissió.
Article 44
El president o presidenta de la Cambra és president nat o presidenta nada de totes les comissions i pot assistir a les seves sessions, i en aquest cas les ha de presidir.
És secretari o secretària de les comissions el de la corporació o el tècnic d’aquesta en qui el secretari o secretària de la corporació delegui.
Article 45
Als presidents de les comissions o ponències els correspon la facultat de convocar-les, presidir-les i dirigir-ne els debats i, en tot moment, han d’actuar d’acord amb les instruccions que rebin del Comitè Executiu i, en cas d’urgència, del president o presidenta de la Cambra.
Article 46
Es poden incorporar a les comissions o ponències persones especialitzades en l’assumpte que s’hagi d’estudiar que per la seva competència en la matèria hi puguin prestar una col·laboració útil. La convocatòria d’aquestes persones a les comissions és competència del president o presidenta de la comissió.
Article 47
La comissió ha d’elevar al Comitè Executiu els dictàmens o els informes que elabori, ha d’indicar el criteri de la comissió i, si s’escau, els criteris dispars d’algun dels seus vocals. El president o presidenta i el secretari o secretària de la comissió n’han de signar els informes.
Article 48
Les persones que formin part d’una comissió o ponència deixen de pertànyer-hi per la falta d’assistència, dins cada any, a quatre sessions a les quals hagin estat convocades.
V. El secretari o secretària i el personal de la Cambra
Article 49
La Cambra té un secretari o secretària permanent, que ha de posseir la titulació acadèmica de grau superior en dret, retribuït, amb veu consultiva però sense vot, que ha d’assistir com a tal a les sessions del Ple, del Comitè Executiu, de les comissions, de les ponències i a altres reunions que faci la corporació.
Article 50
El secretari o secretària s’ha de nomenar amb prèvia convocatòria pública de la vacant, anunciada en la pàgina web de la Cambra i en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, amb les bases aprovades per l’Administració tutelant i per acord del Ple adoptat per la meitat més un dels seus membres.
El secretari o secretària només ha de ser destituït per ineptitud per a l’exercici del seu càrrec o falta greu comesa en l’exercici de les seves funcions, amb previ expedient iniciat per acord raonat del Ple, adoptat per la meitat més un dels seus membres, a instància pròpia o en virtut de denúncia, en sessió especialment convocada a l’efecte.
Article 51
Correspon al secretari o secretària:
a) Custodiar el segell de la corporació.
b) Dur el registre de signatures que acredita l’assistència dels membres i vocals del Ple i del Comitè Executiu, així com de les excuses, i donar fe que a cada sessió hi ha el quòrum necessari per fer-la.
c) Custodiar, redactar i signar amb el president o presidenta les actes.
d) Expedir els certificats i donar fe dels acords adoptats a les sessions del Ple i del Comitè Executiu.
e) Dur un registre detallat de les proposicions i els assumptes lliurats a les respectives comissions o ponències per estudiar-los i fer-ne un informe.
f) Informar el president o presidenta i el Comitè Executiu de tots els assumptes que es tractin a les comissions o ponències, de l’activitat de la Cambra i de qualsevol aspecte que n’afecti la gestió.
g) Proposar al Ple i al Comitè Executiu tots els assumptes que cregui convenient i, en particular, aquells sobre els quals necessàriament s’ha de deliberar; assessorar el president o presidenta en la confecció de l’ordre del dia de les sessions, i tramitar-ne la convocatòria.
h) Assessorar el president o presidenta en totes les qüestions que siguin necessàries per a la bona marxa de la Cambra i per al compliment de les funcions camerals.
i) Despatxar, tramitar i resoldre per si mateix o a través dels serveis sotmesos a càrrec seu tota la correspondència de caràcter general de la Corporació.
j) Totes les funcions que li assignen específicament la Llei bàsica 4/2014, d’1 d’abril, i la Llei 1/2017, de 12 de maig.
Article 52
El secretari o secretària, com a coordinador de tots el serveis de la Cambra, ha de disposar tot el que consideri necessari per tal de garantir-ne la bona marxa.
Per dur a terme el compliment del deure d’advertència legal, el secretari o secretària pot sol·licitar tots els informes i assessoraments legals que cregui pertinents, imposats per la mateixa naturalesa de l’assumpte de què es tracti.
Article 53
El secretari o secretària general pot delegar l’assistència a les comissions, a les ponències i a altres reunions que faci la corporació en la persona de la Cambra que consideri més adequada per ocupar la seva posició.
Article 54
La persona en qui delegui el secretari o secretària pot representar-lo en tots els assumptes o les gestions que li encomani, excepte quan sigui per delegació del president o presidenta, cas en què requereix l’autorització expressa d’aquest.
En cas d’absència temporal, malaltia, vacant o qualsevol altre supòsit d’impediment temporal, el càrrec del secretari o secretària ha de ser assumit pel tècnic o tècnica de la corporació de major antiguitat.
Article 55
La Cambra ha de tenir el personal tècnic, administratiu, auxiliar i subaltern que exigeixi el bon funcionament de la Secretaria i dels serveis que presti la Corporació i dels que es creïn.
El personal de la Cambra s'ha d’ajustar a una plantilla que ha d’aprovar el Comitè Executiu, la dotació de la qual s’ha d’aprovar anualment, fidelment recollida als pressuposts ordinaris d’ingressos i despeses de la Cambra.
Tot el personal tècnic de la Cambra ha d’estar en possessió, almenys, d’una titulació universitària de grau mitjà.
Article 56
Tot el personal al servei de la Cambra queda subjecte al dret laboral.
Article 57
El personal de la Cambra ha d’abstenir-se de fer qualsevol activitat laboral o professional que pugui ser perjudicial o contraria als interessos de la Corporació, i s’ha de comportar en tot moment amb la deguda lleialtat corporativa, i segons el codi deontològic d’aquesta.
VI. Serveis de la Cambra
Article 58
La Cambra ha de prestar als comerciants, industrials, nautes i proveïdors de serveis de la pròpia demarcació, dins les seves possibilitats i d’acord amb les resolucions dels òrgans de govern, els serveis que consideri oportuns en relació amb les seves competències, i d’acord amb la Llei 1/2017, de 12 de maig.
Article 59
La Cambra ha de dur a terme activitats de suport i estímul a l’exportació; auxiliar i fomentar l’expansió econòmica a l’exterior, segons les directrius de l’Administració, i cooperar per exercir les funcions i les comeses que aquesta li delegui o encomani.
Article 60
El Servei de Formació i Ensenyament Empresarial i Professional té a càrrec seu l’execució i el compliment dels programes i els plans de formació i ensenyament empresarial i professional, la seva subvenció, els premis, les beques i altres ajuts i foments.
Article 61
El Servei d’Informació Estadística de la Cambra té a càrrec seu la formació del Cens de les empreses d’Eivissa i Formentera per a les finalitats electorals i recaptadores de la Cambra.
La Cambra ha de procurar reunir totes les dades necessàries que afectin cadascuna de les empreses de la seva circumscripció perquè constin en el Cens públic que ha de servir com a base d’informació.
Article 62
A sol·licitud de les empreses del Cens, la Cambra ha de practicar els peritatges i les valoracions que pugui necessitar per resoldre qüestions relacionades amb el tràfic mercantil o activitats industrials i nàutiques i, a aquest efecte, ha d’emetre els dictàmens o els certificats que siguin procedents.
Article 63
La Cambra, en la mesura de la seva capacitat econòmica i humana, organitzarà un Servei d’Estudis que tindrà a càrrec seu la provisió de tota classe de documentació econòmica i l’elaboració, amb caràcter regular, d’estudis i informes de caràcter econòmic i mercantil; elaborarà estadístiques del comerç, la indústria i la navegació; redactarà una memòria econòmica que reculli l’estat, l’evolució i les perspectives del comerç, la indústria i la navegació; elaborarà indicadors de conjuntura comercial i industrial corresponents a les empreses de la demarcació, i recopilarà tota la documentació i els estudis existents per a una informació més àmplia de tots els sectors econòmics.
Article 64
La Cambra pot administrar arbitratges i mediació en conflictes, de conformitat amb un reglament d’arbitratges i mediació que per a aquesta finalitat ha d’aprovar el Ple de la corporació.
En general, la corporació ha de prestar tots aquells serveis que derivin en benefici dels industrials, comerciants, nautes i proveïdors de serveis i, en particular, els continguts en les disposicions legals o reglamentàries.
VII. Règim econòmic i pressupostari de la CambrA
Article 65
El règim pressupostari i econòmic de la Cambra es regeix per la Llei 4/2014, d’1 d’abril, i la Llei 1/2017, de 12 de maig.
Article 66
Règim econòmic
66.1. Per al finançament de les seves activitats, la Cambra de Comerç d’Eivissa i Formentera disposa dels ingressos següents:
a) Els ingressos ordinaris i extraordinaris obtinguts pels serveis que presti i, en general, per l’exercici de les seves activitats.
b) Els productes, la renda i els increments del seu patrimoni.
c) Les aportacions voluntàries dels electors.
d) Els llegats o els donatius que pugui rebre.
e) Els procedents de les operacions de crèdit que realitzi.
f) La dotació o subvencions de concessió directa que li siguin atribuïdes per a l'execució de les actuacions que li corresponguin en el marc dels plans camerals autonòmics.
g) Els que procedeixin de convenis de col·laboració per a la realització de l’encàrrec, la delegació o la concessió que preveu l'article 4.4 de la Llei 1/2017.
h) Tots els que li puguin ser atribuïts per llei, en virtut de conveni o per qualsevol altre procediment de conformitat amb l’ordenament jurídic.
66.2. Els recursos i els ingressos de la Cambra, llevat dels que tinguin un objecte especial determinat, estan exclusivament dedicats al compliment de les finalitats de la Corporació, consignades en aquest Reglament de règim interior i en les disposicions legals i reglamentàries vigents en matèria de cambres oficials de comerç, indústria, serveis i navegació, sense que per cap concepte no es puguin dedicar a altres de diferents.
La Cambra només pot efectuar subvencions o donacions si es troben directament relacionades amb les pròpies finalitats i sense que puguin excedir globalment del 5 % de la suma dels ingressos per serveis facilitats i els ingressos patrimonials, consignats en el pressupost ordinari de l’últim exercici.
Article 67
Pressuposts i comptes anuals
67.1. La Cambra Oficial de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació d’Eivissa i Formentera ha d’elaborar anualment el pressupost ordinari per a l’exercici següent, que s‘ha d’elevar a l'Administració tutelant abans del 30 de novembre de cada any, per a la seva aprovació.
67.2. També ha de formalitzar els pressuposts extraordinaris per a la realització d’obres i serveis no previstos en el pressupost ordinari, i elevar-los igualment a la Direcció General abans esmentada per a la seva aprovació.
67.3. Per a elaborar els pressupostos ordinaris i extraordinaris, la Cambra ha de seguir les instruccions i indicacions que, si s’escau, rebi de la conselleria competent en matèria de cambres oficials de comerç, indústria, serveis i navegació, d’acord amb el que preveu l’article 32 de la Llei de cambres de comerç de les Illes Balears.
67.4. En el supòsit que la Direcció General formuli objeccions i no aprovi el pressupost ordinari, s’entén prorrogat el pressupost de l’any anterior, fins que no s’hagi aprovat el nou pressupost.
67.5. La liquidació de comptes de l’exercici precedent s’ha d’elevar a la Direcció General abans del 31 de juliol, juntament amb l’informe d’auditoria de comptes que correspongui, i del qual s’han d’aportar quatre exemplars originals signats per l’equip auditor.
67.6. La Cambra ha de dur un sistema comptable adaptat al Pla General de Comptabilitat, que reflecteixi i permeti conèixer el moviment diari d’entrades (ingressos i despeses) així com la composició i les variacions dels seu patrimoni, d’acord amb la normativa comptable que hi sigui d’aplicació, d’acord amb els principis de comptabilitat generalment acceptats i verificats per auditors externs.
Per a l’adequada diferenciació entre activitats públiques i privades que puguin desenvolupar-se en compliment de les funcions que li són pròpies, la Cambra ha de tenir una comptabilitat diferenciada per a les seves activitats públiques i privades, sense prejudici de la unitat dels comptes anuals.
67.7. La Cambra s’ha de sotmetre al règim de transparència, i ha de publicar tota la informació a la qual es refereix l’article 31.2 de la Llei 1/2017, de 12 de maig.
Article 68
Operacions especials
D’acord amb l’article 30.2 de la Llei 1/2017, de cambres de les Illes Balears, és necessària una autorització prèvia de la conselleria competent en matèria de cambres per als actes de disposició dels béns patrimonials.
Article 69
Disposició de fons i operacions financeres
69.1. Per a la disposició dels fons de la Cambra, l’obertura de comptes corrents, d’estalvi, termini, depòsits i altres operacions financeres en qualsevol entitat, és necessària la signatura indistinta almenys de dues de les persones que exerceixin els càrrecs de president o presidenta, vicepresident o vicepresidenta, tresorer o tresorera; obligatòriament una ha de ser la del secretari o secretària de la corporació.
69.2. Els documents de disposició de fons, així com de cobrament i pagament de la corporació, han de ser verificats pel secretari o secretària amb la seva signatura.
Article 70
Gestió econòmica
El Comitè Executiu, a més de les funcions detallades en els articles 31 i següents d’aquest Reglament de règim interior, té les següents obligacions relacionades amb la gestió econòmica de la Cambra:
VIII. Àmbit territorial i modificacions
Article 71
La Cambra d’Eivissa i Formentera pot establir noves delegacions de la Cambra sempre que els interessos econòmics, comercials, industrials i turístics així ho recomanin, i sempre que a l’àmbit pressupostari aquesta obertura compti amb el necessari finançament. L’obertura ha de ser aprovada pel Ple de la Corporació, amb la prèvia i preceptiva consulta a la conselleria competent en matèria de comerç.
Relacions intercamerals
Article 72
La Cambra, per complir millor les seves finalitats i utilitzar més adequadament els seus recursos i serveis, es pot relacionar amb les altres cambres per a la prestació de serveis d’interès comú, com ara els de promoció a les exportacions, de perfeccionament del comerç interior, estudis i informes, les publicacions, l’elaboració de la memòria econòmica anual, la gestió d’empreses o establiments d’interès supraprovincial, nacional o internacional, així com per a totes les activitats i les funcions que tengui encomanades i, en particular, per a l’exercici de funcions públiques.
Article 73
En especial, la Cambra Oficial de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació d’Eivissa i Formentera ha de mantenir relacions estretes amb la Cambra Oficial de Comerç, Indústria, Serveis i Navegació de Menorca i amb la de Mallorca, i signar els convenis de col·laboració corresponents, a l’efecte de defensar els interessos comuns que afecten tota la comunitat autònoma de les Illes Balears, sobretot en aquelles qüestions que n’afecten la imatge turística i de comerç exterior, així com per a la realització de publicacions, memòries i estudis de conjuntura.
Disposició transitòria única
El Comitè Executiu de la corporació ha de prendre els acords necessaris per adequar el funcionament de la Cambra a aquest Reglament de règim interior en el termini de tres mesos, comptadors des que sigui aprovat per l’Administració tutelant.
Disposició final única
L’Administració tutelant ha de designar la persona que, per raó del seu càrrec, haurà de ser convocada a totes les reunions del Ple i del Comitè Executiu de la Cambra, que tindrà la facultat d’intervenir amb veu i sense vot en la deliberació d’aquest
ANNEX 1
Estructura provisional de la Cambra de Comerç d’Eivissa i Formentera
Membres del Ple: 15
Representants per sufragi: 10 membres
Grup I. Energia i indústria: 1
Energia, aigua i extracció energética
E.111.1
E.124
E.142
E.151.2
E.151.4
E 151.5
E.152
E.161.1
E.161.3
E.161.4
E.162
E.857.8
Fabricació de calçat, pell i indústria de la confecció
E.431.3
E.434
E.435.1
E.435.4
E.436
E.437.2
E.439.1
E.439.2
E.439.9
E.441
E.442.1
E.442.9
E.451
E.452
E.453
E.454
E.455.1
E.455.9
E.456.1
E.456.2.
Fabricació de fusta i mobles
E.461
E.462.2
E.462.4
E.463
E.464
E.465
E.467
E.468.1
E.468.2
E.468.3
E.468.4
E.468.5
Indústria metàl·lica i maquinària
E.311.1
E.311.2
E.312
E.313
E.314.1
E.314.2
E.315
E.316.1
E.316.2
E.316.3
E.316.6
E.316.9
E.321.1
E.322.1
E.322.2
E.322.3
E.324.1
E.325.1
E.325.4
E.329.4
E.329.9
E.330
E.341
E.342
E.344
E.345
E.346
E.353
E.354
E.355.1
E.355.2
E.361
E.362
E.363
E.392.1
E.392.2
E.393.1
E.399
Indústria gràfica, del paper, les arts gràfiques i l’edició
E.471
E.472
E.473.1
E.473.2
E.473.3
E.473.4
E.473.9
E.474
E.475
E.476.1
E.476.2
E.476.9.
Bijuteria i altres indústries manufacturers
E.491.1
E.491.2
E.492
E.493
E.494.1
E.494.2
E.495.9.
Grup II. Construcció i promoció immobiliària: 1
Construcció i serveis auxiliars
E.501.1
E.501.2
E.501.3
E.502.1
E.502.2
E.502.3
E.502.4
E.502.5
E.502.6
E.503.1
E.503.2
E.503.3
E.503.4
E.506.0
E.507
E.508
Acabat d’obres
E.505.1
E.505.2
E.505.3
E.505.4
E.505.5
E.505.6
E.505.7.
Promoció i edificació
E.833.2
Instal·lacions i muntatges
E.504.1
E.504.2
E.504.3
E.504.4
E.504.5
E.504.6
E.504.7
E.504.8.
Fabricació de materials de construccions, indústria química i cautxú
E.224
E.225.1
E.225.2.
E.225.9
E.231.1
E.231.2
E.231.3
E.231.9
E.233.1
E.239.1
E.241
E.242.1
E.242.2
E.242.3
E.243.1
E.243.2
E.243.3
E.243.4
E.243.5.
E.244
E.246.2
E.246.3
E.246.4
E.246.5
E.247.1
E.247.2
E.247.3
E.247.4
E.247.9
E.249
E.251. 2
E.251.3
E.251.4
E.252.1
E.252.2
E.253.1
E.253.3
E.253.6
E.253.7
E.253.9
E.254.2
E.255.1
E.255.2
E.255.3
E.255.5
E.255.9
E.481.2
E.481.9
E.482.1
E.482.2
Promoció immobiliària
E.833.1
E.834
Lloguer d’habitatges i locals
E.861.1
E.861.2
E.862
Grup III. Comerç: 2
Comerç a l’engròs: 1
Indústria de l’alimentació, de begudes i tabac
E.411.1
E.411.2
E.411.3
E.412.1
E.413.1
E.413.2
E.413.3
E.414.1
E.414.2
E.414.3
E.414.4
E.415
E.416
E.417.1
E.417.2
E.418.1
E.419.1
E.419.2
E.419.3
E.421.1
E.421.2
E.422.1
E.422.2
E.422.3
E.422.4
E.423.1
E.423.2
E.423.3
E.423.9
E.424.1
E.424.3
E.425.1
E.425.2
E.425.9
E.427
E.428.1
E.428.2
E.429.1
Comerç a l’engròs d’alimentació, tèxtil, llar i personal
E.611
E.612.1
E.612.2
E.612.3
E.612.4
E.612.5
E.612.6
E.612.7
E.612.8
E.612.9
E.613.1
E.613.2
E.613.3
E.613.4
E.613.5
E.613.9
E.614.1
E.614.2
E.614.3
E.614.4
E.619.1
E.619.2
E.619.3
E.619.4
E.619.5
E.619.6
E.619.7
E.619.8
E.619.9
Comerç a l’engròs de consum, recuperació i intermediaris de comerç
E.615.1
E.615.2
E.615.3
E.615.4
E.615.4
E.615.5
E.615.6
E.615.9
E.621
E.622
E.623
E.631
Comerç a l’engròs interindustrial i exportador
E.616.1
E.616.2
E.616.3
E.616.4
E.616.5
E.616.6
E.616.9
E.617.2
E.617.3
E.617.4
E.617.5
E.617.6
E.617.8
E.617.9
E.618.1
Comerç a la menuda: 1
Comerç a la menuda d’aliments, begudes i tabac
E.641
E.642.1
E.642.2
E.642.3
E.642.4
E.642.5
E.643.1
E.643.2
E.644.1
E.644.2
E.644.3
E.644.4
E.644.5
E.644.6
E.645
E.646.1
E.646.3
E.646.4
E.646.5
E.646.6
E.646.7
E.646.8
E.647.1
E.647.2
E.647.3
E.647.4
E.647.5
E.661.2
E.662.1
E.662.2
E.663.1
E.664.9.
Comerç a la menuda de tèxtil, confecció i calçat i altre equipament personal
E.651.1
E.651.2
E.651.3
E.651.4
E.651.5
E.651.6
E.651.7
E.659.5
E.659.6
E.661.1
E.661.3
E.663.2
E.663.3
Farmàcia, drogueria, perfumeria i altres personals
E.652.1
E.652.2
E.652.3
E.652.4
E.659.1
E.659.3
E.659.4
E.659.7
E.662.2
E.663.4
Comerç a la menuda d’equipament de la llar
E.653.1
E.653.2
E.653.3
E.653.4
E.653.5
E.653.6
E.653.9
E.656
E.657
E.659.2
E.659.8
E.659.9
E.663.9
E.664.1
E.665
Comerç a la menuda de vehicles i combustibles. I altres
E.615.1
E.654.1
E.654.2
E.654.3
E.654.5
E.654.6
E.655.1
E.655.2
E.655.3
Lloguer de béns mobles
E.851
E.852
E.853
E.854.1
E.854.2
E.855
E.855.1
E.855.3
E.855.9
E.856.1
E.856.2
E.857.1
E.857.2
E.859
Reparacions d’automòbils
E.691.2
Altres reparacions
E.691.1
E.691.9
E.692
E.699
Reparacions i manteniment de bucs
E.319.1
E.319.9
E.371
E.372
E.382
E.383
Venda i lloguer de vehicles fluvials
E.654.4
E.855.2
Grup IV. Hostaleria: 4
Un dels representants ha de tenir la residència (en el cas de les persones físiques) o el domicili fiscal (en el cas de les persones jurídiques) a l’illa de Formentera
Allotjament: 3
Allotjament hoteler
E.681
E.682
E.683
Hotels apartament i allotjaments extrahotelers
E.684
E.685
E.686
e.687.1
E.687.2
E.687.3
E.687.4
Promoció immobiliària
E.833.1
E.834
Lloguer d’habitatges i locals
E.861.1
E.861.2
E.862
Restauració i serveis recreatius: 1
Restaurants i cafeteries
E.671.1
E.671.2
E.671.3
E.671.4
E.671.5
E.672.1
E.672.2
E.672.3
Cafès, bars i altres serveis d’alimentació
E.673.1
E.673.2
E.674.1
E.674.3
E.674.4
E.674.5
E.674.6
E.674.7
E.675
E.676
E.677.1
E.677.9
Lloguer de serveis personals i recreatius
E.911
E.912
E.921.1
E.921.2
E.921.3
E.921.4
E.921.5
E.921.6
E.921.7
E.921.8
E.921.9
E.922
E.965.1
E.965.2
E.965.3
E.965.4
E.966.1
E.966.2
E.966.9
E.967.1
E.967.2
E.967.3
E.968.1
E.968.2
E.968.3
E.969.1
E.969.2
E.969.3
E.969.4
E.969.5
E.969.6
E.969.7
E.971.1
E.971.2
E.971.3
E.972.1
E.972.2
E.973.1
E.973.2
E.973.3
E.974
E.975
E.979.1
E.979.2
E.979.3
E.979.4
E.979.9
E.981.1
E.981.2
E.981.3
E.982.2
E.982.4
E.982.5
E.983
E.989.1
E.989.2
E.989.3
E.991
E.999
Grup V. Transport: 1
Transport terrestre de viatgers
E.712
E.721.1
E.721.2
E.721.3
E.721.4
Transport terrestre de mercaderies i activitats annexes
E.722
E.729
E.751.1
E.751.2
E.751.3
E.751.4
E.751.5
E.751.6
E.754.1
E.754.2
E.754.4
E.754.5
E.754.6
E.754.9
E.757
Transport marítim
E.731.1
E.731.2
E.733.1
E.733.3
E.733.4
E.752.1
E.752.2
E.752.3
E.752.4
E.752.5
E.752.6.
E.752.7
E.752.8
Transport aeri
E.741.3
E.742.1
E.742.3
E.753.1
E.753.2
E.753.4
E.753.9
Grup VI. Altres serveis: 1
Banca i assegurances
E.811
E.812
E.819.2
E.819.3
E.819.4
E.819.5
E.819.6
E.819.9
E.821
E.822
E.823
E.831.1
E.831.2
E.831.9
E.832.1
E.832.2
E.832.9
Mitjans de comunicació i serveis a l’empresa
E.476.2
E.841
E.842
E.843.1
E.843.2
E.843.3
E.843.4
E.843.5
E.843.6
E.843.9
E.844
E.845
E.846
E.849.1
E.849.2
E.849.3
E.849.4
E.849.5
E.849.6
E.849.7
E.849.8
E.849.9
E.961.1
E.961.2
E.961.3
E.962.1
E.962.2
E.963.1
E.963.3
E.964.1
E.964.2
E.964.3
Ensenyament i sanitat
E.931.1
E.931.2
E.931.3
E.931.4
E.931.5
E.932.1
E.932.2
E.933.1
E.933.2
E.933.9
E.934
E.935.2
E.936
E.941.1
E.941.2
E.942.1
E.942.2
E.942.9
E.943
E.944
E.945
E.951
E.952
Professionals
P.511
P.721
P.724
P.727
P.728
P 748
P.749
P.771
P.851
P.853
P.854
P.855
P.862
P.871
P.872
P.873
P.884
P.885
P.888
Agències de viatges, activitats complementàries del transport i telecomunicacions
E.755
E.755.2
E.756
E.761.1
E.761.2
E.769
Representants de prestigi: 2
CAEB 1
PIMEEF 1
Representants d’empreses aportants: 3
Assignació mínima de vocals i grups que a l’illa de Formentera: 2 representants
1 Vocal electe del grup IV. Allotjament hoteler
1 Vocal cooptat dels proposats per les patronals més representatives ha de tenir la seu social de l’empresa a Formentera.
ANNEX 2
Organigrama de personal
Un secretari o secretària general de la corporació
Tres tècnics de grau mitjà:
• Cap de la Secretaria de la Delegació de Formentera
• Cap del Departament de Formació i Orientació Empresarial
• Cap del Departament d’Informàtica i Comunicacions
Tres administratius