Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT
Núm. 12521
Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres de 8 de novembre de 2017 per la qual s’aproven les instruccions per avaluar l’aprenentatge dels alumnes de l’educació secundària obligatòria a les Illes Balears per al curs 2017-2018
La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, estableix en l’article 28 que l’avaluació dels processos d’aprenentatge dels alumnes de l’educació secundària obligatòria és contínua, formativa i integradora i ha de tenir en compte el seu progrés en el conjunt de les matèries. En l’article 29 regula l’avaluació final de l’educació secundària obligatòria.
La Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l’educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, determina, entre altres aspectes, la participació dels alumnes i dels pares o tutors en el procés d’avaluació.
El Reial decret 1105/2014, de 26 de desembre, pel qual s’estableix el currículum bàsic de l’educació secundària obligatòria i del batxillerat, regula en els articles 20 i 21 la promoció i l’avaluació durant l’etapa de l’educació secundària obligatòria. La disposició addicional quarta fixa els documents oficials d’avaluació, i la disposició addicional cinquena, l’avaluació final de l’assignatura de llengua cooficial i literatura.
El Decret 34/2015, de 15 de maig, pel qual s’estableix el currículum de l’educació secundària obligatòria a les Illes Balears, regula en els articles 17 i 18 l’avaluació i la promoció dels alumnes a l’etapa de l’educació secundària obligatòria.
El Reial decret 310/2016, de 29 de juliol, pel qual es regulen les avaluacions finals de l’educació secundària obligatòria i del batxillerat, va establir el calendari d’implantació d’aquestes avaluacions.
El Reial decret llei 5/2016, de 9 de desembre, de mesures urgents per a l’ampliació del calendari d’implantació de la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, modifica substancialment el calendari d’implantació establert en la disposició addicional cinquena de la Llei orgànica 8/2013 i deroga la disposició final primera del Reial decret 310/2016 per adequar el règim jurídic de l’avaluació final de l’educació secundària obligatòria al nou calendari d’implantació.
El Reial decret 562/2017, de 2 de juny (BOE núm. 132, de 3 de juny), regula les condicions per a l’obtenció dels títols de graduat en educació secundària obligatòria i de batxiller, d’acord amb el que disposa el Reial decret llei 5/2016, de 9 de desembre, de mesures urgents per a l’ampliació del calendari d’implantació de la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa.
L’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, regula en l’article 35 la competència exclusiva de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears pel que fa a l’ensenyament de la llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, i en l’apartat 2 de l’article 36, la competència en el desplegament legislatiu i l’execució de l’ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.
Ateses les modificacions normatives recents que s’han indicat, i mentre no s’aprovi la normativa corresponent al procés d’avaluació, és necessari dictar una resolució per la qual s’estableixi, de manera excepcional i per al curs 2017-2018, el procés d’avaluació dels alumnes de l’educació secundària obligatòria, a fi que els centres disposin d’un instrument que reguli i faciliti la pràctica de l’avaluació.
Per tot això, i en virtut del que s’estableix en l’article 36.2 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears i en la disposició final primera del Decret 34/2015, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Aprovar les instruccions per avaluar el procés d’aprenentatge dels alumnes de l’educació secundària obligatòria a les Illes Balears per al curs 2017-2018, establertes en l’annex 1 d’aquesta Resolució.
Segon
Aprovar els models de documents establerts en els annexos 2 i 3 d’aquesta Resolució.
Tercer
Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 8 de novembre de 2017
El director general de Planificació, Ordenació i Centres
Antonio Morante Milla
ANNEX 1
Instruccions per avaluar el procés d’aprenentatge dels alumnes de l’educació secundària obligatòria a les Illes Balears per al curs 2017-2018
1. Objecte i àmbit d’aplicació
1.1. Aquestes instruccions tenen per objecte regular, el curs 2017-2018, l’avaluació del procés d’aprenentatge dels alumnes de l’educació secundària obligatòria, d’acord amb el que disposa el Decret 34/2015, de 15 de maig, pel qual s’estableix el currículum de l’educació secundària obligatòria a les Illes Balears.
1.2. Aquestes instruccions s’han d’aplicar a tots els centres docents públics i privats situats a l’àmbit territorial de les Illes Balears que imparteixen els ensenyaments corresponents a l’educació secundària obligatòria.
2. Criteris generals de l’avaluació
2.1. Els criteris generals de l’avaluació a l’educació secundària obligatòria són els que figuren en l’article 17 del Decret 34/2015.
2.2. Els criteris d’avaluació dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) a l’educació secundària obligatòria són els que figuren en l’article 22 del Decret 34/2015.
2.3. L’avaluació del procés d’aprenentatge dels alumnes de l’educació secundària obligatòria ha de ser contínua, formativa, integradora i diferenciada segons les diverses matèries del currículum, s’ha de dur a terme a cadascun dels cursos de l’etapa i ha de tenir en compte el grau en què els alumnes desenvolupen i adquireixen les competències i aconsegueixen els objectius.
2.4. A cada grup classe, ha d’impartir cada matèria un professor titular amb l’atribució docent corresponent. El professor titular és el responsable d’avaluar la matèria. L’avaluació de cada matèria establerta en el Decret 34/2015 s’ha de dur a terme tenint en compte els diferents elements del currículum: objectius, competències, continguts, criteris d’avaluació, estàndards d’aprenentatge avaluables i mètodes pedagògics concretats per a cada curs en les programacions didàctiques.
2.5. Els estàndards d’aprenentatge avaluables i els criteris d’avaluació de les diferents matèries són els referents fonamentals per valorar tant el grau d’adquisició de les competències com el de consecució dels objectius.
3. Coordinació i orientació
3.1. El tutor d’un grup d’alumnes té la responsabilitat de coordinar tant l’avaluació dels processos d’ensenyament i d’aprenentatge com la funció d’orientació individual dels alumnes, amb el suport, si escau, dels serveis d’orientació del centre i de l’equip directiu.
3.2. La funció d’orientació s’ha de desenvolupar de manera contínua, molt especialment en els moments que impliquin que els alumnes han de prendre decisions de caràcter acadèmic o professional, com els canvis d’etapa, l’elecció de l’opció d’ensenyament i de les matèries troncals d’opció i específiques o la incorporació a un programa de millora de l’aprenentatge i el rendiment (PMAR), el programa de reforç de l’aprenentatge per al quart curs de l’educació secundària obligatòria (d’ara endavant, PRAQ), a la formació professional bàsica (FPB) o al món laboral.
4. Avaluació i atenció a la diversitat
4.1. L’avaluació de l’aprenentatge dels alumnes ha de ser personalitzada, de manera que ha d’atendre les característiques de cada un. Els criteris d’avaluació i els estàndards d’aprenentatge avaluables establerts en el Decret 34/2015 són els referents per valorar el grau en què els alumnes han desenvolupat les competències i han assolit els objectius.
4.2. En el procés d’avaluació contínua, quan el progrés d’un alumne no sigui l’adequat s’han de dissenyar activitats de regulació del procés d’ensenyament-aprenentatge i, si escau, s’han d’establir mesures ordinàries de suport educatiu. Aquestes mesures es poden adoptar en qualsevol moment del curs, quan es detectin les dificultats, i s’han d’adreçar a garantir l’adquisició dels aprenentatges i les competències imprescindibles per continuar el procés educatiu.
4.3. L’avaluació dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu s’ha de regir pels mateixos referents establerts per a la resta d’alumnes. Aquesta avaluació és competència de l’equip docent, assessorat pel servei d’orientació del centre. S’han d’establir les mesures més adequades perquè les condicions de realització de les avaluacions, inclosa l’avaluació individualitzada del quart curs, s’adaptin a les necessitats dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu.
4.4. Els criteris d’avaluació i els estàndards d’aprenentatge avaluables establerts en les adaptacions curriculars significatives (ACS) dels alumnes amb necessitats educatives especials són els referents per valorar tant el grau de desenvolupament de les competències com el de consecució dels objectius d’aquests alumnes.
4.5. D’acord amb l’article 23.3 del Decret 34/2015, i sense perjudici de la permanència prevista en l’article 18.4 d’aquest mateix Decret, l’escolarització dels alumnes amb necessitats educatives especials en aquesta etapa a centres ordinaris es pot prolongar un any més, sempre que això afavoreixi la seva integració socioeducativa. Aquesta decisió l’ha de prendre l’equip docent, assessorat pels serveis d’orientació, després d’haver escoltat el parer dels pares o tutors.
5. Sessions d’avaluació
5.1. Les sessions d’avaluació són les reunions de l’equip docent del grup, coordinades pel tutor i amb l’assessorament, si escau, del servei d’orientació del centre, en què es valoren tant l’aprenentatge dels alumnes en relació amb l’assoliment de les competències i els objectius de l’etapa com la informació procedent de les famílies i el desenvolupament de la pràctica docent i en què s’adopten les mesures pertinents de millora.
5.2. Cada grup d’alumnes ha de ser objecte, a cada curs acadèmic, de les sessions d’avaluació següents, en aquest ordre:
Es pot fer coincidir la darrera sessió d’avaluació ordinària amb l’avaluació final ordinària.
Per facilitar als alumnes la recuperació de les matèries en les quals han obtingut una avaluació negativa en l’avaluació final ordinària del mes de juny, els centres han d’organitzar proves extraordinàries d’avaluació els dies 3, 4 i 5 de setembre. En el context de l’avaluació contínua, per a la qualificació final extraordinària s’han de tenir en compte l’evolució de l’alumne durant el curs, l’avaluació de les activitats de recuperació i el resultat de la prova extraordinària.
5.3. El director, o el membre de l’equip directiu que aquest delegui, ha d’assistir a les reunions d’avaluació. Així mateix, el director, o el membre de l’equip directiu que aquest delegui, ha de presidir les sessions d’avaluació ordinària i extraordinària de quart.
5.4. Els representants dels alumnes han de participar en les sessions d’avaluació quan s’hi hagin de tractar aspectes generals del grup.
5.5. El tutor ha d’estendre una acta del desenvolupament de les sessions d’avaluació, en la qual han de constar, com a mínim, els noms dels membres assistents i els dels absents, els acords presos i el resultat de les votacions, en el cas que n’hi hagi. Només ha de signar aquesta acta el tutor.
6. Presa de decisions a les sessions d’avaluació
6.1. L’equip docent ha d’actuar de manera col·legiada en l’adopció de les decisions generals resultants del procés d’avaluació.
6.2. En cada sessió d’avaluació la qualificació de cada matèria és competència del professor titular.
6.3. Les decisions s’han de prendre per consens. En el cas que no n’hi hagi, s’han d’adoptar per majoria simple. En cas d’empat, el vot de qualitat del tutor el dirimeix. En tot cas, només tenen dret de vot els professors titulars que han impartit alguna matèria a l’alumne en concret i cada professor pot emetre un vot per cada una de les matèries impartides a aquest alumne.
6.4. A les sessions d’avaluació s’ha de valorar també el resultat de les mesures organitzatives i curriculars adoptades a les sessions anteriors i s’ha de decidir quines noves mesures es considera pertinent implantar. S’han de comunicar als alumnes i als pares o tutors legals els resultats del procés d’aprenentatge i les actuacions adoptades per superar, quan calgui, les disfuncions detectades.
7. Avaluacions ordinàries
Les avaluacions ordinàries que es desenvolupen al llarg del curs són el reflex del procés d’avaluació contínua.
8. Avaluació final ordinària
A la sessió d’avaluació final ordinària del mes de juny s’han de dur a terme les actuacions següents:
S’han d’estendre les actes de desenvolupament de la sessió final ordinària, d’acord amb l’apartat 5.5 d’aquestes instruccions.
S’han d’estendre les actes d’avaluació de les matèries pendents.
S’han d’estendre les actes de l’avaluació final ordinària, d’acord amb el model de l’annex 2.
S’han de proposar les activitats de recuperació dels alumnes que es poden presentar a les proves extraordinàries.
S’han de dur a terme altres actuacions previstes en el projecte educatiu del centre.
9. Avaluació final extraordinària
A la sessió d’avaluació final extraordinària, que s’ha de celebrar com a tard el dia 7 de setembre, s’han de dur a terme les actuacions següents:
S’han d’estendre les actes de desenvolupament de la sessió final extraordinària, d’acord amb l’apartat 5.5 d’aquestes instruccions.
S’han d’estendre les actes de l’avaluació extraordinària de les matèries pendents.
S’han d’estendre les actes de l’avaluació final extraordinària, d’acord amb el model de l’annex 2.
S’han de dur a terme altres actuacions previstes en el projecte educatiu del centre.
La repetició d’un curs s’ha de considerar una mesura extraordinària i ha d’anar acompanyada d’un pla específic personalitzat.
10. Promoció
10.1. En finalitzar el curs primer, el segon i el tercer, i com a conseqüència del procés d’avaluació, l’equip docent ha de prendre les decisions corresponents sobre la promoció dels alumnes d’acord amb els articles 18 i 23.3 del Decret 34/2015. Excepcionalment, l’equip docent pot decidir que no passin al curs següent els alumnes que cursen matèries amb adaptació curricular significativa, independentment del que s’estableix en l’article 18.2 del Decret 34/2015.
10.2. En el còmput de les matèries avaluades negativament s’han de considerar tant les matèries del mateix curs com les dels cursos anteriors. Es consideren matèries diferents les corresponents a cada curs de l’etapa. Les matèries d’idèntica denominació s’han de computar de manera independent per a cada curs. Els àmbits del PMAR s’han de comptabilitzar de la forma descrita en l’apartat 16.1 d’aquestes instruccions.
10.3. El professor titular de la matèria ha d’avaluar cada assignatura tenint en compte els diferents elements del currículum. La resta de decisions, incloent-hi la titulació i el consell orientador per a l’alumne, s’han de prendre d’acord amb el que s’especifica en l’apartat 6.3 d’aquestes instruccions.
11. Proposta d’incorporació a un PMAR o a l’FPB
En la proposta d’incorporació d’un alumne a un PMAR, o a l’FPB, s’ha de seguir el procediment i s’han d’utilitzar els documents establerts en la Resolució de la directora general d’Ordenació, Innovació i Formació Professional d’11 de juny de 2015 per la qual s’estableix el model de consell orientador dels alumnes que cursen l’educació secundària obligatòria i dels documents relatius als programes de millora de l’aprenentatge i del rendiment i a la formació professional bàsica que se’n deriven.
12. Titulació
12.1. Els alumnes que, en finalitzar l’educació secundària obligatòria, hagin assolit els objectius d’aquesta etapa i hagin desenvolupat les competències corresponents obtindran el títol de graduat en educació secundària obligatòria. En cas contrari, i d’acord amb l’article 21 del Decret 34/2015, obtindran un certificat oficial.
12.2. Els alumnes que hagin superat totes les matèries de l’educació secundària obligatòria obtindran el títol de graduat en educació secundària obligatòria. La proposta de títol s’ha de fer constar a l’avaluació final ordinària.
12.3. Els alumnes que hagin suspès un màxim de dues matèries al llarg de l’etapa obtindran el títol si es compleixen totes i cadascuna de les condicions següents:
Que les matèries suspeses no siguin simultàniament Llengua catalana i literatura i Matemàtiques o Llengua castellana i literatura i Matemàtiques.
Que 2/3 parts de l’equip docent considerin que l’alumne ha assolit els objectius de l’etapa i ha desenvolupat les competències corresponents.
La decisió sobre la titulació d’un alumne es pot prendre a la convocatòria ordinària o a l’extraordinària per acord de l’equip docent. La decisió de titular un alumne o no ha de constar, de forma motivada, a l’acta de desenvolupament de la sessió d’avaluació. Si la decisió de titular un alumne es pren a la convocatòria ordinària, l’expedient de l’alumne queda tancat i, per tant, les notes són definitives i no es pot presentar a les proves de la convocatòria extraordinària de setembre.
En el còmput de les matèries avaluades negativament s’han de considerar tant les matèries del mateix curs com les dels cursos anteriors. Es consideren matèries diferents les corresponents a cada curs de l’etapa. Les matèries d’idèntica denominació s’han de computar de manera independent per a cada curs.
El professor titular de la matèria ha d’avaluar cada assignatura tenint en compte els diferents elements del currículum. La resta de decisions, incloent-hi el consell orientador per a l’alumne i, en el cas que n’hi hagi, les indicacions per elaborar el pla específic personalitzat per als alumnes que hagin de repetir curs, s’han de prendre d’acord amb el que s’especifica en l’apartat 6.3 d’aquestes instruccions.
13. Titulació dels alumnes que han cursat un programa de millora de l’aprenentatge i del rendiment (PMAR)
La proposta de titular aquests alumnes s’ha de fer d’acord amb el punt anterior, tenint en compte aquesta particularitat:
Només s’han de comptabilitzar com a matèries no superades les suspeses als cursos de PMAR i als cursos posteriors, d’acord amb el punt 16 d’aquestes instruccions.
14. Titulació dels alumnes que han cursat a quart d’ESO matèries amb adaptacions curriculars significatives (ACS)
La proposta de titular aquests alumnes s’ha de fer d’acord amb el punt 12.1 d’aquestes instruccions. En aquest sentit, i atenent la definició d’ACS de l’apartat 1 de l’article 11 del Decret 39/2011, de 29 d’abril, pel qual es regula l’atenció a la diversitat i l’orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics, els alumnes que cursen matèries amb ACS obtindran el títol si es compleixen totes i cadascuna de les condicions següents:
Haver cursat només una matèria amb ACS a quart d’ESO.
Haver estat avaluat negativament en un màxim d’una matèria a l’etapa.
Que la matèria suspesa i la matèria amb ACS no siguin simultàniament Llengua catalana i literatura i Matemàtiques o Llengua castellana i literatura i Matemàtiques.
Que 2/3 parts de l’equip docent considerin que l’alumne ha assolit els objectius de l’etapa i ha desenvolupat les competències corresponents.
Si l’alumne no té cap matèria suspesa i està en condicions d’obtenir el títol, la proposta de titulació s’ha de fer constar a l’avaluació final ordinària.
Si l’alumne té una matèria suspesa, la decisió sobre la titulació es pot prendre a la convocatòria ordinària o a l’extraordinària per acord de l’equip docent. Si la decisió de titular l’alumne es pren a la convocatòria ordinària, l’expedient de l’alumne queda tancat i, per tant, les notes són definitives i no es pot presentar a les proves de la convocatòria extraordinària de setembre.
15. Titulació dels alumnes que han cursat FPB
Els alumnes que obtinguin un títol d’FPB poden obtenir el títol de graduat en educació secundària obligatòria sempre que, en l’avaluació final del cicle formatiu, l’equip docent consideri que l’alumne ha assolit els objectius de l’educació secundària obligatòria i ha adquirit les competències corresponents.
16. Promoció, permanència i matèries pendents en un PMAR
16.1. La promoció dels alumnes que actualment cursen un PMAR s’ha de dur a terme en les mateixes condicions que per a la resta d’alumnes, d’acord amb el que s’especifica en l’annex 3, punt 7, de l’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de 20 de maig de 2015 per la qual es desplega el currículum de l’educació secundària obligatòria a les Illes Balears. Això implica que, si un alumne no supera l’àmbit lingüístic i social o l’àmbit científic i matemàtic, s’ha de comptabilitzar com si no hagués superat tres matèries per cadascun d’aquests àmbits. Si l’àmbit no superat és l’àmbit pràctic, s’ha de comptabilitzar com si no hagués superat dues matèries. En el cas que l’àmbit no superat sigui l’àmbit de llengües estrangeres, s’ha de comptabilitzar com si no hagués superat una matèria.
16.2. A l’inici de cada curs, els pares o tutors legals dels alumnes de PMAR han de manifestar per escrit quines matèries suspeses, prèvies a la seva incorporació al PMAR, volen recuperar. Només en aquest cas, els centres procediran a la matriculació d’aquestes matèries i a la seva avaluació al final del curs.
16.3. Els alumnes no poden sortir del PMAR durant el curs escolar
16.4. Una vegada acabat el curs escolar, i de forma excepcional, els alumnes, amb el consentiment dels pares o tutors, poden decidir abandonar el PMAR. També de forma excepcional i en acabar el curs escolar l’equip docent pot decidir treure un alumne del PMAR. En aquest darrer cas, l’equip docent ha d’haver constatat la falta d’estudi i d’esforç de l’alumne. A més, el tutor ha d’haver informat prèviament per escrit els pares o tutors legals d’aquesta situació i els ha d’haver advertit que, si persisteix, l’alumne haurà de sortir del programa en acabar el curs. Aquesta informació s’ha de donar, com a tard, en finalitzar la segona avaluació ordinària.
Aquestes decisions comporten les conseqüències següents:
Aquestes decisions no afecten la promoció o la permanència de l’alumne.
Les matèries pendents d’aquest curs o de cursos anteriors que no s’hagin recuperat s’han de comptabilitzar per a la promoció o la titulació en els cursos posteriors.
16.5. En el supòsit que s’especifica en el punt 4 de l’apartat 7 de l’annex 3 de l’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de 20 de maig de 2015, les matèries pendents del primer curs d’ESO, no s’han de comptabilitzar per a la promoció o la titulació en els cursos posteriors.
16.6. Els àmbits o les matèries de segon i tercer de PMAR pendents de superar s’han de comptabilitzar als efectes de promoció o titulació en tots els cursos.
17. Pla específic personalitzat per als alumnes repetidors
D’acord amb l’article 18 del Decret 34/2015, la permanència dels alumnes al mateix curs és una mesura de caràcter excepcional i ha d’anar acompanyada d’un pla específic personalitzat orientat a la superació de les dificultats detectades anteriorment. Aquest pla ha d’incloure, com a mínim:
El disseny de les tutories específiques, que podran ser individuals, i que com a mínim, s’han de dur a terme una vegada per trimestre.
Els responsables de les tutories d’aquests alumnes.
Els objectius del pla.
La planificació de les accions que impliquin l’aprofitament i/o l’ampliació d’activitats i aprenentatges duits a terme el curs anterior, així com les estratègies d’aprenentatge per superar les dificultats.
L’avaluació i el seguiment del pla. L’avaluació ha de ser interna (prefectura d’estudis i comissió de coordinació pedagògica, o els òrgans corresponents als centres privats) i externa (Departament d’Inspecció Educativa).
Els aspectes concrets d’aquest pla s’han d’incloure en la programació general anual (PGA) del centre. Els resultats de l’avaluació del pla i les propostes de millora per al curs següent s’han d’incloure en la memòria anual.
18. Programes de reforç per als alumnes amb matèries pendents
D’acord amb l’article 18.3 del Decret 34/2015, els alumnes que passin al curs següent sense haver superat totes les matèries s’han de matricular de les matèries no superades, han de seguir els programes de reforç que estableixin els departaments didàctics o els òrgans responsables dels centres privats i han de superar les avaluacions corresponents als programes de reforç esmentats. De la mateixa forma, segons el punt 3 de l’apartat 7 de l’annex 3 de l’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de 20 de maig de 2015, els alumnes de PMAR poden recuperar, de forma voluntària, les matèries pendents dels cursos anteriors a la incorporació al PMAR seguint aquests programes de reforç.
Aquest programa ha d’incloure, com a mínim:
El disseny de les tutories específiques, que podran ser individuals, i que com a mínim, s’han de dur a terme una vegada per trimestre.
Els responsables de les tutories d’aquests alumnes i de la coordinació amb els diferents departaments didàctics.
Els objectius del programa.
El disseny de les activitats de recuperació, dels materials d’estudi i dels criteris d’avaluació i qualificació, que correspon als departaments didàctics.
L’avaluació i el seguiment del pla. L’avaluació ha de ser interna (prefectura d’estudis i comissió de coordinació pedagògica, o els òrgans corresponents als centres privats) i externa (Departament d’Inspecció Educativa).
Els programes de reforç per als alumnes amb matèries pendents s’han de concretar en les programacions docents dels departaments corresponents.
19. Informació als alumnes i a les famílies
19.1. Amb la finalitat de garantir el dret dels alumnes que el seu rendiment escolar, al llarg del procés d’avaluació contínua, sigui valorat d’acord amb criteris de plena objectivitat, els centres, per mitjà dels professors de cada matèria, els han d’informar per escrit dels criteris d’avaluació i dels criteris de qualificació. Aquesta informació ha d’estar a l’abast dels alumnes, dels pares o dels tutors durant tot el curs acadèmic.
19.2. Al llarg de tot el curs, els tutors i els professors han de tenir una comunicació fluida amb els alumnes i amb les seves famílies, amb la finalitat d’informar-los sobre la seva evolució escolar i de facilitar-ne la col·laboració. Aquesta comunicació es pot dur a terme mitjançant informes escrits, entrevistes individuals, reunions col·lectives i altres mitjans que es considerin oportuns.
19.3. La periodicitat i l’organització de les entrevistes individuals i les reunions col·lectives amb les famílies les ha de fixar cada centre en la programació general anual. S’ha de garantir, com a mínim, una entrevista individual del tutor amb la família a cada curs de l’etapa i una reunió col·lectiva a l’inici de cada un dels cursos escolars.
19.4. Després de cada sessió d’avaluació o quan es produeixin circumstàncies que ho aconsellin, el tutor ha d’informar per escrit les famílies i els alumnes sobre el rendiment acadèmic i l’evolució del procés educatiu. A aquest efecte, s’ha d’utilitzar la informació recollida en el procés d’avaluació contínua.
19.5. Després de les sessions d’avaluació final ordinària i extraordinària, la informació que es faciliti als alumnes i a les famílies ha d’incloure, almenys, les qualificacions obtingudes en les diferents matèries o àmbits cursats per l’alumne i la decisió sobre la permanència, la promoció o la titulació.
19.6. Els alumnes que compleixin els requisits per poder-se presentar a les proves extraordinàries han de rebre informació d’aquest fet, així com de les activitats de recuperació que han de dur a terme d’acord amb la programació del departament didàctic de cada matèria.
19.7. Els alumnes, la seva família o els tutors legals han de rebre un consell orientador en finalitzar tots i cadascun dels cursos d’aquesta etapa, d’acord amb el model de l’annex 3.
19.8. Després de la sessió d’avaluació inicial, la informació que es faciliti als alumnes i a les famílies ha d’incloure, en el cas dels alumnes que han de repetir curs, el pla específic personalitzat.
19.9. A fi que els alumnes assoleixin una formació integral, els centres han d’organitzar actuacions d’informació i col·laboració amb les famílies per coordinar i fer el seguiment tant del procés d’aprenentatge com dels aspectes de desenvolupament personal, de convivència i cooperació i d’orientació acadèmica i professional.
20. Revisió dels materials d’avaluació
20.1. Els alumnes i els seus pares o tutors legals han de tenir accés a tot el material produït per l’alumne que tengui incidència en l’avaluació de les diferents matèries. Si els pares o tutors legals ho demanen, els centres els n’han de facilitar una còpia, en paper o en format digital, de conformitat amb la normativa vigent en matèria de protecció de dades personals. La correcció no es pot limitar a l’expressió d’una qualificació quantitativa, sinó que ha de contenir l’expressió dels errors comesos o l’explicació raonada de la qualificació.
Per fer efectiu aquest dret, els centres han d’establir el procediment per obtenir aquesta còpia en el reglament d’organització i funcionament (ROF), o en el reglament de règim intern (RRI), en el cas dels centres privats, i l’han de fer públic.
20.2. Els alumnes, o els seus pares o tutors, poden presentar reclamacions contra les qualificacions obtingudes d’acord amb la normativa vigent.
21. Custòdia dels documents i del material d’avaluació
Tot el material que hagi pogut contribuir a determinar la qualificació dels alumnes -proves escrites, treballs i qualsevol altra producció dels alumnes- s’ha de conservar al centre. En aquest cas, el responsable de conservar-lo i custodiar-lo és la persona que designi el ROF o RRI del centre. Aquest material s’ha de conservar almenys fins passats tres mesos des de l’atorgament de les qualificacions finals, excepte si forma part d’una reclamació; en aquest cas, s’ha de conservar fins que s’hagi resolt el procés de reclamació.
22. Departament d’Inspecció Educativa
Correspon al Departament d’Inspecció Educativa assessorar sobre el procés d’avaluació, supervisar aquest procés i proposar l’adopció de mesures que contribueixin a perfeccionar-lo. En aquest sentit, els inspectors, durant les visites als centres, s’han de reunir amb l’equip directiu i amb els professors i han de dedicar una atenció especial a la valoració i a l’anàlisi dels resultats de l’avaluació dels alumnes, dels plans específics personalitzats per als alumnes repetidors i dels programes de reforç dels alumnes que passen de curs amb matèries pendents, així com del compliment del que disposen aquestes instruccions.
23. Documents oficials d’avaluació
23.1. Els documents oficials d’avaluació són els següents:
L’expedient acadèmic.
L’historial acadèmic.
Les actes d’avaluació de final de curs.
El consell orientador de cada curs.
Si escau, l’informe personal per trasllat.
23.2. Els documents oficials d’avaluació han de recollir sempre la norma de l’Administració educativa que estableix el currículum corresponent, han d’estar visats pel director del centre i han de dur les signatures autògrafes de les persones que correspongui en cada cas. Al costat de la signatura hi han de constar el nom i els cognoms del signant, així com la referència al càrrec o a l’atribució docent. Aquests documents es poden substituir pels equivalents en suport informàtic, d’acord amb el punt 9 de la disposició addicional sisena del Reial decret 1105/2014, de 26 de desembre, pel qual s’estableix el currículum bàsic de l’educació secundària obligatòria i del batxillerat.
23.3. L’historial acadèmic i, si escau, l’informe personal per trasllat es consideren documents bàsics per garantir la mobilitat dels alumnes per tot el territori de l’Estat. Quan aquests documents hagin de tenir efecte en una comunitat autònoma on no sigui cooficial la llengua catalana, el centre els ha de traduir al castellà, d’acord amb l’article 15.3 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
24. Expedient acadèmic
24.1. Quan un alumne s’incorpora a un centre, se li ha d’obrir un expedient acadèmic, que ha d’incloure les dades d’identificació del centre i de l’alumne i la informació relativa al procés d’avaluació.
24.2. La custòdia dels expedients acadèmics correspon als centres escolars. La centralització electrònica dels expedients s’ha de fer en els termes que, a aquest efecte, determini la Conselleria d’Educació i Universitat.
24.3. El Departament d’Inspecció Educativa ha de supervisar l’emplenament i la custòdia dels expedients acadèmics.
25. Historial acadèmic
25.1. L’historial acadèmic de l’educació secundària obligatòria ha de recollir, com a mínim, les dades identificatives de l’alumne, les assignatures cursades i els resultats de l’avaluació final en cada un dels anys d’escolarització, les decisions sobre promoció i permanència, la mitjana de l’educació secundària obligatòria, el nivell obtingut en l’avaluació individualitzada de final d’etapa, la informació relativa als canvis de centre, les mesures curriculars i organitzatives aplicades i les dates en què s’han produït els diversos esdeveniments. L’historial acadèmic, que ha de signar el secretari del centre amb el vistiplau del director, té valor acreditatiu dels estudis cursats.
25.2. En finalitzar l’etapa, l’historial acadèmic de l’educació secundària obligatòria s’ha de lliurar als pares o tutors de l’alumne i se n’ha d’enviar una còpia al centre d’educació secundària on l’alumne continuarà els estudis, a petició d’aquest centre. Aquests lliuraments s’han de reflectir a l’expedient acadèmic corresponent.
25.3. El Departament d’Inspecció Educativa ha de supervisar l’expedició i la custòdia de l’historial acadèmic de l’educació secundària obligatòria.
26. Actes de l’avaluació de final de curs
26.1. Les actes de l’avaluació final ordinària s’han d’estendre per a cada un dels cursos i s’han de tancar el mes de juny. Han d’incloure una relació nominal dels alumnes que componen el grup, juntament amb els resultats de l’avaluació de les matèries expressats en els termes que estableix el punt 27 d’aquestes instruccions, així com les decisions sobre promoció, permanència i titulació.
26.2. El tutor i tots els membres de l’equip docent del grup han de signar les actes d’avaluació final, les quals han d’incloure el vistiplau del director del centre.
26.3. Les actes d’avaluació final s’han d’emplenar de la manera següent:
En el cas de nova incorporació d’alumnes a un PMAR/PRAQ, aquesta decisió s’ha de fer constar en les actes de l’avaluació final de la forma següent:
26.4. La custòdia de les actes correspon als centres escolars. D’acord amb els articles 14.2 i 14.3 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, els centres, tant públics com privats, han de tancar les actes utilitzant el programa de gestió GestIB. Per poder fer efectiu aquest tancament centralitzat, tots els centres han de tenir actualitzada la matrícula dels alumnes al programa GestIB durant tot el curs escolar.
26.5. S’ha d’enviar un informe dels resultats de les avaluacions finals al Departament d’Inspecció Educativa en els termes que aquest estableixi.
27. Resultats de l’avaluació
27.1. Els resultats que han d’aparèixer en les actes de les avaluacions finals ordinàries i extraordinàries s’han d’expressar en els termes següents: insuficient (IN), per a les qualificacions negatives; suficient (SU), bé (B), notable (NT) o excel·lent (EX), per a les qualificacions positives. Aquests termes han d’anar acompanyats d’una qualificació numèrica, sense decimals, en una escala de l’u al deu, amb les correspondències següents:
Insuficient: 1, 2, 3 o 4.
Suficient: 5.
Bé: 6.
Notable: 7 o 8.
Excel·lent: 9 o 10.
Les qualificacions de les matèries que han estat objecte d’ACS s’han d’expressar en els mateixos termes, als quals s’ha d’afegir un asterisc (*). Aquest asterisc significa que aquesta qualificació fa referència als objectius, a les competències clau, als criteris d’avaluació i als estàndards d’aprenentatge avaluables que figuren en l’ACS de l’alumne.
Els alumnes que no s’hagin presentat a les proves extraordinàries han de constar com a no presentats (NP) a les matèries corresponents.
També s’hi han de fer constar, si n’hi ha, les convalidacions (C) o l’exempció (X), en el cas de la matèria d’Educació física, que deriven de l’aplicació del Reial decret 242/2009, de 27 de febrer, pel qual s’estableixen convalidacions entre els ensenyaments professionals de música i de dansa i l’educació secundària obligatòria i el batxillerat, així com els efectes que sobre la matèria d’educació física han de tenir la condició d’esportista d’alt nivell o alt rendiment i els ensenyaments professionals de dansa. Així mateix, s’hi ha de fer constar, si s’escau, l’exempció (X) de l’avaluació de la matèria de Llengua catalana i literatura.
27.2. La nota mitjana de l’educació secundària obligatòria s’obté calculant la mitjana aritmètica de les qualificacions numèriques obtingudes a totes les matèries de tots els cursos arrodonida a la centèsima més pròxima o, en cas d’equidistància, a la superior. Per a aquest càlcul, la situació de no presentat (NP) equival a la qualificació numèrica obtinguda per a la mateixa matèria en l’avaluació final ordinària. Les matèries amb convalidacions (C) o exempcions (X) no s’han de tenir en compte per calcular la nota mitjana. Pel que fa als alumnes que han cursat un PMAR, cal atenir-se al que s’especifica en l’apartat 2 del punt 7 de l’annex 3 de l’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de 20 de maig de 2015 per la qual es desplega el currículum de l’educació secundària obligatòria a les Illes Balears.
27.3. S’ha d’atorgar la menció de matrícula d’honor als alumnes que estiguin proposats per obtenir el títol de graduat en educació secundària obligatòria i hagin obtingut una nota mitjana d’aquesta etapa igual a nou (9) o superior. Aquest fet s’ha de consignar mitjançant una diligència a l’acta de l’avaluació final, a l’expedient acadèmic i a l’historial acadèmic.
28. Consell orientador
El consell orientador, el model del qual figura en l’annex 3, s’ha de lliurar als alumnes després de l’avaluació final ordinària en els casos que s’esmenten en els apartats a, b i c del punt 26.3 d’aquestes instruccions. Aquest consell orientador es pot modificar si, després dels resultats de l’avaluació extraordinària, la situació acadèmica de l’alumne així ho aconsella. Pel que fa a la resta d’alumnes, el consell orientador s’ha de lliurar després de l’avaluació final extraordinària.
29. Informe personal per trasllat
29.1. L’informe personal per trasllat és el document que el centre ha d’emetre en el cas que un alumne es traslladi durant el curs a un altre centre per continuar-hi els estudis. L’ha d’elaborar el tutor a partir de les dades facilitades pels professors de l’alumne i ha de dur el vistiplau del director del centre. L’informe s’ha de trametre en el termini de deu dies hàbils comptadors a partir del moment en què el centre d’origen rebi del centre de destinació la sol·licitud de trasllat.
29.2. L’informe personal per trasllat ha de contenir els resultats de les avaluacions que s’hagin fet durant el curs i totes les observacions que es considerin oportunes sobre el progrés general de l’alumne, amb un esment especial, si s’escau, a les mesures curriculars i organitzatives aplicades.
30. Custòdia dels documents oficials d’avaluació
Els documents oficials d’avaluació es custodien als centres docents sota la responsabilitat dels secretaris, als quals correspon emetre els certificats que se sol·licitin. Aquests documents s’han de conservar a cadascun dels centres mentre aquests existeixin, excepte l’historial acadèmic de l’educació secundària obligatòria, que s’ha de lliurar a l’alumne en els termes establerts en el punt 25 d’aquestes instruccions.
31. Canvi de centre
31.1. Si un alumne es trasllada a un altre centre que imparteix ensenyaments del sistema educatiu espanyol, el centre d’origen ha de remetre al de destinació, a petició d’aquest i amb la màxima agilitat possible, un informe personal per trasllat i l’historial acadèmic de l’educació secundària obligatòria.
31.2. Amb la finalitat de facilitar la mobilitat dels alumnes, els centres han d’emetre un certificat acadèmic, a petició de les persones interessades, per presentar al centre on es volen incorporar. Aquest certificat ha de reflectir fidelment la situació acadèmica de l’alumne per permetre’n l’adequada inscripció provisional al centre de destinació.
31.3. La matriculació al nou centre té caràcter definitiu una vegada rebut l’historial acadèmic degudament emplenat. El centre receptor s’ha de fer càrrec de custodiar-lo i ha d’obrir l’expedient acadèmic corresponent i traslladar-hi tota la informació rebuda, que ha de posar a disposició del tutor del grup al qual s’incorpora l’alumne.
31.4. Si un alumne s’incorpora a un centre estranger, a l’Estat espanyol o a l’exterior, que no imparteix ensenyaments del sistema educatiu espanyol, no s’hi ha de traslladar l’historial acadèmic de l’educació secundària obligatòria. Per facilitar la incorporació als ensenyaments del sistema educatiu estranger, el centre d’origen ha d’emetre un certificat acadèmic. L’historial acadèmic de l’educació secundària obligatòria ha de continuar custodiat al darrer centre on l’alumne hagi estat matriculat fins que aquest es reincorpori al sistema educatiu espanyol o fins que es lliuri a l’alumne en haver finalitzat els estudis equivalents a l’educació secundària obligatòria.