Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR D'EIVISSA
Núm. 12460
Conveni instrumental regulador de les obligacions derivades de la concessió d'una subvenció directa del Consell Insular d'Eivissa a l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany per a la realització d'actuacions de millora de les seves instal·lacions esportives
En data 27 d'octubre el Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa, aprova per unanimitat la següent proposta:
Conveni instrumental regulador de les obligacions derivades de la concessió d'una subvenció directa del Consell Insular d'Eivissa a l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany per a la realització d'actuacions de millora de les seves instal·lacions esportives
Parts
Vicente Torres Guasch, president del Consell Insular d'Eivissa (en endavant el Consell), en l’exercici de les facultats atribuïdes per l'article 9 de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars, i l'article 52 del Reglament orgànic del Consell Insular d’Eivissa.
Josep Tur Torres, alcalde de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany (en endavant l’Ajuntament), en l’exercici de les facultats atribuïdes per l'article 21.1.b) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local (en endavant LRBRL).
Antecedents
1. De conformitat amb el que preveuen els articles 41.3 i 36 de la Llei 7/1985, reguladora de les bases de règim local, el Consell exerceix la competència d'assegurar la prestació integral i adequada a tot el territori insular dels serveis municipals previstos als articles 25 i 26 LRBRL.
2. L’article 70.3 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, reformat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, atribueix als consells insulars com a pròpies les competències en matèria de promoció turística.
3. Ateses les necessitats dels ajuntaments de realitzar actuacions de millora de la xarxa d'instal·lacions esportives, el Ple del Consell Insular d’Eivissa de data 6 de juny de 2017 va aprovar una modificació de crèdits, mitjançant crèdits extraordinaris i suplements de crèdit, amb càrrec al romanent líquid de Tresoreria, en què figura, en l’aplicació pressupostària 4321.76200 de l’estat de despeses, un crèdit destinat a transferències de capital als ajuntaments per quantia de 2.000.000 € destinat a la col·laboració amb els ajuntaments en obres de millora de les instal·lacions esportives municipals. Aquests 2.000.000 € juntament amb els 600.000 € que ja s’havien previst per a ajudes a Ajuntaments al pressupost de 2017 fan un total de fins a 2.600.000 € disponibles a la partida 4321.76200.
4. De conformitat amb el criteri de població de cada municipi de l’illa d’Eivissa, la quantia màxima que correspon a l’Ajuntament de Sant Antoni de Portmany és de 450.000 €, els quals s’abonaran mitjançant la signatura d’un conveni destinat a cofinançar actuacions d’inversions i millora d'instal·lacions esportives per contribuir a la promoció i desestacionalització turística.
5. En data 4 d’agost de 2017 (RGE núm. 2017020644 del Consell), l'Ajuntament va comunicar al Consell la voluntat de dur a terme les actuacions que tot seguit s’indiquen per un import total de 449.368,31€:
6. Son molt els tornejos, campus i esdeveniments —de caràcter local i internacional— que es realitzen al llarg de l’any en aquestes dues instal·lacions. Així, per exemple, en el mes de juny, Sant Antoni acull el torneig «Ibiza Football Fun», en el qual participen equips de joves de tota Europa no només motivats per la pràctica esportiva sinó —també— animats per l'atractiu que els proporciona l'illa d'Eivissa com a destinació turística, cosa que no seria possible si no es disposa d’una infraestructura adequada.
L'esport s'està convertint en els últims anys en un element clau per a la societat actual, i cada vegada està més lligat al turisme, compaginant l'activitat turística amb la pràctica esportiva. No sempre l'esport s'ha considerat com a producte turístic, però presenta suficients expectatives econòmiques el que ha de ser considerat com a tal. A nivell mundial s'ha pogut observar com ha anat creixent una nova forma de fer turisme dedicat a aquelles persones que viatgen a llocs amb determinades característiques per a la pràctica de diferents tipus d'esports. Així, el turisme i l’esport s'han convertit en activitats pròpies de l'oci a nivell internacional afavorint cada vegada més la producció de paquets turístics especialitzats en activitats esportives.
Per això, la utilització d’instal·lacions esportives per part dels turistes comporten un major desgast d’aquestes i requereix una millora dels seus serveis per ser atractius als nostres visitants i, d’aquesta manera, poder atreure a equips professionals que les utilitzin. La gespa d’aquests camps van ser instal·lades fa més de 15 anys i necessita ser renovada ja que hi ha peticions d’equips europeus per venir llargues temporades a Eivissa amb aquesta doble intenció, turística i esportiva.
Per això ambdues parts consideren que és necessari realitzar inversions addicionals de millora. El turisme esportiu és un producte molt atractiu per la nostra illa ja que es respectuós amb el medi ambient i la seva despesa mitja es fins a cinc vegades superior al turista de sol i platja. A més, permet assolir dos objectius estratègics de la promoció turística; d’una banda, diversificar l’oferta turística i, d’altra, intentar ajudar a combatre l’estacionalitat.
7. L'esmentada aportació té un caràcter singular per concorre-hi raons d'interès públic, social i econòmic, que evidencien la necessitat d'incidir directament en els municipis de l'illa, amb la finalitat d'adoptar noves mesures d'impuls per al seu desenvolupament econòmic i social i afavorir el col·lectiu dels seus residents, així com potenciar la celebració de proves esportives amb participació oberta a visitants, que fomentin la desestacionalització turística.
8. L'article 21.2 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, estableix que l'Administració i els beneficiaris de les subvencions poden formalitzar convenis instrumentals per tal de concretar els compromisos assumits per ambdues parts, aspecte que també recull l'article 28 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, referent a la concessió directa de les subvencions.
Ambdues parts ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per formalitzar aquest conveni, tot d'acord amb les següents
Clàusules
1. Objecte.
És objecte d'aquest conveni formalitzar la concessió d'una subvenció directa a l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, qui adquirirà la condició d’entitat beneficiària a l’efecte del disposat a l’article 11 de la Llei 38/2003, per a realitzar actuacions de millora d’instal·lacions destinades a turisme esportiu.
L’Ajuntament de Sant Antoni ha presentat en aquest àmbit de turisme esportiu les actuacions següents per un import de 449.368,31€:
Son molt els tornejos, campus i esdeveniments —de caràcter local i internacional— que es realitzen al llarg de l’any en aquestes dues instal·lacions, esdeveniments. En el mes de juny Sant Antoni acull el torneig «Ibiza Football Fun», en el qual participen equips de joves de tota Europa. La gespa d’aquests camps van ser instal·lades fa més de 15 anys i necessita ser renovada ja que hi ha peticions d’equips europeus per venir llargues temporades a Eivissa.
2. Compromisos de l’Ajuntament.
2.1. L'Ajuntament s'obliga a:
2.2. L'activitat subvencionada serà objecte de difusió per part de l’Ajuntament posant de manifest el patrocini o finançament del Consell, per a la qual cosa, en totes les activitats relatives al desenvolupament de l'activitat subvencionada (actuacions de promoció i publicitat, actes públics, edicions i qualsevol altre acte de difusió relacionat amb el projecte subvencionat), durant la durada de la inversió, l’Ajuntament haurà de fer constar l'escut oficial del Consell en un indret destacat, privilegiat i visible de la cartelleria anunciadora, o en el material editat o realitzat, amb el següent text: «Consell Insular d'Eivissa, Departament de Turisme».
2.3 Així mateix, també queda sotmès l'Ajuntament a totes aquelles altres obligacions que es derivin del Decret legislatiu 2/2005 i de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i el seu Reglament, aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol (BOE núm. 176, de 23 de juliol de 2006), en tot allò que hi sigui d'aplicació.
3. Compromisos del Consell.
El Consell Insular d'Eivissa es compromet a realitzar l'aportació econòmica de 449.368,31 €, que tindrà caràcter de màxima, a favor de l’Ajuntament, a càrrec de l'aplicació pressupostària 4321.76200 del pressupost general de la corporació insular.
4. Pagament i justificació.
4.1. Es podran realitzar pagaments fraccionats prèvia presentació dels certificats trimestrals d’execució d’obra mitjançant informe de l'interventor/interventora, certificat pel secretari o secretària de l'Ajuntament, el qual ha d'incloure tota la documentació relativa a les actuacions dutes a terme, així com la justificació de les despeses no superant globalment l’import màxim de 449.368,31 € establert en aquest Conveni.
En tot cas, la primera justificació s’haurà de presentar abans de l’1 de desembre de 2017. El termini màxim per a la presentació de la darrera justificació serà l’1 de setembre de 2018.
4.2. Previ al pagament l’Ajuntament s’haurà de sotmetre’s a les actuacions de comprovació de les obres realitzades per part dels tècnics del Consell Insular d’Eivissa, que emetran informe tècnic en què es certifiqui que l’execució de les obres corresponen a la certificació presentada.
4.3. Les mesures de difusió descrites a l’apartat 2.2 d’aquest conveni s’hauran d'acreditar per l’Ajuntament mitjançant l'aportació del material gràfic corresponent (fullets, fotografies, etc....) comprensiu d'aquests extrems.
4.5. El Consell podrà sol·licitar qualsevol altra documentació o els informes que es considerin adients per acreditar la justificació de totes les despeses.
4.6. Si la justificació de l’execució de les inversions projectades superen el cost inicial, el Consell Insular d’Eivissa es farà càrrec només fins al màxim previst en aquest Conveni encara que només s’executin de forma parcial.
4.7. L’Ajuntament haurà de justificar per mitjà de declaració responsable que les inversions realitzades s’adeqüen a la DA 16ª del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei d’hisendes locals, amb menció expressa de l’aplicació del present conveni al grup de programes 432, «Ordenació i Promoció Turística».
4.8. No podrà realitzar-se el pagament de la subvenció si l’entitat beneficiària no es troba al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, o té pendent de pagament algun altre deute amb la Hisenda estatal o del Consell Insular d'Eivissa, o és deutora per resolució de procedència de reintegrament.
5. Compatibilitat amb altres ajuts.
La concessió d'aquest ajut és compatible amb la concessió d'altres ajuts que puguin concedir aquesta o altres administracions, però en cap cas l'import no pot ser de tal quantia que aïlladament o en concurrència amb altres subvencions superi el cost de l'activitat subvencionada.
6. Reintegrament.
Pertocarà el reintegrament de les quantitats percebudes, i l'interès de demora, des del moment del pagament de la subvenció en els casos que estableix l'article 44 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i també previstos a l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
7. Resolució del conveni.
El conveni es resoldrà si es dona alguna de les següents causes:
a) Incompliment de les obligacions per part de qualsevol de les parts signants.
b) L'anul·lació o la revocació de l'acte de concessió de la subvenció.
c) Impossibilitat material o legal de complir les obligacions que es deriven de l'objecte del conveni.
d) Denúncia manifestada per escrit.
e) El mutu acord de les parts.
f) La resta de les causes previstes a la normativa d'aplicació.
8. Resolució de conflictes.
Les parts que subscriuen aquest conveni es comprometen a intentar resoldre en comú les diferències que puguin sorgir en l'aplicació i la interpretació d'aquest conveni. Però si això no és possible, les qüestions litigioses que puguin afectar la interpretació i l'execució d'aquest conveni han de ser del coneixement i de la competència de l'ordre jurisdiccional contenciós administratiu.
9. Comissió de seguiment.
9.1. Per garantir el seguiment d’aquest conveni s’anomenarà una comissió mixta de seguiment a la signatura d’aquest document (annex I).
9.2. La Comissió estarà integrada per dos representants de cada una de les entitats que signen el conveni.
9.3. Correspon a la Comissió el seguiment i la valoració de les accions derivades del Conveni, així com la resolució dels problemes d'interpretació i de compliment que poguessin plantejar-se, sense perjudici de les competències que corresponguin al Consell com a entitat que concedeix la subvenció.
9.4. El funcionament d'aquesta Comissió es regirà pel que es disposa en aquest conveni i per les normes aplicables als òrgans col·legiats de les administracions públiques en la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.
10. Vigència.
El present conveni tendrà vigència fins el 1 de desembre de 2018.
Com a mostra de conformitat, signam aquest conveni en dos exemplars.
Eivissa, ................ de ..................... de 2017
Pel Consell, Per l'Ajuntament,
Annex I. Comissió de Seguiment.
Relació de persones que conformen la Comissió de seguiment.
— Per part del Consell Insular d’Eivissa:
— Per part de l’Ajuntament de Sant Antoni de Portmany:
Eivissa, 8 de novembre de 2017
La secretària tècnica de Turisme, Interior, Territori i Mobilitat
Margarita Planells Torres