Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 12428
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, per a la qual es formula l’informe d’impacte ambiental del projecte modificació del projecte carretera Me-1 enllaç de l’Argentina pk 8+220 en el terme municipal d’Alaior (12a/2017)
Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 9 d’octubre de 2017, i d’acord amb l’article 6 del Decret 29/2009, de 8 de maig d’organització, funcions i règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (endavant CMAIB) i l’Acord del Ple de la CMAIB sobre la delegació de competències del Ple en el seu President (BOIB núm. 168 de 14/11/2015),
RESOLC FORMULAR:
L’informe d’impacte ambiental, del projecte modificació del projecte carretera Me-1 enllaç de l’Argentina pk 8+220 en el terme municipal d’Alaior, en els termes següents:
1. Antecedents i determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
El Ple de la CMAIB en sessió de 26 de juliol de 2013 va acordar informar favorablement amb condicionants el projecte de “Millora ctra. ME-1 tram Maó-Alaior entre els pK 1+600 i el Pk 11+000 en el tram Maó-Alaior” (Exp. 32917/2012).
El Consell de Menorca sol•licita la revisió dels condicionants 4 i 5 de l’acord del Ple de la CMAIB de 26 de juliol de 2013, atès que no els pot complir alhora a l’enllaç de l’Argentina pk8+220.
Condicionant 4 (“S’ha de reduir el dimensionament de la rotonda ovalada del pk 8+220 (Argentina) per tal de minimitzar l’ocupació, sempre que sigui viable”) i 5 (“S’han de complir tots els condicionants i recomanacions dels informes dels Serveis de la Direcció General de Recursos Hídrics)
El Ple de la CMAIB en sessió 7 de juliol de 2016, en referència al projecte de Millora ctra. ME-1 tram Maó-Alaior entre els pK 1+600 i el Pk 11+000 en el tram Maó-Alaior” (Exp. 32917/2012), acorda:
Primer.- Incoar el procediment de revisió de les condicions de la declaració d’impacte ambiental per la ineficàcia d’aplicar alhora els condicionants 4 i 5 de l’Acord del Ple de la CMAIB de 26 de juliol de 2013, per suposar un increment del risc d’inundació i una ocupació territorial major.
Segon.- Instar el promotor a precisar una modificació del Projecte de tal manera que es dissenyi una opció que no comporti un increment del risc d’inundació (evitar la ocupació del llit del torrent) i tampoc una ocupació territorial molt major, a fi de poder concretar les modificacions dels condicionants de la declaració d’impacte ambiental i avaluar les seves eventuals conseqüències.
Per això, hauran d’avaluar-se ambientalment les possibles opcions que apareixen a l’apartat de conclusions de l’Informe Ambiental d’Abril de 2016 i, sempre que sigui viable, tenint en compte que part de les obres ja estan executades, recomanam plantejar alternatives a nivell, com per exemple una intersecció canalitzada amb carril central de gir a l’esquerra o una rotonda a nivell, encara que això impliqui restaurar part del pas inferior ja executat. Les alternatives plantejades hauran de preveure uns bons drenatges i hauran de tenir esment a no alterar el llit natural del torrent.”
El Consell de Menorca en data 06/04/2017 sol•licita l’avaluació ambiental simplificada de la modificació del projecte carretera Me-1 enllaç de l’Argentina pk 8+220 en el terme municipal d’Alaior, adjuntant el Document Ambiental de març de 2017 ja que la modificació del projecte es troba inclòs a l’article 7.2c de la Llei 21/2013, i a l’article 14.2 c de la Llei 12/2016, de 17 d’agost d’avaluació ambiental de les Illes Baleares, per la qual cosa sol•licita tramitar d’acord amb l’article 45 i següents de la Llei 21/2013, de 9 de desembre d’avaluació ambiental.
2. Descripció i ubicació del projecte
L’objecte del projecte és la modificació de l’enllaç de l’Argentina, al pK 8+220 de la Carretera Me-1 en el terme municipal d’Alaior.
Projecte inicial consistia en un enllaç a dos nivells i una ocupació de terreny de 38.558m². El projecte i les obres de drenatge ja han estat avaluades.
Les obres que en part ja s’han executat han suposat baixar la rasant dels ramals uns 2m, empitjorant el drenatge. La millora d’aquesta situació i la correcció del drenatge suposa una modificació del projecte que consistiria en un augment de l’ocupació i un recreixement de 2m de l’alçada del projecte, amb el consegüent increment de l’impacte paisatgístic.
De les alternatives presentades, l’alternativa escollida redueix al màxim l’alçada de l’estructura, es realitza l’actuació a nivell, es redueix l’ocupació, i per tant, l’impacte paisatgístic. La modificació del projecte consisteix en la realització d’un enllaç a nivell, amb carril central d’espera i gir a l’esquerra, mantenint la rasant de la carretera actual amb una ocupació de 19.221 m². Respecte al drenatge, es preveu l’ampliació de l’obra de drenatge existent fins a una OD de 2m de diàmetre, seguint els criteris del projecte original.
Aquesta alternativa preveu la demolició de l’obra ja executada i la restauració i revegetació de 19.369m² de terrenys que s’han vist afectats per les obres dutes a terme i que no seran ocupats per la modificació.
3. Avaluació dels efectes previsibles
Els principals impactes es produiran durant l’execució de l’obra tan de desmantellament com de construcció del nou enllaç, renous, pols, tràfic, ... Durant la fase de funcionament, els impactes de renou i emissió de partícules i contaminants serien similars que en el projecte anterior. No obstant, es reduirà significativament l’impacte paisatgístic i, també, l’impacte sobre el sòl per menor ocupació. A més hi ha una millora del drenatge, la revegetació i restitució de la coberta vegetal amb vegetació de garriga al terrenys no ocupats per aquesta modificació.
Com a mesures protectores i correctores es proposa que es mantenguin les proposades al projecte, les quals ja han estat avaluades. Durant la fase de demolició s’ha proposat que es regarà les àrees de demolició mitjançant nebulitzadors. Respecte als residus indicar que es generen de la demolició de l’obra executada i es reutilitzaran a la mateixa obra matxucats pel reompliment (excepte 8m³ de paviment bituminòs i 3,300m³ de desbrossada que es destinen a gestor autoritzat).
4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades
D’acord amb l’article 46 de la Llei 21/2013, s’han consultat a l’Ajuntament d’Alaior i al Servei d’Aigües Superficials de la DG de Recursos Hídrics.
L’informe de l’Ajuntament d’Alaior de febrer de 2017 fa referència a l’Estudi de precisió de la modificació del projecte Me-1 en el pk 8+220.
En data 20/07/2017 el cap de servei d’Aigües Superficials informa el següent:
Que el document ambiental de març de 2017 no modifica, pel que fa referència a les afeccions al DPH de les aigües superficials, a les seves zones de servitud, policia i zones inundables o potencialment inundables, el projecte refós del Projecte constructiu millora de la carretera Me-1, més les millores de licitació, sobre el que recau autorització del 18 de setembre de 2015 de la DGRH al Consell Insular de Menorca.
5. Anàlisi dels criteris de l’annex III de la Llei 21/2013
S’han analitzat el criteris de l’annex III de la Llei 21/2013 d'AA i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:
1. Per les característiques del projecte, es tracta de la modificació de l’enllaç al pk 8+220, del projecte de millora de la carretera Me-1 entre Maó-Alaior entre els pk 1+600 al 11+000, el qual ja va ser avaluat per la CMAIB.
L’enllaç que es preveu té una ocupació de 19.221m² respecte dels 38.588m² de l’enllaç del projecte sense modificació.
L’acumulació amb altres projectes, es considera una actuació a un pk en concret respecte al total del projecte que ha estat avaluat ambientalment.
El recurs natural més afectat serà el sòl, del qual es restauren al seu estat original 19.369m² ja afectats. Per a la restauració s’utilitzarà material provinent del desmuntatge de les estructures executades que s’utilitzaran com a subbase, i la restauració del sòl que no s’ocuparà es realitzarà amb 6,691,2m³ de terra vegetal ja amuntegada al pk 7+600 de uns 10,848m³. Es preveu la hidrosembra amb espècies pròpies de l’ullastrar menorquí.
Respecte als residus indicar que els residus que es generen de la demolició de l’obra executada es reutilitzaran a la mateixa obra matxucat pel reompliment (excepte 8m³ de paviment bituminòs i 3,300m³ de desbrossada que es destinen a gestor autoritzat).
Es prenen les mesures necessàries per evitar abocaments i altra possible contaminació. Durant les obres de demolició es regaran les àrees de demolició amb nebulitzadors, a més s’incorporaran les mesures ja avaluades a l’anterior projecte.
2. El projecte es desenvolupa a sòl classificat com a àrea de transició i sòl rústic general, fora d’espais naturals protegits i de XN2000, a àrea de protecció territorial de carreteres, a àrea amb risc d’erosió, l’enllaç quedaria fora d’àrea de risc d’inundació però la part de l’obra més cap a Maó si que es trobaria dins aquesta àrea. Es troba dins zona de policia, servitud del torrent de Biniac, fora de la plana d’inundació.
3. El projecte no tendrà efectes transfronterers. S’avaluen els impactes durant la fase de construcció i funcionament respecte al projecte ja avaluat per la CMAIB. Així cal indicar que es redueix l’ocupació i per tan l’afecció en 19.369m², els quals els restauraran al seu estat original, la major part dels residus que es generen en la demolició s’utilitzaran en el rebliment de la mateixa obra. L’impacte sobre el paisatge es considera positiu atès que s’eliminarà un enllaç a dos nivells amb una ocupació de quasi 34.000m², per un enllaç a nivell amb una ocupació de 19.221m². La superfície restant es restaurarà al seu estat original amb terra vegetal i revegetació amb espècies típiques d'ullastrar.
Respecte al drenatge s’indica que l’obra es troba fora de la plana d’inundació i que el cabal de les aigües drenants de la nova plataforma seria menor.
El projecte presentat, respecte al que es preveia i es va avaluar, des del punt de vista ambiental, presenta una millora respecte a l’ocupació del sòl, el paisatge, la vegetació i la fauna.
Per la qual cosa no es preveu que el projecte pugui generar impactes significatius ateses les característiques, la ubicació del projecte i les mesures protectores i correctores proposades.
Conclusions de l’Informe d’impacte ambiental
Primer. No subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària el projecte “ modificació del projecte carretera Me-1 enllaç de l’Argentina pk 8+220 en el terme municipal d’Alaior, promogut pel Consell Insular de Menorca” atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013 i sempre i quan es compleixin les mesures correctores/protectores contingudes en el document ambiental presentat, i els condicionants següents:
a)Totes les espècies que es sembrin seran autòctones de baix requeriment hídric, que s’integrin amb l’entorn.
b)El pla de vigilància haurà d’incloure el seguiment de la revegetació realitzada al llarg dels 5 primers anys i s’hauran de reposar els peus danyats, malalts, morts,...
c)S’haurà de contractar un auditor ambiental.
d)S’haurà de pressupostar el cost de la revegetació.
e)No es considera necessari l’esbaldrec o el desmunt del marge construït a la zona nord.
Aquesta resolució només ha avaluat els paràmetres ambientals del projecte modificat sense valorar el punt de vista tant de seguretat com de funcionalitat del nou enllaç projectat, atès que aquests no es troben a l’annex III de la Llei 21/2013 sobre els criteris mencionats en l’article 47.5 per determinar si un projecte de l’annex II s’ha de sotmetre a l’avaluació d’impacte ambiental ordinària.
Segon. Es publicarà el present informe d’impacte ambiental a la seu electrònica de la CMAIB i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’AA. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al Subcomitè d’AIA.
Tercer. L’informe d’impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s’hagués procedit a l’autorització del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d’acord amb el que disposa l’article 47.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L’informe d’impacte ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l’acte, si és el cas, d’autorització de projecte, d’acord amb el que disposa l’article 47.6 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.
Palma, 19 d’octubre de 2017
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias