Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 12316
Ple - Aprovació definitiva de la modificació del Reglament de funcionament de la Comissió de Greuges del Consell Insular de Menorca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple del Consell Insular de Menorca en sessió de caràcter ordinari de 25 de setembre de 2017 aprovà definitivament la modificació del Reglament de funcionament de la Comissió de Greuges del Consell Insular de Menorca, consistent en la modificació de l’article núm. 12 i en l’addició d’un nou article núm. 14, es publica a continuació per a general coneixement el text íntegre, amb les modificacions abans esmentades.

REGLAMENT DE FUNCIONAMENT DE LA COMISSIÓ DE GREUGES DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA

Exposició de motius

La participació de la societat civil és un dret reconegut expressament a la Constitució i a l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, així com també ho és l'obligació dels poders públics de fomentar aquesta participació ciutadana.

El Reglament orgànic del Consell Insular de Menorca, aprovat pel Ple en sessió ordinària de 16 de desembre de 2002, estableix que el foment de la participació ciutadana, com a dret fonamental de la ciutadania i principi d’actuació de l’Administració insular, és una opció estratègica i estructural del Consell Insular de Menorca i ha d’acompanyar les seves actuacions, especialment les directament relacionades amb la qualitat de vida dels ciutadans i les ciutadanes i amb tot allò que afecti la seva quotidianitat i el seu entorn.

Dintre de les diferents fórmules de participació ciutadana que recull el títol VIII de l’esmentat Reglament orgànic del Consell Insular de Menorca s’inclou la creació d’una comissió de greuges integrada per tres persones alienes a la institució, amb la missió de vetllar per l’acompliment, per part de la corporació, dels drets dels ciutadans i les ciutadanes que es regulen en aquell reglament, a més de realitzar totes aquelles funcions que es determinin en el Reglament de participació ciutadana de la institució insular.

Així mateix, el Reglament de participació ciutadana del Consell Insular de Menorca, aprovat pel Ple en sessió extraordinària de 31 de gener de 2005, dedica el seu títol VI a la regulació de la Comissió de Greuges.

Finalment, el procés de constitució d’aquest òrgan col·legiat s’ha engegat mitjançant els acords plenaris de 21 de setembre i 16 de novembre de 2015.

Per aquest motiu, davant la conveniència de poder comptar amb un únic document en què es recullin els diferents preceptes que fan referència a aquest òrgan i davant la necessitat de concretar determinats aspectes del seu funcionament, es dicta el present REGLAMENT:

Article 1. Naturalesa i funcions

1. El present reglament té per objecte regular el règim organitzatiu i de funcionament de la Comissió de Greuges que s'ha constituït per acord del Ple del Consell Insular de Menorca.

2. La Comissió de Greuges és un òrgan comissionat pel CIM que té com a missió vetllar perquè els drets de la ciutadania envers l'Administració insular siguin reals i efectius, i a aquest efecte pot supervisar-ne també l'activitat administrativa.

Per tant, la Comissió té la funció d'atendre les queixes de totes les persones o d'entitats i associacions de la societat civil que es troben desemparades davant l'actuació o la manca d'actuació del Consell Insular de Menorca. Ha de vetllar, també, pel seu bon funcionament i actuar, per tant, com a supervisora i col·laboradora, amb l'objectiu d'ajudar a millorar-ne el funcionament.

En l’exercici de les seves funcions la Comissió de Greuges ha d'actuar d'acord amb els principis de legalitat, justícia, independència i imparcialitat.

Article 2. Composició i nomenament dels membres de la Comissió

1. La Comissió de Greuges és un òrgan col·legiat integrat per tres persones alienes i independents al Consell Insular de Menorca que han de ser escollides pel Ple de la institució insular per majoria de dos terços del seu nombre legal de membres.

Les tres persones que integrin la Comissió de Greuges han de tenir un perfil independent i de prestigi en l’àmbit social i professional, i exerceixen la seva funció de forma altruista i amb objectivitat, llibertat de criteri i independència.

A l'hora de designar aquestes persones es tendirà, en la mesura que sigui possible, a una presència equilibrada d'homes i dones en la seva composició.

Així mateix, s'intentarà que pertanyin, respectivament, a cada una de les zones següents: llevant (municipis de Maó, Sant Lluís i es Castell), centre (municipis d'Alaior, es Mercadal i es Migjorn Gran) i ponent (municipis de Ciutadella i Ferreries).

2. El Ple del Consell Insular de Menorca ha de designar una comissió que s’encarregarà de proposar els candidats que han d’integrar la Comissió de Greuges. Aquesta comissió estarà integrada per un portaveu de cada un dels grups polítics amb representació al Ple del Consell Insular de Menorca. La comissió adoptarà els acords per majoria simple dels seus membres.

3. La designació dels membres de la Comissió de Greuges es farà per deu anys, i la renovació del càrrec es farà de forma esglaonada, de manera que cada cinc anys es renovaran dos dels seus membres atenent la major antiguitat en el càrrec.

Excepcionalment, la primera designació i renovació dels membres de la Comissió es regirà pel procediment que s'estableix en la disposició addicional única.

4. El càrrec de comissionat és incompatible amb:

a) L’exercici de qualsevol mandat representatiu o càrrec polític.

b) La presidència o l’exercici de funcions directives a partits polítics, sindicats, associacions, fundacions i col·legis professionals.

5. Les persones designades han de prendre possessió davant la persona que ocupi la Presidència del Consell Insular de Menorca mitjançant la formulació de la corresponent promesa o jurament de complir fidelment les obligacions del càrrec de comissionat de la Comissió de Greuges del Consell Insular de Menorca, amb lleialtat al rei, i guardar i fer guardar la Constitució com a norma fonamental de l’Estat, així com l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears. Així mateix, han de fer una declaració que no es troben sotmesos a cap causa d’incompatibilitat de les previstes en aquest reglament i en el Reglament de participació ciutadana.

Quan concorri una causa d’incompatibilitat en la persona proposada per formar part de la Comissió de Greuges, abans de prendre possessió ha de cessar en el càrrec o en l’activitat incompatible. Si no ho fes en el termini dels deu dies posteriors a la seva proposta, s’entendrà que no accepta el càrrec. La mateixa regla s’aplicarà en el cas d’incompatibilitat sobrevinguda.

6. El càrrec de comissionat de la Comissió de Greuges té caràcter honorífic i no dóna dret a percebre retribucions de cap tipus, sens perjudici que doni dret a percebre les indemnitzacions corresponents per les despeses ocasionades en l’exercici del càrrec.

Article 3. Cessament dels membres de la Comissió

1. Els membres de la Comissió cessaran per alguna de les causes següents:

a) Per renúncia.

b) Per expiració del termini del seu nomenament.

c) Per mort o incapacitat sobrevinguda.

d) Per notòria negligència en l’exercici dels deures i les obligacions inherents al seu càrrec.

e) Per haver estat condemnats per sentència ferma per la comissió d’un delicte dolós.

2. En els casos prevists en els apartats a, b i c, la vacant es declararà de manera automàtica per la presidència del CIM, que ho ha de comunicar de manera immediata al Ple de la corporació. En la resta de casos l’ha d’acordar el Ple per majoria de dos terços del nombre legal dels seus membres i amb audiència prèvia a la persona interessada.

3. Declarada la vacant, s’iniciarà de nou el procediment per a l’elecció d’un nou membre de la Comissió en la forma regulada en l’article anterior.

Article 4. Funcionament intern

1. La Comissió de Greuges ha d'ajustar el seu funcionament al principi de democràcia interna i s’ha de garantir la participació de tots els membres en les seves sessions i en l'adopció d’acords.

Els membres de la comissió han d'elegir, entre ells, la persona que exercirà les funcions de presidència d’aquest òrgan comissionat.

La secretaria de la comissió recaurà en la persona que hagi posat la Presidència del Consell Insular de Menorca a disposició d’aquest òrgan per a la realització de les tasques administratives. Així mateix, es podrà comptar amb el suport de l’assessor jurídic adscrit a la Presidència del CIM sempre que es consideri necessari.

2. La Comissió de Greuges s'ha de reunir en sessió ordinària, amb caràcter preceptiu, cada dos mesos com a mínim, amb convocatòria prèvia efectuada per la persona que n'exerceixi la presidència, que ha d'anar acompanyada de l'ordre del dia. La presidència pot convocar sessió extraordinària sempre que ho consideri pertinent o quan ho sol·liciti qualsevol dels seus membres.

3. Per a la constitució vàlida de la Comissió de Greuges és necessària, als efectes de realització de sessions, deliberacions, dictàmens i adopció d'acords, l'assistència dels tres membres de la comissió. Si no hi hagués quòrum, la Comissió es considerarà constituïda en segona convocatòria, una hora després, sempre que hi hagi, com a mínim, dos dels seus membres.

4. Els acords de la Comissió de Greuges s’han d'adoptar, ordinàriament, per consens. Quan aquest no s’obtengui en una primera votació, la decisió s’ha d'ajornar per a la reunió següent, que ha de tenir lloc com a màxim una setmana més tard de la primera. En aquesta segona reunió els acords es poden adoptar per majoria simple.

Els membres de la Comissió que no estiguin a favor de l’acord emès poden formular un vot particular en el qual expressin les raons del seu desacord amb la decisió adoptada.

5. Una vegada designats tots els membres de la comissió, aquesta durà a terme la sessió constitutiva, en la qual es podran fixar els règims de reunions, plans de treball, etc.

6. Pel que fa a la resta de normes relatives al règim de funcionament i adopció d’acords i en tot allò no previst expressament en el present Reglament, la Comissió s’ajustarà al que estableix la Llei reguladora del règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, pel que fa a la regulació dels òrgans col·legiats.

Article 5. De l’inici de les actuacions

1. La Comissió de Greuges pot iniciar les seves actuacions:

a) Per iniciativa pròpia.

b) A petició de part.

2. Les actuacions s’inicien per iniciativa pròpia per acord adoptat per la Comissió de Greuges, per al qual és suficient la majoria simple. Amb caràcter previ a l’acord d’iniciació, es pot obrir un període d’informació prèvia amb la finalitat de conèixer les circumstàncies del cas concret i la conveniència o no d’iniciar el procediment.

3. Per a l’inici de les actuacions a petició de part s’han de complir els requisits següents:

a) Es pot dirigir a la Comissió de Greuges qualsevol persona, natural o jurídica, que invoqui la vulneració d’un dret o un interès legítim per part del Consell Insular de Menorca. No pot consistir un impediment per instar l’inici del procediment la nacionalitat, la residència, el sexe, la minoria d’edat, l’internament en un centre penitenciari o, en general, qualsevol relació d’especial subjecció o dependència d’una administració o poder públic.

b) Les queixes s’han de formular per escrit raonat dirigit a la Comissió de Greuges, i han d’anar signades per la persona interessada, amb indicació, com a mínim, del seu nom, els llinatges i el domicili a efectes de notificacions. Aquestes queixes es poden presentar directament al Servei d’Atenció Ciutadana del Consell Insular de Menorca o a través d’algun dels mitjans que preveu la normativa de procediment administratiu general. També es poden presentar per correu electrònic (a l’adreça comissio.greuges@cime.es) o a través d'altres mitjans telemàtics que el CIM posi a disposició dels ciutadans amb aquesta finalitat. En qualsevol cas es poden acompanyar dels documents que es considerin escaients per a l’aclariment dels fets.

c) Les actuacions de la Comissió de Greuges són gratuïtes per a la persona interessada.

Article 6. De la tramitació de les queixes

1. Per a l’admissió a tràmit d’una queixa a instància de part s’han de complir les condicions següents:

a) No ha d’haver transcorregut un any des del moment en què la persona interessada hagi tingut coneixement dels fets que motiven la queixa.

b) S’han d’haver esgotat amb caràcter previ les vies ordinàries de queixa i reclamació previstes en el Reglament de participació ciutadana del Consell Insular de Menorca.

2. La Comissió de Greuges ha de registrar les queixes i donar-ne avís de recepció, amb expressa indicació de la seva admissió o inadmissió a tràmit. En aquest darrer cas s’ha de comunicar aquesta circumstància a la persona interessada mitjançant un escrit motivat. Són causa d’inadmissió, a banda del no-compliment de la resta dels requisits establerts en aquest reglament, les queixes l’objecte de les quals no siguin competència de la Comissió o es trobin pendents d’una resolució judicial o administrativa o que ja hagin estat resoltes judicialment. En qualsevol cas, si un cop iniciat el corresponent procediment s’interposàs una demanda o recurs davant una autoritat judicial o administrativa amb el mateix objecte, la Comissió de Greuges suspendrà les actuacions iniciades al respecte fins a la seva resolució.

3. Admesa a tràmit la queixa o iniciat d’ofici el procediment, la Comissió de Greuges ha de dur a terme les actuacions d’investigació que consideri oportunes per a l’aclariment dels fets. A aquest efecte pot sol·licitar la informació que consideri necessària als diferents departaments del CIM. Les autoritats, els funcionaris i tot el personal dependent de l’Administració insular han de facilitar a la Comissió de Greuges tota la informació i l'assistència que aquesta els sol·liciti. Així mateix han de posar a la seva disposició les dades, els expedients o qualsevol classe de document que permetin dur a terme adequadament l’actuació investigadora.

4. Les actuacions d’investigació les pot dur a terme directament qualsevol dels membres de la Comissió a qui s’encarregui l’assumpte o el personal en qui la Comissió delegui.

5. Els membres de la Comissió de Greuges o el personal que estigui al seu servei ha de dur a terme la seva actuació atenent els principis de reserva i confidencialitat.

Article 7. De la resolució dels procediments

1. Un cop finalitzada la seva tasca d’investigació, i a la vista del seu resultat, la persona encarregada d’aquesta ha d'elaborar un informe que se sotmetrà a la consideració de la Comissió de Greuges. Amb caràcter previ a la remissió de l’informe a la Comissió es pot atorgar un termini d’audiència a la persona que ha formulat la queixa per tal que pugui efectuar les al·legacions que consideri escaients.

2. A la vista de l’informe, la Comissió pot formular als organismes i a les autoritats afectades advertències, recomanacions o suggeriments respecte de les accions o omissions que hagin motivat la queixa.

3. Si la Comissió de Greuges descobrís irregularitats en el funcionament de l’Administració insular, ho ha de posar en coneixement de l’òrgan competent per tal que s’adoptin les mesures escaients.

4. Els acords de la Comissió de Greuges en cap cas no poden modificar o anul·lar actes o resolucions administratives.

Els acords adoptats no poden ser objecte de recurs i s’han de formular en el termini màxim de dos mesos.

Article 8. Actuacions de conciliació

La Comissió de Greuges pot proposar a les autoritats i als organismes afectats, en el marc de la legislació vigent, fórmules de conciliació o acord que facilitin una resolució positiva i ràpida de les queixes.

Article 9. Comunicació del resultat de les actuacions

La Comissió de Greuges ha de comunicar el resultat de la investigació i de la seva actuació a l’autor de la queixa i a les autoritats administratives afectades per aquesta per raó del seu objecte.

Article 10. De les relacions amb el Consell Insular de Menorca: informe anual de la Comissió de Greuges

1. La Comissió de Greuges ha d'elaborar un informe anual del qual ha de donar compte al Ple del CIM. Aquest informe s’ha de presentar dins el primer trimestre de l’any.

2. En aquest informe ha de fer constar necessàriament:

a) El nombre i el tipus de queixes formulades i els expedients iniciats d’ofici.

b) Les queixes no admeses a tràmit, les que es trobin en fase de tramitació i les ja investigades, amb el resultat obtingut i les actuacions a què han donat lloc.

c) També hi pot fer constar, en el seu cas, el nom de les autoritats i els funcionaris o dels organismes públics que hagin obstaculitzat l’exercici de les seves funcions.

3. Així mateix, pot presentar al Ple un informe extraordinari quan ho requereixin la urgència o la importància de les queixes tramitades.

4. A la vista dels informes, la Presidència del Consell Insular ha de formular i elevar al Ple, en el termini màxim de sis mesos, un pla d’actuacions que prevegi les actuacions correctores corresponents.

5. Els informes regulats en els apartats precedents tenen caràcter públic. En qualsevol cas, les actuacions i les comunicacions de la Comissió han de respectar la legislació vigent en matèria de protecció de dades de caràcter personal.

Article 11. De les relacions de la Comissió de Greuges amb altres institucions destinades a la defensa dels drets de la ciutadania

La Comissió de Greuges ha de col·laborar en tot moment amb el Defensor del Poble, el Síndic de Greuges de les Illes Balears i la resta d’institucions d’àmbit local dedicades a la defensa dels drets de la ciutadania en l’exercici de llurs respectives funcions.

Article 12. Del suport administratiu

El Consell Insular de Menorca ha de posar a disposició de la Comissió de Greuges tots els mitjans humans, materials i tècnics necessaris per a l’exercici de les seves funcions. Pel que fa al personal, la Presidència del Consell Insular de Menorca ha de posar a disposició de la Comissió de Greuges una persona encarregada de la realització de les tasques administratives. Així mateix, es podrà comptar amb l’assessorament jurídic del personal del CIM sempre que es consideri necessari.

La Comissió de Greuges ha de tenir un espai propi a la pàgina web del Consell Insular de Menorca, des d’on es facilitarà tota la informació per poder-s'hi adreçar.

Article 13. Del pressupost

El CIM, dintre del pressupost ordinari de cada exercici econòmic, ha d'incloure una partida específica destinada al manteniment de les despeses derivades del funcionament i el compliment de les funcions pròpies de la Comissió de Greuges.

Article 14.

El CIM pot posar a disposició dels ajuntaments de Menorca l’actuació de la Comissió de Greuges a fi que, amb caràcter voluntari per a aquells i mentre no tenguin els òrgans propis equivalents constituïts perquè la ciutadania presenti suggeriments i reclamacions, puguin utilitzar amb aquest fi l’esmentat òrgan comissionat.

Disposició addicional primera

Per als primers comissionats de la Comissió de Greuges prevista en el Reglament s’estableix que, una vegada s’hagin designat, es realitzarà un sorteig per determinar l’ordre del seu nomenament, que també coincidirà amb l’ordre (de major a menor) de temps als efectes de computar l’antiguitat en el seu càrrec.

Disposició addicional segona

Les referències a persones i càrrecs que conté aquest reglament en gènere masculí s'han d'entendre referides a homes i dones.

En el tractament estadístic de les dades, l'elaboració d'enquestes i la recollida d'informació que es dugui a terme des d'aquest organisme s'inclourà sistemàticament la variable sexe.

Disposició transitòria

El criteri de designació per zones que es recull a l'article 2 d'aquest reglament no afectarà a la primera designació dels membres de la Comissió de Greuges. La seva aplicació es farà efectiva de forma progressiva mitjançant el procés de renovació que es contempla a l'article 3 i a la disposició addicional primera.

Disposició derogatòria

Amb l’entrada en vigor d’aquest reglament resten derogats i sense efecte, de forma automàtica, el títol VI i la disposició addicional tercera del Reglament de participació ciutadana del Consell Insular de Menorca.

Disposició final

Aquest reglament entrarà en vigor quan se n’hagi publicat íntegrament el seu contingut en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i hagin transcorregut els terminis establerts en l’article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, i en l’article 70 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local, en relació amb l’article 65 d’aquesta mateixa llei.

Contra l'acord precedent, que posa fi a la via administrativa, podeu interposar, en el termini de dos mesos a partir de l’endemà del dia que es publiqui aquest edicte al Butlletí Oficial de les Illes Balears, recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears.

Tot això sens perjudici que pugueu utilitzar qualsevol altre recurs que considereu procedent en dret.

Tot l'anterior s’ajusta a la Llei 29/1998, de 13 de juliol, que regula de la jurisdicció contenciosa administrativa, i a la Llei 39/2015 d'1 d'octubre del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

Finalment, escau d'indicar que la interposició dels recursos pertinents no suspèn l'eficàcia de la resolució impugnada ni interromp els terminis que se'n puguin derivar, excepte que l'autoritat competent ho acordi expressament.

   

Maó, 3 de novembre de 2017

El secretari en funcions

Octavi Pons Castejón