Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 12313
Ple - Aprovació definitiva del Reglament de funcionament del Consell d'Illa de Menorca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Es fa públic que el Ple del Consell Insular de Menorca en sessió de caràcter ordinari de 25 de setembre de 2017, aprovà definitivament el Reglament de funcionament del Consell d’Illa de Menorca, el text íntegre del qual es publica a continuació, per a general coneixement.

Reglament de funcionament del Consell d'Illa de Menorca

L’article 9.2 de la Constitució estableix que correspon als poders públics facilitar la participació de tota la ciutadania en la vida política, econòmica, cultural i social.

Així mateix, l’article 15 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears de 2007 disposa que tota la ciutadania de les Illes Balears tenen dret a participar de forma individual o col·lectiva en la vida política, econòmica, cultural i social de la comunitat autònoma, i que els poders públics han de promoure la participació dels agents econòmics i socials del conjunt de la societat civil en els assumptes públics.

D'acord amb els esmentats manaments constitucionals i estatutaris, el Reglament orgànic del Consell Insular de Menorca, aprovat pel Ple en la sessió ordinària de 16 de desembre de 2002, preveu diferents fórmules de participació ciutadana, entre les quals s’inclou la creació d'òrgans col·legiats de caràcter consultiu adreçats a facilitar i integrar la participació de la ciutadania en els diferents àmbits de l’acció pública de l’Administració insular, corresponent al Ple del Consell Insular determinar la composició, el règim de funcionament i les atribucions d’aquests òrgans.

En aquest sentit, el Reglament de participació ciutadana del Consell Insular de Menorca preveu, entre altres mecanismes de participació, els consells sectorials, els quals, però, com es defineixen en l'esmentat reglament “...estan destinats a facilitar i integrar la participació de la ciutadania en relació amb un sector o sectors materials específics dels diferents que comprèn l’acció del CIM”.

Sense perjudici de l'existència d'aquests consells sectorials, la darrera reforma del Reglament de participació ciutadana també ha previst que es constitueixi un fòrum de caràcter més global, el Consell d'Illa, com a un lloc de trobada de totes les entitats de Menorca inscrites en el corresponent registre, i que esdevengui l’òrgan més ampli de participació i deliberació de les problemàtiques que afecten el conjunt de l’illa.

L’objectiu d’aquest òrgan de participació ha de ser el de debatre i valorar les grans línies estratègiques i els afers principals, un òrgan de consulta i participació que ha d’assistir el Consell Insular i ha d’implicar de la millor manera possible el conjunt d’agents institucionals de Menorca en l’activitat de la institució insular per tal de potenciar la màxima participació en la definició i el seguiment del futur de la nostra comunitat insular.

Així mateix, i d’acord amb la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, l’actuació de les administracions públiques s’ha de sotmetre als principis d’eficàcia i servei efectiu a la ciutadania, que s’han de materialitzar en actuacions destinades a racionalitzar les estructures administratives per reduir tràmits i eliminar càrregues administratives innecessàries. En aquest mateix sentit, l’article 129 de la Llei 39/2015, relatiu als principis de bona regulació, disposa que, en l’exercici de la iniciativa legislativa i la potestat reglamentària, les administracions públiques han d’actuar d’acord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència. Així mateix, l’apartat sisè de l’article esmentat assenyala que, en aplicació del principi d’eficiència, la iniciativa normativa ha d’evitar càrregues administratives innecessàries o accessòries i ha de racionalitzar, en l’aplicació, la gestió de recursos públics.

D’acord amb l’article 129 de la Llei 39/2015, cal dir que queden suficientment justificats els principis següents: de necessitat i eficàcia, perquè aquesta norma es dicta per satisfer l’interès general d’implicar als ciutadans i ciutadanes en el funcionament del Consell Insular de Menorca com a mitjà més adequat per a garantir la seva participació; de proporcionalitat i seguretat jurídica, atès que aquest òrgan es regula per reglament i, en conseqüència, qualsevol modificació s’ha de fer mitjançant el mateix procediment normatiu; de transparència, pel qual s’ha de destacar la participació ciutadana abans i durant el procés d’elaboració de la norma, així com la publicitat prevista en l’articulat, i finalment d’eficiència, atès que aquest reglament pretén evitar càrregues innecessàries i accessòries i ajudar a la racionalització de la gestió de recursos públics.

 

Capítol I

Definició i funcions

Article 1

Definició i naturalesa

Es crea el Consell d'Illa com a òrgan col·legiat de caràcter deliberant i consultiu. És l'òrgan col·legiat més ampli de participació i deliberació de les problemàtiques que afecten la globalitat del territori insular, amb l'objectiu de debatre i valorar les grans línies estratègiques i els afers principals de l'illa de Menorca. Així, la finalitat del Consell d'Illa, com a màxim òrgan de consulta i participació, és assistir els poders públics insulars i implicar de la millor manera possible el conjunt d'agents institucionals i individuals de Menorca en l'activitat insular per tal de potenciar la màxima participació en la definició i el seguiment del futur de l'illa.

Per això, el Consell d'Illa ha de liderar els processos de reflexió, coordinació i consens entorn dels interessos que afecten la qualitat de vida de la ciutadania de la nostra illa.

Article 2

Funcions

El Consell d'Illa té les funcions següents:

a) Assessorar el Consell Insular de Menorca en la definició de les grans línies de la política i la gestió insulars, així com generar consens ciutadà en temes d'interès general.

b) Conèixer i debatre els projectes estratègics de Menorca.

c) Conèixer els criteris del pressupost insular i fer el seguiment dels principals programes d'actuació insular.

d) Promoure accions per al desenvolupament equilibrat i sostenible, la cohesió social i la millora de la qualitat de vida de la ciutadania de l'illa.

e) Emetre informe sobre les consultes ciutadanes que es vulguin fer en aplicació del què preveu el Títol IV del Reglament de participació ciutadana.

f) Debatre i, en el seu cas, emetre informe o dictamen, sobre altres temes vinculats al seu objecte a petició de la Presidència, del Ple del Consell Insular o de les entitats representades

Capítol II

Composició del Consell d'Illa

Article 3

Composició

3.1. El Consell d'Illa té la composició següent:

a) Presidència.

b) Vicepresidència, què recaurà en el conseller o consellera que designi la Presidència. Així mateix, la Presidència podrà disposar l'existència de més d'una vicepresidència, la titularitat de les quals també ha de recaure en un conseller o consellera.

c) Un representat de cada grup o organització política amb representació al Consell Insular de Menorca.

d) Dos representants de les associacions empresarials CAEB i PIME.

e) Dos representants de les associacions sindicals UGT i CCOO.

f) Un representant de les associacions de veïns de Menorca a proposta de la Federació de veïns de Menorca.

g) Dos representants de les entitats del tercer sector, ONG i entitats sense ànim de lucre a proposta del Fòrum d'ONG de Menorca.

3.2. Els representants dels grups g s'han d'escollir entre membres d'entitats d'aquests organismes que no estiguin representades en cap altre grup.

3.3. Els membres del Consell d'Illa s'han d'anomenar per Decret de Presidència.

Article 4

Observadors

La Presidència, en funció dels temes que s'hagin de tractar, pot convocar, en qualitat d'observadors, amb veu però sense vot, consellers i conselleres, tècnics i tècniques del Consell Insular de Menorca o d'altres administracions i altres responsables d'entitats i professionals de reconegut prestigi a participar en les sessions del Consell d'Illa.

 

Article 5

Renovació

El mandat dels membres del Consell d'Illa és de quatre anys. La presidència i els membres dels grups a, b i c de l'article 3.1 s'han de renovar coincidint amb els canvis de govern corporatiu. La resta de membres s'han de renovar coincidint amb la meitat del mandat dels grups a, b i c abans esmentats, a fi de garantir la continuïtat en les tasques encomanades al Consell. En cada procés de renovació també es renovaran els membres que no hagin excusat l'absència en cap de les sessions del Consell durant tot el període de mandat.

Article 6

Causes de pèrdua de la condició de membre

Són causes de pèrdua de la condició de membre del Consell d'Illa:

a) L'expiració del temps de vigència del càrrec o del nomenament.

b) La pèrdua, per qualsevol causa, de la condició que hagi motivat el nomenament.

c) Per resolució judicial que impedeixi ocupar un càrrec públic d'aquesta naturalesa.

d) Per defunció.

e) Renúncia expressa i per escrit efectuada davant de Presidència.

f) Per revocació, efectuada a petició del grup o entitat que hagi proposat el seu nomenament.

Excepte en el supòsit de la lletra a, l'ens designat pot nomenar un nou membre que substitueixi el membre anterior. Aquest nomenament tindrà una vigència temporal, limitada a la que restava vigent per al membre substituït.

Article 7

Secretaria del Consell d'Illa

7.1. Desenvoluparà les funcions de secretari o secretària del Consell d'Illa un membre vocal designat lliurament per part de la presidència d'aquest òrgan col·legiat.

7.2. Les funcions atribuïdes a la secretaria del Consell d'Illa són les següents:

a) Redactar les actes de les sessions del Consell d'Illa.

b) Assistir la Presidència per tal de preparar les convocatòries de les sessions.

c) Trametre les convocatòries de les sessions per ordre de la Presidència.

d) Custodiar la documentació del Consell d'Illa a l'efecte de garantir la posada a disposició o l'accés, entre la convocatòria i la celebració de la sessió, de la documentació relativa a cada sessió.

e) Custodiar les actes i les memòries del Consell i certificar, quan així s'autoritzi, amb el vistiplau de la Presidència del Consell, els acords presos.

f) La resta de funcions que la legislació de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú atribueix als secretaris dels òrgans col·legiats.

Capítol III

Organització del Consell d'Illa

Article 8

Òrgans del Consell d'Illa

El Consell d'Illa s'estructura en els òrgans següents:

a) Ple

b) Presidència

c) Vicepresidències

Article 9

El Ple

9.1. Formen part del Ple la Presidència, la vicepresidència o vicepresidències, els representants relacionats en l'article 3.1 i el secretari o la secretària del Consell d'Illa.

9.2. Les atribucions del Ple del Consell d'Illa són les següents:

a) Exercir les funcions que li són pròpies, establertes en l'article 2, mitjançant el debat i adoptar els seus acords en forma d'informes, dictàmens, i recomanacions no vinculants.

b) Formular propostes i suggeriments al Consell Insular de Menorca sobre els assumptes que són propis del Consell i respecte al funcionament dels serveis i els organismes públics.

c) Demanar informació i documentació sobre qualsevol matèria o intervenció que afecti el camp d'actuació del Consell d'Illa.

d) La creació de comissions de treball i seguiment per determinar la finalitat i els objectius concrets.

e) Qualsevol altra funció de naturalesa anàloga que li atribueixi el Ple de la corporació.

Article 10

La Presidència

10.1. La Presidència del Consell correspon a la persona que ocupi la Presidència del Consell Insular de Menorca, o al membre de la corporació en qui delegui.

10.2. Les atribucions de la Presidència són:

a) Convocar les sessions del Ple i fixar-ne l'ordre del dia de les sessions.

b) Dirigir les sessions del Ple.

c) Traslladar als òrgans de gestió i de govern insulars els informes i les recomanacions del Consell d'Illa.

d) Proposar al Ple la creació de comissions de treball i seguiment per determinar la finalitat i els objectius concrets.

e) Assegurar l’adequada difusió, a través de qualsevol mitjà d’accés general, de tots els acords o les decisions que es prenguin, per tal de garantir-ne el coneixement de les entitats i de la ciutadania en general.

f) Ha de donar compte al Consell d’Illa del resultat derivat de les propostes, els suggeriments i altres decisions que adopti aquest òrgan col·legiat.

g) La resta de funcions que li són pròpies en relació amb el funcionament d'un òrgan col·legiat.

Article 11

La Vicepresidència

11.1. La Presidència ha de nomenar la persona o les persones que han d'ocupar la vicepresidència entre els membres del Consell Insular de Menorca.

11.2. Les funcions de les vicepresidències són:

a) Substituir la Presidència, per l'ordre del seu nomenament, en els supòsits de vacant, absència, malaltia o qualsevol altra circumstància que la impossibiliti temporalment per exercir les seves funcions.

b) Col·laborar amb la Presidència en l'exercici de les seves atribucions com a president/a de les sessions.

Capítol IV

Funcionament i publicitat

Article 12

Periodicitat de les sessions de Ple

El Ple del Consell d'Illa ha de fer una sessió ordinària cada sis mesos, una al començament de cada semestre. Així mateix, pot fer sessions extraordinàries quan les convoqui la Presidència, per iniciativa pròpia o a sol·licitud d'una tercera part dels seus membres. En aquest darrer cas, la sol·licitud s'ha de fer per escrit raonat i signat personalment per tots els membres que la subscriguin.

Article 13

Convocatòria i sessions

13.1. L'ordre del dia de les sessions del Consell s'ha de tancar i notificar, juntament amb la convocatòria, cinc dies abans de la sessió. La notificació s'ha de trametre per mitjans telemàtics als membres que n'hagin admès la utilització.

13.2. La convocatòria s'ha de fer per escrit i amb constatació expressa de l'ordre del dia.

La no inclusió d'una proposta presentada en temps i forma per ser considerada en una sessió plenària haurà de ser motivada i explicada en la sessió en la qual s'ha sol·licitat la inclusió.

13.3. Per a la vàlida constitució de l'òrgan, a l'efecte de la celebració de les sessions, es requereix la presència del president/a i del secretari/ària, o de qui legalment els substitueixin, i de la meitat dels seus membres. En el supòsit que no s'assoleixi el quòrum d'assistència establert, la sessió tindrà lloc en segona convocatòria mitja hora més tard, i serà suficient l'assistència d'una tercera part dels seus membres entre els quals hi ha d'haver les persones que ocupen la presidència i la secretaria o les que legalment les substitueixin.

13.4. Correspon a la presidència la direcció i la moderació dels debats, intentant cercar el màxim consens. No obstant això, si hi hagués desacord, la presidència pot sotmetre els assumptes a votació. En cas de votació, els informes i les recomanacions del Consell d'Illa s'han de prendre per majoria simple d'assistents. Els empats que es puguin produir en les votacions els resoldrà el vot de qualitat de la presidència.

13.5. Les votacions ordinàries s'han de fer a mà d'alçada, llevat que una quarta part dels assistents sol·liciti una votació nominal o secreta. Els vots són personal i intransferibles.

13.6. El secretari o la secretària ha d'estendre acta de cada sessió, en la qual ha de recollir de forma succinta les opinions emeses, el resultat del debat i, si escau, el de les votacions. Així mateix, ha de recollir íntegrament els informes i les recomanacions no vinculants que emeti el Consell.

13.7. Les actes de les sessions del Consell d'Illa s'han de trametre als membres del Consell en el termini de 30 dies des del dia que hagi tingut lloc el Ple. Per tal d'assegurar la difusió dels debats i dels acords, i donar-los a conèixer a la resta de la ciutadania, s'ha de publicar l'ordre del dia i un resum de les actes de les sessions al web institucional i al tauler d'anuncis.

Article 14

Normes generals de funcionament

14.1. El Consell d’Illa ha d'ajustar el seu funcionament al principi de democràcia interna, i s’ha de garantir la participació de tots els membres en les seves sessions i en l'adopció d’acords.

14.2. El Consell d'Illa s'ha de reunir, com a mínim, un cop cada sis mesos. La sessió en què es debatin la planificació anual i els pressupostos del Consell Insular de Menorca ha de tenir caràcter d'audiència pública.

14.3. L'ordre del dia de les sessions del Consell s'ha de tancar provisionalment deu dies abans que es reuneixi, prèvia comunicació als membres del Consell d'Illa perque puguin incloure les seves propostes d'assumptes a tractar. L'ordre del dia definitiu s'ha de tancar i notificar cinc dies abans de cada sessió.

14.4. Les sessions del Consell d'Illa seran públiques i, en conseqüència hi podrà assistir tota la ciutadania que ho consideri adient, així com els mitjans de comunicació social.

Únicament es podran tenir sessions a porta tancada quan raons d'ordre públic, degudament motivades, ho aconsellin, per acord previ adoptat a aquest efecte per la majoria absoluta del nombre legal i a proposta de qualsevol dels seus membres.

Article 15

Publicitat

El Consell Insular de Menorca ha de fer públics, per qualsevol dels mitjans de difusió que preveu l'article anterior, i en qualsevol cas a través d’un espai específic dins del portal web institucional, les circumstàncies i els fets relacionats amb el Consell d’Illa, com ara la seva composició, les dates de reunió, els acords presos i altres dades que resultin d'interès general.

Disposició final

Pel que fa al funcionament intern del Consell d'Illa s'aplicarà supletòriament el que preveu la legislació de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

Contra l'acord precedent, que posa fi a la via administrativa, podeu interposar, en el termini de dos mesos a partir de l’endemà del dia que es publiqui aquest edicte al Butlletí Oficial de les Illes Balears, recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears.

Tot això sens perjudici que pugueu utilitzar qualsevol altre recurs que considereu procedent en dret.

Tot l'anterior s’ajusta a la Llei 29/1998, de 13 de juliol, que regula de la jurisdicció contenciosa administrativa, i a la Llei 39/2015 d'1 d'octubre del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

 

Finalment, escau d'indicar que la interposició dels recursos pertinents no suspèn l'eficàcia de la resolució impugnada ni interromp els terminis que se'n puguin derivar, excepte que l'autoritat competent ho acordi expressament.

Maó, (3 de novembre 2017)

EL SECRETARI EN FUNCIONS,

Octavi Pons Castejón