Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANTANYÍ

Núm. 12286
Ordenança municipal d'ús i aprofitament de les platges i punts de bany del municipi de Santanyí

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Aprovada inicialment pel ple d’aquest Ajuntament del passat 11 d’agost de 2017, l’Ordenança municipal d'ús i aprofitament de les platges i punts de bany del municipi de Santanyí, exposada al públic mitjançant la publicació de l’anunci corresponent al BOIB núm. 101 de data 17 d’agost de 2017 pel termini de trenta dies, per a la presentació de reclamacions i suggeriments, i transcorregut aquest termini sense que se n’hagi presentat cap, es publica el text íntegre de l'esmentada Ordenança, un cop adequada la redacció a les propostes de millora i recomanacions de l’informe d’impacte de gènere de l’Institut Balear de la Dona de data 11 de setembre de 2017, que entrarà en vigor el dia següent a la seva publicació.

ORDENANÇA MUNICIPAL D’ÚS I APROFITAMENT DE LES PLATGES I PUNTS DE BANY DEL MUNICIPI DE SANTANYÍ

TÍTOL I: DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Objectius

1. Aquesta Ordenança municipal té com a objectiu establir les condicions generals que han de complir tots els usuaris de les platges, així com la de regular els seus usos, conjugant el dret de tots a gaudir-ne, amb el deure que l'Ajuntament, en el marc de les seves competències, ha de vetlar per la seva utilització racional amb la finalitat de protegir i millorar la qualitat de vida i defensar i restaurar el medi ambient, recolzant-se en la indispensable solidaritat col·lectiva.

2. Aquesta ordenança regula l’exercici de les competències que la Llei de Costes assigna a aquest municipi, per tal de mantenir les platges en les millors condicions higièniques i sanitàries, i regular la vigilància emanada de l'Administració de l'Estat.

3. Aquesta Ordenança té també per objectiu, establir les condicions generals que han de complir les diferents instal·lacions presents a les platges o entorns més immediats del municipi de Santanyí, així com regular les activitats que es realitzen a les nostres platges i punts de bany, a fi i efecte de protegir la salut pública, garantir la convivència, salvaguardar el medi ambient marí i terrestre, i aconseguir una millora de la imatge del nostre litoral.

Article 2. Àmbit d’aplicació

1. Aquesta ordenança regirà al terme municipal de Santanyí, en l’espai que constitueix el domini marítim terrestre definit en la vigent Llei de Costes i que tengui la consideració de platja i punts de bany.

2. Aquesta ordenança afecta tots els usos, instal·lacions, elements i activitats susceptibles de ser realitzades a les platges d’aquest municipi, ja sigui de forma fixa o temporal, sense detriment de les competències d’altres administracions en la matèria.

Article 3. Definicions

A efectes de la present Ordenança i d’acord amb la normativa estatal bàsica així com la de caràcter autonòmic d’aplicació, s’entén com:

a) Platja: zona de dipòsit de materials solts com ara arenes, graves i còdols, incloses escarpes, bermes i dunes, tenguin o no vegetació, formades per l’acció del mar o el vent marí, o altres causes naturals o artificials.

b) Aigües de bany: qualsevol element d’aigües superficials on es prevegi que puguin banyar-se un nombre important de persones o existeixi una activitat propera relacionada directament amb el bany i en la qual no hi hagi una prohibició permanent de bany ni s’hagi formulat una recomanació permanent d’abstenir-se’n i on no hi hagi perill objectiu per al públic.

c) Zona de bany: l’emplaçament on es troben les aigües de bany de caràcter marítim i els emplaçaments limítrofs que constitueixen la part accessòria d’aquesta aigua amb relació als usos turístics-recreatius.

En tot cas s’entendrà com a zona de bany aquella que vas donar 20 metres de la platja i 50 metres de la costa.

En els trams de costa que no estiguin abalisats com a zona de bany s’entendrà que aquesta ocupa una franja de mar contigua a la costa d’una amplada de 200 metres a les platges i 50 metres a la resta de la costa.

d) Abalisament: tancament de les zones de bany segons la Resolució Ministerial de 2 de setembre de 1991 en la qual es va establir el tipus d’abalisament que ha de implantar-se a les zones de bany, d’acord amb el contingut del Reial decret 1835/1983, sobre l’adopció del Sistema d'Abalisament Marítim de la AISM per a l’Abalisament de les costes espanyoles o normativa vigent.

e) Temporada de bany: període de temps en què pot preveure afluència important de banyistes, tenint en compte els usos i costums locals.

f) Concessionari: persona jurídica o física que, mitjançant concurs públic, resulta adjudicatària d’una concessió corresponent a un servei de temporada, com ara hamaques i para-sols, patins de pedals, quioscs i altres.

g) Banderes identificadores: les diferents condicions de seguretat per al bany a les platges o a les seves zones de bany s’identificaran mitjançant banderes, les quals podran ser de caràcter general o complementàries, les quals, ampliaran o delimitaran la informació respecte als riscos específics que es tracti. Els colors, significat i els criteris d’utilització de les banderes seran els que a continuació es detallen, entenent el risc, a efectes d’aplicació d’aquests criteris, com a condicions de seguretat del moment:

1. Vermell: es prohibeix el bany. S’utilitzarà sempre que el bany comporti un greu risc per a la vida o la salut de les persones, bé perquè les condicions de la mar siguin desfavorables o bé per l’existència d’animals, elements flotants, contaminació o altres circumstàncies.

2. Groc: bany permès amb limitacions. S’haurien d’adoptar mesures de seguretat que en cada cas es considerin adients.

S’utilitzarà quan les condicions de la mar puguin originar un perill per al bany, o bé quan hi hagi la presència d’animals, elements flotants, contaminació o altres circumstàncies que suposin un risc per a la salut de les persones.

3. Verd: bany permès. El bany pot efectuar-se sense prendre mesures especials diferents a les de la pròpia protecció personal. No obstant això, es recomana especial precaució a les zones on el banyista no pugui romandre tocant fons i amb el cap fora de l'aigua.

4. Taronja: platja sense vigilància. Informa a tots els usuaris de la platja que l’equip de salvament no es troba operatiu per haver-se rebut l’avís que una o més persones s’han extraviat o ha esdevingut una circumstància de similar gravetat, donant avís a tots els usuaris de la platja de la nova situació.

Article 4. Temporada d’aplicació

Als efectes d’aplicació de la present ordenança es considera:

Temporada baixa: el període comprès entre l'1 de novembre i el 30 d’abril ambdós inclosos, a excepció del període de setmana santa.

Temporada mitjana. El període comprès entre l'1 de maig i el 30 de juny ambdós inclosos i l'1 i el 31 d’octubre, ambdós inclosos, i el període de setmana santa.

Temporada alta: El període comprès entre l'1 de juliol i el 30 de setembre.

Article 5. Agents

Els agents de l’autoritat podran requerir verbalment als que infringeixin qualsevol de les disposicions contingudes en la present Ordenança a fi que immediatament cessi l’activitat prohibida o realitzen l’obligació deguda, això sense perjudici de la incoació d’expedient sancionador, quan sigui procedent, o, si s’escau, es giri part de denúncia a l'Administració competent.

Article 6. Vigilància

L’Ajuntament comptarà de personal, mitjançant la policia local, per vigilar l’observança en l’àmbit de les seves competències, no només d’allò previst en aquesta ordenança, sinó també de les normes i instruccions dictades per l'Administració competent sobre salvament i seguretat de vides humanes pel qual es disposen de les següents facultats:

a) Inspecció d’instal·lacions de la platja i annexos.

b) Control de la realització d’activitats desenvolupades en les instal·lacions mencionades.

c) Prohibició, suspensió i tancament de l’activitat, així com adopció de mesures de seguretat que es considerin necessàries.

Les activitats inspectores i de control sobre el compliment del que preveu la present Ordenança seran efectuades per personal degudament acreditat dels òrgans facultats en l’àmbit de les seves competències respectives, que tindrà en l’exercici de les seves funcions, el caràcter d’agent de la autoritat i les seves declaracions gaudiran de la presumpció de veracitat, excepte prova en contrari.

El personal inspector està facultat per sol·licitar qualsevol documentació referent a la instal·lació i / o activitat, per accedir i mantenir, amb la identificació prèvia i sense previ avís, a les instal·lacions i la resta d’espais subjectes a inspecció.

Les persones titulars de les autoritzacions sotmeses a inspecció han de prestar la col·laboració necessària, per tal de permetre realitzar qualsevol examen, control o recollida d’informació necessària per al compliment de la funció inspectora.

De cada actuació inspectora s’estendrà acta, la primera còpia de la qual es donarà a la persona interessada o la persona davant la qual s’actuï, que podrà fer constar la conformitat o les observacions respecte del contingut.

Un altre exemplar de l’acta serà traslladada a l’autoritat competent per a l'inici del procediment sancionador si és procedent.

TÍTOL II: NORMES D’ÚS

Capítol I. Normes generals

Article 7. Utilització de platges

1. La utilització de les platges serà lliure i pública per als usos comuns i d’acord amb la naturalesa d’aquelles, com ara el passeig, estada, bany, navegació, embarcar, desembarcar, avarar, pescar i altres actes que no calguin obres i / o instal·lacions de cap tipus i que es realitzin d'acord amb les lleis, reglaments i amb aquesta ordenança.

2. Les platges, punts de bany, sistemes de dunes o zones de ribera no seran d’ús privat, sense perjudici del que estableix la Llei de Costes.

3. Les instal·lacions que es permetin a les platges, a més de complir amb l'esmentat en el punt anterior seran de lliure accés, llevat que per raons de policia, economia o altres d’interès públic, degudament justificades, s’autoritzin altres modalitats d’ús.

4. Els usos que tenguin especials circumstàncies d’intensitat, perillositat o rendibilitat i els quals requereixin l’execució d’obres i instal·lacions només podran emparar-se en l’existència de reserva, adscripció, autorització i concessió, amb subjecció al que preveu la Llei de Costes, i en altres especials, si escau, sense que pugui invocar cap dret en virtut d’usucapió, qualsevol que sigui el temps transcorregut.

5. El passeig, l’estada i el bany pacífics a la platja i la mar tenen preferència sobre qualsevol altre ús.

6. Queda prohibit realitzar foc directament en la terra de la platja, arena, pedres o roques. La realització de fogueres en ocasions puntuals, com la nit de Sant Joan, podrà ser autoritzada de manera expressa per part de l'Ajuntament, quedant totalment prohibit encendre cap tipus foc sense autorització.

Capítol II: Jocs i activitats

Article 8. Pràctica de jocs

1. Queda prohibit a les zones i aigües de bany, i durant la temporada de bany, tant a la arena de la platja com en l’aigua del mar, la realització d’activitats, jocs o exercicis que puguin molestar la resta d’usuaris.

2. Podran realitzar-se aquest tipus de jocs a les zones lliures que hagin estat assenyalades a aquest efecte, o bé on no causin molèsties ni danys a instal·lacions o sobre el medi ambient. Aquestes activitats sempre es realitzaran en zones de platja i mai en zones de dunes.

3. La pràctica de kite-surf i altres activitats semblants, en temporada alta, està prohibida a les platges del municipi de Santanyí i a les zones de bany que inclou el mirall d’aigua fins a la zona d’abalisament.

4. S’exceptuen de la prohibició aquelles manifestacions de caràcter esportiu o lúdic organitzades o autoritzades per l'Ajuntament de Santanyí, sense perjudici de la necessitat d’autorització per part d’altres administracions quan sigui preceptiu. Les mateixes es realitzaran sempre en llocs degudament senyalitzats i abalisats.

Article 9. Aparells de ràdio, discs compactes o similars, instruments musicals

1. No es permetrà l’ús d’aparells sonors o instruments quan pel seu volum de sonoritat causin molèsties als altres usuaris de les platges. Són aplicables en aquest cas les normes particulars recollides en l’ordenança municipal sobre protecció del medi ambient i la salut davant la contaminació acústica. Això també s’aplicarà en el cas d’embarcacions presents en els voltants de la platja que puguin causar molèsties als usuaris o veïns.

2. La realització de qualsevol tipus d’espectacle, activitat musical multitudinària, competició esportiva, etc. a realitzar sobre la platja haurà de comptar amb les autoritzacions corresponents segons la Llei de règim jurídic de les llicències integrades d’activitat de les Illes Balears.

Article 10. Campaments i acampades

1. Estan prohibits els campaments i acampades a la platja.

2. Les persones que vulnerin aquesta prohibició hauran de desallotjar immediatament, a requeriment verbal dels agents de l’autoritat, el domini públic ocupat, sense perjudici que giren part de denúncia a l'Administració competent amb vista a la instrucció de l'oportú expedient sancionador quan sigui procedent.

Capítol III: Publicitat

Article 11. Publicitat

1. Queda prohibida la publicitat a través de cartells, tanques, mitjans audiovisuals o de qualsevol altre tipus, excepte els autoritzats.

2. Queda prohibida la publicitat sigui quin sigui el mitjà de difusió emprat en l’anunci d’activitats dins el domini públic marítim terrestre, o a través de les instal·lacions temporals o per aire.

Article 12. Formes de publicitat

1. Està prohibida la publicitat en els següents formats: tanques publicitàries, cartells, mitjans acústics o audiovisuals, adhesius, repartició de material de propaganda de forma personal o mitjançant deposició de material per l’autoservei. La prohibició anterior és aplicable a qualsevol que sigui l’emplaçament o mitjà de difusió, inclosa la publicitat realitzada des del aire.

2. Queden expressament prohibides les desfilades amb finalitats publicitàries i / o promocionals d’activitats d’oci, com discoteques.

Article 13. Excepcions

1. Queda prohibida la col·locació de qualsevol rètol a la platja per particulars; queda l’atribució reservada per a les administracions públiques amb competències per a aquesta tasca i s’ha de realitzar, en tot cas, mitjançant models normalitzats.

2. Només es permetran aquelles activitats que distribueixen informació d’acord amb la difusió dels valors ambientals i socials de les platges, dunes i zones de bany, amb l’autorització prèvia i sense perjudici del que estableix la Llei de Costes o el Reglament que la desenvolupa.

3. Queda exempta d’aquestes prohibicions tota cartelleria de caire municipal, autonòmic o estatal referida a aspectes directes o indirectes de la platja, sense perjudici del que estableix la Llei de Costes i el Reglament que la desenvolupa.

Capítol IV: De les embarcacions

Article 14. Canals d’entrada i sortida

La Administració de l'Estat, mitjançant l’organisme competent, fixarà els canals abalisats per a l’entrada i sortida d’embarcacions, que estaran degudament assenyalats, i en els quals estarà prohibit el bany.

En cas de necessitat d’abordar a la platja o a partir d’aquesta, per part de les embarcacions, aquestes ho faran a velocitat reduïda (màxim a 3 nusos), utilitzant els esmentats canals i evitant interferir-ne el trànsit normal. L’abalisament dels esmentats canals haurà d’estar instal·lat abans de l'inici de la temporada mitja, d’acord amb les disposicions de Capitania Marítima i en les degudes condicions de manteniment.

Article 15. Navegació esportiva

A les zones exclusives de bany estarà prohibida la navegació esportiva i d’esbarjo i la utilització de qualsevol tipus d'embarcació o artefacte flotant a excepció de matalassos i flotadors i les embarcacions de salvament.

Article 16. Abalisament

D’acord amb el que disposa el Reglament de Costes, en els trams de costa que no estiguin abalisats com a zona de bany s’entendrà que aquesta ocupa una franja de mar contínua a la costa d’una amplada de 200 metres lineals a les platges i de 50 metres als altres trams de costa. En aquestes zones queda prohibida la navegació, exceptuant els extrems de les platges on puguin aproximar-se a terra les embarcacions a una velocitat inferior a 3 nusos; s’hauran de prendre les precaucions necessàries per evitar riscos a la vida humana i navegació marítima.

Qui vulneri aquestes prohibicions haurà de desallotjar immediatament, a requeriment verbal dels agents de l’autoritat, el domini públic ocupat, sense perjudici que giren part de denúncia a l'Administració competent amb vista a la instrucció de l'oportú expedient sancionador quan sigui procedent.

Article 17. Motos nàutiques

La utilització de les motos nàutiques, als efectes d’aquesta ordenança s’atendrà al que disposa el RD 259/2002, de 8 de març, pel qual, s’actualitzen les mesures de seguretat en la utilització de les motos nàutiques o normativa vigent.

Article 18. Combustibles

Queda prohibit l’ús de bombones de gas i/o líquids inflamables en les platges, a excepció del combustible utilitzat per proveir als motors de les embarcacions a les zones de varada, la seva manipulació haurà de realitzar-se seguint les més estrictes normes de seguretat i sota la responsabilitat de la persona que la realitzi.

Article 19. Sobre les embarcacions abandonades

Pel que fa a les embarcacions i elements nàutics flotants es consideraran abandonats en els següents supòsits:

1. Quan presentin indicis que raonablement facin pensar en el seu possible estat d’abandó. Als efectes anteriors, s’entendran abandonades les embarcacions o elements nàutics que un cop identificats amb un adhesiu, romanguin més d’un mes sense moure del lloc.

2. Quan presentin desperfectes que impedeixin el seu ús o no estiguin identificats amb el nom i la matrícula.

En aquests casos, l'Ajuntament de Santanyí procedirà a la retirada prèvia autorització de l’autoritat competent de les embarcacions o elements nàutics i el seu emmagatzematge en un dipòsit municipal. Un cop retirada l’embarcació o element nàutic, es procedirà a comprovar si és possible la identificació de la persona titular. En el supòsit de no ser possible per no tenir nom i matrícula, s’informarà Comandància de Marina o organisme competent.

Transcorregut el període d’exposició pública establert per aquesta institució, sense que ningú reclami la seva propietat, esdevindrà residu d’acord amb la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats. Si fos possible la identificació de la persona titular se li notificarà perquè en el termini de quinze dies retiri l’embarcació o element nàutic del dipòsit, amb l’advertiment que en cas de no fer-ho, es procedirà al seu tractament com a residu urbà, i es obrirà el corresponent expedient sancionador.

D’acord amb la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, i l'Ordre MAM 304/2002, de 8 de febrer, per la qual es publiquen les operacions de valorització i eliminació de residus i la llista europea de residus, en cas de contenir líquids i/o altres components perillosos, l’embarcació o element nàutic tendrà la consideració de residu perillós i per tant l'Ajuntament denunciarà el fet davant la Conselleria de Medi Ambient del Govern de les Illes Balears, competent en aquest cas per a la instrucció del corresponent expedient sancionador.

Una vegada considerada l’embarcació o l’element nàutic com a residu, l’Ajuntament procedirà mitjançant contractació dels gestors de residus adequats a la seva descontaminació, si escau, i desballestament d’acord amb la normativa vigent, especialment la de residus perillosos, costos que pot repercutir a la persona propietària.

En els casos que hi hagi perill per a les persones o el medi ambient, l'Ajuntament podrà prendre les mesures cautelars que cregui oportunes per evitar aquest risc. En aquests casos no és necessari complir amb els terminis establerts.

Capítol V. Circulació de vehicles a les platges

Article 20. Vehicles a la platja

Es prohibeix l’estacionament i la circulació no autoritzada de vehicles de qualsevol tipus, de dos, quatre o més rodes per tracció mecànica o animal per la platja i sistemes de dunes, exceptuant els vehicles destinats a la vigilància, salvament i serveis de neteja i manteniment.

Queden exempts d’aquestes prohibicions d’estacionament i circulació a les platges els cotxets de minusvàlids. També es permet la utilització dins de l’aigua d’aquells especialment dissenyats per a tal fi, tot això sense perjudici de les precaucions que han de tenir cap a la seguretat de la resta d’usuaris.

L’Ajuntament adoptarà les mesures oportunes per facilitar a les persones amb discapacitat, la utilització de les platges i les seves instal·lacions, en la mesura del possible, d’acord amb el que estableix la normativa sobre accessibilitat.

Qui vulneri aquesta prohibició haurà de retirar immediatament els vehicles del domini públic ocupat, a requeriment verbal dels agents de l’autoritat, sense perjudici que giren part de denúncia a l’administració competent amb vista a la instrucció de l'oportú expedient sancionador quan sigui procedent.

 

Capítol VI: Normes de caràcter higienicosanitari

Article 21. Qualitat de les aigües

Els usuaris tendran dret a ser informats per l'Ajuntament de la manca d’aptitud per al bany de les aigües que no satisfacin els criteris de qualitat mínima exigibles per les normes vigents. En l’àmbit de les seves competències, i en l’exercici del deure d’adoptar les mesures necessàries per a la protecció de la salut, l'Ajuntament de Santanyí:

a) Haurà de senyalitzar l’equipament de serveis públics i les possibles limitacions d’ús que puguin existir, d’acord amb el que estableix la normativa vigent.

b) Haurà de senyalitzar la prohibició del bany, d’acord amb el que estableix la normativa d’aplicació, quan així vingui establert per la Conselleria de Sanitat i Consum de les Illes Balears o òrgan competent, mantenint la mateixa fins que no es comuniqui la desaparició dels risc sanitari.

c) Haurà d’adoptar les mesures necessàries per a la clausura de les zones de bany, quan així vingui acordada per la Conselleria de Sanitat i Consum de la Comunitat Autònoma o òrgan competent. Aquestes mesures es mantindran fins que no s’hagi comunicat l’acord de reobertura de la zona.

Article 22. Normes de conducta

Queda prohibit rentar-se en l’aigua del mar utilitzant sabó, gel, xampú o qualsevol altre producte similar, així com la neteja d’altres estris.

Queda prohibit donar a les dutxes, rentapeus, lavabos i mobiliari urbà en general, ubicats a les platges, un ús diferent al que els és propi; així es sancionarà d’acord amb aquesta Ordenança, als usuaris que realitzin activitats com jugar, netejar els estris de cuina, rentar-se o dutxar-se usant sabó, gel, xampú o qualsevol producte detergent. Així com pintar i deteriorar aquests elements. Queda prohibida l’evacuació fisiològica al mar o la platja.

TÍTOL III: DE LA NETEJA

Article 23. Neteja de la platja

La neteja de les platges serà realitzada, per gestió directa o indirecta, de l'Ajuntament de Santanyí, amb la freqüència i horari prevists per a la gestió adequada del servei, i atenent criteris de sostenibilitat i conservació dels mitjans litorals arenosos.

En ordre a mantenir les platges del municipi en les millors condicions de neteja, l'Ajuntament instal·larà papereres al llarg de cadascuna de les platges i contenidors a les zones pròximes, almenys a les platges que tenguin instal·lacions temporals.

Article 24. Neteja de les concessions

A les zones o parcel·les ocupades per les instal·lacions de temporada així com a les seves zones d’influència, sigui quin sigui l’ús que es faci, serà responsable de la neteja d’aquesta àrea la persona titular de l’aprofitament.

Les persones titulars de l’ús serveis de temporada estan obligats a evitar que es produesqui acumulació de restes a la zona que han de netejar quan això sigui necessari. Les instal·lacions fixes de temporada i/o els establiments hauran d’atenir-se als horaris establerts per dipositar les escombraries provinents dels seus negocis. Seran sancionades si incompleixen aquesta norma.

Article 25. Prohibicions

Queda terminantment prohibit qualsevol acte que pugui embrutar les nostres aigües de bany, platges, sistemes de dunes, punts de bany, zones de bany, accessos i entorns. La persona responsable està obligada a fer la neteja immediata, sense perjudici de les sancions que poguessin derivar-se per aquests fets.

Queda expressament prohibit el buidatge de dipòsits i sentines, així com la neteja d’embarcacions amb productes químics.

Queda terminantment prohibit per als usuaris de les platges tirar qualsevol tipus de residus (papers, llaunes, cartró, menjar ...) a l’arena i a la mar, ja que s’han d’utilitzar les papereres instal·lades amb aquesta finalitat. De la mateixa manera queda prohibit deixar abandonats a la platja mobles, palets, caixes, embalatges...

Queda expressament prohibit llençar llosques o cendres a la platja, estant obligades les persones que desitgin fumar a la platja a disposar d’un cendrer o qualsevol altra sistema que demostri que s’està procedint a la recollida de les llosques i cendres. El no disposar d’aquests mètodes de recollida serà motiu de sanció.

El dipòsit de residus haurà de realitzar-se de manera selectiva a les papereres que a aquest efecte es troben distribuïdes per la arena de la platja. Per a l’ús correcte d’aquests contenidors hauran de seguir-se les següents normes:

a) No s’han d’utilitzar per al vessament de líquids, escombres, fustes, estris, etc. així com tampoc per a animals morts.

b) No es dipositaran materials de combustió.

c) Les escombraries s’han de dipositar de manera selectiva a l'interior del contenidor, evitant el seu desbordament i l’acumulació de residus al seu voltant, perquè en cas de trobar ple, s’haurà de realitzar el dipòsit a la paperera o contenidor més proper.

Queda prohibit dipositar a les papereres de les platges les bosses d’escombraries domiciliàries o d’establiments comercials del tipus que sigui tant en les situades a l’exterior de la arena com en la pròpia platja.

Queda prohibit l’ús de vidre a les platges i la resta de zones rocoses o boscoses del litoral del municipi, per tal de prevenir accidents i protegir els usuaris de les platges i resta de la franja costera.

No obstant el que estableix l'anterior article, els pescadors podran realitzar a la platja seves tasques de neteja d’arts i estris, havent-hi, immediatament després d’acabar aquestes tasques, diposita do els residus que es generen en els contenidors.

Els que vulnerin aquestes prohibicions, a requeriment verbal dels agents de l’autoritat, hauran de retirar immediatament els residus i procedir al seu dipòsit conforme s’estableix en aquesta ordenança, sense perjudici que aixequin acta de denúncia amb vista a la instrucció de l'oportú expedient sancionador.

Article 26. Abocaments i vessaments

Amb objecte de mantenir la higiene i la salubritat, el personal de l'Ajuntament vigilarà els abocaments i dipòsits de materials que puguin produir contaminació i riscos d’accidents, denunciarà les persones infractores i adoptarà les mesures per impedir que continuïn produint actuacions d’aquest tipus, de tal manera que donaran compliment al que disposa la Llei de Costes i la resta de normativa aplicable.

Article 27. Posidònia oceànica

La posidònia oceànica present a les platges és un els millors indicadors de la seva bona qualitat alhora que serveix d’hàbitat per nombro roses espècies i contribueix a la formació i manteniment de la platja.

La disposició de les restes de posidònia oceànica a manera d'esculls o barreres paral·leles a la costa, redueix i dissipa considerablement la incidència de l’energia de les ones sobre les zones de platja i evita per tant la pèrdua de arena en disminuir els processos erosius. Per aquests motius, durant la temporada hivernal i davant l’amenaça de forts temporals s’evitarà la retirada d’aquestes restes de posidònia oceànica per protegir i mantenir les platges en el temps.

L’Ajuntament procedirà a la retirada de les restes acumulades de Posidonia oceànica que es vagin dipositant a les platges des del 15 de maig fins al 30 de setembre sempre que les condicions meteorològiques ho permetin, atenent a criteris tècnics i sempre sota supervisió.

En cas que a causa de la proximitat de les festes de Setmana Santa al mes de maig es consideràs convenient per al desenvolupament turístic de les platges avançar la retirada de les restes de posidònia oceànica, es podrà avançar aquesta retirada sempre que les condicions meteorològiques ho permetin i no suposi un risc per a la conservació de l’arena de la platja.

Es prohibeix específicament la retirada d’aquestes acumulacions realitzades per persones o entitats sense autorització expressa de l’Ajuntament. S’exclou d’aquesta consideració les petites extraccions que de manera tradicional i esporàdica es realitzin per a l'ús domèstic (adob, llits d’animals, etc.), per a les que s’haurà d’obtenir autorització prèvia de l’Ajuntament.

TÍTOL IV: DE LA PRESÈNCIA D’ANIMALS A LES PLATGES

Article 28. Circulació i permanència

El objecte d’aquest títol és regular la presència d’animals a les platges del municipi al llarg de tot l’any. Per la qual cosa, es determinarà un període en el qual, es permetrà la circulació i permanència dels animals en les platges del municipi.

Es permetrà la presència d’animals a les platges al llarg de l’any a excepció dels caps de setmana i festius i durant el període comprès entre l'inici de la festivitat de Setmana Santa i fins al 15 de novembre, on la circulació i permanència d’animals a la platja estarà totalment prohibida. No obstant això, en els períodes d’accés prohibit, mitjançant Ban municipal l'Ajuntament podrà delimitar zones d’accés permès amb regulació de l’horari.

Aquest període pot ser restringit mitjançant la publicació d’un ban municipal.

Les persones propietàries dels animals hauran de vetllar per evitar la deposició d’orins i excrements a la platja tant a la arena com en la làmina d’aigua, havent de retirar de manera immediata qualsevol excrement.

Els animals hauran d’estar controlats en tot moment per les persones propietàries o responsables i evitar molèsties a la resta de persones usuàries de les platges.

En el cas d’animals potencialment perillosos es complirà amb el que disposa la normativa específica sobre aquests animals. En particular hauran d’anar controlats mitjançant corretja o el mètode més adequat per a cada espècie i s’haurà de fer ús de morral.

La infracció d’aquest article comportarà la corresponent sanció, amb la instrucció prèvia del corresponent expedient sancionador, a més del fet que la persona infractora estarà obligada a la immediata retirada del animal.

Article 29. Responsabilitat dels danys

La persona posseïdora d'un animal, sense perjudici de la responsabilitat subsidiària de la persona propietària, és responsable dels danys i perjudicis que ocasioni a les persones, instal·lacions i al medi ambient en general.

Article 30. Animals abandonats

Es considerarà que un animal està abandonat si no porta cap identificació de l’origen o de la persona propietària, ni va acompanyada de cap persona. En aquest supòsit, s’actuarà conforme al que preveu l'Ordenança Municipal corresponent.

Article 31. Excepcions

Es permet, durant tot l’any, la presència de gossos destinats a treballs de salvament o auxili a persones necessitades, quan les circumstàncies així ho aconsellin. Queda autoritzada expressament la presència de gossos guia en tots els ambients contemplats en la present ordenança, sense perjudici de la responsabilitat de la persona posseïdora i / o propietària ni de les mesures que ell mateix hagi d’adoptar per evitar molèsties o riscos per a la resta de persones usuàries.

Quan per festes, concursos, espectacles, celebracions, etc. sigui utilitzada la zona de platja i això suposi la presència d’animals, aquests romandran en tot moment a les zones i llocs autoritzats per l’administració.

TÍTOL V DE LA PESCA

Article 32. Autoritzacions

Queda prohibida la pesca a menys de 100 metres de llocs freqüentats per banyistes. Aquesta activitat es realitzarà amb la corresponent llicència de pesca. En casos excepcionals com fires i concursos les activitats estaran subjectes a autorització explícita.

Article 33. Prohibicions

Queda prohibida la pesca submarina en l’àmbit de les platges i / o zones de bany. També queda prohibida l’entrada i sortida a la mar des de la platja als pescadors submarins amb el fusell carregat, així com la manipulació en terra o a la zona de bany d’aquest o altres instruments de pesca submarina que puguin suposar un risc per a la seguretat de les persones.

TÍTOL VI. DE LA FAUNA I LA FLORA

Article 34. Flora i fauna local

Queda prohibit alterar l’hàbitat, causar la mort intencionada, l’extracció o deteriorament de qualsevol espècie de fauna i de flora de l’ecosistema del litoral del terme municipal i per extensió de les platges o zones de bany.

TÍTOL VII. D’INSTAL·LACIONS I ELEMENTS DE TEMPORADA

Article 35. Ús del mobiliari de les platges

Queda prohibit qualsevol ús de les passarel·les d’accés a la platja o la mar que no sigui el trànsit de persones usuàries a peu, amb cotxes de nens o cadires de minusvàlids.

Queda prohibit donar a les dutxes, rentapeus, WC o altre mobiliari urbà en general, ubicats a les platges, accessos o voltants, un ús diferent al que li són propis.

Així se sancionarà a aquelles persones usuàries que donin utilitat de joc, neteja d’estris de cuina, rentar-se o dutxar-se utilitzant sabó, gel, xampú o qualsevol altre producte detergent, pintar, deteriorar, etc. sense perjudici de les responsabilitats d’una altra índole que puguin exigir-se pels actes duts a terme.

Queda prohibit l’ús o la manipulació dels elements destinats a salvament i vigilància de platges o zones de bany per a altres efectes distints als que estan destinats, i per part del personal no autoritzat.

Article 36. Instal·lacions temporals

L'Ajuntament dins de l’àmbit dels interessos que li són propis, ha de determinar anualment, les necessitats existents de les instal·lacions temporals a les platges, i si escau, d'acord amb aquestes necessitats d’establir el procediment legalment establert per a la gestió directa o indirecta d’aquests serveis.

Les persones adjudicatàries de les instal·lacions temporals hauran de donar servei segons el que estableix la Llei de Costes i el seu Reglament, segons l’autorització remesa a l'Ajuntament per part de la Demarcació de Costes i en cas necessari, s’hauran d’obtenir les autoritzacions o permisos que requereixin aquests organismes per poder dur a terme l’explotació dels elements adjudicats, així com l'estricte compliment de les condicions generals que estableixin les administracions en les seves autoritzacions.

Les adjudicacions efectuades per a la gestió indirecta de l’explotació de serveis temporals a les platges, quedaran condicionades a l’autorització de la Demarcació de Costes de les Illes Balears.

Per tant, queda prohibit realitzar qualsevol ocupació amb instal·lació fixa o desmuntable sense comptar amb la preceptiva autorització, així com l’ocupació d’espai públic sense autorització d’embarcacions, remolcs, espelmes, hamaques, hidropedals, rems.

Per a les instal·lacions, no es permet la construcció d’obres de fàbrica i altres obres fixes. Les instal·lacions han de ser total i fàcilment desmuntables, entenent com a tals les que estableix la Llei de Costes i el seu Reglament general de Desenvolupament.

Així doncs, el mobiliari de les platges haurà de ser homologat, de qualitat, disseny integrat, apilable, homogeni, resistent a l’ambient marí i s’haurà d’adaptar a les indicacions i observacions que l'Ajuntament estableixi al respecte.

Les adjudicacions s’atorgaran amb caràcter personal i intransferible. La persona adjudicatària no podrà subrogar, cedir o traspassar a terceres persones els drets i obligacions que es deriven de la present concessió.

Les persones titulars dels llocs de hidropedals, caiacs, vela, etc ... hauran d’obtenir l’autorització de funcionament per l’òrgan competent en matèria de marina mercant- Comandància Marítima, sense perjudici de les autoritzacions preceptives que corresponguin a altres organismes.

Les persones titulars de les explotacions d’activitats aquàtiques hauran de realitzar l’abalisament dels canals d'entrada-sortida d’embarcacions segons normes de la Direcció General de la Marina Mercant i indicacions que consideri el propi ajuntament.

L’execució i explotació de les instal·lacions es durà a terme, sota l'exclusiu risc i responsabilitat de la persona adjudicatària. En cas de tractar-se d’embarcacions de lloguer es responsabilitzarà a la persona titular de l’adjudicació de l’activitat i seran considerats com a persones infractores tant la persona titular del servei com la persona usuària que cometi la infracció.

Les persones adjudicatàries de concessions temporals a les platges seran les persones responsables de no permetre l’ús de vidre (ampolles, gots, envasos) per part de les persones usuàries en l’àrea de les seves concessions.

Queda terminantment prohibit en el temps d’ús en medi aquàtic d’embarcacions o similars a pedal, vela o motor, el transport i/o consum de qualsevol tipus d’ampolles, pots o elements susceptibles de ser vessats a la mar.

Queda exempt de l’article anterior el transport d’ampolles d’aigua per al seu consum durant el temps de gaudi d’embarcacions de pedal, vela o motor. En aquest cas la persona adjudicatària de l’activitat d’arrendament d’aquestes embarcacions serà la persona responsable de controlar el retorn de la totalitat de botelles transportades.

Extingida l’autorització en el cas de concessions temporals, la persona adjudicatària, estarà obligada a retirar les instal·lacions i / o elements en el termini de 5 dies, així com a restaurar la realitat física de l’espai ocupat en el mateix termini de temps. En cas de no complir amb aquestes indicacions, l'Ajuntament, procedirà a la retirada de les restes amb càrrec a la fiança dipositada per la persona adjudicatària.

Article 37. Recollida diària dels serveis dels concessionaris

Els concessionaris de platja recolliran els seus serveis diàriament en finalitzar la jornada a fi de facilitar la neteja de les platges i oferir una bona imatge de les àrees de concessió. Les hamaques seran apilades en grups mínims de sis, dins dels límits de l’autorització.

Article 38. Arrendament del servei

No es permet l’ús de les instal·lacions temporals presents a les platges com hamaques, para-sols o hidropedals si no han estat arrendats, tot i que en el moment d'ús no estiguin ocupats.

Article 39. De la neteja dipositats sobre la arena

Els treballs de neteja inclouran la retirada dels residus que puguin dipositar-se sobre la arena incloses llosques de cigarrets mitjançant recollida manual o cribratge manual. Es recolliran també petites restes de fulles de posidònia oceànica que puguin aparèixer puntualment sobre la arena així com la recollida dels elements flotants (plàstics, fustes, etc.), situats a dos metres de la confluència de l'aigua del mar amb la arena de la platja.

L’abandonament de residus voluminosos, com ara embarcacions, caixes, para-sols, hamaques o altres de similar naturalesa, sobre la platja o sistemes de dunes serà considerat infracció i contemplat en la present ordenança com a sanció molt greu.

Article 40. Vigilància

L'Ajuntament disposarà de personal per realitzar tasques de vigilància del que preveu aquesta Ordenança, que actuaran com a vigilants degudament uniformats.

Article 41. Venda ambulant

Es prohibeix la venda ambulant a la platja de qualsevol producte alimentari, begudes o articles de qualsevol origen.

Els agents de l’autoritat podran requisar la mercaderia a aquelles persones que realitzin la venda prohibida a l’apartat anterior, i en tot cas, cessaran l’activitat prohibida a requeriment dels mateixos, sense perjudici que estenguin acta de denúncia amb vista a la instrucció de l'oportú expedient sancionador.

Un cop requisada la mercaderia, aquesta només podrà ser retornada a la persona infractora quan acrediti documentalment la seva propietat i, si escau, un cop satisfeta la sanció que li sigui imposada en aplicació de la present ordenança.

TÍTOL VIII. VIGILÀNCIA I SEGURETAT A LES PLATGES

Article 42. Vigilància i seguretat

El servei públic de salvament a les platges d’aquest municipi es regeix pel que disposa el Decret 2/2005, de 14 de gener, regulador de les mesures mínimes de seguretat i protecció que han de complir les platges i zones de bany de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, o legislació que pugui substituir-la.

Es disposarà de personal de salvament i socorrisme a les platges municipals durant les temporades mitjana i alta (de l'1 de maig fins al 30 d’octubre).

L’Ajuntament comptarà amb personal per vigilar d’acord amb el que preveu relació al salvament de platges, segons el Decret 2/2005, de 14 de juny, de la Conselleria d'Interior del Govern Balear, o normativa en vigor.

Els serveis de salvament i socorrisme atendran els punts de socors de salvament existents en les platges exclusivament durant l’horari que determini, i que figurarà exposat en els cartells indicadors situats als accessos a les platges.

Els punts de vigilància comptaran amb equips de salvament on poder donar una resposta al rescat i assistència de persones que el necessiten.

La bandera vermella significa la prohibició del bany. En cas que algun usuari o usuària procedís a banyar-se amb l’existència de bandera vermella, serà instat pels serveis de salvament, en el seu horari de servei, al fet que surtin de la mar. Si no s’acata l’ordre, serà reclamada la presència de les forces de seguretat, perquè intervinguin i realitzin les actuacions pertinents per fer complir la prohibició de bany.

El públic banyista queda obligat a seguir les orientacions i indicacions que per seguretat puguin realitzar els serveis de Salvament i Socorrisme, així com totes les disposicions existents o que puguin indicar en endavant pels organismes competents.

Queda prohibit el bany en els espigons i en altres zones senyalitzades en les quals no es permet el bany o el pas està restringit.

Les persones que vulguin banyar-se fora de la temporada de bany o fora de l’horari establert pels serveis de salvament i socorrisme, ho faran sota la seva exclusiva responsabilitat.

També ho faran sota la seva exclusiva responsabilitat, fins i tot banyant-se dins de la temporada de bany i dins l’horari establert pels serveis de salvament i socorrisme, sempre que ho facin:

a) Sense seguir les orientacions i indicacions dels Serveis de Salvament i Socorrisme.

b) Fora de les zones abalisades per al bany o senyalitzades mitjançant banderes.

Es recomana a les persones amb algun tipus de discapacitat o malaltia que desitgin banyar-se i per a les que el bany pugui constituir algun risc posar aquesta circumstància en coneixement dels serveis de salvament i socorrisme, a efectes que aquests serveis adoptin si escau les mesures pertinents.

Queda prohibida la simulació de tots els fets que puguin posar en funcionament els serveis públics de salvament, socorrisme, sanitat, seguretat o qualsevol altres, excepte els exercicis de simulacres organitzats per l'organisme públic en compliment de la legislació vigent, i en especial, del Decret 2/2005, de 14 de gener, de la Conselleria d'Interior del Govern Balear.

TÍTOL IX. RÈGIM SANCIONADOR

Capítol I: Disposicions generals

Sense perjudici de la competència sancionadora dels òrgans de l'Administració de l'Estat o de l'Administració Autonòmica, les infraccions que preveu la present ordenança seran sancionades per l'Ajuntament en conformitat amb la Llei 7/1985, de 2 d’abril, Reguladora de les Bases de Règim Local, pel Reial Decret Legislatiu 781/1986, de 18 d’abril pel qual s’aprova el Text Refós de les Disposicions vigents em matèria de règim local i Llei 39/2015 de procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Sempre que l'Ajuntament tengui coneixement de la comissió d’alguna de les infraccions tipificades pot iniciar l’expedient oportú.

Es consideren infraccions les vulneracions de les prescripcions contingudes en aquesta ordenança.

Són persones responsables de les infraccions tipificades en aquest títol, les persones físiques i jurídiques que les cometin. La responsabilitat exigible ho serà no només pels actes o omissions propis, sinó pels d’aquelles persones, animals o béns pels quals civilment s’hagi de respondre conforme al dret comú.

Article 43. Conseqüències de les actuacions infractores

Totes les actuacions que contradiguin aquesta Ordenança podran donar lloc a:

a) L’adopció per part de l'Ajuntament de les mesures necessàries perquè es procedesqui a la restauració de l’ordre jurídic infringit i de la realitat física alterada o transformada com a conseqüència de l’actuació il·lícita.

b) La iniciació dels procediments de suspensió i extinció d’actes administratius en què presumptament pogués emparar l’actuació il·lícita.

c) La imposició de sancions econòmiques a les persones responsables prèvia tramitació del corresponent procediment sancionador, sense perjudici de les possibles responsabilitats d’ordre penal que poguessin haver incorregut.

d) Les obligacions de rescabalament de danys o indemnització dels perjudicis a càrrec de qui siguin declarats responsables.

Article 44. Restauració de la realitat física alterada

L’Ajuntament, a més d’incoar i tramitar el corresponent expedient sancionador, ha d’adoptar les mesures tendents a reposar els béns afectats a l’estat anterior a la producció de la situació il·legal. Les sancions que s’aprecien s’imposaran amb independència d’aquestes mesures.

Article 45. Adopció de mesures provisionals

Iniciat el procediment sancionador, l'Ajuntament podrà adoptar les mesures provisionals que consideri oportunes per assegurar l’eficàcia de la resolució que pogués recaure, si hi ha elements de judici suficients per a això.

No es podran dictar mesures provisionals que puguin causar perjudicis de difícil o impossible reparació a les persones interessades o que impliquin violació de drets emparats per les lleis.

Capítol II: Infraccions

Article 46. Responsabilitats

Seran persones responsables de les infraccions tipificades en aquesta Ordenança les persones físiques i/o jurídiques que les cometin.

La responsabilitat exigible ho serà no només pels actes o omissions propis, sinó pels d’aquelles persones, animals o béns pels quals civilment s’ha de respondre conforme al dret comú de les instal·lacions.

Les persones titulars de les instal·lacions temporals tenen l’obligació de conservar i mantenir en perfecte estat els seus elements i la neteja de la zona d’influència, així com dels accessos, procedint diàriament a l’execució d’aquestes treballs de neteja, amb la freqüència que sigui necessària, i han d’extremar la neteja en finalitzar la jornada de treball. La zona d’influència queda clarament definida per la procedència de les restes.

Les responsabilitats administratives que es derivin del procediment sancionador seran compatibles amb l’exigència a la persona infractora de la reposició de la situació alterada al seu estat originari, així com la indemnització pels danys i perjudicis causats que podran ser determinats per l’òrgan competent, havent, en aquest cas, de comunicar a la persona infractora per a la seva satisfacció en el termini que a l’efecte es determini, i, si no es així expedida la via judicial corresponent.

Article 47. Infraccions

Per a l'adequada ordenació de les relacions de convivència d’interès local i de l’ús dels seus serveis, equipaments, infraestructures, instal·lacions i espais públics es consideren infraccions d’acord amb la present ordenança la vulneració de les prohibicions o prescripcions contingudes.

Les infraccions es classifiquen en lleus, greus i molt graves.

1) Infraccions lleus

1. L'incompliment de les normes de neteja per part de les persones usuàries de la platja que no es considerin greus en el punt 2 d’aquest article.

2. No disposar de cendrers o altres sistemes de recollida de cendres i llosques quan s’estigui fumant a la platja.

3. Donar a les dutxes, rentapeus, WC o altre mobiliari urbà en general, ubicats a les platges, accessos o entorns un ús diferent al que li són propis.

4. Rentar-se en l’aigua del mar utilitzant sabó, gel, xampú o qualsevol altre producte similar, així com la neteja d’altres estris.

5. L’evacuació fisiològica a la mar o la platja, o àrees dels voltants.

6. La manca d’exhibició del permís de l’activitat autoritzada a requeriment dels agents de la autoritat.

7. La pràctica de qualsevol tipus de jocs que puguin causar molèsties o danys a tercers, a instal·lacions o sobre el medi ambient.

8. Qualsevol ús de les passarel·les d’accés a la mar que no sigui el de trànsit a peu, amb cotxet de nen o cadira de rodes.

9. Pernoctar a tot el litoral costaner.

10. Totes aquelles que no siguin qualificades com a greus o molt greus.

2) Infraccions greus:

1. El incompliment de les normes de neteja per part de les persones titulars dels serveis de temporada de platja o de qualsevol altra activitat autoritzada o no per l'òrgan competent.

2. El dipòsit en contenidors de cigarrets o qualsevol altre material en combustió per part de els usuaris o usuàries de les platges.

3. L’abandonament d’animals a la platja.

4. Llençar o dipositar escombraries, llosques, o runes a la platja o en el mar.

5. La circulació o permanència, fora del període permès de qualsevol tipus d’animal a la platja o zona de bany.

6. L’estacionament i la circulació de vehicles de qualsevol tipus, de dos, quatre o més rodes, per tracció mecànica o animal a les platges i sistemes de dunes sense autorització expressa de l’autoritat competent.

7. Fer fogueres a la platja, sobre pedres o roques, i les seves zones adjacents, així com l’ús de barbacoes, bombones de gas i / o líquids inflamables.

8. La pràctica de Kite-surf contravenint la present ordenança.

9. La reiteració de falta lleu.

10. Instal·lació a les platges i zones de bany de tendes de campanya, remolcs habitables, estructures amb lones, tendals ...

11. Neteja d’embarcacions amb qualsevol producte de neteja o component químic a la mar i litoral costaner.

12. Ús de vidre a les platges, zones rocoses i boscoses de l’entorn.

3) Infraccions molt greus:

1. L’abocament i dipòsit de matèries que puguin produir contaminació i/o risc d’accidents.

2. L’entrada i sortida a la mar des de la platja als pescadors submarins amb el fusell carregat, així com la manipulació en terra o en zona de bany d’aquest o altres instruments de pesca submarina que puguin suposar un risc per a la seguretat de les persones.

3. Realitzar qualsevol ocupació amb instal·lació fixa o desmuntable sense disposar de la preceptiva autorització.

4. La varada, permanència o abandonament d’embarcacions, planxes de vela, hidropedals, motos aquàtiques, etc., fora de les zones assenyalades i destineu es a aquest fi.

5. La circulació d’embarcacions que contravingui el que estableix el títol VIII.

6. No fer cas de les banderes de seguretat de les platges i/o no atendre les indicacions dels socorristes i banyar-se amb bandera vermella.

7. El trànsit de qualsevol artefacte flotant, a excepció de flotadors i matalassos, a l'interior de les zones abalisades per al bany.

8. L’ús o la manipulació per part de personal no autoritzat dels elements destinats a salvament i vigilància de les platges i zones de bany per a altres efectes distints als que estan destinats.

9. La retirada de restes de posidònia oceànica per persones o entitats sense autorització expressa de l’Ajuntament.

10. L’abandonament de residus voluminosos, com per exemple embarcacions, caixes, para-sols, hamaques o altres de similar naturalesa, a la platja o sobre sistemes de dunes.

11. La venda ambulant a la platja de productes alimentaris o d’un altre tipus.

12. Realitzar qualsevol tipus de vessament a la mar des d’una embarcació.

13. La no retirada de les deposicions animals a les platges per descuit o omissió.

14. Simular fets que puguin posar en funcionament els serveis públics de salvament, socorrisme, sanitat, seguretat o qualsevol acte.

15. No instal·lar les persones adjudicatàries d’explotacions d’activitats aquàtiques el canal d’abalisament d’entrada i sortida de embarcacions.

16. La reiteració de falta greu.

Article 48. Sancions

De conformitat amb el que preveu la Llei de bases de règim local, articles 139, 140 i 141, i atenent a la tipificació i classificació de les infraccions en la Llei de bases i en la present ordenança, les sancions per infracció de la present ordenança seran les següents:

a) infraccions lleus: multa de fins a 750 euros.

b) infraccions greus: multa des de 751 euros fins 1.500 euros.

c) Infraccions molt greus: multa des de 1.500 euros fins a 3.000 euros.

Article 49. Agreujants

Per a la determinació de la quantia de les sancions es tendran en compte els següents criteris:

a) La reincidència de la persona responsable en qualsevol de les infraccions tipificades en aquesta ordenança.

b) La major o menor pertorbació causada per la infracció en el medi ambient i/o en els usuaris o usuàries.

c) La intencionalitat de l’autor.

d) El benefici obtingut.

e) La gravetat de la infracció.

f) La reiteració.

Article 50. Procediment

Las denúncies seran formulades pels agents de l’autoritat o pels particulars, i tramitades d’acord amb el procediment previst a la Llei 39/2015 del procediment administratiu comú de les administracions públiques i Decret 14/1994, de 10 febrer, regulador del règim sancionador a les Illes Balears o legislació que pugui substituir-les.

L’Ajuntament de Santanyí podrà instruir, en qualsevol cas, els expedients infractors i resoldre’ls o, si escau, elevar-los a l’autoritat administrativa competent perquè els resolgui.

Article 51. Aprovació

Aquesta Ordenança entrarà en vigor l’endemà de la publicació del text íntegre en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Queda derogada qualsevol normativa municipal que pugui contravenir-la.

Santanyí, 2 de novembre de 2017

El batle

Llorenç S Galmés Verger