Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 12272
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen, per a l'any 2017, subvencions per al suport a la participació per primera vegada en règims de qualitat
La qualitat dels aliments, entesa com una qualitat més elevada que l'exigida per les normes obligatòries, pot incrementar el valor afegit en productes agrícoles primaris i augmentar les oportunitats de mercat per als productors. El suport s'ha de donar als agricultors i les agricultores per tal que participin per primera vegada en programes de qualitat que ofereixin, al mateix temps, garanties als consumidors pel que fa a la qualitat del producte i el procés de producció.
Els objectius d'aquestes ajudes són:
- Potenciar i consolidar l'elaboració de productes de qualitat a les Illes Balears per augmentar la competitivitat i la qualitat de la producció agrària.
- Fomentar la participació per primera vegada dels agricultors i les agricultores en els diferents programes de qualitat i afavorir l'entrada de nous productors.
El Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears (PDR) per al període 2014-2020 preveu una sèrie de mesures d'ajuda destinades al sector agrari segons el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, que estableix les normes generals que regulen l'ajuda de la Unió al desenvolupament rural finançada pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i que complementa les disposicions comunes per als fons estructurals i d'inversió europeus, establertes a la segona part del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell. Concretament, entre d'altres mesures, el PDR preveu la submesura 3.1, corresponent a les inversions de suport a la nova participació en règims de qualitat.
Amb la finalitat de garantir que el nou marc jurídic establert pels reglaments esmentats funcioni correctament i s'apliqui de manera uniforme, la Comissió ha estat facultada per adoptar determinades disposicions a l'efecte de la seva execució. Com a resultat, es dicten el Reglament delegat (UE) núm. 807/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i s'hi introdueixen disposicions transitòries, i el Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).
En data de 26 de febrer del 2015 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29 l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, que en el seu article 2.3 assenyala que seran objecte d'ajuda totes les mesures i les submesures que resultin aprovades en el PDR, d'acord amb el que preveu l'article 10 del Reglament (UE) núm. 1305/2013. En aquest cas, aquesta ajuda correspon a la mesura 3.1, relativa al suport a la nova participació en règims de qualitat.
Per altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix en el seu article 2 a) que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la Conselleria d'Agricultura i Pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la Política Agrícola Comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes previstos per la normativa de la Unió Europea.
D'acord amb el que disposen l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions aprovat per Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, aprovat mitjançant l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.
Atesa la naturalesa de les ajudes previstes en aquesta convocatòria, no està justificada la incorporació de cap criteri de valoració en relació amb possibles actuacions dirigides a la consecució efectiva de la igualtat de gènere per part de les persones sol·licitants.
Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1 g) del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a proposta del director gerent del FOGAIBA i de conformitat amb l'Autoritat de gestió, dicto la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Objecte de les subvencions i àmbit d'aplicació
1. S'aprova la convocatòria de subvencions, corresponent a l'any 2017, per fomentar la participació dels agricultors i les agricultores en programes relatius a la qualitat alimentària, d'acord amb el que preveu l'Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, aprovat mitjançant l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29, de 26 de febrer de 2015.
2. L'àmbit territorial d'aplicació de les subvencions és la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Segon
Import màxim de la convocatòria i finançament
1. Per a aquesta convocatòria es destina un import de vuitanta-tres mil set-cents setanta-sis euros amb deu cèntims (83.776,10€), amb càrrec als pressupostos del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), d'acord amb la distribució anual següent:
ANY |
UE |
MAPAMA |
CAIB |
|
41,00% |
10,91% |
48,09% |
2018 |
7.662,12 |
2.038,87 |
8.987,11 |
2019 |
6.671,52 |
1.775,28 |
7.825,20 |
2020 |
6.671,52 |
1.775,28 |
7.825,20 |
2021 |
6.671,52 |
1.775,28 |
7.825,20 |
2022 |
6.671,52 |
1.775,28 |
7.825,20 |
TOTAL |
34.348,20 |
9.139,99 |
40.287,91 |
Aquesta quantia es podrà incrementar amb crèdits que es poden destinar a aquesta finalitat.
2. Les subvencions esmentades seran cofinançades pel FEADER en un 41,00%, per l'Administració General de l'Estat en un 10,91% i per la comunitat autònoma de les Illes Balears en un 48,09%.
Tercer
Requisits dels beneficiaris i de les explotacions
1. Podran ser beneficiaris directes de les subvencions que preveu aquesta convocatòria, les agrupacions de productors o els consells reguladors, excepte les professionals i/o interprofessionals, que estiguin formades per productors, que duguin a terme les actuacions que es detallen a l'apartat quart d'aquesta Resolució i que reuneixin, en el moment de la proposta de resolució o en un altre moment si s'estableix a continuació, els requisits següents:
a) Que gestionin sense ànim de lucre les següents marques de qualitat de productes agrícoles destinats al consum humà:
· IGP Ametlla mallorquina
· IGP Vi de la Terra de Mallorca
· IGP Vi de la Terra Illes Balears
· IGP Vi de la Terra Illa de Menorca
· IGP Vi de la Terra Eivissa
· IGP Vi de la Terra Formentera
· IGP Vi de la Terra Serra de Tramuntana - Costa Nord
b) Que tinguin associats productors que compleixin els requisits previstos al punt 2 següent.
c) Que en els seus estatuts s'estableixi que els productors agrícoles figuren en algun dels registres de l'entitat i participen en la presa de decisions.
2. Seran perceptors finals de les ajudes previstes en aquesta Resolució els agricultors/ramaders titulars d'explotacions agràries de les Illes Balears, sempre que compleixin els requisits següents:
- Que hi participin per primera vegada i s'hagin donat d'alta en un termini no superior a vint-i-quatre mesos des de la sol·licitud en un programa o marca de qualitat gestionat per les agrupacions o els consells reguladors previstos al punt 1 a) d'aquest apartat.
- Que estiguin inscrits en el Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears (RIA). La comprovació d'aquest requisit la realitzarà d'ofici el FOGAIBA, excepte manifestació contrària del peticionari, ja que amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització.
- Que tinguin la consideració d'agricultor actiu, d'acord amb el que disposa el capítol I, títol II del Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l'aplicació a partir del 2015 dels pagaments directes a l'agricultura i a la ramaderia i altres règims d'ajuda, així com sobre la gestió i el control dels pagaments directes i dels pagaments al desenvolupament rural. La comprovació de tenir la consideració d'agricultor actiu la realitzarà d'ofici el FOGAIBA mitjançant la informació que figuri a la base de dades documental prevista al Decret 53/2006, de 16 de juny, excepte manifestació contrària del peticionari, ja que amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'entén atorgada l'autorització.
3. Els requisits generals esmentats s'hauran de mantenir durant un període mínim de sis mesos i, en tot cas, fins al pagament total de l'ajuda.
4. A més dels requisits establerts als punts anteriors, hauran de complir els requisits previstos a l'article 10 de l'Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, aprovat mitjançant l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, així com els establerts al Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
5. D'acord amb el que disposa l'article 10.1 e) del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es comprovi el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, com també els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.
La comprovació del compliment del requisit del paràgraf anterior la realitzarà el FOGAIBA i/o la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, ja que la presentació de la sol·licitud suposa l'autorització per a la seva comprovació, excepte manifestació expressa contrària. Quan el sol·licitant de l'ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions previstes al paràgraf anterior, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, s'acreditarà el seu compliment mitjançant declaració responsable.
En el cas que la persona interessada hagi presentat declaració responsable, si durant la instrucció del procediment resulta que l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, serà requerida perquè aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per efectuar-ne la comprovació d'ofici.
6. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 17/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no podran ser beneficiaris de les subvencions previstes en aquesta Resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
7. Les agrupacions o les corporacions beneficiàries de l'ajuda no podran cobrar als seus productors o associats les actuacions necessàries que duguin a terme a causa de la seva participació en programes relatius a la qualitat alimentària. En el supòsit que l'import d'aquestes actuacions superi els límits imposats al punt 2 de l'apartat cinquè, les agrupacions podran cobrar la diferència que es produeixi als seus associats.
Quart
Actuacions subvencionables
1. Seran despeses elegibles els costos ocasionats per la inscripció per primera vegada en un programa de qualitat previstos a l'apartat tercer d'aquesta Resolució i la quota anual de participació en el programa esmentat, inclosos els controls necessaris per comprovar el compliment del seu plec de condicions.
A aquest efecte, només podran ser subvencionables les despeses següents:
a) Quota d'inscripció per primera vegada en el programa o marca dels productors que s'indiquen en el punt 2 de l'apartat tercer.
b) Quota anual de participació en el programa o marca dels productors que s'indiquen en el punt 2 de l'apartat tercer.
2. Les despeses previstes al punt 1 d'aquest apartat es justificaran mitjançant certificació emesa pel secretari de l'entitat beneficiària amb el vistiplau del seu president, en la qual han de constar la relació dels productors amb dret a l'ajuda, la data de la incorporació a l'agrupació de productors o al consell regulador, l'import de la quota corresponent i la declaració de no haver rebut el pagament de les quotes corresponents per part dels productors afectats.
3. De conformitat amb el que disposa l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, només seran subvencionables les despeses realitzades després de la presentació de la sol·licitud d'ajuda.
4. En qualsevol cas, no seran subvencionables les despeses efectuades abans de la publicació de l'acte que determini la constitució i l'aprovació de l'agrupació o el consell regulador i del seu reglament.
5. S'hauran de complir les normes d'informació i publicitat previstes a l'annex III del Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural.
6. Únicament seran subvencionables els expedients que obtinguin una puntuació mínima d'acord amb els paràmetres definits a l'apartat setè, que serà de 2,70 punts o del 30% del màxim de puntuació, que serà de 9 punts.
Cinquè
Intensitat i límit de les subvencions
1. L'import de les ajudes serà del 100% de les despeses següents:
- Quota d'inscripció dels productors que s'indiquen al punt 2 de l'apartat tercer.
- Quota anual de participació en el programa corresponent als productors que s'indiquen al punt 2 de l'apartat tercer, durant un període de cinc anys.
2. No obstant el que preveu el punt 1 anterior, la quantia màxima de l'ajuda serà de 3.000,00 euros per explotació i any durant un període màxim de cinc anys, i amb un límit de 15.000,00 euros per explotació durant tota la vigència del Programa de Desenvolupament Rural 2014-2020.
Sisè
Sol·licituds
1. El termini de presentació de sol·licituds és de set dies i començarà a comptar el dia següent de la data de publicació de l'extracte d'aquesta Resolució al BOIB.
Cada persona interessada només podrà presentar una única sol·licitud d'ajuda per convocatòria, en la qual ha d'incloure totes les actuacions que realitzarà durant el període elegible (5 anys).
2. Les persones interessades que compleixin els requisits previstos en aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds d'ajuda, d'acord amb el model de l'annex I, que figura al web http://www.caib.es, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears. Les sol·licituds s'han de presentar, correctament emplenades, als registres d'entrada del FOGAIBA, de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o dels consells insulars de Menorca, Eivissa i Formentera, o a qualsevol dels llocs previstos a l'apartat 4 de l'article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i a l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
3. La presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, del que contenen aquesta convocatòria, les bases reguladores establertes a l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 i la resta de normativa d'aplicació.
4. Les sol·licituds han d'adjuntar la documentació següent:
a) Fotocòpia compulsada del NIF de l'entitat.
b) Documentació que acrediti la representació de la persona que signa la sol·licitud.
c) Fotocòpia compulsada dels estatuts socials, correctament inscrits al registre corresponent, o del reglament intern de funcionament.
d) Certificat detallat dels productors que participen en el programa que es realitzarà, que ha d'incloure les dades especificades al punt 2 de l'apartat quart d'aquesta Resolució, d'acord amb el model de l'annex III, que figura al web http://www.caib.es.
e) Document, d'acord amb el model de l'annex V, que figura al web http://www.caib.es, subscrit pels productors que s'indiquen al punt 2 de l'apartat quart, que ha d'incloure l'autorització per a la comprovació d'ofici per part del FOGAIBA del seu DNI, del fet d'estar al corrent de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, de la inscripció al Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears i de la seva condició d'agricultor actiu, així com la conformitat expressa que, a través de l'associació corresponent, se sol·licita l'ajuda a causa de la seva participació en el programa corresponent de qualitat, de la qual seran beneficiaris finals.
f) Declaració subscrita pels productors que donen dret a l'ajuda de no haver pagat l'import de les quotes objecte de subvenció de l'any corresponent, d'acord amb el model de l'annex VI, que figura al web http://www.caib.es.
5. La comprovació dels DNI dels interessats la farà d'ofici el FOGAIBA. En el cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca per a l'obtenció del DNI i dels certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, o d'inscripció i comprovació de les dades que consten al Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears, així com de tenir la condició d'agricultor actiu, s'hauran d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents.
6. D'acord amb l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques no serà necessari presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics.
7. En el supòsit que, amb ocasió de la tramitació d'altres expedients al FOGAIBA, ja s'hagi presentat algun dels documents esmentats, no serà necessari aportar-lo novament, sempre que es facin constar la data i l'òrgan o la dependència on va ser presentat o, en el seu cas, emès i no hagin passat més de cinc anys des de l'acabament del procediment al qual correspongui. Així mateix, no serà necessari aportar-lo novament si el document exigit ha estat incorporat a la base de dades documental del FOGAIBA, prevista al Decret 53/2006, de 16 de juny, amb la comprovació prèvia de l'autenticitat del document. No obstant això, l'acreditació de facultats haurà de ser vigent en el moment de presentació de la sol·licitud d'ajuda.
En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent podrà requerir al sol·licitant la presentació o, per defecte, l'acreditació per altres mitjans dels requisits als quals fa referència el document, amb anterioritat a la formulació de la proposta de resolució.
8. Si les sol·licituds tenen algun defecte o no adjunten tota la documentació assenyalada, o si els documents que sigui necessari presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o ratllades, es requerirà a les persones sol·licitants mitjançant una publicació al web http://www.caib.es que esmenin el defecte o aportin la documentació en el termini de deu dies, amb la indicació que si no ho fan, s'entendran desistides les sol·licituds mitjançant la resolució prèvia, que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Les diferents notificacions d'esmena de defectes que es dictin es publicaran al web cada dilluns o el dia hàbil següent si aquest és festiu.
Setè
Selecció dels beneficiaris
1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes es realitzarà mitjançant el procediment de concurrència competitiva.
2. En el supòsit que les sol·licituds amb dret a ajuda superin les quanties destinades en el període respectiu, les sol·licituds s'atendran en funció de la major puntuació obtinguda, aplicant els criteris de prioritat següents, el compliment dels quals serà valorat en la data de presentació de la sol·licitud:
La puntuació màxima serà de 9 punts.
En cas d'empat, es resoldrà amb el prorrateig de la quantitat que resti entre els sol·licitants que resultin empatats.
Vuitè
Comissió Avaluadora
1. La Comissió Avaluadora estarà integrada per:
- President: secretària general de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o la persona en qui delegui.
- Vicepresident: director general d'Agricultura i Ramaderia o la persona en qui delegui.
- Vocals:
* Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o la persona en qui delegui.
* Director general de Pesca i Medi Marí o la persona en qui delegui.
* Adjunt a la Gerència del FOGAIBA o la persona en qui delegui.
* Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o la persona en qui delegui.
* Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o la persona en qui delegui.
* Cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural o la persona en qui delegui.
* Un representant del Consell Insular de Mallorca.
* Un representant del Consell Insular de Menorca.
* Un representant del Consell Insular d'Eivissa.
* Un representant del Consell Insular de Formentera.
- Secretari/ària: actuarà com a secretari un dels vocals de la Comissió Avaluadora.
2. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració previstos a l'apartat setè d'aquesta Resolució i emetre un informe, que ha de servir de base per a l'elaboració de la proposta de resolució. Aquesta Comissió únicament es constituirà en el cas que les sol·licituds amb dret a ajuda superin les quanties destinades a aquesta convocatòria i s'hagi d'establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció previstos a l'apartat setè.
No obstant això, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, així com de desestimació de la subvenció pel fet de no reunir els requisits exigits, no serà preceptiva la intervenció de la Comissió Avaluadora i l'òrgan competent declararà conclusos aquests expedientes sense cap altre tràmit.
3. Per tal que la Comissió Avaluadora s'entengui vàlidament constituïda, es requerirà la presència del president i del secretari o, en el seu cas, de qui els substitueixin i de la meitat, almenys, dels seus membres que pertanyin al FOGAIBA.
Novè
Instrucció del procediment
1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució. En el cas que sigui necessari notificar la proposta de resolució, aquesta notificació es farà mitjançant la seva publicació al web http://www.caib.es cada dilluns o el dia hàbil següent si aquest és festiu.
Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni siguin tinguts en compte altres fets, al·legacions ni proves a banda de les que han adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.
Quan la subvenció tingui per objecte el finançament d'activitats que desenvoluparà el sol·licitant i l'import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura a la sol·licitud presentada, es pot instar el beneficiari que reformuli la sol·licitud per ajustar els compromisos i les condicions a la subvenció atorgable.
En qualsevol cas, la reformulació de sol·licituds ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, així com els criteris de valoració establerts respecte a les sol·licituds o les peticions.
Un cop examinades les al·legacions que hagin formulat les persones interessades, si escau, s'ha de formular la proposta de resolució definitiva, la qual ha d'expressar la persona sol·licitant o la llista de persones sol·licitants per a les quals es proposa la concessió de la subvenció, l'avaluació i els criteris de valoració seguits per elaborar-la, si escau, i la seva quantia.
2. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural i, si escau, previ informe de la Comissió Avaluadora. Amb anterioritat a l'emissió de l'informe de la Comissió Avaluadora, la secció competent del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA emetrà un informe en el qual s'acreditaran, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import. A la resolució de concessió de l'ajuda s'hi faran constar el finançament per part de les diferents administracions i les anualitats de pagament de l'ajuda que es determinin d'acord amb els crèdits disponibles.
3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds. Aquesta resolució es notificarà a les persones interessades mitjançant la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els termes que preveu l'article 45.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Un cop hagi transcorregut aquest termini, si no s'ha notificat cap resolució expressa, s'entendrà desestimada la sol·licitud.
Excepcionalment, i de conformitat amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es podrà acordar l'ampliació del termini màxim per dictar resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans del venciment del termini i es notificarà a les persones interessades mitjançant la seva publicació al BOIB.
4. En la resolució del procediment es podrà incloure una relació ordenada de totes les sol·licituds que, tot i complir les condicions administratives i tècniques per adquirir la condició de beneficiari, no hagin estat estimades perquè excedeixen la quantia màxima del crèdit fixat a la convocatòria, amb la indicació, en el seu cas, de la puntuació atorgada a cadascuna d'elles en funció dels criteris de valoració previstos.
En aquest cas, si algun dels beneficiaris renuncia a la subvenció en els sis mesos següents a la notificació de la seva concessió, l'òrgan que concedeix la subvenció esmentada haurà d'acordar, sense necessitat de nova convocatòria, la concessió de la subvenció al sol·licitant o als sol·licitants següents per ordre de puntuació, sempre que amb la renúncia per part d'algun dels beneficiaris s'hagi alliberat prou crèdit per poder atendre com a mínim una de les sol·licituds denegades. L'òrgan que concedeix la subvenció comunicarà aquesta opció als interessats, amb la finalitat que accedeixin a la proposta de subvenció en el termini de deu dies. Una vegada acceptada la proposta per part del sol·licitant o els sol·licitants, es dictarà l'acte de concessió i es procedirà a la seva notificació.
5. Contra aquesta resolució es podrà interposar recurs d'alçada davant el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca en el termini d'un mes, comptat des del dia següent de la notificació de la resolució, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
6. Sense perjudici que la notificació es realitzi de la manera establerta als apartats anteriors i de la publicitat que se' farà en aplicació del que preveuen els articles 111 i 112 del Reglament (CE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, es publicarà amb caràcter informatiu al Butlletí Oficial de les Illes Balears, així com al web http://www.caib.es, la llista de beneficiaris de les subvencions que siguin concedides en el marc del que preveu aquesta Resolució, amb expressió de la convocatòria, el programa, la quantitat concedida i la finalitat o les finalitats de la subvenció.
Desè
Obligacions dels beneficiaris
1. Són obligacions dels beneficiaris les següents:
- Realitzar les activitats auxiliades en el termini establert al punt 2 de l’apartat onzè.
- Adoptar les mesures que siguin necessàries per proporcionar informació al públic i fer-ne publicitat.
- Sotmetre's als controls que dugui a terme l'Administració, necessaris per comprovar la correcta concessió de l'ajuda i el posterior manteniment dels compromisos.
- Complir els compromisos adquirits per a la concessió de l'ajuda.
- Mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte a l'explotació i a la persona beneficiària, als quals fa referència l'apartat tercer d'aquesta Resolució.
2. Aquestes obligacions s'entendran sense perjudici de l'obligació de complir la resta que es preveuen a l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i a l'article 11 de l'Ordre de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, aprovat mitjançant l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, així com la resta que deriven de la normativa estatal i comunitària d'aplicació.
3. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions, i sense perjudici del que estableixen l'apartat tretzè d'aquesta Resolució i la normativa específica, estatal i comunitària, és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
Onzè
Justificació i pagament de les ajudes
1. Els beneficiaris han de presentar les corresponents sol·licituds anuals de pagament entre l'1 de novembre i el 30 de novembre dels anys 2018, 2019, 2020 i 2021, respectivament. Per a l'anualitat 2017, la sol·licitud d'ajuda ja inclourà la sol·licitud de pagament.
Aquestes sol·licituds anuals de pagament s'han de presentar d'acord amb el model de l'annex II, que figura al web http://www.caib.es, degudament emplenades i adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) i s'han de presentar als registres d'entrada del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, o a qualsevol dels llocs previstos a l'apartat 4 de l'article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i a l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears. Caldrà subministrar totes i cadascuna de les dades, assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que s'indiquen en el citat annex II.
2. L'actuació subvencionada haurà d'haver estat realitzada pel beneficiari entre la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda i fins al 30 de novembre del 2021.
3. Aquestes sol·licituds de pagament hauran d'adjuntar els documents justificatius següents:
a) Certificació emesa pel secretari de l'entitat beneficiària, en els termes previstos al punt 2 de l'apartat quart d'aquesta Resolució, d'acord amb el model de l'annex III, que figura al web http://www.caib.es.
b) Declaració subscrita pels productors que donen dret a l'ajuda de no haver pagat l'import de les quotes objecte de subvenció de l'any corresponent, d'acord amb el model de l'annex VI, que figura al web http://www.caib.es.
4. L'import de l'ajuda concedida s'abonarà mitjançant transferència bancària, quan s'hagi justificat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA.
5. El fet de no presentar la documentació justificativa o de no executar les actuacions objecte de l'ajuda, en el termini i en els termes assenyalats per a la correcta justificació, suposa un incompliment al qual és aplicable el que disposa l'apartat 10, punt 3 d'aquesta Resolució.
6. En qualsevol cas, s'hauran de tenir en compte les reduccions i les exclusions previstes al Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, així com a l'annex IV, que figura al web http://www.caib.es.
Dotzè
Incompatibilitat de les subvencions
Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són incompatibles amb les ajudes que per a les mateixes actuacions pugui rebre el beneficiari de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada.
Aquestes ajudes són incompatibles amb les ajudes concedides a l'empara de la convocatòria per a l'any 2015 de subvencions per al suport a la participació per primera vegada en règims de qualitat per la mateixa marca de qualitat.
Tretzè
Controls
1. Els perceptors de les ajudes regulades en aquesta Resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control establertes al Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014, de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.
2. Els controls tenen com a finalitat donar compliment a allò que estableix el títol III del Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, esmentat.
3.Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a l'efecte per l'esmentat servei a l'adreça web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, de l'esmentat Servei.
Catorzè
Règim jurídic aplicable
El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria serà el que queda establert a:
- Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s'estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual s'estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell.
- Reglament (CE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell.
- Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la Política Agrícola Comuna, pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.
- Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).
- Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.
- Reglament delegat (UE) núm. 640 /2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que respecta al sistema integrat de gestió i control i a les condicions sobre la denegació o la retirada dels pagaments i sobre les sancions administratives aplicables als pagaments directes, a l'ajuda al desenvolupament rural i a la condicionalitat.
- Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.
- Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015 per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.
- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).
- Text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).
- Reglament (UE) núm. 1151/2012 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu al tractament de qualitat dels productes agrícoles i alimentaris.
- Reglament (CE) núm. 834/2007 del Consell, sobre producció i etiquetatge dels productes orgànics.
- Reglament (CE) núm. 110/2008 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a la definició, la designació, la presentació, l'etiquetatge i la protecció de la indicació geogràfica de begudes espirituoses.
- Reglament (CE) núm. 1601/91, pel qual s'estableixen disposicions generals relatives a la definició, begudes i vins, la designació i la presentació de vins aromatitzats, a base aromatitzada - còctels aromatitzats de productes vitivinícoles.
- Part II, títol II, capítol I, secció 2 del Reglament (UE) núm. 1308/2013, referent als productes vitivinícoles.
- Reglament (CE) núm. 834/2007 del Consell, de 28 de juny de 2007, sobre producció i etiquetatge dels productes ecològics.
- Reial Decret 1201/2002, de 20 novembre, pel qual es regula la producció integrada de productes agrícoles.
- Decret 66/1988, de 26 de juny, pel qual s'aprova el Reglament de la denominació genèrica Agricultura integrada.
- La resta de normativa de desenvolupament i aplicació.
Quinzè
Publicació
Aquesta Resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar, juntament amb el seu extracte, al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 2 de novembre de 2017
El president del FOGAIBA
Vicenç Vidal Matas