Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT
Núm. 12228
Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres de 31 d’octubre de 2017 per la qual s’aproven les instruccions per a la implantació dels programes de reforç de l’aprenentatge per al quart curs de l’educació secundària obligatòria a partir del curs 2018-2019
Versió PDF
La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, enumera en l’article 1 els principis que inspiren el sistema educatiu, entre els quals hi ha «la flexibilitat per adequar l’educació a la diversitat d’aptituds, interessos, expectatives i necessitats de l’alumnat», «l’autonomia per establir i adequar les actuacions organitzatives i curriculars» i «l’esforç compartit per fer efectiu el dret a una educació de qualitat». Així mateix, en l’article 120 potencia l’autonomia dels centres i en el preàmbul declara que una de les finalitats d’aquesta autonomia és millorar els resultats generals i les taxes de titulats en educació secundària obligatòria, així com reduir l’abandonament escolar prematur.
L’article 7.2 del Reial decret 1105/2014, de 26 de desembre, pel qual s’estableix el currículum bàsic de l’educació secundària obligatòria i del batxillerat, determina que «els centres docents han de desenvolupar i complementar, si s’escau, el currículum i les mesures d’atenció a la diversitat establertes per les administracions educatives, i les han d’adaptar a les característiques de l’alumnat i a la seva realitat educativa amb la finalitat d’atendre tot l’alumnat».
L’article 16 d’aquest Reial decret habilita normativament les administracions educatives perquè puguin adoptar mesures organitzatives i curriculars d’atenció a la diversitat, entre les quals hi ha els agrupaments flexibles i el desdoblament de grups.
La Conselleria d’Educació i Universitat és sensible a la demanda generalitzada de la comunitat educativa sobre la necessitat que els alumnes que han cursat un programa de millora de l’aprenentatge i del rendiment (PMAR), circumscrit per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, als cursos segon i tercer de l’educació secundària obligatòria, no es vegin privats del suport que necessiten en el seu procés educatiu un cop accedeixen a quart d’ESO.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Aprovar les instruccions per a la implantació dels programes de reforç de l’aprenentatge per al quart curs de l’educació secundària obligatòria (PRAQ), que figuren en l’annex d’aquesta Resolució.
Segon
Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 31 d’octubre de 2017
El director general de Planificació, Ordenació i Centres
Antonio Morante Milla
ANNEX
Instruccions per a la implantació dels programes de reforç de l’aprenentatge per al quart curs de l’educació secundària obligatòria (PRAQ)
1. Objecte i àmbit d’aplicació
Aquestes instruccions tenen per objecte establir les condicions d’implantació i desenvolupament dels programes de reforç de l’aprenentatge al quart curs de l’ESO a partir del curs 2018-2019 als centres educatius sostinguts totalment o parcialment amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que imparteixen ensenyaments corresponents a l’educació secundària obligatòria.
2. Definició, finalitat i destinataris del programa
2.1. El programa de reforç de l’aprenentatge per al quart curs de l’educació secundària obligatòria (d’ara endavant, PRAQ) es concep com una mesura de caràcter organitzatiu extraordinària per a l’atenció a la diversitat i la inclusió educativa adreçada preferentment als alumnes que han cursat un programa de millora de l’aprenentatge i del rendiment (PMAR).
2.2. La finalitat del programa és facilitar el progrés acadèmic i l’èxit escolar dels alumnes de quart d’ESO que, pel fet de presentar dificultats rellevants d’aprenentatge no degudes a manca d’estudi o d’esforç, prèviament hagin cursat un PMAR a tercer d’ESO, amb l’objectiu que puguin obtenir el títol de graduat en educació secundària obligatòria.
2.3. Sens perjudici de la preferència que han de tenir els alumnes assenyalats en el punt anterior, el programa es pot adreçar, igualment, als alumnes de quart d’ESO que, encara que no hagin cursat prèviament un PMAR, mostrin interès per l’estudi i bona actitud per a la feina i presentin, a criteri de l’equip docent, característiques que facin aconsellable que s’incorporin al PRAQ a fi que tenguin més possibilitats d’obtenir el títol d’educació secundària obligatòria.
3. Configuració i estructura del programa
3.1. El PRAQ s’ha de desenvolupar, quant a criteris pedagògics, metodologia, programació didàctica, organització de recursos i criteris i procediments d’avaluació, de manera que contribueixi al desenvolupament de les competències clau i a la consecució dels objectius de l’etapa de forma activa, afavorint el treball globalitzat i per projectes i la resolució de problemes.
3.2. Cada grup del PRAQ ha d’estar format per un mínim de deu alumnes i un màxim de quinze. La Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres, amb l’informe favorable del Departament d’Inspecció Educativa, pot autoritzar la flexibilització d’aquests límits si això no compromet la finalitat del programa, declarada en el punt 2.2.
3.3. Els alumnes inclosos dins el PRAQ:
Han d’estar adscrits a un grup ordinari de referència de quart d’ESO.
Han de formalitzar la matrícula en l’opció d’ensenyaments aplicats.
Han de cursar en el grup específic del PRAQ, com a mínim, les matèries de Matemàtiques orientades als ensenyaments aplicats, Llengua castellana i literatura, Llengua catalana i literatura i Primera llengua estrangera i les matèries que el centre hagi establert en el disseny del PRAQ, llevat de les matèries d’Educació física i Religió o Valors ètics.
3.4. L’hora de tutoria ha de ser específica del programa i el tutor ha de ser nomenat entre els professors que imparteixin les matèries que els alumnes cursen en el grup específic.
4. Sol·licitud d’implantació i autorització
4.1. Els centres educatius interessats a implantar el PRAQ han d’elaborar un projecte, que ha d’aprovar el claustre de professors i respecte del qual ha d’emetre un informe el consell escolar del centre.
4.2. Els centres han de remetre a la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres la sol·licitud d’implantació del programa, el projecte i els certificats dels acords del claustre i del consell escolar abans del dia 1 de febrer del curs anterior a la implantació del programa.
4.3. El director general de Planificació, Ordenació i Centres, a partir dels informes del Departament de Planificació i Centres i del Departament d’Inspecció Educativa, ha d’autoritzar la implantació del programa al centre educatiu en el termini d’un mes i mig.
4.4. Aquesta autorització resta condicionada al fet de disposar del mínim d’alumnes requerits per al programa després de l’avaluació ordinària.
4.5. Un cop aprovat, el PRAQ s’ha d’incloure en el pla d’atenció a la diversitat del centre i s’ha de concretar en la programació general anual.
4.6. El projecte sotmès a autorització ha d’incloure, almenys, els apartats següents:
Els motius que justifiquen aquesta mesura d’atenció a la diversitat.
Els principis pedagògics i organitzatius del programa, les mesures de caràcter organitzatiu i la metodologia didàctica que s’utilitzarà per afavorir l’assoliment dels objectius de l’etapa i l’adquisició de les competències que han de permetre als alumnes obtenir el títol de graduat en educació secundària obligatòria.
La concreció de l’estructura del programa, amb indicació de les matèries que es cursaran en el grup específic del PRAQ. Així mateix, s’ha d’indicar, si s’escau, quines matèries troncals d’opció i quina matèria específica han de formar part de l’itinerari formatiu de l’alumne.
Els criteris i els procediments per incorporar alumnes al programa, així com per distribuir-los en els grups ordinaris de referència.
Els procediments per recuperar les matèries pendents de cursos anteriors.
Els criteris i els procediments per a l’avaluació i la revisió del programa.
4.7. L’autorització efectiva del PRAQ requereix que el curs anterior s’hagi autoritzat i implantat un programa de millora de l’aprenentatge i del rendiment a tercer d’ESO.
4.8. Així mateix, per poder autoritzar el PRAQ, cal que el centre tengui més d’una línia d’ESO autoritzada i un mínim de 50 alumnes matriculats en el quart curs d’ESO el curs anterior a la implantació del PRAQ.
4.9. Els centres educatius autoritzats disposaran d’una dotació addicional de professorat de catorze hores lectives setmanals, a més dels recursos humans i materials de què disposin, per desenvolupar el programa.
5. Condicions d’accés dels alumnes
5.1. El procediment per incorporar alumnes al programa és el següent:
Després de la segona avaluació, l’equip docent, coordinat pel professor tutor, ha de decidir quins alumnes es pot proposar incorporar al PRAQ i ha d’emetre un informe, que ha de signar el tutor i que s’ha d’adreçar al cap d’estudis, en el qual ha d’indicar els motius pels quals es considera que aquesta mesura d’atenció a la diversitat és adequada per als alumnes proposats. També hi ha d’indicar el nivell d’assoliment de les competències clau, així com els suggeriments que es considerin oportuns per millorar l’aplicació del programa.
El tutor, juntament amb l’orientador del centre, s’ha de reunir amb cada alumne i amb els seus pares o tutors legals per informar-los de les característiques del programa i per plantejar-los la conveniència que l’alumne s’hi incorpori, alhora que els ha d’informar del caràcter no vinculant de la proposta. El consentiment dels pares o tutors legals de l’alumne s’ha de recollir per escrit.
El cap d’estudis ha de convocar una reunió a la qual han d’assistir tots els tutors implicats i l’orientador del centre i de la qual ha de sortir la proposta definitiva dels alumnes que s’han d’incorporar al programa.
Aquest procés ha de finalitzar en un termini que garanteixi la incorporació dels alumnes al programa al començament del curs escolar següent.
Excepcionalment, es pot sol·licitar la incorporació a un programa ja iniciat al llarg del primer trimestre del curs, sempre que es compleixin les condicions establertes en aquest annex.
De manera excepcional, l’equip docent, amb l’assessorament del departament d’orientació i amb el vistiplau del tutor, pot sol·licitar de forma motivada a la direcció del centre que un alumne surti del programa durant el curs escolar i es reincorpori al seu grup de referència, prèvia audiència de l’alumne i dels seus pares o tutors legals.
5.2. Els alumnes que es proposi incloure en el PRAQ no han de tenir adaptacions curriculars significatives en més d’una matèria de tercer d’ESO.
5.3. A més del que s’estableix en els punts 2.2 i 2.3 d’aquestes instruccions respecte de les dificultats d’aprenentatge, l’interès i l’actitud, així com en el punt 5.2 pel que fa a les adaptacions curriculars significatives, per incloure un alumne en el PRAQ s’ha de donar alguna d’aquestes circumstàncies:
Ha d’haver cursat un PMAR a tercer d’ESO i ha de complir les condicions per passar al quart curs de l’etapa.
Ha d’haver cursat tercer d’ESO, ha d’haver repetit alguna vegada a l’etapa d’educació secundària obligatòria i ha d’haver estat proposat per passar a quart d’ESO amb una matèria pendent o amb més d’una de pendent.
Ha d’haver cursat tercer d’ESO per segona vegada i no ha de complir els requisits acadèmics per passar al quart curs.
Ha d’haver cursat quart d’ESO, ja ha d’haver repetit un curs durant aquesta etapa i no ha de complir els criteris de titulació.
Ha d’haver accedit de manera tardana al sistema educatiu espanyol i ha d’haver estat matriculat en un curs inferior al que li corresponia per edat.
El Departament de Planificació i Centres ha de comprovar si es donen aquestes circumstàncies a partir de les dades que figuren al GestIB.
En tots els casos s’han de complir, a més, els requisits d’edat i permanència a l’etapa que determini la normativa en vigor.
6. Avaluació dels alumnes i del programa
6.1. L’avaluació dels alumnes que participin en aquest programa s’ha d’ajustar al que s’estableixi amb caràcter general per a l’etapa de l’educació secundària obligatòria; en particular, als criteris d’avaluació que s’apliquin al quart curs d’aquesta etapa.
6.2. L’avaluació del programa ha de ser interna i externa:
En la memòria anual de la programació general anual, dins l’apartat de seguiment i avaluació anual del pla d’atenció a la diversitat, s’ha de dedicar un apartat específic al PRAQ, en el qual s’han de recollir els resultats acadèmics dels alumnes que hi han participat i les conclusions dels òrgans col·legiats del centre sobre el progrés dels alumnes i el funcionament del programa.
El Departament d’Inspecció Educativa, en l’àmbit de les seves competències, ha de supervisar el desenvolupament del PRAQ, ha de dur a terme l’avaluació externa dels resultats i ha de proposar al centre que revisi el programa, en el cas que sigui necessari.
6.3. El Departament d’Inspecció Educativa ha d’elaborar un informe d’avaluació del PRAQ de cada centre al final de cada curs escolar, que ha d’elevar a la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres i en el qual ha de proposar que el programa continuï o no.