Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 12138
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre el projecte de parc fotovoltaic connectat a xarxa a Cap Blanc, TM Llucmajor. (571/13)
Versió PDF
En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb l’establert a l’article 37 de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d’avaluació d’impacte ambiental i avaluació ambiental estratègica, es publica l’Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 5 d’octubre de 2017,
ATÈS
1.Que el projecte consisteix en una planta solar fotovoltaica de 42'7 MW ubicada a les parcel·les 7, 19 i 20 del polígon 32 del TM de Llucmajor.
2.Que, segons el PTM, les instal·lacions s'ubicaran en Sòl Rústic Comú (SRG i Forestal), no afectades per cap APR.
3.Que el projecte inicial va ser avaluat en el Ple de la CMAIB del 30/10/2015 el qual va acordar no emetre informe fins que no es presentés un nou projecte i EIA.
4.Que el nou projecte redueix la superfície afectada un 48'42 % (passa de 97'4 a 50'23 ha) així com la potència de la instal·lació (de 50 a 42'75 MW).
5.Que la implantació de l'estructura que sustenta els panells serà mitjançant perns-pilars (sense utilitzar materials agressius pel terreny).
6.Que pel control de la vegetació s'introduirà ramat oví a les parcel·les (sense utilitzar productes fitosanitaris) i que les reixes de tancament de la instal·lació permetran el pas de la fauna.
7.Que per a l'accés de la maquinària per poder dur a terme la construcció de la subestació s'indica que és imprescindible esbucar diversos metres de paret seca, que seran reconstruïts en posterioritat.
8.Que respecte de la tipologia de les casetes que allotgen els inversors i transformadors hi ha una contradicció entre el que indica l’EIA i el plànol núm. 8 del Projecte Modificat (febrer 2016).
9.Que una de les línies elèctriques soterrades està prevista que passi pel camí situat devora una bassa temporal (núm. MAB047).
10.Que no s’han avaluat els impactes a la fase de desmantellament, ni s’han proposat mesures correctores, no obstant a l’EIA s’indica que l’explotador és el responsable del desmantellament de les instal·lacions i de la restauració dels terrenys al seu estat natural abans d’iniciar les obres.
11.Que a les mesures correctores proposades en el nou EIA es proposen les condicions indicades a l'acord del Ple de la CMAIB.
12.Que respecte del Patrimoni, a la zona on s'ubica la instal·lació hi ha diversos jaciments arqueològics i edificis declarats BIC; si bé el projecte no lis afecta directament, la conducció soterrada entre el parc fotovoltaic i la subestació elèctrica travessa l’entorn de protecció del BIC (davant les cases de s'Àguila Vella).
13.Que el nou projecte i EIA han estat sotmesos al tràmit d'informació pública i consulta a les administracions afectades.
14.Que el promotor, en resposta a una al·legació referent al consum d'aigua per a la neteja dels panells solars, indica que la neteja es realitza unes 3 ó 4 vegades a l'any i que la quantitat d'aigua requerida és baixa; no obstant indica que la neteja es pot fer "en sec", sense utilitzar aigua.
15.Que el Servei de Protecció d'Espècies informa favorablement el nou projecte i el nou EIA ja que han tengut en consideració l’anterior informe del Servei i s'ha reduït la superfície d’ocupació; a més, no es troba inclòs a la “Propuesta de declaración y ampliación de zonas de especial protección para las aves en las Illes Balears” que ha elaborat el Servei.
16.Que l'informe del Departament de Cultura, Patrimoni i Esports del Consell de Mallorca indica que s’hauran de conservar les parets seques existents, tant a l’interior de les parcel·les com als límits de la propietat.
17.Que amb l'execució del present projecte s'evitarà l’emissió CO2 a l’atmosfera; l'EIA indica que es deixaran d'emetre a l'atmosfera 26.400 tn CO2/any (si la generació prové de gas natural), 51.512 tn CO2/any (si la generació prové de gasoil) ó 70.186 tn CO2/any (si la generació prové de carbó) apart d’altres contaminants.
ACORDA
informar favorablement el "Parc fotovoltaic de 42'75 MW connectat a xarxa a la zona del Cap Blanc, Llucmajor (parcel·les 7, 19 i 20 del polígon 32) sempre que es compleixin les mesures protectores i correctores de l’Estudi d’Impacte Ambiental (febrer 2016) i les condicions següents:
1.S’estudiaran alternatives tècniques per al procés de construcció de la subestació amb la finalitat de no haver d'esbucar les parets seques: utilitzar maquinària de reduïdes dimensions, desmuntant subestació, etc.
2.La neteja dels panells fotovoltaics es realitzarà "en sec", sense utilitzar aigua, amb la finalitat d'estalviar un recurs natural bàsic.
3.S'estudiarà si les espècies arbòries proposades per a l'apantallament de les instal·lacions són les apropiades perquè compleixin el seu objectiu durant el temps de vida útil de la instal·lació (30 anys aprox.) tenint en compte que n'hi ha que són de creixement lent. En cas de proposar altres espècies de creixement més ràpid, sempre hauran de ser autòctones i de baix requeriment hídric.
4.L’explotador, una vegada finalitzada la vida útil de la instal·lació procedirà al desmantellament amb la finalitat que el terreny recuperi el seu estat original i es prendran les mesures correctores necessàries per tal d’eliminar o disminuir l’impacte ambiental associat.
5.Les 22 casetes per els inversors hauran de tenir la tipologia indicada a l’EIA de febrer de 2016:
-Cobertes inclinades amb teula àrab.
-Portes, finestres, etc.: persiana mallorquina pintada de color verd carruatge.
-Paret: marès vist o paret seca.
6.Abans d’iniciar el soterrament de la línia elèctrica, s’ha de sol·licitar a la Direcció General de Recursos Hídrics la delimitació de la bassa temporal MAB047.
7.Segons el Departament de Cultura, Patrimoni i Esports del Consell de Mallorca: l'acabat final de la conducció elèctrica que discorre davant les Cases de s'Àguila Vella, declarades BIC, hauran de respectar el tipus de ferm existent.
A més es recorda que:
•D’acord amb l’art. 106.3 de la Llei 12/2014, de 16 de desembre, agrària de les Illes Balears, és preceptiu i vinculant l’emissió d’un informe de l’òrgan competent en matèria d’agricultura.
•Vist l'informe del Consell de Mallorca es recorda que l’art. 3 de la Llei 13/2012, de 20 de novembre, de mesures urgents per a l’activació econòmica en matèria d’indústria i energia, noves tecnologies, residus, aigües, altres activitats i mesures tributàries indica que, en el cas d’admissió a tràmit de la sol·licitud de la declaració d’utilitat pública s’ha de sol·licitar en tot cas, informe al Consell Insular, aquest informe és preceptiu i determinant, en el cas que per raó temporal no sigui d’aplicació a aquesta instal·lació el D 33/2015, fet que obligaria a tramitar el procediment de declaració d’interès general.
•D’acord amb l’article 162 del PGOU de Llucmajor es prohibeix l’ús pretès a la zona escollida, qualificada com zona de “protecció paisatgística i/o ecològica”. S’exceptuen amb caràcter excepcional aquells usos que pel seu elevat interès públic hagin de mantenir-se o situar-se en l’esmentada zona.”
Palma, 16 d’octubre de 2017
El presidente de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias