Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT
Núm. 11943
Resolució del conseller d’Educació i Universitat de 19 d’octubre de 2017 per la qual s’estableixen els tipus d’unitats de cada una de les etapes de l’educació especial per als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics al nivell de l’educació especial
Versió PDF
Fets
1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, estableix en l’article 74 que l’escolarització dels alumnes que presenten necessitats educatives especials es regeix pels principis de normalització i inclusió i assegura la seva no-discriminació i la igualtat efectiva en l’accés i la permanència en el sistema educatiu. En l’article 73 s’inclou el tractament educatiu dels alumnes que requereixen determinats suports i atencions específiques derivades de les circumstàncies socials, de discapacitat física, psíquica o sensorial o que manifesten trastorns greus de conducta
2. L’article 13 del Reial decret 334/1985, de 6 de març, d’ordenació de l’educació especial, especifica que el major reforç i suport pedagògic que necessiten els alumnes escolaritzats en centres específics estaran garantits per la major especialització del professor de l’aula i per l’existència d’una menor proporció d’alumnes per professor en aquestes aules, fet que permet una atenció més especialitzada.
3. El 4 de febrer de 1986 es va publicar l’Ordre de 30 de gener de 1986 per la qual, en compliment de la disposició final primera del Reial decret 334/1985, de 6 de març, d’ordenació de l’educació especial, s’estableixen les proporcions de personal/alumnes en aquesta modalitat educativa.
4. El Decret 39/2011, de 29 d’abril, pel qual es regula l’atenció a la diversitat i l’orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics, determina en el capítol X, article 40, que la Direcció General d’Innovació i Formació del Professorat ha d’establir les directrius d’intervenció adients per fomentar models de suport inclusius que afavoreixin una atenció educativa de qualitat per a tots els alumnes. Aquest Decret regula els centres d’educació especial en el capítol VI, articles 25 i 26.
5. La Resolució de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de dia 25 de març de 2015 per la qual es regulen les ràtios als centres específics d’educació especial estableix les ràtios màximes per a aquests centres: alumnes amb pluridiscapacitat: 4/6 alumnes; alumnes amb discapacitat intel·lectual: 6/8 alumnes; alumnes amb dèficit sensorial auditiu: 6/8 alumnes; alumnes amb trastorn de l’espectre autista: 3/5 alumnes; alumnes amb trastorn de la conducta: 3/5 alumnes.
6. Mitjançant una resolució de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de dia 13 de maig de 2015 s’estableixen, amb caràcter provisional, els requisits mínims d’espai als centres específics d’educació especial (CEE) i de les aules substitutòries de centre específic (ASCE) ubicades a centres ordinaris.
7. El Decret 37/2008, de 4 d’abril, pel qual s’estableix el règim d’admissió d’alumnes als centres sostinguts amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, especifica en l’article 16 que l’admissió d’alumnes als centres d’educació especial i a les aules substitutòries de centre específic (ASCE) dels centres ordinaris queda restringida exclusivament als alumnes amb necessitats educatives especials pel fet de patir discapacitats físiques, psíquiques o sensorials o pel fet de manifestar greus trastorns de la personalitat o de conducta per als quals s’hagi aprovat aquest tipus d’escolarització, la situació dels quals s’ha d’acreditar amb la documentació que requereixi la Conselleria d’Educació i Universitat.
A més a més, en el cas que no hi hagi suficients places en un centre o unitat per atendre les sol·licituds rebudes, cal atenir-se al que s’indica a continuació:
a) Si el centre o la unitat és l’única oferta específica a la zona escolar, ha d’admetre totes les sol·licituds dels alumnes residents al territori de la zona del centre. En aquest cas, la Conselleria d’Educació i Universitat ha d’adoptar les mesures necessàries de suport al centre per garantir la correcta atenció dels alumnes.
b) En el cas d’alumnes no compresos en el punt a i en el cas de sol·licituds per a centres que no siguin l’única oferta específica a la zona, s’han d’aplicar els criteris per a l’admissió prevists en l’article 11 d’aquest Decret.
8. L’article 24 de l’Ordre del conseller d’Educació i Universitat de 7 d’abril de 2016 que regula el procés d’adscripció, admissió i matriculació d’alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics als nivells de segon cicle d’educació infantil, educació primària, educació secundària obligatòria, batxillerat i educació especial de les Illes Balears regula l’escolarització de l’alumnat amb necessitats educatives especials.
Aquesta mateixa Ordre estableix, en l’annex 2, el barem específic que s’ha d’aplicar als sol·licitants d’una plaça escolar a centres específics en el procés d’escolarització i considera que, a l’efecte de l’admissió a centres específics, la zona escolar és única.
9. Atès que l’atenció a la diversitat és una competència atribuïda a la Direcció General d’Innovació i Comunitat Educativa, i constatada l’absència d’una regulació autonòmica quant a l’especificitat de les unitats dels centres d’educació especial, es considera convenient i d’interès regular aquesta qüestió.
Fonaments de dret
1. La Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l’educació (BOE núm. 159, de 4 de juliol, i suplement en català núm. 7 de 1985).
2. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació (BOE núm. 106, de 4 de maig, i suplement en català núm. 11, de 16 de maig), segons la redacció fixada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa (BOE núm. 295, de 10 de desembre, i suplement en català de la mateixa data).
3. La Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d’abril).
4. El Reial decret 334/1985, de 6 de març, d’ordenació de l’educació especial (BOE núm. 65, de 16 de març).
5. L’Ordre de 30 de gener de 1986 per la qual, en compliment de la disposició final primera del Reial decret 334/1985, de 6 de març, d’ordenació de l’educació especial, s’estableixen les proporcions de personal/alumnes en aquesta modalitat educativa (BOE núm. 30, de 4 de febrer).
6. L’Ordre de 14 de maig de 1986 per la qual es revisa i corregeix l’Ordre de 30 de gener de 1986 (BOE núm. 128, de 29 de maig).
7. El Decret 39/2011, de 29 d’abril, pel qual es regula l’atenció a la diversitat i l’orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics (BOIB núm. 67, de 5 de maig).
8. L’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 2/1983, de 25 de febrer (BOE núm. 51, d’1 de març, i suplement en català núm. 5 de 1983), i reformat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer (BOE núm. 52, de 16 de març, i suplement en català núm. 9, de 16 de març), el qual estableix en l’article 36.2 que, en matèria d’ensenyament, correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència de desenvolupament legislatiu i d’execució de l’ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.
9. El Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 120, de 8 d’agost), modificat pel Decret 1/2016, de 16 de febrer (BOIB núm. 23, de 18 de febrer), i pel Decret 11/2016, d’11 de maig (BOIB núm. 60, de 12 de maig).
Per tot això, i d’acord amb la proposta formulada per la Direcció General d’Innovació i Comunitat Educativa amb data 18 d’octubre de 2017, dict la següent
Resolució
1. Establir que els centres d’educació especial han d’oferir, a l’educació especial infantil (EEI), a l’educació especial bàsica (EEB) i a la transició a la vida adulta (TVA), els tipus d’unitats que s’indiquen a continuació:
2. Autoritzar els centres perquè puguin establir dos trams d’edat a l’educació especial bàsica:
a) Bàsica 1: dels 6 als 12 anys, de manera general, amb les corresponents flexibilitzacions permeses en la normativa vigent.
b) Bàsica 2: dels 12 als 16 anys, de manera general, amb les corresponents flexibilitzacions permeses en la normativa vigent.
3. Comunicar aquesta Resolució als centres específics d’educació especial, públics, privats i privats concertats, de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d’Educació i Universitat en el termini d’un mes comptador des de l’endemà del dia en què es publiqui en el BOIB, d’acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També s’hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà de la publicació en el BOIB, d’acord amb els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 19 d’octubre de 2017
El conseller d’Educació i Universitat,
Martí X. March Cerdà