Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 11784
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre la instal·lació de recepció, emmagatzematge, pretractament i transferència de residus, promoguda per Sertego Servicios Medioambientales SLU (IPPC AAI 01/2015)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb l’establert a l’article 23 de la Llei 16/2002, d’1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació, es publica l’Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 28 de setembre de 2017,

ATÈS

1.Que SERTEGO SERVICIOS MEDIOAMBIENTALES, S.L.U. ha sol·licitat l’atorgament de l’autorització ambiental integrada per a la instal·lació de recepció, emmagatzematge, pretractament i transferència de residus.

2.Que la instal·lació es troba dins dels supòsits del punt 5.6.de la Disposició transitòria segona de la Llei 5/2013.

3.Que, per a l’atorgament d’aquesta autorització s’ha de seguir la tramitació prevista en els articles 12 i següents del Reial Decret Legislatiu 1/2016, de 16 de desembre.

4.Que en tots aquells aspectes no regulats al Reial Decret Legislatiu 1/2016, de 16 de desembre (Art. 14) el procediment s’ajustarà a la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del  Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques i la Llei 3/2003, de 26 de març, de Règim Jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com a la resta de disposicions que li siguin d’aplicació.

5.En data 27 de novembre de 2014 la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears informà favorablement l’AIA (BOIB núm. 72 del 14 de maig de 2015), envers el projecte de la instal·lació de recepció i pretractament d’hidrocarburs, olis usats i aigües olioses de sentines de bucs i emmagatzematge de residus perillosos, sempre i quan es compleixin les mesures preventives i correctores de l’estudi d’impacte ambiental i de la documentació complementària així com els condicionants següents:

a)L’emmagatzematge de piles, bateries i residus líquids a l’àrea d’emmagatzematge, s’haurà de fer en contenidors adequats, homologat i dins d’un cubeto de retenció de, al menys la capacitat del contenidor major, per evitar els efectes de possibles fuites.

b)La solera de l’àrea d’emmagatzematge  temporal de residus i la de la sala de separadors, hauran de tenir característiques  equivalents a la de la zona de càrrega i descàrrega per evitar impactes al sòl en cas de vessaments accidentals. A més, haurà de disposar de les corresponents pendents que conduiran els residus líquids abocats accidentalment cap a qualque tipus de sistema de recollida dels mateixos.

6.Que l’Ajuntament de Palma emet informe acreditatiu de que el projecte és compatible amb el planejament urbanístic.

7.Que d’acord amb l’article 16 del Reial Decret Legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, el projecte ha estat sotmès a informació pública durant el termini de trenta dies amb publicació al BOIB núm. 177, de data 3 de desembre de 2015, no havent-se presentat al·legacions.

8.Que en data 14 de gener de 2016, es sol·liciten informes tècnics al serveis implicats de les diferents conselleries, al Consell de Mallorca i a l’Ajuntament de Palma. Tots els informes presentats són positius amb una sèrie de condicionants tècnics que es recullen a la proposta d’acord.

9.Que d’acord amb l’annex V del Reial Decret Legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, s’ha efectuat el tràmit de consulta prèvia a la presa de decisió a totes les persones físiques i jurídiques interessades que compleixen els requisits establerts a l’article 3p, a les quals se’ls hi ha atorgat un termini de 10 dies (Art. 82 de la Llei 39/2015) per fer les observacions oportunes. Les persones interessades no han presentat observacions en el termini establert.

ACORDA

Atorgar l’Autorització Ambiental Integrada per a la instal·lació de recepció, emmagatzematge, pretractament i transferència de residus al dic de l’Oest a Palma, promogut per SERTEGO SERVICIOS MEDIOAMBIENTALES, S.L.U. , amb les condicions d’explotació, capacitat i processos indicats al projecte tècnic que acompanya la sol·licitud i amb subjecció a les següents condicions:

1.Objecte

La present AAI es concedeix a l’empresa SERTEGO SERVICIOS MEDIOAMBIENTALES, S.L.U. (CIF B-83667725), a la instal·lació ubicada al C/ Moll de la Ribera, Sant Carles, S/N, Dic de l’Oest a Palma, amb les següents coordenades geogràfiques: 39º 32’51,2” N i 2º 37’17,72” E, i que es troba inscrita al registre de gestors de la CAIB amb número d’identificació mediambiental (NIMA) 0700000073 per a la recepció, emmagatzematge, pretractament i transferència de residus.

La instal·lació es categoritza dins l’epígraf 5.6 de l’annex 1 de la Llei 16/2002.

2.Declaració d’impacte ambiental

En data 27 de novembre de 2014 la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears informà favorablement l’AIA (BOIB núm. 72 del 14 de maig de 2015), envers el projecte de la instal·lació de recepció i pretractament d’hidrocarburs, olis usats i aigües olioses de sentines de bucs i emmagatzematge de residus perillosos, sempre i quan es compleixin les mesures preventives i correctores de l’estudi d’impacte ambiental i de la documentació complementària així com els condicionants següents:

a)L’emmagatzematge de piles, bateries i residus líquids a l’àrea d’emmagatzematge, s’haurà de fer en contenidors adequats, homologat i dins d’un cubeto de retenció de, al menys la capacitat del contenidor major, per evitar els efectes de possibles fuites.

b)La solera de l’àrea d’emmagatzematge  temporal de residus i la de la sala de separadors, hauran de tenir característiques  equivalents a la de la zona de càrrega i descàrrega per evitar impactes al sòl en cas de vessaments accidentals. A més, haurà de disposar de les corresponents pendents que conduiran els residus líquids abocats accidentalment cap a qualque tipus de sistema de recollida dels mateixos.

3.Desenvolupament de les activitats

L’activitat es desenvoluparà d’acord als documents que obren a l’expedient, a l’establert a l’AAI i a la legislació vigent.

4.Modificacions de l’activitat

Qualsevol modificació que es produeixi al desenvolupament de l’activitat haurà de ser comunicat a l’òrgan ambiental competent el qual valorarà el caràcter de la modificació i si cal modificarà l’AAI per tal que s’inclogui la modificació. Als efectes de la modificació de l’AAI es tindran en compte els antecedents històrics dels funcionament de les instal·lacions i que els valors estimats que s’han presentat son nominals.

5.Consums i producció

Segons les dades aportades, els consums aproximats són els següents:

matèries primeres, auxiliars i combustibles

Consum

Aigua

100. 3

6.Condicionants de gestió de residus

6.1. Jerarquia de residus

El titular de la instal·lació haurà de fomentar la prevenció en la generació dels residus o, en el seu cas, que aquests es gestionin amb l’ordre de prioritat que disposa la jerarquia establerta a l’article 8 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, és a dir:

-Prevenció

-Preparació per a la reutilització

-Reciclat

-Altres tipus de valorització (inclosa la valorització energètica)

En cas de que, per raons tècniques o econòmiques, no fos possible l’aplicació d’aquests procediments, els residus s’eliminaran de forma que s’eviti o redueixi al màxim la seva repercussió al medi ambient.

En cas de no compliment d’aquesta jerarquia, s’haurà de sol·licitar una modificació de l’autorització en un termini màxim de 6 mesos. Aquesta sol·licitud anirà acompanyada d’un anàlisi del cicle de vida sobre els impactes de la generació i gestió d’aquests residus que haurà d’esser avaluat per part del Servei de Residus i Sòls Contaminats. Aquest anàlisi del cicle de vida haurà de contemplar els principis generals de precaució i sostenibilitat en l’àmbit de la protecció mediambiental, viabilitat tècnica i econòmica, protecció dels recursos, així com el conjunt d’impactes mediambientals sobre la salut humana, econòmics i socials.

6.2. Informe base del sòl

En funció de la valoració que es faci dels resultats obtinguts a l’informe base del sòl, es podran establir a l’autorització ambiental integrada nous condicionants, controls del sòl i/o actuacions posteriors a realitzar.

6.3. Residus autoritzats a produir

Els residus generats a conseqüència de l’activitat de centre de recepció, emmagatzematge i transferència de residus perillosos i no perillosos  i quantitats màximes que se n’autoritza a produir:

Residus produïts

Codi LER

Quantitat (Kg/any)

Codificació Llei 22/2011 Annex I i II

Residus de tòner d’impressió que contenen substàncies perilloses

08 03 17*

6

R13/ D15

Envasos que contenen restes de substàncies perilloses o estan contaminats per aquestes substàncies

15 01 10*

531

R13

Absorbents, materials de filtració (inclosos els filtres d'oli no especificats en una altra categoria), draps de neteja i roba protectora contaminats per substàncies perilloses.

15 02 02*

722

R13

Residus que contenen hidrocarburs

16 07 08*

9.357

R13

* Residus que tenen consideració de perillosos

En cas que les quantitats de residus superin les indicades per causes puntuals, accidentals  o imprevistes, s’haurà de donar coneixement a l’òrgan competent en matèria de residus i sòls contaminats.

6.4. Residus perillosos i residus no perillosos autoritzats a gestionar

6.4.1. Residus  perillosos autoritzats a gestionar

RESIDUS

CODI LER (1)

Operació de tractament (2)

Quantitat gestionada (Tn/any)

Vessaments d'hidrocarburs

05 01 05*

R12/R13

3.000

Emulsions i dissolucions de mecanització sense halògens

12 01 09*

D14/D15

100

Olis hidràulics que contenen PCB

13 01 01*

D14/D15

1

Emulsions clorades

13 01 04*

D14/D15

1

Emulsions no clorades

13 01 05*

R12/R13

0,5

Olis hidràulics minerals clorats

13 01 09*

R12/R13

1

Olis hidràulics minerals no clorats

13 01 10*

R12/R13

1

Olis hidràulics sintètics

13 01 11*

R12/R13

1

Olis hidràulics fàcilment biodegradables

13 01 12*

R12/R13

1

Altres olis hidràulics

13 01 13*

R12/R13

1

Olis minerals clorats de motor, de transmissió mecànica i lubricants

13 02 04*

R12/R13

1

Olis minerals no clorats de motor, de transmissió mecànica i lubricants

13 02 05*

R12/R13

1.500

Olis sintètics de motor, de transmissió mecànica i lubricants

13 02 06*

R12/R13

1

Olis fàcilment biodegradables de motor, de transmissió mecànica i lubricants

13 02 07*

R12/R13

1

Altres olis de motor, de transmissió mecànica i lubricants

13 02 08*

R12/R13

1

Olis d'aïllament i transmissió de calor que contenen PCB

13 03 01*

D14/D15

1

Olis minerals clorats d'aïllament i transmissió de calor diferents dels especificats en el codi 13 03 01

13 03 06*

R12/R13

1

Olis minerals no clorats d'aïllament i transmissió de calor

13 03 07*

R12/R13

1

Olis sintètics d'aïllament i transmissió de calor

13 03 08*

R12/R13

1

Olis fàcilment biodegradables d'aïllament i transmissió de calor

13 03 09*

R12/R13

1

Altres olis d'aïllament i transmissió de calor

13 03 10*

R12/R13

1

Olis de sentines procedents de la navegació en aigües continentals

13 04 01*

R12/R13

1

Olis de sentines recollits en molls

13 04 02*

R12/R13

20.000

Olis de sentines procedents d'altres tipus de navegació

13 04 03*

R12/R13

20.000

Sòlids procedents de desarenadors i de separadors d'aigua/substàncies olioses

13 05 01*

D14/D15

1

Llots de separadors d'aigua/substàncies olioses

13 05 02*

R12/R13

1

Llots d'interceptors

13 05 03*

D14/D15

1

Olis procedents de separadors d'aigua/substàncies olioses

13 05 06*

D14/D15

200

Aigua oliosa procedent de separadors d'aigua/substàncies olioses

13 05 07*

R12/R13

500

Mescla de residus procedents de desarenadors i de separadors d'aigua/substàncies olioses

13 05 08*

D14/D15

1.000

Fuel i gasoil

13 07 01*

R12/R13

10.000

Altres combustibles (incloses les mescles)

13 07 03*

R12/R13

10.000

Llots o emulsions de dessalatge

13 08 01*

D14/D15

1

Altres emulsions

13 08 02*

D14/D15

1

Residus no especificats en una altra categoria

13 08 99*

D14/D15

1

Residus que contenen hidrocarburs

16 07 08*

R12/R13

10.000

Residus líquids aquosos que contenen substàncies perilloses

16 10 01*

D14/D15

1

Olis i concentrats procedents del procés de separació

19 02 07*

R12/R13

1

Residus combustibles líquids que contenen substàncies perilloses

19 02 08*

R12/R13

1

Residus de líquids aquosos

19 11 03*

R12/R13

1

(1) Codificació completa (6 dígits) dels residus segons la Decisió de la Comissió de 18 de desembre de 2014 (DOCE 30/12/14).

(2) Codificació segons Annex I i II de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats

6.4.2. Residus no perillosos autoritzats a gestionar

Les quantitats de residus no perillosos autoritzats a gestionar a les instal·lacions són els següents:

RESIDUS

CODI LER (1)

Operació de tractament (2)

Quantitat gestionada (Tn/any)

Residus no especificats en una altra categoria

19 01 99

R12/R13

1

(1) Codificació completa (6 dígits) dels residus segons la Decisió de la Comissió de 18 de desembre de 2014 (DOCE 30/12/14).

(2) Codificació segons Annex I i II de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats

6.5. Operacions de tractament i capacitat màxima de tractament

Operació de tractament de residus autoritzada (Annex I i II Llei 22/2011)

Descripció de l’activitat que s’autoritza a la instal·lació

Capacitat màxima (Tn/any)

R12

Intercanvi de residus per a sotmetre’ls a qualsevol de les operacions enumerades entre R1 i R11. Queden incloses operacions prèvies a la valorització inclòs el tractament previ, operacions tals com el desmuntatge, la classificació, la trituració, la compactació, la pel·letització, l’assecatge, la fragmentació, el condicionament, el reenvasament, la separació, la combinació o mescla, prèvies a qualsevol de les operacions enumerades de R1 a R11.

75.019,5

R13

Emmagatzematge de residus a l’espera de qualsevol de les operacions enumerades de R1 a R12 (exclòs l’emmagatzematge temporal, a l’espera de la recollida, en el lloc on es produí el residu).

75.019,5

D14

Reenvasament previ a qualsevol de les operacions enumerades de D1 a D13.

1.309

D15

Emmagatzematge a l’espera  de qualsevol de les operacions enumerades de D1 a D14 (exclòs l’emmagatzematge temporal, a l’espera de la recollida, en el lloc on es produeix el residu).

1.309

La capacitat màxima d’emmagatzematge de residus perillosos  i no perillosos és de  250 m3, distribuïts de la següent manera: 4 dipòsits de 60 m3 cada un, un dipòsit nodrissa de 10 m3 (es considera que un m3 equival a una tona de pes).

6.6. Condicions generals

El titular de la instal·lació haurà de complir amb totes les obligacions que li siguin aplicables i estiguin presents a en la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de Residus i Sòls Contaminats, en el Reial Decret 833/1988, pel qual s’aprova el Reglament per a l’execució de la Llei 20/1986, bàsica de Residus Tòxics i Perillosos. 

En cap cas aquesta autorització no podrà invocar-se per excloure o disminuir la responsabilitat en què pugui incórrer el titular en exercici de la seva activitat.

D'acord amb el que estableix l’article 27.9 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de Residus i Sòls Contaminats, no s'autoritzarà la transmissió de les autoritzacions mentre no es comprovi per l’autoritat competent que les operacions i instal·lacions compleixen la normativa vigent.

De conformitat amb l’article 41 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de Residus i Sòls Contaminats l’operador de la instal·lació SERTEGO, S.L.U. abans de l’1 de març de cada any haurà de presentar davant l’òrgan que ha emès aquesta autorització, en suport electrònic i referida a l’exercici immediatament anterior:

a)La memòria resum que inclourà la informació continguda en l’arxiu cronològic segons l’Annex XII de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de Residus i Sòls Contaminats.

b)Llistat d’instal·lacions de gestió de residus en les quals  SERTEGO, S.L.U. ha operat, indicant els codis i descripció de les operacions de tractament realitzades. S’hi inclourà:

i.NIF del titular de l’autorització de la instal·lació.

ii.NIMA de la instal·lació

iii.Direcció d’aquestes instal·lacions

D’acord amb el punt 1 de la Disposició addicional novena de la Llei 22/2011, les obligacions d’informació s’hauran de dur a terme per via electrònica quan les administracions públiques ho hagin habilitat amb aquest efecte.

D’acord amb l’article 27.5 de la Llei de 22/2011, de 28 de juliol, de Residus i Sòls Contaminats,  per a la concessió de les autoritzacions els òrgans administratius competents realitzaran, per si mateixes o amb recolzament de les entitats col·laboradores degudament reconegudes conforme a les normes que li siguin d’aplicació, les inspeccions prèvies i les comprovacions necessàries en cada cas.

En allò no especificat en aquest informe, s’haurà d’estar a totes i cadascuna de les obligacions establertes en la normativa vigent en matèria de residus i sòls contaminats, així com a qualsevol altra condició de protecció addicional del medi ambient que pugui determinar l’òrgan competent en matèria de residus.

Conforme a l’article 29.4 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol,  de Residus i Sòls Contaminats s’eximeix la instal·lació de la presentació de la comunicació prèvia exigible als productors de residus, la generació dels quals es produeix com a conseqüència de les operacions de gestió de residus duta a terme a la instal·lació. No obstant, tindrà la consideració de productor de residus a la resta d’efectes de la Llei 22/2011, de 28 de juliol.

En compliment de l’article 27 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de Residus i Sòls contaminats, l’empresa SERTEGO, S.L.U. haurà de presentar l’autorització com operador emès per l’òrgan competent de la comunitat autònoma on es trobi el domicili social, en el termini de 15 dies.

Final de la vida útil de la instal·lació

El titular de la instal·lació haurà de comunicar amb anticipació suficient a l’Administració autoritzant el cessament de l’activitat a la instal·lació a efectes de la seva aprovació per la mateixa. Aquesta comunicació anirà acompanyada d’una memòria justificativa o un pla de clausura on expliqui la forma en què aquesta es durà a terme i en què l’emplaçament quedarà en les mateixes condicions ambientals que a l’inici de l’activitat. Al final de la vida útil d’aquesta instal·lació, es retiraran tots els residus emmagatzemats i s’entregaran a gestor.

Trasllat de residus

Els trasllats de residus que dugui a terme SERTEGO, S.L haurà de complir amb l’establert al RD 180/2015, de 13 de març, pel qual es regula el trasllat de residus en l’interior del territori de l’estat i demés normativa sectorial d’aplicació.

Segons l’article 27.7 de la Llei 22/2011, de Residus i Sòls Contaminats, l’autorització atorgada a SERTEGO S.L. (esmentada en el punt 1 i 2 dels Antecedents), per a les instal·lacions de tractament de residus ubicades a C/ Moll de la Ribera, Sant Carles, S/N, Dic de l’Oest a Palma quedarà integrada en l’autorització ambiental integrada concedida conforme a la Llei 16/2002, d’1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació.

6.7. Condicions particulars

6.7.1. Els residus emmagatzemats en aquestes instal·lacions hauran d’estar sempre disposats en contenidors completament separats uns tipus dels altres i diferenciats de les distintes zones d’emmagatzematge.

6.7.2. L’envasat, etiquetatge i emmagatzematge dels residus perillosos es farà com s’indica en els articles 13, 14 i 15 del Reial Decret 833/1988, de 20 de juliol, pel qual s’aprova el reglament per a l’execució de la Llei 20/1986, Bàsica de Residus Tòxics i perillosos i la normativa aplicable en cada cas particular.

6.7.3. El codi i la descripció dels residus perillosos s’haurà de realitzar d’acord amb la llista establerta en la Decisió 2014/955/UE.

6.7.4. El codi i la descripció de les característiques de perillositat s’haurà de realitzar d’acord amb l’annex III de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de Residus i Sòls Contaminats, modificat pel Reglament 1357/2014, de 18 de desembre pel qual es modifica l’annex III de la Directiva 2008/98/CE.

6.7.5. D'acord amb l'article 40 de la Llei 22/2011, disposarà d'un arxiu físic o telemàtic on es reculli per ordre cronològic la quantitat, naturalesa, origen, destinació i mètode de tractament dels residus; quan escaigui s'inscriurà també el mitjà de transport i la freqüència de recollida. En aquest arxiu s'incorporarà la informació continguda en l'acreditació documental de les operacions de producció i gestió de residus. La informació arxivada es conservarà com a mínim durant tres anys.

6.7.6. Segons l’article 20.4.a) de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de Residus i Sòls Contaminats, la duració de l’emmagatzematge dels residus no perillosos serà inferior a dos anys quan es destinin a valorització  i a un any quan es destinin a eliminació; en el cas dels residus perillosos, en ambdós supòsits, la duració màxima serà de sis mesos en les condicions i amb els mitjans prevists i així com es disposa en l’article esmentat.

6.7.7. En cap cas els recipients que contenguin els residus o els acopis obstaculitzaran el trànsit de la instal·lació ni l’accés als equips de seguretat.

6.7.8. Prohibició d’actuacions

L’article 5.2 del Reial Decret 679/2006, de 2 de juny, pel qual es regula la gestió dels olis industrials usats prohibeix, amb caràcter general, les següents actuacions: a) Tot abocament d’olis usats en aigües superficials o subterrànies, en qualsevol zona de la mar territorial i en els sistemes de clavegueram o d’evacuació d’aigües residuals. b) Tot abocament d’oli usat, o dels residus derivats del seu tractament, sobre el sòl i c) Tot tractament d’oli usat que provoqui una contaminació atmosfèrica superior al nivell establert en la legislació sobre protecció de l’ambient atmosfèric.

6.8. Garanties financeres

6.8.1. D’acord amb l’article 20.4 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de Residus i Sòls Contaminats i els articles 27 i 28 del Reial Decret 833/1988, de 20 de desembre, en cas de gestió de residus perillosos i quan així ho exigeixin les normes que regulen la gestió de residus específics o les que regulen operacions de gestió, l’operador de la instal·lació haurà de mantenir una fiança dipositada a la Tresoreria General de la CAIB per respondre en compliment de les obligacions que, davant l’Administració, es derivin de l’exercici de les activitats desenvolupades d’acord amb aquesta autorització.

6.8.2. L’import de la fiança s’estableix en funció de la capacitat d’emmagatzematge de la instal·lació, la quantitat de codis LER de residus perillosos tractats i el tipus de gestió; l’import de la fiança es fixa en  56.000 euros.

6.8.3. D'acord amb l’article 20.4 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de Residus i Sòls Contaminats i l’article 6 del Reial decret 833/1988, de 20 de desembre, l’operador de la instal·lació haurà de subscriure una assegurança o constituir una garantia financera equivalent que cobreixi, en tot cas:

a)Les indemnitzacions degudes per mort, lesions o malaltia de les persones.

b)Les indemnitzacions degudes per danys en les coses.

c)Els costos de reparació i recuperació del medi ambient alterat.

6.8.4. L’import mínim de la cobertura de l’assegurança o garantia financera equivalent es fixa en 1.500.000 euros. Segons l’esmentat article 6 del Reial decret 833/1988, la pòlissa d’assegurança s’haurà d’actualitzar anualment en el percentatge de variació que ofereixi l’índex general de preus oficialment publicat per l’Institut Nacional d’Estadística.

6.8.5. La pòlissa de l’assegurança de responsabilitat civil que cobreixi les responsabilitats derivades de les activitats de tractament de residus perillosos s’haurà de mantenir en vigor durant tot el període de vigència  de l’autorització administrativa. En el supòsit de suspensió d’aquesta cobertura o d’extinció del contracte de l’assegurança per qualsevol causa, l’eficàcia de l’autorització atorgada quedarà suspesa, no podent el gestor de residus exercir l’activitat per la qual ha estat autoritzat fins a la rehabilitació d’aquella covertura o la subscripció d’una nova  assegurança.

6.8.6. L’efectivitat de la present autorització resta supeditada al dipòsit de les garanties financeres que, fonamentades en la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de Residus i Sòls Contaminats siguin exigibles. En particular:

a)En cas que alguna de les instal·lacions operades pel titular de la present autorització exigeixi la garantia de dipòsit d’aval o fiança davant la Tresoreria de la CAIB, s’haurà d’acreditar pel titular d’aquesta autorització mitjançant presentació del corresponent resguard en un termini no superior a 15 dies naturals. En cas d’operar diverses instal·lacions en les que s’estableixen diferents fiances, s’haurà d’acreditar, separadament, el dipòsit per a totes i cada una d’elles.

b)En cas que  alguna de les instal·lacions operades pel titular de la present autorització exigeixi la garantia d’una assegurança de responsabilitat ambiental, s’haurà d’acreditar pel titular d’aquesta autorització mitjançant la presentació de còpia de la pòlissa completa i certificat adient en un termini no superior a 15 dies naturals. En cas de constituir una assegurança conjunta per a varies instal·lacions, l’import mínim de la cobertura haurà de ser igual o superior al més alt dels establerts en les autoritzacions de les instal·lacions.

Per a la constitució de dites garanties s’utilitzaran els models normalitzats de formularis i se seguiran els criteris  establerts a l’efecte per aquesta Direcció General d’Educació Ambiental, Qualitat Ambiental i Residus.

La devolució de la fiança es farà efectiva, a petició de la persona interessada, en els casos següents:

- Que l’operador declari oficialment la renúncia a continuar exercint l’activitat de gestió de residus perillosos en la instal·lació o instal·lacions.

- Després d’un dictamen tècnic de l’organisme autoritzant que certifiqui la clausura de l’operació.

- No s’autoritzarà la transferència de titularitat per a l’activitat concreta de gestió en tant no s’hagi fet càrrec de la fiança l’adquirent, moment en el qual s’efectuarà la devolució del seu import al transmetent.

7. Condicionants Hídrics

7.1. L’aigua potable prové de la xarxa d’aigua potable i es destina als sanitaris. Les aigües residuals sanitàries es destinen a la xarxa de clavegueram.

7.2. Respecte a les aigües pluvials cal que es contempli la possibilitat de recollir les pluvials a un dipòsit per al seu posterior ús o bé que es justifiqui la seva impossibilitat.

7.3 Lixiviats

7.3.1. La nau destinada a instal·lació de recepció, emmagatzematge, pretractament i transferència de residus disposa de paviment impermeable consistent en una solera de formigó amb un tractament a base de pintures segelladores de porus i està coberta, en part.

7.3.2. Per l’emmagatzematge dels residus es disposarà de dipòsits fixes i de recipients mòbils.

7.3.3. Els dipòsits fixes seran de simple paret, amb sistema de sobreeiximent que assegurarà que en cas de produir-se sigui conduït a lloc degudament contingut i segur. Els dipòsits es protegiran amb cubeta estanca d’almenys la mateixa capacitat que el dipòsit per casos de d’abocament continu o vessament. Les cubetes seran d’obra i revestides adequadament per garantir l’estanquitat i integritat en cas d’ompliment complet de les mateixes. Es disposarà d'un embornal de recollida de possibles abocaments accidentals durant els processos de transvasament.

7.3.4. Es disposa de canaletes per a la recollida de lixiviats que les condueix a les arquetes separadores, on s’aspira el residu mitjançant un sistema de bombeig. Es disposa de dues arquetes d'1 m3 a la zona de càrrega i descàrrega, així com de dues fosses decantadores de 6 m3 de capacitat a la desembocadura del circuit de canaletes.

7.3.5. Les aigües generades per la neteja de la nau es consideraran lixiviats i es recolliran a les arquetes de lixiviats. Els lixiviats s’entregaran a gestor de residus perillosos autoritzat per al seu tractament.

7.3.6. Es comptarà amb material absorbent (sepiolita) a les diferents zones de la instal·lació per a una ràpida intervenció en cas de fugues o vessaments, que després del seu ús s’entregarà a gestor autoritzat.

7.3.7. Es realitzarà un control diari de l’estat del paviment i de les arquetes de lixiviats per reparar danys i evitar qualsevol infiltració.

 7.3.8. Es durà un control intern de volum i composició de les aigües tractades que s’aboquen a clavegueram, per tal de controlar que no es superin els límits del contaminants establerts al Reglament Municipal de Palma sobre l’ús de la Xarxa de clavegueram sanitari. A més, aquest control serà el que s’utilitzarà per notificar les emissions indirectes al registre estatal d’emissions i fonts contaminants (Registre PRTR). Els paràmetres a notificar al PRTR seran: As, Cd, Cr, Cu, Hg, Ni, Pb, Zn, hidrocarburs aromàtics policíclics (HAP), clorurs i DQO.

7.4. Reglament municipal d’abocament a clavegueram

S’haurà de donar compliment a l’establert al Reglament Municipal de Palma sobre l’ús de la Xarxa de clavegueram sanitari. No podent les aigües abocades al clavegueram municipal en cap moment contenir cap dels productes prohibits d’acord amb l’annex únic del citat Reglament Municipal.

7.5. Inventari d’emissions al Registre PRTR

El titular de la instal·lació haurà de trametre les dades sobre quantitats de contaminants emesos, anualment, en aplicació del disposat en el Reglament 166/2006 (PRTR), de 18 de gener, del Parlament Europeu, que estableix un registre europeu d’emissions i transferència de contaminants, i pel RD 508/2007. Aquestes emissions seran trameses, per a la seva avaluació prèvia, a la Conselleria de Medi Ambient adjuntant una memòria explicativa de la metodologia emprada per a la determinació de les dades notificades abans de ser incorporades al registre informàtic PRTR-España. Les quantitats de contaminants seran mesurades, calculades o estimades, preferentment per aquest ordre.

8.Condicionants d’Atmosfera

8.1. Prescripcions de caràcter general

Aquesta instal·lació està inclosa dins l’àmbit d’aplicació de la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l’aire i protecció de l’atmosfera i de l’annex del Reial decret 100/2011, de 28 de gener, pel qual s’actualitza el catàleg d’activitats potencialment contaminadores de l’atmosfera i s’estableixen les disposicions bàsiques per a la seva aplicació amb el codi 09 10 09 50 (Tractament i eliminació de residus. Emmagatzematge o operacions de manipulació com ara barreja, separació, classificació, transport o reducció de mida de residus no metàl·lics o de residus metàl·lics pulverulents, amb capacitat de manipulació d’aquests materials >= 500 t/dia, o >= 10 t/dia en cas de residus perillosos) com APCA del grup B, d’acord amb la seva capacitat.

8.2. Identificació de focus emissors

La instal·lació consta de les següents activitats potencialment contaminadores de l’atmosfera amb els següents focus emissors no canalitzats:

Focus

Descripció

Codi APCA

Grup

FNC-1

Dipòsits d’emmagatzematge de residus MARPOL

09 10 09 50

B

FNC-2

Tractament de separació per coalescència

09 01 09 50

B

 8.3. Mesures correctores i de prevenció de les emissions difuses

8.3.1. El titular de la instal·lació haurà d’establir i aplicar un pla de manteniment i millora de les seves instal·lacions i processos en vistes a minimitzar les seves emissions de composts orgànics volàtils (COV’s). Les mesures a aplicar són:

a.Assegurar un alt nivell d’estanquitat dels tancs i dels sistemes de canonades

b.Establir i mantenir un programa formal de manteniment i de detecció i reparació de fuites de canonades, tancs i equips

c.Implantar procediments per assegurar que les emissions associades als buidats, purgues i neteges de les instal·lacions són tractades adequadament

8.3.2. Els controls externs es realitzaran amb una periodicitat de tres anys, per part d’un organisme de control autoritzat per a l’atmosfera (OCA) i consistiran en la comprovació del manteniment i de l’eficàcia de les mesures correctores i preventives implantades. Les mesures es realitzaran en condicions normals d’operació de la instal·lació.

8.3.3. El primer control per part d’OCA s’haurà d’efectuar en un termini de tres mesos a comptar des de la notificació de l’autorització.

8.3.4. D’altra banda, sempre que l’òrgan autonòmic competent en matèria de contaminació atmosfèrica ho consideri necessari, es podrà requerir al titular de la instal·lació la realització de campanyes de control d’olors. Aquestes mesures es realitzaran segons la norma UNE-EN 13725.

8.3.5. S’utilitzaran els mètodes oficials o mètodes de referència per a les mesures de les diferents magnituds, be siguin contaminants o altre tipus de paràmetres, tant als controls interns o autocontrols com als controls externs de les emissions. Els mètodes de mesura seran preferentment UNE-EN, en el seu defecte i per aquest ordre: EN, UNE-ISO, UNE, i altres mètodes internacionals. Sempre que es publiquin noves normes que substitueixin les indicades, s’aplicaran les més recents.

8.4. Altres obligacions

8.4.1. La instal·lació haurà de dur un registre i arxiu dels controls realitzats, així com dels informes resultants, el qual haurà d’estar a disposició de l’administració competent. En aquest registre s’inclourà al menys dades relatives al funcionament, incidències (revisió periòdica de la instal·lació, aturades, avaries, etc.) i inspeccions i s’haurà de conservar al menys durant deu anys

8.4.2. El titular de la instal·lació haurà de remetre anualment, durant el primer trimestre de l’any següent, a l’òrgan autonòmic competent en matèria de contaminació atmosfèrica, una declaració i informació relativa a l’aplicació i compliment del pla de manteniment assenyalat anteriorment, juntament amb informació relativa a la tipologia i quantitat de residus gestionats.

9. Requisits de seguretat i activitats

9.1. Pla d’autoprotecció

El titular de l'activitat haurà de disposar del preceptiu pla d’autoprotecció enregistrat a la Direcció General competent en matèria d’Emergències i implantat a la totalitat de les instal·lacions i processos que conformen l’activitat, indicades al punt 1 de la present Autorització. El Pla d’autoprotecció estarà redactat i signat per un tècnic competent, de conformitat amb el que determina l’article 13 del decret 8/2004, i s’ajusti a l’índex de continguts que disposa el Decret 8/2004, de 23 de gener, pel que es despleguen determinants aspectes de la Llei d’Ordenació d’Emergències a les Illes Balears (BOIB núm. 18 de 5 de febrer de 2004). A més del contingut que figura a l’annex II del Reial Decret 393/2007, de 23 de març, per qual s’aprova la Norma Bàsica d’Autoprotecció dels centres, establiments i dependències dedicats a activitats que poden donar origen a situacions d’emergència, inclourà les mesures a aplicar, incloses les complementàries per a limitar les conseqüències mediambientals i evitar altres possibles accidents e incidents.

9.2. Requisits de seguretat

- La instal·lació elèctrica de baixa tensió donarà compliment al RD 542/2002, de 2 d’agost, Reglament electrotècnic de baixa tensió i a les seves instruccions complementàries que li siguin d’aplicació.

- La instal·lació d’aigua donarà compliment al RD 140/2003, de 7 de febrer, de qualitat de l’aigua de consum humà, al RD 865/2003, de 4 de juliol, de criteris de prevenció i control de la legionelosi, i al DB HS4 del RD 314/2006, de 17 de març.

- La instal·lació d’aigua freda i calenta, i la de sanejament donarà compliment al DG HS (salubritat) del vigent Codi Tècnic de l’Edificació.

- Es donarà compliment al Reglament per la supressió de les barreres Arquitectòniques (Decret 20/2003) en tot el que li sigui d’aplicació.

- Les instal·lacions contra incendis donaran compliment al Reglament de protecció contra incendis als establiments industrials, segons el RD 2267/2004, de 3 de desembre, i al DB SI (seguretat contra incendis) del Codi Tècnic de l’Edificació (RD 314/2006, de 17 de març) segons correspongui.

- Les instal·lacions de protecció contra incendis i el seu manteniment s’hauran d’ajustar al disposat al Reglament d’instal·lacions de protecció contra incendis (RD 1942/1993) i normes UNE corresponents.

- Les instal·lacions d’emmagatzematge de productes químics s’hauran d’ajustar al disposat al Reglament d’emmagatzematge de productes químics (RD 379/2001) i concretament a la seva instrucció tècnica APQ-1 “líquids inflamables i combustibles”.

-S’haurà de donar compliment al RD 486/1997, de 14 d’abril, pel qual s’estableixen les Disposicions de seguretat i salut als llocs de treball. També s’ha de complir amb les condicions indicades al DB SU (seguretat d’utilització) del Codi Tècnic de l’Edificació (RD 314/2006, de 17 de març).

9.3. Contaminació Acústica

S’hauran de complir els límits establerts a la normativa autonòmica vigent en aquesta matèria, es a dir, la Llei 1/2007, contra la contaminació acústica a les Illes Balears, així com els objectius de qualitat acústica indicats en el RD 1367/2007 de 19 d’octubre, pel qual es desenvolupa la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del Renou, en el que es refereix a zonificació acústica, objectius de qualitat i emissions acústiques.

9.4. Contaminació lumínica

Es complirà l’establert a la Llei 3/2005 de 20 de abril, de protecció del medi nocturn de les Illes Balears.

10. Controls periòdics

10.1. Controls periòdics de les instal·lacions.

En qualsevol moment, la Conselleria competent en matèria de Medi Ambient podrà visitar les instal·lacions per  comprovar i certificar que són idònies, que es mantenen les condicions inicials que han donat lloc a l’AAI i que es compleixen les prescripcions tècniques aplicables en virtut de la legislació vigent.

Periòdicament, els tècnics de la Conselleria competent en matèria de Medi Ambient faran visites de comprovació a les instal·lacions de SERTEGO per comprovar que es compleixen els requisits de l’AAI.

10.2. Inventari d’emissions al Registre PRTR

El titular de la instal·lació haurà de trametre, si s’escau, les dades sobre quantitats de contaminants emesos, anualment, en aplicació del disposat en el Reglament 166/2006 (PRTR), de 18 de gener, del Parlament Europeu, que estableix un registre europeu d’emissions i transferència de contaminants, i pel RD 508/2007. Aquestes emissions seran trameses, per a la seva avaluació prèvia, a la Conselleria de Medi Ambient adjuntant una memòria explicativa de la metodologia emprada per a la determinació de les dades notificades abans de ser incorporades al registre informàtic PRTR-España. Les quantitats de contaminants seran mesurades, calculades o estimades, preferentment per aquest ordre.

10.3. Control documental

10.3.1. Informe anual

El titular de l’activitat enviarà, abans de l’1 de març, a l’Òrgan Ambiental encarregat de tramitar l’AAI un informe del període precedent en el que s’inclourà:

+Residus

-La memòria anual que inclourà tota la informació sol·licitada a l’annex XII de la llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats

+Emissions i immissions atmosfèriques:

-Declaració i informació relativa a l’aplicació i compliment del pla de manteniment, autocontrols realitzats, juntament amb informació relativa a la tipologia i quantitat de residus gestionats.

+Emissions i immissions al medi hídric:

-Memòria explicativa de la metodologia utilitzada per a la determinació de les dades notificades abans de ser incorporades al registre informàtic PRTR-España.

+En caràcter general

-Altres controls realitzats durant l’any i mesures adoptades per a minimitzar impactes.

-Les dades exigides pel RD 508/2007 i Reglament (CE) 166/2006, de 18 de gener, s’hauran de comunicar telemàticament al Registre informàtic PRTR-Espanya, dins els terminis que pertoquin, de forma anual.

-L’Òrgan Ambiental encarregat de tramitar les AAI trametrà a cada Direcció General o administració competent la documentació de la que tingui competències.

-Tota la informació que sigui susceptible de tractament informàtic s’aportarà en paper i en format informàtic estàndard.

11. Obligacions del titular:

El titular de l’activitat estarà obligat a

-Assumir tots els condicionants recollits a la present Resolució.

-Mantenir el correcte funcionament de l’activitat.

-Comunicar a l’Òrgan Ambiental Competent qualsevol incidència que afecti a l’activitat amb repercussió ambiental.

Per una altra banda, el titular queda sotmès al compliment de la Llei 26/2007, de 23 d’octubre, de Responsabilitat ambiental, i als seus desenvolupaments reglamentaris, per tal de prevenir, evitar i reparar els danys mediambientals provocats per la seva activitat.

12. Funcionament diferent al normal

Quan es produeixi una situació de funcionament diferent de les normals, el titular de l’autorització ambiental integrada, en el termini màxim de 10 dies, comunicarà a l’òrgan ambiental el fet en si, les seves conseqüències ambientals i les actuacions dutes a terme per tornar a condicions normals de funcionament.

Qualsevol incidència o accident fortuït, amb possible afecció ambiental, que es produeixi a la instal·lació, haurà de ser comunicat a l’òrgan ambiental en el menor termini possible.

13. Incompliment de les condicions de la present autorització

El incompliment de les condicions establertes a la present autorització serà considerat com una infracció lleu, greu o molt greu classificada segons l’article 30 de la Llei 16/2002 i estarà subjecte al règim sancionador dels articles 31 a 35 de la Llei 16/2002 i el Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s’aprova el reglament del procediment a seguir en l’execució de la potestat sancionadora.

14. Caràcter de l’autorització

Aquesta Autorització Ambiental Integrada s’atorga sense perjudici de tercers i sense perjudici de les demés autoritzacions i llicències que siguin exigibles per l’ordenament jurídic vigent.

15. Caducitat o revocació

Són causes de caducitat o revocació de l’Autorització:

-L’extinció de la personalitat jurídica de l’empresa SERTEGO Servicios Medio Ambientales, SLU.

-La declaració de fallida de l’empresa SERTEGO Servicios Medio Ambientales, SLU.  quan la mateixa determini la seva dissolució expressa com a conseqüència de la resolució judicial que la declari.

-Quan es determini una dissolució expressa com a conseqüència de la resolució judicial.

 

16. Final de la vida útil de la instal·lació

El titular de la instal·lació haurà de comunicar amb anticipació suficient a l’òrgan ambiental el cessament de l’activitat a la instal·lació a efectes de la seva aprovació per la mateixa. Aquesta comunicació anirà acompanyada d’una memòria justificativa o un pla de clausura on expliqui la forma en què aquesta es durà a terme i que l’emplaçament quedarà en les mateixes condicions ambientals que a l’inici de l’activitat. Al final de la vida útil d’aquesta instal·lació, es retiraran tots els residus emmagatzemats i s’entregaran a gestor autoritzat.

17. Modificació de les condicions

L’Òrgan Ambiental Competent, en conformitat a l’article 25 de la Llei 16/2002, podrà modificar les condicions de control ambiental de l’explotació senyalades a la present Resolució, o determinar mesures complementàries que es considerin convenients per a l’adequació o millora de l’activitat.”

 

Palma, 9 d’octubre de 2017

El presidente de la CMAIB,

Antoni Alorda Vilarrubias