Secció I. Disposicions generals
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
DEPARTAMENT DE DESENVOLUPAMENT LOCAL
Núm. 11649
Aprovació definitiva de la modificació del Reglament de Cooperació Municipal
El Ple del Consell de Mallorca, en sessió de dia 11 d'octubre de 2017, va adoptar, entre d’altres, el següent:
ACORD
A. Estimar les al·legacions presentades per tots els portaveus dels grups polítics del Consell de Mallorca mitjançant l’escrit de dia 4 de novembre de 2016 a l’acord del Ple del Consell de Mallorca de dia 8 de setembre de 2016 d’aprovació inicial d’unes modificacions del Reglament de Cooperació Municipal pels motius següents:
En aquest escrit es demana modificar l’article 3, per augmentar la població de 2.000 habitants fins a 5.000 habitants dels ajuntaments que poden ser beneficiaris de subvencions per a projectes d’obra de quantia igual o superior a 12.000,00 euros i per a la compra de béns mobles de quantia igual o superior a 6.000,00 euros.
La redacció que es proposa d’aquest article 3.3 és la següent:
«3. Únicament són subvencionables els projectes de quantia igual o superior a 24.000,00 euros, excepte per als ajuntaments de menys de 5.000 habitants, per als quals la quantia mínima ha de ser igual o superior a 12.000,00 euros. Es pot sol·licitar incloure en el Pla d’obres i serveis un màxim de cinc obres o serveis.»
I per redactar l’apartat 4 d’aquest article 3, es proposa aquest text:
«4. També es pot finançar la compra de béns mobles de quantia igual o superior a 12.000,00 euros, excepte els ajuntaments de menys de 5.000 habitants, per als quals la quantia mínima ha de ser igual o superior a 6.000,00 euros.»
El fet d’excloure més ajuntaments (passar d’inferiors a 2.000 habitants a inferiors a 5.000 habitants) de la quantia mínima del pressupost dels projectes d’obra i de la compra de béns mobles és un criteri que pot facilitar executar més obres i comprar més béns mobles als ajuntaments, ja que la quantia mínima dels projectes d’obra i de la compra de béns mobles s’aplicarà als ajuntaments de menys de 5.000 habitants, en lloc de com era fins ara, que s’aplicava solament als ajuntaments de menys de 2.000 habitants.
La segona observació dels portaveus dels grups polítics del Consell de Mallorca fa referència a l’article 15, en el qual es demana que entre la documentació que cal presentar amb la sol·licitud hi hagi «Certificat que acrediti que l’obra sol·licitada s’adapti al planejament urbanístic vigent i a la normativa urbanística i territorial (MOD. 3)».
Els portaveus dels grups polítics del Consell de Mallorca consideren, amb bon criteri, que, en lloc d’un certificat en aquest supòsit, s’ha de demanar un informe del secretari municipal.
Aquesta modificació és encertada, ja que el secretari municipal només pot certificar sobre dades que figuren als arxius municipals, i la qüestió de si l’obra sol·licitada s’adapta o no a la normativa no pot ser objecte d’un certificat, sinó d’un informe del secretari municipal com a assessor legal de la corporació.
Finalment, demanen substituir en tot el reglament la denominació: «Consell Insular de Mallorca» o «CIM» per «Consell de Mallorca», i és una qüestió d’estil de redacció que es pot acceptar per unificar la denominació de la institució.
B. Estimar les al·legacions presentades pel senyor Miquel Àngel Coll Canyelles, com a portaveu del grup socialista, mitjançant l’escrit de dia 18 de novembre de 2016 pel motiu següent:
Atès que el Ple del Consell de Mallorca de dia 13 d’octubre de 2016 va aprovar inicialment el Reglament de Cooperació Local en matèria d’activitats, en aquest escrit es proposa afegir una disposició final al Reglament de Cooperació Municipal que digui el següent.
«Els supòsits de cooperació local en matèria d'activitats previstos a l'article 28 de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears es regiran, amb caràcter preferent, pel Reglament de Cooperació Local en matèria d'activitats en l'àmbit de l'illa de Mallorca, que aprovi el Consell de Mallorca i, supletòriament, per aquest Reglament i per la resta de normativa administrativa que resulti d'aplicació.»
Aquesta observació és prou correcta, ja que, en matèria de cooperació en activitats, si el Consell de Mallorca disposa d’un reglament propi, aquest ha de desplaçar amb caràcter preferent el Reglament de Cooperació Municipal, i aquesta disposició no fa més que aclarir aquest punt per evitar possibles confusions en els destinataris d’aquestes normatives, que són els ajuntaments de Mallorca.
C. Desestimar les al·legacions presentades pel president de la FELIB, mitjançant l’escrit de dia 5 de desembre de 2016 pels motius que s’exposen a continuació:
El president de la FELIB fa al·legacions als articles 6, 11, 20.1, 39, 42 g), i 42 h).
En l’article 6, segon paràgraf, es proposa la mateixa redacció, només canviant la frase: «l’aportació màxima podrà ser del 100 % de l’obra o servei» per aquesta redacció: «l’aportació serà del 100 % de l’obra o servei».
Es considera més prudent i encertada la redacció actual que la proposada per la FELIB, ja que, segons les possibilitats pressupostàries del Consell de Mallorca, en alguns exercicis econòmics per ventura no es podrà arribar a finançar el 100 % de l’obra o servei, per la qual cosa és millor posar «pot ser» que «serà».
En aquest article 6 la FELIB afirma que «si amb la modificació proposada s’elimina la taula continguda en l’article 6 on consta el nombre d’habitants de cada municipi, pensem que el tercer paràgraf s’hauria d’eliminar».
Aquest tercer paràgraf diu:
«La determinació del nombre d’habitants s'efectuarà en funció de les xifres de població resultants de la darrera revisió del padró municipal, declarades oficials per R. Decret i publicades anualment per l’Institut Nacional d’Estadística».
La població municipal és un paràmetre que no solament s’empra per determinar el tipus de percentatge que correspon aplicar a cada ajuntament en funció de la població municipal, com succeïa abans amb la taula que hi havia, sinó que també en el text del Reglament hi ha articles que fan referència a la població dels ajuntaments (per exemple, l’article tercer del primer escrit d’al·legacions) i és necessari establir en el propi Reglament la font d’on s’extraurà aquesta informació.
Quant al paràgraf quart d’aquest article 6 (l’escrit diu «article quart», però sembla que es refereix al paràgraf), en l’escrit de la FELIB s’afirma que la redacció és poc clara «i que al nostre parer, implica una contradicció, ja que en definitiva implica la impossibilitat d’establir una quantitat fixa d’aportació econòmica en cap dels cassos previstos en el propi reglament: tan si es finança amb una aportació del 100 % com del 95 %».
La redacció d’aquest apartat, que fa referència al 100 % o al 95 % si l’obra o servei té finançament del Ministeri competent en la matèria, és pel que disposa l’article 7 del Reial decret 835/2003, de 27 de juny, que regula la cooperació econòmica de l’Estat a les inversions de les entitats locals i diu així:
«Artículo 7. Condiciones para la obtención de subvención estatal.
1. Sin perjuicio de los requisitos establecidos en el texto refundido de las disposiciones legales vigentes en materia de régimen local, aprobado por el Real Decreto Legislativo 781/1986, de 18 de abril, y de los criterios fijados para la distribución territorial de las subvenciones, únicamente podrán obtener subvención del Estado aquellos planes provinciales e insulares de cooperación que cumplan las siguientes condiciones:
a) Que en su financiación contribuyan los ayuntamientos y demás entidades locales titulares de las obras y servicios, sin que la aportación de éstos pueda ser inferior al cinco por cien del importe de los correspondientes proyectos.»
Per això, com que els ajuntaments han d’aportar un mínim d’un 5 % de l’import dels projectes d’obra, la subvenció del Consell de Mallorca, si el Pla d’obres i serveis té subvenció del Ministeri, no pot superar el 95 %.
Pel que fa a l’al·legació de l’article 11: «Selecció d’actuacions», la FELIB demana que aquest article digui:
«La selecció de les actuacions per incorporar al Pla d’Obres i Serveis es podrà prioritzar a partir de les dades...» en lloc del que diu actualment: «La selecció de les actuacions per incorporar en el Pla d’obres i serveis s’ha de fer a partir de les dades...»
Aquesta redacció no es pot modificar, d’acord amb el que disposa l’article 10.2 del Reial decret 835/2003, de 27 de juny, pel qual es regula la cooperació econòmica de l’Estat en les inversions de les entitats locals. Aquest article diu:
«Artículo 10. Remisión al Ministerio de Administraciones Públicas.
1. El plan provincial o insular de cooperación, definitivamente aprobado y acompañado del correspondiente expediente administrativo, se remitirá al Ministerio de Administraciones Públicas, hasta el 31 de marzo del año correspondiente al plan, a fin de que, comprobada su conformidad con la legislación aplicable, se inicie la tramitación de la correspondiente subvención. Si no se produce la notificación de la citada conformidad o, en su caso, de las deficiencias observadas, en el plazo máximo de 45 días naturales desde la fecha de recepción del plan, se entenderá que dicho ministerio ha prestado su conformidad a aquél.
2. En la memoria que debe acompañar al plan, las diputaciones provinciales justificarán que su elaboración se ha basado en los datos contenidos en la Encuesta de Infraestructura y Equipamientos Locales y, en general, en criterios objetivos para la distribución de los fondos.»
En el punt 2 d’aquest article es determina que l’elaboració del Pla s’ha de basar en les dades que conté l’Enquesta d’infraestructura i equipaments locals, per la qual cosa l’article 11 no pot dir el que demana la FELIB: «es podrà prioritzar» sinó el que el diu actualment.
La FELIB també demana, respecte d’aquest article 11, eliminar-ne l’apartat primer i mantenir l’apartat que disposa: «Es procurarà incloure almenys una obra de totes les corporacions locals».
L’apartat primer d’aquest article 11 estableix un criteri objectiu per seleccionar les actuacions, com és l’ordre d’entrada en el Registre General del Consell de Mallorca dels projectes, per la qual cosa es considera que s’ha de mantenir.
Igualment, pel que fa a l’apartat: «Es procurarà incloure almenys una obra de totes les corporacions locals», aquest criteri no és objectiu, és una declaració d’intencions, per la qual cosa també es considera que s’ha de desestimar la petició de la FELIB de mantenir-lo.
Quant a l’article 20.1: «Documentació que s’ha de presentar una vegada aprovat el Pla inicialment», la FELIB demana mantenir el termini de tres mesos.
A la proposta de modificació del Reglament aquest termini s’ha reduït a un mes, i la finalitat principal de reduir aquest termini és agilitar l’aprovació definitiva del Pla
d’obres i serveis, atès que abans de dia 1 d’abril de l’any d’execució del Pla s’ha d’enviar, amb l’expedient administratiu corresponent, al Ministeri competent en la matèria (article 21.1 del Reglament de Cooperació Municipal i article 10.1 del Reial decret 835/2003, de 27 de juny, pel qual es regula la cooperació econòmica de l’Estat en les inversions de les entitats locals). Per això, s’ha de desestimar la sol·licitud de la FELIB referida a aquest article.
Pel que fa a l’article 39: «Serveis propis i conveni», la FELIB proposa afegir al final de l’article: «En tot cas garantirà en els municipis de menys de 1.000 habitants la prestació dels serveis de secretaria, intervenció i tresoreria».
La cooperació en la prestació dels serveis de tresoreria en els municipis de menys de 1.000 habitants no és una competència que ha d’exercir el Consell de Mallorca, ja que no figura a l’article 36. b), de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local, segons la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l’Administració local. Per això, es considera que s’ha de desestimar l’al·legació de la FELIB.
Finalment, la FELIB demana que s’incloguin, en la resta de competències de l’article 42.g): «la prestació del servei de personal administratiu i subaltern dels consultoris mèdics i centres d’educació». Aquesta prestació no figura en la lletra i) de l’article 36 de la Llei 7/1985 esmentada, segons la Llei 27/2013 també esmentada, com una competència de les diputacions (Consell Insular, en el nostre cas).
Així mateix, també demana que l’article 42. h) quedi redactat de la manera següent:
«h) Prestar suport en la selecció i formació del personal al servei dels ajuntaments sense perjudici de l’activitat desenvolupada en aquestes matèries per l’Administració de l’Estat, la de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i la Federació d’Entitats Locals de les Illes Balears (FELIB)».
La FELIB no figura en l’article 36.2. c) de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, que regula les bases del règim local, segons la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l’Administració local.
Per tant, es proposa desestimar aquestes dues darreres al·legacions referides a l’article 42.g) i 42. h), si bé s’aconsella la coordinació amb la FELIB a l’hora de prestar suport als ajuntaments en la formació del personal.
D. Acceptar i, en conseqüència, incorporar al text normatiu, les recomanacions de l’Institut Balear de la Dona que recull l’informe de dia 16 de gener de 2017 sobre el llenguatge emprat en la proposta normativa.
E. Aprovar definitivament les modificacions següents del Reglament de Cooperació Municipal, aprovat inicialment per acord del Ple del Consell de Mallorca, en sessió de dia 8 de setembre de 2016:
Pel que fa a l’article 3, els apartats 2, 3 i 4 d’aquest article es redactaran de la manera següent:
«2. S'han de prioritzar les obres i els serveis obligatoris que determina l’article 26 de la Llei 7/1985 o en altres lleis o disposicions. També s’han d’incloure en el Pla les altres obres i serveis que són de competència municipal, d’acord amb el que estableix l’article 25 de la Llei 7/1985, i també altres lleis de l’Estat o de la Comunitat Autònoma. En cap cas no es poden incloure en el Pla les obres o els serveis que, legalment, hagin de sufragar els particulars.
3. Únicament són subvencionables els projectes de quantia igual o superior a 24.000,00 euros, excepte per als ajuntaments de menys de 5.000 habitants, per als quals la quantia mínima ha de ser igual o superior a 12.000,00 euros. Es pot sol·licitar incloure en el Pla d’obres i serveis un màxim de cinc obres o serveis.
4. També es pot finançar la compra de béns mobles de quantia igual o superior a 12.000,00 euros, excepte els ajuntaments de menys de 5.000 habitants, per als quals la quantia mínima ha de ser igual o superior a 6.000,00 euros.»
Pel que fa a l’article 6, quedarà de la manera següent:
«Article 6. Percentatge de subvenció
L’aportació mínima del Consell de Mallorca, a cada entitat beneficiària i per a cada obra i servei, serà del 95 % per a tots els municipis, independentment del tipus d’obra o servei.
Si el Pla d’obres i serveis és finançat únicament amb fons del Consell de Mallorca, l’aportació màxima pot ser del 100 % de l’obra o servei per a tots els municipis, independentment del tipus d’obra o servei.
El nombre d’habitants s’ha de determinar en funció de les xifres de població resultants de la darrera revisió del padró municipal que publica anualment l’Institut Nacional d’Estadística.
En el Pla d’obres i serveis es pot establir una quantitat fixa d’aportació econòmica del Consell de Mallorca a cada municipi per cada nucli de població del seu terme municipal. Aquesta previsió no és d’aplicació si es finança l’obra o servei amb una aportació del 100 % o si l’obra o servei té finançament del ministeri competent en la matèria i es finança amb una aportació del 95 %.
Els nuclis de població són els que apareguin en l’Enquesta d’infraestructura i equipaments locals de Mallorca.»
Pel que fa a l’article10:
«Article 10. Obres pluriennals
No es poden incloure actuacions en el Pla d’obres i serveis que tenguin un termini d’execució superior a un any.»
L’article 11 quedarà així:
«Article 11. Selecció d’actuacions
La selecció de les actuacions per incorporar en el Pla d’obres i serveis s’ha de fer a partir de les dades de l’Enquesta d’infraestructura i equipaments locals, amb els criteris següents:
a) L’ordre d’entrada en el Registre General del Consell de Mallorca dels projectes per ser inclosos en el Pla d’obres i serveis.
b) L’ordre de la proposta d’actuacions de l’entitat sol·licitant.»
Pel que fa a la documentació que cal presentar amb la sol·licitud que esmenta l’article 15 en el punts 3 i 6, ha de dir el següent:
«3. Informe de la persona titular de la Secretaria municipal que acrediti que l’obra sol·licitada s’adapta al planejament urbanístic vigent i a la normativa urbanística i territorial (MOD. 3).»
«6. Informe de Secretaria sobre les autoritzacions i/o concessions administratives necessàries perquè es puguin començar les obres abans del dia 1 de novembre de l’exercici corresponent al Pla o, si escau, per assenyalar la no necessitat de les autoritzacions o concessions esmentades per executar l’obra (MOD. 6).»
El final de l’apartat 2 de l’article 16 tendrà la redacció següent: «Total pressupost per a coneixement de l’Administració (pressupost objecte de subvenció) (IVA (21 % sobre d) + d) ..............................................»
En l’article 16 s’afegeix un apartat nou, que serà el 3, i dirà el següent:
«3. Els serveis tècnics del Consell revisaran el contingut dels projectes i avantprojectes. En els casos en què sigui obligatori per llei, emetran un informe de supervisió dels projectes. Així mateix, en el transcurs de les obres, els serveis tècnics del Consell efectuaran les visites d’obra corresponents per verificar que l’execució de les obres s’adapta al projecte inclòs en el Pla d’obres i serveis.»
L’article 18 quedarà de la manera següent:
«Article 18. Aprovació inicial
Un cop rebudes les sol·licituds d’obres i serveis per incloure en el Pla, i en funció dels mecanismes de selecció prevists en l’article 11 d’aquest Reglament, la consellera o el
conseller competent en la matèria ha de lliurar la proposta del Pla d’obres i serveis a la Comissió informativa perquè l’informi i l’elevi al Ple del Consell de Mallorca perquè l’aprovi.
El Pla ha de contenir una memòria justificativa dels objectius i dels criteris de distribució dels fons, criteris que en tot cas han de ser objectius i equitatius i entre els quals hi ha d’haver l’anàlisi dels costs efectius dels serveis dels municipis.
Si el Consell de Mallorca detecta que els costs efectius dels serveis que presten els municipis són superiors als dels serveis coordinats o prestats pel propi Consell, ha d’incloure en el Pla fórmules de prestació unificada o supramunicipal per reduir els costs efectius.»
Es modifica el paràgraf 1 de l’article 20 i queda així:
«1. Una vegada assabentades que la petició ha estat inclosa en el Pla d’obres i serveis i aprovada amb caràcter inicial, les corporacions locals han d’enviar, en el termini d’un mes des d’haver rebut la notificació del Consell de Mallorca, la documentació següent:»
I la lletra b) d’aquest apartat 1 també es modifica:
«b) Si escau, s’ha d’enviar el certificat que acredita que es compta amb les autoritzacions i/o concessions administratives necessàries perquè es pugui començar l’obra abans del dia 1 de novembre de l’any de vigència del Pla (MOD. 8) i còpia autenticada de les autoritzacions i/o concessions esmentades.»
En l’article 21, paràgraf 1, on diu «Ministeri per a les Administracions Públiques» dirà: «Ministeri competent en la matèria», per la qual cosa la redacció queda així:
«1. Quan el Ministeri competent en la matèria comuniqui amb caràcter definitiu l’assignació de l’Estat al Pla d’obres i serveis del Consell Insular, s’ha d’aprovar definitivament i s’ha d’enviar, amb l’expedient administratiu corresponent, al Ministeri competent en la matèria abans de dia 1 d’abril de l’any d’execució del Pla, perquè el Ministeri comprovi que es conforme amb la legislació aplicable, i s’iniciï la tramitació de la subvenció corresponent. Si no es notifica la conformitat o, si s’escau, les deficiències detectades, en el termini màxim de 45 dies naturals des de la data de recepció del Pla, s’ha d’entendre que el Ministeri el troba conforme. Una vegada obtinguda la conformitat del Ministeri, el Pla definitiu s’ha de publicar en el BOIB»
En l’article 21 es modifica el paràgraf 2:
«2. Una vegada aprovat el Pla definitivament, solament es poden canviar les obres per unes altres de noves per causes justificades degudament i, en cap cas, en el darrer trimestre de l’any en què s’ha aprovat el Pla. Si l’obra té aportació del Ministeri competent en la matèria, el canvi d’obra queda condicionat a l’autorització del Ministeri.»
Pel que fa a l’article 23, el paràgraf 2 ha de dir el següent:
«2. Les obres incloses en el Pla s’han de contractar ordinàriament amb procediment obert i emprant un sol criteri per adjudicar el contracte: el del preu més baix, per aconseguir la màxima objectivitat, lliure concurrència i publicitat en el procés de selecció del contractista. No obstant això, la corporació pot seleccionar l’adjudicatari emprant altres criteris, a més del preu, i altres procediments prevists en la legislació de contractes del sector públic vigent en cada moment, sempre que motivi adequadament la decisió. En aquest sentit, en els plecs de clàusules administratives particulars per contractar les obres s’han d’incloure clàusules socials i mediambientals que han de tenir, en tot cas, relació amb l’objecte de la contractació, el contingut de les quals s’ha de determinar anualment en l’acord d’aprovació del Pla d’obres i serveis»
En l’article 23, se suprimeix l’apartat 7 i l’apartat 8 passa a ser el 7 i tendrà la redacció següent:
«7. Excepcionalment, tots els ajuntaments, i especialment els que tenguin aprovada una normativa que limiti l’execució d’obres en determinats períodes de l’any, poden demanar, justificadament, una pròrroga per a la finalització.
Pel que fa a obres que tenguin subvenció del Ministeri o de la Comunitat Autònoma, les peticions de pròrroga queden condicionades al que resolguin.»
En l’article 24, la redacció dels apartats a) i d) dirà el següent:
«a) Certificat de l’adjudicació de l’obra (MOD 12).»
«d) Comunicació del nomenament de la persona encarregada de dirigir l’obra per part de la corporació local.»
En l’article 25, es modifiquen els apartats 1 i 2 que diran:
«1. Una vegada adjudicada l’obra, el Consell de Mallorca ha d’abonar el 50 % de la subvenció que resulti després de l’adjudicació de l’obra contra la presentació per part de l’entitat local beneficiària del certificat d’adjudicació de l’obra i del certificat de la persona encarregada de dirigir l’obra d’haver col·locat el cartell previst en l’article 23.4 d’aquest Reglament, i el 50 % restant en presentar el certificat final d’obra i l’acta de recepció.»
«2. Per abonar els pagaments que preveu el punt anterior, s’ha de presentar, juntament amb la documentació que s’hi esmenta, la declaració responsable que l’entitat local es troba al corrent del compliment d’obligacions tributàries i de Seguretat Social. El Consell de Mallorca, d’ofici, ha de certificar que les persones jurídiques beneficiàries de les subvencions que s’adjudiquen a l’empara d’aquest Reglament estan al corrent de les obligacions econòmiques amb el Consell.»
I l’apartat 3 d’aquest mateix article 25 tendrà la redacció següent:
«3. En finalitzar l’obra, la corporació local ha d’adjuntar la documentació següent:
a) Certificat final d’obra (MOD. 15).
b) Acta de recepció de l’obra, signada conjuntament per la persona encarregada de dirigir-la, el contractista, la persona facultativa tècnica en representació de l’Ajuntament i una altra en representació del Consell de Mallorca (MOD. 16).»
Se suprimeix l’apartat 4 de l’article 25 i el 5 passa a ser el 4, el 6 passa a ser el 5 i queda redactat de la manera següent:
«5. El dia 31 d’octubre de l’any que correspongui és la data límit per presentar la documentació referida al Pla d’obres i serveis, com les actes de recepció, els certificats del director de la finalització i la resta de la documentació que s’ha d’enviar al Ministeri corresponent.»
En l’article 27, el primer paràgraf dirà:
«L’incompliment per part de les entitats locals d’alguna de les clàusules i condicions d’aquest Reglament, i, de manera especial, l’adjudicació de les obres o la finalització fora del termini aprovat pel Consell de Mallorca, és causa suficient per revocar i exigir el reintegrament, si escau, de les subvencions concedides. També és causa suficient per revocar i exigir el reintegrament, si escau, de les subvencions aprovades l’incompliment del termini establert pel Consell de Mallorca per presentar, correctament emplenats, algun dels documents següents:
-El certificat d’adjudicació de l’obra.
-El certificat de final d’obra.
-L’acta de recepció de l’obra.»
L’article 28 queda redactat de la manera següent:
«Article 28. Serveis propis
El Consell de Mallorca ha de proporcionar cooperació tècnica als municipis que ho necessitin, tant per redactar els projectes com per dirigir tècnicament les obres, d’acord amb les condicions següents:
1. Els municipis de població de dret inferior o igual a 10.000 habitants poden ser beneficiaris del suport tècnic del Consell de Mallorca, mitjançant els seus serveis interns, per redactar els projectes i per dirigir les obres. Aquests municipis de població de dret inferior o igual a 10.000 habitants gaudiran d’aquests serveis de manera gratuïta.
2. Si el Consell Insular concedeix l’ajuda tècnica, s’ha de signar un conveni entre la consellera o el conseller competent en la matèria del Consell i la batlessa o el batle de l’Ajuntament corresponent per establir les obligacions que recull aquest article.
3. No tenen dret al suport tècnic, amb els serveis propis del Consell, que regula aquest article, els municipis de població de dret superior a 10.000 habitants.»
L’article 33 quedarà redactat de la manera següent:
«Article 33. Cost dels serveis
1. Tots els serveis d’assessorament i d’assistència establerts en aquest títol són gratuïts.
2. No s’atendran les peticions de finançament de qualsevol tipus d’assistència que l’entitat sol·licitant hagi encarregat directament a persones alienes al Consell.»
L’article 39 tendrà la redacció següent:
«Article 39. Serveis propis i conveni
D’acord amb l’article 36.2 c), de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, que regula les bases del règim local, el Consell Insular, mitjançant el personal funcionari d’Administració local amb habilitació de caràcter estatal adscrit al Servei d’Assistència Tècnica als Municipis, presta l’assistència administrativa que comprèn les funcions que les disposicions esmentades qualifiquen com a funcions públiques necessàries en totes les entitats locals. En tot cas, ha de garantir, en els municipis de menys de 1.000 habitants, la prestació dels serveis de Secretaria i Intervenció.
No obstant això, es pot formalitzar un conveni amb el col·legi que representa el personal funcionari amb habilitació de caràcter estatal que ha de prestar aquestes funcions en els casos en què sigui impossible cobrir el servei amb el personal funcionari del Consell Insular.»
L’article 41 dirà:
«Article 41. Foment d’agrupacions
El Consell pot fomentar i, si escau, finançar complementàriament la constitució d’agrupacions o mancomunitats, per prestar en comú les funcions públiques necessàries en els ajuntaments.»
I, després, s’afegeix un nou títol:
«Títol quart. De la resta de competències en matèria de cooperació municipal»
Aquest títol tendrà un capítol: «Capítol únic. Competències del Consell de Mallorca en cooperació municipal», amb un sol article, el 42, que tendrà la redacció següent:
«Article 42. Competències pròpies del Consell de Mallorca en cooperació local
Són competències pròpies del Consell en matèria de cooperació local les següents:
a) La coordinació dels serveis municipals entre si per garantir la prestació integral i adequada en la totalitat del territori insular dels serveis de competència municipal.
b) La cooperació per fomentar el desenvolupament econòmic i social i per a la planificació en el territori insular, d’acord amb les competències de la resta d’administracions públiques en aquest àmbit.
c) L’exercici de funcions de coordinació en els casos que preveu l’article 116 bis de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local.
d) L’assistència en la prestació dels serveis de gestió de la recaptació tributària, en període voluntari i executiu, i de serveis de suport a la gestió financera dels municipis amb població inferior a 20.000 habitants.
e) La prestació dels serveis d’administració electrònica i la contractació centralitzada en els municipis amb població inferior a 20.000 habitants.
f) El seguiment dels costs efectius dels serveis que presten els municipis de l’illa. Quan el Consell detecta que aquests costs són superiors als dels serveis coordinats o prestats pel propi Consell, ha d’oferir als municipis la col·laboració per a una gestió coordinada més eficient dels serveis que permeti reduir aquests costs.
g) La coordinació mitjançant conveni, amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, de la prestació del servei de manteniment i neteja dels consultoris mèdics en els municipis amb població inferior a 5.000 habitants.
h) Prestar suport en la selecció i la formació del personal al servei dels ajuntaments sens perjudici de l’activitat que desenvolupa en aquestes matèries l’Administració de l’Estat i la de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
i) Donar suport als ajuntaments per tramitar els procediments administratius i fer activitats materials i de gestió, assumint-les quan els ajuntaments els hi encomanin.
j) Les restants que li atorgui la normativa vigent.»
La disposició addicional segona se suprimeix i, en lloc del text que hi havia, ha de dir el següent:
«Disposició addicional segona
Els supòsits de cooperació local en matèria d’activitats que preveu l’article 28 de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d’instal·lació, accés i exercici d’activitats a les Illes Balears, s’han de regir, amb caràcter preferent, pel Reglament de Cooperació Local en matèria d’activitats en l’àmbit de Mallorca, que aprovi el Consell de Mallorca i, supletòriament, per aquest Reglament i per la resta de normativa administrativa que resulti d’aplicació.»
S’afegeix una nova disposició addicional, que serà la tercera, i ha de dir:
«Disposició addicional tercera
Els articles d’aquest Reglament referits a l’Administració de l’Estat o a la Comunitat Autònoma no són d’aplicació respecte dels plans d’obres i serveis del Consell de Mallorca que no comptin amb aportacions econòmiques d’aquestes administracions.»
I en tot el text del Reglament, allà on diu «Consell Insular de Mallorca» o «CIM» ha de dir «Consell de Mallorca».
F. Aprovar el text refós del Reglament de Cooperació Municipal que s'adjunta a aquest acord.
Contra aquest acord, que esgota la via administrativa, es pot interposar directament el recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptador a partir del dia següent al de la publicació d'aquest acord en el BOIB.
Palma, 17 d'octubre de 2017
El secretari general del Consell de Mallorca
Per delegació del president (Decret 17/07/2015. BOIB núm. 114, de 28/07/2015)
Jeroni M. Mas Rigo
TEXT REFÓS DEL REGLAMENT DE COOPERACIÓ MUNICIPAL
Títol preliminar. Disposicions generals
Article 1. Objecte
El Reglament de Cooperació del Consell de Mallorca als ajuntaments i entitats locals de l’illa té per finalitat:
- Establir les condicions que han de regir anualment l’execució del Pla d’obres i serveis.
- Fixar els requisits per concedir cooperació tècnica per redactar projectes i dirigir obres municipals.
- Determinar els criteris que s’han d’aplicar en la funció d’assessorament i d’assistència.
Article 2. Dret supletori
En tot allò que no preveu aquest Reglament és d’aplicació:
- La Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local.
- El Reial decret legislatiu 781/1986, de 18 d’abril, de disposicions legals vigents en matèria de règim local.
- La Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
- El Reial decret 835/2003, de 27 de juny, pel qual es regula la cooperació econòmica de l’Estat a les inversions de les entitats locals.
- La resta de normativa que sigui d’aplicació.
Títol primer. Del Pla d’obres i serveis
Capítol I. Obres i serveis subvencionables i entitats beneficiàries
Article 3. Obres i serveis
1. El Pla d’obres i serveis té com a principal finalitat finançar les inversions necessàries per prestar de manera efectiva els serveis de competència municipal.
2. S'han de prioritzar les obres i els serveis obligatoris que determina l’article 26 de la Llei 7/1985 o en altres lleis o disposicions. També s’han d’incloure en el Pla les altres obres i serveis que són de competència municipal, d’acord amb el que estableix l’article 25 de la Llei 7/1985, i també altres lleis de l’Estat o de la Comunitat Autònoma. En cap cas no es poden incloure en el Pla les obres o els serveis que, legalment, hagin de sufragar els particulars.
3. Únicament són subvencionables els projectes de quantia igual o superior a 24.000,00 euros, excepte per als ajuntaments de menys de 5.000 habitants, per als quals la quantia mínima ha de ser igual o superior a 12.000,00 euros. Es pot sol·licitar incloure en el Pla d’obres i serveis un màxim de cinc obres o serveis.
4. També es pot finançar la compra de béns mobles de quantia igual o superior a 12.000,00 euros, excepte els ajuntaments de menys de 5.000 habitants, per als quals la quantia mínima ha de ser igual o superior a 6.000,00 euros.
5. L’import de l’IVA dels projectes inclosos en el Pla que les corporacions locals es puguin deduir i, en conseqüència, no forma part del cost del projecte, no el finançarà el Consell de Mallorca.
Article 4. Entitats beneficiàries
Poden ser beneficiaris de les accions contingudes en el Pla els municipis, el Consell de Mallorca, les mancomunitats, els consorcis locals als quals fa referència l’article 43 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, i la resta d’entitats locals incloses en l’article 3.2 de la Llei 7/1985 quan tenguin competències d’execució d’obres i de prestació de serveis de caràcter municipal.
Capítol II. Criteris de finançament del Pla i selecció de les actuacions
Article 5. Classificació de les obres i els serveis
1. Les obres i els serveis de caràcter municipal són de dos tipus:
A. Les obres i els serveis obligatoris inclosos en l’article 26 de la Llei 7/1985 o en altres lleis de l’Estat o de la Comunitat Autònoma, i la compra de béns mobles destinats a cobrir les necessitats municipals en l’àmbit dels serveis mínims obligatoris.
B. Les obres i els serveis de competència municipal, d’acord amb el que preveu l’article 25 de la Llei 7/1985, o altres lleis de l’Estat o de la Comunitat Autònoma.
2. Si el Consell Insular vol prioritzar l’execució d’algunes obres o serveis, pot determinar, en la convocatòria anual corresponent, que aquestes obres o serveis han de tenir un percentatge de subvenció superior al que resulti d’aplicar l’article següent.
Article 6. Percentatge de subvenció
L’aportació mínima del Consell de Mallorca, a cada entitat beneficiària i per a cada obra i servei, serà del 95 % per a tots els municipis, independentment del tipus d’obra o servei.
Si el Pla d’obres i serveis és finançat únicament amb fons del Consell de Mallorca, l’aportació màxima pot ser del 100 % de l’obra o servei per a tots els municipis, independentment del tipus d’obra o servei.
El nombre d’habitants s’ha de determinar en funció de les xifres de població resultants de la darrera revisió del padró municipal que publica anualment l’Institut Nacional d’Estadística.
En el Pla d’obres i serveis es pot establir una quantitat fixa d’aportació econòmica del Consell de Mallorca a cada municipi per cada nucli de població del seu terme municipal. Aquesta previsió no és d’aplicació si es finança l’obra o servei amb una aportació del 100 % o si l’obra o servei té finançament del ministeri competent en la matèria i es finança amb una aportació del 95 %.
Els nuclis de població són els que apareguin en l’Enquesta d’infraestructura i equipaments locals de Mallorca.
Article 7. Mancomunitats i consorcis locals
L’aportació del Consell de Mallorca a les mancomunitats de municipis i als consorcis locals ha de ser la que resulti de dividir la suma dels percentatges d’aportacions del Consell de Mallorca que corresponen a cada municipi segons el tipus d’obra o servei pel nombre de municipis que componen la mancomunitat o el consorci i el resultat s’ha d’incrementar en 10 punts, fins a un màxim d’aportació del 90 %.
Article 8. Altres subvencions
1. En el supòsit que les entitats beneficiàries rebin ajudes o subvencions d’altres institucions públiques i/o privades per als projectes d’obres i/o serveis que s’inclouen en el Pla d’obres i serveis, aquestes ajudes o subvencions s’han de deduir de l’import del pressupost del projecte, excloent-ne els honoraris de redacció i de direcció, i sobre el resultat s’ha d’aplicar el percentatge que correspon al Consell de Mallorca, d’acord amb l’article 6 anterior.
2. Les entitats beneficiàries del Pla d’obres i serveis tenen l’obligació de comunicar, en qualsevol moment del procediment, la totalitat d’ajudes concedides per institucions públiques i/o privades per executar l’obra o servei inclosos en el Pla esmentat.
3. Les ajudes que reben els consorcis i les mancomunitats s’han de tenir en compte a l’hora d’adjudicar les quantitats als municipis en el Pla d’obres i serveis de l’any corresponent, per evitar duplicitat en la línia de subvencions.
Article 9. Contribucions especials
Independentment que el Consell de Mallorca o els ajuntaments contractin les obres, si s’acorda imposar unes contribucions especials, la corporació municipal corresponent les ha de tramitar, gestionar i recaptar. Únicament es pot optar a imposar contribucions especials sobre l’import de l’aportació municipal.
Article 10. Obres pluriennals
No es poden incloure actuacions en el Pla d’obres i serveis que tenguin un termini d’execució superior a un any.
Article 11. Selecció d’actuacions
La selecció de les actuacions per incorporar en el Pla d’obres i serveis s’ha de fer a partir de les dades de l’Enquesta d’infraestructura i equipaments locals, amb els criteris següents:
a) L’ordre d’entrada en el Registre General del Consell de Mallorca dels projectes per ser inclosos en el Pla d’obres i serveis.
b) L’ordre de la proposta d’actuacions de l’entitat sol·licitant.
Capítol III. Presentació i tramitació de les sol·licituds
Article 12. Lloc i termini per presentar les sol·licituds
Les sol·licituds de finançament per al Pla d’obres i serveis, amb els projectes i la resta de documentació que s’hi ha d’adjuntar, han de tenir entrada al Registre General del Consell de Mallorca abans de la data que es determina en la convocatòria anual.
Article 13. Models
La presentació de sol·licituds s’ha de fer amb els models que aprovi el Consell Insular, que són d’ús obligatori. Si la petició inclou diferents actuacions, és indispensable expressar un ordre de preferència que es tendrà en compte a l’hora de seleccionar les obres i serveis.
Article 14. Sol·licituds
Les entitats, quan facin la sol·licitud per incloure obres o serveis en el Pla, han de tenir en compte, i fer-ho constar, d’acord amb el model de sol·licitud (MOD. 0):
a) L’import del pressupost de l’obra, exclosos els honoraris de redacció del projecte i de direcció de l’obra.
b) Quantia de l’aportació municipal.
c) El tipus d’obra (A o B) i la base legal aplicable on s’especifiqui si es tracta d’una obra o servei de caràcter mínim i obligatori o si és de competència municipal únicament.
Article 15. Documentació que cal presentar
Juntament amb la sol·licitud (MOD. 0), s’ha de presentar la documentació administrativa i tècnica següent per a cada obra o servei que se sol·liciti:
1. Certificat de l’acord plenari en què s’aprova el projecte o avantprojecte de l’obra i la sol·licitud per finançar-lo ( MOD. 1).
2. Certificat en què s’indiqui que els terrenys on s’ha d’executar l’obra o servei són de propietat municipal i que en té la possessió i disposició real i plena per executar l’obra o servei (MOD. 2). Si l’Ajuntament no és propietari dels terrenys, i només per executar vials, carrers o places d’accés lliure i d’ús públic, a més del certificat de possessió i disposició real i plena dels terrenys, s’ha d’adjuntar el document subscrit amb la propietat privada que acredita que els terrenys s’han cedit per un termini igual o superior a trenta anys, i un document d’autorització expressa de la propietat per fer les obres.
3. Informe de la persona titular de la Secretaria municipal que acrediti que l’obra sol·licitada s’adapta al planejament urbanístic vigent i a la normativa urbanística i territorial (MOD. 3).
4. Certificat de viabilitat del projecte del tècnic municipal (MOD. 4).
5. Declaració jurada del tècnic que redacta el projecte o l’avantprojecte de no estar sotmès a cap causa d’incompatibilitat amb l’Administració actuant (MOD. 5).
6. Informe de Secretaria sobre les autoritzacions i/o concessions administratives necessàries perquè es puguin començar les obres abans de dia 1 de novembre de l’exercici corresponent al Pla o, si escau, per assenyalar la no necessitat de les autoritzacions o concessions esmentades per executar l’obra (MOD. 6).
7. Certificat de la persona titular de la Secretaria de l’Ajuntament en el qual s’indiqui la totalitat d’ajudes obtingudes i/o sol·licitades a institucions públiques i/o privades per executar l’obra o servei que es vol incloure en el Pla d’obres i serveis (MOD. 7).
8. Projecte o avantprojecte, amb els continguts mínims que s’indiquen en l’article següent, signat pel tècnic competent en la matèria de què es tracta.
Si la sol·licitud només es fa per comprar un bé moble destinat a cobrir les necessitats municipals en l’àmbit dels serveis mínims obligatoris, solament cal presentar els documents 1 i 7 anteriors, així com una memòria justificativa de la necessitat d’adquirir-lo i un pressupost del bé que es vol adquirir signat per un tècnic municipal.
Article 16. Contingut dels projectes i avantprojectes
El contingut mínim dels projectes i dels avantprojectes ha de ser el que en cada moment prevegi la normativa vigent amb les particularitats següents:
1. En la memòria del projecte s’ha de fer constar:
- Justificació del compliment de la normativa urbanística.
- Manifestació que es compleix la normativa estatal i autonòmica vigent, per justificar, entre d’altres, que es compleix la Llei 3/1993, de 4 de maig, per millorar l’accessibilitat i suprimir les barreres arquitectòniques, el Pla director sectorial per a la gestió dels residus de construcció, demolició, voluminosos i pneumàtics fora d’ús de l’illa de Mallorca i, en general, tots els preceptes i les instruccions tècniques que siguin d’aplicació al cas en concret.
2. El pressupost general de l’obra s’ha d’adequar obligatòriament al model següent:
a) Pressupost d’execució material (PEM).........................
b) Benefici industrial (6 % del PEM)..................................
c) Despeses generals (13 % del PEM).................................
d) Total valor estimat del contracte (a+b+c).....................
Total pressupost per a coneixement de l’Administració (pressupost objecte de subvenció) (IVA (21 % sobre d) + d) ..............................................
3. Els serveis tècnics del Consell revisaran el contingut dels projectes i avantprojectes. En els casos en què sigui obligatori per llei, emetran un informe de supervisió dels projectes. Així mateix, en el transcurs de les obres, els serveis tècnics del Consell efectuaran les visites d’obra corresponents per verificar que l’execució de les obres s’adapta al projecte inclòs en el Pla d’obres i serveis.
Article 17. Esmena de la sol·licitud
Si el Consell detecta errors materials o defectes esmenables en la documentació presentada pot concedir un termini màxim de 10 dies hàbils perquè la corporació esmeni les deficiències. Si passat el termini assenyalat la corporació no les esmena, l’expedient de sol·licitud de finançament s’arxivarà sense més tràmits.
Capítol IV. Aprovació i tramitació del Pla
Article 18. Aprovació inicial
Un cop rebudes les sol·licituds d’obres i serveis per incloure en el Pla, i en funció dels mecanismes de selecció prevists en l’article 11 d’aquest Reglament, la consellera o el conseller competent en la matèria ha de lliurar la proposta del Pla d’obres i serveis a la Comissió informativa perquè l’informi i l’elevi al Ple del Consell de Mallorca perquè l’aprovi.
El Pla ha de contenir una memòria justificativa dels objectius i dels criteris de distribució dels fons, criteris que en tot cas han de ser objectius i equitatius i entre els quals hi ha d’haver l’anàlisi dels costs efectius dels serveis dels municipis.
Si el Consell de Mallorca detecta que els costs efectius dels serveis que presten els municipis són superiors als dels serveis coordinats o prestats pel propi Consell, ha d’incloure en el Pla fórmules de prestació unificada o supramunicipal per reduir els costs efectius.
Article 19. Publicació
Una vegada aprovat inicialment el Pla d’obres i serveis, s’ha d’exposar al públic mitjançant un anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears durant un termini de 10 dies hàbils i se n’ha d’informar les federacions i associacions de municipis de Mallorca. Durant el termini d’exposició al públic, les persones interessades hi poden formular els suggeriments, les observacions o les reclamacions que considerin oportunes. També s’ha d’enviar a informe de la Comissió Provincial de Col·laboració amb les corporacions locals i del director insular de l’Administració de l’Estat. Aquests informes s’han d’emetre en el termini de deu dies hàbils des que s’ha rebut el Pla. En cas contrari, es poden prosseguir les actuacions.
Article 20. Documentació que s’ha de presentar una vegada aprovat el Pla inicialment
1. Una vegada assabentades que la petició ha estat inclosa en el Pla d’obres i serveis i aprovada amb caràcter inicial, les corporacions han d’enviar, en el termini d’un mes des d’haver rebut la notificació del Consell de Mallorca, la documentació següent:
a) El projecte de l’obra d’acord amb el contingut que assenyala aquest Reglament i el certificat de viabilitat del projecte per part del tècnic municipal (MOD. 4), si no s’ha presentat amb la sol·licitud.
b) Si escau, s’ha d’enviar el certificat que acredita que es compta amb les autoritzacions i/o concessions administratives necessàries perquè es pugui començar l’obra abans del dia 1 de novembre de l’any de vigència del Pla (MOD. 8) i còpia autenticada de les autoritzacions i/o concessions esmentades.
c) Certificat de la persona titular de la Secretaria de l’Ajuntament que assenyali la totalitat d’ajudes concedides per institucions públiques i/o privades per executar l’obra o servei que s’inclou inicialment en el Pla d’obres i serveis (MOD. 9)
2. Si no es presenta aquesta documentació en el termini assenyalat, s’ha d’entendre que l’Ajuntament renuncia a participar en el Pla.
Article 21. Aprovació definitiva
1. Quan el Ministeri competent en la matèria comuniqui amb caràcter definitiu l’assignació de l’Estat al Pla d’obres i serveis del Consell Insular, s’ha d’aprovar definitivament i s’ha d’enviar, amb l’expedient administratiu corresponent, al Ministeri competent en la matèria abans de dia 1 d’abril de l’any d’execució del Pla, perquè el Ministeri comprovi que es conforme amb la legislació aplicable, i s’iniciï la tramitació de la subvenció corresponent. Si no es notifica la conformitat o, si s’escau, les deficiències detectades, en el termini màxim de 45 dies naturals des de la data de recepció del Pla, s’ha d’entendre que el Ministeri el troba conforme. Una vegada obtinguda la conformitat del Ministeri, el Pla definitiu s’ha de publicar en el BOIB.
2. Una vegada aprovat el Pla definitivament, solament es poden canviar les obres per unes altres de noves per causes justificades degudament i, en cap cas, en el darrer trimestre de l’any en què s’ha aprovat el Pla. Si l’obra té aportació del Ministeri competent en la matèria, el canvi d’obra queda condicionat a l’autorització del Ministeri.
3. Les actuacions i les ajudes previstes en el Pla s’han de notificar a les entitats beneficiàries.
Article 22. Documentació que s’ha de presentar una vegada aprovat el Pla
Les corporacions, una vegada assabentades que la petició ha estat inclosa i aprovada amb caràcter definitiu en el Pla d’obres i serveis, han d’enviar, en el termini d’un mes des d’haver rebut la notificació del Consell de Mallorca, el certificat d’existència de crèdit suficient per garantir l’aportació municipal a l’obra inclosa en el Pla (MOD. 10).
Capítol V. Contractació i execució de les obres
Article 23. Contractació de les obres
1. La contractació de les obres i serveis incloses en el Pla l’han de fer els ens locals, segons les condicions que s’assenyalen en els punts següents.
2. Les obres incloses en el Pla s’han de contractar ordinàriament amb procediment obert i emprant un sol criteri per adjudicar el contracte: el del preu més baix, per aconseguir la màxima objectivitat, lliure concurrència i publicitat en el procés de selecció del contractista. No obstant això, la corporació pot seleccionar l’adjudicatari emprant altres criteris, a més del preu, i altres procediments prevists en la legislació de contractes del sector públic vigent en cada moment, sempre que motivi adequadament la decisió. En aquest sentit, en els plecs de clàusules administratives particulars per contractar les obres s’han d’incloure clàusules socials i mediambientals que han de tenir, en tot cas, relació amb l’objecte de la contractació, el contingut de les quals s’ha de determinar anualment en l’acord d’aprovació del Pla d’obres i serveis.
3. La corporació ha de comunicar amb antelació suficient al Consell Insular la data d’obertura de les pliques, perquè hi pugui assistir un representant.
4. Les entitats locals beneficiàries tenen l’obligació d’adoptar les mesures pertinents perquè el contractista adjudicatari d’una obra inclosa en el Pla col·loqui un cartell, a peu d’obra, en un lloc visible des de la via pública, en el qual ha d’indicar l’organisme o organismes que subvencionen el projecte. El contractista s’ha de fer càrrec del cost del cartell i de la col·locació. Aquest cartell ha de tenir les característiques que determini el Consell de Mallorca (MOD 11).
5. En el supòsit que l’obra estigui cofinançada amb altres aportacions a més de les ordinàries del Pla, es pot aprovar un tipus de cartell especial per acord entre les parts que subvencionen l’obra.
6. Tots els anuncis que col·loqui el contractista a peu d’obra per informar el públic en general dels perills o de les incidències han d’estar redactats, com a mínim, en llengua catalana.
7. Excepcionalment, tots els ajuntaments, i especialment els que tenguin aprovada una normativa que limiti l’execució d’obres en determinats períodes de l’any, poden demanar, justificadament, una pròrroga per a la finalització.
Pel que fa a obres que tenguin subvenció del Ministeri o de la Comunitat Autònoma, les peticions de pròrroga queden condicionades al que resolguin el Ministeri o la Comunitat Autònoma.
Article 24. Documentació que s’ha de presentar una vegada adjudicada l’obra
Una vegada adjudicada l’obra, en el termini dels quinze dies hàbils següents a la data d’adjudicació, la corporació local ha d’enviar al Consell de Mallorca la documentació següent:
a) Certificat de l’adjudicació de l’obra (MOD 12).
b) Declaració jurada de la compatibilitat dels directors de l’obra amb l’Administració (MOD 13).
c) Acta de comprovació del replanteig (MOD 14).
d) Comunicació del nomenament de la persona encarregada de dirigir l’obra per part de la corporació local.
Article 25. Liquidació del finançament
1. Una vegada adjudicada l’obra, el Consell de Mallorca ha d’abonar el 50 % de la subvenció que resulti després de l’adjudicació de l’obra contra la presentació per part de l’entitat local beneficiària del certificat d’adjudicació de l’obra i del certificat de la persona encarregada de dirigir l’obra d’haver col·locat el cartell previst en l’article 23.4 d’aquest Reglament, i el 50 % restant en presentar el certificat final d’obra i l’acta de recepció.
2. Per abonar els pagaments que preveu el punt anterior, s’ha de presentar, juntament amb la documentació que s’hi esmenta, la declaració responsable que l’entitat local es troba al corrent del compliment d’obligacions tributàries i de la Seguretat Social. El Consell de Mallorca, d’ofici, ha d’emetre un certificat del fet que les persones jurídiques beneficiàries de les subvencions que s’adjudiquen a l’empara d’aquest Reglament estan al corrent de les obligacions econòmiques amb el Consell.
3. En finalitzar l’obra, la corporació local ha d’adjuntar la documentació següent:
a) Certificat final d’obra (MOD. 15).
b) Acta de recepció de l’obra, signada conjuntament per la persona encarregada de dirigir-la, el contractista, la persona facultativa tècnica en representació de l’Ajuntament i una altra en representació del Consell de Mallorca (MOD. 16).
4. La corporació, amb una antelació mínima de cinc dies hàbils, ha de comunicar al Consell Insular el dia i l’hora prevista per a la recepció de les obres. La inassistència dels tècnics designats pel Consell Insular no impedeix rebre-les. Igualment, una vegada rebuda l’obra, s’ha de comunicar al Consell Insular, amb una antelació mínima de deu dies hàbils, la data i l’hora en què es fa la inauguració oficial, si s’escau.
5. El dia 31 d’octubre de l’any que correspongui és la data límit per presentar la documentació referida al Pla d’obres i serveis, com les actes de recepció, els certificats del director de la finalització i la resta de la documentació que s’ha d’enviar al Ministeri corresponent.
Article 26. Destinació de les obres i serveis
La destinació de les obres i serveis incloses en el Pla no es pot modificar durant un termini de vint anys, sense l’autorització del Consell de Mallorca.
Article 27. Revocació de les subvencions
L’incompliment per part de les entitats locals d’alguna de les clàusules i condicions d’aquest Reglament i, de manera especial, l’adjudicació de les obres o la finalització fora del termini aprovat pel Consell de Mallorca és causa suficient per revocar i exigir el reintegrament, si escau, de les subvencions concedides. També és causa suficient per revocar i exigir el reintegrament, si escau, de les subvencions aprovades l’incompliment del termini establert pel Consell de Mallorca per presentar, correctament emplenats, algun dels documents següents:
-El certificat d’adjudicació de l’obra.
-El certificat de final d’obra.
-L’acta de recepció de l’obra.
L’expedient de revocació i, si pertoca, de reintegrament de les subvencions es regeix per la normativa vigent. En tot cas, abans d’iniciar l’expedient de revocació, el Consell de Mallorca ha de concedir un termini de trenta dies hàbils perquè l’entitat local interessada acrediti que, en el moment oportú, va complir els requisits documentals establerts.
Títol segon. De la cooperació tècnica per redactar els projectes i la direcció d’obres municipals
Capítol I. Cooperació tècnica mitjançant els serveis del Consell Insular
Article 28. Serveis propis
El Consell de Mallorca ha de proporcionar la cooperació tècnica als municipis que ho necessitin, tant per redactar els projectes com per dirigir tècnicament les obres, d’acord amb les condicions següents:
1. Els municipis de població de dret inferior o igual a 10.000 habitants poden ser beneficiaris del suport tècnic del Consell de Mallorca, mitjançant els seus serveis interns, per redactar els projectes i per dirigir les obres. Aquests municipis de població de dret inferior o igual a 10.000 habitants gaudiran d’aquests serveis de manera gratuïta.
2. Si el Consell Insular concedeix l’ajuda tècnica, s’ha de signar un conveni entre la consellera o el conseller competent en la matèria del Consell i la batlessa o el batle de l’Ajuntament corresponent per establir les obligacions que recull aquest article.
3. No tenen dret al suport tècnic, amb els serveis propis del Consell, que regula aquest article, els municipis de població de dret superior a 10.000 habitants.
Article 29. Plans de cooperació tècnica
1. A l’inici de cada any, el Consell de Mallorca farà una convocatòria de cooperació tècnica.
2. El Consell de Mallorca pot confeccionar programes sectorials de cooperació tècnica als municipis, que s’han d’inspirar en els principis i criteris d’aquest Reglament.
Capítol II. Cooperació tècnica mitjançant subvenció
Article 30. Subvencions
El Consell de Mallorca pot concedir subvencions per redactar els projectes, dirigir les obres, i per a tota la resta d’actuacions d’assistència tècnica que necessitin els ajuntaments.
Títol tercer. De la funció d’assessorament i d’assistència
Capítol I. Disposicions generals
Article 31. Beneficiaris
1. D’acord amb el que estableixen els articles 26, 31 i 36 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local, el Consell de Mallorca ha de prestar el servei d’assistència jurídica, econòmica i tècnica als municipis del seu territori, especialment, als de menor capacitat econòmica i de gestió.
2. Amb independència dels municipis, també en poden ser beneficiaris els consorcis locals i les entitats locals incloses en l’article 3.2 de la Llei 7/1985 esmentada.
Article 32. Serveis
1. Els serveis que prestarà periòdicament el Consell de Mallorca mitjançant el Servei d’Assistència Tècnica (SAT) són:
a) Assistència jurídica.
b) Assistència econòmica i financera.
c)Assistència per garantir la prestació de les funcions de secretaria i d’intervenció.
d) Assistència tècnica.
2. A més dels serveis descrits, el Servei d’Assistència Tècnica col·laborarà en la formació contínua del personal de les entitats locals mitjançant l’organització de cursos de formació, conferències, redacció de models d’expedients i qualssevol altres activitats d’interès municipal.
Article 33. Cost dels serveis
1. Tots els serveis d’assessorament i d’assistència establerts en aquest títol són gratuïts.
2. No s’atendran les peticions de finançament de qualsevol tipus d’assistència que l’entitat sol·licitant hagi encarregat directament a persones alienes al Consell.
Capítol II. De l’assistència jurídica, econòmica i financera
Article 34. Assistència jurídica i econòmica
L’assistència jurídica, econòmica i financera comprèn els dos supòsits següents:
a) Tota mena d’assessorament que se sol·liciti sobre qualsevol qüestió que es susciti en l’exercici de les competències atribuïdes per l’ordenament jurídic a les entitats locals de Mallorca esmentades en l’article 31 d’aquest Reglament. Aquest assessorament consistirà en una resposta verbal a les consultes i en la redacció d’informes i estudis.
b) La defensa judicial de les entitats locals en els procediments de caràcter contenciós administratiu en els quals aquestes entitats siguin part demandada.
Article 35. Defensa judicial
1. El servei de defensa judicial es prestarà a totes les entitats locals de població inferior o igual a 6.000 habitants. En cap supòsit comprèn la representació del municipi. El nomenament de procurador i l’abonament dels honoraris correspondran a l’entitat local.
2. El servei de defensa judicial, quan es consideri oportú, es pot encomanar a lletrats externs al Consell Insular.
3. S’exceptuen de l’assistència jurídica, en l’aspecte de defensa judicial:
a) Les peticions que tenguin per objecte donar suport o rebutjar la impugnació d’actes o acords municipals dels membres de les corporacions que hagin votat contra els acords esmentats, d’acord amb l’article 63.1.b de la Llei 7/1985 esmentada.
b) Les peticions que es refereixin a impugnació d’actes i acords municipals per part de l’Administració de l’Estat, de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i del Consell de Mallorca, d’acord amb els articles 65 i 66 de la Llei 7/1985 esmentada.
c) Les controvèrsies judicials de tota mena contra el Consell i altres entitats locals.
Article 36. Legitimació
1. Estan legitimats per formular la petició d’informe o dictamen:
A) Als municipis:
a. El Ple de l’Ajuntament
b. La Junta de Govern Local
c. El batle
d. La tercera part del nombre de dret dels regidors, que s’ha d’acreditar mitjançant un certificat del secretari de la corporació estès al final de les signatures que subscriuen la sol·licitud.
B) A les mancomunitats, entitats locals menors, agrupacions i consorcis: els òrgans de govern.
2. Si la petició d’informe es refereix a resolucions o acords definitius, sols pot fer-la l’òrgan que hagi dictat la resolució o hagi pres l’acord.
3. Les consultes verbals sols poden ser formulades per la persona responsable de la Secretaria o la Intervenció de l’entitat o, si s’escau, de qui els substitueixi.
4. Estan legitimats per formular la petició de defensa judicial les persones responsables de la Batlia o de la Presidència de l’entitat local corresponent. En aquest cas, s’ha d’adjuntar a la petició un certificat de l’acord pres per l’òrgan competent de l’entitat local sol·licitant i s’ha d’aportar la documentació necessària que permeti valorar adequadament l’assumpte.
Article 37. Procediment
1. El Consell de Mallorca presta assessorament i defensa judicial mitjançant el Servei d’Assistència Tècnica Municipal (SAT).
2. Les peticions d’assistència, en les distintes modalitats, han de concretar amb precisió i claredat la qüestió que es planteja, i han d’aportar els informes emesos pels funcionaris competents i la documentació necessària que permeti conèixer adequadament l’assumpte.
3. Rebuda la petició d’assistència, la Presidència del Consell de Mallorca o el conseller en qui delegui, amb l’informe del SAT previ, ha de resoldre:
a) Tornar la documentació rebuda per estimar que no és procedent concedir l’assistència, l’assessorament o la defensa judicial sol·licitada.
b) Estimar procedent la petició d’assessorament o de defensa judicial sol·licitada i reclamar, si s’escau, en el termini de vuit dies comptadors des que s’ha rebut la consulta, els aclariments i antecedents que siguin necessaris.
4. El Servei d’Assistència Tècnica Municipal ha d’emetre l’informe o el dictamen que se sol·licita en un termini de deu dies comptador des de la resolució de la Presidència o, si escau, des de la recepció dels antecedents sol·licitats. L’informe o el dictamen que s’emetin no seran vinculants per a les entitats locals sol·licitants.
Capítol III. De l’assistència econòmica i financera
Article 38. Assistència econòmica i financera
1. L’assistència econòmica i financera comprèn l’assessorament en relació amb les matèries a les quals fa referència la normativa que regula les hisendes locals.
2. En aquest àmbit, s’ha de prestar l’assistència tècnica en matèria comptable i pressupostària que es prestarà, principalment, amb l’assistència directa a través de visites concertades prèviament i mitjançant la resolució de consultes telefòniques o telemàtiques.
3. Les peticions d’informes escrits seguiran el procediment previst per a l’assessorament jurídic.
Capítol IV. De l’assistència per garantir la prestació de les funcions de Secretaria i d’Intervenció
Article 39. Serveis propis i conveni
D’acord amb l’article 36.2 c), de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local, el Consell Insular, mitjançant el personal funcionari d’Administració local amb habilitació de caràcter estatal adscrit al Servei d’Assistència Tècnica als Municipis, presta l’assistència administrativa que comprèn les funcions que les disposicions
esmentades qualifiquen com a funcions públiques necessàries en totes les entitats locals. En tot cas, ha de garantir, en els municipis de menys de 1.000 habitants, la prestació dels serveis de Secretaria i Intervenció.
No obstant això, es pot formalitzar un conveni amb el col·legi que representa el personal funcionari amb habilitació de caràcter estatal que ha de prestar aquestes funcions en els casos en què sigui impossible cobrir el servei amb el personal funcionari del Consell Insular.
Article 40. Contingut de la prestació
1. L’assistència per garantir la prestació de les funcions de Secretaria i d’Intervenció comprèn els dos supòsits següents:
a) Atenció dels serveis d’assistència mitjançant el sistema de comissió circumstancial establert en l’article 36 del Reial decret 1732/1994, de 29 de juliol, sobre provisió de llocs de treball reservats a funcionaris d’Administració local amb habilitació de caràcter estatal. En aquest supòsit, amb la petició prèvia de la corporació interessada, el Consell de Mallorca comissionarà un funcionari per fer comeses especials de caràcter circumstancial pel temps que es consideri imprescindible. Aquest tipus de servei es prestarà per a actes molt definits i concrets.
b) Assumpció amb caràcter permanent de les funcions reservades a habilitats de caràcter estatal en entitats locals declarades exemptes d’acord amb el que preveu l’article 5 del Reial decret 1732/1994 esmentat.
2. El procediment per sol·licitar aquest tipus d’assistència s’ha d’ajustar al que estableixen els articles 36 i 37 d’aquest Reglament.
Article 41. Foment d’agrupacions
El Consell pot fomentar i, si escau, finançar complementàriament la constitució d’agrupacions o mancomunitats per prestar en comú les funcions públiques necessàries en els ajuntaments.
Títol quart. De la resta de competències en matèria de cooperació municipal
Capítol únic. Competències del Consell de Mallorca en cooperació municipal
Article 42. Competències pròpies del Consell de Mallorca en cooperació local
Són competències pròpies del Consell en matèria de cooperació local les següents:
a) La coordinació dels serveis municipals entre si per garantir la prestació integral i adequada en la totalitat del territori insular dels serveis de competència municipal.
b) La cooperació per fomentar el desenvolupament econòmic i social i per a la planificació en el territori insular, d’acord amb les competències de la resta d’administracions públiques en aquest àmbit.
c) L’exercici de funcions de coordinació en els casos que preveu l’article 116 bis de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local.
d) L’assistència en la prestació dels serveis de gestió de la recaptació tributària, en període voluntari i executiu, i de serveis de suport a la gestió financera dels municipis amb població inferior a 20.000 habitants.
e) La prestació dels serveis d’administració electrònica i la contractació centralitzada en els municipis amb població inferior a 20.000 habitants.
f) El seguiment dels costs efectius dels serveis que presten els municipis de l’illa. Quan el Consell detecta que aquests costs són superiors als dels serveis coordinats o prestats pel propi Consell, ha d’oferir als municipis la col·laboració per a una gestió coordinada més eficient dels serveis que permeti reduir aquests costs.
g) La coordinació mitjançant conveni, amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, de la prestació del servei de manteniment i neteja dels consultoris mèdics en els municipis amb població inferior a 5.000 habitants.
h) Prestar suport en la selecció i la formació del personal al servei dels ajuntaments sens perjudici de l’activitat que desenvolupa en aquestes matèries l’Administració de l’Estat i la de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
i) Donar suport als ajuntaments per tramitar els procediments administratius i fer activitats materials i de gestió, assumint-les quan els ajuntaments els hi encomanin.
j) Les restants que li atorgui la normativa vigent.
Disposició addicional primera
Els models de documentació obligatòria que han d’utilitzar totes les entitats beneficiàries del Pla són els que figuren com a annex d’aquest Reglament. El Consell Insular els pot adaptar o rectificar mitjançant un decret de Presidència sense necessitat de modificar aquest Reglament.
Disposició addicional segona
Els supòsits de cooperació local en matèria d’activitats que preveu l’article 28 de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d’instal·lació, accés i exercici d’activitats a les Illes Balears, s’han de regir, amb caràcter preferent, pel Reglament de Cooperació Local en matèria d’activitats en l’àmbit de Mallorca, que aprovi el Consell de Mallorca
i, supletòriament, per aquest Reglament i per la resta de normativa administrativa que resulti d’aplicació.
Disposició addicional tercera
Els articles d’aquest Reglament referits a l’Administració de l’Estat o a la Comunitat Autònoma no són d’aplicació respecte dels plans d’obres i serveis del Consell de Mallorca que no tenguin aportacions econòmiques d’aquestes administracions.
Disposició transitòria
1. L’execució del Pla d’obres i serveis de 1998 i els anteriors que encara s’executin s’han de regir per la normativa anterior.
2. El servei de defensa judicial ha de començar a prestar-se a partir dels sis mesos de l’entrada en vigor d’aquest Reglament.
Disposició derogatòria
Queda derogat el Reglament de Cooperació Tècnica als municipis de l’illa de Mallorca aprovat per acords del Ple del Consell de dia 3 de juny i de 23 de desembre de 1996, publicat en el BOCAIB núm. 45, de dia 15 d’abril, de 1997, i les altres disposicions d’igual o inferior rang que s’oposin a aquest Reglament.
Disposició final. Entrada en vigor
Aquest Reglament entra en vigor l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
MOD. 1
CERTIFICAT DE L'ACORD PLENARI D'APROVACIÓ DE LA SOL·LICITUD DE FINANÇAMENT DELS PROJECTES O AVANTPROJECTES DE LES ACTUACIONS A INCLOURE EN EL PLA D'OBRES I SERVEIS DE …………………
Sr./ Sra................................................., secretari/ secretària de l'Ajuntament d........................
CERTIFICA:
Que el Ple d'aquesta corporació municipal, a la sessió de dia...........de............................de ......... amb les formalitats legals i reglamentàries vigents, va adoptar el següent acord:
"1r.- Aprovar l'expedient de sol·licitud de finançament al Consell de Mallorca per a les següents obres i també aprovar el corresponent projecte/avantprojecte de les obres de referència redactats pel Sr/Sra........................................................... (1):
OBRA PRESSUPOST DE CONTRACTA
1. ........................................ .....................................
2. ........................................ .....................................
3. ........................................ .....................................
4. ........................................ .....................................
5. ........................................ .....................................
2n.- Acceptar específicament les normes establertes a la convocatòria del Pla d'obres i serveis de .......... i al vigent Reglament de Cooperació Municipal del Consell de Mallorca."
I, perquè consti i tengui els efectes adients, expedeix aquest certificat d'ordre i amb el vistiplau del Sr. batle/Sra. batlessa.
................,.... d...............de .....
Vistiplau
EL BATLE/LA BATLESSA
(1) Especificar si és o no tècnic/a municipal.
MOD. 2
CERTIFICAT DE LA PROPIETAT I DE LA POSSESSIÓ I DISPOSICIÓ REAL I PLENA DELS TERRENYS NECESSARIS PER A L'EXECUCIÓ DE L'OBRA O SERVEI
Sr./Sra. ......................................................................, secretari/secretària de l'Ajuntament d................................................................
CERTIFICA:
Que l'Ajuntament d............................................ és propietari i té la possessió i la disposició real i plena dels terrenys necessaris per a la normal execució del contracte de l'obra anomenada ...................................................................................................................................
I, perquè consti als efectes prevists a la legislació vigent, expedeix aquest certificat d'ordre i amb el vistiplau del Sr. batle/ Sra. batlessa.
......................, ....... d................ de .......
Vistiplau
EL BATLE/LA BATLESSA
MOD. 3
INFORME ACREDITATIU DE L'ADAPTACIÓ DE L'OBRA SOL·LICITADA AL VIGENT PLANEJAMENT URBANÍSTIC MUNICIPAL I A LA NORMATIVA URBANÍSTICA I TERRITORIAL
Sr./ Sra. ..................................................................................................., secretari/ ària de l’Ajuntament d..............................................................................................................................
INFORMA:
Que el projecte anomenat .............................................................................................., per al qual es demana una subvenció al Pla d'obres i serveis de ........... s’adapta al vigent planejament urbanístic municipal així com a la normativa urbanística i territorial aplicable a l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
I, perquè consti i tengui els efectes adients, s’emet el present informe.
......................, ..... d............. de ................
MOD. 4
CERTIFICAT DE VIABILITAT DEL PROJECTE PER PART DEL TÈCNIC/TÈCNICA MUNICIPAL
Sr./Sra........................................................................................, tècnic/tècnica municipal, en relació a l'obra: ................................................................................................ de l'Ajuntament de ..............................................
CERTIFICA:
Que el (1) .................................... de l'esmentada obra és viable.
I perquè consti, als efectes prevists a la legislació vigent, expedeix aquest certificat a ........................., dia ....... d.................de ...........
El tècnic/ La tècnica municipal
(1) Projecte/Avantprojecte
MOD. 5
DECLARACIÓ JURADA DEL TÈCNIC/TÈCNICA REDACTOR/A DEL PROJECTE/AVANTPROJECTE DE NO ESTAR SOTMÈS EN CAP CAUSA D'INCOMPATIBILITAT AMB L'ADMINISTRACIÓ ACTUANT
Sr./Sra. ..................................................................., (1) ............................. i redactor/a del projecte/avantprojecte de l’obra: ......................................................................................., amb núm. col·legiat ....................... declara i jura pel seu honor que no incorre en cap causa d’incompatibilitat amb l’Ajuntament d............................. o amb el Consell de Mallorca, declarant ser competent per a la redacció del (2) ........................................ de l’obra esmentada.
..................., ........ d............... de .....
El tècnic/La tècnica redactor/a
(1) Especificar si és o no tècnic/tècnica municipal.
(2) Projecte/Avantprojecte.
MOD. 6
INFORME DE SECRETARIA SOBRE LES AUTORITZACIONS, INFORMES I/O CONCESSIONS ADMINISTRATIVES NECESSÀRIES PERQUÈ ES PUGUIN COMENÇAR LES OBRES ABANS DE DIA 1 DE NOVEMBRE DE ................................
Sr./ Sra. ........................................., secretari/secretària de l'Ajuntament d.................................
INFORMA:
Que l'Ajuntament d.........................., d'acord amb el que preveu la legislació urbanística i sectorial vigent, per tal de poder començar abans de dia 1 de novembre de ........ l'execució de l'obra anomenada ............................................................, de què es demana la seva inclusió en el Pla d'obres i serveis de ..........: (1)
a) Necessita les autoritzacions, informes i/o concessions administratives següents: (2)
- ................................................
- ................................................
- ................................................
- ................................................
- ................................................
b) No necessita cap autorització, informe o concessió administrativa perquè es pugui començar l'execució de l'esmentada obra abans de dia 1 de novembre de .........
........................, ...... d................... de ....................
(1) Encerclau la resposta correcta.
(2) Declaració d'interès general, autorització de la Comissió de Patrimoni, de Carreteres, llicència d'activitats ...
MOD. 7
CERTIFICAT DE SECRETARIA SOBRE LA TOTALITAT D'AJUDES OBTINGUDES I/O SOL·LICITADES A INSTITUCIONS PÚBLIQUES I/O PRIVADES PER A L'EXECUCIÓ DE L'OBRA O SERVEI DE QUÈ ES DEMANA LA SEVA INCLUSIÓ EN EL PLA D'OBRES I SERVEIS DE ................
Sr./Sra. ......................................., secretari/secretària de l'Ajuntament d............................
CERTIFICA: (1)
a) Que per a l'execució de l'obra anomenada ....................................................., de què es demana la seva inclusió en el Pla d'obres i serveis de ......... no s'ha sol·licitat ni obtingut cap subvenció o ajuda.
b) Que per a l'execució de l'obra anomenada .................. ............................., de què es demana la seva inclusió en el Pla d'obres i serveis de .......... s'han (2) sol·licitat o obtingut les següents ajudes o subvencions:
Organisme Tipus de Pla Import sol·licitat I. concedit
.............. ............... ................. ..............
.............. ............... ................. ..............
.............. ............... ................. ..............
I perquè consti i tengui els efectes pertinents, expedeix aquest certificat d'ordre i amb el vistiplau del Sr. batle/ Sra. batlessa.
......................., ....... d..................... de ............
Vistiplau
EL BATLE/LA BATLESSA
(1) Encerclau la resposta que pertoqui
(2) Subratllau la resposta que pertoqui
MOD. 8
CERTIFICAT DE LES AUTORITZACIONS, INFORMES I/O CONCESSIONS ADMINISTRATIVES NECESSÀRIES PERQUÈ ES PUGUI COMENÇAR L'OBRA ABANS DE DIA 1 DE NOVEMBRE DE ..................
Sr./Sra. ........................................, secretari/ secretària de l'Ajuntament d..................................
CERTIFICA:
Que l'Ajuntament d.......................... disposa de les autoritzacions, informes i concessions administratives necessàries perquè es pugui començar, abans de dia 1 de novembre de l'exercici corresponent al Pla, l'execució de l'obra anomenada ................................................., de què es demana la seva inclusió en el Pla d'obres i serveis de .................
I perquè consti i tengui els efectes adients, expedeix aquest certificat d'ordre i amb el vistiplau del Sr. batle/ Sra. batlessa.
..................., ........ d....................... de ............
Vistiplau
EL BATLE/LA BATLESSA
MOD. 9
CERTIFICAT DE LA TOTALITAT D'AJUDES CONCEDIDES D'INSTITUCIONS PÚBLIQUES O PRIVADES
Sr./ Sra. ..................................., secretari/secretària de l'Ajuntament d.......................................
CERTIFICA
Que per a l'execució de l'obra anomenada ................................................................................, la qual s’ha inclòs a l’acord d’aprovació inicial del Pla d'obres i serveis de ........... s'han obtingut les següents ajudes o subvencions:
Organisme Tipus de Pla Import concedit
............... ..................... .....................
............... ..................... .....................
............... ..................... .....................
I perquè consti i tengui els efectes corresponents, expedeix aquest certificat d'ordre i amb el vistiplau del Sr. batle/ Sra. batlessa
.............................., .......d................de .............
Vistiplau
EL BATLE/LA BATLESSA
MOD. 10
CERTIFICAT D'EXISTÈNCIA DE CRÈDIT SUFICIENT PER GARANTIR L'APORTACIÓ MUNICIPAL A L'OBRA INCLOSA EN EL PLA
Sr./Sra....................................................................,secretari-interventor/secretària-interventora o interventor/interventora de l'Ajuntament d ..........................................
CERTIFICA
Que en el pressupost de despeses per a l'any ..........., aprovat definitivament el dia ............ de ............ de .......... , hi ha crèdit suficient a la partida ................................ per al finançament de la part corresponent a aquest Ajuntament de l'obra anomenada ................................................................, inclosa en el Pla d'obres i serveis de ............
I perquè consti i tengui els efectes adients, expedesc aquest certificat d'ordre i amb el vistiplau del Sr. batle/Sra. batlessa.
.................., ........ d...................... de ...........
Vistiplau
EL BATLE/LA BATLESSA
MOD. 11
CARTELL 1,00 m x 2,00
Vegeu-ne al final del document
MOD. 12
CERTIFICAT D’ADJUDICACIÓ DEL CONTRACTE D’OBRES
PLA D'OBRES I SERVEIS DE L'ANY..............
Sr./Sra.: |
||
Secretari /ària de |
CERTIFICA: que aquesta Entitat ha adjudicat el contracte de l’obra segons les circumstàncies que a continuació s’expressen:
ADJUDICACIÓ DEL CONTRACTE |
OBRA: |
AJUNTAMENT: |
PROCEDIMENT D’ADJUDICACIÓ: |
ÓRGAN DE CONTRACTACIÓ: |
CONTRACTISTA: |
CIF CONTRACTISTA: |
DATA DE L’ADJUDICACIÓ: |
DATA D’INICI DE L’OBRA: |
DIRECTOR/A DE L’OBRA: |
TITULACIÓ DIRECTOR/A OBRA: |
FINANÇAMENT |
||||
ENTITATS |
PRESSUPOST DE L’OBRA |
SUBVENCIÓ APROVADA |
ADJUDICACIÓ DE L’OBRA |
BAIXA |
ADMINISTRACIÓ GENERAL DE L'ESTAT |
||||
CONSELL DE MALLORCA |
||||
AJUNTAMENT |
||||
TOTALS |
I perquè així consti, i per a la seva remissió al Consell de Mallorca, expedeix aquest certificat d'ordre i amb el vistiplau del Sr. batle/Sra. batlessa, a..........................., dia ................ de ................................. de ...............
Vistiplau EL BATLE/LA BATLESSA
MOD. 13
DECLARACIÓ JURADA DEL DIRECTOR/A DE L'OBRA AMB L'ADMINISTRACIÓ ACTUANT
Sr./Sra. ..................................................................., (1) ............................., i director/a del projecte de l’obra: ........................................................................................, amb núm. col·legiat ....................... declara i jura pel seu honor que no incorre en cap causa d’incompatibilitat amb l’Ajuntament d............................. o amb el Consell de Mallorca, declarant ser competent per a la direcció de l’obra esmentada.
..................., ........ d.................... de .......
El tècnic/La tècnica director/a
(1) Especificar si és o no tècnic/tècnica municipal.
MOD. 14
ACTA DE COMPROVACIÓ DEL REPLANTEIG
PLA D'OBRES I SERVEIS DE ………
OBRA: .......................................................................
CONTRACTISTA: ...................................................
A .............................., dia ......... d .......................... de .........
A les ......... hores, a (lloc) ......................... compareixen el representant de l’Administració contractant: Sr./Sra................................................................................; el Director/a de l’obra: Sr./Sra............................................................. i el/la representant de l’empresa contractista: Sr./Sra........................................................................................
L'objecte d'aquest acte és procedir a comprovar el replanteig de l'obra de referència que s'ha realitzat amb anterioritat a la licitació, d’acord amb el que disposa l’article 229 del R. Decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, que aprova el text refós de la llei de contractes del sector públic.
Es comprova la possessió i la disponibilitat real dels terrenys necessaris per a la realització de l’obra, la seva idoneïtat i la viabilitat del projecte. Hi presta la seva conformitat el representant de l’Administració contractant i el facultatiu director de l'obra, sense reserves per part del contractista. El director autoritza l'inici de l’obra i comença a discórrer el termini d'execució.
El termini d'execució de l'obra fixat al plec de condicions és de ................ mesos.
Es deixen sobre el terreny totes les fites i els senyals que s'han considerat necessaris.
Igualment, s'ha fet lliurament al contractista dels plànols i documents necessaris per a l'execució de l’obra.
A les ......... hores es dona per acabat l'acte i perquè consti el que s'ha acordat s'aixeca aquesta acta en quatre exemplars que subscriuen els assistents.
Sr./Sra. .............................................. Sr./Sra. ..............................................
en reprentació de l’Administració contractant. director/a de l’obra.
Sr./Sra............................................................
en representació de l’empresa contractista.
MOD. 15
CERTIFICAT FINAL D'OBRA
Sr./Sra.................................................................................., (1) ........................................,
i director de l’obra: .............................................................................................................
CERTIFICA
Que l’obra esmentada està acabada d’acord amb el projecte tècnic, redactat pel Sr./Sra. ......................................... i aprovat per l’Ajuntament d............................... el dia .......... de ............... de .................
..............., ...... d........................ de .........
(1) Enginyer, arquitecte...
MOD. 16
ACTA DE RECEPCIÓ
PLA D'OBRES I SERVEIS DE ………
A ................................., dia ............ de ………………. de ………..., reunits:
El/La Sr./Sra ...................................., facultatiu/va tècnic/a en representació de l'Ajuntament d........................; el/la Sr./Sra. ..................................., facultatiu/va tècnic/a en representació del Consell de Mallorca; el/la Sr./Sra. .................................................., contractista de les obres del projecte "…………..............................................................", i el/la Sr./Sra. ................................................, facultatiu/va encarregat/da de la direcció de les obres de referència, a l'efecte de procedir a la recepció de les obres.
Conformement amb el que disposa l'article 235 del vigent Text refós de la llei de contractes del sector públic, és procedent aquesta recepció una vegada efectuades les prestacions convingudes, en aquest cas, les obres contingudes en el projecte de què s'ha fet menció.
Després d'examinar atentament la totalitat de l'obra i vista la seva adequació a les previsions del projecte, i a la resta de documentació tècnica i administrativa, reguladora de les obligacions del contractista, el Sr/Sra. ................................................., facultatiu/va tècnic/a municipal la considera com a ben realitzada, correcta i exactament finalitzada, sense que sigui procedent, per tant, fer-hi objeccions o reserves.
En conseqüència, en compliment de l'article 235 del vigent Text refós de la llei de contractes del sector públic, es procedeix a la recepció de les obres de ............................................................................................
i comença el termini de garantia fixat en el Plec de condicions, que és de ......... mesos.
I perquè consti s'estén la present acta, en el lloc i en la data indicats a l'encapçalament, en quatre exemplars, lliurant-se'n un al Consell de Mallorca, un al/la director/a de l'obra, un altre al contractista, i arxivant-se l'altre en el corresponent expedient administratiu.
En prova de conformitat firmen les parts.
El/La representant de El/La representant del Consell de Mallorca
l'Ajuntament
El/La director/a de l'obra El contractista