Secció V. Anuncis
Subsecció primera. Contractació Pública
AJUNTAMENT DE FERRERIES
Núm. 11648
Plec clàusules contractació servei neteja viària
Plecs de clàusules administratives particulars que han de regir la contractació del servei de neteja viària del nucli de població de Ferreries, el polígon industrial i la zona turística de Cala Galdana
El Ple de l'Ajuntament de Ferreries en sessió ordinària de data 28/09/2017, ha acordat aprovar el Plec de clàusules administratives particulars ha de regir la contractació de l’empresa que gestionarà el servei de neteja viària del nucli urbà de Ferreries, el polígon industrial i la zona turística de Cala Galdana, tal com s’ha presentat i consta a l’expedient, el qual preveu el procediment obert amb diferents criteris d’adjudicació, que es transcriuen a continuació:
«PLEC DE CONDICIONS QUE HAN DE REGIR EL CONTRACTE DE SERVEIS DE NETEJA VIÀRIA DEL NUCLI DE POBLACIÓ DE FERRERIES, EL POLÍGON INDUSTRIAL I DE LA ZONA TURÍSTICA DE CALA GALDANA, MITJANÇANT PROCEDIMENT OBERT, OFERTA ECONÒMICAMENT MÉS AVANTATJOSA, AMB DIVERSOS CRITERIS D’ADJUDICACIÓ.
CLÀUSULA PRIMERA. Objecte, descripció i qualificació
L’objecte del contracte és la realització dels serveis de NETEJA VIÀRIA, de conformitat amb les condicions establertes al present Plec, que en tant que document també contractual haurà de regir i formar part del present contracte.
El Codi CPV que correspon és el 90610000-6 Serveis de neteja i escombrat de carrers.
La descripció genèrica dels serveis de neteja viària objecte del contracte és la següent:
SERVEI DE NETEJA
El servei de neteja consisteix, com a mínim en:
- Neteja ordinària diària de totes les vies públiques del nucli de població de Ferreries, del polígon industrial del municipi i de la zona turística de Cala Galdana, en la part que pertany al terme municipal de Ferreries. Aquesta neteja serà mecànica o manual, segons les seves característiques, incloses les places i jardins.
- L’escombrat, amb repàs permanent de les voreres
- Buidat de les papereres públiques
- Neteja al voltant dels contenidors per les restes que hi hagin pogut quedar i retirada de deixalles que algú hagi pogut deixar sense avisar
- Retirada de material d’arrossegament (terra, fulles, arena, etc …) acumulats a la via pública com a conseqüència de pluges i d’altres fenòmens climatològics
- Recollida de fulles, especialment a la tardor
- Escombrat mixta (operari amb escombradora mecànica i operari amb bufador o escombrat manual)
- Altres necessitats que puguin sorgir
CONTINGUT I CARACTERÍSTIQUES ESPECÍFIQUES DE LA PRESTACIÓ DEL SERVEI.
L’adjudicatari haurà de netejar i mantenir net el poble de Ferreries, el polígon industrial i la zona turística de Cala Galdana, segons les instruccions que doni l’ajuntament de Ferreries.
El servei serà de dilluns a dissabte, 7 hores diàries, i diumenge a raó de 2,5 hores. El servei començarà, normalment, a les 07.00 hores del matí.
En la programació dels serveis es tindrà en compte que els treballadors municipals tenen jornada de 37,5 hores setmanals.
Els serveis mínims sempre han d’estar coberts. En aquest sentit i en cas d’absència de qualque operari per baixa metge o vacances, l’adjudicatari l’haurà de suplir de manera immediata.
L’adjudicatari està obligat que el personal faci bon ús de tots els mitjans que l’ajuntament de Ferreries posi a la seva disposició, resultant que en cas de desperfectes per mal ús se’n farà responsable de les despeses que s’hagin pogut originar.
Atès que el servei s’ha de prestar en tot moment de manera correcta, l’ajuntament podrà exigir el seu adequat compliment de manera immediata.
El servei de neteja i manteniment serà per a tots els dies de l’any, exclosos els festius, i amb les següents especificacions:
Els dies festius que s’assenyalen es prestarà el servei de la forma concreta següent:
- Dia 1 de gener, cap d’any, es farà net, amb aigualeig inclòs, la zona de la plaça Espanya, Pau Pons, Beat Joan Huguet i plaça Francesc d’Albranca, plaça de l’Església i voltants.
- Dia 6 de gener, dia dels Reis, es farà una neteja a la zona de la plaça Espanya i plaça de l’Església i voltants.
- Per Carnaval es farà net, amb aigualeig inclòs, la zona de la plaça Espanya, Pau Pons, Beat Joan Huguet i plaça Francesc d’Albranca, plaça de l’Església i voltants.
- Dia 25 de desembre, dia de Nadal, es farà una neteja a la zona de la plaça Espanya i plaça de l’Església i voltants.
- Per Sant Bartomeu, les tasques de neteja seran les disposades al Pla de feina que a l’efecte s’elaborarà entre l’adjudicatari i l’ajuntament de Ferreries, havent-se de tenir en compte per a l’elaboració d’aquell les següents i en tot cas necessàries, actuacions:
1.- El dissabte de festa, després de la mateixa i sobre les 03:30 hores de la matinada, es faran net els carrers, places, parcs i jardins, etc ..., i no es llevarà l’arena.
2.- El dia de la festa, es faran net els carrers, places, parcs i jardins, etc ...i es llevarà l’arena de tots els carrers menys la del Pla de l’Església.
3.- El dilluns de la festa, al capvespre es faran net els carrers que facin falta i es retirarà l’arena del Pla de l’Església. A la matinada es netejaran de manera exhaustiva els carrers, places, parcs i jardins, i s’empraran materials per a l’eliminació dels mals olors.
Amb la finalitat de neteja, es podran emprar els punts de subministre municipals d’aigua
L’adjudicatari haurà de portar a terme tota aquesta relació de tasques, a més de les específicament disposades a l’específic Pla de feina, respectant-se en tot moment el normal desenvolupament de tots els actes programats amb motiu de les festes patronals de Sant Bartomeu. Així mateix, l’adjudicatari es compromet a disposar a l’efecte del corresponent suport logístic i humà per al compliment de totes les taques descrites, així com les que, de manera específica, es disposin al concret Pla de feina.
ELEMENTS NECESSARIS PER A LA NETEJA
- L’ajuntament de Ferreries posarà a disposició de l’adjudicatari una màquina escombradora que serà conduïda per un treballador municipal durant el temps que estigui de servei, el manteniment de la qual anirà a càrrec de l’ajuntament. A més a més, per part de l’ajuntament de Ferreries es posarà a disposició de l’adjudicatari del servei els bufadors necessaris per a la bona prestació del mateix.
- L’adjudicatari posarà a disposició del servei tot aquell material necessari i idoni per a una adequada prestació del servei, entre el qual hi haurà necessàriament totes aquelles eines i utillatge propis del mateix, a més de tots aquells elements de transport que siguin, a l’efecte, necessaris.
EL COMANDAMENT I PERSONAL
- L’adjudicatari aportarà un treballador de dilluns a dissabte, a jornada completa.
- L’ajuntament de Ferreries posarà a disposició de l’adjudicatari un funcionari conductor de la màquina escombradora i un operari amb bufador o escombrat manual.
- Un dels operaris, designat per l’ajuntament de Ferreries, es farà càrrec, com a cap, de l’organització de les tasques del servei.
- El personal anirà degudament vestit amb els corresponents uniformes de treball, amb els colors i logotips a designar per part de l’ajuntament.
- Tots tindran l’equip individual que marca la normativa vigent en matèria de riscos laborals.
- Atesa la necessitat de traslladar-se a zones apartades del nucli de població, tot el personal haurà d’estar en possessió del carnet de conduir B-1. Tot i l’anterior, de manera excepcional es podrà acceptar alguna exclusió, sempre i quan el servei es pugui portar a terme igualment, amb el vist i plau de l’ajuntament.
- Tots els operaris estaran donats d’alta en el sistema general de la seguretat social.
- El contracte definit té la qualificació de contracte administratiu de serveis públics, d’acord amb allò que estableix l’article 10 del Text Refós de la Llei de Contractes del Sector Públic, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre.
A l'extinció del contracte de serveis no podrà produir-se en cap cas la consolidació de les persones que hagin realitzat els treballs objecte del contracte com a personal de l’administració contractant, de conformitat amb el que disposa l’article 301.4 del TRLCSP- Text Refós de la Llei de Contractes del Sector Públic, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre.
CLÀUSULA SEGONA. Procediment de Selecció i Adjudicació
La forma d’adjudicació del present contracte de serveis de neteja serà el procediment obert, en què tot empresari interessat podrà presentar una proposició, i quedarà exclosa tota negociació dels termes del contracte, d’acord amb l’article 157 del Text Refós de la Llei de Contractes del Sector Públic, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre. Per a la valoració de les proposicions i la determinació de l’oferta econòmicament més avantatjosa s’atendrà a diversos aspectes directament vinculats a l’objecte del contracte, de conformitat amb l’article 150.1 del Text Refós de la Llei de Contractes del Sector Públic, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, i amb la clàusula desena d’aquest Plec.
CLÀUSULA TERCERA. El Perfil de contractant
Per assegurar la transparència i l’accés públic a la informació relativa a la seva activitat contractual, i sense perjudici de la utilització d’altres mitjans de publicitat, aquest Ajuntament compta amb el Perfil de Contractant al qual es podrà accedir segons les especificacions que es regulen en la pàgina web següent: www.ajferreries.org.
CLÀUSULA QUARTA. Import del Contracte
L’import anual d’aquest contracte ascendeix a la quantia de 48.336,04 euros; el preu cert anterior queda desglossat en un valor estimat màxim de 43.941,85 euros i en l’Impost sobre el Valor Afegit de 4.394,19 euros. Per tant, el preu de licitació és de 43.941,85 euros, iva exclòs.
L’import s’abonarà amb càrrec a l'aplicació pressupostària corresponent al Capítol II de despeses del Pressupost Municipal; amb crèdit suficient fins a l’import aprovat per l’ajuntament de Ferreries.
Al tractar-se d’una despesa de caràcter plurianual, de conformitat amb el que disposa l’article 174 del R.D. Legislatiu 2/2005-TRLHL- l’autorització de la despesa de caràcter anual per l'exercici de 2018 es subordinarà al crèdit que per a l'exercici autoritzi el corresponent pressupost. L’Ajuntament s’obliga a incorporar en el pressupost de l'exercici mencionat el crèdit adequat i suficient per fer front a les obligacions derivades d’aquest contracte.
S’abonarà mensualment per part de l’ajuntament de Ferreries, i prèvia la presentació de la corresponent factura relativa al servei, en quantitats iguals a la dotzena part del preu d’adjudicació, i dins els 30 dies següents a aquells en què correspongui la prestació dels treballs efectuats per l’adjudicatari.
De conformitat amb la Disposició Addicional Trenta-tresena del Text Refós de la Llei de Contractes del Sector Públic, el contractista tindrà obligació de presentar la factura que hagi expedit pels serveis prestats davant el registre administratiu corresponent als efectes de la seva remissió a l’òrgan administratiu o unitat a qui correspongui al tramitació d’aquesta. En la factura s’inclouran, a més de les dades i requisits establerts en l’article 72 del Reial Decret 1098/2001, de 12 d’octubre.
Conforme a la Llei 25/2013, de 27 de desembre, d’impuls de la factura electrònica i creació del registre comptable de factures en el sector públic i l’Ordre HAP/1650/2015, de 31 de juliol, pel qual es regulen les condicions tècniques i funcionals que ha de reunir el punt general d’entrada de factures electròniques, el contractista estarà obligat a l’ús de la factura electrònica i a la seva presentació en la plataforma FACE- Punt General d’Entrada de factures electròniques de l’Administració General de l’Estat, al haver-se adherit l’Ajuntament de Ferreries a la referida plataforma.
CLÀUSULA CINQUENA. Durada del Contracte
La durada d’aquest contracte de serveis serà de quatre anys, a comptar des de la data de la seva corresponent i formal signatura.
Això no obstant, de conformitat amb l’article 303 del TRLCSP, es preveu la possibilitat de dues pròrrogues anuals fins a una durada màxima del contracte, en conseqüència, de sis anys, sempre per mutu acord entre les parts, i prèvia l’emissió del corresponent informe per part municipal envers el bon funcionament pel que fa a la prestació del servei.
CLÀUSULA SISENA. Acreditació de l’Aptitud per Contractar
Podran presentar proposicions les persones naturals o jurídiques, espanyoles o estrangeres, que tinguin plena capacitat d’obrar, no estiguin incurses en prohibicions de contractar, i acreditin la seva solvència econòmica, financera i tècnica o professional.
1. La capacitat d’obrar dels empresaris s’acreditarà:
a) La capacitat d’obrar dels empresaris que siguin persones jurídiques, mitjançant l’escriptura o document de constitució, els estatuts o l’acte fundacional, en què constin les normes per les quals es regula la seva activitat, degudament inscrits, si s’escau, en el Registre públic que correspongui, segons el tipus de persona jurídica de què es tracti.
b) La capacitat d’obrar dels empresaris no espanyols que siguin nacionals d’Estats membres de la Unió Europea, per a la seva inscripció en el registre procedent d’acord amb la legislació de l’Estat on estiguin establerts, o mitjançant la presentació d’una declaració jurada o un certificat, en els termes que s’estableixin reglamentàriament, d’acord amb les disposicions comunitàries d’aplicació.
c) Els altres empresaris estrangers, amb informe de la Missió Diplomàtica Permanent d’Espanya en l’Estat corresponent o de l’Oficina Consular en l’àmbit territorial del qual radiqui el domicili de l’empresa.
2. La prova per part dels empresaris de la no concurrència d’alguna de les prohibicions de contractar de l’article 60 del Text Refós de la Llei de Contractes del Sector Públic, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, es podrà realitzar:
a) Mitjançant testimoni judicial o certificació administrativa, segons els casos, i quan aquest document no pugui ser expedit per l’autoritat competent, podrà ser substituït per una declaració responsable atorgada davant una autoritat administrativa, notari públic o organisme professional qualificat.
b) Quan es tracti d’empreses d’Estats membres de la Unió Europea i aquesta possibilitat estigui prevista en la legislació de l’Estat respectiu, podrà també substituir-se per una declaració responsable, atorgada davant una autoritat judicial.
3. La solvència de l’empresari:
3.1 La solvència econòmica i financera de l’empresari podrà acreditar-se per un o diversos dels mitjans següents (art. 75.1 R.D. Legislatiu 3/2011- TRLCSP):
a) Declaracions apropiades d’entitats financeres, o, en el seu cas, justificant de l’existència d’una assegurança d’indemnització per riscos professionals.
b) Comptes anuals presentades en el Registre Mercantil o en el Registre Oficial que correspongui. Els empresaris no obligats a presentar els comptes en Registres oficials, podran aportar, com a mitjà alternatiu d’acreditació, els llibres de comptabilitat degudament legalitzats.
c) Declaració sobre el volum global de negocis i, en el seu cas, sobre el volum de negocis en l’àmbit de les activitats corresponents a l’objecte del contracte, referit com a màxim als tres darrers exercicis disponibles en funció de la data de creació o d’inici de les activitats de l’empresari, en la mesura en què es disposi de les referències del volum de negocis.
3.2. En els contractes de serveis, la solvència tècnica o professional dels empresaris s’acreditarà per un o diversos dels mitjans següents:
a) Una relació dels principals serveis o treballs realitzats en els últims cinc anys que inclogui import, dates i el destinatari, públic o privat, d’aquests. Els serveis o treballs efectuats s’acreditaran mitjançant certificats expedits o visats per l’òrgan competent, quan el destinatari sigui una entitat del sector públic o, quan el destinatari sigui un subjecte privat, mitjançant un certificat expedit per aquest o, si manca aquest certificat, mitjançant una declaració de l’empresari; si escau, l’autoritat competent comunicarà aquests certificats directament a l’òrgan de contractació.
b) Indicació del personal tècnic o de les unitats tècniques, integrades o no en l’empresa, participants en el contracte.
c) Descripció de les instal·lacions tècniques, de les mesures emprades per l’empresari per garantir la qualitat i dels mitjans d’estudi i investigació de l’empresa.
d) Les titulacions acadèmiques i professionals de l’empresari i del personal directiu de l’empresa i, en particular, del personal responsable de l’execució del contracte.
e) En els casos adequats, indicació de les mesures de gestió mediambiental que l’empresari podrà aplicar en executar el contracte.
g) Declaració sobre la plantilla mitjana anual de l’empresa i la importància del seu personal directiu durant els tres últims anys, acompanyada de la documentació justificativa corresponent.
h) Declaració que indiqui la maquinària, material i equip tècnic del qual es disposarà per a l’execució dels treballs o prestacions, a la qual s’ha d’adjuntar la documentació acreditativa pertinent.
i) Indicació de la part del contracte que l’empresari té eventualment el propòsit de subcontractar, si és el cas.
CLÀUSULA SETENA. Classificació del Contractista
Atesa la quantia d’aquest contracte i de conformitat amb allò que preveu l’article 25.1 del Reial Decret Legislatiu 2/2000, de 16 de juny, pel qual s’aprova el Text Refós de la Llei de Contractes de les Administracions Públiques, encara en vigor d’acord amb allò que estableix la Disposició Transitòria Quarta del Text Refós de la Llei de Contractes del Sector Públic, per contractar NO serà exigible la classificació del contractista.
CLÀUSULA VUITENA. Presentació de Proposicions i Documentació Administrativa
Les ofertes es presentaran a l’Ajuntament de Ferreries, Sant Bartomeu, 55, en horari de les 9 a les 14 hores, dins del termini de 15 dies naturals, a comptar a partir del dia següent al de la publicació de l’anunci de licitació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el Perfil de contractant .
Les ofertes es podran presentar, per correu (no missatgeria) o per qualsevol dels indrets establerts en l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Quan les proposicions s’enviïn per correu, l’empresari ha de justificar la data d’imposició de l’enviament en l’oficina de Correus i anunciar a l’òrgan de contractació la remissió de l’oferta mitjançant tèlex, fax o telegrama en el mateix dia, consignant-se el número de l’expedient, títol complet de l’objecte del contracte i nom del licitador.
L’acreditació de la recepció de l’esmentat tèlex, fax o telegrama s’efectuarà mitjançant diligència estesa pel Secretari municipal. Sense la concurrència d’ambdós requisits, no serà admesa la proposició si és rebuda per l’òrgan de contractació amb posterioritat a la data de terminació del termini assenyalat en l’anunci de licitació. En tot cas, transcorreguts deu dies següents a aquesta data sense que s’hagi rebut la documentació, aquesta no serà admesa.
Cada licitador no podrà presentar més d’una oferta. Tampoc no podrà subscriure cap proposta en unió temporal amb altres si ho ha fet individualment o consta en més d’una unió temporal. La infracció d’aquestes normes donarà lloc a la no admissió de totes les sol·licituds subscrites pel licitador.
La presentació d’una proposició suposa l’acceptació incondicionada per l’empresari de les clàusules d’aquest Plec.
Les ofertes per participar es presentaran en dos sobres tancats, signats pel licitador i amb indicació del domicili als efectes de notificacions, en què hi constarà la denominació del sobre i la llegenda «Proposició per licitar a la contractació del serveis de neteja viària del terme municipal de Ferreries».
La denominació dels sobres és la següent:
— Sobre «A»: Documentació Administrativa.
— Sobre «B»: Proposició Econòmica - Documentació Quantificable de Forma Automàtica.
Els documents a incloure en cada sobre han de ser originals o còpies autenticades, d’acord amb la Legislació en vigor.
A dins de cada sobre, s’inclouran els documents següents així com una relació numerada dels mateixos:
SOBRE «A»
DOCUMENTACIÓ ADMINISTRATIVA
a) Documents que acreditin la personalitat jurídica de l’empresari.
- Es a dir, el DNI còpia compulsada quan es tracti d’un empresari individual.
- Si és persona jurídica, cal presentar el NIF o CIF i l’escriptura de constitució o modificació de la societat inscrita en el registre mercantil.
Si aquest darrer requisit no és exigible per la legislació mercantil, cal presentar l’escriptura de constitució i/o modificació, els estatuts o l’acta fundacional inscrits en el registre públic que correspongui.
b) Documents que acreditin la representació.
- Els que compareguin o signin ofertes en nom d’un altre, presentaran còpia notarial del poder de representació, validat pel Secretari de la Corporació.
- Si el licitador és persona jurídica, aquest poder ha de constar inscrit en el Registre Mercantil, quan sigui exigible legalment.
- Igualment la persona amb poder validat a efectes de representació, ha d’acompanyar fotocòpia compulsada administrativament o testimoni notarial del seu document nacional d’identitat.
c) Declaració responsable de no estar incurs en una prohibició per contractar de les recollides en l’article 60 del Text Refós de la Llei de Contractes del Sector Públic, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 3/2011.
Aquesta declaració inclourà la manifestació d’estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social imposades per les disposicions vigents, sense perjudici que la justificació acreditativa d’aquest requisit s’hagi de presentar, abans de l’adjudicació definitiva, per l’empresari a favor del qual se n’hagi d’efectuar.
d) Documents que justifiquin el compliment dels requisits de solvència econòmica o financera i tècnica o professional.
Per qualsevol dels mitjans establerts a la clàusula 6.3 del present Plec.
e) Una adreça de correu electrònic on efectuar les notificacions.
f) Les empreses estrangeres presentaran declaració de submissió a la Jurisdicció dels Jutjats i Tribunals espanyols de qualsevol ordre, per a totes aquelles incidències que de manera directa o indirecta puguin sorgir del contracte, amb renúncia, si s’escau, al fur jurisdiccional estranger que pugui correspondre al licitador.
SOBRE «B»
PROPOSICIÓ ECONÒMICA - DOCUMENTACIÓ QUANTIFICABLE DE FORMA AUTOMÀTICA.
a) Proposició econòmica.
Es presentarà conforme al model següent:
«En/Na _________________________, amb domicili als efectes de notificacions a _____________, c/ ____________________, n.º ___, amb DNI n.º _________, en representació de l’Entitat ___________________, amb CIF n.º ___________, assabentat de l’expedient per a la contractació del servei de NETEJA VIÀRIA, per procediment obert, oferta econòmicament més avantatjosa, diversos criteris d’adjudicació, anunciat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears n.º ___, de data _______, i en el Perfil de contractant, faig constar que conec el Plec que serveix de base al contracte i l’accepto íntegrament, participo en la licitació i em comprometo a portar a terme l’objecte del contracte per l’import de/d’ _________________ euros, per l'any de contracte, i ___________ euros corresponents a l’Impost sobre el Valor Afegit.
____________, ___ de ________ de 2017
Signatura del licitador,
CLÀUSULA NOVENA. Garantia Provisional
Ateses les circumstàncies concurrents no es considera necessària l’exigència de prestació de garantia provisional per aquest contracte.
CLÀUSULA DESENA. Criteris d’Adjudicació
Per a la valoració de les propostes presentades s’aplicarà el següent barem objectiu:
1. Per inclusió de millores en el servei de neteja o manteniment, a raó de 4 punts per millora, fins a 16 punts.
Es consideraran les següents millores.
- L’aportació per part de l’adjudicatari de més operaris, ja sigui tot l’any o mig any, sobretot a la temporada d’estiu.
- L’aportació per part de l’adjudicatari d’algun tipus de maquinària per necessitats puntuals que puguin sorgir durant l’any.
- La neteja anual d’embornals.
- Una neteja bianual del torrent.
- El manteniment i reposició, bianual de papereres.
- La possibilitat de cobrir el servei alguns capvespres si hi ha una necessitat urgent, tant de neteja o de manteniment, compensant aquest servei amb les mateixes hores que el matí.
- Las aigualejos (neteja amb aigua a pressió) que en camió cisterna pugui fer l’adjudicatari a places o carrers durant els mesos d’estiu al nucli de Ferreries.
2. Experiència en neteja i manteniment a municipis, fins a 4 punts, a raó d’un punt per any.
3. Per cada una de les campanyes anuals d’imatge dels servei i informació al ciutadà, fins a 8 punts, a raó de 2 punts per campanya.
4. Per preu fins a 10 punts. Obtindrà els 10 punts l’oferta més baixa, i s’assignarà 1 punt menys en cada tram de 250 euros.
En qualsevol cas, no seran objecte de valoració aquells extrems presentats o proposats pel licitador que no estiguin prou fonamentats.
En tot cas, l’òrgan competent pot optar entre adjudicar el contracte a la proposició més avantatjosa, sense atendre exclusivament al seu valor econòmic o declarar desert el concurs.
CLÀUSULA ONZENA. Mesa de Contractació
La Mesa de Contractació estarà formada de la següent manera:
- El Sr. Josep Carreres Coll, com a President de la Mesa.
- La Sra. Enriqueta Camps Cardona, Vocal.
- El Sr. Vicent Coll Pons, Vocal
- El Sr. Juan Florit Vidal, interventor de la Corporació, Vocal.
- El Sr. Miguel Angel Cardona Doyle secretari interí de la Corporació.
- La Sra. Teresa Garrido Sastre, que actuarà com a secretària de la Mesa, amb veu i sense vot.
CLÀUSULA DOTZENA. Prerrogatives de l’Administració
L’òrgan de contractació, de conformitat amb l’article 210 del Text Refós de la Llei de Contractes del Sector Públic, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, ostenta les prerrogatives següents:
a) Interpretació del contracte.
b) Resolució dels dubtes que ofereix el seu compliment.
c) Modificació del contracte per raons d’interès públic.
d) Acordar la resolució del contracte i determinar-ne els efectes.
En tot cas es concedirà audiència al contractista, tot seguint els tràmits que preveu l’article 211 del Text Refós de la Llei de Contractes del Sector Públic, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre.
CLÀUSULA TRETZENA. Obertura de proposicions
La Mesa de Contractació es constituirà el tercer dia hàbil després de la finalització del termini de presentació de les proposicions, en acte intern i previ, a les 8.30 hores, per procedir a l’obertura dels Sobres «A» i qualificar la documentació administrativa continguda en aquests.
La Mesa podrà concedir, si ho estima convenient, un termini no superior a tres dies perquè el licitador corregeixi els defectes o omissions esmenables observats en la documentació presentada.
Posteriorment, en acte públic, a partir de les 9.00 hores del mateix tercer dia hàbil,si no hi ha correcció de defectes o esmenes, es procedirà a l’obertura i examen dels sobres «B», i avaluarà les proposicions mitjançant els criteris de valoració que es recullen en aquests plecs.
Després de la lectura de les diferents proposicions, la Mesa sol·licitarà els informes tècnics que consideri convenients, per a la valoració d’aquestes d’acord amb els criteris i les ponderacions establertes en aquest Plec.
CLÀUSULA CATORZENA. Requeriment de Documentació
Atesa la valoració dels criteris la ponderació dels quals és automàtica (Sobre «B»)- previs els informes tècnics que es creguin oportuns, si escau- la Mesa de Contractació proposarà l’adjudicatari del contracte, la qual adjudicació ha d’incloure, en tot cas, la ponderació dels criteris d’adjudicació del contracte.
L’òrgan de contractació requerirà al licitador que hagi presentat l’oferta econòmicament més avantatjosa perquè, en el termini de deu dies hàbils, a comptar des del següent en què rebi el requeriment, presenti la documentació justificativa d’estar al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social o autoritzi a l’òrgan de contractació per obtenir de forma directa l’acreditació d’allò, de disposar efectivament dels mitjans que s’hagi compromès a dedicar o adscriure a l’execució del contracte conforme a l’article 64.2 del Text Refós de la Llei de Contractes del Sector Públic, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, i d’haver constituït la garantia definitiva que sigui procedent.
CLÀUSULA QUINZENA. Garantia Definitiva
El licitador que hagi presentat l’oferta econòmicament més avantatjosa acreditarà la constitució de la garantia del 5% de l’import d’adjudicació, exclòs l’Impost sobre el Valor Afegit.
Aquesta garantia es podrà presentar en alguna de les formes següents:
a) En efectiu o en valors de Deute Públic, amb subjecció, en cada cas, a les condicions establertes en les normes de desenvolupament d’aquesta Llei. L’efectiu i els valors d’immobilització dels valors anotats es dipositaran en la Caixa General de Dipòsits o en les seves sucursals enquadrades en les Delegacions d’Economia i Hisenda, o en les Caixes o establiments públics equivalents de les Comunitats Autònomes o Entitats locals contractants davant les quals hagin de sortir efectes, en la forma i amb les condicions que les normes de desplegament d’aquesta Llei estableixin.
b) Mitjançant aval, prestat en la forma i condicions que estableixen les normes de desplegament d’aquesta Llei, per algun dels bancs, caixes d’estalvis, cooperatives de crèdit, establiments financers de crèdit i societats de garantia recíproca en la lletra a) anterior.
c) Mitjançant contracte d’assegurança de caució, celebrat en la forma i condicions que les normes de desenvolupament d’aquesta Llei estableixin, amb una entitat asseguradora autoritzada per operar en el ram. El certificat de l’assegurança s’ha de lliurar en els establiments assenyalats en la lletra a) anterior.
La garantia no serà retornada o cancel·lada fins que s’hagi produït el venciment del termini de garantia i el compliment satisfactori del contracte.
Aquesta garantia respondrà als conceptes inclosos en l’article 100 del Text Refós de la Llei de Contractes del Sector Públic, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre.
CLÀUSULA SETZENA. Adjudicació del Contracte
Rebuda la documentació sol·licitada, l’òrgan de contractació adjudicarà el contracte dins dels cinc dies hàbils següents a la recepció de la documentació.
En cap cas es podrà declarar deserta una licitació quan existeixi alguna oferta o proposició que sigui admissible d’acord amb els criteris que consten en el plec.
L’adjudicació serà motivada i es notificarà als candidats o licitadors i es publicarà simultàniament en el perfil de contractant.
La notificació contindrà, en tot cas, la informació necessària per permetre al licitador exclòs o al candidat descartat interposar recurs suficientment fundat contra la decisió d’adjudicació. En particular expressarà els extrems següents:
En relació amb els candidats descartats, l’exposició resumida de les raons per les quals s’ha desestimat la seva candidatura.
Respecte els licitadors exclosos del procediment d’adjudicació, també en forma resumida, les raons per les quals no s’ha admès la seva oferta.
En tot cas, el nom de l’adjudicatari, les característiques i avantatges de la proposició de l’adjudicatari determinants per seleccionar l’oferta d’aquest amb preferència a la de la resta dels licitadors les ofertes dels quals hagin estat admeses.
En la notificació i en el perfil de contractant s’indicarà el termini en què cal procedir a la seva formalització.
La notificació es farà per qualsevol dels mitjans que permeten deixar constància de la seva recepció per part del destinatari. En particular, podrà efectuar-se per correu electrònic a l’adreça que els licitadors o candidats van designar en presentar les seves proposicions, en els termes establerts en l’article 28 de la Llei 11/2007, de 22 de juny, d’Accés Electrònic dels ciutadans als Serveis Públics.
CLÀUSULA DISSETENA. Formalització del Contracte
La formalització del contracte en document administratiu s’efectuarà en els quinze dies hàbils següents a comptar des de la data de la notificació de l’adjudicació; aquest document constituirà títol suficient per accedir a qualsevol registre públic.
El contractista podrà sol·licitar que el contracte s’elevi a escriptura pública, i seran a càrrec seu les despeses corresponents.
CLÀUSULA DIVUITENA. Drets i Obligacions de l’Adjudicatari
El contracte s’ha d’executar amb subjecció al que estableixin les seves clàusules i els presents plecs de clàusules administratives, tot de conformitat així mateix amb les instruccions que per a la seva interpretació doni al contractista l’òrgan de contractació, a través del batle, regidor o tècnic municipal designat a l’efecte.
El contractista és responsable de la qualitat tècnica dels treballs que dugui a terme i de les prestacions i serveis realitzats, així com també de les conseqüències que es dedueixin per a l’Administració o per a tercers de les seves omissions, errors, mètodes inadequats o conclusions incorrectes en l’execució del contracte.
L’adjudicatari no podrà excusar la manca de personal per interrompre o retardar el servei i haurà de disposar, en tot moment, de tots els elements necessaris per a l’execució dels treballs.
L’adjudicatari haurà de facilitar a l’ajuntament de Ferreries la informació pertinent i suficient que permeti comprovar els treballadors de la plantilla i identificar els responsables de cada treball.
Llevat dels empleats municipals, el personal adscrit al servei treballarà per compte de l’adjudicatari, constituint amb aquest una relació laboral i quedant obligat l’adjudicatari al compliment de les disposicions vigents en matèria laboral, de seguretat social i de prevenció de riscos laborals així com quants drets i obligacions es derivin de la relació contractual entre empleat i ocupador. L’empresa contractista assumeix l’obligació d’exercir de manera real, efectiu i continu, sobre el personal integrant de l’equip de treball encarregat de l’execució del contracte, el poder de direcció inherent a tot empresari.
Extingit el contracte de serveis, l’ajuntament de Ferreries no assumirà els contractes de treball que pogués haver concertat l’adjudicatari en l’exercici de la seva activitat empresarial.
L’empresa de neteja designarà a una persona encarregada, integrada dins la seva pròpia plantilla, del bon funcionament, qualitat i eficiència de la prestació del servei, a través de la qual l’ajuntament de Ferreries mantindrà les corresponents relacions respecte al servei.
El personal de l’empresa adjudicatària haurà d’anar correctament uniformat i identificat.
Són obligacions específiques del contractista, a més de les pròpies i inherents ja disposades en les precedents clàusules dels present plecs, les següents:
- El contractista està obligat a dedicar o adscriure a l’execució del contracte els mitjans personals o materials suficients per a això (article 64.2 del Text Refós de la Llei de Contractes del Sector Públic, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre).
- Despeses exigibles al contractista. Són a càrrec del contractista, les despeses i impostos de l’anunci o anuncis d’adjudicació fins al límit màxim de 1.000 euros de la formalització del contracte, així com qualssevol altres que resultin d’aplicació, segons les disposicions vigents en la forma i quantia que aquestes assenyalin.
- El contractista està obligat al compliment dels requisits previstos en l’article 227 del Text Refós de la Llei de Contractes del Sector Públic, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, per als supòsits de subcontractació.
CLÀUSULA DINOVENA. Revisió de Preus
Atès el que disposa l’article 89 del TRLCSP, el preu d’aquest contracte no serà objecte de revisió.
CLÀUSULA VINTENA. Termini de Garantia
L’objecte del contracte quedarà subjecte a un termini de garantia d’un any, a comptar des de la data de recepció o conformitat del treball, termini durant el qual l’Administració podrà comprovar que el treball realitzat s’ajusta a les prescripcions establertes per a la seva execució i compliment i a allò estipulat en aquest Plec i en el de Prescripcions Tècniques. Transcorregut el termini de garantia sense que s’hagin formulat esmenes en els treballs executats, quedarà extingida la responsabilitat del contractista.
Si durant el termini de garantia s’acredités l’existència de vicis o defectes en els treballs efectuats, l’òrgan de contractació tindrà dret a reclamar al contractista que els esmeni.
CLÀUSULA VINT-I-UNENA. Execució del Contracte
El contracte s’executarà amb subjecció a allò establert en aquest plec de condicions i d’acord amb les instruccions que l’òrgan de contractació donarà al contractista per a la seva interpretació. Per tant, l’execució del contracte es realitzarà a risc i ventura del contractista.
Si els serveis no es troben en condicions de ser rebuts, es deixarà constància expressa de tal circumstància i es donaran les instruccions precises al contractista perquè esmeni els defectes observats o procedeixi a una nova execució,. Si malgrat això, els treballs efectuats no s’adeqüen a la prestació contractada, com a conseqüència de vicis o defectes imputables al contractista,l’Ajuntament podrà rebutjar-la, quedant exempta de l’obligació de pagament i tenint dret, en el seu cas, a la recuperació del preu satisfet.
El contractista és responsable de tots els danys i perjudicis que siguin causats a tercers, com a conseqüència de les operacions que requereixi l’execució del contracte. Així mateix, serà igualment responsable dels danys i perjudicis per defectes o insuficiències tècniques del seu treball, o bé pels errors materials, les omissions i les infraccions de preceptes legals o reglamentaris en què el treball hagi incorregut.
CLÀUSULA VINT-I-DOSENA. Modificació del Contracte
S’aplicarà als casos i amb els límits establerts en l’article 107 del mateix text legal i d’acord amb el procediment de l’article 108.
En la resta de supòsits, si fos necessari que la prestació s’executés de forma diferent a la pactada, inicialment es procedirà a la resolució del contracte en vigor i a la celebració d’un altre sota les condicions pertinents.
El disposat en aquest article s’entén sense perjudici de l’establert a l’article 211 del TRLCSP per el cas de modificacions que afectin als contractes administratius.
CLÀUSULA VINT-I-TRESENA. Penalitats per Incompliment
- Quan el contractista, per causes imputables a ell mateix, incorri en demora respecte del compliment del termini total, l’Administració podrà optar indistintament per la resolució del contracte o per la imposició de les penalitats diàries en la proporció de 0,20 euros per cada 1.000 euros del preu del contracte.
Cada vegada que les penalitats per demora assoleixin un múltiple del 5% del preu del contracte, l’òrgan de contractació estarà facultat per resoldre’l o acordar la continuïtat de l’execució amb imposició de noves penalitats.
- Quan el contractista, per causes imputables a ell mateix, incompleixi l’execució parcial de les prestacions definides en el contracte l’Administració podrà optar, indistintament, per resoldre’l o per la imposició de les penalitats establertes anteriorment.
- Quan el contractista hagi incomplert l’adscripció a l’execució del contracte de mitjans personals o materials suficients per a això, s’imposaran penalitats que hauran de ser proporcionals a la gravetat de l’incompliment i la seva quantia no podrà ser superior al 10% del pressupost del contracte.
Les penalitats s’imposaran per acord de l’òrgan de contractació, adoptat a proposta del responsable del contracte si s’ha designat, que serà immediatament executiu, i es faran efectives mitjançant deducció de les quantitats que, en concepte de pagament total o parcial, s’hagin d’abonar al contractista o sobre la garantia que, si s’escau, s’hagi constituït, quan no puguin deduir-se de les certificacions esmentades.
CLÀUSULA VINT-I-QUATRENA. Resolució del Contracte
La resolució del contracte tindrà lloc en els supòsits que s’assenyalen en aquest Plec i en els fixats en els articles 223, 224, 225, 237 i 308 del Text Refós de la Llei de Contractes del Sector Públic, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, i s’acordarà per l’òrgan de contractació, d’ofici o a instància del contractista.
Quan el contracte es resolgui per culpa del contractista, es confiscarà la garantia definitiva, sense perjudici de la indemnització pels danys i perjudicis originats a l’Administració, en el qual excedeixi l’import de la garantia.
CLÀUSULA VINT-I-CINQUENA. Règim Jurídic del Contracte
Aquest contracte té caràcter administratiu i la seva preparació, adjudicació, efectes i extinció es regirà per allò que estableixi aquest Plec, i en tot el que aquest no preveu, serà d’aplicació el Text Refós de la Llei de Contractes del Sector Públic, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, el Reial Decret 817/2009, de 8 de maig, pel qual es desplega parcialment la Llei 30/2007, de 30 d’octubre, de Contractes del Sector Públic, i el Reial Decret 1098/2001, de 12 d’octubre, pel qual s’aprova el Reglament General de la Llei de Contractes de les Administracions Públiques i estigui vigent després de l’entrada en vigor del Reial Decret 817/2009; supletòriament, s’aplicaran les restants normes de dret administratiu, i en el seu defecte, les normes de dret privat.
L’Ordre jurisdiccional contenciós administratiu és el competent per resoldre les controvèrsies que se suscitin entre les parts en aquest contracte de conformitat amb allò que disposa l’article 21.1 del Text Refós de la Llei de Contractes del Sector Públic, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre.»
Ferreries, 19 d'octubre de 2017
El batle
Josep Carreres Coll