Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 11618
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, per a la qual es formula l’informe d’impacte ambiental del projecte d’ampliació d’escorxador comarcal d’Inca per a sacrifici d’aus i conills (T. M. Inca) promogut per Escorxador d’Inca SL (121a/2017)
Versió PDF
Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 9 d’octubre de 2017, i d’acord amb l’article 6 del Decret 29/2009, de 8 de maig d’organització, funcions i règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (endavant CMAIB) i l’Acord del Ple de la CMAIB sobre la delegació de competències del Ple en el seu President (BOIB núm. 168 de 14/11/2015),
RESOLC FORMULAR:
L’informe d’impacte ambiental del projecte d’ampliació d’escorxador comarcal d’Inca per a sacrifici d’aus i conills (T. M. Inca) promogut per Escorxador d’Inca SL. en els termes següents:
1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
El projecte es tramita com una avaluació d’impacte ambiental simplificada ja que l’article 14 de la llei 12/2016, de 17 d’agost d’avaluació ambiental a les Illes Balears, indica al seu punt 2.c que
Han de ser objecte d’avaluació d’impacte ambiental simplificada qualsevol modificació de les característiques d’un projecte de l’annex I o de l’annex II que pugui tenir efectes adversos significatius sobre el medi ambient
En aquest cas concret, el Grup 6, (Altres Indústries), de l’annex I, inclou les Instal·lacions per sacrificar o trossejar animals.
2. Descripció i ubicació del pla
El projecte consisteix en la construcció d’una nau on es crearan dues línies de sacrifici i evisceració per a aus i conills. La previsió de sacrifici és de 500 aus i 100 conills a la setmana, tot i que les instal·lacions estan dimensionades per permetre el processament de molts més animals si la demanda, com s’espera, s’incrementa en el futur. El projecte en sí se situa a un indret fortament alterat, a la mateixa parcel·la on es troba l’actual escorxador municipal d’Inca. El sòl està classificat com urbà amb ús Dotacional d’Infraestructures o Serveis Urbans pel PTI i com a Sistema General de comunicacions i infraestructures al PGOU d’Inca. Implica la construcció d’una nau de 6 metres d’altura màxima i 213.19 m2 de superfície, a més de la connexió amb els serveis necessaris. No afecta sòl protegit si bé es troba dins una APR municipal d’aqüífers amb vulnerabilitat mitjana. Es farà una connexió amb tub de PVC entre la nova nau i l’escorxador, de tal manera que els líquids produïts a la nau es tractin a la depuradora situada a l’escorxador.
3.Avaluació dels efectes previsibles
Els terrenys tenen una presència de vegetació gairebé vestigial, atès les característiques urbanes del sòl. Tampoc és hàbitat favorable a la presència de fauna protegida. Els impactes s’han avaluat correctament, essent el més rellevant la producció de residus orgànics líquids i sòlids. Els residus orgànics sòlids i la sang són lliurats a gestors autoritzats. Els líquids (aigües de neteja, escaldat, plomat, etc.) van al corrent d’aigües residuals. Pel que fa al nivell de renou produït es proposen una sèrie de mesures, així com un seguiment durant l’execució del Pla de Vigilància. Pel que fa al possible impacte paisatgístic, aquest sembla compatible: la parcel·la ja compta amb instal·lacions similars, està profundament alterada i es faran servir elements constructius contemplats al planejament municipal i integradors amb el paisatge dels voltants.
4. Consultes a les administracions publiques afectes i persones interessades
Ateses les característiques del projecte, no ha estat necessari realitzar consultes.
5. Anàlisi dels criteris de l’annex III de la Llei 21/2013
S’han analitzat el criteris de l’annex III de la Llei 21/2013 d'AA i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:
1. Característiques del projecte: El projecte consisteix en la construcció d’una nau per a la creació de dues línies de sacrifici i evisceració d’aus i conills. Es troba a la mateixa parcel·la on hi ha l’escorxador municipal d’Inca. Els residus seran lliurats a gestors autoritzats o bé, els que no calgui, aniran a la xarxa de clavegueram. Existirà una connexió mitjançant un tub de PVC de tal manera que els residus líquids que es generin aniran a la depuradora de l’escorxador, on seran tractats. Els terrenys estan totalment desproveïts de vegetació natural. No hi ha presència de fauna.
2. Ubicació del projecte: La nova nau es troba a sòl classificat com urbà pel PTI (ús dotacional Infraestructures o Serveis Urbans (Instal·lacions i Serveis)) i classificat com a Sistema general de comunicacions i infraestructures, segons el PGOU d’Inca. No afecta cap espai natural protegit per la LECO o el Pla Territorial, si bé es troba dins una APR municipal de contaminació d’aqüífers de vulnerabilitat mitjana.
3. Característiques del potencial impacte: Es tracta d'un projecte sense efectes transfronterers. S’avaluen els impactes durant la fase de construcció i funcionament (renous, residus, consum de recursos, moviments de terres, afecció al paisatge, etc.) i no es preveu que pugui generar impactes significatius ateses les característiques, la ubicació del projecte i les mesures protectores i correctores proposades.
Conclusions de l’informe d’impacte ambiental
Primer: No subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària l’ampliació de l’escorxador comarcal d’Inca per a sacrifici d’aus i conills (T. M. Inca) atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013 sempre que es compleixin les mesures correctores, protectores i compensatòries proposades a l’Estudi d’Impacte Ambiental i les següents condicions:
1.Cal classificar i tractar els residus sòlids líquids i sòlids generats durant la fase de funcionament de la nova nau d’acord amb el Reglament CE Nº 1069/2009, norma d’aplicació en l’actualitat, per tal d’evitar l’afectació del medi ambient.
2.Cal aplicar sistemes antivibratoris i amortidors a la maquinària de la nova nau per tal d’evitar l’excés de renou i mantenir-lo per sota dels nivells llindars que exigeix la normativa.
Segon. Es publicarà el present informe d’impacte ambiental a la seu electrònica de la CMAIB i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’AA. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al Subcomitè d’AIA.
Tercer. L’informe d’impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s’hagués procedit a l’autorització del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d’acord amb el que disposa l’article 47.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L’informe d’impacte ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l’acte, si és el cas, d’autorització de projecte, d’acord amb el que disposa l’article 47.6 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.
Palma, 17 d’octubre de 2017
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias