Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 11603
Notificació de Resolució de revocació de la resolució de concessió de l’ajuda i de declaració d’obligatorietat de reintegrament al beneficiari de l’ ajuda, IJA 76/2011, de data 15 de setembre de 2017, subvencions destinades a la instal·lació de joves agricultors

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Notificació de Resolució de revocació de la  resolució de concessió de l’ajuda i de declaració d’obligatorietat de reintegrament al beneficiari de l’ ajuda, (dades personals ocultes),  de data 15 de setembre  de 2017, a l’empara de la Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de 16 de novembre  de 2011, per la qual es convoquen per a l’exercici 2011, les subvencions destinades a la instal·lació de joves agricultors

D’acord amb  l’establert a l’article  59.5 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, modificada per la Llei 4/99, de 13 de gener,  ja que no s’ha pogut localitzar a l’ interessat, mitjançant aquest anunci es notifica a (dades personals ocultes) en relació a l’expedient IJA 76/2011  la línia d’ajudes  destinades a la instal·lació de joves agricultors.

Els expedients han estat tramitats pel Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) en compliment del que disposa l’article 43 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

El vicepresident del FOGAIBA, en data 15 de setembre de 2017, va signar la següent resolució,

EXPEDIENT NÚMERO: IJA 76/2011

LÍNIA D’AJUDES: Instal·lació joves agricultors

BENEFICIARI:(dades personals ocultes)(dades personals ocultes)

(dades personals ocultes)

RESOLUCIÓ DE REVOCACIÓ  DE LA RESOLUCIÓ DE CONCESSIÓ DE L’AJUDA I DE DECLARACIÓ D’OBLIGATORIETAT DE  REINTEGRAMENT.

ANTECEDENTS

1. En data de 12 de desembre de 2011, amb núm. de registre d’entrada 747, el Sr.(dades personals ocultes)  va presentar en el registre del FOGAIBA, una sol·licitud d’ajuda per poder acollir-se a la línia d’ajudes per a la incorporació de joves agricultors,  a l’empara de la Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de 16 de novembre de 2011 per la qual es convoquen, per a l’exercici 2011, les  subvencions destinades  a la instal·lació de joves agricultors.

2. L’esmentada ajuda  es va concedir  mitjançant Resolució del vicepresident del FOGAIBA de dia 26 de novembre de 2012, per un import de 34.132,00 euros, cofinançat pel FEADER en un 35%, pel MARM en un  40,00% i per la CAIB en un 25,00%,  d’acord amb la següent distribució:

  • 11.946,20 euros amb càrrec a la línia FEADER 050405011121004.
  • 13.652,80 euros amb càrrec a la línia MARM.
  • 8.533,00 euros amb càrrec a la CAIB.

3. L’esmentada Resolució de concessió de l’ajuda fou notificada a l’interessat el dia 4 de desembre de 2012.

4. En data de 4 de setembre de 2013, amb número de registre d’entrada 585, l’interessat va presentar la corresponent sol·licitud de pagament de l’ajuda concedida, la qual, una vegada revisada la documentació presentada així com verificada la correcta execució, fou pagada a l’interessat el  dia 11 d’abril de 2014 per un  import de 22.000,00 euros, degut a  què l’interessat tan sols va justificar  i executar les inversions objecte d’ajuda per un import d’ajuda de 22.000,00 euros.

5. En  data de 21 de març de 2016, es va notificar a l’interessat una comunicació per tal d’acreditar la comprovació del compliment dels compromisos de la sol·licitud d’ajuda, ja que com a beneficiari d’aquesta ajuda va assumir el compromís de dur a terme el pla empresarial i d’assolir a la seva explotació un determinat  volum de treball. Per tal de comprovar l’esmentat compliment, amb aquesta comunicació es requeria a l’interessat l’aportació, en el termini màxim d’un mes a partir de la recepció de la present comunicació, la següent documentació:

  • Declaració de renda 2014.
  • Justificant d’afiliació al Règim de la Seguretat Social corresponent per l’activitat agrària exercida a l’explotació.
  • Justificants d’haver assolit les competències i qualificació professional en un termini màxim de 24 mesos.

Es va informar a l’interessat que en el cas de no aportar l’esmentada documentació en el termini dalt indicat, es consideraria un incompliment de les obligacions definides a l’article desè de la convocatòria i, com a conseqüència, s’iniciarà el procediment de reintegrament de l’ajuda percebuda.

6. Transcorregut el termini legalment establert, l’ interessat no ha presentat la documentació requerida per tal de justificar el compliment dels compromisos per a l’obtenció de l’ajuda de referència.

7. En conseqüència, en data de 30 de març de 2017, el vicepresident del FOGAIBA va acordar l’inici del procediment de reintegrament per un import de 22.000,00 euros, import pagat indegudament a l’ interessat, així com de la revocació de la resolució de concessió de l’ajuda. Aquest Acord fou notificat a l’ interessat el dia 6 d’abril de 2017, concedint-li un termini d’audiència de 15 dies hàbils, comptadors des de l’endemà d’aquesta notificació per aportar quantes al·legacions, documents o informacions considerés adients per a la seva defensa.

8. En data de 28 d’abril de  2017, amb número de registre d’entrada 12329, l’ interessat va presentar un escrit d’al·legacions, en el qual manifesta el següent:

  • Que va presentar sol·licitud d’ajuda per a la instal·lació de joves agricultors.
  • Que ha rebut notificació de l’Acord d’inici de revocació de l’ajuda i de procediment de reintegrament.
  • Que en aquesta comunicació se li concedeix un termini de 15 dies hàbils per presentar al·legacions o documents.
  • Que per tal de justificar la condició d’agricultor aporta: declaracions renta anys 2012, 2013, 2014, 2015 i 2016, i un certificat de vida laboral.
  • Que la renta de l’any 2014 és negativa i se sol·licita que es faci la mitjan de tres dels darrers cinc anys.

I sol·licita que s’inclogui aquesta documentació dins el seu expedient amb la finalitat de continuar amb la tramitació de l’esmentat expedient.

FONAMENTS JURÍDICS

1. Resolució del president del FOGAIBA de 16 de novembre de 2011,  per la qual es convoquen,  per a l’exercici 2011,   subvencions destinades  a la instal·lació de joves agricultors.

2. Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 18 de desembre de 2007, per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears (BOIB 188 de 20 de desembre de 2007), modificada per l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 5 de juny de 2009 (BOIB núm. 86, d’11 de juny de 2009).

3. Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.

4. Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques.

5. Reglament d’Execució (UE) 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament i del Consell pel que respecte al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat..

6. Decret 75/2004, de 27 d’agost, pel qual es desenvolupen determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la CAIB.

7. Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del FOGAIBA.

8. Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 23 de desembre de 2005, per la qual es disposa que el FOGAIBA assumeix l’execució de la política de la conselleria d’Agricultura i Pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer a partir de l’1 de gener de 2006.

CONCLUSIONS

PRIMERA.-  En els  apartats  tercer i quart de la Resolució de la convocatòria s’estableixen els requisits i les condicions  que han de complir tant els beneficiaris com també les explotacions així com les actuacions subvencionables per poder ser beneficiari d’aquestes ajudes.

D’aquí es desprèn  que el beneficiari ha de presentar un pla empresarial, així com també s’ha de comprometre a exercir l’activitat agrària a l’explotació objecte de l’ajuda i a mantenir les inversions realitzades durant almenys cinc anys comptadors des de la data de la concessió de l’ajuda, així com mantenir els requisits i condicions exigibles pel que fa a les condicions de l’explotació i del beneficiari, durant el període esmentat.

A més, també s’estableix que si la instal·lació és a una explotació prioritària, el jove, en el seu pla empresarial, ha de demostrar que obtindrà de la seva explotació una renda procedent de les activitats agràries i complementàries igual o superior a l’Indicador Públic de Renda d’Efectes Múltiples (IPREM) anual, establert pel Reial decret llei 3/2004, de 25 de juny.

En relació a un dels requisits per poder ser beneficiari d’aquesta ajuda, es manifesta que s’han de posseir les competències i la qualificació professional adequades. No obstant això, es podrà concedir un termini màxim de 24 mesos, comptats a partir de la concessió de l’ajuda, per donar compliment al requisit esmentat quan necessiti un període d’adaptació per crear o reestructurar l’explotació, sempre que el pla empresarial prevegi aquesta necessitat. En tot cas, el termini esmentat no podrà superar els 24 mesos comptats des de la data d’instal·lació.

A més, també es desprèn que, en relació a l’explotació a la qual es vulgui incorporar,  haurà de complir, entre d’altres, el beneficiari s’haurà d’instal·lar en una explotació que requereixi un volum de treball equivalent almenys a una UTA o comprometre’s a arribar a aquest volum en un termini màxim de dos anys des de la seva instal·lació, si es realitza en una explotació agrària prioritària.

També cal destacar que s’estableix que els requisits generals esmentats, tan els requerits per al beneficiari com per a l’explotació, es mantindran durant un termini mínim de cinc anys, des del moment de la concessió.

SEGONA.- En  l’apartat Tercer de la Resolució de convocatòria, s’especifiquen els requisits que ha de complir  l’explotació a la qual es vulgui incorporar, concretament en el seu punt 2 c) es detalla que l’explotació a la qual s’accedeixi s’ha de trobar inscrita, abans de dictar-se la proposta de resolució, en el Registre general d’explotacions agràries de les Illes Balears. En el cas d’instal·lació en una nova explotació, en lloc d’inscripció definitiva es podrà admetre la inscripció provisional, sempre que quan s’hagi realitzat les inversions corresponents, es procedeixi a la seva inscripció definitiva. La comprovació d’aquest extrem, així com també la de la condició d’explotació agrària prioritària, serà realitzada d’ofici, excepte manifestació contrària del peticionari, ja que amb la presentació de la sol·licitud d’ajuda s’entén atorgada aquesta autorització.

TERCERA.- A l’apartat desè de la Resolució de la convocatòria s’estableixen les obligacions a les quals es comprometen els beneficiaris d’aquestes ajudes, d’entre les quals destaquen:

  • Desenvolupar el pla d’inversions en el període que esmenta la resolució administrativa per la qual es concedeix l’ajuda, així com també la part del pla empresarial complementària al pla d’inversions.
  • Exercir l’activitat agrària a l’explotació objecte de l’ajuda i mantenir les inversions realitzades durant almenys cinc anys comptats des de la data de concessió de l’ajuda; així com mantenir els requisits i condicions exigibles pel que fa a les condicions de l’explotació i beneficiari durant aquest període.

QUARTA.-  Per tal de justificar el compliment de les obligacions i compromisos establerts a l’apartat desè de la Resolució de convocatòria, es va notificar a l’ interessat  un requeriment d’aportació de documentació per acreditar i justificar l’esmentat compliment, la qual no ha estat presentada i això implica l’inici de procediment de reintegrament de l’ajuda percebuda, el qual fou notificat a l’interessat el dia 6 d’abril de  2017.

En conseqüència, l’interessat va presentar un escrit d’al·legacions al qual hi va adjuntar la documentació descrita en els antecedents dalt esmentats.

Una vegada revisada la documentació presentada, la qual ha estat presentada fora del termini legalment establert, ja que se li va concedir un termini d’esmena de deficiències del qual l’interessat no fa fer ús, es comprova que la Seguretat Social és incorrecte, a més també es comprova que l’explotació no consta com a prioritària en el RIA, i que a més no compleix perquè l’explotació sigui prioritària degut a les rentes que presenta. A més, cal destacar que l’interessat va estar de donat de baixa en el RIA des de l’any 2014 fins l’any 2017.

Per això, es desprèn que el beneficiari incompleix el previst a l’apartat desè de la Resolució de la convocatòria, on s’estableixen les obligacions que han de complir els beneficiaris d’aquestes ajudes,  ja que entre d’altres, incompleix l’obligació d’exercir l’activitat agrària a l’explotació objecte de l’ajuda i  mantenir les inversions realitzades durant almenys cinc anys comptats des de la data de concessió de l’ajuda, així com mantenir els requisits i condicions exigibles pel que fa a les condicions de l’explotació i beneficiari durant aquest període.

CINQUENA.- Tal i com disposa l’article 43 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pertoca la revocació de la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió vàlida i ajustada a dret, el beneficiari incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l’eficàcia de l’acte de concessió de la subvenció; i que, com a conseqüència d’aquesta revocació, queda sense efecte, totalment o parcialment,  l’acte de concessió i pertoca el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament.

SISENA.- L’article  7 del Reglament d’Execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014,  disposa que en el supòsit de pagament indegut, el beneficiari  quedarà obligat a reemborsar aquest import més els interessos de demora corresponents, els quals es calcularan en funció del termini transcorregut entre la finalització del termini de pagament pel beneficiari indicat en l’ordre de recuperació, que no podrà fixar-se en més de 60 dies, i la data de reembors o deducció. I que el tipus d’interès aplicable es calcularà d’acord amb la normativa nacional d’aplicació.

SETENA.- De conformitat amb l’article 45 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considera al Sr. (dades personals ocultes), amb NIF (dades personals ocultes) com a responsable de l’obligació de reintegrament de la quantitat de 22.000,00  euros, import corresponent a l’ajuda concedida que l’ interessat  va cobrar indegudament, més els interessos de demora corresponents.

Atesa la Proposta de dia 12 de setembre  de 2017  del cap de servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural, i en virtut del que disposa l’Acord del Consell de Direcció del FOGAIBA i la corresponent Resolució del president del FOGAIBA, ambdós de dia 15 de juny de 2010;

RESOLC

PRIMER.- Revocar  la Resolució del vicepresident del FOGAIBA de dia 26 de novembre de 2012, per la qual es concedeix una ajuda a (dades personals ocultes),  amb NIF (dades personals ocultes), a l’empara de la línea d’ajudes  per a la instal·lació de joves agricultors.

SEGON.- Declarar l’obligació de reintegrament, perquè  es va abonar a (dades personals ocultes), amb NIF (dades personals ocultes),  un import indegut de 22.000,00 euros corresponents al pagament de l’ajuda concedida, però degut a l’incompliment de les obligacions i els compromisos exigits per la normativa d’aplicació,  s’ha produït un pagament indegut per un import de 22.000,00 euros, i d’acord amb la normativa dalt esmentada, es considera a l’ interessat  com a responsable del seu reintegrament, més els interessos de demora corresponents, en les condicions establertes a la normativa d’aplicació al cas.

TERCER.-  Informar a l’  interessat que la devolució de l’import a reintegrar efectuada durant la tramitació del present procediment de reintegrament produirà l’arxiu de les actuacions, prèvia justificació documental de la devolució davant l’Òrgan Gestor (mitjançant la Carta de Pagament que s’adjunta i la documentació original).

Segons el Reglament General de Recaptació (Reial decret 939/2005, de 29 de juliol), en relació amb l’article 62.2 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, els terminis voluntaris per efectuar l’ingrés són:

  • Les notificacions rebudes entre els dies 1 i 15 de cada mes: des del dia de la notificació fins al dia 20 del mes següent o hàbil posterior immediat.
  • Les notificacions rebudes entre els dies 16 i darrer de cada mes: des del dia de la notificació fins al dia 5 del segon mes posterior  o hàbil posterior immediat.

A més, informar a l’ interessat que si efectua la devolució de l’import a reintegrar dins el termini voluntari, no se li reclamaran els corresponents interessos de demora.

QUART.-  Notificar aquesta Resolució a l’ interessat, indicant-li que contra aquesta podrà interposar recurs d’alçada   davant el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca  en el termini d’un mes comptador a partir del dia següent al de la seva notificació, d’acord amb l’establert a l’article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i als articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment administratiu comú de les Administracions Públiques.

Palma, 15 de setembre de 2017

El vicepresident del FOGAIBA

Mateu Ginard Sampol”

Palma, 13 d’octubre de 2017

El director gerent del FOGAIBA,

Guillem Rosselló Alcina