Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE SERVEIS SOCIALS I COOPERACIÓ
Núm. 11509
Resolució informativa de la consellera de Serveis Socials i Cooperació de 18 d’octubre de 2017 per la qual es convoca el primer concert social per a la reserva de places del servei d’acompanyament per a joves que han estat subjectes a mesures administratives
Versió PDF
Fets
1. En data 26 d’abril de 2016, la consellera de Serveis Socials i Cooperació va dictar la Resolució per la qual es desplega el règim jurídic de l’acció concertada amb entitats prestadores de serveis socials. Aquesta Resolució es publicà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 55, de 3 de maig de 2016.
2. L’annex 1 de la resolució esmentada, que estableix els serveis susceptibles de prestar-se en règim de concert social entre tots els que integren la Cartera bàsica de serveis socials, no recull el servei d’acompanyament per a joves que han estat subjectes a mesures administratives. No obstant això, la mateixa resolució estableix que la relació de serveis susceptibles de prestar-se en règim de concert social es pot modificar mitjançant la resolució que aprovi la convocatòria de cada concert. D’altra banda, el punt 2.2.7 de l’annex del Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s’aprova la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2017-2020, sí que recull aquest servei. Per això, el punt primer d’aquesta Resolució informativa disposa que s’inclou el servei d’acompanyament per a joves que han estat subjectes a mesures administratives, prestació inclosa en la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2017-2020, com a servei social susceptible de prestar-se en règim de concert social.
3. En data 28 d’agost de 2017, la directora general de Menors i Famílies va emetre l’informe justificatiu relatiu a la necessitat i la urgència de concertar la reserva de 125 places del servei d’acompanyament per a joves que han estat subjectes a mesures administratives.
Fonaments de dret
La Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
La Llei 7/2015, de 10 d’abril, per la qual s’estableix el marc regulador dels processos d’autonomia personal de menors que han estat sotmesos a una mesura de protecció o reforma.
La Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, i en especial el títol III, referent a la distribució competencial en matèria de serveis socials.
La Llei 17/2006, de 13 de novembre, integral de l’atenció i dels drets de la infància i l’adolescència de les Illes Balears, que en l’article 6.2 in fine assenyala que, en l’atenció, el seguiment i el suport s’han d’assegurar de manera prioritària, puntual, completa i coordinada pels respectius programes, serveis i recursos, tant durant l’execució de les mesures que preveu aquesta Llei com una vegada finalitzades, i han de contribuir a la culminació o al reforçament del procés d’integració familiar i social.
La Llei 10/2006, de 26 de juliol, de la joventut de les Illes Balears, que en els títols II i III regula el conjunt de polítiques de promoció i integració de la joventut, definides com totes les actuacions i iniciatives destinades a possibilitar-ne l’emancipació i el desenvolupament personal, i també a promoure’n i fomentar-ne la integració i la participació efectives en la vida política, econòmica, social i cultural.
La Llei 3/2003, de 26 de novembre, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
La Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears.
El Decret 40/2017, de 25 d’agost, sobre els criteris d’autorització i acreditació dels serveis per a joves en procés d’emancipació, i de regulació de la renda d’autonomia personal per a joves que han estat sotmesos a mesures de justícia juvenil.
El Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s’aprova la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2017-2020 i s’estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals. El finançament de la Cartera correspon a l’Administració autonòmica.
El Decret 18/2015, de 10 d’abril, pel qual s’estableixen els principis generals als quals s’han de sotmetre els concerts socials.
El Decret 6/2017, de 7 d’abril, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s’estableix l’estructura de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
El Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
La Resolució de la consellera de Serveis Socials i Cooperació de 26 d’abril de 2016 per la qual es desplega el règim jurídic de l’acció concertada amb entitats prestadores de serveis socials.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Incloure el servei d’acompanyament per a joves que han estat subjectes a mesures administratives, prestació inclosa en la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2017-2020, com a servei social susceptible de prestar-se en règim de concert social.
2. Convocar el concert social per a la reserva de 125 places del servei d’acompanyament per a joves que han estat subjectes a mesures administratives, per als anys 2017 i 2018, i establir el procediment de tramitació de la convocatòria, d’acord amb l’annex.
3. Acreditar la urgència del concert social del servei d’acompanyament per a joves que han estat subjectes a mesures administratives, d’acord amb l’informe justificatiu de la directora general de Menors i Famílies de 28 d’agost de 2017.
4. Aprovar el Plec general de condicions tècniques per a la concertació de 125 places del servei d’acompanyament per a joves que han estat subjectes a mesures administratives, per als anys 2017 i 2018, que es pot consultar a la pàgina web de la Direcció General de Menors i Famílies (http://serveissocialsicooperacio.caib.es).
5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Serveis Socials i Cooperació en el termini d’un mes comptador des de l’endemà que s’hagi publicat, d’acord amb l’article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà que s’hagi publicat la Resolució, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 18 d’octubre de 2017
La consellera
Fina Santiago Rodríguez
ANNEX
Convocatòria del primer concert social per a la gestió, l’organització i el seguiment del servei d’acompanyament per a joves que han estat subjectes a mesures administratives, per als anys 2017 i 2018
1. Objecte i àmbit d’aplicació
1.1. Es regula el procediment de convocatòria del concert social dels serveis per a la gestió, l’organització i el seguiment del servei d’acompanyament per a joves que han estat subjectes a mesures administratives, per a entitats sense afany de lucre. Es dicta a l’empara del Decret 18/2015, de 10 d’abril, pel qual s’estableixen els principis generals als quals s’han de sotmetre els concerts socials, específicament d’acord amb la disposició transitòria primera, perquè es tracta de serveis contractats per l’Administració fins al 31 d’octubre de 2017 que no disposen de l’acreditació definitiva.
1.2. Se subjecten a aquest procediment els concerts de places per a la gestió, l’organització i el seguiment del servei d’acompanyament per a joves que han estat subjectes a mesures administratives, en l’àmbit territorial de l’illa de Mallorca.
2. Òrgan instructor
L’òrgan instructor del procediment és la Direcció General de Menors i Famílies.
3. Lloc i termini de presentació de sol·licituds
3.1. El termini per presentar les sol·licituds és de set dies hàbils comptadors des de l’endemà que s’hagi publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
3.2. Les sol·licituds, degudament emplenades, s’han de presentar a la seu de la Direcció General de Menors i Famílies (c/ de Sant Joan de la Salle, 4 B, de Palma), a la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació (plaça de la Drassana, 4, de Palma) o als llocs que determinen l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 37.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Si la sol·licitud s’envia per correu, la documentació corresponent s’ha de presentar en un sobre obert, de manera que l’exemplar destinat a la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació (Direcció General de Menors i Famílies) es dati i se segelli abans de certificar-se, d’acord amb l’article 31 del Reial decret 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament que regula la prestació dels serveis postals (Butlletí Oficial de l’Estat núm. 313, de 31 de desembre). En cas que l’oficina de Correus no dati i segelli la sol·licitud, s’entén com a data vàlida de presentació la d’entrada en el Registre General de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació.
Si la sol·licitud es presenta a un lloc diferent de la seu de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació (Direcció General de Menors i Famílies), s’ha d’enviar per fax (al 971 17 64 16) o correu electrònic (serveidefamilia@dgmenors.caib.es) el full de la sol·licitud, amb el segell de registre d’entrada, a la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació (Direcció General de Menors i Famílies), en el termini màxim de les 24 hores següents a la fi del termini hàbil de presentació. De la mateixa manera, si s’envia per correu certificat, s’ha d’enviar per fax o correu electrònic el full de la sol·licitud, datat i segellat per l’oficina de Correus, en què consti que s’ha tramès dins el termini hàbil de presentació.
4. Requisits de les entitats
4.1. Atès que els serveis per a la gestió, l’organització i el seguiment del servei d’acompanyament per a joves que han estat subjectes a mesures administratives de les Illes Balears no disposen de l’acreditació definitiva, les entitats han de complir els requisits següents:
a. Estar autoritzades de conformitat amb la normativa d’aplicació.
b. Haver sol·licitat l’acreditació dels serveis a l’Administració, de conformitat amb el que estableix l’article 9 del Decret 40/2017, en relació amb el segon punt de la disposició transitòria primera del Decret 18/2015.
c. Acreditar la solvència financera de conformitat amb l’annex 3 d’aquesta convocatòria.
d. Acreditar la solvència tècnica de conformitat amb l’annex 4 d’aquesta convocatòria.
e. Haver prestat el servei d’acompanyament per a joves que han estat subjectes a mesures administratives o judicials mitjançant la modalitat de contracte amb l’Administració durant l’any 2017.
f. Acreditar una experiència en l’execució de serveis d’emancipació adreçats a joves igual o superior a dos anys.
4.2. Així mateix, les entitats han de complir els requisits mínims que s’estableixen en desplegament del títol VII de la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, així com els requisits que fixa l’article 5 del Decret 18/2015, excepte pel que fa a l’acreditació.
5. Documentació que s’ha de presentar
5.1. Les entitats interessades que compleixin els requisits que estableix el punt 4 d’aquesta convocatòria han de formular una sol·licitud, d’acord amb el model general establert en l’annex 3.3 de la Resolució de la consellera de Serveis Socials i Cooperació de 26 d’abril de 2016, que ha de signar la persona representant legal de l’entitat. Aquest model de sol·licitud també es troba disponible al web http://serveissocialsicooperacio.caib.es.
5.2. Les entitats han de presentar una sol·licitud per a la totalitat del servei i per al nombre de places que ofereixin per concertar amb l’Administració.
5.3. A la sol·licitud s’ha d’adjuntar la documentació següent:
a. Sol·licitud d’acreditació degudament registrada.
b. Document acreditatiu d’una experiència en l’execució de serveis d’emancipació adreçats a joves igual o superior a dos anys.
c. Certificat emès per l’Administració contractant que acrediti la data d’adjudicació i el període d’execució del contracte subscrit de conformitat amb el punt 4.1.e d’aquesta convocatòria.
d. Certificat d’autorització del servei emès pel Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears, en el qual es faci constar el nombre total de places autoritzades.
e. Declaració responsable que l’entitat no està sotmesa a les prohibicions de contractar amb l’Administració, d’acord amb l’article 60 del Text refós de la Llei de contractes del sector públic, ni a cap dels supòsits de prohibició per ser beneficiària de subvencions, establerts en els apartats 1 i 2 de l’article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, i en la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.
f. Declaració responsable de solvència financera (annex 2), disponible al web http://serveissocialsicooperacio.caib.es.
g. Declaració responsable de solvència tècnica (annex 3), disponible al web http://serveissocialsicooperacio.caib.es.
h. Certificat d’estar al corrent en les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.
i. Acreditació de la titularitat de l’equipament o el centre on es duu a terme el servei, o de disponibilitat per qualsevol títol jurídic vàlid per un període no inferior a un any.
j. Declaració del nombre total de places autoritzades i disponibles, signada per la direcció del servei, amb especificació de les contractades actualment amb l’Administració i del període d’execució del contracte.
5.4. La presentació de la sol·licitud suposa que l’entitat autoritza els tècnics de la Direcció General de Menors i Famílies perquè puguin demanar a altres administracions qualsevol documentació, les dades i els informes que considerin necessaris per tramitar l’expedient.
6. Tramitació dels concerts
6.1. Els serveis tècnics de la Direcció General de Menors i Famílies han d’examinar les sol·licituds i la documentació que s’hi adjunta per determinar si compleixen els requisits que estableix la convocatòria.
6.2. L’entitat pot sol·licitar, com a màxim, el nombre de places que hagi estat objecte de contracte administratiu durant l’any 2017.
6.3. En el cas que la sol·licitud no compleixi els requisits legals o els que exigeix aquesta convocatòria, o no incorpori la documentació esmentada en l’apartat anterior, es requerirà l’entitat interessada perquè, en el termini de deu dies hàbils, esmeni el defecte o aporti la documentació que hi manca, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s’ha de dictar en els termes que preveu l’article 21 de la Llei 39/2015.
6.4. Atès que hi ha disponibilitat pressupostària suficient per atendre tota la demanda de places per al servei objecte del concert, no és necessari constituir una comissió avaluadora ni establir criteris de preferència.
7. Formalització dels concerts
7.1. Els concerts que s’estableixen a l’empara d’aquesta convocatòria s’han de formalitzar mitjançant un document administratiu en el qual es facin constar els drets i les obligacions recíprocs, així com les característiques concretes del servei i altres circumstàncies derivades de la Llei 4/2009, dels decrets de desplegament i d’aplicació d’aquesta Llei, i del Plec general de condicions tècniques del concert.
7.2. Aquests concerts s’han de subscriure per un any.
7.3. En el moment de formalitzar el concert, s’ha de presentar una declaració responsable que es continuen complint els requisits exigits per poder concertar el servei.
8. Places i distribució territorial
La previsió del nombre total màxim de places per concertar és de 125 en l’àmbit territorial de l’illa de Mallorca.
9. Vigència del concert
El règim de concert s’iniciarà l’1 de novembre de 2017 o en la data que es formalitzi, si és posterior, i finalitzarà el 31 d’octubre de 2018.
10. Pressupost i preu màxim del servei
10.1. L’import màxim estimat per assignar és de 374.400,00 € (IVA exempt). En tot cas, aquest valor estimat té caràcter orientatiu i no vinculant. La despesa real quedarà limitada pel nombre total de places que ofereixin les entitats i pels serveis que requereixi efectivament l’Administració.
10.2. Aquest import s’indica únicament a efectes de publicitat i no suposa cap compromís de despesa. Per això, no consta cap consignació pressupostària, que s’haurà d’acreditar en el moment en què es materialitzi el servei de concert.
10.3. El preu de referència màxim per plaça i persona usuària, d’acord amb l’informe de preus emès per la Direcció General de Menors i Famílies el 28 d’agost de 2017, és de 249,60 euros mensuals.
11. Condicions tècniques d’execució
11.1. Les condicions tècniques d’execució s’han d’ajustar al Decret 40/2017, de 25 d’agost, sobre els criteris d’autorització i acreditació dels serveis per a joves en procés d’emancipació, i de regulació de la renda d’autonomia personal per a joves que han estat sotmesos a mesures de justícia juvenil.
11.2. El Plec general de condicions tècniques detalla l’objecte, els drets i les obligacions d’ambdues parts, els serveis que s’han de prestar, els criteris d’intervenció amb les persones usuàries, el règim de prestació del servei, els mitjans que ha d’aportar l’entitat concertada i el sistema de coordinació amb l’Administració.
11.3. Les entitats han de disposar d’un programa informàtic per a la gestió de les places concertades.
12. Seguiment
12.1. Els tècnics dels serveis d’acompanyament són els responsables del seguiment dels casos atesos i s’han de coordinar amb la Direcció General de Menors i Famílies i els serveis socials comunitaris bàsics, de treball i educatius.
12.2. Els tècnics de la Direcció General de Menors i Famílies poden fer visites de comprovació del funcionament del servei i requerir-ne documentació quan ho considerin necessari.
12.3. L’entitat concertada ha de facilitar les actuacions de seguiment i comprovació que dugui a terme la Direcció General de Menors i Famílies.
12.4. Així mateix, l’entitat concertada ha de facilitar tota la informació que li requereixin l’òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.
13. Obligacions de les entitats concertades
El Plec general de condicions tècniques estableix les obligacions de les entitats concertades.
14. Penalitats
L’incompliment de les condicions previstes per a la prestació del servei pot donar lloc a la imposició de penalitzacions, d’acord amb el Plec general de condicions tècniques.
15. Criteris d’accés i llista d’espera
S’accedeix al servei d’acompanyament d’emancipació de conformitat amb el procediment establert en el Decret 40/2017.
16. Publicitat
16.1. Les entitats d’iniciativa privada acollides al concert social, juntament amb la seva denominació, han de fer constar en la documentació, en totes les comunicacions (informes, fulls, documents, tríptics de difusió, missatges electrònics, webs, insercions en premsa, articles a diaris i a revistes especialitzades) i en la publicitat la condició d’entitat concertada amb la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, segons les indicacions del Manual d’identitat corporativa que els facilitarà l’Administració, sempre amb el vistiplau de la Conselleria.
16.2. Les entitats d’iniciativa privada acollides al règim de concert social han de col·locar en un lloc visible de les seves instal·lacions la indicació “Servei d’acompanyament d’emancipació concertat amb el Govern de les Illes Balears” amb el logotip corresponent, que els proporcionarà la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació. Així mateix, s’ha de fer referència a aquesta circumstància en les comunicacions i en les relacions que estableixin per escrit amb les persones usuàries de les sessions concertades.
17. Prerrogatives de l’Administració
17.1. L’òrgan instructor del procediment de concertació té la prerrogativa d’interpretar-lo, resoldre’n els dubtes que sorgeixin durant el compliment, modificar-lo per raons d’interès públic, acordar-ne la resolució i determinar-ne els efectes.
17.2. Els acords que adopti l’òrgan instructor a partir de les prerrogatives esmentades posen fi a la via administrativa i són immediatament executius.
18. Causes d’extinció
Són causes d’extinció del concert social les que estableix l’article 34 del Decret 18/2015, de 10 d’abril de 2015, pel qual s’estableixen els principis generals als quals s’han de sotmetre els concerts socials.
19. Jurisdicció competent
La jurisdicció contenciosa administrativa és la competent per resoldre les qüestions litigioses relatives a la formalització d’aquest concert i també les sorgides entre les parts sobre la interpretació, la modificació, el compliment, els efectes i l’extinció.