Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE SERVEIS SOCIALS I COOPERACIÓ

Núm. 11508
Resolució informativa de la consellera de Serveis Socials i Cooperació de 18 d’octubre de 2017 per la qual es convoca el primer concert social del servei d’habitatge d’emancipació per a joves més grans de 18 anys que han estat tutelats per l’Administració

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. En data 26 d’abril de 2016, la consellera de Serveis Socials i Cooperació va dictar la Resolució per la qual es desplega el règim jurídic de l’acció concertada amb entitats prestadores de serveis socials. Aquesta Resolució es publicà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 55, de 3 de maig de 2016.

2. L’annex 1 de la resolució esmentada estableix els serveis susceptibles de prestar-se en règim de concert social entre tots els que integren la Cartera bàsica de serveis socials, el finançament de la qual correspon a l’Administració autonòmica, recollits en el Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s’aprova la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2017-2020 i s’estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals. Entre aquests serveis, l’apartat 2.2.8 recull el servei d’habitatge de transició per a joves més grans de 18 anys que han estat tutelats per l’Administració.

3. En data 28 d’agost de 2017, la directora general de Menors i Famílies va emetre l’informe justificatiu relatiu a la necessitat i la urgència de concertar 56 places del servei d’habitatge d’emancipació per a joves més grans de 18 anys que han estat tutelats per l’Administració.

Fonaments de dret

1. La Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. Llei 7/2015, de 10 d’abril, per la qual s’estableix el marc regulador dels processos d’autonomia personal de menors que han estat sotmesos a una mesura de protecció o reforma.

3. La Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, i en especial el títol III, referent a la distribució competencial en matèria de serveis socials.

4. La Llei 17/2006, de 13 de novembre, integral de l’atenció i dels drets de la infància i l’adolescència de les Illes Balears, que en l’article 6.2 in fine assenyala que, en l’atenció, el seguiment i el suport s’han d’assegurar de manera prioritària, puntual, completa i coordinada pels respectius programes, serveis i recursos, tant durant l’execució de les mesures que preveu aquesta Llei com una vegada finalitzades, i han de contribuir a la culminació o al reforçament del procés d’integració familiar i social.

5. La Llei 10/2006, de 26 de juliol, de la joventut de les Illes Balears, que en els títols II i III regula el conjunt de polítiques de promoció i integració de la joventut, definides com totes les actuacions i iniciatives destinades a possibilitar-ne l’emancipació i el desenvolupament personal, i també a promoure’n i fomentar-ne la integració i la participació efectives en la vida política, econòmica, social i cultural.

6. La Llei 3/2003, de 26 de novembre, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

7. La Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears.

8. El Decret 40/2017, de 25 d’agost, sobre els criteris d’autorització i acreditació dels serveis per a joves en procés d’emancipació, i de regulació de la renda d’autonomia personal per a joves que han estat sotmesos a mesures de justícia juvenil.

9. El Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s’aprova la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2017-2020 i s’estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals. El finançament de la Cartera correspon a l’Administració autonòmica.

10. El Decret 18/2015, de 10 d’abril, pel qual s’estableixen els principis generals als quals s’han de sotmetre els concerts socials.

11. El Decret 6/2017, de 7 d’abril, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s’estableix l’estructura de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

12. El Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

13. La Resolució de la consellera de Serveis Socials i Cooperació de 26 d’abril de 2016 per la qual es desplega el règim jurídic de l’acció concertada amb entitats prestadores de serveis socials.

Per tot això, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Convocar el concert social del servei d’habitatge d’emancipació per a joves més grans de 18 anys que han estat tutelats per l’Administració, per als anys 2017 i 2018, i establir el procediment de tramitació de la convocatòria, d’acord amb l’annex.

2. Acreditar la urgència del concert social del servei d’habitatge d’emancipació per a joves més grans de 18 anys que han estat tutelats per l’Administració, d’acord amb l’informe justificatiu de la directora general de Menors i Famílies de 28 d’agost de 2017.

3. Aprovar el Plec general de condicions tècniques per a la concertació de places del servei d’habitatge d’emancipació per a joves més grans de 18 anys que han estat tutelats per l’Administració, per als anys 2017 i 2018, que es pot consultar a la pàgina web de la Direcció General de Menors i Famílies (http://serveissocialsicooperacio.caib.es).

4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Serveis Socials i Cooperació en el termini d’un mes comptador des de l’endemà que s’hagi publicat, d’acord amb l’article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà que s’hagi publicat la Resolució, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma,  18 d’octubre  de 2017

La consellera
Fina Santiago Rodríguez

   

ANNEX
Convocatòria del primer concert social del
servei d’habitatge d’emancipació per a joves més grans de 18 anys que han estat tutelats per l’Administració per als anys 2017 i 2018

1. Objecte i àmbit d’aplicació

1.1. Es regula el procediment de convocatòria del concert social del servei d’habitatge d’emancipació per a joves més grans de 18 anys que han estat tutelats per l’Administració. Es dicta a l’empara del Decret 18/2015, de 10 d’abril, pel qual s’estableixen els principis generals als quals s’han de sotmetre els concerts socials, específicament d’acord amb la disposició transitòria primera, perquè es tracta de serveis contractats o subvencionats per l’Administració que no disposen de l’acreditació definitiva.

1.2. Se subjecten a aquest procediment els concerts de places del servei d’habitatge d’emancipació per a joves més grans de 18 anys que han estat tutelats per l’Administració, en l’àmbit territorial de l’illa de Mallorca.

2. Òrgan instructor

L’òrgan instructor del procediment és la Direcció General de Menors i Famílies.

 

3. Lloc i termini de presentació de sol·licituds

3.1. El termini per presentar les sol·licituds és de set dies hàbils comptadors des de l’endemà que s’hagi publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

3.2. Les sol·licituds, degudament emplenades, s’han de presentar a la seu de la Direcció General de Menors i Famílies (c/ de Sant Joan de la Salle, 4 B, de Palma), a la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació (plaça de la Drassana, 4, de Palma) o als llocs que determinen l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 37.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Si la sol·licitud s’envia per correu, la documentació corresponent s’ha de presentar en un sobre obert, de manera que l’exemplar destinat a la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació (Direcció General de Menors i Famílies) es dati i se segelli abans de certificar-se, d’acord amb l’article 31 del Reial decret 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament que regula la prestació dels serveis postals (Butlletí Oficial de l’Estat núm. 313, de 31 de desembre). En cas que l’oficina de Correus no dati i segelli la sol·licitud, s’entén com a data vàlida de presentació la d’entrada en el Registre General de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació.

Si la sol·licitud es presenta a un lloc diferent de la seu de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació (Direcció General de Menors i Famílies), s’ha d’enviar per fax (al 971 17 64 16) o per correu electrònic (serveidefamilia@dgmenors.caib.es) el full de la sol·licitud, amb el segell de registre d’entrada, a la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació (Direcció General de Menors i Famílies), en el termini màxim de les 24 hores següents a la fi del termini hàbil de presentació. De la mateixa manera, si s’envia per correu certificat, s’ha d’enviar per fax o correu electrònic el full de la sol·licitud, datat i segellat per l’oficina de Correus, en què consti que s’ha tramès dins el termini hàbil de presentació.

4. Requisits de les entitats

4.1. Atès que els serveis d’habitatge d’emancipació per a joves més grans de 18 anys que han estat tutelats per l’Administració no disposen de l’acreditació definitiva, les entitats han de complir els requisits següents:

a. Tenir el servei autoritzat i inscrit en el Registre de Serveis Socials de les Illes Balears, de conformitat amb la normativa aplicable.

b. Haver sol·licitat l’acreditació dels serveis a l’Administració, de conformitat amb el que estableix l’article 9 del Decret 40/2017, en relació amb el segon punt de la disposició transitòria primera del Decret 18/2015.

c. Acreditar la solvència tècnica i financera de conformitat amb l’annex 2 i l’annex 3 d’aquesta convocatòria.

d. Acreditar experiència en l’execució de serveis relacionats amb habitatges d’emancipació adreçats a joves.

4.2. Així mateix, les entitats han de complir els requisits mínims que s’estableixen en desplegament del títol VII de la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, així com els requisits que fixa l’article 5 del Decret 18/2015, excepte pel que fa a l’acreditació.

5. Documentació que s’ha de presentar

5.1. Les entitats interessades que compleixin els requisits que estableix el punt 4 d’aquesta convocatòria han de formular una sol·licitud, d’acord amb el model general establert en l’annex 3.3 de la Resolució de la consellera de Serveis Socials i Cooperació de 26 d’abril de 2016, que ha de signar la persona representant legal de l’entitat. Aquest model de sol·licitud també es troba disponible al web http://serveissocialsicooperacio.caib.es.

5.2. Les entitats han de presentar una sol·licitud per a cada servei d’habitatge d’emancipació en què especifiquin el nombre de places i el grau d’intensitat educativa que ofereixin per concertar amb l’Administració.

5.3. A la sol·licitud s’ha d’adjuntar la documentació següent:

a. Sol·licitud d’acreditació degudament registrada.

b. Certificat d’autorització del servei emès pel Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears, en el qual es faci constar el nombre total de places autoritzades.

c. Document acreditatiu d’experiència en l’execució de serveis d’habitatge d’emancipació adreçats a joves.

d. Declaració del nombre total de places autoritzades i disponibles, signada per la direcció del servei, amb l’especificació, si escau, de les contractades o subvencionades actualment per l’Administració i del període d’execució del contracte o la subvenció.

e. Declaració responsable que l’entitat o està sotmesa a les prohibicions de contractar amb l’Administració, d’acord amb l’article 60 del Text refós de la Llei de contractes del sector públic, ni a cap dels supòsits de prohibició per ser beneficiària de subvencions, establerts en els apartats 1 i 2 de l’article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, i en la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.

f. Declaració responsable de solvència financera (annex 2), disponible al web http://serveissocialsicooperacio.caib.es.

g. Declaració responsable de solvència tècnica (annex 3), disponible al web http://serveissocialsicooperacio.caib.es.

h. Certificat d’estar al corrent en les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.

i. Acreditació de la titularitat de l’equipament o el centre on es duu a terme el servei, o de disponibilitat per qualsevol títol jurídic vàlid per un període no inferior a un any.

j. En el cas que l’entitat sigui beneficiària d’una subvenció en el moment de presentar la sol·licitud, un compromís de renúncia a les subvencions concedides per la mateixa finalitat abans de la formalització del concert.

5.4. La presentació de la sol·licitud suposa que l’entitat autoritza els tècnics de la Direcció General de Menors i Famílies perquè puguin demanar a altres administracions qualsevol documentació, les dades i els informes que considerin necessaris per tramitar l’expedient.

6. Tramitació dels concerts, comissió avaluadora i criteris de preferència

6.1. Els serveis tècnics de la Direcció General de Menors i Família han d’examinar les sol·licituds i la documentació que s’hi adjunta per determinar si compleixen els requisits que estableix la convocatòria.

6.2. En el cas que l’entitat hagi subscrit un contracte amb l’Administració o hagi estat beneficiària d’una subvenció durant els anys 2016 i 2017, únicament pot sol·licitar, com a màxim, el concert de les places subvencionades o contractades al llarg dels anys 2016 i 2017, d’acord amb el punt 8 d’aquesta convocatòria.

6.3. En el cas que la sol·licitud no compleixi els requisits legals o els que exigeix aquesta convocatòria, o no incorpori la documentació esmentada en l’apartat anterior, es requerirà l’entitat interessada perquè, en el termini de deu dies hàbils esmeni el defecte o aporti la documentació que hi manca, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s’ha de dictar en els termes que preveu l’article 21 de la Llei 39/2015.

6.4. En el cas que hi hagi disponibilitat pressupostària suficient per atendre tota la demanda de places per al servei objecte del concert, no serà necessari constituir una comissió avaluadora ni aplicar els criteris de preferència que s’estableixen a continuació.

6.5. La Comissió Avaluadora, en el cas que s’hagi de constituir, serà l’encarregada d’aplicar els criteris de preferència que estableix el punt 6.8 d’aquesta convocatòria entre les entitats que, segons l’òrgan instructor del procediment, compleixin els requisits per poder acollir-se al règim de concert social, i d’emetre’n un informe que ha de servir de base a l’òrgan instructor per elaborar-ne la proposta de resolució. En aquest informe, la Comissió Avaluadora ha d’establir la llista de les possibles entitats beneficiàries amb les places adjudicades a cada una.

6.6. La Comissió Avaluadora ha d’estar integrada pels membres següents:

a. President: el cap del Servei de Família de la Direcció General de Menors i Famílies.

President/Presidenta suplent: el cap / la cap de secció de Família.

b. Vocals:

  • La cap del Servei Jurídic de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació o la persona que delegui.
  • El cap de la Unitat de Gestió Econòmica de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació o la persona que delegui.
  • Tres tècnics de la Direcció General de Menors i Famílies, nomenats per la directora general de Menors i Famílies.

c. Secretària: la cap del negociat adscrit al Servei de Família.

Secretari/Secretària suplent: el cap / la cap del negociat adscrit al Servei de Menors.

6.7. La Comissió Avaluadora queda vàlidament constituïda amb l’assistència de, com a mínim, els membres següents: el president o el president o presidenta suplent, la secretària o el secretari o secretària suplent i tres vocals.

6.8. En el cas que no hi hagi la disponibilitat pressupostària suficient per atendre tota la demanda per al servei d’habitatge d’emancipació per a joves més grans de 18 anys que han estat tutelats per l’Administració, objecte del concert, la Comissió Avaluadora, d’acord amb els criteris que estableix l’article 16.3 b i d del Decret 18/2015, aplicarà la prioritat següent:

a. Les 56 places que preveu l’apartat vuitè d’aquesta convocatòria es distribuiran, en primer lloc, entre totes les entitats que hagin subscrit un contracte amb l’Administració o hagin estat beneficiàries d’una subvenció durant els anys 2016 i 2017.

b. Si sobren places, es distribuiran entre les entitats que compleixin els requisits que estableix el punt 4.1 d’aquesta convocatòria però que no hagin subscrit un contracte amb l’Administració o hagin estat beneficiàries d’una subvenció durant els anys 2016 i 2017, d’acord amb els criteris de preferència de l’article 16.3 del Decret 18/2015 i, subsidiàriament, per ordre d’entrada de les sol·licituds en el registre.

7. Formalització dels concerts

7.1. Els concerts que s’estableixen a l’empara d’aquesta convocatòria s’han de formalitzar mitjançant un document administratiu en el qual es facin constar els drets i les obligacions recíprocs, així com les característiques concretes del servei i altres circumstàncies derivades de la Llei 4/2009, dels decrets de desplegament i d’aplicació d’aquesta Llei, i del Plec general de condicions tècniques del concert.

7.2. Aquests concerts s’han de subscriure per un any.

7.3. En el moment de formalitzar el concert, s’ha de presentar una declaració responsable que es continuen complint els requisits exigits per poder concertar el servei.

8. Places i distribució territorial

La previsió del nombre total màxim de places per concertar és de 56, 18 d’alta intensitat educativa i 38 d’intensitat baixa o normal, en l’àmbit territorial de l’illa de Mallorca.

9. Vigència del concert

El règim de concert s’iniciarà l’1 de novembre de 2017 o en la data que es formalitzi, si és posterior, i finalitzarà el 31 d’octubre de 2018.

10. Pressupost i preu màxim del servei

10.1. L’import màxim estimat per assignar és de 454.152,24 € (IVA exempt). En tot cas, aquest valor estimat té caràcter orientatiu i no vinculant. La despesa real quedarà limitada pel nombre total de places que ofereixin les entitats i pels serveis que requereixi efectivament l’Administració.

10.2. Aquest import s’indica únicament a efectes de publicitat i no suposa cap compromís de despesa. Per això, no consta una consignació pressupostària, que s’haurà d’acreditar en el moment en què es materialitzi el servei de concert.

10.3. El preu de referència màxim per plaça i persona usuària, d’acord amb l’informe de preus emès per la Direcció General de Menors i Famílies el 28 d’agost de 2017, és de:

  • Cost anual per persona usuària en habitatge d’intensitat educativa baixa o normal, a un preu de 594,40 €/mes: 7.132,84 €.
  • Cost anual per persona usuària en habitatge d’alta intensitat educativa, a un preu de 820,49 €/mes. 9.845,85 €.
  • En el cas d’habitatges d’alta intensitat educativa, increment anual derivat de cada fill a càrrec de la persona usuària amb qui convisqui: 245 €/mes: 2.940 €.

10.4. El preu derivat de cada concert es pagarà tenint en compte el possible copagament de la persona usuària que preveu el punt segon del Plec de prescripcions tècniques, en relació amb el Decret 40/2017, de 25 d’agost, sobre els criteris d’autorització i acreditació dels serveis per a joves en procés d’emancipació, i de regulació de la renda d’autonomia personal per a joves que han estat sotmesos a mesures de justícia juvenil.

11. Condicions tècniques d’execució

11.1. Les condicions tècniques d’execució s’han d’ajustar al Decret 40/2017.

11.2. El Plec general de condicions tècniques detalla l’objecte, els drets i les obligacions d’ambdues parts, els serveis que s’han de prestar, els criteris d’intervenció amb les persones usuàries, el règim de prestació del servei, els mitjans que ha d’aportar l’entitat concertada i el sistema de coordinació amb l’Administració.

12. Seguiment

12.1. Els tècnics dels serveis d’habitatge són els responsables del seguiment dels casos atesos i s’han de coordinar amb la Direcció General de Menors i Famílies i els serveis socials comunitaris bàsics, de treball i educatius.

12.2. Els tècnics de la Direcció General de Menors i Famílies poden fer visites de comprovació del funcionament del servei i requerir-ne documentació quan ho considerin necessari.

12.3. L’entitat concertada ha de facilitar les actuacions de seguiment i comprovació que dugui a terme la Direcció General de Menors i Famílies.

12.4. Així mateix, l’entitat concertada ha de facilitar tota la informació que li requereixin l’òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.

13. Obligacions de les entitats concertades

El Plec general de condicions tècniques estableix les obligacions de les entitats concertades.

14. Penalitats

L’incompliment de les condicions previstes per a la prestació del servei pot donar lloc a la imposició de penalitzacions, d’acord amb el Plec general de condicions tècniques.

15. Criteris d’accés i llista d’espera

S’accedeix al servei d’habitatge d’emancipació de conformitat amb el procediment establert en el Decret 40/2017.

16. Publicitat

16.1. Les entitats d’iniciativa privada acollides al concert social, juntament amb la seva denominació, han de fer constar en la documentació, en totes les comunicacions (informes, fulls, documents, tríptics de difusió, missatges electrònics, webs, insercions en premsa, articles a diaris i a revistes especialitzades) i en la publicitat la condició d’entitat concertada amb la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, segons les indicacions del Manual d’identitat corporativa que els facilitarà l’Administració, sempre amb el vistiplau de la Conselleria.

16.2. Les entitats d’iniciativa privada acollides al règim de concert social han de col·locar en un lloc visible de les seves instal·lacions la indicació “Servei d’habitatge d’emancipació concertat amb el Govern de les Illes Balears” amb el logotip corresponent, que els proporcionarà la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació. Així mateix, s’ha de fer referència a aquesta circumstància en les comunicacions i en les relacions que estableixin per escrit amb les persones usuàries de les sessions concertades.

17. Prerrogatives de l’Administració

17.1. L’òrgan instructor del procediment de concertació té la prerrogativa d’interpretar-lo, resoldre’n els dubtes que sorgeixin durant el compliment, modificar-lo per raons d’interès públic, acordar-ne la resolució i determinar-ne els efectes.

17.2. Els acords que adopti l’òrgan instructor a partir de les prerrogatives esmentades posen fi a la via administrativa i són immediatament executius.

18. Causes d’extinció

Són causes d’extinció del concert social les que estableix l’article 34 del Decret 18/2015, de 10 d’abril de 2015, pel qual s’estableixen els principis generals als quals s’han de sotmetre els concerts socials.

19. Jurisdicció competent

La jurisdicció contenciosa administrativa és la competent per resoldre les qüestions litigioses relatives a la formalització d’aquest concert i també les sorgides entre les parts sobre la interpretació, la modificació, el compliment, els efectes i l’extinció.