Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE FERRERIES
Núm. 11423
Aprovació definitiva de l'Ordenança municipal reguladora dels horaris d'establiments de restauració, espectacles públics i activitats recreatives de l'Ajuntament de Ferreries
En el BOIB núm. 71 de data 10/06/2017, es va publicar l'acord del Ple de l'Ajuntament de Ferreries de data 25 de maig de 2017, relatiu a l'aprovació inicial de l'ordenança municipal reguladora dels horaris d’establiments de restauració, espectacles públics i activitats recreatives de l’Ajuntament de Ferreries.
I un cop estimades les al·legacions presentades durant el termini d’exposició pública, mitjançant acord de Ple de l’Ajuntament de data 28/9/2017, es va resoldre recollir-les, aprovant-se definitivament l’ordenança que textualment diu:
“Ordenança reguladora dels horaris d’establiments de restauració, espectacles públics i activitats recreatives
Article 1
Normes generals
Als efectes de l'aplicació d’aquesta Ordenança, les activitats es classifiquen de la forma següent:
Grup I. Establiments de restauració. S’entenen com a tals els restaurants, les cafeteries, les gelateries o els bars, i, en general, els locals oberts al públic que es dediquen a subministrar de forma professional i habitual menjars i begudes.
Grup II. Establiments d’entreteniment. S’entenen com a tals els cafès concert, les sales de festa, els salons recreatius, les sales de ball i discoteques i, en general, aquells locals oberts al públic que ofereixen activitats musicals per mitjà de l’execució humana i/o mitjans mecànics o electrònics, així com servei de bar o cafeteria.
Article 2
Horaris d’obertura i tancament dels establiments
1. L’obertura es refereix a l’horari a partir del qual està permès obrir i iniciar l’activitat.
2. El tancament es refereix a l’horari a partir del qual l’activitat del local o establiment ha finalitzat completament, moment en què ha d’haver acabat qualsevol tipus d’ambientació musical, joc, actuació, etc., i a partir del qual no es podrà servir cap tipus de consumició, no es permetrà l’entrada de més clientela i s’hauran d’encendre tots els llums interiors del local per facilitar-ne el desallotjament.
Els locals, les terrasses o els establiments on es desenvolupin les activitats han de quedar completament buits de clients com a màxim mitja hora després de l’horari de tancament autoritzat.
3. Els locals o establiments en què concorrin diverses i diferents llicències d’activitats i sempre que l’exercici d’aquestes no pugui ser separat físicament, han d’adoptar com a horari d’obertura i de tancament el que resulti més restrictiu de totes les activitats que duguin a terme.
4. Excepte una autorització expressa, l’horari dels establiments públics i de les activitats recreatives és, com a màxim, el que s’indica a continuació:
Grup I. Establiments de restauració.
Hora de tancament dels locals:
- Divendres, dissabtes, vigílies de festiu i vespres de festiu, 04.00 hores.
- Vespres de la resta de dies feiners, 03.00 hores.
Grup II. Establiments d’entreteniment.
Hora de tancament dels locals:
- Divendres, dissabtes, vigílies de festiu i vespres de festiu, 06.00 hores.
- Vespres de la resta de dies feiners, 05.00 hores.
5. Els establiments del grup I d’aquesta Ordenança poden obrir al públic a partir de les 6.00 hores, i sempre que entre l’hora de tancament i la d’obertura transcorrin almenys dues hores. A aquest efecte, s’ha de comunicar a l’Ajuntament l’horari d’obertura i tancament del local que, així mateix, ha d’estar exposat a l’establiment.
6. Els locals inclosos en el grup II de la present Ordenança poden obrir al públic a partir de les 09.00 hores, sempre que entre l’hora de tancament i la d’obertura transcorrin almenys dues hores. A aquest efecte, s’ha de comunicar a l’Ajuntament l’horari d’obertura i tancament del local que, així mateix, ha d’estar exposat a l’establiment.
No obstant l'anterior, els cafès concert que habitualment serveixen berenars podran avançar l’horari d'obertura dues hores, amb l’autorització prèvia de l'Ajuntament, i s’hi haurà de prestar el servei sense cap tipus d'activitat o ambientació musical.
L'incompliment de les condicions fixades per l'Ajuntament en l'autorització determinarà la revocació d’aquesta i la impossibilitat d'obtenir-la novament.
Article 3
Horari de terrasses o espais oberts a l’aire lliure vinculats a qualsevol tipus d’activitat
Cal diferenciar dos tipus de terrasses: les que estan ubicades a la via pública (exteriors) i les que estan situades dins patis o espais privats a l’interior d’una illa (interiors).
1. Amb caràcter general, totes les terrasses s'han de tancar i replegar a les 24.00 hores. No obstant això, atès que Ferreries és un municipi turístic es pot autoritzar expressament el funcionament en horari nocturn per a les terrasses exteriors a l’establiment, de manera que les terrasses autoritzades podran perllongar l’activitat fins a la 01.00 hores, entre l’1 de maig i el 14 de juny i entre el 16 de setembre i el 31 d’octubre, i fins a les 02.00 hores, entre el 15 de juny i el 15 de setembre.
Les terrasses de patis interiors també s’han de tancar a les 24.00 hores. No obstant això, per als establiments de restauració es podrà autoritzar expressament el funcionament en horari nocturn ampliat durant els mesos d’estiu en les mateixes franges horàries de l’apartat anterior.
2. Pel que fa a l’horari d’obertura de les terrasses i espais oberts, no pot ser anterior a les 7.00 hores. Així mateix, l’ambientació musical que transcendeixi a l’exterior haurà de ser a partir de les 10.00 hores, i sempre en compliment de la normativa de renous.
3. El tancament de la terrassa implica que el local que hi està vinculat ha de restar amb les portes i finestres tancades en el cas que aquest local tengui autorització d’obertura fins a més tard, tot per evitar sorolls i molèsties al veïnat.
A partir de l'hora de tancament no es pot realitzar cap mena d'activitat a la terrassa.
4. Les determinacions d'aquest article són també d'aplicació a les terrasses ubicades al domini públic maritimoterrestre.
5. Altres establiments i activitats municipals:
a) Els locals públics on s’exerceixin activitats no compreses en els grups referits a l'article 1 s’han de regir per la seva normativa específica o per les condicions fixades en la seva autorització municipal, sens perjudici que en cas que no n’hi hagi es podrà recórrer a l’aplicació de l’analogia per determinar l’horari adequat.
b) Els espectacles i les activitats organitzades per l’Ajuntament han de tenir els horaris que marqui l’Ajuntament mateix en la resolució administrativa corresponent.
Article 4
Casos especials
Sens perjudici del que estableixen els article 2 i 3 precedents, la Batlia podrà autoritzar de forma expressa i concreta els horaris especials d’aplicació durant els períodes de celebració de les festes populars, Nadal, Reis, Setmana Santa i per a altres esdeveniments i casos amb els motius, les limitacions i durant el període concret que es determini en la resolució administrativa corresponent.
Article 5
Deure de col·laboració
1. Les persones titulars de les activitats tenen l'obligació d'advertir la seva clientela i tot el públic assistent:
- de l'hora de tancament de l'establiment i, si és el cas, de les terrasses i dels espais oberts a l'aire lliure vinculats a aquell;
- dels possibles incompliments dels seus deures cívics, com ara realitzar activitats que produeixin renous molests, causin alarma al veïnat o ocasionin obstrucció dels accessos i o sortides de l'establiment.
2. Si les advertències de la persona titular de l'activitat no fossin ateses, aquesta avisarà immediatament les forces o cossos de seguretat als efectes que corresponguin.
3. Si les persones titulars de les activitats no poden ocupar-se, ja sigui personalment o per mitjà dels treballadors i treballadores que integren la plantilla de personal del seu establiment, del compliment del deures prescrits en els apartats anteriors, hauran de contractar el personal de vigilància necessari a aquest efecte.
Article 6
Infraccions i sancions
L’exercici de la potestat sancionadora en l’àmbit d’aquesta Ordenança es regeix pel que disposa la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, i la Llei 25/2009, de 22 de desembre, reguladora de la potestat sancionadora de la CAIB mitjançant el Decret 14/1994.
1. Responsabilitat
De les infraccions d’aquesta Ordenança són responsables solidàriament les persones titulars de les llicències d’activitat dels locals, els organitzadors o promotors d’espectacles o actuacions que duguin a terme o dels quals es beneficiïn directament o indirectament.
2. Infraccions
Constitueixen infraccions administratives les accions o omissions que contravenguin les disposicions d’aquesta Ordenança, sens perjudici de les responsabilitats civils, penals o d’altre ordre que se’n puguin derivar.
En els procediments aplicadors de sancions que s’instrueixin en aplicació d’aquesta Ordenança, els fets constatats pels agents de l’autoritat tenen valor probatori, d’acord amb la normativa aplicable a l’efecte, sens perjudici d’altres proves que puguin aportar
les persones interessades. En els expedients aplicadors de sancions que s’instrueixin, i amb els requisits que corresponguin d’acord amb la legislació vigent, es podran incorporar imatges dels fets denunciats, ja sigui en fotografia, filmació digital o altres mitjans, en la denúncia formulada d’acord amb la normativa aplicable. En tot cas, l’ús de càmeres de vídeo s’ha de regir d’acord amb el principi de proporcionalitat.
Les infraccions administratives es classifiquen en:
lleus
- El retard en el començament o finalització dels espectacles, en un excés de temps de fins a 30 minuts.
- L’avançament en l’obertura o el retard en el tancament dels locals o establiments públics, en un excés de temps de fins a 30 minuts.
- La falta o ubicació en lloc no visible des de l’accés principal del cartell indicador on consta l’horari d’obertura i tancament de l’establiment i la terrassa.
- No tancar les portes del local al qual està vinculada la terrassa, quan aquesta ha de romandre tancada.
- El desenvolupament de qualsevol mena d'activitat a la terrassa passat l’horari de tancament.
- L'incompliment de les obligacions i deures prescrits a l'article 7 d'aquesta Ordenança.
- Qualsevol infracció de les normes d’aquesta Ordenança no qualificada com a falta greu o molt greu.
greus
- El retard en el començament o la finalització dels espectacles, en un excés de temps de més de 30 minuts i fins a una hora.
- L’avançament en l’obertura o el retard en el tancament dels locals o establiments públics, en un excés de temps de més de 30 minuts i fins a una hora.
Incompliment del que disposa l’article 2.2 d’aquesta Ordenança.
- Les infraccions lleus quan, en un període de fins a dotze mesos abans de cometre- les, el seu responsable hagi estat objecte de sanció mitjançant resolució definitiva per infracció tipificada com a lleu.
molt greus
- El retard en el començament o la finalització dels espectacles, en un excés de temps de més d’una hora.
- L’avançament en l’obertura o el retard en el tancament dels locals o establiments públics, en un excés de temps de més d’una hora.
- El fet de negar l’accés a l’establiment o recinte als agents de l’autoritat o funcionaris inspectors que es trobin en l’exercici del seu càrrec, així com la negativa a col·laborar amb ells en l’exercici de les seves funcions.
- Les infraccions greus quan, en un període de fins a dotze mesos abans de cometre- les, el o la responsable hagi estat objecte de sanció mitjançant resolució definitiva per infracció tipificada com a greu.
Les infraccions tipificades en aquesta Ordenança com a lleus prescriuen al cap de sis mesos; les tipificades com a greus, al cap de dos anys, i les tipificades com a molt greus, al cap de tres anys.
Interromprà la prescripció, l’inici, amb el coneixement de la persona interessada, del procediment aplicador de sancions i es reprendrà el termini de prescripció si l’expedient aplicador de sancions ha estat paralitzat durant més d’un mes per causa no imputable a la presumpta o presumpte responsable.
El procediment sancionador ordinari ha de ser resolt i se n’ha de notificar la resolució que sigui procedent a la persona interessada dins el termini màxim d’un any, des del seu inici, i se’n produirà la caducitat en la forma i manera que preveu la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
No obstant l’anterior, l’instructor o instructora de l’expedient podrà acordar la suspensió del termini màxim per resoldre quan hi concorrin algunes de les circumstàncies previstes i exigides per a això a la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
3. Aplicació de les sancions
Les sancions per infracció d’aquesta Ordenança poden aplicar-se de forma independent o conjunta i ser de tipus:
- Econòmic: multa.
- Qualitatiu: tancament, suspensió o retirada de llicència, etc.
4. Gradació de les sancions
A l’empara del que disposa la normativa vigent reguladora de les bases de règim local, les infraccions es classifiquen en lleus, greus i molt greus i se sancionen amb les quanties següents:
- Infraccions lleus, amb multa de fins a 750 €.
- Infraccions greus, amb multa de 751 a 1.500 €, i pot imposar-se la sanció de suspensió de les activitats per un període màxim de 6 mesos.
- Infraccions molt greus, amb multa de 1.501 a 3.000 €, i pot imposar-se la sanció de suspensió de les activitats per un període màxim de 3 anys.
Per imposar les sancions previstes en aquesta Ordenança s’han de tenir en compte, en tot cas, els criteris de gradació següents:
- La gravetat de la infracció.
- L’existència d’intencionalitat.
- La naturalesa dels perjudicis causats.
- Les advertències prèvies del funcionariat local.
En la fixació de les sancions de multa cal tenir en compte que, en tot cas, el compliment de la sanció no resulti més beneficiós per a la persona infractora que el compliment de les normes infringides.
La desobediència o la resistència a l’autoritat o als seus agents, en els termes dels articles 556 i 634 de la Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal, dona lloc al fet que l’òrgan actuant passi el tant de culpa al jutjat d’instrucció perquè determini les responsabilitats penals en què s’hagi pogut incórrer. La tramitació de les diligencies penals interromp els terminis de prescripció de la infracció.
El termini de prescripció de les sancions comença a comptar des de l’endemà del dia en què s’haurà exhaurit la via administrativa de la resolució per mitjà de la qual s’imposa la sanció.
5. Competència per sancionar:
a) La competència per incoar i resoldre els procediments sancionadors per infraccions d’aquesta Ordenança correspon a la Batlia.
b) Les sancions imposades per resolucions que posin fi a la via administrativa són immediatament executives. No obstant això, l’òrgan competent pot acordar de suspendre’n l’execució quan s’interposi un recurs administratiu i s’apreciï que hi concorre, en aquest sentit, el que preveu la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
6. Reconeixement de la responsabilitat. Les persones denunciades poden assumir la seva culpa i conformitat mitjançant el pagament de les sancions de multa, amb una reducció del 30% de l’import màxim de la sanció si el pagament es fa efectiu entre la denúncia i la notificació de l’inici de l’expedient sancionador, o amb una reducció del 20% de l’import de la sanció quan el pagament es fa efectiu des de la resolució d’inici i abans de la resolució final.
7. Mesures provisionals durant la instrucció del procediment sancionador:
a) Sens perjudici del que disposa la normativa aplicable, un cop iniciat el procediment sancionador per la comissió presumpta d’infraccions greus i molt greus, l’autoritat competent pot acordar mitjançant resolució motivada les mesures provisionals imprescindibles per al desenvolupament normal del procediment, assegurar el compliment de la sanció que pugui imposar-se i evitar la comissió de noves infraccions.
b) Les mesures han de ser proporcionals a la naturalesa i gravetat de les infraccions comeses. Poden consistir en alguna de les previstes a continuació, o en qualsevol altra que asseguri l’eficàcia de la resolució que pugui recaure:
- Suspensió o prohibició de l’espectacle públic o activitat recreativa.
- Clausura del local o establiment.
- Suspensió de la llicència o autorització de l’activitat.
- Suspensió de la llicència d’ocupació de la terrassa, si en té.
c) Les mesures provisionals poden ser alçades o modificades durant la tramitació del procediment, d’ofici o a instància de part, en virtut de circumstàncies sobrevingudes o que no van poder ser tingudes en compte en el moment d’adoptar-les. En tot cas, s’extingiran amb la resolució que posi fi al procediment sancionador corresponent.
d) Aquestes mesures provisionals han de ser acordades mitjançant resolució motivada amb audiència prèvia de la persona interessada en un termini de deu dies. En cas d’urgència degudament motivada, el termini d’audiència pot quedar reduït a dos dies.
Disposició final
Aquesta ordenança entrarà en vigor passats 15 dies d’haver-se publicat.”
Ferreries, (13 d'octubre de 1017)
El batle,
Josep Carreres Coll