Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE SANT LLUIS
Núm. 11250
Bases que ha de regir la concessió d'ajuts econòmics individuals per a persones majors i persones amb discapacitat per a l'any 2017
Versió PDF
La Junta de Govern Local, en sessió ordinària tinguda el 9 d’octubre de 2017, va acordar:
“Primer. Aprovar les bases que ha de regir la concessió d’ajuts econòmics individuals per a persones majors i persones amb discapacitat per a l’any 2017.
Segon. Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent a l’any 2017, que es regirà per les bases que s’ha fet referència en el punt anterior.
Tercer. Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari: Els ajuts concedits seran atesos amb càrrec a l’aplicació pressupostària 2.2310.48000 i amb l’import màxim de 7.822,74 euros (4.430,38 € es corresponen per a persones majors) i 3.392,36 € per a persones amb discapacitat).
Quart. El termini de presentació de sol·licituds, degut a la naturalesa dels ajuts, no està sotmès a un termini en concret; per tant, es poden presentar sol·licituds a partir del dia següent al de la data de la publicació d’aquesta convocatòria en el Butlleti Oficial de les Illes Balears i fins el 31.12.2017.”
A continuació, es transcriuen les bases:
BASES QUE HA DE REGIR LA CONCESSIÓ D’AJUTS ECONÒMICS INDIVIDUALS PER A PERSONES MAJORS I PERSONES AMB DISCAPACITATS PER A L’ANY 2017
1. Objecte de la convocatòria
Tenen la consideració d’ajuts econòmics individuals, objecte d’aquesta convocatòria, les prestacions econòmiques, de caràcter no periòdic, adreçades a l’atenció de les necessitats específiques de persones majors de 65 anys i persones en situació de discapacitat reconeguda per tal de millorar la seva qualitat de vida i, en general, la promoció del seu benestar social d’acord amb la tipologia següent:
1. Ajudes tècniques
Instruments, utensilis, dispositius i equips que faciliten la relació i I’autonomia, incloent-hi els conceptes següents:
a) Pròtesis: productes sanitaris que requereixen una adaptació personalitzada i adreçats a substituir un òrgan, o part, de la persona (inclosos audiòfons, pròtesis dentals, etc.).
b) Ortesis: productes sanitaris d’ús extern i no implantables adreçats a modificar les condicions estructurals o funcionals del sistema neuromuscular, sensorial o de l’esquelet (ulleres, plantilles, faixes lumbars...).
c) Ajudes de mobilitat i comunicació: que tenen com a finalitat facilitar la relació de la persona amb el seu entorn i permetre-li una millor mobilitat i autonomia (llit hospitalari, matalàs antiescares, grua, arnès, cadira de dutxa, caminador...).
2. Tractaments professionals sociosanitaris
Són els tractaments rehabilitadors, dirigits a aconseguir la recuperació física, psíquica i sensorial de les persones amb alguna discapacitat o persones majors afectades per processos pluripatològics o per processos crònics incapacitadors o amb deteriorament funcional o cognitiu.
Inclouen intervencions professionals de: psicomotricitat, logopèdia, tractament psicopedagògic, tractament psicoterapèutic i altres tractaments similars que corresponguin a la mateixa finalitat. En casos excepcionals i per necessitat urgent de qualque tractament rehabilitador, sempre que se’n justifiqui la procedència i que per accedir-hi no es pugui comptar amb mitjans de transport públic, es podrà considerar l’ajuda al transport.
Només es valoraran aquestes ajudes en el cas que no existeixi un recurs públic que tengui la competència de cobrir el tractament que se sol·licita, o que, si hi és, aquest servei justifiqui el motiu pel qual no pot donar aquest tractament o bé la necessitat de complementar-lo.
Per la seva naturalesa, aquests ajuts no estan sotmesos a un termini concret de sol·licitud, atès que pel caràcter d’urgència que presenten es poden demanar en qualsevol moment de l’any.
2. Requisits per a ser beneficiaris dels ajuts
Per a ser beneficiaris dels ajuts que constitueixen l’objecte d’aquest conveni s’estableixen els requisits següents:
- Estar empadronat/ada en el municipi on se sol·licita l’ajut.
- Ser major de 65 anys, o bé tenir un grau de discapacitat reconegut del 33 % o més.
- Acreditar la prescripció mèdica que justifiqui la necessitat del concepte sol·licitat.
- No tenir dret o accés a un altre tipus d’ajuda o servei pel mateix concepte i que doni cobertura a la necessitat.
- No disposar d’ingressos per atendre la situació de necessitat. Per calcular l’escassetat d’ingressos econòmics s’aplicaran les condicions següents:
a) Si la unitat familiar està formada per un sol membre, els ingressos mensuals no poden superar en 2,5 vegades l’IPREM mensual. Segons la Llei general de pressuposts generales de l’Estat per a l’any 2017, es fixa en 537,84 €, de manera que resulta un import màxim d’ingressos per acollir-se als ajuts de 1.344,60 €.
b) Per a unitats familiars amb més membres, s’incrementarà en un 30 % pel segon membre, en un 20 % pel tercer i en un 10 % a partir del quart membre, tots ells sobre el barem de l’import màxim d’ingressos segons recull la taula següent:
|
Membres de la unitat familiar |
Import màxim ingressos |
Càlcul |
|
1 |
1.344,60 € |
Iprem 537,84 *2,5 |
|
2 |
1.747,98 € |
+ 30% |
|
3 |
2.097,58 € |
+ 20% |
|
4 |
2.307,33 € |
+ 10% |
|
5 |
2.538,07 € |
+ 10% |
|
6 |
2.791,87 € |
+ 10% |
|
7 o més |
3.071,06 € |
+ 10% |
c) Per tal de calcular els ingressos econòmics de la unitat de convivència es farà la mitjana dels ingressos obtinguts en els darrers sis mesos anteriors a la data de la sol·licitud.
Excepcionalment, si no es compleix algun dels requisits, es pot concedir un ajut si des de la unitat de treball social es considera justificada la situació de necessitat especialment en els casos en què sigui necessari dur a terme una inversió important i imprescindible que superi la capacitat econòmica del sol·licitant. En qualsevol cas, les excepcions han d’estar degudament justificades amb els informes tècnics o mèdics que corresponguin en cada cas.
3. Limitacions i imports màxims per a la concessió dels ajuts
Queden exclosos els ajuts per conceptes que ja cobreixen les prestacions ofertes per altres administracions de la xarxa pública social i sanitària o altres entitats, com per exemple el catàleg d’ajudes tècniques que subvenciona el Sistema Nacional de Salut, els serveis de préstec ajudes tècniques, ajuts d’adaptació de la Direcció General d’Habitatge, etc. No obstant això, amb els informes tècnics corresponents, quan s’hagin obtingut ajuts d’altres administracions o entitats, es podrà valorar de manera excepcional la possibilitat de completar part de l’import si l’ajut ja concedit dona cobertura insuficient a la necessitat específica.
En comptar amb una convocatòria específica, resten totalment exclosos d’aquesta classificació, i per tant d’aquestes bases i d’aquest conveni, els ajuts que tenen per objecte subvencionar estades en centres terapèutics i residencials fora de Menorca per a gent gran, persones discapacitades, persones amb algun tipus d’addicció o menors, a més dels ajuts per a despeses de transport associades a les estades anteriors, ja sigui dels usuaris/àries, d’acompanyants o de familiars.
Un sol·licitant pot demanar ajut per diversos conceptes, però en cap cas la suma dels ajuts pot superar l’import màxim de 2.000 €.
Percentatge màxim damunt el cost de la ajuda tècnica tractament sol·licitat
En funció dels ingressos de la unitat de convivència s’estableix un percentatge màxim damunt la despesa executada per l’ajuda tècnica o el tractament necessaris segons es detalla en la graella següent:
|
% màxim ajut damunt despesa |
Màxim 75% de la despesa |
Màxim 65% de la despesa |
Màxim 50% de la despesa |
Màxim 40% de la despesa |
|
|
Membres |
Iprem* (537,84) *1,5 |
Iprem* (537,84) *1,8 |
Iprem* (537,84) *2,1 |
Iprem* (537,84) *2,5 |
càlcul |
|
1 membre |
806,76 € |
968,11 € |
1.129,46 € |
1.344,60 € |
537,84*”X” |
|
2 membres |
1.048,79 € |
1.255,55 € |
1.468,30 € |
1.747,98 € |
(+30%) |
|
3 membres |
1.258,55 € |
1.510,25 € |
1.761,96 € |
2.097,58 € |
(+20%) |
|
4 membres |
1.384,40 € |
1.661,28 € |
1.938,16 € |
2.307,33 € |
(+10%) |
|
5 membres |
1.522,84 € |
1.827,41 € |
2.131,98 € |
2.538,07 € |
(+10%) |
|
6 membres |
1.675,12 € |
2.010,15 € |
2.345,17 € |
2.791,87 € |
(+10%) |
|
7 membres o més |
1.842,64 € |
2.211,16 € |
2.579,69 € |
3.071,06 € |
(+10%) |
*53784 €, Iprem mensual, Llei general pressupostos generals de l’Estat 2017
Així mateix, s’estipula un import màxim per a cada un dels següents tipus d’ajut, sens prejudici dels percentatges damunt la despesa estipulats en l’apartat de barem econòmic:
a) Ajudes tècniques: pròtesis, ortesis i ajuts de mobilitat i comunicació
• Audiòfon: 1.500,00 €
• Reparació d’audiòfons: 300,00 €
• Material coclear: 1.500 €
• Ulleres: 320,00 €
• Pròtesi dental: 875,00 €
• Reparació de pròtesi dental: 85,00 €
• Butaca anatòmica: 620,00 €
• Llit hospitalari / adaptat: 1.750,00 E
• Baranes de llit: 135,00 €
• Somier llit hospitalari: 360,00 €
• Matalàs antiescares: 360,00 €
• Coixins antiescares: 130,00 €
• Matalàs d’aire amb compressor: 60,00 €
• Trapezi incorporador 210,00 €
• Taula de transferències: 60,00 €
• Grua bipedestació o sotre: 1.476,00 €
• Cadira de rodes: 2.000,00 €
• Adaptació de cadires de rodes: 1.000,00 €
• Arnés per a grua: 225,00 €
• Carro elevador: 825,00 €
• Instrumental adaptat per a la ingesta d’aliments: 200,00 €
• Tauleta auxiliar per a llit hospitalari: 110,00 €
• Seient giratori de banyera: 260,00 €
• Post banyera: 110,00 €
• Barres de paret: 160,00 €
• Cadira de dutxa / WC: 310,00 €
• Elevador WV: 160,00€
• Barra suport WV: 99,95 €
• Carro de rentat hidràulic: 1.924 E
• Ferula de descàrrega dental/oclusal: 172 €
• Pròtesi ocular: 1.000,00 €
• Caminador: 84,00 €
• Dispositius de suport per a la vida diària o la comunicació alternativa: 500 €
• Elevador salvaescales amb o sense cadira/eruga salvaescales: 2.000,00 €
• Caminador postural infantil: 1.830 €
• Cadira rodes: 2.000,00 €
• Sabates ortopèdiques: 67,00 €
• Plantilles: 67,00 €
• Faixes lumbars: 67,00 €
• Faixa especial: 540,00 €
• Pedalera: 44,95 E
b) Tractaments sociosanitaris
• Tractaments professionals sociosanitaris (psicomotricitat, logopèdia, tractament psicopedagògic, tractament psicoterapèutic...): 1500,00 €
Per a sol·licituds per a conceptes no prevists en la relació anterior, la comissió avaluadora estudiarà la idoneïtat de la sol·licitud en cada cas.
4. Sol·licitud i documentació
Les sol·licituds s’han de presentar, dins del termini establert en la convocatòria, al Registre General de l’Ajuntament de Sant Lluís (adreçades a l’òrgan administratiu competent en matèria de serveis socials que tengui atribuïda la gestió dels ajuts), de qualssevol de les formes admeses en dret, i juntament amb la següent documentació:
a) DNI del sol·licitant i/o del seu representant.
b) Certificat d'empadronament.
c) Justificació dels ingressos o les rendes de la unitat familiar del peticionari o, si pertoca, còpia de la seva declaració de la renda.
d) Fotocòpia del llibre de família.
e) Declaració jurada del sol·licitant de no haver rebut ajudes econòmiques, en el mateix any natural, d’altres organismes pel mateix concepte o, en el cas d’haver-ne rebudes, que no cobreixin totalment la necessitat objecte de la petició, amb indicació, en aquest cas, de la quantia rebuda.
f) Informe social.
g) Certificat de la condició de discapacitat, si pertoca, expedida per l’administració autonòmica competent.
h) En els casos en què correspongui declaració jurada d'estar al corrent del pagament de les obligacions amb la hisenda de l'Estat i amb la de la CAIB i, si escau, també amb la Seguretat Social.
i) Si pertoca, full de dades bancàries.
j) Declaració responsable de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d’obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l’article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, publicada en el BOE núm. 276 de 18 de novembre de 2003.
k) Qualsevol altra documentació que ajudi a valorar la situació de la persona o unitat familiar que sol·licita l’ajuda.
5. Inici de l’expedient i examen de la documentació
Els ajuts es concediran d’acord amb els principis d’objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat.
L’inici de l’expedient s’efectuarà per mitjà de I’aprovació de la convocatòria corresponent per part de l’òrgan municipal competent de l’Ajuntament encarregat de la gestió dels ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social.
6. Procediment
1.- La instrucció de l’expedient correspondrà a la Treballadora Social municipal, que formalitzarà d’ofici les actuacions necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades, en virtut de les quals s’ha de dictar l’acord de concessió dels ajuts. La treballadora ha d’examinar la sol·licitud presentada i la documentació adjunta per determinar si l’ajut s’adequa a la finalitat d’aquesta convocatòria.
Si es considera necessari disposar de documentació complementària per poder fer una valoració correcta de la necessitat sol·licitada, la professional podrà sol·licitar la documentació que consideri oportuna a la persona interessada.
2.- Comissió Avaluadora. Es crea una Comissió Avaluadora, que estarà formada per:
- El/la regidor/ora de Serveis Socials o la persona en qui delegui, que actuarà com a president/a.
- 3 vocals que seran treballadors de l’àrea social; un d’ells farà les funcions de secretari.
Les funcions de la Comissió Avaluadora seran:
- Examinar, avaluar i qualificar les sol·licituds amb els criteris i requisits que estableix aquesta convocatòria.
- Emetre l’informe que servirà de base per elaborar la proposta de resolució.
3.- La regidora de Serveis Socials, a la vista de l’informe de la Comissió Avaluadora i de la proposta de l’instructor, elevarà la proposta de resolució motivada a la Junta de Govern, amb inclusió de les sol·licituds estimades i desestimades.
4.- L’acord de l’òrgan concedent que resol el procediment es notificarà a la persona interessada.
La resolució de l’expedient de concessió de les subvencions ha de ser expressa i motivada d’acord amb els criteris de valoració establerts a les bases, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantitat específica de cada una de les subvencions concedides i la forma de pagament.
5.- El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de la subvenció serà de tres mesos. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.
6.- Si la resolució és favorable, es realitzarà la transferència, sempre que sigui possible, a favor de la persona, entitat o servei, l’ajut o col·laboració de la qual siguin necessaris per solucionar l’estat de necessitat de la persona peticionària, i, subsidiàriament , a favor de la persona sol·licitant, la qual s’obliga a presentar davant l’àrea de Serveis Socials de l’Ajuntament de Sant Lluís, la justificació documental de la despesa realitzada amb l’ajut rebut.
7. Obligacions que contreuen els beneficiaris
Són obligacions dels beneficiaris de les ajudes:
a) Destinar l’import de l’ajuda a l’objecte per al qual s’ha sol·licitat.
b) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació que efectuï l’Administració que tengui atribuïda la competència d’instruir els ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social.
c) Comunicar a l’Administració que tengui atribuïda la competència d’instruir els ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social l’obtenció de subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol ens públic o privat, estatal o internacional.
d) Justificar l’ajuda concedida a petició de l’Administració.
8. Modificació de la resolució de concessió
Qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de l’ajuda i, en qualsevol cas, l’obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.
9. Revocació de les ajudes concedides
D’acord amb el que disposa l’article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, s’ha de revocar la subvenció quan, posteriorment a la resolució de la concessió, el beneficiari d’aquesta incompleixi totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l’eficàcia de l’acte de concessió de la subvenció. Com a conseqüència de la revocació de la subvenció, queda sense efecte l’acte de concessió i pertoca el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament.
10. Reintegrament de les ajudes concedides
D’acord amb el que disposen els articles 37 i 38 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el beneficiari ha de reintegrar totalment o parcialment les quantitats rebudes i, si n’és el cas, l’interès de demora, en els casos següents:
• L’incompliment de la finalitat per a la qual es concedeix la subvenció.
• L’obtenció de la subvenció sense que es compleixin les condicions requerides per a això, o quan s’alterin les condicions tingudes en compte per concedir-la, sempre que sigui per causes imputables al beneficiari.
• L’incompliment de l’obligació de justificació o la justificació insuficient, en els termes establerts en l’article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.
• La concurrència de subvencions incompatibles per a la mateixa activitat.
• La negativa a sotmetre’s a les actuacions de comprovació i control que preveu la Llei 38/2003, de 17 de novembre, o l’obstrucció injustificada d’aquestes actuacions.
• Altres supòsits establerts en les bases reguladores.
Per reintegrar les ajudes, s’han d’aplicar els procediments que preveuen a aquest efecte els articles 41, 42 i 43 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en els quals s’han de garantir l‘audiència a les persones interessades.
Les quantitats reintegrades tenen la consideració d’ingressos de dret públic i es poden exigir per la via de constrenyiment.
11. Règim d’infraccions i sancions
El règim d’infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableix el títol IV de la Llei 38/2003 de 17 de novembre, general de subvencions, i, en el seu cas, la normativa de desplegament en matèria de subvencions que hagi aprovat l’entitat que tengui atribuïda la gestió d’aquests ajuts.
L’òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d’infraccions del que estableixen aquestes bases i de la normativa aplicable a les entitats locals en matèria de subvencions es determinarà d’acord amb el que estableixen els articles 66.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i 21 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, que regula les bases del règim local.
12. Inspecció
D’acord amb el que disposen aquestes bases, les subvencions que es concedeixin s’han de sotmetre a la inspecció corresponent segons la normativa legal vigent que hi resulti aplicable.
13. Normativa aplicable
En tot allò no previst expressament en aquestes bases regeixen les disposicions que siguin aplicables a les administracions públiques locals en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les normes següents:
- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE 276, de 18/11/2003)
- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB 196, de 31/12/05)
Data signatura electrònica , a Sant Lluís 11/10/17
Batlessa de l’Ajuntament de Sant Lluís
M. Montserrat Morlà Subirats