Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció II. Autoritats i personal

Subsecció segona. Oposicions i concursos

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

ESCOLA BALEAR D'ADMINISTRACIÓ PÚBLICA (EBAP)

Núm. 10894
Resolució del director gerent de l’Escola Balear d’Administració Pública de 29 de setembre de 2017 per la qual es convoquen proves d’acreditació de l’aptitud física dels membres dels cossos de policia local adequades a l’exercici de la funció policial

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

L’article 149.1.29 de la Constitució espanyola reserva a l’Estat la competència exclusiva sobre seguretat pública, mentre que l’article 148.1.22 atribueix a les comunitat autònomes la competència en matèria de coordinació i la resta de facultats en relació a les policies locals en els termes que estableixi una llei orgànica.

L’article 10.16 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 2/1983, de 25 de febrer, estableix que la Comunitat Autònoma té la competència exclusiva en matèria de coordinació i totes les altres facultats en relació amb les policies locals, en els termes establerts en una llei orgànica.

La Llei orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat, regula, entre altres qüestions, diversos aspectes fonamentals relatius als principis bàsics d’actuació, a l’organització i a les funcions de les policies locals, que constitueixen el marc d’actuació de la Comunitat Autònoma en aquesta matèria.

L’article 28 de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, a fi d’establir els criteris bàsics per coordinar l’actuació de les policies locals de l’àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears, estableix, pel que fa a la formació, que correspon a la conselleria competent en matèria de coordinació de policies locals, mitjançant l’Escola Balear d’Administració Pública (EBAP), l’exercici de les competències relacionades amb la formació dels membres dels cossos de policia local per assegurar la homogeneïtzació i coordinació, entre d’altres que tengui atribuïdes.

L’article 4 del Decret 31/2012, de 13 d’abril, pel qual s’aproven els Estatuts de l’Escola Balear d’Administració Pública, estableix com un dels objectius de l’EBAP la formació i avaluació, la capacitació i el perfeccionament del personal de l’àmbit de la policia local, entre d’altres, i l’article 5.9 estableix que l’EBAP ha de promoure, organitzar i gestionar la formació de capacitació, reciclatge i perfeccionament del personal dels cossos de policia local en l’àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

L’article 145.2 a) del Decret 28/2015, de 30 d’abril, pel qual s’aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, atès que regula la prova d’aptitud física que forma part de la fase d’oposició en els sistemes de selecció per a l’accés a les diferents categories dels cossos de policia local, estableix que les persones que acreditin el certificat en vigor d’aptitud física de l’EBAP de l’article 163.3 resten exemptes de dur a terme les proves físiques en qualsevol procés selectiu en el que participin.

De conformitat amb l’article 163 del Decret 28/2015, abans esmentat:

1. Correspon a l’EBAP la realització de les proves d’acreditació de l’aptitud física dels membres dels cossos de la policia local adequades a l’exercici de la funció policial.

2. El contingut i el barem de puntuació de les proves són els que consten en l’annex 3 del Decret 28/2012.

3. Les proves d’avaluació d’aquest certificat s’han de convocar anualment.

4. L’EBAP ha d’emetre els certificats d’aptitud física dels agents de policia local que hagin superat la prova corresponent, amb la qualificació final. La validesa dels certificats és de dos anys a comptar des del dia de la superació de les proves.

5. Les persones que acreditin aquest certificat amb la vigència del punt anterior resten exemptes de realitzar les proves físiques en qualsevol procés de selecció en què participin.

6. La superació del curs bàsic de policia local té el mateix efecte que l’obtenció d’aquest certificat i es comptarà des de la data de la finalització del curs bàsic.

L’article 163, abans esmentat, preveu l’obligació que l’EBAP convoqui anualment les proves d’avaluació, amb la finalitat d’oferir l’adequada cobertura del servei al personal dels cossos de policia local amb vista a la futura celebració de processos selectius. Atès que el Decret llei 1/2017, de 13 de gener, de modificació de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, i la Llei 3/20017, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i de mesures en matèria de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, preveuen que els ajuntaments de les Illes Balears duguin a terme un procediment extraordinari d’accés a les plantilles de les policies locals de les Illes Balears, resulta convenient per a l’interès públic reduir la durada del procediment per obtenir el certificat d’aptitud física, d’acord amb el que estableix l’article 33 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Fonaments de dret

1. La Constitució espanyola.

2. L’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 2/1983, de 25 de febrer.

3. La Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears.

4. El Decret 31/2012, de 13 d’abril, pel qual s’aproven els Estatuts de l’Escola Balear d’Administració Pública.

5. El Decret 28/2015, de 30 d’abril, pel qual s’aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears.

6. La Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques.

Proposta de resolució

Propòs al director gerent de l’EBAP que dicti una resolució en els termes següents:

1. Aprovar la convocatòria de les proves d’acreditació de l’aptitud física dels membres dels cossos de policia local adequades a l’exercici de la funció policial, de conformitat amb el contingut i el barem de puntuació que estableix l’annex 3 del Decret 28/2015, de 30 d’abril, pel qual s’aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears.

2. Aprovar les bases que han de regir aquesta convocatòria, que s’adjunten com a annex 1.

3. Designar la Comissió Tècnica de Valoració de les proves d’acreditació de l’aptitud física, de conformitat amb el que estableix l’annex 2.

4. Aprovar el model de sol·licitud i de declaració de responsable que figura en l’annex 3.

5. Declarar l’aplicació al procediment de la tramitació d’urgència, a fi de reduir a la meitat els terminis establerts en el procediment ordinari, excepte el de presentació de sol·licituds i d’interposició de recursos.

6. Publicar aquesta Resolució en la pàgina web <http://ebap.caib.es> i en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra l’acte de declaració de l’aplicació de la tramitació d’urgència al procediment no es pot interposar cap recurs.

Contra aquesta Resolució, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la presidenta de l’EBAP en el termini d’un mes, comptador des de l’endemà d’haver-ne rebut la notificació, d’acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre del procediment administratiu comú de les administracions públiques i de l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat la Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 29 de setembre de 2017

La cap de departament de Formació i Selecció,

Isabel Isabel Socias Rosselló

Conforme amb la proposta. En dict resolució.

El director gerent de l’EBAP,

Jaime Tovar Jover

 

Annex 1

Bases

1. Objecte

L’objecte d’aquestes bases és regular la convocatòria per a l’any 2017 de les proves per acreditar i certificar l’aptitud física dels membres dels cossos de la policia local adequades a l’exercici de la funció policial.

El contingut de les proves objecte d’aquesta convocatòria i el barem per puntuar-les són els que estableix l’annex 3 del Decret 28/2012, de 30 d’abril, pel qual s’aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears.

2. Requisits i condicions de les persones aspirants

1. Per poder participar en aquesta convocatòria, les persones interessades han de ser membres dels cossos de la policia local de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en actiu o que hagin estat en actiu durant l’any immediatament anterior.

2. L’EBAP es reserva la facultat de comprovar el compliment dels requisits de les persones sol·licitants mitjançant la consulta del Registre de Policies Locals de la Direcció General d’Emergències i Interior o de les prefectures de policia local corresponents. A aquest efecte, les persones interessades n’hauran donat el seu consentiment previ marcant l’opció corresponent en la sol·licitud per participar en aquesta convocatòria.

3. Les persones en situació d’incapacitat temporal no poden participar en les proves d’acreditació de l’aptitud física objecte d’aquesta convocatòria. Aquest requisit s’ha de mantenir durant tot el procés de tramitació de les proves. Si hi ha canvis en relació a la situació declarada, s’haurà de posar en coneixement de l’EBAP.

4. Per participar en les proves d’acreditació de l’aptitud física objecte d’aquesta convocatòria és requisit indispensable la presentació d’un certificat mèdic oficial on es faci constar expressament que «la persona aspirant reuneix les condicions físiques i sanitàries necessàries i suficients per a la realització de les proves físiques segons el que estableix l’annex 3 del Decret 28/2012, de 30 d’abril, pel qual s’aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears». El fet de no presentar aquest certificat comportarà l’exclusió automàtica de la persona aspirant, tant de la realització de la prova com del procés selectiu.

5. La persona aspirant pot optar per presentar el certificat mèdic juntament amb la sol·licitud, o bé en el moment de la realització de la prova; en aquest darrer cas, la seva admissió queda condicionada a l’acreditació del compliment d’aquest requisit en el moment esmentat.

3. Calendari i llocs de realització de les proves

El dies, les hores i els llocs de realització de les proves objecte d’aquesta convocatòria seran anunciades amb una antelació mínima de 3 dies en la web <http://ebap.caib.es>, i es duran a terme, de manera descentralitzada, de conformitat amb les dades següents:

1. EIVISSA:

Dia i hora: per determinar (durant el mes de novembre de 2017)

Llocs: Instal·lacions Esportives de Can Misses, al carrer de Campanitx, 26, d’Eivissa.

Proves de natació: Complex Esportiu i Piscina des Viver, al carrer de Sant Francesc de Ses Salines, s/n.

2. MENORCA:

Dia i hora: per determinar (durant el mes de novembre de 2017)

Llocs: Poliesportiu Municipal de Maó, al carrer de Ses Quatre Boques, s/n.

Proves de natació: per determinar

3. MALLORCA (Inca)

Dia i hora: per determinar (durant el mes de novembre de 2017)

Lloc: Poliesportiu Municipal Mateu Cañellas, a la carretera d’Alcúdia, s/n

Proves de natació: piscina municipal coberta, al carrer de Gabriel Alomar, s/n, d’Inca

4. Sol·licituds i documentació

1. El termini per presentar sol·licituds és de quinze dies hàbils comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. No s’admetran les sol·licituds presentades fora d’aquest termini.

2. Les persones interessades poden tramitar la sol·licitud per mitjà de dos procediments:

a) Mitjançant la inscripció per Internet. Per inscriure-s’hi, s’ha d’accedir a la pàgina web <http://ebap.caib.es>; a continuació, s’ha d’accedir a la inscripció mitjançant la fitxa de cada convocatòria.

b) Mitjançant l’imprès habilitat a aquest efecte, en el qual ha de fer constar totes les dades que es demanen, inclosa l’adreça electrònica. La manca de les dades requerides és motiu d’exclusió.

Les sol·licituds, juntament amb la resta de documentació requerida, d’acord amb la base 2, s’han de presentar en el Registre General de l’EBAP, en el de la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques, o bé en qualsevol de les formes que estableix l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

3. Les persones interessades han de fer constar el lloc on volen realitzar les proves, d’entre els que preveu el punt 3 d’aquestes bases, i amb la presentació de la sol·licitud declaren que són certes les dades aportades i que compleixen els requisits d’aquesta convocatòria.

5. Admissió de les persones aspirants

1. Una vegada finalitzat el termini de presentació de sol·licituds i comprovat el compliment dels requisits exigits en aquesta convocatòria, la persona responsable de la prefectura d’estudis de seguretat i emergències de l’EBAP, publicarà en la web <http://ebap.caib.es> la llista provisional de persones admeses i excloses per participar a les proves per acreditar l’aptitud física.

2. Les persones aspirants excloses o omeses disposaran d’un termini de cinc dies des de l’endemà de la publicació de la llista provisional per tal d’esmenar els defectes o adjuntar els documents preceptius. Si la persona aspirant no compleix aquest requeriment, es considerarà que desisteix de la sol·licitud.

3. Acabat el termini esmentat i esmenades, si escau, les sol·licituds, la persona responsable de la prefectura d’estudis de seguretat i emergències de l’EBAP publicarà la llista definitiva de les persones admeses i excloses en la web <http://ebap.caib.es>, la qual serà elevada a la persona titular de la Direcció Gerència de l’EBAP perquè en dicti resolució, i es convocarà a les persones admeses a la realització de la prova per acreditar l’aptitud física.

El dies, les hores i els llocs de realització de les proves objecte d’aquesta convocatòria seran anunciades amb una antelació mínima de tres dies en la web <http://ebap.caib.es>.

6. La Comissió Tècnica de Valoració

La Comissió Tècnica de Valoració és l’òrgan encarregat d’avaluar les proves i la seva composició és la indicada en l’annex 2.

Els membres de la Comissió Tècnica de Valoració han d’abstenir-se d’intervenir-hi si hi concorren els motius que preveu l’article 23.2 la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, i han de comunicar-ho a l’autoritat que els va nomenar.

Perquè la Comissió Tècnica de Valoració es constitueixi vàlidament i a l’efecte de dur a terme les sessions, les deliberacions, les valoracions, les puntuacions i la presa d’acords, es requereix sempre la presència del president, del secretari i de la majoria dels vocals a les sessions.

La Comissió Tècnica de Valoració disposarà la incorporació a les proves, com a assessors o col·laboradors i amb la condició de jutges o monitors, a les persones que consideri necessàries per tal que prestin les tasques de col·laboració, de coordinació o altres de similars que siguin necessàries en el desenvolupament de les proves esmentades. La designació d’aquests jutges o monitors es comunicarà a la presidenta de l’EBAP als efectes de nomenar-los.

En qualsevol moment d’aquesta convocatòria, si la Comissió Tècnica de Valoració té coneixement que alguna de les persones aspirants no compleix un o diversos requisits exigits per la convocatòria, n’haurà de proposar l’exclusió a la Direcció Gerència de l’EBAP, amb l’audiència prèvia de la persona interessada, i atorgar un termini de cinc dies i fer constar en acta les causes que justifiquin la proposta. La persona titular de la Direcció Gerència de l’EBAP resoldrà el que sigui procedent en dret.     

L’EBAP pot decidir la realització de proves de consum de substàncies o grups farmacològics prohibits, d’estimulants o de qualsevol tipus de dopatge destinats a augmentar la capacitat física o a modificar els resultats de la prova; les persones aspirants que donin positiu en el consum d’aquestes substàncies quedaran eliminades.

Les funcions bàsiques de la Comissió Tècnica de Valoració són les següents:

- Valorar les proves que són l’objecte d’aquesta convocatòria en la forma que estableixen les bases de la convocatòria.

- Fer constar en acta els fets i els resultats de la seva actuació i les decisions que en cada moment adopti, així com totes les actuacions i possibles incidències derivades de la realització de les proves objecte d’aquesta convocatòria.

- Elaborar la llista de persones que han superat les proves per acreditar l’aptitud física després de revisar les eventuals al·legacions que es puguin presentar en el termini establert.

- Proposar a la Direcció Gerència de l’EBAP que resolgui aprovar la llista de persones que han superat les proves d’aptitud física.

- Vetllar pel compliment d’aquestes bases i, en especial, de les normes que regiran el desenvolupament de les proves, de conformitat amb la base 7.

- Proposar a la Direcció Gerència de l’EBAP l’exclusió de les persones resultants de l’aplicació de la base 8.

7. Requisits d’accés, comportament i indumentària

Les normes que regiran el desenvolupament de les proves per acreditar l’aptitud física, i que són d’obligat compliment per les persones aspirants convocades, són les següents:

- Només es permetrà l’accés al recinte on es desenvoluparan les proves a les persones convocades i als membres de la comissió i als jutges o monitors que aquesta hagi nomenat.

- És obligatori desconnectar els telèfons mòbils abans d’entrar al recinte de les proves.

 El comportament de les persones convocades ha de ser respectuós amb els instructors i/o monitors i amb la resta d’aspirants.

- La indumentària esportiva ha de ser adequada a cada tipus de prova a realitzar i ha d’ajustar-se als requisits de les instal·lacions esportives. No està permesa l’exhibició de logotips de tipus polític, sexista o racista, etc. Pel que fa al calçat, no està permès l’ús d’esportives amb claus, ni tampoc cap element d’ajuda en les mans. Per a la prova de natació és obligatori l’ús de banyador, casquet de bany i xancletes.

- No es permetrà l’enregistrament de les proves per cap mitjà audiovisual que pogués afectar la seguretat, el dret a la intimitat personal i la pròpia imatge dels participants, dels membres de la Comissió Tècnica de Valoració o dels col·laboradors en el transcurs de les proves.

- Les persones aspirants han d’accedir amb el DNI o qualsevol altre document acreditatiu d’identitat, si bé els policies poden fer-ho amb el seu carnet professional. La no presentació d’aquesta documentació suposa la impossibilitat de dur a terme les proves.

- Les persones aspirants no podran abandonar els llocs habilitats per dur a terme les proves amb l’excepció d’aquells que resultin no aptes o siguin eliminades.

En cas que la Comissió Tècnica de Valoració detecti l’incompliment d’alguna d’aquestes normes per part de les persones aspirants, farà constar aquest fet en acta i proposarà l’exclusió a la Direcció Gerència de l’EBAP, amb l’audiència prèvia de la persona interessada i amb la qualificació de «no apte/a».

En cas de lesió o necessitat d’assistència mèdica, les persones aspirants hauran d’acudir als centres mèdics concertats per les seves administracions.

8. Exclusions

Les circumstàncies que impossibiliten la realització de les proves i que, prèvia consideració de la Comissió de Tècnica de Valoració, determinaran l’exclusió automàtica de les persones aspirants convocades, són les següents:

- No presentar-se a la prova en el dia, l’hora i el lloc assenyalats a aquests efectes.

- No portar la indumentària adequada, el calçat exigit i la gorra d’aigua, o portar-ne d’inadequats o no permesos.

- Negar-se a fer les proves antidopatge o donar-hi positiu.

- No presentar el DNI o qualsevol altre document acreditatiu d’identitat en el moment de la realització de les proves.

- No haver aportat el certificat mèdic oficial que preveu la base 2.

- Trobar-se en situació d’incapacitat temporal declarada.

- L’incompliment de les normes que estableix el punt 7 d’aquestes bases.

- Falsejar qualsevol de les dades declarades a la declaració responsable.

9. Criteris generals d’avaluació

- Les persones encarregades de fer de jutges o monitors en les proves d’aptitud física seran les persones que l’EBAP, a petició de la Comissió Tècnica de Valoració, determini.

- La Comissió Tècnica de Valoració ha de fer una lectura lenta i clara de cada prova abans de l’inici de l’avaluació per unificar criteris i, si és necessari, faran una demostració.

- El jutge serà la persona encarregada de fixar la marca obtinguda per la persona aspirant en l’execució de cada prova.

- Totes les persones aspirants han de dur a terme les proves en la mateixa posició i condicions.

- La valoració de cadascuna de les proves físiques serà de 0 a 10 punts.

- Les proves físiques s’han de superar globalment, d’acord amb el barem que s’assenyala. La nota final serà la mitjana obtinguda en les puntuacions de cadascuna de les proves, si bé el resultat global d’aquesta prova s’ha d’atorgar sempre que la persona aspirant hagi superat un mínim de 4 de les proves parcials amb una nota mínima de 5 o superior i que, en l’altra prova parcial, la nota sigui 3 o superior. La nota mitjana d’apte s’atorgarà sempre que el resultat sigui 5 o superior; si és inferior a 5, serà no apte.

- El jutge interpretarà totes aquelles qüestions esportives no recollides en aquest annex que puguin sorgir durant la realització de cada prova.

- Tot el material usat en els exercicis, amb excepció, òbviament, de la indumentària esportiva personal, serà el que l’organització hagi disposat per a aquest fi.

- No es considerarà motiu per repetir les proves el fet que durant l’execució de les proves qualsevol aspirant sofreixi una indisposició o lesió esportiva.

- L’ordre de les proves s’estableix per valorar, per aquest ordre, la velocitat, la força i la resistència, i serà el següent:

1. Velocitat (50 metres)

2. Força explosiva del tren superior (llançament de pilota medicinal)

3. Força explosiva del tren inferior (salt amb els peus junts)

4. Resistència (1.000 metres)

5. Natació (50 metres estil lliure)

10. Llista de persones que han superat les proves per acreditar l’aptitud física i resolució de convocatòria

1. La Comissió Tècnica de Valoració, un cop finalitzades les proves objecte d’aquesta convocatòria, publicarà en la web <http://ebap.caib.es> la relació provisional de persones aspirants que les han superat, amb indicació de la puntuació obtinguda i del número de DNI.

2. Les persones aspirants disposaran d’un termini de dos dies des de la publicació de la llista per efectuar les reclamacions oportunes.

3. La Comissió Tècnica de Valoració, en un termini de set dies, ha de resoldre les reclamacions i fer pública la llista definitiva d’aspirants que han superat les proves, amb indicació de la puntuació obtinguda i del número de DNI.

4. La Comissió Tècnica de Valoració elevarà aquesta proposta definitiva a la persona titular de la Direcció Gerència de l’EBAP, que en dictarà la resolució, la qual serà publicada a la web <http://ebap.caib.es>.

11. Certificats

L’Escola Balear d’Administració Pública emetrà els certificats d’aptitud física de les persones que hagin superat les proves objecte d’aquesta convocatòria, amb indicació de la qualificació final obtinguda.

La validesa dels certificats és de dos anys des del dia de la superació de les proves.

 

Annex 2

Comissió Tècnica de Valoració

Presidenta:

- Titular: Francisca Jiménez Chica

- Suplent: Isabel Socias Rosselló

Secretari:

- Titular: José Manuel Moya Marco

- Suplent: Francisco Torres Homar

Vocal 1:

- Titular: Josep Maria Aguiló Roig

- Suplent: Marta Sureda Mora

Documents adjunts