Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 10889
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, per a la qual es formula l’informe d’impacte ambiental del projecte de la instal·lació fotovoltaica en autoconsum de 39.96 kW a la depuradora de Ferreries promogut per ABAQUA (92a/17)
Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 15 de setembre de 2017, i d’acord amb l’article 6 del Decret 29/2009, de 8 de maig d’organització, funcions i règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (endavant CMAIB) i l’Acord del Ple de la CMAIB sobre la delegació de competències del Ple en el seu President (BOIB núm. 168 de 14/11/2015),
RESOLC FORMULAR:
L’informe d’impacte ambiental, del projecte de la instal·lació fotovoltaica en autoconsum de 39.96 kW a la depuradora de Ferreries promogut per ABAQUA en els termes següents:
1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
El projecte es tramita com una avaluació d’impacte ambiental simplificada ja que està inclòs al Grup 2 “Energia” punt 6 “Instal·lacions per a la producció d’energia elèctrica a partir de l’energia solar, incloses les esteses de connexió a la xarxa: Instal·lacions amb una ocupació total de més de 100 m2 que estiguin situades en sòl rústic protegit” de l’Annex 2 “Projectes sotmesos a avaluació d’impacte ambiental simplificada” de la llei 12/2016, de 17 d’agost d’avaluació ambiental a les Illes Balears.
2. Descripció i ubicació del pla
Es presenta el projecte d’una instal·lació fotovoltaica en autoconsum dins l’EDAR de Ferreries, devora l’edifici. Ocupa una superfície de 402 m2 (252 m2 de plaques i 150 m2 d’espai de separació), és del tipus 2 i té una potència pic instal·lada de 39.96 kWp. Els nombre de panells, de 270 Wp de potència pic cada un, és de 148, distribuïts en quatre grups. Els mòduls són de la marca Jinko Solar de silici policristal·lí. La connexió és mitjançant inversor HUAWEI SUN2000 36KTL. Es situaran formant quatre sèries de 19 mòduls i quatre sèries de 18 mòduls.
El cablejat és soterrat. L’excedent d’energia produït es vendrà d’acord amb el que disposa el RD 900/2015.
La zona on es preveu ubicar les plaques és l’espai lliure de previsible ampliació de l’EDAR. No existeixen alternatives per a la ubicació de la instal·lació, atès que és l’únic lloc disponible dins el recinte de l’EDAR.
El projecte se situa sobre ANIT (Àrea Natural d’Interès Territorial). L’EDAR es troba a l’est del nucli urbà de Ferreries, envoltat de terrenys forestals i horts.
3. Avaluació dels efectes previsibles
El projecte en sí se situa a un indret fortament alterat, a la vora d’una edificació. No implica moviment de terres, ni enderroc de parets o murs. Els terrenys estan totalment desproveïts de vegetació. Es tracta d’una instal·lació fàcilment desmuntable. No es produeixen residus i, per tant, no hi ha risc de contaminació. Pel que fa al possible impacte paisatgístic, aquest sembla compatible: les plaques tenen una altura inferior a les instal·lacions de l’EDAR, i existeix un apantallament vegetal que impedeix que es vegin des dels punts exteriors més transitats i que s’han avaluat.
4. Consultes a les administracions publiques afectes i persones interessades
Per tal d’accelerar al màxim la tramitació, l’òrgan promotor va sol·licitar els pertinents informes a l’ajuntament de Ferreries, Consell de Menorca, Servei de Gestió Forestal, ABAQUA i DG de Recursos Hídrics, els quals han estat emesos i s’han incorporat a l’expedient.
5. Anàlisi dels criteris de l’annex III de la Llei 21/2013
S’han analitzat el criteris de l’annex III de la Llei 21/2013 d'AA i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:
1. Característiques del projecte: El projecte en sí se situa a un indret fortament alterat, a la vora d’una edificació de l’EDAR. No implica moviment de terres, ni enderroc de parets o murs. Els terrenys estan totalment desproveïts de vegetació. Es tracta d’una instal·lació fàcilment desmuntable. No es produeixen residus i, per tant, no hi ha risc de contaminació.
2. Ubicació del projecte: El PGOU de Ferreries classifica els terrenys de l’EDAR com a sòl rústic d’especial protecció (protecció normal) i els qualifica com a Sistema General d’Infraestructures. Es troba prop d’un torrent, dins APR per risc d’incendi alt i d’erosió (PTI Menorca) i en zona d’aptitud baixa, segons el PDS Energètic de les Illes Balears. Fora d’espais naturals protegits i de la XN2000. Tampoc dins territori classificat protegit per la LEN. El risc d’incendi es redueix mitjançant les mesures protectores proposades al present informe, i que es deriven de les indicades a l’informe del Servei de Gestió Forestal. Pel que fa a l’afecció de la zona policia del torrent la DG de Recursos Hídrics a emès informe favorable.
3. Característiques del potencial impacte: Es tracta d'un projecte sense efectes transfronterers. S’avaluen els impactes durant la fase de construcció i funcionament i no es preveu que el projecte pugui generar impactes significatius ateses les característiques, la ubicació del projecte i les mesures protectores i correctores proposades.
Conclusions de l’informe d’impacte ambiental
Primer: No subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària el projecte de la instal·lació fotovoltaica en autoconsum de 39.96 kW a la depuradora de Ferreries atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013 sempre que es compleixin les mesures correctores proposades i les condicions següents:
1. Prèviament al mes de juliol de 2038 (data obtinguda a partir de l’informe d’ABAQUA), cal obtindre informe de l’administració/empresa competent en matèria de gestió de depuradores en el sentit de si s’han assolit o no en aquell moment els valors de disseny de cabals i càrregues d’entrada a l’EDAR de Ferreries. Si s’han assolit els valors, caldrà, efectivament, desballestar la instal·lació, però en cas negatiu es determinarà (en base a l’informe de l’apartat anterior) un nou llindar temporal per poder prorrogar el funcionament de la instal·lació fotovoltaica, que en cap cas pot excedir els 25 anys de vida útil de les plaques, comptats a partir de la data d’instal·lació.
2. Tal com recull l’informe d’ABAQUA RE Conselleria 14594, de 20/06/2017.
-La instal·lació fotovoltaica haurà de ser desballestada com a molt tard passats 21.5 anys a partir de gener de 2017, és a dir, el mes de juliol de 2038, en base a la informació continguda a l’informe d’ABAQUA.
3.Tal com s’inclou a l’informe del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de de 16/08/2017.
-Cal realitzar una faixa d’autoprotecció de 25 m al voltant de l’EDAR, lliure de matollar o vegetació que pugui propagar un incendi de la zona forestal (art. 11 Decret 125/2007 i RD 314/2006). A la zona nord basta realitzar manteniment de la faixa existent, mentre que a la sud s’haurà de realitzar de nou i mantenir en aquest estat. Es podrà emprar com a camí perimetral de 5 m i ser considerat part de la faixa. Igualment, cal mantenir la vegetació controlada a l’interior de l’EDAR.
-Les obres s’han de realitzar fora de l’època d’incendis, és a dir, entre el 16 d’octubre i el 30 d’abril.
-Tots els operaris participants en les activitats seran instruïts en l’existència de risc d’incendi forestal, en les mesures de prevenció a adoptar i en les actuacions immediates a efectuar davant un conat d’incendi i coneixeran el número telefònic de comunicació en cas d’incendi forestal (112).
-La gestió de residus vegetals generats es realitzarà d’acord amb la normativa de prevenció d’incendis forestals vigent.
Les mesures contra incendis són per minimitzar el risc, pel que no s’exclouen de la responsabilitat dels propietaris de l’acompliment de la legislació adient segons el tipus d’instal·lació o construcció ni de l’ús responsable dels mitjans o dels danys que un incendi pugui causar.
Segon. Es publicarà el present informe d’impacte ambiental a la seu electrònica de la CMAIB i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’AA. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al Subcomitè d’AIA.
Tercer. L’informe d’impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s’hagués procedit a l’autorització del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d’acord amb el que disposa l’article 47.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L’informe d’impacte ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l’acte, si és el cas, d’autorització de projecte, d’acord amb el que disposa l’article 47.6 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.
Palma, 22 de setembre de 2017
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias