Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE BÚGER
Núm. 10832
Aprovació definitiva Ordenança reguladora de la gestió de residus de l'Ajuntament de Búger
Atès que no s’ha presentat, durant el termini d’exposició pública, cap reclamació o suggeriment contra l’acord d’aprovació de l’ordenança reguladora de la gestió de residus de l’Ajuntament de Búger, aprovada provisionalment per l’ajuntament ple, en sessió de dia 27 de juliol de 2017, s’entén definitivament aprovat i en compliment de la legislació vigent, es publica el text íntegre de l’esmentada ordenança:
ORDENANÇA REGULADORA DE LA GESTIÓ DE RESIDUS DE L’AJUNTAMENT DE BÚGER
TÍTOL I
DISPOSICIONS GENERALS
Article 1. Objecte i àmbit d’aplicació
1. La present ordenança té per objecte la regulació, en el marc de les competències de l’Ajuntament de Búger, de totes aquelles conductes i activitats relacionades amb la recollida i el dipòsit de residus municipals, respectant el principi de jerarquia amb la finalitat d’aconseguir el millor resultat ambiental global, mitigant els impactes adversos sobre la salut humana i el medi ambient.
La correcte gestió dels residus suposa beneficis ambientals, econòmics i socials com son la protecció dels ecosistemes, la major disponibilitat de matèries primeres, cada vegada més escasses i cares, i la creació de nous llocs de feina relacionats amb la gestió dels residus, y en particular, amb les industries del reciclat.
2. En l’exercici de les competències municipals, la present Ordenança desenvolupa el Pla director sectorial de residus urbans de Mallorca (Decret 21/2000, de 18 de febrer, d’aprovació definitiva) i la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, havent d’interpretar-se i aplicar-se d’acord amb l’esmentada normativa i amb la resta de la legislació vigent.
3. Totes les persones físiques o jurídiques que resideixin o dipositin residus en el terme municipal de Búger estan obligades a complir el que estableix la present Ordenança així com les disposicions que en el seu desenvolupament dicti l’Ajuntament.
Article 2. Definicions
A efectes del que es disposa en la present Ordenança s’entendrà per:
1. Aparells elèctrics i electrònics: els aparells que per funcionar necessiten corrent elèctric o camps electromagnètics, destinats a ser utilitzats amb una tensió nominal no superior a 1.000 V en corrent altern i 1.500 V en corrent continu, i els aparells necessaris per generar, transmetre i mesurar aquests corrents i camps.
2. Bosses blanques estandarditzades per a bolquers i excrements d’animals registrats: bosses de color blanc amb estampat, volums i altres característiques definides per l’Ajuntament. Els residus de bolquers i excrements d’animals registrats es podran dipositar a la via pública amb aquestes bosses els dies que marca el calendari per aquesta fracció.
3. Bosses estandarditzades per a rebuig: bosses de color vermell (o qualsevol altra color que determini l’Ajuntament) amb estampat, volums i altres característiques definides per l’Ajuntament. Els residus no reciclables només es podran dipositar a la via pública i al Parc Verd amb aquestes bosses.
4. Ciutadà: per la present norma tindran la consideració de ciutadà tota persona posseïdora de residus degut a que desenvolupa una activitat productora de residus domèstics o comercials. S’inclouen:
a) Tots els habitants del municipi, ja ho siguin de dret o de fet.
b) Tots els ocupants dels habitatges ubicats dins el municipi, ja ho siguin com ocupants habituals o visitants.
c) Tots els responsables i els empleats dels comerços, de les empreses de serveis, de les oficines i de les indústries ubicades dins el municipi, independentment de què estiguin empadronades a un altre municipi.
d) Tots els generadors singulars ubicats dins el municipi.
5. Contenidor: element de contenció rígid i estanc destinat a la deposició de les fraccions dels diferents residus.
6. Domicili: s’entén per domicili dins aquesta ordenança qualsevol domicili particular o d’activitat empresarial.
7. Eliminació: qualsevol operació que no sigui la valorització, fins i tot quan l’operació tingui com a conseqüència secundària l’aprofitament de substàncies o energia. L’annex I de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats recull una llista no exhaustiva d’operacions d’eliminació.
8. Emmagatzematge: el dipòsit temporal de residus, amb caràcter previ a la seva valorització o eliminació, per temps inferior a dos anys o a sis mesos si es tracta de residus perillosos, a no ser que reglamentàriament s’estableixin terminis inferiors.
9. Fracció bolquers i excrements d’animals: comprèn els bolquers tant per infant com per adult i els excrements d’animals registrats. Aquesta fracció s’ha de treure amb la bossa blanca autoritzada per l’Ajuntament.
10. Fracció envasos lleugers: fracció dels residus municipals composta per els envasos de plàstic o llauna que disposen del punt verd del sistema integrat de gestió d’Ecoembes. El color de referència és el grog. Compren envasos de plàstic de tot tipus, llaunes (d’acer, alumini, etc.), els envasos de cartó-alumini (brics) i les palanganes de poliestirè. No compren els envasos de vidre.
11. Fracció orgànica dels residus municipals (FORM): residus biodegradables propis de la llar, que es produeixen principalment a les cuines en la manipulació, preparació i consum del menjar, i també els residus provinents de generadors singulars com els mercats municipals, restaurants, hotels, agroturismes, etc. També s’inclouen en aquesta categoria les petites restes de jardineria. (Veure l’annex I de la present ordenança)
12. Fracció paper i cartó: paper imprès, envasos domèstics de paper-cartó, envasos comercials de paper-cartó, paper d’embalar (Veure l’annex I de la present ordenança).
13. Fracció rebuig: És la fracció dels residus municipals que queda una vegada separades les fraccions orgànica, paper-cartó, vidre, envasos lleugers. Aquesta fracció s’ha d’entregar tant al porta a porta com al Parc Verd amb la bossa vermella autoritzada. (Veure l’annex I de la present ordenança)
14. Fracció vidre: compren els envasos de vidre (botelles i pots) sencers o romputs. (Veure l’annex I de la present ordenança)
15. Gestor de residus: la persona o entitat, pública o privada, registrada mitjançant autorització o comunicació, que realitzi qualsevol de les operacions que componen la gestió dels residus, en sigui o no el productor.
16. Iglú: tipus de contenidor que es fa servir per a la recollida selectiva en els parcs verds i que es caracteritza pel seu gran volum (més de 2.500 litres) i pel seu buidat mitjançant un camió amb grua.
17. Parc verd: instal·lació de recepció selectiva de residus municipals de titularitat municipal, i que tengui aquesta qualificació per part del Consell de Mallorca, on l’accés està permès dins un determinat horari. . Els usuaris poden dipositar, de forma selectiva, diferents tipus de residus municipals per als quals no hi ha un sistema de recollida domiciliària o bé com a suport de serveis existents. Els materials admissibles s’especifiquen a l’article 17 de la present ordenança. Aquest servei podrà establir preus públics, que vindran regulats per la corresponent ordenança.
18. Pneumàtics fora d’ús: aquells pneumàtics que pel seu estat han de ser destinats al reciclatge o la valorització o no poden continuar en servei sense aplicar-los processos que n’allarguin la vida útil.
19. Posseïdor: el productor de residus o la persona física o jurídica que els tingui en el seu poder i que no tingui la condició de gestor de residus.
20. Productor: qualsevol persona física o jurídica que tingui una activitat que produeixi residus (productor inicial de residus) o qualsevol persona que efectuï operacions de tractament previ, de mescla o d’un altre tipus, que ocasionin un canvi de naturalesa o de composició d’aquests residus.
21. Productors o generadors singulars: són aquells posseïdors de residus que per les seves característiques, localització, quantitat i qualitat dels seus residus es poden agrupar en vista a una millor gestió dels esmentats residus.
22. Productors o generadors singulars qualificats: la relació de productors o generadors singulars potencials de municipi de Búger que estiguin qualificats com a generadors singulars de fet i de dret. La qualificació d’un posseïdor de les fraccions de residus de paper-cartró, vidre i envasos lleugers com a generador singular qualificat és competència de l’Ajuntament, el qual crearà una llista o relació de tots els generadors singulars qualificats del municipi
23. Reciclatge: tota operació de valorització mitjançant la qual els materials de residus es tornen a transformar en productes, materials o substàncies, tant si és amb la finalitat original com amb qualsevol altra finalitat. Inclou la transformació del material orgànic, però no la valorització energètica ni la transformació en materials que s’hagin de fer servir com a combustibles o per a operacions de farcit.
24. Recollida porta a porta: sistema de recollida selectiva dels residus urbans que es fonamenta en el fet que els posseïdors dels residus efectuen la segregació de les diverses fraccions dels seus residus en origen, però en lloc de dipositar-les en uns contenidors que de forma permanent romanen a la via pública, les diverses fraccions (matèria orgànica, paper-cartó, vidre, envasos lleugers i rebuig o resta) són recollides directament en el punt de generació (habitatges, establiments comercials, etc.) d’acord amb un calendari predefinit, seguint les condicions establertes en la present ordenança.
25. Recollida selectiva: el sistema de recollida diferenciada de materials orgànics fermentables i de materials reciclables, així com qualsevol altre sistema de recollida diferenciada que permeti la separació dels materials valoritzables continguts en els residus, per facilitar el seu tractament específic.
26. Residu: qualsevol substància o objecte que el seu posseïdor rebutgi o tingui la intenció o l’obligació de rebutjar.
27. Residus d’aparells elèctrics i electrònics (RAEE): els aparells elèctrics i electrònics, els materials, components, consumibles i subconjunts que els componen, procedents tant de llars particulars com d’usos professionals, a partir del moment en que passen a ser residus. S’entén per residus d’aparells elèctrics i electrònics procedents de llars particulars els procedents de domicilis particulars i de fonts comercials, industrials, institucionals i d’un altre tipus que, per la seva naturalesa i quantitat, son similars als procedents de llars particulars.
28. Residus comercials: residus generats per l’activitat pròpia del comerç, a l’engròs i al detall, dels serveis de restauració i bars, de les oficines i dels mercats, així com de la resta del sector de serveis.
29. Residus domèstics: residus generats a les cases com a conseqüència de les activitats domèstiques. També es consideren residus domèstics els similars als anteriors generats en serveis i indústries. També s’inclouen en aquesta categoria els residus que es generen a les cases d’aparells elèctrics i electrònics, roba, piles, acumuladors, mobles i béns, així com els residus i la runa procedents d’obres menors de construcció i reparació domiciliària.
30. Residus perillosos: residu que presenta una o diverses de les característiques perilloses enumerades en l’annex III de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, i el que pugui aprovar el Govern de conformitat amb el que estableixen la normativa europea o els convenis internacionals dels quals Espanya sigui part, així com els recipients i envasos que els hagin contingut.
31. Residus voluminosos: aquells residus que per les seves característiques (dimensions, pes, propietats, ...) no poden ser objecte de recollida ordinària.
En qualsevol cas tindran la consideració de residu voluminós:
a. Electrodomèstics i aparells elèctrics i electrònics rebutjats.
b. Matalassos rebutjats.
c. Mobles o peces de mobles de fusta o metall
d. Ferralla
32. Reutilització: qualsevol operació mitjançant la qual productes o components de productes que no siguin residus es tornen a utilitzar amb la mateixa finalitat per a la qual van ser concebuts.
33. Valorització: qualsevol operació que tingui com a resultat principal que el residu serveixi per a una finalitat útil en substituir altres materials, que d’una altra manera s’haurien utilitzat per complir una funció particular, o que el residu sigui preparat per complir aquesta funció a la instal·lació o a l’economia en general.
34. Via pública: als efectes de neteja es consideren com a via pública les avingudes, passeigs, carrers, places, voreres, travesseres, camins, jardins i zones verdes i demés béns d’ús públic municipal destinats directament a l’ús comú general dels ciutadans.
35. Vorera: part lateral d’una via urbana, generalment més alta que la calçada, destinada al pas de la gent que va a peu.
Article 3. Foment de les conductes cíviques en matèria gestió de residus
1. Tots els ciutadans de Búger han de tenir una conducta encaminada a evitar i prevenir el deteriorament del municipi, a la utilització racional dels productes de consum, a la minimització en la producció de residus i a la preservació del medi ambient en general.
2. Així mateix tenen el dret i el deure de denunciar les infraccions de què se’n tingui coneixement de gestió de residus. L’Ajuntament està obligat a atendre les reclamacions, denúncies i suggeriments dels ciutadans, duent a terme les accions que corresponguin en cada cas.
3. L’Ajuntament afavorirà les actuacions que en matèria de gestió dels residus desenvolupin els particulars per iniciativa pròpia i que s’orientin a millorar la qualitat de vida a Búger.
4. L’Ajuntament pot establir un règim especial de beneficis fiscals i ajudes econòmiques destinades al foment de la reducció de residus i de la recollida selectiva.
Article 4. Subsidiarietat dels treballs de gestió dels residus urbans
L’Ajuntament podrà realitzar subsidiàriament els treballs de gestió dels residus que segons l’ordenança han d’efectuar els ciutadans, després del requeriment previ als propietaris o usuaris, i els imputarà el cost dels serveis prestats sense perjudici de les sancions administratives que corresponguin en cada cas.
TÍTOL II
RECOLLIDA DE RESIDUS
CAPÍTOL I
DISPOSICIONS GENERALS
Article 5. Consideracions generals per al lliurament dels residus
1. Tots els ciutadans definits a l’article segon d’aquesta Ordenança estan obligats a:
a) Separar els residus domèstics i comercials de la manera següent:
- Fracció orgànica
- Paper i cartó
- Vidre
- Envasos lleugers
- Rebuig o resta
b) Treure o lliurar les diferents fraccions de residus d’acord amb el calendari i amb la franja horària que, en cada cas, determini l’Ajuntament.
c) Dipositar els residus de les diferents fraccions davant del domicili propi, facilitant al màxim la visibilitat i recollida del material dipositat. En cap cas es poden abandonar residus ni fer caramulls a les cantonades i/o fer servir papereres ubicades a la via pública per residus originats al domicili. Tampoc no es podran dipositar els residus davant un domicili que no sigui el propi.
c) Utilitzar els elements de contenció per a les diferents fraccions de residus urbans que determini l’Ajuntament.
d) Afavorir la selecció i, per tant, possible recuperació d’altres fraccions valoritzables dels residus.
2. Els ciutadans que resideixin en sòl rústic han de dur els residus, correctament separats, al Parc verd municipal. Els residus s’han de dipositar dins els contenidors específics per a cada fracció. En cas de confusió l’operari del Parc Verd orientarà per a la correcta separació.
Article 6. Responsabilitat de la correcta gestió dels residus
1. Els productors i posseïdors inicials dels residus domèstics i comercials de competència municipal són responsables de lliurar-los per a la seva correcta gestió en la forma i instal·lacions establertes en la present ordenança, els residus adquiriran el caràcter de propietat municipal. Qualsevol manipulació que es desitgi efectuar a aquests requerirà una autorització prèvia de l’ajuntament.
2. Els productors i posseïdors de residus comercials no perillosos que no s’hagin acollit al servei municipal de recollida de residus són igualment responsables de la seva correcta gestió. Amb aquesta finalitat hauran:
a) Mantenir els residus en condicions adequades d’higiene i seguretat mentre es trobin en el seu poder.
b) Separar els residus en les mateixes condicions que les establertes per als que s’acullen al servei municipal de recollida, i lliurar-los a gestors de residus autoritzats, d’acord amb el que disposi la normativa aplicable.
c) Acreditar documentalment la gestió correcte dels seus residus davant l’Ajuntament.
3. En cas d’incompliment de les obligacions de gestió de residus comercials no perillosos per part del seu productor o un altre posseïdor, l’Ajuntament assumirà subsidiàriament la gestió i podrà repercutir a l’obligat a realitzar-la el cost real de la gestió.
4. Els productors i posseïdors de residus perillosos han de complir els requisits recollits a la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, el Reial Decret 833/1988, pel qual s’aprova el Reglament per a l’execució de la Llei 20/1986, bàsica de residus tòxics i perillosos i el Reial Decret 952/1997, de 20 de juny, que modifica l’esmentat reglament, així com a la resta de normativa que els sigui aplicable.
Article 7. Prestació del servei
1. L’Ajuntament de Búger prestarà el servei de recollida dels residus domèstics i dels residus comercials, d’acord amb el previst a la present Ordenança i en la normativa aplicable.
2. L’Ajuntament prestarà els serveis de recollida següents:
a) La recollida selectiva dels residus domèstics i comercials dins el nucli urbà mitjançant el sistema porta a porta. L’Ajuntament establirà la freqüència i els horaris més adequats per dur-la a terme. Qualsevol canvi de freqüència i d’horari es farà públic amb l’antelació suficient.
b) La recollida selectiva dels residus generats pels grans productors (generadors singulars qualificats), tant els ubicats dins sòl urbà com els ubicats dins sòl rústic, els quals hauran d’efectuar la separació prèvia (en origen) dels residus dins les pròpies instal·lacions, seguint les instruccions que dictin l’Ajuntament i la Mancomunitat des Raiguer. Basant-se en criteris d’eficiència i eficàcia en la gestió dels residus, l’Ajuntament pot decidir no realitzar la recollida selectiva dels grans productors que estiguin ubicats a llocs llunyans o de difícil accés.
c) La recollida domiciliària dels residus voluminosos, prèvia petició de l’usuari i amb les limitacions que estableixi l’Ajuntament.
d) El servei de Parc Verd per a l’aportació de residus domèstics i especials d’origen domèstic, així com per a l’aportació dels residus comercials provinents de petits productors (generadors singulars no qualificats) que autoritzi l’Ajuntament.
CAPÍTOL II
RECOLLIDA SELECTIVA PORTA A PORTA
Article 8. Prestació de la recollida selectiva porta a porta
1. L’Ajuntament de Búger recollirà selectivament mitjançant el sistema porta a porta:
a) Els residus domèstics i comercials assimilables a domèstics del nucli urbà.
b) Els residus domèstics i comercials assimilables a domèstics dels grans productors, tant els ubicats dins el nucli urbà com els ubicats en sòl rústic.
2. L’Ajuntament pot complementar o substituir la recollida porta a porta de les fraccions de paper-cartó, vidre i envasos lleugers dels grans productors per una recollida mitjançant contenidors de gran capacitat tipus iglú amb l’objectiu de millorar l’eficàcia i l’eficiència del servei. Els grans productors han de destinar, dins les seves instal·lacions i en un lloc de fàcil accés i mobilitat pel camió de recollida, una zona específica per a la col·locació dels contenidors.
3. Basant-se en criteris d’eficiència i eficàcia en la gestió dels residus, l’Ajuntament pot decidir no realitzar la recollida selectiva porta a porta dels grans productors que estiguin ubicats a llocs llunyans o de difícil accés.
Article 9. Fraccions recollides porta a porta
1. Els usuaris del servei de recollida porta a porta hauran de separar els residus en les fraccions següents:
a) Fracció orgànica
b) Paper-cartó
c) Vidre
d) Envasos lleugers
e) Rebuig
2. Per a la seva recollida hauran de complir amb les mesures següents:
a) Treure cada una de les fraccions a la via pública, al costat de l’entrada de l’edifici, sense obstaculitzar el pas de vianants els dies corresponents i a l’horari establert.
b) Forma de treure cada fracció:
Orgànica: treure dins una bossa de plàstic transparent ben fermada i dins un poal.
Paper i cartó: treure els materials ben plegats dins una capsa de cartó, bossa de paper o fermats amb una corda, cal tenir especial cura els dies de vent i mai dins bosses de plàstic.
Vidre: treure dins un contenidor, poal o capsa i sense taps.
Envasos lleugers: treure dins una bossa de plàstic sempre ben tancada.
Rebuig o resta: treure dins una bossa vermella autoritzada per l’Ajuntament sempre ben tancada o dins contenidor autoritzat per l’Ajuntament.
Bolquers: treure dins una bossa blanca autoritzada ben tancada o dins contenidor autoritzat.
c) Retirar de la via pública el poal o contenidor el matí següent al servei de recollida porta a porta. En cap cas podran romandre a la via pública fora de les hores i dies corresponents a la recollida porta a porta.
d) Seguir les instruccions que, al respecte de la recollida selectiva de les diferents fraccions, facilitin l’ajuntament o la Mancomunitat des Raiguer, a fi i efecte que la qualitat de cada una de les fraccions sigui òptima.
d) No es permet lliurar residus diferents als considerats aptes per a la recollida de cada una de les fraccions, d’acord amb l’Annex I.
e) Els usuaris, opcionalment, poden lliurar les fraccions en els contenidors específics ubicats al Parc verd de residus municipal.
3. Atesa la dificultat d’emmagatzemar alguns residus domiciliaris, que pertanyen a la fracció rebuig, com son els bolquers usats i els excrements d’animals per qüestions higièniques i sanitàries aquests residus es gestionaran separadament de la resta de les fraccions com a fracció Bolquers. Aquesta fracció compren els residus descrits a l’annex I i s’haurà de lliurar al porta a porta o al parc verd mitjançant les bosses estandarditzades que l’ajuntament proporciona gratuïtament prèvia justificació i autorització corresponent.
CAPÍTOL III
RESIDUS VOLUMINOSOS
Article 10 Recollida de residus voluminosos
1. L’Ajuntament prestarà un servei de recollida domiciliària de residus voluminosos. Es recolliran els residus voluminosos definits a l’article 2 de la present ordenança. Atès que és un servei de recollida domiciliària, no es recolliran, en cap cas, els residus voluminosos procedents d’activitats industrials o comercials.
Aquest servei es durà a terme segons el calendari que marqui l’Ajuntament.
Article 11 Procediment de la recollida domiciliària de residus voluminosos
1. Els ciutadans que vulguin ser usuaris del servei de recollida domiciliària de residus voluminosos estan obligats a:
a) Sol·licitar a l’Ajuntament, personalment o per telèfon, la recollida dels residus voluminosos dels quals es volen desprendre abans de les 13 hores del dia anterior a el que està previst la recollida de voluminosos. Es podran treure, com a màxim, tres objectes per domicili i dia de recollida.
b) Seguir les instruccions que es donin des de l’Ajuntament en relació a la seva recollida.
c) Treure els residus voluminosos damunt la vorera (sempre que sigui possible) el dia abans de la recollida a partir de les 20.00 hores.
d) Tallar aquells objectes que tinguin una mida superior a tres metres en parts que no superin els 3 metres de llargària.
2. El servei de recollida domiciliària de voluminosos no inclou, en cap cas, la recollida dels residus següents: residus de construcció-demolició pneumàtics fora d’ús, peces de cotxe o ciclomotor (rodes, xassís, filtres, frens, etc.), pots de pintura, bidons metàl·lics, aerosols, bateries, telèfons mòbils, extintors, olis, combustibles líquids, bombones de gas, fluorescents i bombetes.
Article 12 Responsabilitat
Tots els usuaris seran responsables d’aquells residus voluminosos que treguin a la via pública. En cas d’abandonament o mal ús del servei de recollida específica, el responsable es farà càrrec del cost de la retirada dels voluminosos abandonats, sense perjudici de les sancions administratives que corresponguin.
TÍTOL III
PARC VERD DE RESIDUS MUNICIPAL
Article 13 Usuaris del Parc Verd de residus
Poden utilitzar el Parc Verd els veïnats de Búger que poden ser:
a) Particulars que la seva residència estigui inclosa en el padró de residus municipal.
b) Generadors singulars no qualificats del municipi, és a dir, comerços, bars, restaurants, oficines i petits productors en general sempre que disposin de l’autorització de l’Ajuntament.
c) Els organismes públics i entitats del municipi (centres educatius, culturals, protecció civil, etc. i les entitats sense ànim de lucre – associacions, fundacions, ONG, etc.-).
d) Brigades/concessionaris, entenent per aquests les persones físiques o jurídiques que tinguin una relació contractual de prestació de serveis per l’Ajuntament.
Article 14 Obligacions dels usuaris del Parc Verd
a. En el moment de l’entrada al recinte s’ha poder justificar el dret a l’ús de les instal·lacions i s’ha d’informar al personal encarregat del material que es porta.
b. Han de respectar i complir les instruccions del personal de servei.
c. Els materials s’han de deixar al contenidor corresponent seguint els cartells respectius i/o les indicacions del personal del parc verd.
d. S’ha d’evitar que quedin restes al terra i al voltant dels contenidors. Si cauen residus al terra s’hauran de recollir i introduir al contenidor respectiu.
e. No poden deixar mai residus o materials fora del recinte del Parc Verd i s’han de respectar els horaris d’obertura al públic.
f. En el cas de les fraccions rebuig i bolquers, només es podran dipositar aquestes fraccions amb les bosses, ferratines o contenidors autoritzats per l’Ajuntament.
Article 15. Funcions del personal del Parc Verd
El Parc Verd estarà físicament mantingut i controlat pel nombre adequat de persones contractades per l’Ajuntament. Les tasques diàries de l’encarregat seran:
1.Obrir i tancar el Parc verd de residus.
2.Controlar l’accés a les instal·lacions i l’entrada i la sortida dels materials.
3.Garantir la correcta disposició dels materials en el lloc adequat i de la forma reglamentada.
4.Impedir el dipòsit de materials no admesos.
5.Assessorar al públic de com usar les instal·lacions.
6.Avisar l’Ajuntament de qualsevol contratemps o anomalia.
7.Garantir que els materials del Parc Verd són retirats per persones, empreses i vehicles autoritzats.
8.Complimentar els fulls diaris d’incidències i d’entrades i sortides de materials.
9. Portar registre o vendre ferratines equivalents a bosses vermelles.
Article 16. Horari i dies de servei
Els serveis municipals establiran l’horari d’obertura del parc verd al públic que estarà exposat a l’exterior del recinte.
L’horari podrà variar-se segons l’estació anual, i podrà ser ampliat i/o revisat per decisió de l’Ajuntament.
Article 17. Residus admissibles i no admissibles
1. Els usuaris del Parc Verd podran aportar, prèviament classificats, els següents materials:
- Paper-cartó, vidre i envasos lleugers
- Fracció orgànica
- Rebuig
- Bolquers
- Electrodomèstics
- Ferralla
- Piles alcalines i de botó
- Oli de cuina
- Llums fluorescents, bombetes de baix consum, llums de sodi de baixa pressió, llums de descarrega d’alta intensitat, inclosos els llums de sodi de pressió i els llums d’halurs metàl·lics, leds retrofit.
L’Ajuntament podrà ampliar la llista de residus admesos d’acord amb la normativa.
2.En cap cas s’acceptaran al Parc Verd els materials següents:
a)Residus infecciosos, radioactius, material explosiu o inflamable, etc.
b)Residus industrials
c)Residus voluminosos d’origen comercial
d)Residus perillosos que no siguin domèstics
e)Residus industrials
f)Residus hospitalaris
g)Vehicles fora d’ús
h)Altres residus perillosos objecte de tractament
TÍTOL IV
RÈGIM SANCIONADOR I RESPONSABILITAT ADMINISTRATIVA
CAPÍTOL I
INSPECCIÓ I CONTROL
Article 18 Servei d’inspecció
1. L’exercici de les funcions d’inspecció i vigilància del compliment d’aquesta ordenança correspon als agents de la policia local.
2. El personal al qual fa referència l’apartat anterior, en l’exercici de les seves funcions tindrà la condició d’agent de l’autoritat estant facultat per accedir sense previ avís a les instal·lacions en les quals es desenvolupin activitats regulades en aquesta ordenança, així com per inspeccionar el contingut dels contenidors i de les bosses de residus que hagin de ser objecte de recollida.
Article 19 Deure de col·laboració
Els productors, posseïdors, gestors de residus i els responsables dels establiments comercials, habitatges, indústries i altres activitats objecte de la present ordenança hauran de prestar col·laboració al personal al qual fa referència l’article anterior, en l’exercici de les seves funcions d’inspecció.
CAPITOL II
INFRACCIONS I SANCIONS
Article 20 Abast de la responsabilitat
Els residus han de tenir sempre un responsable del compliment de les obligacions que deriven de la seva producció i gestió, qualitat que correspon al productor o a un altre posseïdor inicial o al gestor de residus
Article 21 Subjectes responsables de les infraccions.
1. Poden ser sancionades pels fets constitutius de les infraccions administratives que recull aquest capítol les persones físiques o jurídiques que els cometin, d’acord amb el que estableix aquesta ordenança i sense perjudici, si s’escau, de les responsabilitats civils, penals i mediambientals corresponents.
2. Quan el compliment del que estableix aquesta ordenança correspongui a diverses persones conjuntament, han de respondre de manera solidària de les sancions pecuniàries, de conformitat amb el que disposa l’article 130.3 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
3. La responsabilitat és solidària, en tot cas, en els supòsits següents:
a) Quan el productor, el posseïdor inicial o el gestor de residus els lliuri a una persona física o jurídica diferent de les que assenyala aquesta ordenança i la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats.
b) Quan siguin diversos els responsables i no sigui possible determinar el grau de participació de cadascun en la realització de la infracció.
4. Quan els danys causats al medi ambient es produeixin per acumulació d’activitats ocasionades per diferents persones, l’Ajuntament pot imputar individualment aquesta responsabilitat i els seus efectes econòmics.
Article 22 Infraccions
1. Les accions i/o omissions que infringeixen la present ordenança generen responsabilitat de naturalesa administrativa, sense perjudici de l’exigible en la via penal, civil o d’un altre ordre en què puguin incórrer.
2. Les infraccions tipificades en la present Ordenança es classifiquen en lleus, greus i molt greus.
Article 23 Infraccions lleus
Són infraccions lleus:
1. En general:
a) Qualsevol incompliment d’aquesta ordenança i que no estigui tipificat com falta greu o molt greu.
b) La comissió d’alguna de les infraccions indicades com a greus quan, per la seva escassa quantia o entitat, no mereixin aquesta qualificació.
2. En matèria de recollida de residus urbans o municipals
a. Dipositar residus sense separar-los correctament en les diferents fraccions.
b. Dipositar residus en un contenidor, poal o bossa diferent del que li correspon.
c. Dipositar les capses de cartó sense plegar i fermar per tal que ocupin el mínim volum.
d. Dipositar residus a la via pública fora de l’horari establert per a cada fracció, excepte per motius justificats que s’hagin comunicat amb anterioritat a l’Ajuntament.
e. Utilitzar els contenidors del Parc Verd o cedits per l’Ajuntament o la Mancomunitat des Raiguer sense cura suficient i fer-los malbé.
f. No retirar del carrer el contenidor, poal o poalet al matí següent de la recollida.
g. Prendre o malmetre un poalet o contenidor d’una altre veí o establiment comercial.
h. No utilitzar bosses, poals o contenidors quan sigui preceptiu.
i. No utilitzar els contenidors o bosses estandarditzades per l’Ajuntament segons el sistema de recollida
j. Deixar que els animals domèstics s’orinin en les bosses, poalets o contenidors dels domicilis o comerços
k. No aportar al Parc Verd els residus en condicions higiènic-sanitàries correctes.
l. No lliurar els residus especials al Parc Verd ben identificats o no facilitar les dades necessàries sobre l’origen d’aquests residus.
m. Dipositar residus de qualssevol classe fora del recinte del Parc Verd.
n. La obstrucció de l’activitat de control inspectora del personal del Parc Verd respecte els residus aportats.
o. El dipòsit de residus voluminosos a la via pública sense concertar prèviament el sistema de recollida domiciliària establert en aquesta ordenança. Aquesta es pot considerar greu quan obstaculitza la circulació de vianants o vehicles.
p. El lliurament a la recollida domiciliària de residus exclosos del servei municipal de gestió de residus.
q. Evacuar residus sòlids per la xarxa de sanejament.
r. Utilitzar els poalets i/o contenidors cedits per l’Ajuntament o la Mancomunitat des Raiguer per a usos diferents als prevists a la present ordenança.
s. Dipositar els residus davant el domicili d’una altra persona i no en el propi.
Article 24 Infraccions greus
Són infraccions greus:
a) L’abandonament, abocament o eliminació incontrolat de qualsevol tipus de residus no perillosos sense que s’hagi produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient.
b) L’obstrucció a l’activitat de vigilància, inspecció i control de l’Ajuntament, així com les obligacions de col·laboració previstes a la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats.
c) El lliurament, venda o cessió de residus no perillosos a persones físiques o jurídiques diferents de les que s’assenyalen a la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats i en la present ordenança, així com l’acceptació d’aquests en condicions diferents de les previstes en aquestes normes.
d) La comissió d’alguna de les infraccions indicades com a molt greus quan, per la seva escassa quantia o entitat, no mereixin aquesta qualificació.
Article 25 Infraccions molt greus
Són infraccions molt greus:
a) L’abandonament, abocament o eliminació incontrolats de qualsevol tipus de residus domèstics o comercials, sempre que s’hagi produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient o s’hagi posat en perill greu la salut de les persones.
b) La vulneració de les mesures de caràcter provisional adoptades per l’Ajuntament per assegurar l’eficàcia de la resolució que es pugui dictar i evitar el manteniment dels riscos o danys per a la salut humana i el medi ambient.
c) El lliurament de residus perillosos al servei de recollida municipal, sempre que com a conseqüència d’aquest fet s’hagi produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient o s’hagi posat en perill greu la salut de les persones.
d)L’abandonament de vehicles a la via pública.
Article 26 Quantificació de les sancions
La qualificació de les sancions serà:
Lleus: 60 a 300 euros.
Greus: 300,01 a 1500 euros.
Molt greus: de 1500,01 euros a 40000,00 euros. Excepte si es tracta de residus perillosos, en què la multa pot ser fins a 300.001,00 euros.
Els valors exposats per a cada sanció podran incrementar-se o reduir-se d’acord a les circumstàncies dels fets.
Les infraccions reincidents s’hauran de quantificar en un grau superior al que les correspongui per les seves característiques.
Article 27 Graduació de les sancions
L’Ajuntament haurà de complir l’adequació deguda entre la sanció i el fet constitutiu de la infracció, i s’haurà de considerar especialment la seva repercussió, la seva transcendència pel que fa a la salut i seguretat de les persones i del medi ambient, les circumstàncies del responsable, el seu grau d’intencionalitat, participació i benefici obtingut, la reincidència, per comissió en el termini d’un any de més d’una infracció de la mateixa naturalesa, quan així hagi estat declarat per resolució ferma, així com la irreversibilitat dels danys o deterioraments produïts.
Article 28 Potestat sancionadora
1. Correspondrà al batle la resolució dels expedients administratius sancionadors en exercici de la competència que li es atribuïda per l’article 21.1.n de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, Reguladora de les Bases de Règim Local.
Article 29 Procediment
Els expedients sancionadors es sotmetran als principis de la potestat sancionadora establerts per la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i la resta de normativa que li sigui d’aplicació.
Article 30 Prescripció de les infraccions i sancions
1. Les infraccions lleus prescriuran al cap d’un any, les greus al cap de tres anys i les molt greus al cap de cinc anys.
2. El termini de prescripció de les infraccions es començarà a comptar des del dia en què la infracció s’ha comès.
3. En els supòsits d’infraccions continuades, el termini de prescripció comença a comptar del moment de la finalització de l’activitat o de l’últim acte amb el qual la infracció es consumi. En cas que els fets o activitats constitutius d’infracció siguin desconeguts perquè no hi ha signes externs, el dit termini s’ha de computar des que aquests es manifestin.
4. Interromprà la prescripció de les infraccions la iniciació, amb coneixement de l’interessat, del procediment sancionador, i es reprendrà el termini de prescripció si l’expedient sancionador està paralitzat durant més d’un mes per causa no imputable al presumpte responsable.
5. Les sancions imposades per la comissió d’infraccions lleus prescriuran al cap d’un any, les imposades per faltes greus al cap de tres anys i les imposades per faltes molt greus al cap de cinc anys.
6. El termini de prescripció de les sancions es començarà a comptar des de l’endemà del dia en què adquireixi fermesa la resolució per la qual s’imposa la sanció.
7. Interromprà la prescripció de les sancions la iniciació, amb coneixement de l’interessat, del procediment d’execució, i tornarà transcórrer el termini si aquell està paralitzat durant més d’un mes per causa no imputable a l’infractor.
Article 31 Reparació del dany i indemnització
1. Sense perjudici de la sanció que es pugui imposar, l’infractor quedarà obligat a la reposició de la situació alterada pel dany a l’estat originari, així com a la indemnització dels danys i perjudicis causats, que podran ser determinats per l’òrgan competent, i, en aquest cas, s’haurà de comunicar a l’infractor perquè ho satisfaci en el termini que amb aquest efecte es determini.
2. En els casos de danys mediambientals, l’infractor està obligat a reparar-los en els termes de la Llei 26/2007, de 23 d’octubre, de responsabilitat mediambiental.
Article 32 Multes coercitives i execució subsidiària
1. Si els infractors no porten a terme la restauració o indemnització, d’acord amb el que estableix l’article 31, i una vegada transcorregut el termini assenyalat en el requeriment corresponent, l’Ajuntament podrà acordar la imposició de multes coercitives o l’execució subsidiària. La quantia de cadascuna de les multes coercitives no haurà de superar, si s’escau, un terç de la multa fixada per infracció comesa. Així mateix, en el cas que no es realitzi la restauració, es podrà dur a terme mitjançant l’execució subsidiària per part de l’Ajuntament per compte de l’infractor i a càrrec seu.
2. La imposició de multes coercitives exigeix que en el requeriment s’indiqui el termini de què es disposa per al compliment de l’obligació i la quantia de la multa que es pot imposar. En tot cas, el termini haurà de ser suficient per complir l’obligació. Les multes coercitives seran independents i compatibles amb les que es puguin imposar en concepte de sanció.
Article 33. Adopció de mesures provisionals
1. Iniciat el procediment sancionador, l’Ajuntament per resoldre’l, podrà adoptar en qualsevol moment, mitjançant un acord motivat, les mesures de caràcter provisional que consideri necessàries per assegurar l’eficàcia de la resolució i evitar el manteniment dels riscos o danys per a la salut humana i el medi ambient. Aquestes mesures podran consistir en:
a) Mesures de correcció, seguretat o control que impedeixi la continuïtat en la producció del dany.
b) Precintat d’aparells, equips o vehicles.
c) Clausura temporal, parcial o total de l’establiment.
d) Suspensió temporal de l’autorització per a l’exercici de l’activitat per part de l’empresa.
2. No es podrà adoptar cap mesura provisional sense el tràmit d’audiència prèvia als interessats, llevat que concorrin raons d’urgència que n’aconsellin l’adopció immediata, basades en la producció d’un dany greu per a la salut humana o el medi ambient, o que es tracti de l’exercici d’una activitat que regula la Llei 22/2011 sense l’autorització preceptiva o amb l’autorització caducada o suspesa, cas en què la mesura provisional imposada haurà de ser revisada o ratificada després de l’audiència als interessats.
En el tràmit d’audiència que preveu aquest apartat s’haurà de donar als interessats un termini màxim de quinze dies perquè puguin aportar totes les al·legacions, documents o informacions que considerin convenients.
Article 34 Publicació
El Ple municipal podrà acordar la publicació, quan considerin que hi ha raons d’interès públic i a través dels mitjans que consideri oportuns, de les sancions imposades per la comissió d’infraccions greus i molt greus, una vegada que aquestes sancions hagin adquirit el caràcter de fermes.
ANNEX I
RESIDUS OBJECTE DE RECOLLIDA SELECTIVA DEL SERVEI MUNICIPAL DE GESTIÓ DE RESIDUS DOMÈSTICS I COMERCIALS
MATÈRIA ORGÀNICA |
|
SÍ |
NO |
Restes de fruita i verdura Restes de carn i peix Embotits Closques d’ous, fruits secs i mariscs Restes de pasta i arròs Restes de pa i pastissos Petites restes de jardineria (fulles, rams secs, herbes, etc.) Cafè, marró de cafè i bosses d’infusions Paper de cuina i torcaboques de paper
|
Materials líquids (brous, llet, oli) Embolics, envasos, paper d’alumini Restes vegetals de mida gran o tractades amb pesticides Excrements d’animals domèstics Serradís de fusta tractada Brics, vidre, plàstics, llaunes Medicaments Lleixiu, detergents, dissolvents Xapes i metalls Diaris, revistes, cartó, fulls Piles i bateries Bolquers i compreses Cendra i llosques de cigarrets Articles de pell, teixits Pols d’agranar, bosses d’aspirador Restes de ceràmica, pedres |
ENVASOS DE VIDRE |
|
SÍ |
NO |
Botelles de vidre Pots de vidre
|
Taps de botelles Restes de ceràmica Bombetes Fluorescents Miralls Copes o restes de copes de vidre Plats i tassons Vidre pla Terres i pedres |
ENVASOS LLEUGERS |
|
SÍ |
NO |
Brics. Envasos de plàstic (d’aigua, detergent, xampú, pasta de dents, iogurts, etc.). Llaunes de beguda i de conserva. Bosses de plàstic. Taps metàl·lics i de plàstic. Palanganes de suro blanc (porexpan). Paper d’alumini. Aerosols (excepte de productes perillosos)
|
Envasos plens. Juguetes, cadires i taules de plàstic. Penjadors. CD Tubs i mànegues o sistemes de goteig. Diaris, revistes, cartó. Vidre Restes de menjar. |
PAPER I CARTÓ |
|
SÍ |
NO |
Diaris i revistes Llibres i llibretes Cartons nets plegats Fulls de paper Paper d’embalar
|
Torcaboques de paper Paper de cuina Paper plastificat (de carnisseria p. e.) Paper brut d’oli, pintura o restes de menjar Paper d’alumini Paper carbó Clips, grapes Piles, bateries |
REBUIG |
|
SÍ |
NO |
Pols d’agranar Bosses d’aspirador Paper o cartó brut o banyat (només els torcaboques de paper bruts de menjar poden anar a la orgànica) Paper carbó Paper plastificat (de carnisseria, etc.) Tassons, plats, copes, vidres plans romputs. Llosques de cigarret, cendres. Poalet del bany (compreses, tampons, cabells i altres restes originades al bany que no formin part de les altres fraccions). Arenes o gravilles de moix |
Residus domèstics o comercials inclosos en alguna de les fraccions anteriors, residus voluminosos, piles, residus procedents d’obres menors |
BOLQUERS |
|
SÍ |
|
Només:
|
Búger, a 18 de setembre del 2017
La Batlessa,
Catalina Siquier Capó