Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE TERRITORI, ENERGIA I MOBILITAT
Núm. 10812
Conveni de col·laboració entre la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, el Consell de Mallorca i l’Ajuntament d’Inca per al desenvolupament d’un projecte pilot per a la implantació de la mobilitat elèctrica a les Illes Balears
Parts
Marc Pons i Pons, conseller de Territori, Energia i Mobilitat, segons nomenament efectuat pel Decret 6/2016, de 6 d’abril, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es disposa el nomenament de membres del Govern de les Illes Balears, i en exercici de les atribucions establertes en els articles 11 i 80 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l’article 33 de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears.
Joan Font Massot, conseller de Desenvolupament Local, segons nomenament efectuat pel Decret 10 de juliol de 2015 del president del Consell de Mallorca i en exercici de les atribucions establertes l’article 2, lletra d, del Decret d’organització del Consell de Mallorca de 10 de juliol de 2015 (BOIB núm. 109, de 18 de juliol).
El batle de l’Ajuntament d' Inca, nomenada per l’acord del Ple de l’Ajuntament corresponent, en sessió celebrada el dia 13 de juny de 2015, i en exercici de les atribucions establertes per l’article 21 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local.
Antecedents
1. L’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 2/1983, de 25 de febrer, i modificat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, disposa, en l’article 23 que els poders públics de la comunitat autònoma han de vetllar per la defensa i la protecció de la naturalesa, del territori, del medi ambient i del paisatge. Han d’establir polítiques de gestió, ordenació i millora de la seva qualitat harmonitzant-les amb les transformacions que es produeixen per l’evolució social, econòmica i ambiental.
2. El Consell Assessor de l’Energia de les Illes Balears, en la sessió de 18 de setembre de 2014, va aprovar el document “Energies renovables i eficiència energètica a les Illes Balears: estratègies i línies d’actuació”. En aquest document s’indica que l’estratègia per aconseguir un transport mediambientalment sostenible és la generalització del vehicle elèctric per al transport privat per carretera i s’estableixen una sèrie d’actuacions amb relació a la mobilitat elèctrica.
3. El distintiu MELIB, juntament amb l’establert per la Direcció General de Trànsit per a vehicles de zero emissions, serveix per identificar els vehicles elèctrics a les Illes Balears, amb la finalitat que els municipis el reconeguin amb la intenció d’unificar criteris i aplicar polítiques comunes que beneficiïn els usuaris de mobilitat elèctrica en tots els municipis per igual i, al mateix temps, tenir una marca unificada a totes les Illes. Cal considerar que la mobilitat no es restringeix a un sol municipi i si cada municipi anàs per lliure, polítiques d’aquest tipus, que beneficien els usuaris, no serien possibles.
4. En la sessió del Consell Assessor de l’Energia de 18 de setembre de 2014 es va acordar la creació de la Comissió de Treball del Vehicle Elèctric, i es va donar continuïtat a la Mesa del Vehicle Elèctric, amb l’objectiu d’estudiar i definir les diferents qüestions necessàries per poder promoure un pla per a la implantació del cotxe elèctric dins l’àmbit de les Illes Balears, amb la coordinació dels sectors públics i privats.
5. Per impulsar la implantació del vehicle elèctric a les Illes Balears és necessari que s’adoptin una sèrie de mesures dins l’àmbit municipal que incentivin la utilització del vehicle elèctric, aplicades mitjançant ordenances municipals però coordinades dins l’àmbit autonòmic.
6. El Consell de Mallorca ofereix sota la Direcció Insular de Cooperació Local i Caça assistència jurídica i tècnica, a més de cooperació, als municipis de l’illa de Mallorca, segons la normativa vigent.
7. Els ajuntaments han previst a curt termini modificar les seves ordenances municipals amb la finalitat d’adoptar una sèrie de les mesures incentivadores abans esmentades, cosa que fa que sigui necessari establir una col·laboració amb el Govern de les Illes Balears i el Consell Insular per a l’impuls de la mobilitat elèctrica.
8. Els ajuntaments exerceixen les competències en matèria d’ordenació del trànsit de vehicles i persones a les vies urbanes establertes per l’article 25.2 b de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local.
9. La revenda de l’energia elèctrica per a serveis de recàrrega energètica per a vehicles elèctrics només la poden realitzar els gestors de càrrega del sistema, regulats en el Reial decret 647/2011, de 9 de maig, pel qual es regula l’activitat de gestor de càrregues del sistema per a la realització de serveis de recàrrega energètica.
10. Un dels objectius del Govern de les Illes Balears és que tots els punts de recàrrega de les administracions públiques i, en la mesura que sigui possible, del sector privat siguin interoperables independentment del gestor de recàrrega que els operi, per la qual cosa els sistemes de recàrrega han de permetre la interoperabilitat i s’ha de crear un sistema que gestioni i coordini els diferents operadors.
11. La Conselleria d’Economia i Competitivitat va encarregar al Col·legi de Secretaris, Interventors i Tresorers d’Administració Local de les Illes Balears un estudi del desenvolupament de la mobilitat elèctrica dins l’àmbit municipal, en el qual es fa una anàlisi de les implicacions de mobilitat elèctrica a les Illes Balears en l’Administració local i la definició de les actuacions i processos administratius necessaris per fer efectiva la participació dels ajuntaments en el projecte de mobilitat elèctrica.
12. El Govern de les Illes Balears ha habilitat la pàgina web ‹http://melib.caib.es› en la qual s’inclou una extensa informació sobre la mobilitat elèctrica a les Illes Balears.
13. La Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, a través de la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic, exerceix les competències en matèria d’energies tradicionals i alternatives, i de planificació i foment de l’ús de les energies renovables.
Per tot això, tant la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat; el Consell de Mallorca i l’Ajuntament Alaró estan d’acord amb el Projecte Pilot per al Desenvolupament de la Mobilitat Elèctrica a les Illes Balears, per la qual cosa acorden la subscripció d’aquest Conveni de col·laboració que es regeix per les següents
Clàusules
1.Objecte i àmbit territorial
L’objecte del Conveni és definir la col·laboració entre la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, el Consell de Mallorca i l’Ajuntament Alaró per dur a terme actuacions per promoure i coordinar el desenvolupament de la mobilitat elèctrica a l’illa de Mallorca.
2. Descripció de les actuacions que s’han de desenvolupar
a. Implantació d’un sistema de gestió centralitzat que permeti la interoperabilitat de la xarxa de punts de recàrrega per a vehicle elèctric de les administracions signants d’aquest Conveni (xarxa MELIB)
És necessari crear un sistema de gestió centralitzat i interoperable de la infraestructura pública de recàrrega per a vehicle elèctric, de forma que qualsevol usuari pugui utilitzar qualsevol punt de recàrrega independentment del gestor de càrrega que la gestioni, en endavant, xarxa MELIB.
La Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat ha de dur a terme la coordinació de la xarxa MELIB a través de la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic. S’ha de disposar d’una plataforma d’interconnexió dels diferents punts de recàrrega (roaming) i de la gestió de reserves de les recàrregues (en la mesura que es desenvolupi el projecte pilot) de la xarxa MELIB.
Per a l’accés a la xarxa interoperable l’usuari ha de tramitar davant la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat l’emissió de la targeta MELIB o equivalent. A mitjà termini, s’ha de desenvolupar una aplicació informàtica dissenyada perquè s’executi en telèfons mòbils (app) per tal de poder gestionar la utilització dels punts de recàrrega.
Quan es faci la revenda energètica de la recàrrega, d’acord amb el que s’estableix en el Reial decret 647/2011, ha de ser a través de gestors de càrrega del sistema, o en cas de canvi de la normativa segons el que s’hi estableixi.
Els gestors dels punts de recàrrega han d’atendre les instruccions, pautes i indicacions del coordinador.
b. Promoció de les entitats participants i la mobilitat elèctrica
Les entitats participants han de dur a terme tasques de divulgació i promoció de la mobilitat elèctrica de les Illes Balears dins la xarxa MELIB.
S’ha de facilitar la integració dins la xarxa MELIB de la infraestructura de recàrrega de vehicle elèctric del sector privat. S’han de regular les condicions per formar-ne part.
c. Altres actuacions
També es poden analitzar i desenvolupar les propostes d’actuació d’altres organismes i de la ciutadania en general, sempre que siguin aprovades per la Comissió de Seguiment.
3. Obligacions i responsabilitats
3.1. L’ ajuntament signant es compromet a:
a. Participar i col·laborar amb la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat i el Consell Insular de Mallorca en el desenvolupament del projecte i la xarxa MELIB.
b. Integrar, com a mínim, els punts de recàrrega municipals amb recàrrega pública a la xarxa de punts de recàrrega MELIB següents:
— Els que s’instal·lin en el seu municipi durant la vigència d’aquest Conveni. Aquests punts han de ser interoperables amb els punts de recàrrega MELIB.
— Els punts de recàrrega que hagin estat beneficiaris de la convocatòria pública de subvencions per establir nous punts de recàrrega per a vehicle elèctric destinada a l’Administració pública i entitats públiques dependents (BOIB núm. 116, d’1 d’agost de 2015).
El subministrament energètic d’aquests punts de recàrrega als vehicles elèctrics ha de ser gratuït durant un període mínim de dos anys comptadors des de la data de signatura d’aquest Conveni.
c. En la mesura que sigui possible, treballar per tal que el subministrament energètic dels punts de recàrrega es faci mitjançant energies renovables, bé via generació renovable in situ o adquisició d’energia renovable mitjançant el contracte de subministrament elèctric corresponent.
d. Reconèixer el distintiu autonòmic que figura a l’annex 1 d’aquest Conveni (distintiu MELIB) com a mitjà per identificar els vehicles elèctrics, tot això, sense perjudici del reconeixement del distintiu emès per la DGT. No obstant això, en la comissió de seguiment indicada en la clàusula 5 es pot decidir la conveniència o no de mantenir el distintiu MELIB.
e. Establir, en el termini de 12 mesos, des de la signatura d’aquest Conveni, com a mínim, les bonificacions per a vehicles elèctrics següents:
— Estacionament gratuït en zona ORA per als vehicles elèctrics, en cas que n’hi hagi en el municipi.
— Bonificacions en els aparcaments municipals de gestió directa municipal.
— Bonificacions fiscals en l’impost sobre vehicles de tracció mecànica.
f. Vetlar perquè els espais d’aparcament dotats de punts de recàrrega s’utilitzin per a la recàrrega del vehicle elèctric d’acord amb els objectius del projecte, i prendre les mesures dissuasives en cas d’incompliment.
g. Emprendre actuacions de promoció de la xarxa MELIB i implementar mesures de suport a la mobilitat elèctrica.
h. Coordinar les actuacions de promoció del vehicle elèctric amb altres mesures de sostenibilitat a la mobilitat que pugui dur a terme el municipi, com ara el foment de la intermodalitat.
i. Informar els ciutadans del procediment per a la tramitació per aconseguir la targeta MELIB o equivalent.
j. Habilitar a la pàgina web de l’Ajuntament un enllaç a l’adreça web ‹http://melib.caib.es› o equivalent per a la informació de la mobilitat elèctrica de les Illes Balears.
k. En totes les actuacions relacionades amb aquest projecte i, en especial, en la promoció i la publicitat, les edicions o els actes públics, l’Ajuntament ha de fer una menció expressa de la col·laboració de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat en tot el material divulgatiu que elabori amb relació als projectes vinculats a aquest Conveni.
3.2. La Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat es compromet a:
a. Implantar un sistema de gestió centralitzat que permeti la interoperabilitat de la xarxa de punts de recàrrega per a vehicle elèctric de les administracions signants d’aquest Conveni, que ha d’estar coordinat per la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic.
b. Lliurar la targeta i distintiu MELIB o equivalents.
c. Gestionar el funcionament de la targeta MELIB i del distintiu autonòmic del vehicle elèctric, sense que aquest tràmit suposi cap cost per a l’Ajuntament.
d. Donar a l’Ajuntament i al Consell l’accés a la informació de les recàrregues efectuades en els seus punts.
e. Posar a disposició de l’Ajuntament l’estudi del Col·legi Oficial de Secretaris, Interventors i Tresorers de l’Administració Local de les Illes Baleares per al desenvolupament de la mobilitat de les Illes Balears dins l’àmbit municipal.
f. Promoure la implicació, per a l’èxit del Pla Pilot, dels sectors amb un major nombre representatiu de vehicles, com empreses de lloguer de cotxes, operadors turístics i flotes.
g. Posar a disposició de l’Ajuntament tota la informació de què disposi sobre les actuacions previstes, per tal que es puguin realitzar conjuntament de la manera més òptima i eficaç.
h. Comunicar a l’Ajuntament els distintius lliurats amb les dades i periodicitat que s’acordi a la Comissió de Seguiment.
1. Facilitar informació i assessorament a l’Ajuntament sobre normativa i aspectes tècnics i pràctics d’incidència per al desenvolupament del vehicle elèctric.
j. Promocionar i realitzar tasques de divulgació, amb col·laboració de l’Ajuntament, del vehicle elèctric i les mesures que du associades.
k. En la mesura del possible, fomentar electrolineres amb sostre solar, així com aparcaments dissuasoris i intermodals dotats de punts de recàrrega per a vehicle elèctric alimentat totalment o parcialment amb energies renovables.
3.3. El Consell de Mallorca es compromet a:
a. Participar i col·laborar amb la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat en el desenvolupament del projecte MELIB.
b. Integrar els punts de recàrrega amb recàrrega pública a la xarxa de punts de recàrrega MELIB.
c. En l’àmbit de les seves competències, sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin, pot dur a terme convocatòries d’ajudes per al foment de la mobilitat elèctrica.
d. Fer d’interlocutor principal entre la Direcció General d’Energia i Canvi Climàtic i l’Ajuntament.
e. Facilitar informació i assessorament a l’Ajuntament sobre normativa i aspectes pràctics d’incidència per al desenvolupament del vehicle elèctric.
f. Promocionar i realitzar tasques de divulgació, amb col·laboració de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat i de l’Ajuntament, de la mobilitat elèctrica i les mesures que du associades.
4. Adhesió voluntària dels punts recàrrega a la xarxa MELIB
S’hi poden adherir de forma voluntària els punts de recàrrega pública sempre que compleixin les condicions tècniques adequades i la metodologia que s’ha d’establir per resolució del conseller de Territori, Energia i Mobilitat amb informes previs de la Comissió de Seguiment.
5. Coordinació, seguiment i resolució de conflictes resultants de l’aplicació del Conveni
a. Per tal de facilitar la coordinació entre les parts en el seguiment d’aquest Conveni es constitueix una Comissió de Seguiment, que està integrada pels membres següents:
— El director general d’Energia i Canvi Climàtic.
— El cap del Servei d’Energies Renovables, Règim Especial i Gestió Energètica.
— 2 representants del Consell de Mallorca.
— 2 representants designats per l’Ajuntament.
b. Les persones designades per les tres institucions esdevenen les interlocutores vàlides davant l’altra part en tot allò que afecta el desenvolupament del Conveni, s’han de reunir tantes vegades com considerin oportú, n’han de dur a terme el seguiment i la interpretació i, en tot cas, han de proposar i facilitar la solució de comú acord de qualsevol qüestió que se susciti. Per tant, s’han d’encarregar d’assegurar l’acompliment dels objectius d’aquest Conveni; de proposar-ne, si n’és el cas, les modificacions que resultin necessàries en el decurs del temps, i de resoldre les diferències eventuals que es puguin originar.
c. Les qüestions litigioses que sorgeixin en la interpretació o l’incompliment del Conveni s’han de resoldre, si no es pot arribar a una solució acordada, mitjançant la jurisdicció contenciosa administrativa, en la forma que regula la llei.
d. La Comissió de Seguiment pot traslladar al grup de feina sobre la mobilitat elèctrica del Consell Assessor de l’Energia de les Illes Balears les qüestions que consideri oportunes tenint en compte les opinions de la societat sobre el desenvolupament de la mobilitat elèctrica a les Illes Balears.
6. Causes d’extinció
Són causes d’extinció d’aquest Conveni, a més del transcurs del període de vigència i sense perjudici de les seves pròrrogues:
— La impossibilitat de realitzar les actuacions objecte del Conveni.
— L’ incompliment de les clàusules del Conveni per alguna de les parts.
— El comú acord.
Els membres de la Comissió de Seguiment són els qui poden proposar al signant d’aquest Conveni la seva resolució, amb indicació de la causa que la motiva i la forma en què s’han de finalitzar les actuacions en curs.
7. Vigència
Aquest Conveni té un vigència de 4 anys des de la seva signatura, prorrogable any per any, tret que hi hagi denúncia expressa per alguna de les parts. La denúncia s’ha d’efectuar com a mínim un mes abans de la finalització del Conveni.
Com a mostra de conformitat, signam aquest Conveni en tres exemplars.
Palma, 24 de maig de 2017
Per la Conselleria de Territori, Pel Consell de Mallorca Per l’Ajuntament d'Inca
Energia i Mobilitat