Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE CONSELL

Núm. 10773
Aprovació definitiva de l’ordenança municipal reguladora de l’hort urbà de Consell

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Atès que durant el termini d’informació pública de l’acord del Ple de l’Ajuntament de 25 de juliol de 2017, pel qual s’aprovà inicialment l’ordenança municipal reguladora de l’hort urbà de Consell, no es presentaren al·legacions o suggeriments l’esmentat acord s’entén definitivament aprovat, conforme allò que disposa l’article 49.c de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les Bases del Règim local, l’art. 102, apartat d) de la Llei Autonòmica 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

Contra aquest acord, que és definitiu en via administrativa, sols es pot interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat del Contenciós Administratiu de Palma, en el termini de dos mesos, comptador a partir del dia següent al de la publicació d’aquest anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

D’acord amb l’article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril i article 103.1 Llei Autonòmica 20/2006, de 15 de desembre es publica el text íntegre dc l’ordenança.

ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DE L’HORT URBÀ DE CONSELL

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

Els Horts Urbans Ecològics són una iniciativa de l’Ajuntament de Consell que té l’objectiu de  fomentar la participació ciutadana, la inserció social, el desenvolupament sostenible, l’educació ambiental i els valors de l’agricultura tradicional.

Una de les preocupacions dels ens públic és la protecció del medi ambient, la qualitat de vida dels seus habitants i la millora en la sanitat alimentària, que redunda indubtablement en benefici de la salut i de les pràctiques mediambientals relacionades amb la producció agrícola.

Com a Administració més propera a la ciutadania, l’Ajuntament fomenta totes aquelles accions que repercuteixin en benefici de les persones residents, tot atenent a l’ocupació del temps lliure per part d’aquestes.

Amb la disposició dels horts urbans, es pretén que un sector de la població, especialment persones pensionistes, persones amb risc d’exclusió social, persones especialment vulnerables i també els joves, adoptin una actitud activa i positiva en el seu temps lliure i d’oci, amb l’objecte que, a la vegada que es potencien els valors saludables i ambientals, s’ofereix ocupació i distracció.

Aquest Ajuntament mitjançant aquest ordenança pretén establir el règim aplicable a la utilització d’aquests espais hortícoles, establir el procediment a seguir per a l’adjudicació d’horts urbans, els criteris generals de selecció aplicables a la demanda existent, els drets i obligacions que incumbeixen a les persones beneficiàries, i, en general, la regulació de l’ús i funcionament dels Horts Urbans de l’Ajuntament de Consell.

Article 1.- Objecte

L’objecte de les presents bases és regular les autoritzacions administratives d’us privatiu del domini públic que l’Ajuntament de Consell atorgarà sobre les parcel·les, amb una superfície aproximada de 50 m2 cada una, que conformaran els horts urbans que es té previst situar a la referència cadastral 3613401DD8931S0001ZE, de la qual 1.512,5 m2 per destinar exclusivament a aquest us.  

Article 2.- Destinataris

1. La convocatòria està destinada a tots els sectors de la població de Consell

2. Les parcel·les seran assignades a les persones físiques que reuneixin els requisits per accedir a la condició d’usuària d’acord amb les presents bases.

Article 3.- Termini

Les autoritzacions d’ús privatiu s’atorgaran per un període de 2 anys, amb possibilitat de pròrroga.

 

Article 4.- Persones beneficiaries

4.1. Per poder tenir accés a la condició d’usuari o usuària d’una parcel·la destinada a hort urbà, cal reunir els següents requisits:

a) Ser major d’edat.

b) Trobar-se al corrent de pagament en les obligacions tributàries amb l’Ajuntament de Consell

c) Estar empadronat en el Municipi de Consell.

4.2.Encara que es reuneixin les condicions abans indicades, no podran optar a l’ús d’una parcel·la, les persones que es trobin en alguna de les circumstàncies següents:

- Que convisquin en el mateix domicili amb algú que ja tingui adjudicada una parcel·la, tot i que formi part d’una altre unitat familiar. 

- Que estigui privat d’utilitzar les parcel·les, com a conseqüència de la prèvia tramitació del corresponent procediment sancionador.

- Les persones físiques que hagin estat titulars de quatre autoritzacions consecutives per utilitzar les parcel·les.

Article 5.- Presentació de sol·licituds. Termini, lloc i forma

5.1.- El termini per presentar les sol·licituds és de 10 dies naturals, comptadors des de l’endemà de la publicació d’aquesta convocatòria en Tauler d’Edictes i a la pàgina web de l’Ajuntament http://www.ajconsell.net/

5.2.- Les sol·licituds s’han de formular mitjançant instància, s’han de dirigir al Sr. Batle-President de l’Ajuntament i s’han de presentar en el Registre General de l’Ajuntament de Consell. Així mateix, també es poden presentar en qualsevol dels llocs establerts en l'article 16.4 de la Llei 39/2015 de 01 d’octubre, del procediment administratiu comú.

5.3.- Les sol·licituds es formularan d’acord amb el model instància genèrica. A la sol·licitud s’indicarà la parcel·la, on es sol·licita l’autorització. Juntament amb la sol·licitud, que anirà signada per la persona interessada, s’ha de presentar la següent documentació:

1. Fotocòpia del DNI/NIE/Passaport de la persona que signa la sol·licitud.

2. Certificat d’empadronament.

3. Certificat de trobar-se al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries amb l’Ajuntament de Consell

4. Ordre de domiciliació bancària amb càrrec al qual s’han d’abonar les contraprestacions econòmiques establertes en l’ordenança, segons l’ANNEX III.

5. Declaració, segons ANNEX II, què la persona sol·licitant no es troba incursa en cap de les circumstàncies establertes a l’ordenança reguladora de l’hort urbà en el terme municipal de Consell.

6 Es valorarà positivament en cas que presenti document acreditatiu que té formació i/o experiència en matèria d’agricultura 

7. Breu memòria d’hort urbà, que faci referència als objectius que es pretenen, es designin als responsables i els participants, programa de treball, metodologia, seguiment.

Tot aquella altre documentació que es consideri necessari a efectes de puntuació conforme als criteris de la Base Sisena.

5.4.- La presentació del certificat d’empadronament i del certificat de trobar-se al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries amb l’Ajuntament de Consell, es podrà substituir per la presentació d’una autorització a l’Ajuntament perquè pugui obtenir aquesta informació (ANNEX I)

5.5.- Si la sol·licitud no reuneix els requisits establerts en la convocatòria, es requerirà a la persona interessada perquè en el termini màxim de 10 dies esmeni les deficiències, advertint-la que si no ho fa se la tindrà per desistida de la seva petició, prèvia resolució que es dictarà en els termes previstos en l’article 68 de la Llei 39/2015 de 01 d’octubre, del procediment administratiu comú.

5.6.- Qualsevol dels òrgans que intervenen en el procediment de concessió podrà, en qualsevol moment del procés, sol·licitar a l’interessat la informació complementària, les dades i les acreditacions que estimi necessàries.

Article 6.- Procediment de concessió. inici, instrucció i resolució

6.1.- L’Ajuntament iniciarà d’ofici aquest procediment, amb Resolució prèvia de Batlia, que contindrà la convocatòria de concessió d’autoritzacions d’ocupació d’horts d’oci i serà després publicada al Tauler d’Edictes i a la web de l’Ajuntament. 

6.2.- L’Instructor de l’expedient serà el Regidor de Medi Ambient i/o la batlia de la corporació.

6.3.- Si finalitzat el termini per a la presentació de les sol·licituds d’admissió conforme a la Base Cinquena hi ha parcel·les suficients per atendre totes les sol·licituds, s’entendran admesos tots els sol·licitants, sempre que reuneixin els requisits per accedir a la condició d’usuari.

6.4.- No obstant, quan el nombre de sol·licituds rebudes sigui major que el de parcel·les disponibles, una comissió de selecció i admissió composta per les persones que es designen a l’apartat següent procedirà a la seva valoració i orientació d’acord amb l’aplicació del següent barem:

- Ser ciutadà de la Unió Europea: 1 punt.

- Tenir nacionalitat espanyola: 1 punt.

- Permís de residencia 1 punt.

- Minusvalidesa 5 punts.

- Persones amb procés d’inserció social (incloses les víctimes de violència de gènere) 5 punts.

- Persones amb persones al seu càrrec 1 punt per persona a càrrec.

- Persones jubilades 5 punts.

- Persones aturades 5 punts.

- Haver estat autoritzat en anys anteriors 5 punts.

- Haver participat a la convocatòria anterior i no haver obtingut la puntuació suficient per ser adjudicatari 2 punts

- Assolir la matèria orgànica d’altres habitatges 1 punt per habitatge amb un màxim de 5.

6.5.- La Comissió de selecció i admissió estarà integrada pels següents membres:

- El Batle de l’Ajuntament de Consell

- Regidor/a Medi Ambient, Mercats i Promoció Econòmica

- Secretari/a de l’Ajuntament de Consell

6.6.- Si dues o més sol·licituds obtenen la mateixa puntuació, el desempat es resoldrà a favor de la persona que hagi obtingut major puntuació en el criteri relatiu a les persones que té al seu càrrec. Si continua havent-hi empat, el desempat regirà mitjançant una lletra de desempat que es traurà per sorteig davant el Secretari de la Corporació i el Regidor de Medi Ambient.

6.7.- Una vegada finalitzat el termini de presentació de sol·licituds i valorades les diferents sol·licituds, l’instructor elaborarà una llista provisional d’admesos i exclosos que s’exposarà a la web de l’Ajuntament atorgant un termini de deu dies naturals per presentar al·legacions. En cas que no es presentin reclamacions la llista provisional quedarà elevada a definitiva de forma automàtica. En altre cas, una vegada examinades al·legacions presentades pels interessats, s’elaborarà una llista definitiva.

La llista definitiva es publicarà a la web de l’Ajuntament.

6.8.- La competència per resoldre el procediment s’atribueix al Batle, que dictarà aquesta resolució un cop publicada la llista definitiva.

La resolució es notificarà a tots els que hagin concorregut a la convocatòria i es publicarà a la web de l’Ajuntament de Consell.

Pel que fa a la presentació d’al·legacions s’estarà a l’establert a la Base cinquena per a la presentació de sol·licituds.

6.9.- Aquelles persones que, per menor valoració de les sol·licituds, no hagin estat beneficiàries de l’adjudicació d’algun hort, integraran una borsa de suplents, en funció de la valoració que hagin obtingut en la fase d’adjudicació. En aquesta llista s’afegiran, per ordre cronològic, aquelles persones que posteriorment presentin instàncies que manifestin estar interessades en l’adjudicació d’una parcel·la.

6.10.- En cas de produir-se alguna vacant entre les persones seleccionades, el seu lloc passarà a ser ocupat per qui ocupi el primer lloc entre els suplents.

Article 7.- Termini de resolució i notificació

7.1.- El termini màxim per resoldre i notificar la resolució del procediment no podrà excedir de sis mesos, a comptar des de la publicació de la convocatòria.

7.2.- El venciment del termini màxim sense que s’hagi notificat la resolució legitima als interessats per entendre desestimada per silenci administratiu la sol·licitud

 

Article 8.- Autorització

8.1.- La cessió d’ús de la parcel·la per al seu cultiu que suposa l’atorgament de l’autorització administrativa, no significa en cap cas la transmissió de la propietat dels terrenys, que son de propietat municipal en els termes indicats a l’article 3 de la present ordenança.

8.2.- La resolució atorgant l’autorització, com a document administratiu, contindrà les següents dades:

- Dades de la persona autoritzada.

- La finalitat de l’ús.

- Mesura, localització i número de la parcel·la.

- Drets i obligacions del beneficiari de l’autorització.

- Durada de l’autorització.

- Import de la garantia a dipositar, si escau.

- Import de la taxa o contraprestació econòmica que s’estableixi.

Article 9.- Drets i obligacions dels usuaris

9.1.-  Els usuaris o usuàries dels horts urbans tenen dret a:

a) Treballar la parcel·la adjudicada i l’usdefruit dels productes obtinguts.

b) Participar en totes les activitats que es programin.

c) Fer ús correcte de totes les instal·lacions i mantenir, en tot moment, neta i ben cuidada la seva parcel·la.

d) Consumir únicament l’aigua necessària per al reg. En tot cas, serà a càrrec de l’usuari o usuària

e) El cost de l’aigua es pagarà bimensualment amb un preu únic d’un euro per metre cúbic, segons el consum que marqui el comptador individual instal·lat a cada parcel·la. Queda prohibit el reg amb aspersors o amb qualsevol altre estri que pugui envair o regar altres parcel·les veïnes.

f) Cultivar l’hort de manera respectuosa amb el medi ambient; queda expressament prohibit cremar.

g) Reciclar les restes orgàniques derivades del cultiu de la seva parcel·la i dipositar la resta de residus en els contenidors corresponents.

h) Assistir a les reunions i convocatòries que s’estableixin com a obligatòries.

i) Comunicar a l’Ajuntament les anomalies que observi, per solucionar-les el més aviat possible.

j) Els productes dels horts no poden ser objecte de venda, que estaran destinats exclusivament a l’autoconsum.

k) Reparar o reposar els elements que es deteriorin en la seva instal·lació.

l) Deixar en bon estat l’hort quan finalitzi l’autorització, i tornar les claus i qualsevol objecte rebut.

m) Cultivar únicament hortalisses, flors i plantes

n) Executar el seu treball personalment o pels membres de la seva unitat familiar que prèviament han estat enregistrats, llevat dels casos de força major que s’acreditaran davant l’Ajuntament i sense perjudici de la positiva ajuda mútua entre hortolans.

o) Seguir les indicacions que donin els responsables de l’activitat, col·laborant en la forma assignada en el manteniment de les instal·lacions, manteniment de l’ordre i totes aquelles que repercuteixin en el bon funcionament dels horts.

p) Respectar les regles que els responsables de l’activitat estableixin en relació amb l’ús de l’aigua, els adobs, les eines i en general qualsevol element que s’utilitzi en el desenvolupament d’aquestes tasques.

q) Sufragar un canon de concessió amb un cost anual de 50,00 €, que es pagaran de forma semestral.

r) Suportar les despeses que es generin com a conseqüència de desperfectes o danys que es puguin derivar del seu comportament sens perjudici del procediment corresponent per exigir aquesta responsabilitat.

s) Complir i acceptar el compliment de la present ordenança.

t)  L’Ajuntament de Consell no es farà responsable dels robatoris o actes vandàlics que puguin afectar les parcel·les. Així mateix, queda exempt de qualsevol responsabilitat en cas d’accident de l’adjudicatari en el desenvolupament de les seves tasques de conreu i en la seva estada en el recinte. Serà a càrrec de l’adjudicatari qualsevol responsabilitat per aquests conceptes.

Article 10.- Prohibicions

Les parcel·les es destinaran única i exclusivament a hort familiar. En conseqüència, no podran ser destinades a altres finalitats, quedant expressament prohibit:

a) Instal·lar barraques, coberts, porxos o edificacions de qualsevol tipus.

b) Plantar arbres.

c) Instal·lar hivernacles.

d) Limitar la parcel·la amb murs, canyes, fustes, plàstics, ‘uralites’, etc.

e) Utilitzar la parcel·la com a dipòsit o magatzem de materials.

f) Instal·lar galliners i/o gàbies per a la criança de conills o qualsevol altre animal.

g) Tenir cans.

h) Construir pous

i) Sobrepassar els límits marcats de cadascuna de les parcel·les

j) Regar amb aspersors o amb qualsevol altre estri que pugui envair o regar altres parcel·les veïnes

k) Qualsevol altre ús que, no estant previst anteriorment, produeixi molèsties, males olors, limiti l’ús i satisfacció de la resta de parcel·les o afecti l’entorn del lloc.

Article 11.- Pèrdua de la condició d’adjudicatari

Les autoritzacions son de concessió voluntària, renunciables i revocables si la persona autoritzada es veu afectada per alguna de les causes previstes en aquesta ordenança, així com en el cas de que incompleixi alguna de les obligacions previstes.

La condició d’adjudicatari es perdrà automàticament per:

a) Renúncia.

b) Defunció

c) Canvi de residència fora del municipi de Consell

d) No residir en el municipi de Consell durant més de tres mesos seguits, excepte en casos justificats com malaltia o ingrés hospitalari.

e) Sotsarrendament o cessió a tercers del cultiu de la parcel·la

f) Abandonament o manca de cultiu de la parcel·la durant més de tres mesos seguits.

g) No complir adequadament les obligacions assenyalades en l’article 9 d’aquesta ordenança.

h) Utilitzar la parcel·la per a ús i finalitats diferents a les que es detallen en aquesta ordenança.

i) Requeriment del terreny per part de l’Ajuntament de Consell per obres, serveis, instal·lacions o desenvolupament de les Normes Subsidiaries de Consell o dels instruments urbanístics que el desenvolupin.

j) Concurrència en la mateixa persona o en una altra persona resident en el mateix domicili de l’adjudicació de dues o més parcel·les.

k) Manca de respecte a les normes bàsiques de convivència, conducta insolidària, despesa excessiva d’aigua o utilitzar productes tòxics.

l) No pagar la part proporcional de consum d’aigua en el termini d’un mes després d’enviar-li el càrrec corresponent.

m) Incorre en qualsevol de les prohibicions que es detallen en aquesta ordenança.

n) Finalització del termini de vigència de la concessió. La rescissió de l’autorització per qualsevol causa, en cap moment donarà lloc al dret a percebre indemnització o compensació de cap tipus.

En aquests casos, prèvia tramitació del corresponent procediment administratiu, en cas de revocació o renúncia (que s’haurà de comunicar a l’Ajuntament amb una antelació mínima de quinze dies) o quan concorri una altre causa degudament justificada que impedeixi la continuació de la utilització privativa, es substituirà a la persona usuària d’acord amb la llista de suplents i per l’ordre consecutiu corresponent.

Article 11.- Competència

L’òrgan competent per la resolució de les incidències que puguin sorgir entre els concessionaris de parcel·les i entre aquests i l’Ajuntament serà el Batle de l’Ajuntament de Consell.

La resolució que recaigui en aquest procediment no posa fi a la via administrativa. Contra ella es pot interposar el recurs de reposició en el termini d’un mes comptador des de l’endemà de la seva notificació. Alternativament i en el termini de dos mesos es pot interposar davant el Jutjat de lo Contenciós-Administratiu recurs contenciós administratiu Tot això sense perjudici de qualsevol altre recurs que hi procedeixi.

DISPOSICIÓ FINAL

La present ordenança entrarà en vigor al dia següent de la data de publicació del text íntegre al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Consell, 28 de setembre de 2017.

El Batle,

Andreu Isern Pol