Secció II. Autoritats i personal
Subsecció tercera. Cursos i formació
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
ESCOLA BALEAR D'ADMINISTRACIÓ PÚBLICA (EBAP)
Núm. 10488
Ordre de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques de 18 de setembre de 2017 per la qual s’aproven les bases que regulen la concessió de beques per l’assistència als cursos bàsics de capacitació per a l’accés a la policia local que organitza l’Escola Balear d’Administració Pública
Versió PDF
D’acord amb el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, una de les formes d’actuació administrativa en l’estat social i democràtic de dret és el foment, que es duu a terme, entre altres formes d’actuació, per mitjà de la concessió de subvencions amb subjecció als principis de publicitat, concurrència i objectivitat.
De conformitat amb el Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, correspon a la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques la formació del personal de les administracions públiques de les Illes Balears, competència que exerceix mitjançant l’Escola Balear d’Administració Pública (EBAP).
L’article 4 del Decret 31/2012 , de 13 d’abril, pel qual s’aproven els Estatuts de l’EBAP indica, entre els objectius específics de l’Escola, la formació i avaluació, la capacitació i el perfeccionament del personal al servei de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de les entitats que en depenen i, si escau, de les altres administracions públiques del seu àmbit territorial, a més del personal dels àmbits de la policia local, protecció civil, seguretat i emergències.
D’altra banda, l’article 5 de l’esmentat Decret 31/2012, en relació amb aquests objectius, concreta, entre d’altres, les funcions de l’Escola quant a promoure, organitzar i gestionar la formació de capacitació, el reciclatge i el perfeccionament del personal dels cossos de policia local i, si escau, autonòmica, dels components dels serveis de prevenció i extinció d’incendis, del voluntariat de protecció civil, del personal de salvament i rescat i dels serveis públics d’emergències sanitàries extrahospitalàries, en l’àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Per tal de donar compliment a aquestes actuacions encarregades, l’EBAP organitza cursos de capacitació, reciclatge i perfeccionament del personal específic esmentat que pot suposar el desplaçament d’alumnat de les Illes Balears.
L’article 28.4 de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears determina que «el Govern de les Illes Balears, per a la formació dels alumnes de l’Escola Balear d’Administració Pública, pot establir beques, ajudes econòmiques o bonificacions de les taxes per a la participació en cursos».
Davant la necessitat d’establir unes bases reguladores de la concessió de beques d’assistència per a l’alumnat del Curs bàsic de capacitació per a l’accés a la policia local, regulat pel Decret 28/2015, de 30 d’abril, pel qual s’aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, residents a les illes de Menorca, Eivissa i Formentera, es considera adient regular una ordre per a l’àmbit de l’EBAP.
De conformitat amb l’article 12 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, per atorgar qualsevol tipus d’ajut econòmic s’han d’establir prèviament les bases reguladores de les subvencions mitjançant una ordre del conseller o la consellera competent.
Per a l’aprovació d’aquesta Ordre s’ha actuat d’acord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, i eficiència (principis de bona regulació) que recull l’article 129.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions publiques.
Per tot això, a proposta del director gerent de l’Escola Balear d’Administració Pública, en l’exercici de les facultats que m’atribueixen la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
ORDRE
Article 1
Objecte
L’objecte d’aquesta Ordre és establir les bases reguladores que han de regir la concessió de beques d’assistència per a l’alumnat del Curs bàsic de capacitació per a l’accés a la policia local, que organitza l’Escola Balear d’Administració Pública, residents a les illes de Menorca, Eivissa i Formentera.
Article 2
Finalitat
Les ajudes a què es refereix aquesta Ordre tenen com a finalitat promoure i facilitar l’assistència als cursos bàsics de capacitació per a l’accés a la policia local a persones residents a les illes de Menorca, Eivissa i Formentera.
Article 3
Persones beneficiàries
Poden ser persones beneficiàries de les ajudes que regulen aquestes bases les persones residents a les illes de Menorca, Eivissa i Formentera que hagin estat seleccionades com a alumnat del Curs bàsic de capacitació per a l’accés a la policia local que, per a l’any de la concessió de la beca, hagi convocat la persona titular de la Presidència de l’Escola Balear d’Administració Pública.
Article 4
Requisits i obligacions de les persones beneficiàries
1. Les persones beneficiàries han de complir els requisits que estableixen l’article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i els articles 9 i 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
2. Són obligacions de les persones beneficiàries les que preveuen l’article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l’article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
També són obligacions de les persones beneficiàries:
a. Aportar la documentació requerida en la convocatòria corresponent, així com justificar davant l’òrgan concedent el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.
b. Acceptar i complir la normativa reguladora de les subvencions i, en particular, aquestes bases reguladores.
c. Dur a terme l’activitat formativa per l’assistència a la qual s’atorga la subvenció d’acord amb les condicions establertes.
d. Col·laborar amb l’EBAP a l’efecte d’acreditar que s’ha duit a terme l’activitat formativa que fonament la concessió de la subvenció.
e. Comunicar a l’òrgan competent per resoldre l’obtenció d’ajuts econòmics o beques per a la mateixa finalitat no previstes inicialment, així com qualsevol circumstància o fet que alteri el desenvolupament de l’activitat subvencionada o impedeixi l’assistència al curs.
Article 5
Activitats objecte de finançament
És objecte de finançament en concepte de beca l’assistència als cursos bàsics de capacitació per a l’accés a la policia local que organitza l’EBAP en virtut del que disposen la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears i el Decret 28/2015, de 30 d’abril, pel qual s’aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears.
Article 6
Criteris d’atorgament de la subvenció. Determinació de l’import de la subvenció
Les persones destinatàries de les subvencions són l’alumnat seleccionat, amb convocatòria pública prèvia, del Curs bàsic de capacitació per a l’accés a la policia local que, per a l’any de la concessió de la beca, hagi convocat la persona titular de la Presidència de l’Escola Balear d’Administració Pública.
Tenint en compte el paràgraf anterior, les subvencions es resolen individualment, a mesura que entren en el registre de l’òrgan competent per resoldre i fins que s’exhaureixen els crèdits destinats a cada convocatòria o, si no s’escau, fins que es resolen tots els expedients presentats dins el termini fixat en la convocatòria.
La subvenció es concedeix a raó de la quantitat que es determina en la convocatòria, per dia d’assistència al curs o cursos de formació, amb el límit màxim per dia i alumne que cada any es preveu en el capítol 4 de la secció pressupostària 78 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Article 7
Justificació
La justificació del dret al cobrament de la beca per l’assistència que estableixen aquestes bases s’ha de realitzar mitjançant l’assistència efectiva de l’alumne o alumna al curs, la qual comprovarà l’Escola Balear d’Administració Pública amb els fulls de controls d’assistència signats degudament.
A l’efecte d’acreditar els dies d’assistència al Curs bàsic de capacitació per a l’accés a la policia local organitzat i impartit per l’EBAP, s’ha d’incorporar a l’expedient corresponent un certificat expedit per la persona responsable de la Prefectura d’Estudis II (formació en seguretat i emergències) de l’EBAP que especifiqui l’assistència de la persona sol·licitant de la subvenció al curs en concret.
Article 8
Concurrència amb altres subvencions
Les beques que regula aquesta Ordre no són compatibles amb altres ajuts, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració o entitat pública o privada.
Article 9
Òrgans competents per instruir i resoldre el procediment
1. Correspon a la persona que ocupa la Direcció o la Gerència de l’Escola Balear d’Administració Pública instruir el procediment de concessió de subvencions, d’acord amb el que preveu l’article 10 d’aquesta Ordre.
2. L’inici i la resolució del procediment correspon a la persona titular de la Presidència de l’Escola Balear d’Administració Pública.
Article 10
Procediment de concessió de les subvencions. Instrucció i resolució
1. El procediment per concedir les beques que són objecte d’aquesta Ordre s’ha d’iniciar mitjançant una resolució de convocatòria, la qual ha d’aprovar la persona titular de la Presidència de l’EBAP, a proposta de la persona que ocupa la Direcció o la Gerència de l’EBAP. La resolució de convocatòria s’ha de publicar en el BOIB.
2. La quantia total anual destinada a aquests ajuts en la convocatòria o convocatòries que s’aprovin anualment serà l’assignada a aquesta finalitat en el pressupost general de la Comunitat Autònoma d’acord amb el Pla Estratègic de Subvencions.
3. La resolució de convocatòria anual de beques ha de contenir, com a mínim, els aspectes que assenyala l’article 15 del Text refós de la Llei de subvencions.
4. Una vegada publicada la resolució de convocatòria, s’han de presentar les sol·licituds dins el termini establert i en la forma escaient que determini la convocatòria.
5. Correspon a l’òrgan instructor dur a terme d’ofici les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s’ha de dictar la resolució i, en particular, requerir a les persones interessades perquè esmenin la documentació justificativa corresponent, així com sol·licitar a la persona responsable de la Prefectura d’Estudis II (formació de seguretat i emergències) de l’EBAP que expedeixi el certificat acreditatiu dels dies d’assistència al Curs bàsic de capacitació per a l’accés a la policia local com a documentació justificativa d’acord amb l’article 7.
6.Una vegada instruït l’expedient i justificats els dies d’assistència al Curs bàsic de capacitació per a l’accés a la policia local organitzat i impartit per l’EBAP, l’òrgan instructor ha d’elevar a l’òrgan resolutori la proposta de concessió i de pagament de la subvenció.
Article 11
Sol·licituds i documentació que s’ha de presentar
La sol·licitud s’ha de presentar segons el model oficial que es troba a disposició de les persones interessades a la pàgina web de l’EBAP (<http://ebap.caib.es>) o el que s’adjunti com a annex en la convocatòria anual corresponent.
La sol·licitud s’ha de presentar en el Registre General de l’EBAP o bé en qualsevol de les formes que indica l’article 16 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Les persones interessades han d’adjuntar a la sol·licitud la documentació següent:
a. Declaració responsable de les dades bancàries completes (codi IBAN, entitat, sucursal, dígit de control i número de compte) de la persona beneficiària de la beca conforme amb el model que consta en l’annex 3 del Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius.
b. Declaració responsable de no trobar-se incurs en cap dels supòsits que estableix l’article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
c. Declaració responsable que no s’ha sol·licitat ni s’ha rebut de cap altra entitat pública o privada cap altre ajut econòmic per al mateix concepte.
Article 12
Regles general sobre terminis i pròrrogues
1. Les convocatòries han de fixar els terminis següents:
a. Entre quinze dies naturals i un mes, per presentar les sol·licituds de subvenció.
b. Entre deu i quinze dies, per esmenar la sol·licitud o la documentació presentada juntament amb la sol·licitud de beca.
c. Entre deu i quinze dies, per al tràmit d’audiència.
d. Entre deu i quinze dies, per acomplir el requeriment que, si escau, formuli l’òrgan instructor de conformitat amb el que disposa l’article 10.5 d’aquesta Ordre.
e. Fins a sis mesos, per dictar i notificar la resolució expressa, comptadors des de l’endemà de la data d’entrada de la sol·licitud de beca en el registre de l’òrgan competent per instruir el procediment.
2. El fet que hagi transcorregut el termini màxim per resoldre i notificar la resolució faculta la persona interessada per entendre desestimada la sol·licitud.
Article 13
Pagament
El pagament de la beca s’ha de fer efectiu, una vegada acreditat el compliment de la finalitat per a la qual s’ha concedit i amb la justificació prèvia de la realització de l’activitat subvencionada, en els termes que estableix aquesta Ordre.
Article 14
Nul·litat, revocació i reintegrament
1. És procedent la nul·litat o la revocació total o parcial de la resolució de concessió en els supòsits que preveuen els articles 25 i 43 del Text refós de la llei de subvencions. En aquests casos, s’ha de sol·licitar, si s’escau, el reintegrament de les quantitats rebudes des del moment del pagament de la subvenció fins a la data de la resolució per la qual s’acordi el reintegrament.
2. Pel que fa a l’incompliment de l’obligació d’assistència al curs bàsic de capacitació per a l’accés a la policia local, s’han de tenir en compte els criteris següents:
a. Incórrer en més de tres faltes d’assistència no justificada per mes en cada acció formativa constitueix una causa de pèrdua del dret a percebre la beca.
b. La baixa o l’exclusió de l’alumne o alumna determinen la pèrdua del dret a percebre la beca.
Article 15
Publicitat
De conformitat amb el que disposa l’article 34.1 del Text refós de la Llei de subvencions, s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, dins el primer trimestre de cada any natural, un extracte de totes les subvencions que s’han concedit a l’empara de les convocatòries dictades en virtut d’aquesta Ordre, i identificar-ne expressament la convocatòria, el crèdit pressupostari, les persones beneficiàries i l’import de les subvencions.
Així mateix, tal com preveu l’article 22 de la Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears, la gestió de les subvencions i els ajuts públics concedits per l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears s’ha d’ajustar especialment als principis d’eficàcia, en el compliment dels objectius fixats per l’administració atorgant, i d’eficiència, en l’assignació i la utilització de recursos públics, com també de publicitat, concurrència, objectivitat, transparència, igualtat i no discriminació, amb les úniques excepcions que preveu la normativa bàsica estatal de subvencions i la normativa autonòmica corresponent.
Per això, s’han de publicar a la pàgina web de l’Administració autonòmica:
a. El text íntegre de la convocatòria de les beques.
b. Les concessions d’aquestes beques, dins el mes següent al de la notificació o la publicació, amb la indicació únicament de la relació de les persones beneficiàries, l’import dels ajuts i la identificació de la normativa reguladora.
Disposició addicional única
Beques del Curs bàsic de capacitació per a l’accés a la policia local (39a promoció)
Atès que aquesta Ordre entrarà en vigor amb posterioritat a la finalització del Curs bàsic de capacitació per a l’accés a la policia local (39a promoció) a causa de la durada del procediment per elaborar-la, que el curs esmentat es va convocar pel procediment d’urgència per raons d’interès públic, i que existeix una previsió pressupostària a l’exercici de l’any 2017 per concedir beques per a aquest curs, després de l’entrada en vigor de l’Ordre es podrà dur a terme una convocatòria de beques extraordinària per a l’alumnat del curs esmentat que reuneix els requisits que aquesta estableix.
Disposició final única
Entrada en vigor
Aquesta Ordre entrarà en vigor l’endemà que s’hagi publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 18 de setembre de 2017
La consellera d’Hisenda i Administracions Públiques
Catalina Cladera i Crespí