Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 10449
Notificació de Resolució de revocació de la resolució de concessió de l’ajuda i de la declaració d’obligatorietat de reintegrament al beneficiari de l’ ajuda, de data 30 de març de 2017, les subvencions destinades a la instal·lació de joves agricultors, per a l’exercici 2011
Versió PDF
Notificació de Resolució de revocació de la resolució de concessió de l’ajuda i de la declaració d’obligatorietat de reintegrament al beneficiari de l’ ajuda, (dades personals ocultes), de data 30 de març de 2017, a l’empara de la Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de 16 de novembre de 2011, per la qual es convoquen per a l’exercici 2011, les subvencions destinades a la instal·lació de joves agricultors
D’acord amb l’establert a l’article 59.5 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, modificada per la Llei 4/99, de 13 de gener, ja que no s’ha pogut localitzar a l’ interessat, mitjançant aquest anunci es notifica a (dades personals ocultes) amb (dades personals ocultes), en relació a l’expedient IJA 003/2011 de la línia d’ajudes destinades a la instal·lació de joves agricultors.
Els expedients han estat tramitats pel Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) en compliment del que disposa l’article 43 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
El vicepresident del FOGAIBA, en data 30 de març de 2017, va signar la següent resolució,
“EXPEDIENT NÚMERO: IJA 03/2011
LÍNIA D’AJUDES: Instal·lació joves agricultors
BENEFICIARI: (dades personals ocultes)
(dades personals ocultes)
RESOLUCIÓ DE REVOCACIÓ DE LA RESOLUCIÓ DE CONCESSIÓ DE L’AJUDA I DE LA DECLARACIÓ D’OBLIGATORIETAT DE REINTEGRAMENT.
ANTECEDENTS
1. En data de 12 de desembre de 2011, amb núm. de registre d’entrada 3724, el Sr. MIGUEL ANGEL SALOM LUQUE, amb NIF 43151447C, va presentar en el registre del FOGAIBA, una sol·licitud d’ajuda per poder acollir-se a la línia d’ajudes per a la incorporació de joves agricultors, a l’empara de la Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de 16 de novembre de 2011 per la qual es convoquen, per a l’exercici 2011, les subvencions destinades a la instal·lació de joves agricultors.
2. L’esmentada ajuda es va concedir mitjançant Resolució del vicepresident del FOGAIBA de dia 9 de novembre de 2012, per un import de 32.200,00 euros, cofinançat pel FEADER en un 35%, pel MARM en un 40,00% i per la CAIB en un 25,00%, d’acord amb la següent distribució:
3. L’esmentada Resolució de concessió de l’ajuda fou notificada a l’interessat el dia 19 de novembre de 2012.
4. En data de 22 de novembre de 2012, amb número de registre d’entrada 2695, l’interessat va presentar la corresponent sol·licitud de pagament de l’ajuda concedida, la qual, una vegada revisada la documentació presentada així com verificada la correcta execució, fou pagada a l’interessat els dies 12 de juliol de 2012 i 8 d’abril de 2014 (es va pagar un total justificat per import de 29.315,12 euros, revocant-se la part no justificada el dia 30 de desembre de 2015; pagament que es va dur a terme a través de dos pagaments, degut a una reducció que per error va fer l’aplicació a l’hora de fer el primer pagament).
5. En data de 14 de juliol de 2015, es va notificar a l’interessat una comunicació per tal d’acreditar la comprovació del compliment dels compromisos de la sol·licitud d’ajuda, ja que com a beneficiari d’aquesta ajuda va assumir el compromís de dur a terme el pla empresarial i d’assolir a la seva explotació un determinat volum de treball. Per tal de comprovar l’esmentat compliment, amb aquesta comunicació es requeria a l’interessat l’aportació, en el termini màxim d’un mes a partir de la recepció de la present comunicació, la següent documentació:
Es va informar a l’interessat que en el cas de no aportar l’esmentada documentació en el termini dalt indicat, es consideraria un incompliment de les obligacions definides a l’article desè de la convocatòria i, com a conseqüència, s’iniciarà el procediment de reintegrament de l’ajuda percebuda.
6. En data d’11 d’agost de 2015, amb número de registre d’entrada 1724, l’interessat va aportar la documentació requerida. Però, una vegada revisada aquesta, es comprova que l’interessat no acredita el següent:
7. En conseqüència, en data de 3 de maig de 2016, el vicepresident del FOGAIBA va acordar l’inici de revocació de la Resolució del vicepresident del FOGAIBA de dia 9 de novembre de 2012, per la qual es concedia una ajuda a l’ interessat, així com l’inici de procediment de reintegrament per una quantitat de 29.315,12 euros, import indegut que fou pagat a l’ interessat, més els interessos de demora corresponents. Es va concedir a l’ interessat un termini de 15 dies per al·legar i aportar la documentació que considerés adient per a la seva defensa. I se li va informar que si efectuava l’ingrés dins el període voluntari no se li reclamarien els interessos de demora corresponents, la qual cosa havia de justificar mitjançant la corresponent Carta de Pagament davant l’òrgan gestor i, en conseqüència, es procediria a l’arxiu de l’expedient.
8. L’esmentat Acord fou notificat a l’ interessat el dia 28 de maig de 2016, mitjançant la seva publicació al BOIB núm. 67.
9. Transcorregut el termini establert, l’ interessat a dia d’avui no ha efectuat ni cap al·legació ni tampoc el reintegrament de l’import total reclamat, tal i com es manifesta a la Carta de pagament, per la qual cosa s’ha de procedir a la revocació de l’ajuda concedida i a la resolució del procediment de reintegrament.
FONAMENTS JURÍDICS
1. Resolució del president del FOGAIBA de 16 de novembre de 2011 per la qual es convoquen, per a l’exercici 2011, subvencions destinades a la instal·lació de joves agricultors.
2. Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 18 de desembre de 2007, per la qual s’estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears (BOIB 188 de 20 de desembre de 2007), modificada per l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 5 de juny de 2009 (BOIB núm. 86, d’11 de juny de 2009).
3. Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.
4. Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, modificada per la Llei 4/1999, de 13 de gener.
5. Reglament (UE) 65/2011 de la Comissió, de 27 de gener de 2011, pel qual s’estableixen disposicions d’’aplicació del Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell pel que fa a l’aplicació dels procediments de control i condicionalitat en relació a les mesures d’ajuda al desenvolupament rural.
6. Reglament d’execució (UE) 937/2012 de la Comissió, de 12 d’octubre de 2012 que modifica els Reglaments (CE) núm. 1122/2009 i (UE) 65/2011 pel que respecte al mètode per a la determinació de l’interès aplicable als pagaments indeguts que s’han de recuperar dels beneficiaris dels règims d’ajuda directa als agricultors en virtut del Reglament (CE) 73/2009 del Consell, de l’ajuda al desenvolupament rural en virtut del Reglament (CE) 1698/2005 del Consell i de l’ajuda al sector vitivinícola en virtut del Reglament (CE) 1234/2007 del Consell.
7. Decret 75/2004, de 27 d’agost, pel qual es desenvolupen determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la CAIB.
8. Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del FOGAIBA.
9. Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 23 de desembre de 2005, per la qual es disposa que el FOGAIBA assumeix l’execució de la política de la conselleria d’Agricultura i Pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer a partir de l’1 de gener de 2006.
CONCLUSIONS
PRIMERA.- En els apartats tercer i quart de la Resolució de la convocatòria s’estableixen els requisits i les condicions que han de complir tant els beneficiaris com també les explotacions així com les actuacions subvencionables per poder ser beneficiari d’aquestes ajudes.
D’aquí es desprèn que el beneficiari ha de presentar un pla empresarial, així com també s’ha de comprometre a exercir l’activitat agrària a l’explotació objecte de l’ajuda i a mantenir les inversions realitzades durant almenys cinc anys comptadors des de la data de la concessió de l’ajuda, així com mantenir els requisits i condicions exigibles pel que fa a les condicions de l’explotació i del beneficiari, durant el període esmentat.
A més, també s’estableix que si la instal·lació és a una explotació prioritària, el jove, en el seu pla empresarial, ha de demostrar que obtindrà de la seva explotació una renda procedent de les activitats agràries i complementàries igual o superior a l’Indicador Públic de Renda d’Efectes Múltiples (IPREM) anual, establert pel Reial decret llei 3/2004, de 25 de juny.
En relació a un dels requisits per poder ser beneficiari d’aquesta ajuda, es manifesta que s’han de posseir les competències i la qualificació professional adequades. No obstant això, es podrà concedir un termini màxim de 24 mesos, comptats a partir de la concessió de l’ajuda, per donar compliment al requisit esmentat quan necessiti un període d’adaptació per crear o reestructurar l’explotació, sempre que el pla empresarial prevegi aquesta necessitat. En tot cas, el termini esmentat no podrà superar els 24 mesos comptats des de la data d’instal·lació.
A més, també es desprèn que, en relació a l’explotació a la qual es vulgui incorporar, haurà de complir, entre d’altres, el beneficiari s’haurà d’instal·lar en una explotació que requereixi un volum de treball equivalent almenys a una UTA o comprometre’s a arribar a aquest volum en un termini màxim de dos anys des de la seva instal·lació, si es realitza en una explotació agrària prioritària.
També cal destacar que s’estableix que els requisits generals esmentats, tan els requerits per al beneficiari com per a l’explotació, es mantindran durant un termini mínim de cinc anys, des del moment de la concessió.
SEGONA.- A l’apartat desè de la Resolució de la convocatòria s’estableixen les obligacions a les quals es comprometen els beneficiaris d’aquestes ajudes, d’entre les quals destaquen:
TERCERA.- Una vegada revisada la documentació presentada per l’interessat en data d’11 d’agost de 2015, es comprova que la seva renta total no arriba a l’IPREM 2014 (6.390,13 euros). Per la qual cosa es detecta un incompliment de l’establert a l’apartat quart de la Resolució de la convocatòria.
De la revisió de la formació professional presentada, es desprèn que l’interessat tan sols acredita l’assistència a cursos de formació per una durada de 60 hores, per això es dedueix que l’interessat no acredita el requisit de posseir les competències i la qualificació professional adequades, tal i com disposa el punt 1 de l’apartat tercer de la Resolució de convocatòria.
Així com tampoc no acredita l’afiliació al règim de la Seguretat Social que correspon.
Per això, es desprèn que el beneficiari incompleix el previst a l’apartat desè de la Resolució de la convocatòria, on s’estableixen les obligacions que han de complir els beneficiaris d’aquestes ajudes, ja que entre d’altres, incompleix l’obligació d’exercir l’activitat agrària a l’explotació objecte de l’ajuda i mantenir les inversions realitzades durant almenys cinc anys comptats des de la data de concessió de l’ajuda, així com mantenir els requisits i condicions exigibles pel que fa a les condicions de l’explotació i beneficiari durant aquest període.
QUARTA.- Tal i com disposa l’article 43 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pertoca la revocació de la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió vàlida i ajustada a dret, el beneficiari incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l’eficàcia de l’acte de concessió de la subvenció; i que, com a conseqüència d’aquesta revocació, queda sense efecte, totalment o parcialment, l’acte de concessió i pertoca el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament.
CINQUENA.- L’article 5 del Reglament (UE) núm. 65/2011 de la Comissió, de 27 de gener de 2011, modificat pel Reglament (UE) 937/2012 de la Comissió, de 12 d’octubre de 2012, disposa que en el supòsit de pagament indegut, el beneficiari quedarà obligat a reemborsar aquest import més els interessos de demora corresponents, els quals es calcularan en funció del termini transcorregut entre la finalització del termini de pagament pel beneficiari indicat a l’ordre de recuperació i el reembors. I que el tipus d’interès aplicable es calcularà d’acord amb la normativa nacional d’aplicació.
SISENA.- De conformitat amb l’article 45 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considera al Sr. (dades personals ocultes), com a responsable de l’obligació de reintegrament de la quantitat de 29.315,12 euros, import corresponent a l’ajuda concedida que l’interessat va cobrar indegudament, més els interessos de demora corresponents.
Atesa la Proposta de dia 24 de març de 2017 del cap de servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural, i en virtut del que disposa l’Acord del Consell de Direcció del FOGAIBA i la corresponent Resolució del president del FOGAIBA, ambdós de dia 15 de juny de 2010;
RESOLC
PRIMER. – Revocar la Resolució del vicepresident del FOGAIBA de dia 9 de novembre de 2012, per la qual es concedeix una ajuda a (dades personals ocultes), amb NIF (dades personals ocultes), a l’empara de la línea d’ajudes per a la instal·lació de joves agricultors.
SEGON.- Declarar l’obligació de reintegrament, perquè en dates de 12 de juliol de 2012 i 8 d’abril de 2014 es va abonar a (dades personals ocultes), amb NIF (dades personals ocultes) un total de 29.315,12 euros corresponent al pagament de l’ajuda concedida; per la qual cosa s’ha produït un pagament indegut per un import de 29.315,12 euros, i d’acord amb la normativa dalt esmentada, es considera a l’ interessat com a responsable del seu reintegrament, més els interessos de demora corresponents, en les condicions establertes en el Reglament (CE) 796/2004, de 21 d’abril; en la Llei 30/1992, de 26 de novembre; i en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
TERCER- Informar a l’ interessat que la devolució de l’import a reintegrar efectuada durant la tramitació del present procediment de reintegrament produirà l’arxiu de les actuacions, prèvia justificació documental de la devolució davant l’Òrgan Gestor (mitjançant la Carta de Pagament que s’adjunta i la documentació original) i prèvia revocació parcial de l’ajuda concedida.
Segons el Reglament General de Recaptació (Reial decret 939/2005, de 29 de juliol), en relació amb l’article 62.2 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, els terminis voluntaris per efectuar l’ingrés són:
A més, informar a l’ interessat que si efectua la devolució de l’import a reintegrar dins el termini voluntari, no se li reclamaran els corresponents interessos de demora.
QUART.- Notificar aquesta Resolució a l’ interessat, indicant-li que contra aquesta podrà interposar recurs d’alçada davant el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca en el termini d’un mes comptador a partir del dia següent al de la seva notificació, d’acord amb l’establert a l’article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i als articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques.
Palma, 30 de març de 2017
El vicepresident del FOGAIBA
Mateu Ginard Sampol”
Palma, 18 de setembre de 2017
El director gerent del FOGAIBA
Guillem Rosselló Alcina