Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANT LLORENÇ DES CARDASSAR

Núm. 10372
Aprovació definitiva de modificació del Reglament de mercats de l´Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

 El Ple de l´Ajuntament, en sessió ordinària de data 20 de juliol de 2017, va aprovar inicialment la modificació del Reglament de mercats de l´Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar, concretament els articles primer, quart i cinquè els quals queden redactats de la manera següent:

Article primer:

ELS DIES I LLOC DE MERCAT MUNICIPAL SERAN:

c) Els divendres matí durant tot l’any al nucli de Son Carrió. Aquest mercat es desenvoluparà a la plaça Mossèn Alcover.

d) Els dissabtes horabaixa dels mesos de maig a setembre, ambdós inclosos, a s’Illot, situat al carrer Gregal.

Article quart:

2. La recollida serà entre les 13h00 i les 16h00 en el mercat de Sant Llorenç i 13h00 i les 14h30 en el mercat de son Carrió. En el cas del mercat de la zona costanera l'horari de recollida serà entre les 20h15 i les 22h15. Aquest horari però, en els mesos de juny i setembre, serà  entre les 21h15 i les 23h15, i en els mesos de juliol i agost serà entre les 22h00 i les 24h00. A les hores marcades com a límit els mercats hauran d’estar totalment desmuntats.

Article cinquè:

2. L’adjudicació dels trasts la farà el batle o el regidor delegat. Per poder optar a un trast s’haurà de presentar la corresponent petició davant el Registre Municipal. El termini de presentació de noves sol•licituds serà obert  per a tot l’any. La pròrroga s’ha de sol·licitar anualment de dia 2 de gener a 15 de febrer.

Així mateix, s´homogeneitza la forma de numeració dels articles i s´incorpora una disposició final de l´entrada en vigor de les modificacions indicades.

La modificació del referit reglament municipal ha estat sotmesa al tràmit d´informació pública i, atès que no s´han formulat reclamacions, s´entén aprovada definitivament i a continuació es publica íntegrament el reglament modificat.

REGLAMENT DE MERCATS DE L'AJUNTAMENT DE SANT LLORENÇ DES CARDASSAR

ARTICLE PRIMER. 1. Els dies i lloc de mercat municipal seran:

a) Els dimecres horabaixa durant els mesos d’abril a octubre ambdós inclosos a la zona costanera. Aquest mercat es desenvoluparà entre l’avinguda de les Palmeres i el carrer Card.

b) Els dijous matí durant tot l’any al nucli de Sant Llorenç. Aquest mercat es desenvoluparà a la plaça Nova i al carrer Major.

c) Els divendres matí durant tot l’any al nucli de Son Carrió. Aquest mercat es desenvoluparà a la plaça Mossèn Alcover.

d) Els dissabtes horabaixa dels mesos de maig a setembre, ambdós inclosos, a s’Illot, situat al carrer Gregal.

2. L’Ajuntament podrà ampliar o reduir l’extensió, la temporada i l’horari d’aquests mercats segons les necessitats de la població.

ARTICLE SEGON. El mercat de la zona costanera i el mercat de Sant Llorenç constaran de dues zones. A la primera zona hi haurà els productes del camp i d’alimentació. A la segona zona hi haurà les altres mercaderies.

ARTICLE TERCER. El trast és el lloc on cada venedor desenvolupa la seva activitat de venda. Els trasts tindran sempre el caràcter eventual.

ARTICLE QUART. 1. L’horari de descàrrega de mercaderies i de muntatge serà de 6.30 a 8.30 hores en el mercat de Sant Llorenç, i de 15.00 a 16.30 en el mercat de la zona costanera. Els itinerants, que són els mercaders que no disposen de lloc fix, descarregaran i faran el muntatge de 8.30 a 9.00 en el cas del mercat de Sant Llorenç, i de 16.30 a 17.00 en el cas del mercat de la zona costera. El mercader que arribi fora d’aquests horaris no tindrà dret a que se li hagi reservat el seu lloc habitual i només podrà descarregar i fer el muntatge si rep autorització expressa de l’autoritat municipal.

2. La recollida serà entre les 13h00 i les 16h00 en el mercat de Sant Llorenç i 13h00 i les 14h30 en el mercat de Son Carrió. En el cas del mercat de la zona costanera l'horari de recollida serà entre les 20h15 i les 22h15. Aquest horari però, en els mesos de juny i setembre, serà  entre les 21h15 i les 23h15, i en els mesos de juliol i agost serà entre les 22h00 i les 24h00. A les hores marcades com a límit els mercats hauran d’estar totalment desmuntats.

3. L’autorització general tindrà un caràcter anual. Excepcionalment es podran donar autoritzacions per períodes mes reduïts, fins i tot únicament per assistir a una celebració de qualsevol dels mercats, en aquest cas, s’entendrà implícita l’autorització amb el pagament dels drets municipals en concepte d’ocupació.

ARTICLE CINQUÈ. 1. Per sol·licitar un trast serà necessari no trobar-se inclòs a alguna de les incompatibilitats previstes pel Reglament de contractació de les corporacions locals. A més hauran d’estar al corrent en el pagament de la Seguretat Social i de la resta d’obligacions fiscals.

2. L’adjudicació dels trasts la farà el batle o el regidor delegat. Per poder optar a un trast s’haurà de presentar la corresponent petició davant el Registre Municipal. El termini de presentació de noves sol·licituds serà obert  per a tot l’any. La pròrroga s’ha de sol·licitar anualment de dia 2 de gener a 15 febrer.

3. La Batlia o el regidor delegat establiran normes, barems o criteris per a les adjudicacions, tot respectant el dret a la lliure concurrència i seguint criteris d’antiguitat, proporcionalitat, professionalitat, disponibilitat de trasts, tipologia dels productes i serveis que es pretén comercialitzar.

4. Si el titular d’una autorització d’ocupació per període determinat no concorre al trast assignat el dia de mercat, aquest podrà ser ocupat circumstancialment per itinerants o per meitats pels titulars dels trasts que hi confrontin lateralment.

5. Les autoritzacions s’atorgaran sense perjudici de les obligacions de caràcter fiscal, laboral o de qualsevol altre classe que hagin de complir els venedors.

6. Els adjudicataris de trasts, hauran de satisfer a la Corporació, els drets i taxes fixats a l’Ordenança Fiscal.

ARTICLE SISÈ. 1. L’Ajuntament facilitarà als adjudicataris un cartó acreditatiu que inclourà la fotografia de la persona interessada, la numeració del trast, el nom del titular i dels autoritzats, les mercaderies autoritzades i l’any en curs, per això, els adjudicataris hauran d’aportar, en el moment que els comuniquin l’adjudicació, una fotografia mida carnet i una fotocopia del DNI. Per aquest motiu, no podrà explotar el trast cap altra persona diferent del titular, excepte els parents de primer grau o persones assalariades depenent del titular com es reflecteix a l’article 8.b d’aquest reglament.

2. Els adjudicataris hauran de tenir a disposició dels representants de l’Ajuntament i visible en el lloc, en tot moment, la documentació acreditativa de ser el titular del trast.

3. En cas de defunció o jubilació del titular durant el període de la concessió es podrà traspassar el(s) trast(s) al seu cònjuge o hereus després d’haver-ho autoritzat la Batlia o el regidor-delegat.

4. En cap cas, cap persona podrà ser titular de més de tres trasts o 12 metres.

ARTICLE SETÈ. 1. L’explotació de trasts eventuals, quedarà condicionada a l’abonament dels drets que figurin a les Ordenances Fiscals de l’Ajuntament que siguin d’aplicació. L' incompliment d’aquesta obligació comportarà la declaració de caducitat de l’ocupació. En cas que es declarés la caducitat es perdrà l’antiguitat i per obtenir nova autorització s’haurà de fer nova petició i s’hauran de pagar els drets pendents.

2. Serà a càrrec dels adjudicataris la totalitat d’exaccions que figurin a les Ordenances Fiscals, així com les contribucions, tributs i resta d’arbitris exigits per l’estat, la comunitat autònoma o el municipi.

ARTICLE VUITÈ. Obligacions dels venedors. els adjudicataris dels trasts estan obligats a:

a)   Complir totes les disposicions legals que siguin d’aplicació en matèria d’abastament, sanitat, policia, alimentació, comerç i dimanants dels organismes, autoritats competents i autoritat municipals.

b)   Ocupar personalment el trast o a través dels seus empleats. El podrà substituir el seu cònjuge, sempre que compleixi el reglament, o si s’escau parents de primer grau, després d’haver-ho autoritzat l’Ajuntament.

c)  Usar bon llenguatge i tenir bon comportament, entre ells i amb el públic i els representants de l’Ajuntament.

d)    Posar a la vista del públic el permís oficial (cartró), el número i la identificació del trast.

e)   En el termini de cinc dies quan hi siguin requerits, hauran de presentar els justificants d’estar al corrent de les seves obligacions laborals, fiscals i sanitàries, i les de caire econòmic amb l’entitat concessionària de l’explotació del mercat; a tal efecte presentaran albarans, factures o similars, acreditatius de l’origen de mercaderies i els preus d’adquisició.

f)  Facilitar una segona pesada, sempre que sigui demanada pels representants de l’Ajuntament.

g)      El titular haurà de tenir en tot moment, i a disposició dels representants de l’Ajuntament els justificants d’haver pagat els drets municipals.

h)      El dipòsit i l’abocament de fems es farà de la manera que determini l’Ajuntament.

i)    Avenir-se a la classificació atorgada pel que fa a l’activitat econòmica reconeguda i declarada, en funció del que estableixen els reglaments de règim interior i/o plecs concessionals de cada mercat.

j)     Els venedors estan obligats a tenir permanentment el preu dels productes ben visibles i també l’origen del producte.

k)   Els venedors estan obligats a estacionar els vehicles als llocs on determini l’autoritat municipal.

l)     Vendre només allò per al que s’ha sol·licitat i obtingut autorització.

m)    Deixar neta la zona de venda després de cada mercat.

A més de les obligacions anteriorment esmentades, els venedors de fruites, verdures, fruits secs i derivats, hauran de complir les següents normes: 1. En relació al personal: a) Tenir carnet de manipulador d’aliments i sempre dur-ho damunt; b) Netedat personal i emprar roba de treball, bata blanca o blava per als venedors de productes hortofruitícoles; c) Tenir el número de Registre d’Indústries Agràries; 2. En relació als trasts: a) Els productes destinats a la venda estaran a una altura mínima de 40 cm de terra, o bé en caixons de plàstic nets i desinfectats o rebutjables d’un sol ús. Els fruites secs i els productes salats hauran d’estar protegits del sol; b) Si es fan servir poals per pesar a la menuda hauran d’estar desinfectats i nets per a cada mercat; c) El dipòsit i abocament d’escombraries es farà en la forma que determini l’Ajuntament, aquest dipòsit i abocament serà responsabilitat dels venedors, l’Ajuntament disposarà de contenidors; d) Si s’utilitzen tendals o para-sols, aquests s’elevaran 2 metres com a mínim per damunt de la rasant de la calçada.

ARTICLE NOVÈ. PRODUCTES NO AUTORITZATS:

1.  Carns, aus i caça fresca, ni refrigerada, ni congelada.

2. Peix i marisc fresc, refrigerat i congelat, a excepció dels que es venguin amb vehicles autoritzats isotèrmics.

3. Altres productes que per les seves especials característiques, i a criteri de les autoritats competents, suposin un risc sanitari.

4.   No obstant, es permetrà la venda dels productes abans esmentats quan a parer de les autoritats sanitàries competents es disposi de les instal·lacions adequades i aquests estiguin envasats degudament.

5.    No es permetrà la venda de productes d’imitació de cap tipus de marca.

6.   Les autoritats sanitàries competents, en els casos excepcionals, en què motius de salut pública ho aconsellin, podran prohibir la venda de determinats productes alimentaris.

ARTICLE DESÈ. DRETS I OBLIGACIONS DELS COMPRADORS.

1.    Els compradors tindran dret que els donin les mercaderies en condicions de qualitat, pes, mesura i de manera higienicosanitària.

2.  El comprador que no es mostri conforme amb el pes o mesura de les mercaderies, abans d’abandonar el mercat on les hagi comprat, haurà de donar avís a un representant o personal de l’Ajuntament perquè l’acompanyi a fer la segona pesada o repès municipal. Per a la comprovació pertinent així mateix tindrà dret a denunciar totes les deficiències que vegi, respecte a la qualitat de les mercaderies, servei i tracte per part dels venedors. Hi haurà una bústia per a reclamacions i suggeriments.

3. Queda absolutament prohibit als compradors tocar o palpar les mercaderies exposades al públic, especialment aquells productes susceptibles de fàcil contaminació.

4.  Mantenir una actitud correcta tant respecte als venedors i subministradors com respecte al personal municipal i el públic concorrent.

5.  No podran accedir ni circular pels mercats els captadors o venedors no autoritzats.

ARTICLE ONZÈ. El personal municipal ordenarà, com a mesura cautelar que no tindrà el caràcter de sanció, el desmuntatge i cessament de l’exercici per aquell dia de mercat d’aquells trasts els venedors del qual hagin tingut una brega o presentin un productes en evidents males condicions.

ARTICLE DOTZÈ.

1. A) ES CONSIDEREN INFRACCIONS MOLT GREUS:

-   Fer canvis o traspassos sense cap tipus d’autorització.

-    Vendre productes no autoritzats.

-     Exercir l’activitat sense la corresponent autorització.

-     La comissió de dues infraccions greus en un termini d’un any.

-   Haver efectuat un pes o mesuratge que es demostri incorrecte de manera clarament desproporcionada.

B) ES CONSIDEREN INFRACCIONS GREUS:

-  Ocupar amb el trast més espai que l’autoritzat.

-    No tenir els productes i estris nets i en condicions de qualitat.

-   Incomplir els horaris marcats per fer el muntatge i el desmuntatge.

-   Tenir bregues o barallar-se amb altres venedors.

-    L’explotació del trast, o venda per persona no autoritzada.

-        

C) ES CONSIDEREN INFRACCIONS LLEUS:

-    La resta d’incompliment de les obligacions establertes al present Reglament.

2. Les infraccions molt greus podran ser castigades amb una sanció econòmica de 2.000 a 3.000 euros, podent dur aparellada aquesta sanció la pèrdua de l’autorització anual. Les infraccions greus seran castigades amb una sanció de 1.000 a 2.000 euros. Les infraccions lleus seran castigades amb una multa de fins a 1.000 euros.

ARTICLE TRETZÈ.

1. L’Ajuntament determinarà el personal que conforme a les necessitats del servei, prestarà les seves funcions en el mercat municipal.

2. El personal encarregat estarà a disposició dels usuaris i clients del mercat amb tot allò que concerneixi al servei.

DISPOSICIÓ FINAL. ENTRADA EN VIGOR

La modificació de dit reglament fou aprovada definitivament en data 20 de juliol de 2017 al no haver-se presentat reclamacions, objeccions o observacions contra el seu acord d'aprovació inicial. Entrarà en vigor una vegada que se'n publiqui el text íntegre al Butlletí Oficial de les Illes Balears i transcorregut el termini de quinze dies hàbils previst als articles 103.1 i 113.1 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, continuant la seva vigència fins a la seva modificació o derogació expressa.

 

Contra el present acord es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala del Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos a comptar des del dia següent a la data de publicació del present anunci, de conformitat amb l´article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Sant Llorenç des Cardassar, 18 de setembre de 2017

El batle,

Mateu Puigròs Sureda