Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SANT LLORENÇ DES CARDASSAR
Núm. 10369
Aprovació definitiva de modificació del Reglament municipal del servei de transport de viatgers en autotaxis de l’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar
El Ple de l´Ajuntament, en sessió ordinària de data 20 de juliol de 2017, va aprovar inicialment la modificació del Reglament municipal del servei de transport de viatgers en autotaxis de l’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar, concretament els articles 58 i 59 els quals queden redactats de la manera següent:
“Article 58. El pagament del trajecte s’ha de fer en efectiu o amb targeta en el moment de finalitzar el transport. Quan els passatgers abandonin transitòriament el vehicle i els conductors hagin d’esperar el seu retorn, els conductors poden demanar dels usuaris, a títol de garantia i mitjançant expedició de rebut ajustat al model aprovat per l’Ajuntament la quantia del trajecte realitzat més vint euros, i si en el termini de mitja hora d’espera no hagués tornat l’usuari el conductor quedarà desvinculat del servei, a no ser que de comú acord es convengui un temps d’espera major o menor”.
“Article 59. Els conductors estan obligats a expedir un rebut de l’import del servei, quan ho sol·licitin els usuaris. Aquest rebut s’ha d’adaptar al model oficial aprovat per l’Ajuntament”.
Així mateix, s’afegeix una disposició transitòria, redactada de la manera següent:
“DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA
Tercera. Els titulars de les llicències d’autotaxis disposen de sis mesos per adaptar el vehicle a la possibilitat de pagament amb targeta del trajecte.”
La modificació del referit reglament municipal ha estat sotmesa al tràmit d´informació pública i, atès que no s´han formulat reclamacions, s´entén aprovada definitivament i a continuació es publica íntegrament el reglament modificat.
REGLAMENT MUNICIPAL DEL SERVEI DE TRANSPORTS DE VIATGERS EN AUTOTAXIS
TÍTOL I
NORMES GENERALS
Article 1. El present Reglament té per objecte la regulació del transport públic de viatgers realitzat en autotaxis amb conductor, dins el terme municipal de Sant Llorenç des Cardassar.
Article 2. Es troben obligats al compliment de les normes contingudes en aquest Reglament totes les persones que exerceixin l’activitat de transport públic de viatgers en autotaxis.
Article 3. Les normes de Policia administrativa contingudes en aquest Reglament són les següents: a) Obtenció de llicència prèvia mitjançant el procediment reglat previst en aquest Reglament; b) Coordinació en l’atorgament de llicències amb la Conselleria de Treball i Transports seguint les directrius del Reial Decret 2025/84; c) Subjecció a un règim tarifari que vincularà als titulars de les llicències i als usuaris, aquest règim serà sotmès als òrgans competents sobre control de preus; d) Una actuació inspectora que tengui per objecte garantir el compliment de les presents normes; e) Un procediment sancionador eficaç; f) Unes mesures cautelars que assegurin el compliment de les normes.
Article 4. a) Es regirà pel present Reglament el transport públic de viatgers realitzat en autotaxi, contractat per un sol usuari i per la capacitat total del vehicle, en l’itinerari que tengui el seu origen dins el terme municipal de Sant Llorenç; b) El terme públic s’aplica als transports que se realitzen per compte d’altres mitjançant un preu o una retribució, per persones dedicades al transport encara que siguin una feina duita a terme per particulars; c) El terme autotaxi queda definit de conformitat a l’article 4 del Codi de la Circulació, com a vehicle automòbil destinat al transport de persones amb capacitat de fins a cinc places, inclosa la del conductor.
Article 5. L’Ajuntament concedirà audiència prèvia a les associacions professionals d’empreses i treballadors representatives del sector, a les de consumidors i usuaris, en tots aquells temes i disposicions del present reglament que resultin d’interès per als esmentats col·lectius.
TÍTOL II
LES PERSONES
Article 6. El transport públic de viatgers només es podrà dur a terme per persones que reuneixin conjuntament les següents circumstàncies: tenir la nacionalitat d’un estat de la Unió Europea i acreditar davant l’autoritat municipal les condicions necessàries d’aptitud professional.
Article 7. S’entén per aptitud professional la possessió dels següents requisits: a) Permís de conduir de la classe B-2, o superior, en vigor; b) Títol de graduat escolar o equivalent; c) Haver superat les proves que acreditin la possessió dels següents coneixements: geografia de Mallorca i de la seva xarxa de carreteres, principals vies públiques del terme municipal de Sant Llorenç, principals llocs d’interès turístic de Mallorca, així com els centres oficials més importants de l’illa, tenir coneixement com a mínim de les llengües catalana i castellana, així com coneixements bàsics d’un altre idioma de la Unió Europea.
Correspon al Sr. Batle o regidor delegat, prèvia audiència de les associacions empresarials i de treballadors del sector, fixar les dates dels exàmens de coneixement, així com establir les bases per a la seva confecció, aquests exàmens tendran una periodicitat mínima de dos anys.
Tot titular d’un permís municipal de taxista haurà de fixar un domicili a efectes de notificacions en el terme municipal de Sant Llorenç des Cardassar i comunicar qualsevol canvi de domicili a l’Ajuntament.
Article 8. En cas de mort del titular d’una llicència, en el cas que el seu cònjuge o el seu hereu no compleixi tots els requisits exigits a l’article anterior, l’Ajuntament podrà autoritzar l’exercici de l’activitat a aquest cònjuge o hereu si compta amb el permís de conduir de la classe B-2, o superior, en vigor. Aquesta autorització s’atorgarà, en tot cas, previ compromís formal per escrit de l’interessat, on quedi constància que assumeix l’obligació de finalitzar els estudis o superar les proves de coneixement; tenint l’autorització una validesa màxima de dos anys, termini que es podrà prorrogar per sis mesos en els casos degudament justificats.
Article 9. A les persones que hagin acreditat posseir els requisits indicats a l’article 7 del present Reglament, l’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar li expedirà un certificat de capacitat professional amb una validesa de dos anys, comptats des del dia següent al seu atorgament.
Si durant el temps de validesa del certificat no s’ha exercit l’activitat de transport públic de viatgers, s’haurà d’iniciar un nou expedient de capacitació per obtenir un altre certificat.
TÍTOL III
LLICÈNCIES
Article 10. Per a l’exercici de qualsevol de les activitats regulades per aquest Reglament, independentment del compliment de qualsevol altre requisit exigible per altres organismes, es requereix estar en possessió de la llicència municipal que habilita per a la prestació del servei. Les llicències per a la prestació del servei de transport urbà en autotaxis, respondran a una única categoria, que es denomina d’autoturisme.
Article 11. El Ple de l’Ajuntament de Sant Llorenç fixarà el nombre de llicències d’autoturisme, nombre que es determinarà en atenció als pressupostos determinats a l’article 49 de la Llei 16/1987, de 30 de juliol, sobre Ordenació dels Transports Terrestres, pressupostos que es podran variar segons resulti de les referides circumstàncies.
En cas que l’acord del Ple augmenti el nombre de llicències, s’hauran de fixar els requisits per a la seva obtenció, i en cas que s’acordi una reducció, es fixarà un pla per fer efectiva la retirada de les llicències excedents.
Article 12. Les llicències atorgades per l’Ajuntament de Sant Llorenç autoritzen únicament a prestar el servei de transport públic de viatgers amb origen en aquest municipi. Queda prohibit als autotaxis dedicats a la mateixa activitat en funció de llicències expedides per altres ajuntaments, la recollida de viatgers en tot l’àmbit del terme municipal de Sant Llorenç, excepte quan hagin de tornar ocupats pels viatgers que transportaven des del seu municipi d’origen, per haver-se contractat un viatge d’anada i tornada.
Article 13. L’Ajuntament de Sant Llorenç i el Govern podran suspendre, prohibir o restringir totalment o parcialment, pel temps que resulti necessari, l’exercici de les activitats emparades per les llicències atorgades. Aquesta suspensió haurà de respondre a motius de defensa estatal, ordre públic i altres causes greus d’utilitat pública o d’interès social, que així ho justifiquin.
Capítol 1
Atorgament
Article 14. Les noves llicències d’autotaxi es concediran a títol personal i tendran caràcter reglat, i amb l’excepció prevista a l’article 123.3 del Real Decret 1211/90, de 28 de setembre, s’hauran d’obtenir simultàniament amb la corresponent autorització de transports interurbans.
Article 15. L’atorgament de la llicència d’autotaxis i el permís de taxista comportaran el pagament de les exaccions municipals que resultin de les normes fiscals vigents en el moment de la seva concessió.
Article 16. L’atorgament de les llicències per l’Ajuntament vindrà determinat per la necessitat i conveniència del servei que s’hagi d’oferir al públic. Per acreditar la necessitat i conveniència s’analitzarà: a) La situació del servei en qualitat i extensió; b) La classe, extensió i creixement dels nuclis urbans de població; c) La repercussió que l’atorgament de noves llicències pugui tenir sobre el conjunt dels transports i la circulació.
Article 17. Podran sol·licitar noves llicències per al transport d’autotaxis, les persones que reuneixin les següents circumstàncies: a) Complir els requisits dels articles 6 i 7 d’aquest Reglament; b) Complir les obligacions de caràcter tècnic, fiscal, laboral i social exigibles per la legislació vigent; c) Complir, en el seu cas, totes aquelles condicions específiques necessàries per a l’adequada prestació del servei quan així expressament s’exigeixi per a la realització de l’activitat autoritzada.
La pèrdua de qualsevol dels requisits fixats als article 6 i 7 d’aquest Reglament, així com l’incompliment reiterat d’alguna de les obligacions a que es refereixen els apartats b) i c) d’aquest article, determinarà la revocació de la llicència per l’autoritat municipal previ l’expedient instruït a l’efecte, en el que s’haurà de donar audiència a l’interessat. No determinarà la revocació de la llicència la retirada o no-renovació del permís de conduir de la classe B-2 o superior quan aquesta pèrdua sigui conseqüència d’un procés d’I.L.T.; en aquest cas, una vegada exhaurit el termini màxim de prestació per aquesta situació, el titular de la llicència disposarà d’un termini màxim de sis mesos per a sol·licitar la transmissió, sempre que es compleixin tots els requisits establerts. També procedirà, en aquest cas, aplicar el sistema d’explotació de la llicència municipal mitjançant un familiar i/o assalariat.
Article 18. La documentació que s’ha d’acompanyar en el moment en que es presenti l’oportuna sol·licitud de llicència és la següent: a) Fotocòpia del DNI de l’interessat, acompanyat de l’original, que serà retornat una vegada compulsada la còpia; b) Certificat de capacitació professional en vigor emès per l’Ajuntament de Sant Llorenç; c) Certificat del Registre Central de Penats i Reus relatiu a l’interessat que acrediti: que no ha estat condemnat a presó menor per sentència ferma, per delictes dolosos, que no té pendent de compliment pena de privació del permís de conduir, i que no es troba condemnat per penes d’inhabilitació o suspensió per delicte que tengui relació directa amb el transport; d) Certificat expedit per la Capitania Provincial de Trànsit que acrediti que l’interessat no ha estat sancionat per resolució ferma durant els darrers dos anys per infracció d’alguns dels apartats de l’article 289 del Codi de la Circulació.
Article 19. Una vegada fixat per la Corporació Municipal el nombre de llicències d’autotaxis i escoltades les associacions professionals, l’Ajuntament es trobarà obligat al seu atorgament, sempre que existeixin peticionaris.
Article 20. La concessió de noves llicències d’autotaxis comporta el pagament dels següents drets: la quantitat mínima de dos milions de pessetes o la que estableixi en cada moment les Ordenances Fiscals aprovades per l’Ajuntament de Sant Llorenç.
Capítol 2
Explotació
Article 21. La Batlia, prèvia audiència de les associacions professionals, fixarà els estacionaments, zones d’aturada no autoritzades, nombre màxim de vehicles que poden concórrer a cada estacionament, forma en que han d’estacionar i qualsevol altra forma possible de contractació del servei d’autotaxi. Els usuaris respectaran el torn d’arribada dels vehicles a l’estacionament.
Article 22. Només podran conduir el vehicle adscrit a una llicència municipal, el seu titular, el cònjuge i els familiars fins a tercer grau que col·laborin en el negoci amb el titular i que estiguin legalment habilitats. Tota persona que condueixi el vehicle haurà d’estar afiliada en règim de la seguretat social com a treballador autònom. També ho podran conduir els conductor assalariats que estiguin en possessió del permís municipal de conductor de vehicles de lloguer urbà i afiliats com a assalariats al règim general de la seguretat social. Totes les persones assenyalades hauran d’exercir l’activitat en règim de plena i exclusiva dedicació, essent incompatible amb altre professió. La Batlia podrà en casos excepcionals i per temps limitat, concedir la compatibilitat de l’activitat regulada per aquest Reglament amb una altra diferent.
Article 23. No es podran autoritzar per a la conducció del vehicle adscrit a la llicència, més dos familiars del titular, ni més d’un assalariat.
Article 24. El titular de la llicència d’autotaxi haurà d’acreditar i notificar a l’Ajuntament de Sant Llorenç les altes i baixes dels conductors del vehicle.
Capítol 3
Transmissió
Article 25. Procedirà la transmissió de les llicències municipals d’autotaxi en els casos prevists a l’article 14 del Reglament de Serveis Urbans i Interurbans de Transports en Automòbils Lleugers, o per les normes que el substitueixin.
El familiar del titular que es trobi afiliat al règim especial d’autònoms de la seguretat social per raó de la mateixa activitat serà considerat com a conductor assalariat. En el cas de transmissions a favor de conductors assalariats no familiars del titular, aquest haurà de comunicar a l’Ajuntament la seva voluntat de traspassar la llicència, identificat el possible nou adquirent, i comunicant les condicions econòmiques de la transmissió. L’Ajuntament podrà, en les mateixes condicions, adjudicar-se la llicència oferida en traspàs, en virtut del dret seu dret de tempteig i retracte. Aquests drets hauran de ser exercits per l’Ajuntament dins els noranta dies següents a la notificació del titular interessat en la transmissió o des del moment en que tengui coneixement de la transmissió.
Article 26. L’atorgament de les llicències d’autotaxi, certificat d’aptitud professional, transmissions i revisions es troba subjecte al pagament de les taxes, drets i altres exaccions municipals que resultin d’aplicació de conformitat amb aquest Reglament i les Ordenances fiscals.
Article 27. No seran transmissibles les llicències del titular que es trobi incurs en un expedient sancionador per qualsevol causa, mentre duri la tramitació de tal expedient.
Article 28. Les transmissions de les llicències d’autotaxi comportaran el pagament dels següents drets: a) Transmissió a favor de conductors assalariats no familiars del titular, a més del mínim de dos milions de l’article 20, un 10% sobre el valor acordat per la transmissió o percentatge que estableixi en cada moment les Ordenances Fiscals; b) Transmissions a favor dels hereus legítims i/o conductors familiars fins al tercer grau de consaguinitat o afinitat: cinquanta mil pessetes o la quantitat que estableixin les pertinents Ordenances Fiscals; c) Transmissió a favor del cònjuge: no comporta pagament de drets. No s’expedirà l’autorització de traspàs fins que no s’hagin satisfets aquests imports.
Capítol 4
Extinció
Article 29. Són causes de caducitat de la llicència d’autotaxi: a) La mort del titular, sense que tengui cònjuge o hereus legítims; b) La renúncia; c) La sanció que comporti pèrdua de la titularitat; d) La incapacitat del titular per exercir l’activitat autoritzada per llicència, amb l’excepció del cas en que sigui possible la seva transmissió.
TÍTOL IV
VEHICLES
Article 30. Els vehicles adscrits a una llicència d’autotaxi, sense perjudici que puguin existir vehicles especials destinats a invàlids, a més a més de reunir les condicions imposades per les normes de caràcter general, hauran d’estar degudament pintats, dur el número de la llicència en el lloc i amb les característiques que es determinin. Els vehicles hauran de passar una inspecció pels serveis tècnics municipals, inspecció que es podrà repetir tantes vegades com s’estimi oportú, i amb caràcter general, una vegada a l’any.
Article 31. Dins del conjunt de marques i models d’autotaxi que homologui el Ministeri d’Indústria o la Conselleria d’Indústria, l’Ajuntament de Sant Llorenç podrà determinar els que estimi més adaptats a les necessitats de la població usuària i a les condicions econòmiques de les llicències.
Article 32. A cada una de les llicències d’autotaxi correspondrà un únic vehicle, que serà propietat del seu titular i constarà inscrit al seu nom a la Capitania Provincial de Trànsit.
Article 33. La circulació d’aquests vehicles quedarà emparada quan el seu titular posseeixi el permís de circulació expedit per la Capitania Provincial de Trànsit, la corresponent fitxa d’Inspecció Tècnica expedida per la Conselleria d’Indústria, en la qual s’hagi fet constar la destinació del vehicle per al servei públic i el corresponent certificat d’assegurança obligatòria per a automòbils.
Article 34. Els automòbils a que es refereix aquest Reglament hauran de comptar amb: a) carrosseria tancada amb quatre portes de fàcil accés i funcionament; b) les portes hauran d’estar dotades de mecanismes convenients per accionar els vidres a voluntat de l’usuari.
Article 35. La carrosseria del vehicle haurà d’estar pintada de blanc, a les dues portes davanteres es pintarà una banda de color blau clar, de vuit centímetres d’amplada, que creurà les portes des de l’angle formal del pannell de la porta i el vidre de la part davantera, fins l’angle inferior posterior del mateix pannell. El to del color blau serà determinat per la Batlia.
Centrat el pannell de la porta i immediatament damunt de la referida banda, es col·locarà l’escut municipal i el número de la llicència municipal que correspon al vehicle. El número de la llicència també s’haurà d’inserir a la part posterior del vehicle i es col·locarà a l’angle superior dret, en el sentit de marxa del vehicle, a la porta del maleter.
Els vehicles autotaxi duran col·locat un llum verd a la seva meitat superior dreta, a més a més duran un cartell al vidre a la seva part superior, cartell que indicarà la seva condició de “lliure per al servei”. A l’interior del vehicle es col·locarà un cartell en el qual es podrà llegir amb claredat: la matrícula del vehicle, el número de llicència i el número de places útils per als usuaris.
Tots els vehicles autotaxis dedicats al transport públic de viatgers, duran dues plaques rectangulars col·locades, respectivament, una a la part anterior i l’altra a la part posterior de l’automòbil. A aquestes plaques, que hauran de ser pintades de color blanc, es destacarà en color negre les lletres SP, les plaques i les lletres hauran de tenir les següents dimensions: longitud de la placa 220 mm, altura de la placa 120 mm, altura de les lletres 80 mm, amplada de les lletres 60 mm, espai entre lletres 35 mm, gruixa uniforme del traçat 8 mm.
Article 36. A més a més de l’enllumenat corresponent per a tots els vehicles de turisme, els autotaxis hauran d’estar dotats de: a) Enllumenat d’indicador de “LLIURE”; els autotaxis de servei públic quan circulin en condicions de ser llogats, hauran de dur encès un llum verd col·locat a l’exterior a la seva part davantera dreta del sostre en el sentit de la marxa; b) Enllumenat de les plaques de SP que deixi llegir amb claredat als altres usuaris de la via pública aquesta inscripció de nit i amb temps clar, a una distància de vint metres amb el vehicle aturat; c) A l’interior dels vehicles autotaxis hi haurà instal·lada la suficient llum elèctrica que conductor haurà d’encendre en els serveis nocturns, quan el passatger pugi o baixi del vehicle.
Article 37. Els autotaxis hauran de dur, com a mínim, la dotació de recanvis i eines exigides per la normativa vigent.
Article 38. Els vehicles que prestin el servei podran tenir mampares i altres dispositius de seguretat. Aquests dispositius hauran d’estar homologats pel Ministeri d’Indústria i la seva utilització haurà de ser prèviament autoritzada pels Serveis Tècnics Municipals.
Article 39. Quan es comprovi que el vehicle autotaxi presenta un estat de conservació deficient, es comunicarà al seu titular que disposa d’un termini de 10 dies per esmenar les deficiències observades, transcorregut aquest termini, serà donat temporalment de baixa per al servei si no ha esmenat les deficiències, requerint al titular perquè dins el termini que se li concedeixi a l’efecte, esmeni les irregularitats o adscrigui un nou vehicle a l’esmentada llicència. Transcorreguts els terminis anteriorment esmentats sense que s’hagi atès el requeriment, es dictarà resolució motivada que declararà que l’interessat ha perdut el requisit de capacitat econòmica i es revocarà la llicència de la que és titular.
Article 40. Quan el titular d’un vehicle li vulgui fer una reforma important, haurà de sol·licitar prèviament autorització a la Conselleria d’Indústria i donar de baixa temporal el vehicle per al transport de viatgers. Una vegada autoritzada la reforma o reparació, el titular del vehicle es troba obligat a presentar-ho a l’estació d’ITV perquè se li efectuï revisió i s’emeti, si procedeix, nova targeta d’Inspecció Tècnica. Aquest document s’haurà de presentar a l’oficina dels Serveis Tècnics Municipals quan es vulgui donar d’alta novament al vehicle per al servei públic.
Article 41. El titular del vehicle és el responsable de la seva conservació, seguretat i neteja, tant en allò que respecta a l’habitacle interior com en allò que afecta elements de la carrosseria exterior.
Article 42. Els vehicles autotaxi hauran de comptar amb un portaequipatges lliure per ser utilitzat per l’usuari.
Article 43. No es podrà transferir la propietat de cap vehicle amb llicència, ni procedir a la seva destrucció, sense que s’hagi prèviament autoritzat per l’Ajuntament, els serveis municipals comprovaran que el vehicle ha quedat desprovist de tots els distintius del servei.
Article 44. En els casos de robament del vehicle o de qualsevol sinistre que li obligui a estar apartat del servei durant un temps superior a quinze dies, ho haurà de comunicar immediatament a l’Ajuntament i presentar justificant de la denúncia que s’hagi formulat o de les diligències que s’hagin instruït per accident.
TÍTOL V
PRESTACIÓ DEL SERVEI
Article 45. Els vehicles adscrit a llicència d’autotaxi, podran ser conduïts exclusivament per: els titulars de les llicències d’autotaxi i els titulars del permís municipal de conductor adscrit a la llicència de l’autotaxi que condueixen.
Article 46. Quan el titular i/o el conductor d’un vehicle adscrit a una determinada llicència no puguin prestar el servei transitòriament per avaria greu del vehicle o altra causa de força major justificada davant l’Autoritat Municipal, podran sol·licitar una autorització per a prestar servei conduint el vehicle adscrit a altra llicència, prèvia conformitat del titular d’aquesta llicència. La duració d’aquesta autorització provisional no podrà excedir d’un termini de dos mesos.
Article 47. El titular d’una llicència haurà de presentar als usuaris el vehicle en perfecte estat de servei. Es considera que el vehicle es troba en perfecte estat de servei quan: a) Dugui la dotació exigida a l’article 37; b) Estigui clarament identificat amb els distintius de l’article 35; c) Compleixi les condicions de neteja de l’article 41.
El titular o conductor mentre exerceixi l’activitat haurà de dur: a) La llicència municipal atorgada per l’Ajuntament; b) La corresponent targeta de VT, VS, VF o VTC, segons li correspongui; c) La documentació relativa al vehicle i el seu conductor; d) Un exemplar actualitzat de la Llei de Trànsit i del Codi de Circulació; e) El present Reglament; f) Una guia de l’Ajuntament i un plànol de les carreteres de Mallorca; g) Un llibre de reclamacions.
Article 48. Els documents esmentats a l’article anterior s’hauran de mostrar als agents de l’autoritat quan el titular o conductor sigui requerit a l’efecte.
Article 49. Els titulars i conductors dels vehicles hauran de vestir adequadament durant el seu horari de servei.
Article 50. Dins el terme municipal existiran una sèrie d’aturades habilitades com a zones d’estacionament exclusiu per autotaxis. Les principals zones d’estacionament es trobaran dotades d’aparells telefònics i suficient enllumenat públic. Quan els autotaxis no es trobin ocupats per passatgers hauran d’estacionar a les zones destinades a l’efecte. Els vehicles que acudeixin a les zones d’estacionament esmentades, s’hauran de col·locar per ordre d’arribada, i en aquest mateix ordre hauran de replegar als passatgers.
Queda prohibit abandonar el vehicle en zona d’estacionament d’autotaxi, així com efectuar operacions que impedeixin la posada immediata en marxa del vehicle. Queda prohibit recollir passatgers a menys de 50 metres de distància de qualsevol zona habilitada per a estacionaments d’autotaxi on hagi vehicles en espera.
Els usuaris que sol·licitin el servei a una zona d’estacionament d’autotaxis on hi hagi un telèfon, hauran d’indicar el seu nom, adreça i número de telèfon, als efectes que es pugui realitzar l’oportuna comprovació. L’import del trajecte començarà a comptar des de l’arribada al lloc en que s’hagués requerit la presència de l’autotaxi, en aquest cas de cridades per a la prestació d’un servei el preu de la baixada de bandera s’augmentarà amb cent pessetes.
Article 51. La Batlia, prèvia audiència de les associacions professionals, determinarà, traslladarà o suprimirà els estacionaments d’autotaxi. Els autotaxis podran realitzar aturades a les vies públiques només pel temps imprescindible per a l’apujada i abaixada del passatge i a requeriment de l’usuari, havent d’observar sempre les normes de circulació i ordenació viària, i tenint especial esment que aquestes maniobres no suposin un entrebanc a la fluïdesa del trànsit.
Article 52. Quan els vehicles autotaxis no es trobin ocupats per usuaris, hauran de circular en direcció a les zones d’estacionament senyalitzades a l’efecte, havent de dur el llum verd indicatiu de lliure encès. Quan hagin conclòs el servei o ho hagin interromput provisionalment, els conductors hauran d’evitar dur en funcionament el dispositiu de lliure, en cas contrari, es trobaran obligats a prestar servei si fossin requerits pels usuaris.
Article 53. Quan els conductors d’autotaxis que circulin en situació de lliure, siguin requerits per diferents persones al mateix temps per a la prestació del servei, hauran de complir les següents normes de preferència: a) Persones que es trobin a la voravia, devora de la calçada corresponent al sentit de circulació del vehicle; b) Malalts, impedits i persones grans; c) Persones acompanyades de nins i dones embarassades; d) Les persones de més edat.
Article 54. El conductor del vehicle efectuarà l’aturada per recollir el passatge ubicant-se el més a prop possible de la voravia dreta i el més apartat possible de la calçada. En vies d’un sol sentit de marxa es podrà aturar també al costat esquerra. Els usuaris del vehicle hauran d’entrar i sortir d’ell pel costat més proper a la voravia.
Article 55. Quan els conductors dels vehicles siguin requerits per a la prestació del servei a un lloc on l’aturada es trobi prohibida per les normes o senyals de trànsit, el conductor indicarà a l’usuari la seva intenció d’aturar-se a un lloc permès i esperant amb l’indicador de lliure.
Article 56. Els conductors de vehicles autotaxis podran dur un cartell que prohibeixi fumar als usuaris, en aquest cas també s’abstindrà de fumar el conductor. En qualsevol cas prevaldrà sempre el dret del no fumador.
Article 57. Quan un usuari faci senyals clares per aturar a un autotaxi que circuli en situació de lliure, el conductor haurà d’aturar el vehicle en el lloc més pròxim i llevar el cartell de lliure.
Article 58. El pagament del trajecte s’ha de fer en efectiu o amb targeta en el moment de finalitzar el transport. Quan els passatgers abandonin transitòriament el vehicle i els conductors hagin d’esperar el seu retorn, els conductors poden demanar dels usuaris, a títol de garantia i mitjançant expedició de rebut ajustat al model aprovat per l’Ajuntament la quantia del trajecte realitzat més vint euros, i si en el termini de mitja hora d’espera no hagués tornat l’usuari el conductor quedarà desvinculat del servei, a no ser que de comú acord es convengui un temps d’espera major o menor.
Article 59. Els conductors estan obligats a expedir un rebut de l’import del servei, quan ho sol·licitin els usuaris. Aquest rebut s’ha d’adaptar al model oficial aprovat per l’Ajuntament.
Article 60. En cas d’avaria o accident que impedeixi continuar el viatge, l’usuari podrà comprovar l’avaria i accident a través d’agents de l’autoritat, i haurà de satisfer l’import del trajecte duit a terme fins aquell moment.
Article 61. El conductor d’un vehicle autotaxi que sigui sol·licitat personalment o per telèfon per a la prestació d’un servei, només es podrà negar a la prestació per causa justificada. Es consideren causes justificades: ser requerit per usuaris perseguits per la Policia, ser requerit per transportat un nombre d’usuaris superior als de les places autoritzades per al vehicle, ser requerit per un usuari que es trobi sota els efectes de begudes alcohòliques o de drogues, ser requerit per prestar un servei per vies intransitables o que ofereixin perill per a la seguretat, ser requerit per usuari que vagi vestit o acompanyat d’animals que pugui embrutar l’interior del vehicle, ser requerit fora de servei.
Article 62. El conductor d’autotaxis que siguin requerits per prestar servei a invidents o invàlids, no es podrà negar pels fets que vagin acompanyats de cans o cadires de roda.
Article 63. Els conductors hauran de seguir l’itinerari sol·licitat pels usuaris, o en el seu defecte, pel més favorable per arribar a la destinació en el manco temps i distància possible.
Article 64. Es prohibeix als conductors exigir o demanar més remuneració que la que correspongui. Tots els objectes trobats a l’interior del vehicle que no hagin estat reclamats pels seus propietaris transcorregudes 48 hores des de la seva trobada, hauran de ser entregats a la Policia Local.
Article 65. Quan els conductors prestin el servei hauran de: a) Obrir o tancar els vidres de les portes a indicació de l’usuari; b) Ajudar a abaixar o apujar del vehicle a les persones grans, malalts, invàlids o nins; c) Recollir i col·locar adequadament l’equipatge de l’usuari; d) Encendre el llum interior del vehicle en hores nocturnes per facilitar l’abaixada i apujada de viatgers i el pagament del servei; e) Abaixar el volum o apagar el receptor musical o de ràdio a petició del viatger.
Article 66. Mentre es dugui a terme la prestació del servei, en cap cas el conductor del vehicle discutirà o pronunciarà ofenses verbals als usuaris o al públic en general.
Article 67. Els conductors hauran de respectar i admetre el dret el dret d’ús de la llengua catalana i castellana que utilitzin els usuaris. És indispensable el seu coneixement a nivell suficient per a atendre les indicacions necessàries per al compliment del servei.
Article 68. Queda prohibit l’ús dels vehicles per al transport de mercaderies i animals, a excepció dels animals que acompanyin l’usuari, els quals, en aquest cas, seran admesos a criteri del conductor.
Article 69. Les persones que es trobin afectades per malalties infeccioses hauran de ser transportades en ambulància. Si una vegada realitzat el transport, el titular de la llicència tengués coneixement que la persona transportada pateix una malaltia infecciosa o contagiosa, tendrà la inexcusable obligació de comunicar-ho a l’autoritat sanitària, la qual ordenarà la immediata desinfecció del vehicle, que no ha de ser utilitzat fins després d’acabada l’operació de desinfecció.
Article 70. L’Ajuntament, prèvia audiència de les associacions professionals, establirà un calendari amb els dies de descans assignats als vehicles amb llicència atorgada. Aquests descans afectaran al seu titular i col·laborador familiar o assalariat, en el seu cas. El descans començarà a les 6 hores del dia designat a l’efecte, durant fins a les 6 hores del dia següent. Queda prohibida la prestació del servei en dies de descans.
Article 71. Les vacances anuals dels titulars de les llicències se planificaran de conformitat amb la proposta que realitzin els òrgans de representació dels taxistes. En aquesta proposta s’haurà de tenir en compte que, en tot moment, haurà de queda suficientment atès el servei.
Article 72. La contractació del servei mitjançant telèfon o ràdio que comporti l’existència de persones o estructures intermèdies, requerirà l’autorització per part de l’Ajuntament, amb independència de les altres autoritzacions legalment exigibles.
Article 73. Els usuaris del servei d’autotaxis tendran els següents drets i deures: a) Quan es tracti d’autotaxis que circulin per vies públiques, seleccionar d’entre tots els que duguin el cartell de lliure, el que millor li sembli; b) En els estacionaments ha de prendre l’autotaxi que per torn de situació li correspongui; c) Seleccionar l’itinerari o recorregut del vehicle, respectant en tot moment les normes de circulació; d) Formular les queixes o denúncies que estimin convenients, utilitzant a l’efecte el llibre de reclamacions oficial que han de dur els conductors, els fulls s’estendran per duplicat exemplar i el conductor entregarà l’original a l’usuari, el conductor haurà de presentar davant l’Ajuntament, la queixa rebuda, en el termini de 48 hores; e) Abonar l’import del servei i exigir, en el seu cas, rebut acreditatiu del trajecte i de l’import.
TÍTOL VI
RÈGIM ECONÒMIC FINANCER I TARIFARI
Article 74. El preu a cobrar pel servei d’autotaxi serà el que determini el comptador (taxímetre) que tot vehicle haurà de dur incorporat. Aquest comptador serà adquirit per cada titular i haurà d’estar homologat i passar les revisions periòdiques que s’estipulin, revisions tant per part dels serveis de la Conselleria d’Indústria, com per part dels serveis tècnics de l’Ajuntament.
Els autotaxis duran aquest aparell taxímetre degudament comprovat i precintat, se situarà a la part davantera de l’interior de la carrosseria, de forma que en tot moment resulti completament visible per al viatger, havent d’estar il·luminat des del capvespre fins a la matinada.
Article 75. El preu final a cobrar pels trajectes urbans se subjectarà als que siguin degudament aprovats pel Ple de la Corporació i autoritzats per la Comissió de Preus de la Conselleria de Comerç del Govern Balear. El preu final a cobrar respecte als trajectes interurbans serà l’estipulat anualment pel Ministeri de Foment a través de la corresponent Ordre.
Article 76. Els serveis tècnics municipals vetlaran en tot moment perquè els comptadors instal·lats als autotaxis s’adeqüin als preus marcats per aquest Reglament.
TÍTOL VII
ACTIVITATS AUXILIARS I COMPLEMENTÀRIES
Article 77. Serveis de radiotelèfon. Es podran crear empreses dedicades a intervenir en la contractació d’autotaxis mitjançant el sistema de radiotelèfon.
El contracte de transport públic de viatgers queda realitzat entre l’usuari i l’empresa mitjançant cridada telefònica, degudament comprovada, i acte seguit, se contractarà amb un taxista determinat la realització del servei. Aquestes empreses ocupen la posició de l’usuari davant el taxista i la del taxista davant l’usuari.
TÍTOL VIII
ACTUACIÓ INSPECTORA
Article 78. L’Ajuntament limitarà la seva intervenció en la revisió del vehicle a la comprovació dels següents extrems: a) Que el diàmetre de les cobertes de les rodes sigui l’indicat a la darrera verificació oficial que consti a la llibreta o targeta d’inspecció tècnica que acompanyi el vehicle; b) Denunciar a la Conselleria d’Indústria les sospites que tenguin els agents municipals relatives a la defraudació o modificació de qualsevol element del vehicle que pugui alterar el seu normal funcionament; c) Independentment de la inspecció tècnica periòdica o de les que es realitzin en qualsevol altre moment, l’Ajuntament podrà requerir al titular del vehicle perquè practiqui la inspecció tècnica d’Indústria, sempre que es tengui la fonamentada sospita que per no reunir alguna de les condicions tècniques exigibles per a permetre la seva circulació, es posi en perill la seguretat vial; d) La conformitat dels comptadors o taxímetres als preus fixats per l’autoritat municipal.
Article 79. Independentment de les inspeccions tècniques que hagin de superar els vehicles davant el servei d’Indústria, tots els vehicles aplicats a llicències atorgades per l’Ajuntament seran objecte d’una revisió anual pels serveis tècnics municipals, els quals comprovaran si el vehicle compleix les prescripcions compreses en aquest títol.
Article 80. A l’acte de la revisió, sigui ordinària o extraordinària, hauran d’acudir personalment els titulars de les llicències amb la següent documentació: a) Permís de conduir del titular i, en el seu cas, del familiar i/o assalariat; b) Llicència municipal; c) Permís de circulació; d) Targeta d’inspecció tècnica; e) Certificat d’assegurança obligatòria per a automòbils; f) Justificant de pagament dels impostos d’activitats econòmiques i de circulació; g) Justificant d’haver realitzat declaració d’IRPF i d’IVA; h) Justificant de cotització a la seguretat social; i) Llibre de reclamacions.
Article 81. Els titulars dels vehicles es troben obligats a presentar el vehicle, amb la documentació esmentada, a requeriment de l’autoritat municipal per a una revisió extraordinària, encara que hagués passat favorablement la revisió periòdica anual.
Article 82. Una vegada escoltats els serveis municipals, el Batle podrà ordenar en qualsevol moment l’adopció de mesures correctores que resultin adequades per a esmenar les deficiències que s’apreciïn respecte a les condicions de seguretat, higienicosanitàries o estructurals del vehicle.
Article 83. Quan es consideri que les deficiències són de tal entitat que l’ús del vehicle pot afectar a la seguretat del transport es podrà procedir a la immobilització, atorgant audiència a l’interessat. Tal mesura implica el dipòsit immediat del vehicle al garatge del propi titular, al taller de reparacions o a les dependències municipals; llocs on haurà de romandre fins que s’esmenin les deficiències d’acord amb l’informe dels tècnics municipals.
Article 84. Quan per motiu de les revisions, s’apreciïn anomalies als vehicles o a la documentació, es podrà ordenar la immobilització del vehicle en la forma prevista a l’article anterior, així com intervenir la documentació. Procedirà aixecar la immobilització o tornar la documentació una vegada esmenades les anomalies, a no ser que de la revisió resulti procedent l’adopció d’alguna altra classe de mesura correctora o cautelar.
Article 85. L’adopció de mesures correctores o cautelars és compatible amb l’obertura d’expedients sancionadors, aquestes mesures es podran mantenir fins que hagi recaigut resolució ferma.
Article 86. Correspon al Batle la imposició de les mesures cautelars, així com el seu aixecament, que no es podrà produir fins que els serveis tècnics municipals comprovin que han desaparegut les causes que la varen motivar o per raons d’urgent necessitat.
Article 87. Els agents de la Policia Local exerciran feines d’inspecció del transport públic de viatgers i els serveis complementaris regulats a aquest Reglament, essent encarregats de la seva vigilància. Es nomenarà quan sigui precís, un nombre determinat d’agents que tenguin com a dedicació preferent l’esmentada vigilància i actuaran obeint les directrius i orientacions del Cap del servei d’inspecció.
Article 88. Els que cometin atemptats o desobediències contra els agents de la Policia Local en acte de servei, incorreran en les responsabilitat a que hagués lloc. A aquests efectes, els agents posaran aquests actes en coneixement de l’autoritat municipal a l’objecte que s’instin els corresponent procediments i s’exercitin, en el seu cas, les accions legals que procedeixin per a l’exigència de responsabilitats.
Article 89. El cap del servei d’inspecció, que normalment i per delegació recaurà a la Capitania de la Policia Local, tendrà la consideració d’autoritat pública a tots els efectes i gaudirà de plena independència en l’elaboració periòdica dels plans d’inspecció, els quals donaran a la funció inspectora el caràcter sistemàtic necessari per aconseguir eficàcia.
Article 90. La funció inspectora podrà ser exercida d’ofici o a instància de part pels usuaris, associacions professionals de treballadors i empresaris i pels titulars de llicència. Els agents que duguin a terme aquesta funció es troben facultats per denunciar les infraccions comeses contra aquest Reglament.
Article 91. En l’exercici de les seves funcions, els agents del servei d’inspecció estan autoritzats per: a) Entrar a les oficines o establiments on es duguin a terme activitats regulades al present Reglament, donant compte de la seva presència al titular. Quan ens trobem davant un domicili particular serà precís obtenir, prèviament, autorització judicial; b) Realitzar qualsevol prova, investigació o examen que estimin necessari per a comprovar que les disposicions d’aquest Reglament se compleixen estrictament.
Article 92. Els titulars dels serveis i activitats regulats a aquest Reglament, es troben obligats a facilitar als agents de l’autoritat, l’exercici de les seves funcions. A aquests efectes, els serveis d’inspecció podran demanar la documentació que considerin necessària per al millor compliment de la seva funció, documentació que s’haurà de presentar a la pròpia empresa o a les oficines municipals. L’incompliment pels titulars de les llicències, de les obligacions del present article, es considerarà com a negativa o obstrucció a l’actuació inspectora.
Article 93. La falsedat, així com la constància a la documentació de dades inexactes o incompletes, se sancionarà de conformitat amb el present Reglament, sense perjudici que si s’observa l’existència de delicte o falta, es posi en coneixement dels Tribunals de Justícia.
TÍTOL IX
RÈGIM SANCIONADOR I DE CONTROL
Article 94. Les infraccions a les normes contingudes a aquest Reglament es classifiquen com a molt greus, greus i lleus.
Article 95. Són infraccions molt greus:
a) Realitzar el transport de viatgers sense la corresponent llicència o sense carnet municipal de conductor.
b) Recollir viatgers al municipi de Sant Llorenç amb vehicles emparats amb llicència d’altres ajuntaments.
c) Agredir als usuaris.
d) Falsejar les dades o documents acreditatius per a obtenir la llicència.
e) Utilitzar les instal·lacions de radiotelèfon per a una activitat il·lícita o contrària a l’ordre públic.
f) La negativa o obstrucció a l’actuació dels inspectors.
g) Falsejar els documents que estiguin obligats a posseir en l’exercici de l’activitat.
h) Cobrar de forma abusiva als usuaris, per damunt dels preus marcats per l’Ajuntament.
i) Exercir una altra activitat professional o dirigir un negoci essent titular de llicència d’autotaxi, excepte en el cas de l’article 22.
j) Prestar el servei amb un vehicle que no ha estat donat d’alta pels serveis tècnics municipals.
k) Prestar el servei amb un vehicle que no hagi passat la revisió municipal anual.
l) Abandonar el viatger sense complir el servei pel qual fou requerit, sense que hagi cap causa justificativa.
m) La comissió de qualsevol delicte tipificat al Codi Penal com dolós, amb ocasió o motiu de la professió.
n) La prestació del servei en els casos de suspensió, intervenció o revocació de la llicència d’autorització del conductor.
o) La negativa a estendre rebut de l’import del viatge quan ho sol·liciti l’usuari, o alterar les dades del mateix.
p) Retenir qualsevol objecte abandonat al vehicle sense donar compte a l’autoritat competent dins del termini de quaranta vuit hores següents a la trobada.
q) La utilització de la llicència expedida a nom d’una altra persona, sense l’oportuna habilitació legal.
r) La negativa a atendre als requeriments de l’Ajuntament quan s’hagin decretat amb motiu d’ordre públic o seguretat pública.
s) Prestar el servei sense comptar amb el preceptiu taxímetre homologat, o sense posar-ho en funcionament.
Article 96. Són infraccions greus:
a) Incomplir l’horari de feina, així com el període de descans setmanal o de vacances.
b) Cobrar per cada seient del vehicle i no per globalitat.
c) No dur el llibre de reclamacions, així com no facilitar-lo als usuaris que ho reclamin.
d) Recollir passatgers fora del terme municipal de Sant Llorenç, excepte previ acord amb altres municipis.
e) No admetre un nombre autoritzat de passatgers o admetre un número superior a l’autoritzat.
f) No presentar el vehicle a inspecció previ requeriment de l’autoritat.
g) No respectar el torn d’aturada.
h) No disposar de portaequipatges o no dur-ho disponible pels usuaris.
i) Realitzar transport d’objectes i mercaderies, excepte en el cas que les dugui l’usuari.
j) No complir les ordres concretes d’itinerari rebudes de l’usuari, o no seguir el trajecte més curt fins el destí sol·licitat per l’usuari.
k) No acceptar que l’usuari utilitzi, indistintament, l’idioma català o castellà, al·legant que no ho coneix.
l) No donar compte a les autoritats per a la desinfecció del vehicle que hagués transportat a una persona amb malaltia infecciosa o contagiosa.
m) Abandonar el vehicle a una aturada, impedint el normal desenvolupament de l’activitat.
n) Recollir passatgers a una distància inferior a cinquanta metres d’una zona habilitada per a estacionament d’autotaxis, a excepció del cas en que no hagi vehicles en espera.
o) Presentar deficiències a la carrosseria del vehicle, tancament de portes, neteja interior, i elements identificatius de l’autotaxi.
p) Prestar servei professional sense el necessari requisit d’afiliació i alta a la seguretat social.
q) Transferir el vehicle aplicat a la llicència sense l’autorització prèvia de l’Ajuntament.
Article 97. Són infraccions lleus:
a) No dur la documentació exigida a aquest Reglament.
b) No exhibir la relació de preus dins l’interior del vehicle i a un lloc i d’una manera visible per a l’usuari.
c) Tenir un tracte desconsiderat amb els usuaris.
d) No dur moneda fraccionada suficient per al canvi de cinc mil pessetes o valor equivalent en euros.
e) Dur a l’interior del vehicle una il·luminació insuficient.
f) No tancar o obrir les finestres a indicació de l’usuari, així com no deixar de fumar o baixar el volum del receptor.
g) No ajudar a pujar o abaixar als vells, malalts, nins, impedits.
h) Qualsevol altre infracció a aquest Reglament no estipulada a dins les relacions dels articles 95 i 96.
Article 98. Graduació de les sancions.
a) La comissió d’una infracció molt greu serà castigada amb multa de 30.001 a 50.000 pessetes. A més a més, de la sanció econòmica l’òrgan administratiu podrà castigar la infracció amb la suspensió temporal de la llicència per tres mesos, o fins i tot, per la revocació de la llicència.
b) La comissió d’una infracció greu serà castigada amb multa de 15.001 a 30.000 pessetes. En el cas que s’hagin comès dues o més infraccions greus en el termini d’un anys, l’òrgan administratiu podrà afegir a la sanció econòmica, una sanció de suspensió de la llicència per tres mesos.
c) La comissió d’una infracció lleu serà castigada amb multa de 5.000 a 15.000 pessetes.
Article 99. Competència per imposar les sancions. L’òrgan municipal competent per imposar les sancions lleus i greus és el Batle, i per les infraccions molt greus el Ple de la Corporació.
Article 100. Prescripció de les infraccions. Les infraccions lleus prescriuran als tres mesos de la seva comissió, les infraccions greus prescriuran als sis mesos de la seva comissió, i les infraccions molt greus prescriuran a l’any de la seva comissió. La notificació de la iniciació d’expedient sancionador interromp aquests terminis.
Article 101. Mesures cautelars. La Batlia o l’instructor de l’expedient en qualsevol moment podran acordar com a mesura cautelar que no tendrà el caràcter de sanció, la immobilització del vehicle o la suspensió de la llicència per a la prestació del servei, en cas d’incompliment greu de la normativa continguda en aquest Reglament.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Per al seguiment i desenvolupament de les normes contingudes en aquest Reglament, se podrà constituir una comissió, presidida per el Batle o el Regidor Delegat, i integrada pels representants de la Corporació Municipal, de les centrals sindicals, agrupacions empresarials i altres associacions representatives dels conductors o titulars de llicència d’autotaxi. El nombre màxim de membres d’aquesta Comissió serà de vuit més el President.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA
Primera. Les llicències atorgades amb anterioritat a la data d’entrada en vigor del present Reglament no es troben subjectes a limitació temporal encara que fossin transferides.
Segona. Els taxis que vénen prestant el servei al terme de Sant Llorenç, gaudint a l’efecte de la preceptiva autorització administrativa, hauran d’incorporar el taxímetre en el termini de tres mesos des de l’entrada en vigor del present Reglament.
Tercera. Els titulars de les llicències d’autotaxis disposen de sis mesos per adaptar el vehicle a la possibilitat de pagament amb targeta del trajecte.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Queda derogada l’Ordenança reguladora dels serveis urbans i interurbans de transports amb automòbils lleugers per a les llicències de tipus B “autoturisme” de l’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar, aprovada per l’Ajuntament en Ple a la sessió del dia 12 de juliol de 1984 i publicada en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears el dia 30 d’agost de 1984.
DISPOSICIÓ FINAL
El present Reglament entrarà en vigor el dia següent a la seva publicació íntegra al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Contra el present acord es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala del Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos a comptar des del dia següent a la data de publicació del present anunci, de conformitat amb l´article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Sant Llorenç des Cardassar, 18 de setembre de 2017
El batle
Mateu Puigròs Sureda