Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE FELANITX

Núm. 10208
Aprovació definitiva del reglament d’explotació de la deixalleria de Felanitx, T.M. de Felanitx

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Aprovat inicialment per l'Ajuntament Ple en sessió de dia 12 de juny de 2017 el reglament d’explotació de la deixalleria de Felanitx, T.M. de Felanitx, i atès que durant el termini d'exposició pública no s'hi ha presentat cap reclamació, i per tant, esdevé aprovat definitivament, es publica íntegrament en compliment del disposat a la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i a la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

Recursos.

Contra l'aprovació definitiva d'aquest reglament se pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptats des del dia de la present publicació, d'acord amb el disposat en els articles 10.1.b i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Consulta i informació de l'expedient.

L'expedient se pot consultar en el departament de Secretaria de l’Ajuntament de Felanitx, de dilluns a divendres, de les 9:00 h fins a les 14:00 h, excepte festius. Per obtenir informació de l’expedient es podran utilitzar els mitjans (direcció postal, telèfon i fax) que s’indiquen a continuació: Ajuntament de Felanitx, Plaça de la Constitució núm. 1 07200 Felanitx (Illes Balears) - Telèfon 971580051 - Fax 971583271

 

Felanitx, 13 de setembre de 2017

El batle
Joan Xamena Galmés

  

ANNEX
REGLAMENT D’EXPLOTACIÓ DE LA DEXALLERIA DE FELANITX. T.M. DE FELANITX

Article 1. Objecte.

Aquest reglament pretén regular l'ús i gestió de la instal·lació definida en el present document com a deixalleria, situada a C / Son Cerdà, parcel·la 39, polígon industrial, Felanitx, per aconseguir el seu correcte funcionament com a centre de recepció, emmagatzematge i preclassificació de residus domèstics i en alguns casos també comercials, de procedència municipal.

Tot això d'acord amb les corresponents ordenances municipals degudament aprovades per l'Ajuntament de Felanitx, i resta de normativa d'aplicació.

Accessòriament, aquest reglament també es pot aplicar a la regulació de l’ús i gestió dels parcs verds municipals en tot allò que sigui d’aplicació, als efectes del vigent Pla Director Sectorial per la Gestió dels Residus Urbans de Mallorca.

Article 2. Objectius.

Els objectius del present reglament són:

1. Definir els aspectes generals relacionats amb la gestió i l'ús de la deixalleria, i fomentar la seva utilització i bon funcionament.

2. Contribuir a la reducció, reutilització i el reciclatge de residus municipals, acceptant de manera selectiva els diferents fluxos de residus, per permetre la seva correcta reutilització, reciclatge i valorització, o subsidiàriament, la correcta gestió, amb la finalitat primordial de reduir, en la mesura del possible, l'impacte negatiu que genera sobre el medi la mala gestió dels residus.

3. Assolir els màxims nivells de qualitat en les fraccions dipositades, reduint al mínim la presència de materials impropis.

4. Facilitar l'aportació de residus domèstics de difícil gestió per part de les persones usuàries admesos, com són els voluminosos, restes de podes, residus de construcció i demolició resultants d'obres menors, i altres residus especials, amb l'objecte de contribuir a l'eliminació d'abocaments incontrolats d'aquests.

5. Facilitar la recollida diferenciada de residus perillosos domèstics, per tal de gestionar-los adequadament.

6. Millorar la gestió dels residus municipals en el seu conjunt, adaptant-se a les normatives estatals i locals en matèria de residus.

7. Adaptar-se als requisits tècnics mínims especificats en l'annex I del vigent Pla Director Sectorial per a la Gestió dels Residus Urbans de Mallorca (BOIB núm. 35 de 9 de març de 2006).

8. Adaptar-se a les condicions requerides per a l'obtenció de l'autorització administrativa com instal·lacions d'emmagatzematge i preclassificació de residus en l'àmbit de la recollida, d'acord amb l'article 27-1 de la Llei 22 / 2.011, de residus i sòls contaminats ( BOE núm 181, de 29 de juliol de 2011).

Article 3. Definicions.

A l’efecte d’aplicar aquest Reglament, s’assumeixen les definicions incloses en la normativa sectorial següent:

  • El que disposa l’article 3 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats (BOE núm. 181, de 29 de juliol de 2011).
  • Respecte dels residus d’envasos, el que disposa l’article 2.2 de la Llei 11/1997, de 24 d’abril, d’envasos i residus d’envasos (BOE núm. 99, de 25 d’abril de 1997).
  • Respecte dels residus de la construcció, el que disposa l’article 2 del RD 105/2008, d’1 de febrer, pel qual es regula la producció i la gestió dels residus de construcció i demolició. (BOE núm. 38, de 13 de febrer de 2008).
  • Llista Europea de Residus, la llista de residus publicada a l’annex segon de l’Ordre del Ministeri de Medi Ambient 304/2002, de 8 de febrer (BOE 43, de 19 de febrer de 2002) i les successives actualitzacions que se’n facin.
  • Respecte dels residus d'aparells elèctrics i electrònics, el que disposa l'article 3 del Reial Decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics (BOE núm. 45 dissabte 21 de febrer de 2015).

A més, es defineixen:

  • Aparells elèctrics i electrònics: els aparells que necessiten corrent elèctric o camps electromagnètics per funcionar degudament i els aparells necessaris per generar, transmetre i mesurar aquests corrents i camps, i s’utilitzin amb una tensió nominal no superior a 1.000 W de corrent altern i 1.500 W de corrent continu.
  • Deixalles d’origen animal: els subproductes animals, segons el que disposa el Reglament (CE) núm. 1069/2009 del Parlament Europeu i del Consell i el Reglament (UE) núm. 142/2011, de la Comissió.
  • Fracció orgànica dels residus urbans o municipals (FORM): els residus orgànics propis de la llar ―que es produeixen principalment a les cuines en la manipulació, preparació i consum del menjar―, i també els residus provinents de generadors singulars com mercats municipals, restaurants, hotels, grans superfícies i similars. El contingut de residus impropis, això és, no matèria orgànica, inclosos en la FORM, és com a màxim d’un 10 % en pes del total.
  • Parc verd: la instal·lació vigilada, equipada i condicionada amb uns requisits adients que permet la recollida selectiva de residus d’origen domèstic, perillosos i no perillosos, que no són objecte de recollida domiciliària. Al mateix temps, pot actuar com a servei de suport per a les fraccions que disposen de recollida municipal i per recollir els residus produïts per activitats econòmiques petites en quantitats limitades, que compleixin els requisits tècnics mínims de l’annex I del Pla Director Sectorial per la gestió dels Residus Urbans de Mallorca (BOIB núm. 35 de 9 de març de 2006). Aquesta definició també és vàlida per a les instal·lacions conegudes com a deixalleries.
  • Productors o generadors singulars qualificats: els productors o posseïdors de residus qualificats així per l’ens local al que pertanyen, per ordenar i millorar la recollida selectiva dels seus residus. Aquesta qualificació és en funció de la qualitat i la quantitat dels residus que produeixen, la seva localització, el tipus d’activitat i els criteris ambientals i econòmics.
  • Residu inert: el que disposa l’article 2 del RD 1481/2001, de 27 de desembre, pel qual es regula l’eliminació de residus mitjançant dipòsit en abocador (BOE núm. 25, de 29 de gener de 2002).
  • Residus sanitaris grup II: el que disposa l’article 5 del Decret 136/1996, de 5 de juliol, d’ordenació de la gestió dels residus sanitaris a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOCAIB núm. 91, de 20 de juliol de 1996).
  • Residus voluminosos (RV): residus que per les dimensions, el pes i les propietats no poden ser objecte de recollida ordinària. En qualsevol cas, es consideren residus voluminosos:
  • Altres residus assimilables als anteriors
  • Electrodomèstics i aparells elèctrics i electrònics
  • Matalassos
  • Mobles i altres estris
 
  • Transportista: el gestor dels residus que, únicament, els recull i els transporta amb caràcter professional des del centre productor fins a la destinació final a un gestor autoritzat de residus, complint les condicions establertes en l’article 20 de la Llei 22/2011, esmentada.

Article 4. Competències municipals.

1. Responsabilitzar directament o indirectament del funcionament de la instal·lació i de la gestió logística dels residus que es dipositen, aportant els recursos materials i humans necessaris a l'efecte.

2. Complir i fer complir les condicions mínimes de funcionament, de seguretat i prevenció al parc verd.

3. Realitzar la gestió logística dels residus d'acord amb la normativa específica aplicable, atenent els sistemes i tractaments previstos en els corresponents plans directors sectorials i resta de normativa d'aplicació.

Article 5. Concepte de la instal·lació.

Es tracta d’una instal·lació que ha de permetre la recollida selectiva dels residus d’origen domèstic, perillosos i no perillosos, que no són objecte de recollida domiciliària. Alhora, també presta un servei de suport per a les fraccions que disposen de recollida municipal i un servei per recollir els residus produïts per activitats econòmiques petites en quantitats limitades.

Així mateix es podran realitzar a les instal·lacions activitats de prevenció i reutilització d’objectes i preparació per a la reutilització de residus que comprenguin, entre altres, la sensibilització, informació, formació, intercanvi, donació, venda, recollida d'objectes cedits per a la seva reutilització i la preparació per a la reutilització de residus.

Tot i sempre respectant les vigents condicions establertes al Pla Director Sectorial per la gestió dels residus de construcció, demolició, voluminosos i pneumàtics fora d’ús de la illa de Mallorca, i sense menyscapte dels drets dels concessionaris vigents.

Article 6. Criteris generals.

Es facilitarà en tot moment l'ús per part de les persones usuàries, el treball per part dels treballadors i treballadores i la recollida dels residus per part dels encarregats del transport.

Els criteris a tenir en compte per complir els criteris esmentats són:

1. La seguretat i la facilitat d'ús, tant de les persones usuàries com dels treballadors i treballadores o del personal que realitza el transport.

2. Els contenidors han d'estar distribuïts adequadament i han de ser de fàcil accés per a les persones usuàries.

3. Les instal·lacions han d'estar adequades perquè el personal del parc verd pugui realitzar la seva tasca i ha d'estar equipat en tot moment amb els elements de prevenció de riscos laborals necessaris.

4. El parc verd ha de ser accessible per a totes les persones usuàries, incloses les persones amb mobilitat reduïda.

5. Les instal·lacions han d'estar dissenyades i s'han d'adaptar, en la mesura que sigui possible, a criteris paisatgístics que afavoreixin la integració en l'entorn.

6. Les instal·lacions han d'estar adequades per a prevenir qualsevol tipus de risc ambiental com a possibles vessaments, i proveïdes en tot moment dels sistemes i equipaments de seguretat que evitin possibles riscos.

7. Cal evitar en tot moment les possibles fonts d'olor i brutícia, evitant així el possible impacte negatiu sobre l’entorn.

Article 7. Equipaments.

La instal·lació comptarà amb els següents equips:

1. Un magatzem de residus perillosos que consisteixi en un espai tancat i correctament ventilat, on els residus d'aquesta categoria han de ser dipositats en quantitats reduïdes que no siguin perilloses per a la seva acumulació. Aquests habitacles han d'estar adaptats per evitar pèrdues i dotats de mecanismes de seguretat tant de contenció com orientats a la prevenció de riscos laborals.

2. Contenidors adequats en nombre i també segons el tipus de residu a emmagatzemar. Els contenidors han de complir les condicions de seguretat i higiene de conformitat a la normativa vigent.

3. Contenidors de gran volum per a la recollida de residus voluminosos o que tinguin un gran flux d'entrada.

S'ha d'intentar maximitzar la capacitat d'aportació dels contenidors i facilitar l'aportació de residus.

4. Àrees de contenidors de petit volum destinades a materials que es reben minoritàriament o tenen mida reduïda.

5. Sistemes de senyalització per facilitar l'ús de la instal·lació per part de les persones usuàries (horaris, residus admesos i restriccions d'aportació, taxes, etc.) i per informar dels riscos, obligacions i prohibicions.

6. L'equip i les eines per al personal, necessaris per realitzar les tasques de manera adequada, el material de neteja i sanejament i el material de prevenció de riscos laborals.

7. Tots els elements de seguretat i de prevenció d'incendis i d'accidents necessaris per complir en tot moment la normativa vigent en aquest aspecte.

8. Instal·lacions i equipaments que permetin una ràpida i adequada evacuació de l'aigua de pluja per no danyar els edificis, els elements constructius, els contenidors o els residus que es dipositen, així com les mesures necessàries per evitar sobre aquests els efectes del vent.

9. Les instal·lacions i equipaments necessaris per afavorir la preparació per la reutilització i reutilització de les diferents fraccions de residu així com les previstes en el Reial Decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics (BOE núm. 45 dissabte 21 de febrer de 2015), tot i sempre respectant les vigents condicions establertes al Pla Director Sectorial per la gestió dels residus de construcció, demolició, voluminosos i pneumàtics fora d’ús de la illa de Mallorca, i sense menyscapte dels drets dels concessionaris vigents.

Article 8. Model de gestió.

La gestió interna de la instal·lació es en tot cas de titularitat del Ajuntament, i la pot exercir:

1. Gestió directa, exercint l'Ajuntament l'explotació, el manteniment i la gestió administrativa, aportant els recursos necessaris per al seu funcionament i assumint la càrrega administrativa associada.

2. Gestió indirecta, mitjançant concessió administrativa o altra figura admesa a la normativa de contractació, de l'explotació de la instal·lació a una empresa o entitat gestora de residus.

En el cas que l'Ajuntament no dugui a terme la gestió directa de la instal·lació, assegurarà els pertinents controls, nomenant un director del contracte, amb capacitat i competència tècnica adient, segons estableix l’article 52 del TRLCSP, RDL 3/2011 de 14 de novembre sobre contractes del sector públic, que garanteixi en tot cas el correcte desenvolupament de l’activitat.

Article 9. Persones usuàries.

Podran fer ús del servei sense contraprestació econòmica:

- Els particulars que la seva residència estigui inclosa en el padró municipal d’habitants.

- Les persones, físiques o jurídiques, que posseeixin residus generats per activitats comercials o de serveis, ubicades en el terme municipal de Felanitx, sempre que aquests residus, per la seva naturalesa, siguin similars als domèstics.

- Els organismes públics i entitats (centres educatius, culturals, protecció civil, etc. i les entitats sense ànim de lucre – associacions, fundacions, ONG …-).

L’Ajuntament podrà establir uns límits en funció del volum, pes o freqüència al lliurament de residus per part de les persones usuàries abans indicats.

En el cas que l’Ajuntament ho consideri oportú, s’autoritzarà a recepcionar residus procedents de petites empreses, sempre que siguin de la mateixa naturalesa que els acceptats pels particulars, i s’hagi aprovat prèviament la corresponent tarifa, que deurà d’abonar-se obligatòriament per les empreses usuàries del servei.

L'ús de la instal·lació està previst fonamentalment per a l'entrada de persones usuàries particulars, facilitant en tot moment l'ús d'aquesta instal·lació per part d'aquests, informant adequadament i ajudant-los en la disposició dels residus. És molt important que el personal de la instal·lació es prepari per donar servei a aquest tipus de usuari particular, sense coneixements previs de gestió de residus.

Es podran recepcionar residus procedents de petites activitats comercials i econòmiques en quantitats limitades. L’Ajuntament, mitjançant la persona encarregada, o bé el Director del Contracte en cas de dubte, decidirà en cada cas.

 

La visita a la instal·lació es farà amb cura i sota la responsabilitat de les persones usuàries, quedant totalment alliberat l'Ajuntament de qualsevol responsabilitat que pogués derivar d'una manipulació indeguda dels residus en ser traslladats i abocats per les persones usuàries, o d'una maniobra indeguda del conductor/a del vehicle.

En tot cas, les persones usuàries han de respectar en tot moment les normes i indicacions de circulació dins de la instal·lació, la limitació de la velocitat, sentit de rotació dels vehicles, lloc d'aturada i resta de condicionants propis del moviment a l'interior del recinte, respectant en tot moment les indicacions que els facin els operaris i operàries de la instal·lació.

En cas de trobar o deixar els contenidors plens en el moment del lliurament dels respectius residus, s'ha de donar part als operaris i operàries, o bé trucar a l'Ajuntament.

Està totalment prohibit fumar al recinte de la instal·lació.

Article 10. Control d'accés i identificació de les persones usuàries.

Abans de l'acceptació del residu, cada visitant haurà d'informar el personal encarregat d'allò que pretén abocar, tant pel control estadístic com per l'orientació de l'abocament.

El personal encarregat durà a terme, sempre que sigui possible, un registre de les persones usuàries de la instal·lació amb la finalitat de conèixer la tipologia (particulars, comercials, etc.), els tipus de residus aportats, els dies i les hores de màxima utilització de la instal·lació i el nombre de persones usuàries. A partir d’aquesta informació, es podrà conèixer l'evolució de la gestió de la instal·lació i estudiar possibles accions de millora.

El servei de recollida de residus de construcció i demolició està limitat als particulars que hagin realitzat petites obres domèstiques. La persona encarregada només acceptarà aquest tipus de residus (sense impropis) un cop hagi registrat les dades particulars de l’usuari, la matrícula del vehicle i la quantitat aproximada lliurada. Amb aquest control es pretén evitar que un usuari aporti periòdicament i en petites quantitats residus de construcció i demolició que no siguin domèstics. Aquest mateix sistema de control es durà a terme en el cas de persones usuàries que vulguin dipositar residus d’amiant i altres tipus de residus perillosos.

L'accés a la instal·lació estarà limitat als vehicles, turismes i furgonetes amb un màxim de pes autoritzat de 3.500 kg.

D'aquesta limitació en queden exclosos els camions de transport dels contenidors i altres vehicles autoritzats per l'Ajuntament.

Els operaris i operàries de la instal·lació recolliran de totes les persones usuàries, les dades que s’indiquin per part de l'Ajuntament. Aquestes dades serviran per controlar la gestió i per un control estadístic del funcionament general de la instal·lació.

Article 11. Informació a l’usuari.

a) Senyalització dins la deixalleria.

La correcta senyalització és imprescindible per facilitar l’ús de la instal·lació a la ciutadania. L’Ajuntament de Felanitx senyalitzarà els principals carrers d’accés a la instal·lació.

Per una altra banda, s’instal·larà un rètol ben visible a l’entrada de la instal·lació que indicarà, com a mínim:

- El nom de la instal·lació.

- Els horaris d’obertura.

- Residus que es recullen.

- Telèfon de contacte.

- Imatge corporativa de l’Ajuntament de Felanitx.

La informació del rètol es complementarà mitjançant la col·locació d’un tauler d’anuncis petit i tancat davant l’oficina de recepció on poder-hi penjar fulls informatius.

Les vies d’entrada i sortida, tant dels vehicles com de les persones usuàries vianants, se senyalitzaran al terra de la instal·lació. Tots els contenidors de la instal·lació s’identificaran amb un logotip i el nom dels residus que s’hi poden dipositar. Els elements de contenció dels residus especials i perillosos duran també els corresponents pictogrames de seguretat dels productes químics (inflamable, corrosiu, comburent, etc.)

El personal de la instal·lació complementarà la senyalització mitjançant accions informatives i d’assessorament destinades a les persones usuàries.

b) Bústia de suggeriments

A l’oficina de recepció de la instal·lació s’hi instal·larà una bústia de suggeriments. D’aquesta manera, els responsables tècnics podran rebre les opinions, les queixes i els suggeriments de les persones usuàries que servirà per millorar la qualitat del servei.

c) Horaris de funcionament.

Els horaris s’establiran per part del Ajuntament, sempre amb un mínim de 40 hores setmanals d’obertura.

Article 12. Personal.

La instal·lació comptarà com a mínim i durant tot el seu horari de funcionament, amb un/a encarregat/encarregada que vetlli per la correcta dinàmica del servei, controlant que es faci ús correcte i responsabilitzant-se de la instal·lació durant l'horari d'obertura.

El personal podrà ser propi de l'Ajuntament o subcontractat. Tot el personal de la instal·lació ha de rebre una formació adequada en matèria de prevenció de riscos laborals per dur a terme el seu treball, especialment en el cas de residus perillosos o problemàtics.

Les tasques a realitzar per part de la persona encarregada, o pel personal sota la seva direcció, són les següents:

1. Obertura i tancament de la instal·lació.

2. Gestió i control de les activitats que es duen a terme a l'interior.

3. Desenvolupament de les tasques administratives associades a la instal·lació.

4. Atenció a les persones usuàries i resoldre els seus dubtes quant a la separació dels residus.

5. Registrar al llibre d'incidències les situacions que puguin considerar anòmales en relació al funcionament de la instal·lació.

6. Gravar en un document o sistema informàtic les entrades i sortides de residus.

7. Dur a terme el control i coordinació en les tasques de retirada dels residus pels distints gestors autoritzats.

8. Vetllar pel compliment de la normativa de seguretat i evitar casos de risc o accident.

9. Dur a terme les tasques de manteniment i neteja de les instal·lacions i maquinària que tinguin encomanades.

10. Manipulació de residus perillosos en petites quantitats (els no perillosos els pot dipositar el mateix usuari), complint les següents normes:

- Impedir l'accés de les persones usuàries a la zona reservada per a aquests residus.

- Manejar aquests residus amb els equips de protecció individual i seguretat requerits.

- Comunicar qualsevol anomalia que s'observi i controlar l'ompliment dels contenidors per a la retirada en condicions normalitzades.

11. Informar amb la suficient antelació el responsable de l'estat dels contenidors per a la seva substitució.

12. Atendre les possibles trucades i donar a la ciutadania tota la informació que aquests sol·licitin.

13. Avisar i denunciar immediatament a la Policia Municipal i als òrgans competents del Ajuntament, les persones i / o empreses que incompleixen les normes d'utilització de la instal·lació.

14. Permetre i facilitar inspeccions i verificacions dels responsables en matèria de residus de les distintes administracions competents en la matèria.

15.Avisar les persones o empreses transportistes perquè vinguin a recollir residus a la instal·lació i donar-los les instruccions necessàries.

16. Actuar immediatament en cas de situacions de risc (vessament d'algun residu, incendi, actes de vandalisme, etc.).

17. Desballestar i recuperar els materials valoritzables dels mobles i estris vells.

18. Posar els residus que s’han lliurat de manera incorrecta en el contenidor corresponent.

 

Article 13. Residus admesos.

RESIDU

CODI LER

(MAM/304/2002)

Paper i cartró

20.01.01

Vidre

20.01.02

Envasos lleugers

15.01.06

Residus biodegradables de cuines i restaurants

20.01.08

Residus biodegradables de parcs i jardins

20.02.01

Mescles de residus municipals

20.03.01

Residus voluminosos

20.03.07

Roba

20.01.10

Envasos que contenen restes de substàncies perilloses o estan contaminats per aquestes substàncies

15.01.10*

Tubs fluorescents i altres residus que contenen mercuri.

20.01.21*

Equips rebutjats que contenen clorofluorocarbonis.

20.01.23*

Olis i greixos comestibles

20.01.25

Olis i greixos diferents dels especificats en el codi

20 01 25

20.01.26*

Bateries i acumuladors especificats als codis

16.06.01

16.06.02 o

16.06.03

i bateries i acumuladors sense classificar que contenen aquelles bateries.

20.01.33*

Bateries i acumuladors diferents dels especificats en el codi

20.01.33

20.01.34

Mescles de formigó, maons, teules i materials ceràmics que no contenen substàncies perilloses.

17.01.07

Materials de construcció que contenen amiant

17.06.05*

Pneumàtics fora d'ús.

16.01.03

Equips elèctrics i electrònics rebutjats diferents dels especificats en els codis

20.01.21, 20.01.23 i 20.01.35. 20.01.36

Plàstics

20.01.39

Metalls

20.01.40

Residus de la neteja viària

20.03.03

Article 14. Residus no admesos.

1. Materials sense classificar o no identificables.

2. Materials barrejats o destinats al rebuig.

3. Residus industrials en grans quantitats i aquells procedents de generadors no autoritzats.

4. Restes de medicaments i residus sanitaris procedents de clíniques, hospitals, farmàcies o veterinaris.

5. Restes anatòmiques o infeccioses, clíniques, biosanitàries o citotòxiques.

6. Productes procedents de decomissats.

7. Residus radioactius.

8. Residus explosius.

9. Residus generats per activitats mineres o extractives.

10. Restes d'animals morts, productes de decomisos i residus ramaders i agrícoles en grans quantitats i excrements d'animals.

11. Recipients voluminosos de capacitat igual o superior a 200 litres que hagin contingut residus perillosos.

12. Residus d'activitats mineres o extractives.

13. Qualsevol altre residu que pugui considerar-se perillós i / o inadequat per al seu emmagatzematge a la instal·lació.

Article 15. Classificació, emmagatzematge i transport dels residus.

15.a). Residus valoritzables.

-. Paper i cartró, envasos de vidre i envasos lleugers.

Per a la recollida del paper-cartó s’instal·laran 3 o 4 contenidors cúbics metàl·lics (3 m3) de color blau i de càrrega superior en els laterals de l’àrea de contenidors de la instal·lació. S’utilitzaran 3 o 4 contenidors verds tipus iglú de càrrega superior i de 2,5 m3 de capacitat per a la recollida dels envasos de vidre i 3 o 4 més de color groc per als envasos lleugers.

Els contenidors tipus iglú del Parc verd seran recollits mitjançant un camió amb grua i es transportaran fins a una de les estacions de transferència designades pel Consell de Mallorca.

-. Rebuig i fracció orgànica.

En un sistema de recollida porta a porta és necessari que hi hagi una àrea d’emergència per respondre a les necessitats de la població que puntualment no pugui acollir-se al calendari de recollida porta a porta establert. Per això, és imprescindible que la instal·lació, com a principal àrea d’emergència disposi de contenidors de 800-1.000 litres de capacitat per a l’aportació de les fraccions orgànica i rebuig. Ajuntament de Felanitx és l’administració encarregada de dur a terme la recollida d’aquestes fraccions mitjançant camions de càrrega posterior.

La fracció orgànica ha de ser transportada obligatòriament fins a la planta de tractament (metanització) ubicada en el Parc de Tecnologies Ambientals de Mallorca ubicat a Marratxí.

-. Restes de poda.

Es disposarà de contenidors de grans dimensions, tipus banyera, de 20 a 30 m3 de capacitat per a la recollida de les restes de poda i fusta no tractada que s’ubicarà en la zona de contenidors. En el cas de rebre palets en bon estat, se separaran i es posaran a disposició de les persones usuàries que els vulguin reutilitzar.

El contenidor amb les restes de poda es transportarà mitjançant un camió amb ganxo hidràulic (tipus multilif, ampliroll, multivol, etc). El material es deixarà a la planta de compostatge de Felanitx, on es mesclarà amb fang d’EDAR per obtener compost. El camió amb ganxo deixarà un contenidor buit de substitució abans de carregar el contenidor ple de restes de poda.

-. Ferralla.

La ferralla és una mescla de metalls que es recolliran dins un mateix contenidor metàl·lic de 20 a 30 m3, tipus banyera, que s’instal·larà a la zona de contenidors, prop de la resta de contenidors de grans dimensions.

Una empresa gestora autoritzada s’encarregarà de buidar la ferralla del contenidor mitjançant un camió amb grua i “pop” o bé mitjançant un camió amb ganxo hidràulic (tipus multilif, ampliroll, multivol, etc). En aquest darrer cas, s’haurà de deixar sempre un contenidor buit per substituir el contenidor ple recollit. En aquest procés, prendrà les mesures que siguin necessàries per evitar tota classe d’accidents. Abans d’abandonar la instal·lació, el transportista recollirà del terra el material que hagi pogut caure en la realització de les tasques de càrrega.

-. Residus voluminosos.

Els residus voluminosos agrupa un conjunt molt variat de materials (mobles vells, matalassos, estris, etc.) que venen definits en l’article 5 del vigent Pla Director Sectorial per a la Gestió de Residus de Construcció-.Demolició, Voluminosos i Pneumàtics fora d’ús de l’illa de Mallorca (publicat al BOIB de 23/11/2002).

Els residus voluminosos recollits es dipositaran dins un contenidor metàl·lic de 20 a 30 m3 tipus banyera que s’instal·larà en la zona de contenidors de grans dimensions.

Un cop el contenidor estigui ple, la persona encarregada avisarà una empresa transportista autoritzada per transportar-los fins als centres de transferència i pretractament o directament a les plantes de tractament designades pel Consell de Mallorca.

-. Residus d’aparells elèctrics i electrònics (RAEE).

Es recolliran únicament els RAEE d’origen domèstic que inclouen tots els grans i petits electrodomèstics, aparells d’informàtica, telèfons o aparells d’il·luminació que es fan servir a les llars particulars.

Els RAEE s’emmagatzemaran sota una part del cobert de la instal·lació que disposarà d’arquetes de seguretat per a la recollida de possibles vessaments, tal i com s’estableix en el Reial decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus d’aparells elèctrics i electrònics.

A la instal·lació se separaran en les fraccions establertes a la taula 1 del Reial Decret 110/2015:

- RAEE de la línia blanca amb CFC: són els RAEE de la fracció de recollida 1 de la taula 1 del Reial Decret 110/2015. Inclouen els frigorífics, congeladors, aires condicionats, radiadors i emissors tèrmics amb oli, etc.

- RAEE de la línia blanca sense CFC: són els RAEE de la fracció de recollida 4 de la taula 1 del Reial decret 11/2015. Inclouen grans aparells amb una dimensió exterior superior a 50 cm:

_ Grans electrodomèstics: rentadores, cuines, rentavaixelles, forns, assecadores, ventiladors elèctrics, plaques de calor elèctriques, etc.

_ Equips d’informàtica i telecomunicacions de grans dimensions.

_ Altres aparells electrònics de consum: instruments musicals, aparells de gravació d’imatges, aparells d’enregistrament o reproducció de so, etc.

_ Lluminàries de les vies públiques.

_ Eines elèctriques i electròniques de mida grossa: serres, foradadores, màquines de cosir, eines per tornejar, polir, motllurar, perforar, etc.

_ Joguines o equips esportius de mida grossa: ordinadors per a ciclisme, córrer, rem, etc.

- Monitors i pantalles: constitueixen els RAEE de la fracció de recollida 2 de la taula 1 del Reial decret 11/2015. Inclouen monitors, pantalles i televisors, televisors de raigs catòdics, monitors d’ordinadors personals, pantalles LED, etc.

- Petits aparells elèctrics i electrònics: constitueixen els RAEE de la fracció de recollida 4 de la taula 1 del Reial decret 11/2015. Inclouen:

_ Petits electrodomèstics: aspiradores, torradores, fregidores, cafeteres, planxes, radiadors sense oli, màquines d’afeitar, etc.

_ Equips d’informàtica i telecomunicacions: ordinadors personals sense monitor, miniordinadors, ordinadors portàtils, impressores, telèfons, telèfons mòbils, ordinadors tipus tauleta, etc.

_ Altres aparells de consum: ràdios, videocàmares, cadenes d’alta fidelitat, petits instruments musicals, etc.

_ Eines elèctriques i electròniques petites.

_ Joguines i equips esportius de mida petita.

La fracció de monitors i pantalles i la fracció de petits aparells elèctrics i electrònics s’emmagatzemaran, separadament, dins gàbies metàl·liques d’1,2 m x 1,2 m x 1,6 m que s’ubicaran sota la zona coberta. Cada una de les dues fraccions s’emmagatzemarà en una gàbia diferent.

- Làmpades: constitueixen els RAEE de la fracció de recollida 3 de la taula 1 del Reial Decret 110/2015. Inclou les làmpades fluorescents rectes, làmpades fluorescents compactes, làmpades de descàrrega, bombetes de baix consum, LED, lluminàries, etc.

Aquests residus s’emmagatzemaran dins un contenidor de polietilè específic que n'impedirà el trencament. Aquest contenidor romandrà dins el magatzem per als residus especials/perillosos o, en el cas de no haver-hi espai suficient, sota la zona coberta, per tal d’evitar l’acció corrosiva per causes meteorològiques.

Els corresponents SIG de cada una de les fraccions es faran càrrec de la seva recollida i del seu tractament.

-. Residus de Construcció i Demolició. (RCD).

El servei de recollida del parc verd d’aquests tipus de residus està limitat als particulars que hagin realitzat petites obres domèstiques. Només s’admetran residus de construcció i demolició “nets” d’altres materials com fustes, plàstics, ferralla, uralita, etc.

Es recollirà dins un contenidor metàl·lic de 10 m3 atès que contenidors amb volums més grossos són difícils de transportar.

L’empresa autoritzada contractada per l’Ajuntament recollirà i transportarà aquest residus fins als centres de transferència i pretractament o directament a les plantes de tractament designades pel Consell de Mallorca.

-. Roba i calçat.

Es disposarà d’un contenidor metàl·lic per a la recollida de roba i calçat.

Atès que aquest contenidor protegeix aquest tipus de residus de les inclemències meteorològiques, es pot ubicar a la zona de contenidors.

-. Poliestirè expandit (porexpan).

El poliestirè expandit, anomenat també suro blanc o porexpan, pot ser de dos tipus diferents: per una banda, els de mida petita o mitjana que poden provenir dels embalatges de productes domèstics com per exemple petits electrodomèstics, joguines, aliments, etc. Per una altra banda, hi ha els embalatges de grans dimensions.

El porexpan de mida petita/mitjana provinents de residus domèstics pot recollir-se mitjançant els contenidors tipus iglú de color groc instal·lats. En canvi, el porexpan de grans dimensions es recollirà mitjançant 2 o 3 saques d’1 m3 de capacitat i es lliuraran a empreses especialitzades en el seu reciclatge.

15.b) Residus especials i/o perillosos.

_ Bateries.

Les bateries s’emmagatzemaran dins un contenidor específic, resistent a la corrosió dels àcids que contenen i amb tapa. El contenidor s’ubicarà sota la zona coberta per evitar el contacte de l’aigua amb les bateries. Les bateries seran recollides exclusivament per gestors autoritzats.

_ Piles i acumuladors

Es recolliran els grups següents de piles i acumuladors:

- Piles estàndard: són les piles salines i alcalines que s’utilitzen en aparells domèstics.

- Piles botó: són les que són rodones i tenen una dimensió reduïda. S’utilitzen per a aparells especials com rellotges, audífons, marcapassos, etc.

- Acumuladors portàtils: són piles recarregables domèstiques que poden utilitzar-se molt de temps com les utilitzades a telèfons mòbils, videocàmeres, PC, etc.

Les piles i els acumuladors s’emmagatzemaran dins els contenidors específics que determini l’Oficina de Coordinación de los Sistemas Integrados de Gestión de pilas y acuuladores (OFIPILAS), els quals s’ubicaran dins el magatzem per a residus perillosos o sota la zona coberta.

_ Residus perillosos en petites quantitats

S’acceptaran els envasos que contenguin restes de substàncies perilloses o estiguin contaminats per aquestes substàncies (pintures, dissolvents, àcids, etc).

Els envasos que contenen substàncies perilloses s’emmagatzemaran dins caixes o contenidors de polietilè resistents d’alta densitat. S’instal·larà un contenidor d’1m3 per a la recollida dels envasos que contenguin pintura i dues caixes o dos contenidors de menor capacitat per emmagatzemar-hi els envasos que contenguin altres substàncies perilloses. A la part exterior dels contenidors o caixes es col·locarà, en un lloc ben visible, l’etiqueta de classificació del grup de residus. Els residus es posaran dins de les caixes o contenidors en posició vertical i tapats hermèticament. No es mesclaran baix cap concepte i es deixaran dins l’envàs amb el qual han estat lliurats en el parc verd.

Tenint en compte que la població de Felanitx és de 17.291 habitants (INE, 2014) es pot estimar que inicialment se’n recolliran menys de 10 tones a l’any.

Per aquest motiu, l’operador de la instal·lació es considerarà inicialment un petit productor de residus perillosos. Si no fos així, caldria modificar aquesta consideració i tramitar les pertinents autoritzacions.

Les caixes o contenidors específics per a aquests residus perillosos aniran col·locats sobre cubetes de retenció resistents de polietilè per recollir possibles vessaments accidentals. La capacitat de les cubetes de retenció serà igual al volum màxim dels residus líquids o semi-líquids que es puguin emmagatzemar a les caixes o contenidors utilitzats. Així mateix, es disposarà de sepiolita o materials absorbents similars per a la contenció de possibles vessaments.

La persona encarregada anotarà a l’envàs la data de recollida del residu perillós. A més, disposarà d’un registre físic o telemàtic dels residus perillosos que es lliurin als gestors autoritzats. Cada vegada que es lliurin residus perillosos a un gestor autoritzat, emplenarà un albarà físic amb la informació següent:

- Número d’albarà.

- Nom del gestor autoritzat que recull els residus.

- Data i hora del lliurament al gestor autoritzat.

- Data en què varen ser recollits al parc verd (figurarà als envasos).

- Nom del treballador o treballadora de l’empresa gestora que reculli els residus.

- Matrícula del vehicle de recollida.

- Tipus o grup de residus.

- Quantitat aproximada de residus que s’entreguen al gestor.

- Signatura de la persona encarregada i del treballador o treballadora del gestor autoritzat.

_ Olis minerals i vegetals usats

Els olis minerals usats són els procedents d’automòbils i maquinària. Aquests residus no es mesclaran amb altres olis de característiques diferents. L’oli mineral es recollirà dins un contenidor metàl·lic d’entre 600 i 1.000 litres de capacitat que s’ubicarà davall la zona coberta.

L’oli vegetal també es recollirà mitjançant un contenidor metàl·lic de 600 a 1.000 litres de capacitat que s’ubicarà davall la zona coberta. No obstant això, se separarà a una distància prudent del contenidor per a l’oli mineral per tal d’evitar possibles mescles accidentals.

Els contenidors d’oli mineral i vegetal aniran col·locats sobre cubetes de retenció que recolliran l’oli en cas de vessaments accidentals. D’acord amb la normativa vigent, si una cubeta conté un sol contenidor d’oli, la seva capacitat serà igual al 100% de la capacitat del contenidor. Si la cubeta conté més d’un contenidor, la seva capacitat serà igual al major dels volums següents:

- Igual al del contenidor de major volum.

- Igual al 10% del volum total emmagatzemat.

Per una altra banda, la instal·lació disposarà sempre de material absorbent tipus sepiolita o similar per a la recollida de lixiviats en el cas que els altres sistemes de seguretat no funcionin correctament.

Finalment, cal recordar que les aigües pluvials que es recullin, es canalitzaran i s'aconduiran per gravetat cap a un separador d’olis i greixos. Les aigües pluvials lliures de greixos s’abocaran cap als filtres verds perimetrals.

_ Residus de construcció i demolició amb amiant

L’amiant, d’acord amb el Real Decret 952/1997 és considerat un residu perillós i per això, s’establirà un protocol d’actuació per tal que aquests residus siguin emmagatzemats de forma correcta en el parc verd.

El protocol d’actuació de la instal·lació per l’amiant serà el següent:

PROTOCOL D’ACTUACIÓ

Metodologia

Seran objecte d’aquesta metodologia tots aquells materials que puguin contenir amiant (fibrociment, aïllants,...).

L’Ajuntament acceptarà materials amb amiant, sempre i que se segueixin les normes següents:

a) Els materials friables (facilitat d’emetre pols a l’ambient) es rebran perfectament tancat amb bosses o embalats amb plàstics de tal manera que s’eviti la dispersió de fibres.

b) Els materials no friables s’acceptaran sempre i que les peces tenguin una mida adequada per poder ser introduïdes dins les saques o els contenidors específics.

Llistat de treballs

L’Ajuntament farà recepció d’amiant en la instal·lació de recepció de residus municipal, per la qual cosa els treballadors i treballadores poden estar exposats a fibres d’amiant. Les tasques que han de dur a terme els treballadors i treballadores són:

a) Controlar visualment el material admès a la instal·lació.

b) Indicar a les persones usuàries el lloc on s’han de dipositar els materials que contenguin amiant. El treballador o treballadora de la instal·lació no tocarà el material rebut.

c) Gestionar correctament els residus admesos.

d) Recollir els materials amb amiant que s’hagin romput accidentalment dins la instal·lació.

e) Gestionar els materials amb risc de contenir amiant abandonats davant la porta de la instal·lació.

Procediments de treball

La recepció dels materials que contenen amiant no és un fet previsible. Per aquest motiu, els treballadors i treballadores han de disposar de totes les proteccions i els equips necessaris per fer la recepció.

Els equipaments necessaris són els següents:

_ Es disposarà d’una zona per dipositar l’amiant, perfectament senyalitzada i tancada.

_ Es disposarà dels equips de treball necessaris: bosses adequades per als residus, saques homologades de dipòsit senyalitzades, mànegues per polvoritzar aigua i martells.

_ Els equips de protecció individual seran:

- Mascaretes filtrants FFP3 EN149 d’un sol ús.

- Granota d’un sol ús.

- Guants d’un sol ús o fàcils de netejar.

- Botes de goma fàcils de netejar

Mètodes

El mètode de treball s’ha de definir de manera que:

- Limiti l’exposició dels treballadors i treballadores a les fibres d’amiant durant les operacions de retirada i neteja.

- Redueixi al màxim possible l’emissió de fibres d’amiant de les proximitats de l’àrea de treball.

La metodologia per a una manipulació sense risc dels materials amb amiant haurà de seguir les indicacions següents:

_ Material perfectament embalat

En aquest cas, la persona encarregada no té cap risc d’exposició a les fibres d’amiant. L’operari no ha de tocar la bossa sinó que només ha d’indicar els contenidors flexibles específics on s’ha de deixar el residu.

_ Material no embalat

La persona encarregada de la instal·lació lliurarà bosses de plàstic o plàstic per embalar a les persones usuàries que vulguin entregar material no embalat. Les persones usuàries dipositaran el material embalat dins els contenidors flexibles tipus big bag específics. No s’acceptaran les peces que no tenguin la mida adequada per poder ser introduïdes dins les saques o els contenidors específics.

En el cas que es produeixi una ruptura accidental de material no embalat dins la instal·lació, se seguiran les indicacions següents:

a) Materials que tenen la mida adequada per poder ser introduïts dins les saques o contenidors específics:

- Abans d’iniciar qualsevol manipulació l’operari haurà de col·locar-se tots els equips de protecció individual (EPI) necessaris: mascaretes autofiltrants FFP3 EN149 i guants d’un sol ús.

- Banyar el material que conté amiant amb una solució aglutinant o amb aigua polvoritzada.

- Embalar, sempre que sigui possible, el material amb plàstic.

- Col·locar el material dins les saques o altres recipients homologats per a procedir al seu segellament. Aquestes saques o recipients s’emmagatzemaran en una zona del parc verd específicament dissenyada per contenir aquest residu perillós.

- Retirar els equips de protecció individual i dipositar-los dins els contenidors flexibles utilitzats per emmagatzemar els residus que contenen amiant.

b) Materials que tenen una mida massa grossa per introduir-se dins les saques o contenidors específics:

- S’avisarà una empresa autoritzada per a la seva recollida. En cap cas no es manipularà aquest tipus de material.

En el cas que es deixi abandonat davant la porta de la instal·lació material amb possible contingut d’amiant, s’avisarà a una empresa autoritzada per a la seva recollida. En cap cas no es manipularà aquest tipus de material.

 

Retirada de material i equips de protecció

La retirada dels equips de protecció individual, un cop hagin finalitzat els treballs de gestió relacionats amb els materials que puguin contenir amiant, es durà a terme amb la metodologia següent:

a) Mitjançant una baieta humida o baieta adherent s’ha de netejar, sense llevarse’ls, la mascareta i els guants.

b) Retirar els guants i dipositar-los dins les saques o els recipients utilitzats per a l’emmagatzematge dels residus que contenen amiant.

c) Rentar-se bé les mans.

d) Procedir a la retirada de la mascareta.

e) Rentar-se les mans i la cara amb aigua neta.

Gestió dels residus que contenen amiant

Els treballadors i treballadores de la instal·lació seran els encarregats d’avisar l’empresa gestora autoritzada per dur a terme la retirada de les saques i, posteriorment, tractar-les correctament.

Article 16. Control de la gestió de la deixalleria.

El control de la gestió es fonamenta en quatre aspectes fonamentals: el control de l’ús de la instal·lació per part de les persones usuàries, el control de la gestió dels residus, el control de la gestió econòmica i el control del manteniment de la instal·lació.

Pel que fa a la gestió econòmica, s’analitzaran i avaluaran totes les operacions que afectin l’àmbit econòmic del parc verd aniran acompanyades de tota la documentació de suport corresponent (factures, albarans, etc.).

La persona encarregada haurà de mantenir un control actualitzat de les tasques de neteja, de manteniment de la instal·lació i de la maquinària (dipòsits, fossa sèptica amb filtre percolador, separador de greixos, etc.) i de manteniment de les zones de vegetació.

En relació al control de la gestió dels residus, cada vegada que un gestor autoritzat reculli un residu, exceptuant el paper, envasos de vidre, envasos lleugers, rebuig i fracció orgànica, la persona encarregada expedirà un albarà com a comprovant de la recollida realitzada. El comprovant ha d’incloure, com a mínim:

- Número d’albarà.

- Lloc, data i hora de recollida.

- Nom de l’empresa gestora autoritzada.

- Nom del treballador o treballadora de l’empresa gestora que reculli el residu

- Destinació.

- Tipus de residus recollits.

- Quantitat aproximada.

- Signatura de la persona encarregada i del treballador o treballadora del gestor autoritzat.

- Matrícula del vehicle.

No serà necessari que la persona encarregada expedeixi l’albarà quan ho faci el personal de l’empresa gestora autoritzada.

Article 17. Responsabilitat administrativa i règim sancionador.

En tot el que es refereix a l'incompliment del que regula la present norma, s'aplicarà la responsabilitat administrativa i règim sancionador regulats per l'Ordenança municipal de residus i per les disposicions regulades en la Llei 22/2011 (BOE núm. 181, de 28 de juliol) de residus i sòls contaminats.

Disposició final. Entrada en vigor.

Aquest reglament entrarà en vigor quan s'hagi publicat íntegrament en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i quan hagi transcorregut el termini de quinze dies hàbils que indica l'article 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.