Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE LLUBÍ
Núm. 9897
Modificació Ordenança Residus Urbans
Versió PDF
L’Ajuntament Ple en sessió ordinària de dia 17 de juliol de 2017, va acordar l’aprovació provisional de
Publicat anunci sobre dita aprovació al BOIB núm. 91, de data 7 juliol 2017 i havent transcorregut un mes sense presentació de reclamacions ni al·legacions, la modificació de dita Ordenança és definitiva, quedant el text íntegre de la següent manera:
“ORDENANÇA MUNICIPAL DE RESIDUS URBANS.
CAPÍTOL I.
DISPOSICIONS GENERALS
Article 1.- Objectiu i àmbit d’aplicació d’aquesta norma.
La present ordenança té els següents objectius:
En els supòsits no regulats a la present ordenança, però que per les seves característiques o circumstàncies poguessin estar compresos en el seu àmbit d’aplicació, se’ls aplicarà, per analogia, les normes del reglament que tenguin semblança amb el cas contemplat i sinó es tendran en compte altres normes de rang superior.
Article 2.- Conceptes
1) Residus urbans o municipals1. Els generats en els domicilis particulars, comerços, oficines i serveis, així com tots aquells que no tenguin la qualificació de perillosos i que per la seva naturalesa o composició puguin assimilar-se als produïts en els anteriors llocs o activitats.
Tendran també la consideració de residus urbans els següents: residus procedents de la neteja de vies públiques, zones verdes i àrees recreatives. Animals domèstics morts, així com mobles, béns i vehicles al final de la seva vida útil. Residus i runes procedents d’obres menors de construcció i reparació domiciliària.
2) Ciutadà/na: Per la present norma tindrà la consideració de ciutadà/na:
3) Domicili: S’entén per domicili dins aquesta ordenança qualsevol domicili particular o d’activitat empresarial.
4) Productor: Qualsevol persona física o jurídica que les seves activitats, excloent la derivada del consum domèstic, produeixin residus o que faci operacions de tractament previ, de mescla, o d’un altre tipus que provoquin un canvi de naturalesa o de composició d’aquests residus.
5) Posseïdor: El productor dels residus o la persona física o jurídica que els tingui al seu poder i que no tingui la condició de gestor de residus.
6) Gestor de residus: La persona o entitat, pública o privada que realitzi qualsevol de les operacions que composen la gestió dels residus, sigui o no el productor dels mateixos.
7) Generadors singulars : Són aquells posseïdors de residus que per les seves característiques, localització, quantitat i qualitat dels seus residus es poden agrupar en vista a una millor gestió dels esmentats residus.
8) Àrea d’aportació: llocs o zones d’ús públic posades a disposició de la ciutadania destinades a facilitar la recollida selectiva dels residus urbans no perillosos, separant-los en origen segons les diferents fraccions.
9) Parc Verd: àrea d’aportació de titularitat municipal tancada i delimitada i que compleix les especificacions del PDSGRUM.
10) Fracció Orgànica dels Residus Municipals (FORM): Comprèn els residus orgànics propis de la llar, que es produeixen principalment a les cuines en la manipulació, preparació i consum del menjar, i també els residus provenint de generadors singulars com els mercats municipals, restaurants, hotels, grans superfícies, etc. També s’inclouen en aquesta categoria els residus de jardineria o poda, ja siguin privats o públics.
11) Fracció envasos lleugers: Les llaunes (d’acer, alumini, etc.), els envasos de plàstic de tot tipus, els envasos de cartó-alumini i altres inclosos en els residus urbans.
12) Fracció paper i cartó: Paper imprès, envasos domèstics de paper-cartó amb el punt verd, envasos domèstics de paper-cartó sense el punt verd, envasos comercials de paper-cartó amb el punt verd i envasos comercials de paper-cartó sense punt verd.
13) Fracció vidre: Envàs de vidre, sencer o romput (botelles i pots).
14) Fracció rebuig: Fracció de materials dels residus urbans que no estan dins de les fraccions reciclables (orgànica, paper/cartó, vidre, envasos lleugers, etc.) i que es caracteritzaran i es divulgaran des dels serveis tècnics municipals tenint en compte les prescripcions dels Sistemes Integrats de Gestió i el Consell de Mallorca.
15) Materials impropis: Elements que contaminen les fraccions de residus recollides selectivament.
16) Iglú: Tipus de contenidor que es fa servir per a la recollida selectiva en les àrees d’aportació i parcs verds i que es caracteritza pel seu gran volum (més de
17) Reciclatge: La transformació dels residus, dintre d’un procés de producció per a la seva finalitat inicial o per a altres finalitats, inclòs el compostatge i la biometanització, però no la incineració amb recuperació d’energia.
18) Reutilització: La utilització d’un producte usat per a la mateixa finalitat per a la qual va ser dissenyat originàriament.
19) Recollida porta a porta: Sistema de recollida selectiva dels residus urbans que es fonamenta en el fet que els posseïdors dels residus efectuen la segregació de les diverses fraccions dels seus residus en origen, però en lloc de dipositar-les en uns contenidors que de forma permanent romanen a la via pública, les diverses fraccions (matèria orgànica, paper-cartó, vidre, envasos lleugers i rebuig) són recollides directament en el punt de generació d’acord amb un calendari preestablert.
20) Recollida selectiva: El sistema de recollida diferenciada de matèria orgànica i de materials reciclables, així com qualsevol altre sistema de recollida diferenciada que permeti la separació dels materials valoritzables continguts en els residus.
21) Residus perillosos: Residu que presenta una o vàries de les característiques perilloses enumerades en l’annex III de
22) Residus voluminosos: Aquells residus que per les seves característiques (dimensions, pes, propietats, etc.) no poden ser objecte de recollida porta a porta o en contenidors.
23) Restes de poda: restes de jardineria i poda produïts als domicilis particulars.
24) Residus especials d’origen domiciliari: A l’efecte d’aquesta ordenança, es consideren residus especials d’origen domiciliari aquells que per la seves característiques i composició han de ser gestionats de manera diferent perquè poden comprometre la recuperació d’altres fraccions de residus o els tractaments biològics, i poden comportar un risc per al medi ambient o per a la salut de les persones. S’inclouen: piles, fluorescents i llums de vapor de mercuri, tòners i cartutxos de tinta, pneumàtics fora d’ús, medicaments, etc.
Article 3.- Competències municipals
1) Prestar directa o indirectament el servei de recollida de residus i gestió del Parc Verd d’acord amb els esquemes organitzatius i tècnics que es considerin oportuns a cada moment.
2) L’Ajuntament es compromet a la separació i reciclatge de residus en les seves dependències i en els actes que organitzi (mercats, fires, festes, etc.) i a fer complir aquesta ordenança a tots els actes o esdeveniments que organitzin entitats públiques, privades, ONG, etc. dins el municipi.
3) L’Ajuntament podrà dur a terme mesures encaminades a fomentar la reducció de residus mitjançant actuacions com:
a. Foment de la utilització d’envasos retornables
b. Foment del compostatge domèstic de
c. Inclusió a la política de compres municipals criteris d’adjudicació favorables a la reducció en origen i el foment de l’ús de productes reciclats
d. Posada en funcionament de mecanismes per incentivar mesures de reducció i de recollida selectiva dels residus.
4) Atendre les reclamacions, denúncies i suggeriments dels ciutadans i ciutadanes del municipi i retornar tota la informació respecte a les seves aportacions.
5) Realitzar subsidiàriament els treballs de neteja i de gestió dels residus que segons l’ordenança han d’efectuar els ciutadans i ciutadanes, després del requeriment previ als propietaris o usuaris, imputant a aquests el cost dels serveis prestats, sense perjudici de les sancions administratives que corresponguin en cada cas.
6) Exercir de policia com a mesura per prevenir i/o sancionar les accions que afectin negativament els serveis anteriors.
7) Promoure accions ciutadanes que ajudin a la millora de la prestació del servei.
8) Desenvolupar campanyes informatives i educatives per tal de millorar la gestió dels residus amb criteris de sostenibilitat.
9) Establir a través de les ordenances fiscals, les taxes que hauran d’abonar els usuaris com a contraprestació als serveis de recollida de residus.
10) Informar i formar a la ciutadania sobre els drets i els deures que es deriven de la normativa respecte a la recollida dels residus sòlids urbans i el parc verd municipal.
11) Totes les competències descrites, s’executaran en coordinació amb
Article 4.- Drets i deures dels ciutadans i ciutadanes
1) Complir els preceptes d’aquesta ordenança i de les disposicions complementàries que, en matèria de gestió de residus, pugui dictar en qualsevol moment l’Ajuntament, en l’exercici de les seves facultats.
2) Mantenir una conducta encaminada a evitar i prevenir el deteriorament de l’estat de neteja del municipi, a la utilització racional dels productes de consum, a la minimització en la producció de residus i a la preservació del medi ambient en general.
3) Denunciar les infraccions de les quals se’n tengui coneixement en matèria de neteja i gestió de residus.
4) Afavorir la selecció i, per tant, possible recuperació d’altres fraccions valoritzables dels residus.
5) Procedir al pagament de la taxa prevista en l’ordenança fiscal com a contrapartida a la prestació del servei de recollida de fems.
6) Presentar les seves reclamacions, denúncies i suggeriments a l’ajuntament en tot allò que sigui competència d’aquesta institució.
7) Procedir al pagament d’aquelles despeses no incloses dins la taxa municipal que es derivin de la prestació de qualque servei específic relacionat amb la gestió dels residus per part de l’autoritat municipal.
8) Ser informat sobre els drets i els deures que es deriven de la normativa respecte a la recollida dels residus sòlids urbans i el parc verd municipal.
CAPÍTOL II.
LA RECOLLIDA DE
Article 5.- Consideracions generals
Tots els ciutadans i ciutadanes definits a l’article segon estan obligats a:
1) Fer una separació domiciliària i als llocs de treball dels seus residus urbans en les següents fraccions:
2) En el cas de desenvolupar una activitat empresarial o professional dins el municipi, i produir residus perillosos tenen l’obligació de comunicar-ho als òrgans competents de
3) Cap tipus de residus no podrà ser evacuat per la xarxa de clavegueram, fins i tot en el supòsit que s’hagi triturat prèviament i/o liquat. No és permesa la instal·lació de capoladors domèstics industrials que per les seves característiques evacuïn els productes capolats a la xarxa de clavegueram.
Article 6.- Criteris generals instal·lació parc verd
En general la instal·lació dels parcs verds haurà de tenir:
Article 7 .- Senyalització
Senyalització dels accessos: els usuaris del parc verd han de poder trobar la instal·lació fàcilment. La ruta per accedir-hi ha d’estar indicada des dels principals punts de la població, per mitjà de senyals específics al carrer que indiquin l’accés més fàcil i ràpid.
Senyalització a la porta del recinte: A l’entrada del parc verd s’ha de col·locar un cartell on ha de constar la informació bàsica següent:
Nom del parc verd
Dies i horaris d’obertura
Residus admesos
Restriccions d’aportació (naturalesa i/o quantitats)
Taxes per a determinats tipus d’usuaris (si s’escau)
Taxes per excés de material aportat ( si s’escau)
Entitat/empresa responsable de l’explotació
Telèfon de contacte.
Senyalització dins el parc verd: cal que sigui clara, per permetre un ús àgil i eficaç de la instal·lació
El sentit dels vials de circulació dels vehicles ha d’estar senyalitzat convenientment a terra ( Si l’espai ho permet)
S’ha d’establir un mecanisme d’identificació dels contenidors, mitjançant un logotip i el nom dels residus que s’hi poden dipositar.
Article 8.- Programació
Els serveis municipals faran pública la programació prevista de dies, horaris i medis per a la prestació dels serveis de recollida. L’Ajuntament podrà introduir les modificacions que, per motius tècnics d’interès públic, tingui per convenients, sempre avisant amb antelació a l’usuari/a.
Article 9.- Forma de presentació dels residus
1) La presentació dels residus es farà, obligatòriament, en el tipus de recipient que en cada cas, senyali l’Ajuntament, d’acord amb la naturalesa dels residus, les característiques del sector o via pública i amb la planificació realitzada per a la recollida i transport.
2) En les zones, sectors o barris on la recollida s’efectua mitjançant recipients d’ús exclusiu subministrats o no per l’Ajuntament, els usuaris d’aquests recipients tenen l’obligació de conservar-los i mantenir-los en adequades condicions d’higiene i seguretat.
3) En el sistema de recollida porta a porta els veïnats han de dipositar els fems davant el domicili propi, facilitant el màxim la visibilitat i recollida del material dipositat.
4) No es permet l’aportació de residus diferents de la fracció que és objecte de la recollida selectiva específica del dia en qüestió.
5) Es prohibeix dipositar residus que continguin líquids o que puguin liquar-se (per exemple, olis i greixos solidificats per baixa temperatura, que s’han de dur al Parc Verd).
6) Es prohibeix l’ús de les papereres ubicades a la via pública per tirar-hi bosses de residus domiciliaris. Les papereres s’utilitzaran exclusivament per llençar-hi petites quantitats de residus, els quals baix cap concepte es podran tirar al terra.
Article 10.- Nombre i ubicació dels contenidors
1) Els serveis tècnics municipals en coordinació amb
2) L’Ajuntament d’acord amb
3) En la col·locació de contenidors en la via pública, es tindran en compte les lògiques indicacions que es puguin rebre de particulars, comerciants i associacions.
4) Serà necessària l’autorització del servei tècnic municipal per canviar d’ubicació qualsevol contenidor del municipi.
5) L’Ajuntament, quan existeixin circumstàncies especials, podrà establir guals i reserves d’espai per a la manipulació dels contenidors.
Article 11.- Normes d’ús dels contenidors
1) Sols s’utilitzaran el contenidors per als residus autoritzats en cada cas. Els ciutadans i ciutadanes estan obligats a dipositar els residus seleccionats al seu interior. Si com a conseqüència d’una deficient presentació dels fems, es produeixen abocaments, l’usuari causant serà responsable de la brutor ocasionada.
2) Els serveis municipals mitjançant la brigada o l’empresa concessionària procediran a la neteja i manteniment dels contenidors d’ús col·lectiu i públic.
3) Els usuaris procediran al manteniment i neteja dels contenidors d’ús exclusiu.
4) El posseïdor domèstic i puntual de grans quantitats de residus (festa, torrada, mudança o trasllat, etc.) i no considerat generador singular consultarà amb els serveis tècnics municipals el procediment a seguir per desfer-se adequadament dels residus generats i no desbordar els contenidors de la seva zona.
Article 12.- Volums extraordinaris
Si per qualsevol causa una entitat, pública o privada, s’hagués de desprendre de residus en quantitats majors a les que constitueixen la producció diària normal i no de forma freqüent, no podrà presentar-los conjuntament amb les remeses habituals. En aquests casos, l’entitat haurà de sol·licitar autorització a l’empresa adjudicatària del Servei de Gestió del RSU de l’illa de Mallorca per transportar els esmentats residus amb els seus propis mitjans a les instal·lacions de tractament o d’eliminació. L’entitat haurà d’abonar el càrrec corresponent segons les tarifes vigents. En cap cas podrà fer ús dels contenidors o iglús d’ús públic.
Article 13.- Residus voluminosos i poda
1) Els residus voluminosos no s’han de dipositar a l’interior dels contenidors de residus urbans, sinó que han de ser objecte d’una recollida específica a la via pública per part de l’empresa concessionària en la prestació del servei de recollida d’aquest tipus de residus, o bé poden ser traslladats directament pels seus posseïdors al parc verd municipal.
2) Els generadors singulars qualificats hauran de gestionar els residus voluminosos amb un gestor autoritzat. En cap cas podran utilitzar el Parc Verd.
3) Els generadors singulars no qualificats hauran de respectar les directrius que en cada tipus de residu voluminós dictin els serveis tècnics municipals.
4) L’Ajuntament o l’empresa concessionària en la prestació del servei de recollida de residus voluminosos han de disposar d’un servei permanent d’atenció a la ciutadania per atendre les sol·licituds de recollida d’aquests residus.
5) En cas d’abandonament o mal ús del servei de recollida específica, el responsable es farà càrrec del cost de la retirada dels voluminosos, mobles i estris abandonats, sense perjudici de les sancions administratives que corresponguin.
Article 14.- Residus especials d’origen domiciliari
1) Els residus especials d’origen domiciliari no es poden mesclar amb la resta de fraccions. S’han de dur, de forma segregada, al parc verd municipal.
2) Les piles s’han de dipositar en els contenidors específics situats a diferents establiments comercials i al parc verd, així com a edificis públics i botigues que venen piles. S’han de separar les piles tipus botó de la resta.
3) Els medicaments s’han de dipositar als contenidors ubicats en les farmàcies o dispensaris municipals.
Article 15.- Generadors singulars qualificats i no qualificats
Qualsevol domicili on es dugui a terme una activitat empresarial o professional dins el municipi serà considerat generador singular no qualificat i és susceptible de ser considerat generador singular qualificat pels tècnics municipals segons el que dicta el PDSGRUM. En qualsevol cas, l’Ajuntament podrà dur a terme els programes de recollida selectiva que consideri pertinents per als generadors singulars no qualificats per tal de millorar el percentatge de residus reciclats.
La llista de generadors singulars qualificats la confeccionarà l’Ajuntament a partir de les prescripcions que desenvolupi el Consell de Mallorca en funció del PDSGRUM. (Pla Director Sectorial per
Article 16.- Responsabilitat
Independentment del règim sancionador de
1) Els productors i posseïdors de residus que els lliuren per a la seva reutilització o tractament a un tercer no autoritzat seran responsables solidaris amb aquest tercer de qualsevol perjudici que pogués derivar-se. Així mateix, respondran solidàriament de les sancions que procedeixi imposar.
2) Qui hagi efectuat el lliurament serà responsable dels danys que es produeixin en els processos d’eliminació, com a conseqüència de mala fe en el lliurament dels residus o de falta d’informació sobre les característiques dels productes lliurats,.
3) Es prohibeix l’aportació de residus no autoritzats, en especial de fraccions catalogades com a tòxiques i perilloses:dissolvents, medicaments, productes químics, etc., a qualsevol de les fraccions objecte de recollida selectiva
Article 17.- Propietat del material recollit
1) Segons l’article 17 i següents de
2) Únicament les empreses autoritzades per l’Ajuntament i el Consell de Mallorca poden recollir els residus dipositats qualsevol dels contenidors del municipi.
CAPÍTOL III.
EL PARC VERD
Article 18.- Usuaris del parc verd i àrea d’aportació
Poden utilitzar el Parc Verd els ciutadans i ciutadanes de Llubí que poden ser:
- Particulars. Aquests tindran accés a abocar els residus que siguin considerats admissibles en els contenidors instal·lats a l’efecte.
- Generadors singulars no qualificats, és a dir, aquells comerços, oficines i petits productors sempre hi quan duguin les fraccions i les quantitats que els serveis tècnics municipals autoritzin en cada moment.
Article 19.- Obligacions dels usuaris del parc verd
1) En el moment de l’entrada al recinte cal informar al personal encarregat del material que es porta.
2) Han de respectar i complir les instruccions del personal de servei
3) Els materials s’han de deixar al contenidor corresponent seguint les indicacions dels cartells respectius.
4) Cal evitar que quedin restes al terra i al voltant dels contenidors. Si cau quelcom s’haurà de recollir i ficar al contenidor respectiu.
5) No es poden deixar mai residus o materials fora del recinte del parc verd i s’han de respectar els horaris d’obertura al públic.
Article 20.- Obligacions dels usuaris de la Àrea d’Aportació
1) Cal tenir targeta per entrar a la àrea d’aportació.
2) Han de respectar i complir les instruccions dels cartells indicadors.
3) Els residus s’han de deixar al contenidor corresponent seguint les indicacions dels cartells respectius.
4) Cal evitar que quedin restes al terra i al voltant dels contenidors. Si cau quelcom s’haurà de recollir i ficar al contenidor respectiu.
5) No es poden deixar mai residus o materials fora del recinte de l’àrea d’aportació.
Article 21.- Horari i dies de servei
L’horari d’obertura al públic el determinaran els serveis tècnics municipals. L’horari podrà variar segons l’estació anual, i podrà ser ampliat i/o revisat per decisió de l’Ajuntament. Aquest horari es podrà conèixer a les oficines municipals. En cap cas no es poden deixar residus a fora del parc verd baldament estigui tancat per qualsevol motiu.
Article 22.- El personal del parc verd i el sistema de vigilància.
Personal encarregat de la gestió de la instal·lació
El parc verd estarà físicament mantingut i controlat pel nombre adequat de persones contractades o subcontractades per l’Ajuntament. Les tasques diàries de la persona o persones encarregades seran:
Obrir i tancar el parc verd.
1) Controlar l’entrada i sortida de materials.
2) Garantir la correcta disposició dels materials en el lloc adequat i de la forma reglamentada.
3) Impedir el dipòsit de materials no admesos.
4) Impedir l’entrada als usuaris no admesos.
5) Assessorar el públic sobre com usar les instal·lacions
6) Avisar a l’Ajuntament de qualsevol contratemps o anomalia.
7) Garantir que retiren els materials les persones, empreses i vehicles autoritzats.
8) Complimentar els fulls diaris d’incidències i d’entrades i sortides de materials.
Càmeres de videovigilància: Tant el Parc verd com l’àrea d’aportació estarà vigilat amb càmeres per tal de detectar els possibles infractors de les normes que recullen les ordenances municipals o els reglaments d’utilització del parc verd. En cas de detectar una infracció es podrà sancionar seguint el procés sancionador aprovat.
L’Ajuntament de Llubí podrà incidir en els següents punts per tal de fomentar el reciclatge:
Article 23.- Residus admissibles i no admissibles
Els serveis tècnics municipals aniran informant dels residus admesos al parc verd que els usuaris del parc verd podran aportar, prèviament classificats.
L’Ajuntament podrà ampliar la llista de residus admesos d’acord amb la normativa.
Residus de recollida domiciliària: Paper i cartró, envasos de vidre, envasos, rebuig i matèria orgànica.
S’han de dipositar dins els corresponents contenidors. El paper i el vidre s’han de deixar sense bossa de plàstic. En el cas de l’orgànica s’ha de deixar segons les especificacions que faci l’Ajuntament.
Roba i sabates en bon estat: cal separar aquests materials i lliurar-los als contenidors de les empreses recuperadores o bé a entitats socials sense ànim de lucre que es dediquen a la gestió d'aquests materials.
Residus voluminosos: Aquesta categoria agrupa un conjunt molt variat de materials (mobles, matalassos, etc.). Són de mida gran i normalment estan formats per una barreja de materials diferents. Els residus voluminosos acceptats al parc verd s’hauran de dipositar dins del contenidor metàl·lic de gran capacitat que hi haurà a la instal·lació.
*LIMITACIÓ: Aquest tipus de residu s’ha de presentar en les quantitats que es produeixen habitualment en un habitatge. Si s’han emmagatzemat residus durant un temps o bé es vol aportar una gran quantitat de material per renovació de mobiliari o mudança, serà obligatori contractar els serveis d’un gestor de residus. L’Ajuntament limita a 3 voluminosos a la setmana per targeta identificativa.
Residus d’Aparells elèctrics i electrònics: Aquests electrodomèstics s'han d'emmagatzemar drets i sota cobert a la zona que indiqui el personal de la instal·lació. La segregació d’aquest tipus de residus pot variar segons les especificacions del gestor de residus.
*LIMITACIÓ: No s’acceptaran aparells que prèviament a l’entrega a la instal·lació hagin sigut parcialment desballestats
Pneumàtics: Es considera pneumàtic només la coberta de cautxú. Es dipositaran dins del contenidor dels residus voluminosos.
Olis minerals usats: Els olis minerals usats són els procedents d'automòbils i maquinària. S’ha de recollir en un contenidor adequat i evitar que es produeixin vessaments que puguin afectar el terra.
L'oli mineral entregat al parc verd ha d’estar lliure d'elements contaminants, com, per exemple, clor, excés d'aigua, oli vegetal, líquids de fre, etc., ja que si els paràmetres de contaminació són superiors als establerts per l'empresa gestora no poden ser valoritzats i l’ajuntament n'ha de pagar el sobrecost.
Olis vegetals usats: Els olis vegetals usats són els procedents de les cuines de les llars. S’ha de recollir en un contenidor adequat i evitar que es produeixin vessaments que puguin afectar el terra.
Fluorescents i altres lluminàries: Es dipositaran al contenidor corresponent que indiqui el personal de la instal·lació. En cap cas es deixaran dins el contenidor aquells que estiguin romputs.
Piles: Es dipositaran al contenidor corresponent que indiqui el personal de la instal·lació.
L’Ajuntament podrà acceptar altres tipus de residus o bé prescindir d’algun d’ells en funció de les necessitats i de les evolucions de les diferents normatives relatives als residus.
Residus no admesos
Residus de qualsevol tipologia de les abans descrites en grans quantitats que no puguin ser absorbides dins de la gestió habitual del parc verd.
Article 24.- Operacions de transport dels residus
El transport dels residus serà realitzat per gestors autoritzats que hagin firmat convenis amb l’Ajuntament de Llubí o amb
El personal del parc verd haurà de planificar i coordinar els terminis pel buidat de contenidors i operacions de retirada dels residus recollits, per tal de mantenir les instal·lacions i equipaments en totes les condicions aptes pel seu bon funcionament.
Les empreses gestores hauran de respondre amb prestesa i en base a les clàusules que marquin els seus contractes per tal de no mantenir els contenidors saturats i en correctes condicions de neteja i estat.
Les empreses transportistes hauran de lliurar els albarans al vigilant del Parc Verd i lliurar mensualment per correu electrònic a l’ajuntament i/o a la mancomunitat un informe amb els transports fets a on hi constarà:
1. Matrícula del camió
2. Data i hora
3. Tipus de residu
4. Número d’albarà (ha de correspondre amb l’albarà que s’ha de lliurar obligatòriament a l’operari del parc verd)
5. Pes
El transport dels residus es realitzarà, en tots els casos, complint les mesures de prevenció de riscos i accidents que hi escaigui i complint la normativa específica que pertoqui sobre transport de residus sense posar en perill la salut humana ni perjudicar el medi ambient en general.
No es sobrepassaran les capacitats màximes dels contenidors, ni els terminis màxims d’emmagatzematge legalment establerts, en especial pel cas dels residus perillosos.
CAPÍTOL IV.
INFRACCIONS I SANCIONS
Article 25.- Aplicació
Els ciutadans i ciutadanes infractors seran sancionats segons les següents normes, en el cas de no estar tipificades les sancions corresponents en la present ordenança.
Article 26.- nspeccions i denúncies
1)
2) Tot ciutadà/na o persona jurídica podrà denunciar qualsevol infracció a aquesta Ordenança.
3) Les denúncies originaran l’obertura del corresponent expedient per part de les autoritats municipals. Es faran les indagacions pertinents seguint els tràmits preceptius, amb l’adopció de les mesures cautelars necessàries, fins la resolució final de l’expedient.
Article 27.- Responsabilitat dels infractors.
1) Les responsabilitats derivades de l’incompliment de les obligacions senyalades seran exigibles no sols pels actes propis, sinó també pels d’aquelles persones de qui s’hagi de respondre conforme al que indica la legislació vigent.
Article 28.- Infraccions lleus
Són infraccions lleus:
Qualsevol incompliment d’aquesta ordenança i que no estigui tipificat com a falta greu o molt greu.
A. L’incompliment per part dels posseïdors de residus urbans de lliurarlos a l’Ajuntament o a un gestor autoritzat i registrat per al seu reciclatge, valorització o eliminació sempre i quan no siguin iniciatives de reducció en origen com el compostatge casolà.
B. No separar les diferents fraccions de residus urbans i no dipositar-les en els tipus de recipients normalitzats específics que en cada cas determinin l’Ajuntament i el Consell de Mallorca.
C. L’incompliment de qualsevol de les condicions per a la presentació de les diferents fraccions de residus que estableix aquesta ordenança en l’article 7 i els que també facin referència a aquest fet.
D. Dipositar residus en un element de contenció, contenidor, cubell o bossa diferent del que li correspon, o bé fer-ho fora dels horaris establerts.
E. Quasevol incompliment dels articles 8 i 9 sobre nombre i ubicació de contenidors i les serves normes d’ús.
F. Lliurar a la recollida domiciliària residus exclosos del servei municipal de gestió de residus.
G. El canvi d’ubicació d’un contenidor de residus sense l’autorització de l’administració competent.
H. No complir amb els articles 18 i 19 d’obligacions del usuaris del parc verd i de compliment dels seus horaris.
I. No complir les indicacions del personal del servei del Parc Verd.
J. No dipositar els residus en els contenidors indicats a l’efecte.
K. Dipositar els residus fora dels contenidors o del recinte del Parc Verd.
L. Per als generadors singulars qualificats i no qualificats que produeixen residus perillosos, no comunicar-ho a
M. No complir amb les premisses no econòmiques de l’article 16.
Article 29.- Infraccions greus
Són infraccions greus:
A. Realitzar alguna de les activitats que, en el marc d’aquesta ordenança sigui necessària la corresponent autorització administrativa, sense disposar de la mateixa, tenir-la caducada o suspesa, així com l’incompliment dels condicionants que en ella venguin imposats.
B. Falsejar o ocultar dades per a l’obtenció de les autoritzacions assenyalades en aquesta ordenança o als efectes de liquidació de les corresponents taxes o preus públics.
C. La vulneració de mesures cautelars o urgents adoptades per l’Ajuntament per tal d’evitar danys o perjudicis per al medi ambient o perills per a la salut de les persones.
D. La reincidència, per la comissió en el termini d’un any, de dues infraccions lleus de la mateixa naturalesa.
E. L’abandonament, abocament, vessament o eliminació incontrolats de qualsevol tipus de residus no perillosos sense que s’hagi produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient o s’hagi posat en perill greu la salut de les persones.
F. L’abocament de residus de construcció i demolició a la via pública, solars, parcel·les i pedreres, tant públics com privats.
G. El dipòsit de residus voluminosos en els contenidors o a la via pública (sense concertar prèviament la seva recollida), en solars, parcel·les, etc.
H. L’aportació de fraccions de residus catalogades com a perilloses a qualsevol dels contenidors dedicats a la recollida selectiva de la fracció orgànica, paper-cartó, vidre, envasos lleugers i resta, sempre que com a conseqüència d’aquest fet no s’hagi produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient o s’hagi posat en perill greu la salut de les persones.
I. No pagar les taxes esmentades a l’article 16.
J. No complir amb les indicacions dels articles 10, 11-2 i/o 14-1.
Article 30.- Infraccions molt greus
Són infraccions molt greus:
A. La reincidència, per la comissió en el termini d’un any, de dues infraccions greus o de tres infraccions lleus de la mateixa naturalesa.
B. La vulneració de mesures cautelars o urgents adoptades per l’Ajuntament per tal d’evitar danys o perjudicis greus per al medi ambient o perills greus per a la salut de les persones.
C. L’abandonament, abocament, vessament o eliminació incontrolats de residus urbans, sempre que s’hagi produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient o s’hagi posat en perill greu la salut de les persones.
D. L’aportació de fraccions de residus catalogades com a perilloses a qualsevol dels contenidors dedicats a la recollida selectiva de la fracció orgànica, paper-cartó, vidre, envasos lleugers i resta, sempre que com a conseqüència d’aquest fet s’hagi produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient o s’hagi posat en perill greu la salut de les persones.
Article 31.- Quantificació de les sancions.
1) La qualificació de les sancions serà:
Els valors exposats per a cada sanció podran incrementar-se o reduir-se d’acord a les circumstàncies dels fets.
2) Les infraccions reincidents s’hauran de quantificar en un grau superior al que les correspongui per les seves característiques.
Article 32.- Graduació de les sancions
1) Les sancions s’imposaran atenent a les circumstàncies del responsable, grau de culpa, reiteració, grau de participació, benefici derivat de l’activitat infractora, grau del dany al medi ambient o del perill en què s’hagi posat la salut de les persones.
2) En la imposició de la sanció es tendrà en compte que, en tot cas, la comissió de la infracció no resulti més beneficiosa per a l’infractor que el compliment de les normes infringides.
Article 33.- Procediment sancionador
Els expedients sancionadors es sotmetran als principis de la potestat sancionadora establerts per
El procediment sancionador es regirà pel que estableix el Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s’aprova el Reglament del procediment a seguir per l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears en l’exercici de la potestat sancionadora i, supletòriament, pel previst en el Reial decret 1398/1993, de 4 d’agost, pel qual s’aprova el Reglament del procediment per a l’exercici de la potestat sancionadora.
Article 34.- Obligació de reposar, multes coercitives i execució subsidiària
1) Sense perjudici de la sanció penal o administrativa que s’imposi, els infractors estaran obligats a la reposició o restauració de les coses al ser i estat anteriors a la infracció comesa, en la forma i les condicions fixades per l’Ajuntament.
2) Si els infractors no procedissin a la reposició o restauració, d’acord, amb el que s’ha establert a l’apartat anterior, l’Ajuntament podrà acordar la imposició de multes coercitives a l’empara de la llei 39/2015 d’1 d’octubre, de procediment administratiu Comú de les administracions públiques , una vegada transcorreguts els terminis assenyalats en el requeriment corresponent. La quantia de cada una de les multes no superarà un terç de la multa fixada per infracció comesa.
Article 35.- Potestat sancionadora
1)
2) El Ple de l’Ajuntament serà competent per imposar les sancions per faltes molt greus.
Article 36.- Via de constrenyiment
Per a l’exacció de les infraccions de la present ordenança, així com les despeses ocasionades per l’execució subsidiària de les activitats a què puguin donar lloc, en defecte de l’abonament voluntari, es seguirà el procediment administratiu de constrenyiment.
Article 37.- Adopció de mesures provisionals
Quan s’hagi iniciat un procediment sancionador, l’Ajuntament podrà adoptar i exigir alguna o algunes de les següents mesures provisionals:
1) Mesures de correcció, seguretat o control que impedeixi la continuïtat en la producció del dany.
2) Precintat d’aparells, equips o vehicles.
3) Clausura temporal, parcial o total de l’establiment.
4) Suspensió temporal de l’autorització per a l’exercici de l’activitat per part de l’empresa.
Article 38.- Procediment
1) No es podrà adoptar cap mesura provisional sense el tràmit d’audiència prèvia als interessats, llevat que concorrin raons d’urgència que aconsellin la seva adopció immediata, basades en la producció d’un dany greu per a la salut de les persones o el medi ambient, o que es tracti d’una activitat que estigui regulada a
2) Les mesures provisionals descrites en el present capítol seran independents de les resolucions que sobre la sol·licitud d’adopció de mesures provisionals puguin adoptar els Jutges dels ordres civils o penal degudes a l’exercici d’accions de responsabilitat per persones legitimades.
Article 39.- Disposició addicional única
Qualsevol supòsit o aspecte no previst en aquesta ordenança es regirà per allò previst a les següents disposicions legals:
1) Llei 22/2011, de 28 de juny de residus i sòls contaminats.
2) Llei 11/1997, de 24 d’abril, d’envasos i residus d’envasos i el Decret 782/1998, de 30 d’abril de desenvolupament i execució de la mateixa.
3) Pla Director Sectorial per a
4) Pla director sectorial per a la gestió dels residus de construcció i demolició, voluminosos i pneumàtics fora d’ús de l’illa de Mallorca.
5) Altres normes de rang superior i que per la seva naturalesa entren dins l’àmbit d’aplicació.
Article 40.- Disposició final única
La present ordenança entrarà en vigor el dia següent de la data de publicació del text íntegre en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.”
El que es fa públic per a general coneixement.
Llubí, 8 de setembre de 2017
Magdalena Perelló Frontera