Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE FORMENTERA
Núm. 9853
Publicació del conveni de col·laboració entre l'Administració General de l'Estat, a través del Ministeri d’Economia, Indústria i Competitivitat (Direcció General d'Indústria i de la Petita i Mitjana Empresa) i el Consell Insular de Formentera per a l'establiment de Punts d’Atenció a l'Emprenedor (PAE) integrats a la xarxa CIRCE
Versió PDF
De conformitat amb allò previst a l’article 48 de la Llei 40/2015, de 1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, fa públic el següent conveni:
“CONVENI DE COL·LABORACIÓ ENTRE L'ADMINISTRACIÓ GENERAL DE L'ESTAT, A TRAVÉS DEL MINISTERI D’ECONOMIA, INDÚSTRIA I COMPETITIVITAT (DIRECCIÓ GENERAL D'INDÚSTRIA I DE LA PETITA I MITJANA EMPRESA) I EL CONSELL INSULAR DE FORMENTERA PER A L'ESTABLIMENT DE PUNTS D’ATENCIÓ A L'EMPRENEDOR (PAE) INTEGRATS A LA XARXA CIRCE
Madrid, 30 de juny de 2017
Parts
Begoña Cristeto Blasco, Secretària General d'Indústria i de la Petita i Mitjana Empresa, càrrec que ostenta en virtut del nomenament efectuat per Reial decret 463/2016, d'11 de novembre de 2016, actuant per delegació del Ministre d'Indústria, Energia i Turisme, segons l'apartat setè, punt 1.a) de l'Ordre IET/556/2012, de 15 de març i la Disposició Addicional Tercera del Reial decret 424/2016, d'11 de novembre.
Jaume Ferrer Ribas en nom i representació del Consell Insular de Formentera, amb el CIF P-0702400-C, i amb domicili social a la Plaça de la Constitució núm. 1, d'ara endavant “l'entitat”, com a President, càrrec que ostenta en virtut de l'Acte del Ple del Consell Insular de Formentera de data 13 de juny de 2015, d'acord amb l'article 136 del Reglament Orgànic del Consell Insular de Formentera (ROC) i en virtut de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, de la Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, de règim electoral general i de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars.
Ambdues parts es reconeixen competència per subscriure el present conveni i en virtut d'això
Manifesten
1. Que l'Administració General de l'Estat, a través de la Direcció General d'Indústria i de la Petita i Mitjana Empresa (en endavant DGIPYME), dependent de la Secretaria General d'Indústria i de la Petita i Mitjana Empresa, integrada en el Ministeri d'Economia, Indústria i Competitivitat, té encomanada, entre altres funcions, l'execució i seguiment de les polítiques del Govern orientades a facilitar la creació d'empreses i l'assessorament als emprenedors i a les petites i mitjanes empreses, d'acord amb l'establert per article 10.1.r) del Reial decret 344/2012, de 10 de febrer.
2. Que el Govern d'Espanya ha vingut desenvolupant una sèrie de mesures per impulsar i facilitar la creació d'empreses, entre altres, el desenvolupament del Centre d'Informació i Xarxa de Creació d'Empreses (CIRCE), el Document Únic Electrònic i la xarxa de Punts d'Atenció a l'Emprenedor (PAE).
3. Que, segons l'article 13 de la Llei 14/2013, de 27 de setembre, de suport als emprenedors i la seva internacionalització, els PAE són oficines pertanyents a organismes públics i privats, així com punts virtuals d'informació i tramitació telemàtica de sol·licituds, en els quals es facilita la creació de noves empreses, l'inici efectiu de la seva activitat i el seu desenvolupament, a través de la prestació de serveis d'informació, tramitació de documentació, assessorament, formació i suport al finançament empresarial.
4. Que, segons l'article 22 d'aquesta llei, els PAE podran encarregar-se de la realització dels tràmits administratius necessaris per al cessament d'activitat d'empresaris individuals i per a l'extinció i cessament de l'activitat de societats mercantils.
5. Que, segons l'article 17 d'aquesta llei, els PAE podran encarregar-se d'alguns tràmits administratius associats al desenvolupament de l'activitat, incloses la sol·licitud d'autoritzacions i la presentació de comunicacions i declaracions responsables per a l'obertura de nous establiments o instal·lacions.
6. Que, segons l'article 13 d'aquesta llei, tots els tràmits necessaris per a la constitució de societats, l'inici efectiu d'una activitat econòmica i el seu exercici per emprenedors, podran realitzar-se a través del PAE electrònic del Ministeri d'Indústria, Energia i Turisme, sent en l'actualitat el Ministeri d'Economia, Indústria i Competitivitat el departament responsable, en virtut del Reial decret 415/2016, de 3 de novembre, pel qual es reestructuren els departaments ministerials.
7. Que, segons l'article 13 d'aquesta llei, els PAE utilitzaran el CIRCE, la seu electrònica del qual se situarà en el Ministeri d'Indústria, Energia i Turisme (en l'actualitat Ministeri d'Economia, Indústria i Competitivitat) i el DUE, regulat en la disposició addicional tercera del text refós de la Llei de societats de capital, aprovat per Reial decret legislatiu 1/2010, de 2 de juliol.
8. Que en la disposició addicional segona d'aquesta llei s'estableix també que el Ministeri d'Indústria, Energia i Turisme (en l'actualitat Ministeri d'Economia, Indústria i Competitivitat), podrà celebrar convenis d'establiment de Punts d'Atenció a l'Emprenedor (PAE) amb altres Administracions públiques i entitats privades i que en aquests convenis s'establiran els diferents catàlegs de serveis que han de prestar-se, així com el seu caràcter gratuït i els que poden oferir-se mitjançant contraprestació econòmica.
9. Que l'entitat està prestant serveis als emprenedors, segons la definició establerta en l'article 3 de la Llei 14/2013, recolzant les seves iniciatives empresarials, per la qual cosa és una entitat col·laboradora idònia per formar part de la xarxa de Punts d'Atenció a l'Emprenedor (PAE), integrada a la Xarxa de Creació d'empreses (CIRCE), de conformitat amb l'establert en la Disposició addicional tercera del Reial Decret Legislatiu 1/2010, de 2 de juliol, per la qual s'aprova el text refós de la Llei de Societats de Capital, i la Llei 14/2013, de 27 de setembre, de suport als emprenedors i la seva internacionalització per la qual es regula els Punts d'Atenció a l'Emprenedor.
Coincidents les finalitats d'ambdues parts i en el marc de les seves competències consideren d'interès col·laborar en la realització del projecte que se cita en l'encapçalament.
Aquesta col·laboració es regula per les següents
Clàusules
1. Objecte
Constitueix l'objecte del present conveni assentar les bases de col·laboració entre les parts per a l'establiment de PAE en oficines pertanyents a l'entitat.
2. Obligacions de les parts
L'entitat es compromet a encarregar-se, a través dels seus PAE, de facilitar la creació de noves empreses, l'inici efectiu de la seva activitat i el seu desenvolupament, a través de la prestació de serveis d'informació, tramitació de documentació, assessorament, formació i suport al finançament empresarial.
Els PAE utilitzaran el sistema de tramitació telemàtica del CIRCE, la seu electrònica del qual es situa en el Ministeri d'Economia, Indústria i Competitivitat, i amb el qual s'haurà d'iniciar la tramitació del DUE.
El Ministeri d'Economia, Indústria i Competitivitat, actuant per mitjà de la DGIPYME:
- posarà a la disposició dels PAE el CIRCE, com a eina essencial per a la tramitació telemàtica.
- prestarà, amb mitjans propis, suport tècnic per a l'engegada dels sistemes informàtics dels PAE que es comuniquin amb el CIRCE.
- prestarà, amb mitjans propis, serveis d'assistència tècnica i suport a la xarxa pel que fa a l'atenció de consultes i resolució dels problemes que sorgeixin en l'ús del CIRCE.
- posarà a la disposició dels PAE, les eines de gestió empresarial elaborades per ella, aplicables a la creació d'empreses, especialment, el “Pla d'empresa Interactiu”, la base de dades d'ajudes i subvencions, “l’Autodiagnòstic d'avaluació d'actituds emprenedores” i els simuladors sectorials de negoci.
3. Serveis dels PAE
A. El PAE proporcionarà amb caràcter obligatori els següents serveis als emprenedors:
1. Informació general sobre els aspectes legals, fiscals, comptables i de Seguretat Social propis de la societat de responsabilitat limitada, de l'empresari individual i de l'emprenedor de responsabilitat limitada, així com de qualsevol altra forma jurídica que pugui ser incorporada al Document Únic Electrònic.
2. Realització de la tramitació per a la constitució i inici d'activitat d'empreses mitjançant el sistema de tramitació telemàtica CIRCE i utilitzant el PACDUE (Programa d'Ajuda a l'Emplenament del Document Únic Electrònic). Aquest servei haurà de prestar-se amb caràcter gratuït. El PAE es compromet a informar als emprenedors de la gratuïtat del servei i de la utilització del DUE.
3. Informació sobre els ajuts públics aplicables al projecte empresarial. Per això, podrà ser utilitzada la base de dades d'ajudes del portal PIME, www.pae.es.
B. Seran serveis opcionals els següents:
1. Informació general dirigida a emprenedors relacionada amb l'exercici de l'activitat.
2. Realització de la tramitació per a l'exercici de l'activitat mitjançant el sistema de tramitació telemàtica CIRCE i utilitzant el PACDUE.
3. Informació general dirigida a emprenedors relacionada amb el cessament de l'activitat
4. Realització de la tramitació per al cessament de l'activitat mitjançant el sistema de tramitació telemàtica CIRCE i utilitzant el PACDUE.
5. Informació als emprenedors que ho demandin sobre l'estat de tramitació dels procediments iniciats en el seu nom, incloent, si escau, informació sobre l'estat de la tramitació als Ajuntaments de les declaracions responsables presentades a través de la iniciativa “Emprèn en 3”. Aquesta informació serà accessible en el PAE electrònic.
6. Notificació dels actes de tràmit preceptius i la Resolució als emprenedors que així ho demandin dels tràmits iniciats en el seu nom i sempre que així ho permeti el PAE electrònic.
7. Tutorització del pla d'empresa que permeti mostrar la viabilitat de la idea empresarial mitjançant l'ús del Pla d'Empresa interactiu de la DGIPYME, o de qualsevol altra eina que la DGIPYME posi a disposició dels emprenedors).
8. Informació general sobre la transmissió d'empreses, així com la intermediació entre possibles compradors i venedors d'acord amb els serveis que es disposin per part de la DGIPYME per això.
9. Informació general sobre aspectes relacionats amb la competitivitat empresarial, tals com la internacionalització, la R+D+I, la cooperació empresarial i la propietat industrial.
10. Realització d'altres tramitacions diferents de les anteriors mitjançant el sistema de tramitació telemàtica CIRCE i utilitzant el PACDUE, conforme a com la DGIPYME les implementi en el PAE electrònic.
Cada PAE que es constitueixi com a conseqüència d'aquest conveni assumeix tots els compromisos continguts en el mateix, en particular, la prestació dels serveis obligatoris de l'apartat A. A més, comunicarà a la DGIPYME quins serveis opcionals de l'apartat B prestarà, podent ampliar o disminuir amb posterioritat dits serveis opcionals. Per a això, la DGIPYME establirà els mitjans electrònics oportuns per a aquesta finalitat. En tot cas, la prestació dels serveis opcionals estarà també subjecta als termes del present conveni.
Els catàlegs de serveis dels diferents PAE es publicaran en el PAE electrònic.
Els serveis, obligatoris o opcionals, consistents en la realització de tramitacions mitjançant el sistema de tramitació telemàtica CIRCE i utilitzant el PACDUE tindran caràcter gratuït. La resta de serveis podran prestar-se amb caràcter gratuït o mitjançant contraprestació econòmica, prèvia informació suficient a l'emprenedor.
4. PAE virtual
D'acord amb l'article 13 de la Llei 14/2013, de 27 de setembre, de suport als emprenedors i la seva internacionalització els PAE també podran ser punts virtuals d'informació i tramitació telemàtica de sol·licituds.
En el cas que el PAE estigui interessat a establir un punt virtual d'atenció a l'emprenedor, haurà de comptar amb els mitjans informàtics necessaris per a això.
La posada en funcionament del PAE virtual suposa la connexió entre la pàgina web que determini el PAE amb la seu electrònica del CIRCE. La DGIPYME establirà els requisits i proves necessaris per a això.
El PAE, igualment, es compromet a atendre les sol·licituds d'informació i tramitació que es dirigeixin a través del PAE virtual.
5. Infraestructura dels PAE
Els PAE s’ubicaran en locals i espais adequats per al desenvolupament de les seves funcions garantint als usuaris uns nivells adequats de comoditat i privadesa.
Per al compliment de les funcions de tramitació, el PAE implantarà el sistema CIRCE, d'acord a les prescripcions tècniques publicades a la Web de CIRCE.
Es dotarà al local, tenint en compte els requeriments i compatibilitats tècniques que el CIRCE requereixi, de la infraestructura de comunicacions i de l'equipament ofimàtic i informàtic precís, i en particular:
• Instal·lació de les línies de comunicació de veu i dades que resultin necessàries per al funcionament del centre.
• Instal·lació en els llocs de treball d'equips informàtics equipats per a l'execució del PACDUE, Programa d'Ajuda a l'Emplenament del Document Únic Electrònic. La configuració mínima exigida es publicarà de manera actualitzada a la Web de CIRCE i el PAE electrònic.
• Material ofimàtic d'ús comú per als llocs de treball del centre (fotocopiadora, escàner, impressora i fax).
6. Requisits de personal
Per a la prestació dels serveis d'informació i assessorament contemplats en les clàusules tercera i quarta, el personal adscrit al PAE haurà de tenir els coneixements necessaris.
La DGIPYME podrà requerir que el personal adscrit al PAE realitzi una prova de coneixements abans d'autoritzar-ho a utilitzar CIRCE.
Si de l'actuació del personal adscrit al PAE resultés evident la seva falta dels coneixements necessaris, la DGIPYME podrà revocar aquesta autorització.
Les característiques del personal adscrit respondran, en la mesura del possible, al següent perfil:
- Titulació Mitja, Superior o similar.
- Experiència en informació a les empreses.
- Coneixements dels procediments administratius necessaris per a la creació d'empreses.
- Coneixements sobre la temàtica empresarial (aspectes mercantils, laborals, fiscalitat, finançament, plans d'empresa, etc.)
- Coneixements sobre les polítiques i instruments de suport a la PIME, tant en l'àmbit estatal, com a autonòmic i de la Unió Europea.
- Experiència en cerca i selecció d'informació d'utilitat per a les PIME.
- Experiència en el maneig d'eines informàtiques per a l'adquisició i tractament de la informació, així com de consulta i comunicació en Internet.
El PAE haurà de comptar així mateix amb personal tècnic qualificat capaç de resoldre aquelles incidències relacionades amb el funcionament dels sistemes informàtics del PAE en la seva relació amb el sistema CIRCE.
7. Responsable de l'Organisme i del PAE
L'entitat designarà a un responsable de l'organisme. En cas de canvi del responsable de l'organisme, aquest haurà de comunicar les dades del nou responsable.
Així mateix cada PAE que es constitueixi designarà un responsable de PAE. En cas de canvi de responsable de PAE, l'organisme haurà de comunicar les dades del nou responsable de PAE.
El responsable del PAE serà la persona a la qual la DGIPYME o el Centre d'Assistència a Usuaris (CAU) del CIRCE dirigiran els comunicats, avisos i informacions relatius al funcionament de la xarxa i del sistema CIRCE, sense perjudici de que pugui haver-hi comunicacions puntuals amb qualsevol tècnic del PAE per raó del seu treball.
L'organisme haurà de comunicar les dades de la resta del personal adscrit a cada PAE que es constitueixi i les seves modificacions.
8. Pressupost
El present conveni no té contingut econòmic per cap de les parts.
9. Difusió
La difusió del present conveni podrà realitzar-se per qualsevol mitjà de comunicació que es consideri adequat per qualsevol de les parts.
En les difusions i presentacions del PAE que es realitzin als mitjans informatius, s'inclourà de forma paritària la presència de l'Administració General de l'Estat, a través del Ministeri d'Economia, Indústria i Competitivitat), actuant per mitjà de la DGIPYME i de l'entitat mitjançant els signes i logotips representatius de cadascuna inserits en el suport físic/lògic (llibre, CD-ROM, pàgina Web, etc.) així com mitjançant les notes de presentació que cada institució determini.
Cadascuna de les oficines, constituïdes com PAE, podrà indicar mitjançant rètols tant interna com externament la identificació com PAE. Per a això, la DGIPYME posa a la disposició del PAE el material gràfic de la marca PAE.
10. Comissió de Seguiment i informació d'activitat del PAE
Per al seguiment del que s’ha previst en el present conveni es constitueix una Comissió de seguiment integrada per dos membres designats per cadascuna de les parts, que serà presidida per un dels representants de la DGIPYME actuant l'altre representant de la DGIPYME com a secretari, i que tindrà, entre altres, les següents funcions:
• Realitzar, el seguiment i l'avaluació de les activitats realitzades a l'empara del present conveni, així com els acords de desenvolupament necessaris a l’efecte.
• Resoldre els problemes d'interpretació i compliment respecte del conveni.
La Comissió establirà les seves normes internes de funcionament dins del marc disposat en l'article 15 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic.
La Comissió es considerarà el mecanisme de seguiment, vigilància i control de l'execució del conveni a l'efecte de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic.
11. Tractament de dades de caràcter personal
Pel que es refereix al tractament de les dades recollides en el Document Únic Electrònic (DUE), i conforme a l'article 12 de la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal, Els PAE hauran de complir les següents obligacions:
1) Hauran de designar a un encarregat del tractament de les dades.
2) L'encarregat del tractament de les dades únicament tractarà els mateixos conforme a les instruccions del responsable de CIRCE, que no els aplicarà o utilitzarà amb cap fi diferent al marcat en aquest conveni. Així mateix, tampoc podrà comunicar-los, ni tan sols per a la seva conservació, a altres persones.
3) La DGIPYME, en qualitat de responsable del fitxer i, si escau, l'encarregat del tractament hauran d'adoptar les mesures d'índole tècnica i organitzatives necessàries que garanteixin la seguretat de les dades de caràcter personal i evitin la seva alteració, pèrdua, tractament o accés no autoritzat, tenint en compte l'estat de la tecnologia, la naturalesa de les dades emmagatzemades i els riscos als que estan exposats, ja provinguin de l'acció humana o de mitjà físic o natural.
4) En concloure la vigència d'aquest conveni, sense que s'acordi la pròrroga del mateix, les dades de caràcter personal hauran de ser retornats al responsable de CIRCE, igual que qualsevol suport o document en què consti alguna dada de caràcter personal objecte del tractament, del que no podran guardar còpia.
5) En el cas que l'encarregat del tractament destini les dades a una altra finalitat, els comuniqui o els utilitzi incomplint les estipulacions d'aquest conveni, serà considerat també responsable del tractament, responent de les infraccions en què hagués incorregut personalment.
6) Independentment de les obligacions anteriors, els PAE podran utilitzar amb una fi diferent a fi d'aquest conveni les dades de l'emprenedor, sempre que existeixi l'autorització per escrit d'aquest, i sempre d'acord amb la Llei de Protecció de Dades de Caràcter Personal vigent.
12. Emplenament del DUE
El responsable d'emplenar el DUE tindrà l'obligació de comprovar que les dades que introdueix en el mateix es corresponen amb les que figuren en la documentació que hauran d'aportar-li els emprenedors al moment de començar la tramitació i haurà de disposar de signatura electrònica per remetre el DUE al sistema CIRCE.
13. Conservació de la documentació
D'acord als terminis de prescripció legal establerts, els PAE hauran de conservar còpia de tota la documentació que els emprenedors tenen l'obligació d'aportar al moment de començar la tramitació del DUE. Aquesta documentació, haurà de ser remesa al responsable del CIRCE en el cas que el present conveni perdi la seva vigència o es produeixi la baixa del PAE.
14. Addendes
Mitjançant addendes al present conveni, es podran adherir altres organitzacions, integrades, depenents o vinculades a l'entitat que desitgin prestar els serveis que s'especifiquen per als PAE.
15. Efectes i extinció
El present conveni resultarà eficaç una vegada inscrit en el Registre Electrònic estatal d'Òrgans i Instruments de Cooperació del sector públic estatal i publicat en el «Butlletí Oficial de l'Estat».
Les parts declaren que, qualsevol conveni previ en vigor entre les parts per a l'establiment de Punts d'Atenció a l'Emprenedor o de Punts d'Assessorament i Inici de Tramitació, quedarà extingit amb la publicació del present conveni en el «Butlletí Oficial de l'Estat».
El present conveni s'extingirà transcorreguts quatre anys des de la seva signatura. A qualsevol moment abans de la finalització d'aquest termini, les parts podran acordar unànimement la seva pròrroga per un període de fins a quatre anys addicionals.
A més, el present conveni podrà extingir-se:
- per l'acord unànime de tots els signants;
- per l'incompliment de les obligacions i compromisos assumits per part d'algun dels signants. En aquest cas, s'estarà al que es disposa en l'article 51 c) de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic;
- per decisió judicial declaratòria de la nul·litat del conveni.
- si tots els PAE són donats de Baixa.
16. Motius de baixa dels PAE
L'Administració General de l'Estat, a través del Ministeri d'Economia, Indústria i Competitivitat, actuant per mitjà de la DGIPYME podrà donar de baixa als PAE per incompliment dels termes del present conveni o quan transcorregut un any de la seva posada en funcionament no haguessin realitzat cap tramitació a través del sistema CIRCE.
17. Conseqüències en cas d'incompliment de les obligacions
La part incomplidora no haurà d'indemnitzar econòmicament a l'altra part per incompliment de les obligacions del contracte o per la seva extinció, sense perjudici de la seva responsabilitat enfront de tercers.
18. Ordre jurisdiccional
Les qüestions litigioses que sorgissin en la interpretació, aplicació i compliment del present Conveni i no poguessin ser resoltes en el si de la Comissió de Seguiment, quedaran sotmeses a la competència dels òrgans de l'ordre jurisdiccional contenciós administratiu radicats a Madrid.
19. Autorització del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública
S'ha obtingut autorització prèvia del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública per a la signatura del present conveni.
A més, l'autorització prèvia del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública serà necessària per a la modificació, pròrroga i resolució per mutu acord entre les parts.
I en prova de conformitat les parts signen el present document, en el lloc i data citats a l'encapçalament.
|
Pel Consell Insular de Formentera Sr. Jaume Ferrer Ribas |
Pel Ministeri de Economia, Indústria i Competitivitat Sra. Begoña Cristeto Blasco” |
(Nota: Aquest conveni es una traducció de l’original signat en castellà).
La qual cosa es fa pública per a general coneixement
Formentera, (31 d'agost de 2017)
El President del Consell Insular de Formentera,
Jaume Ferrer Ribas