Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE CIUTADELLA
Núm. 9750
Aprovació definitiva del Reglament de l’Agrupació Local de Voluntaris de Protecció Civil de Ciutadella de Menorca (exp. 2017/005502)
Versió PDF
Una vegada transcorregut el termini d'exposició pública del Reglament de l’Agrupació Local de Voluntaris de Protecció Civil, aprovat inicialment pel Ple en sessió ordinària de dia 15 de juny de 2017, en el punt número 5 de l’ordre del dia (BOIB número 79 del 29 de juny de 2017), i en no haver-se presentat cap reclamació en contra —i vist l’informe d’impacte de gènere de l’Institut Balear de la Dona—, aquest reglament queda elevat a definitiu, d'acord amb el que estableix la vigent Llei reguladora de bases de règim local.
A continuació, es transcriu íntegrament el reglament esmentat tal com ha quedat:
REGLAMENT DE L’AGRUPACIÓ LOCAL DE VOLUNTARIS DE PROTECCIÓ CIVIL DE CIUTADELLA DE MENORCA
INTRODUCCIÓ
Segons estableix la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local en els articles 21.1, apartat J, 25.2, apartat C, i 26-1, apartat C, els ajuntaments i els batlles tenen atribuïdes competències en matèria de protecció civil, i se'ls faculta per a la realització d'activitats diverses per a la protecció de persones i béns en situacions d'emergència.
Així, en l'article 1 de la Llei 17/2015, de 9 de juliol, del Sistema Nacional de Protecció Civil es recull, entre les funcions i les competències específiques: “La protecció civil, com a instrument de política de seguretat pública, és el servei públic que protegeix les persones i els béns, i garanteix una resposta adequada davant els diferents tipus d'emergències i catàstrofes originats per causes naturals o derivats per l'acció humana, ja siguin accidentals o intencionades.
Així mateix, en el Reial decret 1378/85, d'1 d'agost, sobre mesures provisionals per a les actuacions en situacions d'emergència, en els casos de greu risc col·lectiu, catàstrofe o calamitat pública s'atribueixen competències als batles per a l'adopció de les actuacions que ajudin a evitar, a controlar i a reduir els danys causats per les situacions d'emergència en el seu terme municipal.
L'exercici d'aquestes competències ha de dur-se a terme a través del Pla d'emergència territorial de Menorca (Pla TERME), que estructura, coordina i organitza els mitjans i els recursos existents en aquesta localitat per a fer front als riscos previsibles, mitjançant la Junta Local de Protecció Civil.
Per açò, aquest ajuntament realitza les actuacions encaminades a millorar i a potenciar la intervenció coordinada dels serveis municipals i insulars dedicats de manera ordinària i permanent al compliment de fins coincidents amb les necessitats derivades de les situacions d'emergència en els casos de greu risc col·lectiu, catàstrofe o calamitat pública.
Així mateix, tant en els números 3 i 4 de l'article 30 de la Constitució Espanyola com en l'article 14 de la Llei sobre protecció civil, es determinen el deure i el dret dels ciutadans a participar activament en les tasques mencionades anteriorment.
Per articular les oportunitats de col·laboració dels ciutadans, individualment considerats, amb la protecció civil municipal sembla convenient reglamentar la creació, l'organització i el funcionament d'una agrupació de voluntaris de Protecció Civil en aquest municipi, que, integrats en l'esquema organitzatiu de la planificació i la gestió d'emergències d'aquest ajuntament (Servei de Protecció Civil) puguin realitzar les tasques de prevenció de riscos i d'intervenció en la protecció i l'auxili en els casos d'emergència que puguin produir-se.
I, en aplicació de la Llei 2/1998, de 13 de març, d'ordenació de les emergències a les Illes Balears, a l'article 32, dins el capítol V, sobre els voluntaris de Protecció Civil, parla del contingut dels estatuts que han de regir les agrupacions, que són els següents:
Els drets i els deures dels voluntaris respecte de l’organització.
El dret a una assegurança.
I, en tot cas, el funcionament democràtic dins d’una estructura jerarquitzada.
En virtut de l’anterior, es considera oportú aprovar aquest reglament de l'Agrupació de Voluntaris de Protecció Civil (AVPC) d'aquest municipi i que es transcriu seguidament:
PART PRIMERA DE L'AGRUPACIÓ DE VOLUNTARIS DE PROTECCIÓ CIVIL
DISPOSICIÓ 1a OBJECTIU
Article 1
L'Agrupació de Voluntaris de Protecció Civil de l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca és una organització de caràcter solidari i altruista constituïda per persones físiques residents al municipi.
Té per objecte configurar una estructura dirigida per la corporació municipal, basant-se en els recursos públics i en la col·laboració d'entitats privades i de les persones ciutadanes, per a l'estudi i la prevenció de situacions de greu risc col·lectiu, catàstrofe o calamitat pública; així com per col·laborar en la protecció i socors de les persones i dels béns quan aquestes situacions es produeixen, mitjançant la realització d'activitats que permetin evitar-les, reduir els seus efectes, reparar els danys i, si escau, contribuir a corregir les causes que les produeixen.
Article 2
Correspon a l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca l'adopció de l'acord de creació de l'Agrupació de Voluntaris de Protecció Civil, així com, si escau, el de la seva dissolució.
DISPOSICIÓ 2a ORGANITZACIÓ
Article 3
L'organització i el funcionament de l'Agrupació de Voluntaris de Protecció Civil es regirà per l'establert en els presents estatuts i el que s’estableix en el PLATERBAL, PLATERME i els plans d’actuació municipal davant riscs específics.
La col·laboració voluntària i per temps determinat dels veïns amb la Protecció Civil Municipal es durà a terme mitjançant la incorporació d'aquests a l'Agrupació de Voluntaris de Protecció Civil a la qual es refereix el present reglament.
Article 4
L'Agrupació depèn directament de l'alcalde, com a responsable màxim, al cap local de Protecció Civil. Aquest podrà delegar l'exercici de les seves funcions i competències en el regidor delegat de Seguretat Ciutadana, de Governació i Policia o de Protecció Civil, segons se denomini.
Així mateix, és competència de l'alcalde, a proposta del regidor delegat, nomenar el cap de Protecció Civil i responsable de l'aplicació dels plans de Protecció Civil, els plans especials, els plans preventius, i les actuacions que li siguin encomanades per l'alcalde o el regidor en el marc de Protecció Civil. Aquest, alhora, serà el cap de l'Agrupació de Voluntaris de Protecció Civil. El cap de Protecció Civil de l'Agrupació podrà nomenar una persona encarregada de la coordinació de l'Agrupació de Voluntaris de Protecció Civil.
Article 5
L'Agrupació de Voluntaris de Protecció Civil es podrà organitzar mitjançant equips de treball segons especialitats (transmissions, socorrisme, contra incendis forestals, rescats en muntanya, etc...), als quals s'adscriuran les persones voluntàries en funció de les seves capacitats, de la preparació i de les titulacions que acreditin.
Per a la seva actuació, les persones voluntàries s'inclouran en els EQUIPS i GRUPS D'INTERVENCIÓ OPERATIVA.
Aquesta estructura serà de caràcter flexible i s'ajustarà a les necessitats del servei, als mitjans humans disponibles i a l'establert en els plans d'emergència.
Article 6
D'entre els voluntaris mateixos es podran nomenar els caps d'equips i de grup, que seran proposats pel cap de l'Agrupació, després d'escoltar les propostes de la persona encarregada de la coordinació de l'Agrupació, i seran nomenats pel regidor delegat del Servei de Protecció Civil.
Article 7
1. El Servei de Protecció Civil realitzarà i formularà propostes per a l'aprovació de les normes i les instruccions que siguin necessàries per a desenvolupar i aplicar aquests estatuts.
2. L'aprovació d'aquestes normes correspon a l'alcalde, o, si escau, al regidor en qui delegui.
Article 8
1. L'àmbit d'actuació de l'Agrupació de Voluntaris de Protecció Civil és el terme municipal de Ciutadella de Menorca.
2. L'actuació fora del terme municipal sols podrà realitzar-se en els supòsits següents:
a) Quan la seva intervenció estigui determinada, organitzada i regularitzada en un pla d'emergència territorial o especial.
b) En els supòsits establerts per la legislació vigent per a situacions de greu risc col·lectiu, catàstrofe o calamitat pública.
Article 9
1. La corporació municipal podrà subscriure convenis de col·laboració amb altres administracions, públiques o privades, dirigides a la promoció, formació i millora del funcionament de l'Agrupació de Voluntaris de Protecció Civil.
2. L’Ajuntament de Ciutadella, dins l’àmbit de les competències, podrà establir els corresponents convenis de col·laboració amb altres municipis, tant de Menorca com de fora de l'illa, en matèria de Protecció Civil.
DISPOSICIÓ 3a FUNCIONS
Article 10
1. L'actuació de l'Agrupació de Voluntaris de Protecció Civil se centrarà, de forma permanent i regularitzada, en el camp preventiu i operatiu de la gestió d'emergències, catàstrofes i/o calamitats públiques, conformement al que està previst en els plans territorials i/o especials d'emergència.
2. Només en casos d'emergències podrà ser utilitzada com a suport auxiliar en tasques d'intervenció davant accidents o sinistres.
Article 11
En coherència amb la seva finalitat i organització, les funcions de l'Agrupació de Voluntaris es centrarà en el següent:
a) Col·laboració en el manteniment dels plans d'emergència municipals, territorials i especials.
b) Assessorament i divulgació dels plans d'autoprotecció.
c) Realització de campanyes de divulgació.
d) Actuació en dispositius operatius de caràcter preventiu.
e) Suport als serveis operatius d'emergència rutinaris: bombers, sanitaris, policies locals, etc., amb la direcció professional i jeràrquica dels diversos serveis.
f) Atenció a afectats en emergències: evacuació, acollida, etc.
g) Actuació en situacions d'emergència: incendis forestals, inundacions, terratrèmols, etc.
Article 12
1. L'Agrupació de Voluntaris participarà en esdeveniments preestablerts per a cada any, com la Cavalcada dels Reis, Sant Antoni, carnaval, les festes de Sant Joan o els actes de commemoració del 9 de juliol.
2. A més, podran actuar en altres actes o esdeveniments a petició de l'Ajuntament de forma directa, o per petició d'un tercer a l'Ajuntament.
3. Per altra banda, l'Agrupació de Voluntaris de Protecció Civil podrà participar en actes, serveis o esdeveniments per iniciativa pròpia i amb el seu criteri, essent aquesta actuació responsabilitat seva.
PART SEGONA DELS VOLUNTARIS
DISPOSICIÓ 1a
Article 13
Podran incorporar-se a l'Agrupació de Voluntaris de Protecció Civil les persones físiques residents o no en el municipi, amb l'objectiu de col·laborar voluntàriament en les activitats pròpies dels serveis bàsics de Protecció Civil.
Article 14
Es podran vincular com a persones col·laboradores en missions d'orientació, assessorament i assistència tècnica els veïns amb formació i experiència suficients en l'exercici professional o amb vocació relacionada amb la protecció civil.
Són persones col·laboradores aquelles persones que participen eventualment amb l’Agrupació de Voluntaris realitzant feines de voluntariat o contribuint-hi.
Totes les persones sol·licitants que encara no hagin realitzat el curs bàsic de formació seran considerades voluntaris col·laboradors.
Article 15
1. Aquesta incorporació es realitzarà segons el que desenvolupa l'article 54.
2. La incorporació es farà sempre a sol·licitud de la persona interessada, conformement al model establert a l'annex 1, acompanyat d'una declaració de no trobar-se inhabilitada per a funcions públiques per sentència judicial ferma.
3. La sol·licitud d'ingrés en l'Agrupació de Voluntaris de Protecció Civil pressuposa l'acceptació plena dels presents estatuts.
Article 16
1. La vinculació dels voluntaris amb l'Ajuntament s'entén com a col·laboració gratuïta, desinteressada i benevolent, basada únicament en sentiments humanitaris de solidaritat social i de bona convivència; i no en representa, per tant, cap relació de caràcter laboral ni administratiu.
2. La pertinença dels voluntaris i col·laboradors al Servei de Protecció Civil Municipal serà gratuïta i honorífica, sense dret a reclamar salari, remuneració ni premi.
3. Queden excloses del paràgraf anterior les indemnitzacions corresponents per danys soferts a conseqüència de la prestació, així com els reintegraments de les despeses de manutenció, transport i allotjament produïts per la prestació voluntària. Ha de fer front a aquestes despeses l'administració que planifiqui i ordeni el dispositiu pertinent. En qualsevol cas, aquesta compensació de les despeses no tindrà caràcter de remuneració ni de salari.
Article 17
L'activitat altruista, solidària i no lucrativa exclou tota remuneració, però no impedeix el reconeixement dels mèrits del voluntari i, per tant, la constatació d'aquests a efectes honorífics.
Juntament amb aquesta distinció de conductes meritòries, també seran estudiades les possibles faltes comeses pels voluntaris, que duran aparellades les sancions corresponents.
Tant els mèrits i els corresponents honors concedits com les faltes i les seves sancions seran anotats en l'expedient personal del voluntari en qüestió.
Article 18
1. La valoració de les conductes meritòries que puguin merèixer recompensa i/o distinció, sempre de caràcter no material, correspon a l'alcalde.
2. La iniciativa correspon al cap del servei corresponent o, si no n'hi ha, al de l'Agrupació.
Article 19
La valoració de les conductes meritòries es realitzarà a través de reconeixements públics, diplomes o medalles, a més d'altres distincions que puguin concedir l'Ajuntament o altres administracions públiques.
DISPOSICIÓ 2a VESTIMENTA
Article 20
1. En totes les actuacions previstes, de caràcter operatiu, els voluntaris i col·laboradors s'hauran de vestir-se amb la roba reglamentària.
2. Totes les persones components de l’Agrupació de Voluntaris han de mostrar en el costat esquerre del pit el distintiu de Protecció Civil creat per l’Ordre del Ministeri de l’Interior, de 14 de setembre de 1981, al qual s’incorpora a la part inferior “GOVERN BALEAR”.
3. En la part superior de la màniga esquerra s’hi posarà l’escut del Cos de Voluntaris, davall del qual hi figurarà el nom de l’Ajuntament de Ciutadella, i, a la màniga dreta, el nom de la Comunitat de les Illes Balears.
Article 21
Les persones col·laboradores de l'Agrupació de Voluntaris de Protecció Civil estan obligats a utilitzar un distintiu idèntic.
Article 22
L'alcalde podrà proporcionar un carnet acreditatiu a cada voluntari de l’Agrupació.
Aquest document tindrà l’única i exclusiva finalitat de reconèixer la condició de voluntari de Protecció Civil de qui n’és el titular, i queda severament restringit fer-ne ús amb altres finalitats.
DISPOSICIÓ 3a DE LA FORMACIÓ
Article 23
L'objectiu prioritari en l'àmbit de la Protecció Civil Municipal és la preparació del seu personal en tots els nivells, des de la selecció i la formació inicial fins a la continuada i permanent durant la relació voluntari-Agrupació.
Article 24
La formació inicial del voluntari té com a finalitat informar i posar en contacte amb el voluntari els coneixements bàsics i les realitats vinculades a la Protecció Civil Municipal, així com les diferents vies d'actuació. Aquesta formació correrà a càrrec de l'IBSP, o almenys serà coordinada per aquest institut. Juntament amb aquesta finalitat orientadora del futur voluntari, la mencionada formació inicial contribueix a la selecció de les persones aspirants que procedeixi, al mateix temps que facilita la capacitació d'aquests per a incorporar-se en condiciones d'eficàcia a la corresponent unitat d'intervenció.
Article 25
La formació continuada de les persones voluntàries té com a objectiu no només la garantia i la posada en pràctica d’un dret seu, sinó, sobretot, atendre les necessitats reals de la prestació del servei i poder obtenir els nivells més alts de responsabilitat, d'eficàcia i de seguretat.
Article 26
1. L'activitat formativa s'articularà de la manera següent:
a) JORNADA D'ORIENTACIÓ per a persones aspirants a ingrés en l'Agrupació de Voluntaris. Presentació dels estatuts i resolució de dubtes organitzatius.
b) CURS D'INGRÉS (Nivell I). Serà de caràcter obligatori per a totes aquelles persones aspirants que desitgin ingressar en l'Agrupació. Tindrà una duració mínima de 20 hores lectives i el contingut versarà sobre les àrees fonamentals relacionades amb la protecció civil (legislació bàsica, planificació d'emergències, autoprotecció, primers auxilis, contra incendis, rescat i salvament, transmissions i acció social).
c) PRÀCTIQUES DE PERFECCIONAMENT (Nivell II). Per a aquells voluntaris que desitgin aprofundir en alguna de les àrees mencionades.
d) CURSOS D'ESPECIALITZACIÓ (Nivell III). Dirigits fonamentalment a les persones directives i responsables de les unitats locals de Protecció Civil.
Article 27
1. L'Ajuntament podrà programar i executar les activitats formatives que consideri oportunes per a la plena capacitació dels membres de l'Agrupació de Voluntaris, atenent l'IBSP.
2. Igualment, podrà sol·licitar a la Direcció General d'Interior del Govern Balear, a través de l'IBSP, l'homologació i la titulació corresponents a aquests cursos o pràctiques, així com l'organització d'activitats formatives promogudes directament per la citada direcció general.
3. Amb autorització prèvia escrita del cap del servei local de Protecció Civil, les persones voluntàries podran sol·licitar la participació en les activitats formatives organitzades per altres escoles o organismes per tal d'anar-hi a títol de voluntari de l'Agrupació. Sempre tindran llibertat per fer-ho a títol particular.
DISPOSICIÓ 4a DRETS DELS VOLUNTARIS
Article 28
El voluntari de Protecció Civil té dret a utilitzar els emblemes, distintius i equips del servei i els corresponents a la seva categoria en totes les actuacions per a les quals sigui requerit, a més de tenir dret a rebre una acreditació suficient per part de l'Ajuntament. Per tal de poder ser identificats, l'ús d'aquests elements serà obligatori en cas d'intervenció, d'emergències o de calamitats.
Article 29
1. El voluntari té dret a adoptar totes les mesures necessàries per tal d’evitar situacions que suposin perills innecessaris per a ells o per a altres persones.
2. En qualsevol cas, el voluntari té dret a estar assegurat contra possibles perills derivats de la seva actuació.
3. Si el voluntari pren mal per causes derivades de la seva actuació com a membre de l’Agrupació de Voluntaris, el cas estarà cobert per una assegurança d’accidents que garantirà, com a mínim, les prestacions mèdiques i farmacèutiques necessàries. De la mateixa manera, queden assegurades les indemnitzacions corresponents en els casos en els quals, com a conseqüència d’accident, sobrevingui invalidesa permanent o defunció.
Article 30
Els danys i perjudicis que pugui causar un component de l'Agrupació, com a conseqüència de les seves actuacions, s'indemnitzaran conformement al previst en la legislació general sobre responsabilitat administrativa, segons el que disposa la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
Article 31
Les persones voluntàries de Protecció Civil tenen dret a obtenir tota la informació possible sobre la tasca que s’ha de realitzar, a més de conèixer tots els aspectes referents a l’organització de l’Agrupació a la qual pertany.
Article 32
Les persones voluntàries de Protecció Civil tenen dret al següent:
a) Obtenir tot el suport material de l'organització.
b) No rebre interferències en la seva activitat principal com a conseqüència d'actuacions voluntàries. Aquesta situació només podria veure's afectada en situacions d'emergència o de catàstrofe.
c) A rebre les compensacions, en espècie o metàl·lic, de manutenció i transport en aquells casos excepcionals i sempre que ho justifiqui el cap de la intervenció extraordinària de la qual es tracti.
Article 33
1. Les persones voluntàries tenen dret a participar en l'estructura de l'organització, així com a opinar sobre el treball desenvolupat.
2. Les peticions, els suggeriments i les reclamacions que consideri necessàries podrà elevar-les a l'alcalde, al regidor delegat, si escau, o a la persona equivalent a través dels corresponents caps de l'agrupació o del servei corresponent.
3. En tot cas, si, transcorreguts vint dies des de l'entrada en el registre, l'escrit no fos contestat, podrà elevar-lo directament.
DISPOSICIÓ 5a DEURES DE LES PERSONES VOLUNTÀRIES
Article 34
1. Tota persona voluntària de Protecció Civil s'obliga a complir estrictament els deures reglamentaris cooperant amb el seu major esforç i interès en qualsevol missió, ja sia aquesta de prevenció o de socors, ajuda i rescat de víctimes, evacuació, assistència, vigilància i protecció de persones i béns, amb la finalitat d'aconseguir sempre una actuació diligent, disciplinada i solidària en aquesta i en qualsevol altra missió que dins del seu àmbit funcional li pugui ser encomanada pels comandaments corresponents.
2. En tot cas, la persona voluntària sempre respectarà els principis, els acords i les normes que dirigeixen l'organització.
3. Igualment, sempre haurà de respectar els límits d'actuació amb la realització de les activitats proposades en els llocs assenyalats i amb la direcció de la persona corresponent dins de l'organització o de l'autoritat de la que pogués dependre en una determinada actuació.
4. En cap cas, la persona voluntària o col·laboradora de Protecció Civil no actuarà com a membre de l'Agrupació fora dels actes de servei.
No obstant açò, podrà intervenir, amb caràcter estrictament personal i sense cap vinculació amb l'Agrupació, en aquells supòsits relacionats amb el seu deure com a ciutadà utilitzant els coneixements i les experiències derivats de la seva activitat voluntària.
Article 35
1. La persona voluntària de Protecció Civil ha de complir amb el nombre d'hores compromeses amb l'organització. Aquest nombre d'hores vindrà estipulat per l'acord del voluntari amb l'Agrupació.
2. El qualsevol cas, el temps compromès no podrà ser inferior a 60 hores anuals.
Article 36
En situacions d'emergència o de catàstrofe, la persona voluntària té l'obligació d'incorporar-se, en el menor temps possible, al seu lloc de concentració.
Article 37
La persona voluntària té l'obligació de posar en coneixement dels caps de l'Agrupació l'existència de fets que puguin suposar riscos per a les persones o els béns.
Article 38
1. La persona voluntària té el deure de conservar i mantenir en perfectes condicions d'ús el material i l'equipament que se li hagi confiat.
2. Els danys causats a aquests com a conseqüència de tracte indegut o falta de cura seran responsabilitat de la persona voluntària.
3. En qualsevol cas, tot el material en poder de la persona voluntària s'haurà de retornar a l'Agrupació si es modifiquessin les circumstàncies que haguessin aconsellat o habilitat aquest dipòsit.
DISPOSICIÓ 6a PRESSUPOST I BÉNS
Article 39
En el pressupost general de l'Ajuntament es procurarà habilitar una partida per a Protecció Civil per tal de garantir que l'Agrupació compti amb el material específic que garanteixi la intervenció immediata davant qualsevol emergència, especialment en el camp del transport, la uniformitat i les radiocomunicacions.
Article 40
L'Agrupació de Voluntaris de Protecció Civil, en el primer trimestre de l'exercici, haurà de comunicar a l'Ajuntament de Ciutadella les previsions segons les necessitats per ajustar-se a la partida existent.
Article 41
L'Agrupació de Voluntaris comptarà amb un registre inventari, on hi ha de fer constar tot el material del qual disposi l'Agrupació, com ara uniformes, vehicles, eines, etc. El cap de l'Agrupació, o bé la persona que hagi estat designada a aquest efecte, serà el responsable de mantenir actualitzat aquest registre.
Article 42
L'Agrupació de Voluntaris comunicarà a l'alcalde qualsevol regal o donació que hagi rebut, d'acord amb el principi de transparència.
DISPOSICIÓ 7a INFRACCIONS I SANCIONS
Article 43
La sanció serà conseqüència de la comissió d'una infracció al disposat en el present reglament.
Article 44
Es consideren faltes lleus:
a) El descuit en la conservació i el manteniment de l'equipament i del material a càrrec de la persona voluntària durant el compliment d'una missió.
b) La desobediència als comandaments del servei quan aquest no quedi afectat.
Article 45.
Es consideraran faltes greus:
a) Negar-se al compliment de les missions que li són encomanades sense causa justificable.
b) La utilització fora dels actes propis del servei de l'equipament, del material i dels distintius de l'Agrupació de Voluntaris de Protecció Civil.
c) La negligència que produís deteriorament o pèrdua de l'equipament, del material, dels béns i dels documents del servei al seu càrrec o custòdia.
d) L'acumulació de tres faltes lleus.
Article 46
Es consideraran faltes molt greus:
a) Deixar de complir, sense causa justificada, les exigències del servei.
b) Haver estat condemnat amb sentència ferma per qualsevol delicte.
c) Utilitzar o exhibir indegudament les identificacions del servei.
d) Qualsevol agressió estant de servei i la desobediència que afecti la missió que hagi de complir.
e) Negar-se a complir les sancions de suspensió que li fossin dictades.
f) El consum de qualsevol tipus de drogues prohibides.
g) L'abús de begudes alcohòliques, especialment durant la prestació dels seus serveis com a voluntari o abans d'aquest, i que pugui afectar el seu comportament i la imatge del servei.
Article 47
Les infraccions podran ser considerades lleus, greus o molt greus.
Les faltes lleus podran sancionar-se amb apercebiment o suspensió per un termini màxim de 30 dies.
Les faltes greus podran sancionar-se amb suspensió de 30 a 180 dies.
Les faltes molt greus se sancionaran amb suspensió de 180 dies en dos anys i, si escau, amb l'expulsió definitiva de l'Agrupació de Voluntaris de Protecció Civil.
DISPOSICIÓ 8a RESCISSIÓ I SUSPENSIÓ DEL VINCLE VOLUNTARI-AGRUPACIÓ
Article 48
La persona voluntària tindrà dret a un procés just i equitatiu que garanteixi al màxim la defensa, si escau, de les sancions reglamentades.
Article 49
Es garantiran, en tot cas, la imparcialitat de l'instructor, l'audiència de la persona interessada, les proves, la defensa, l'actuació i el recurs.
Article 50
1. Són causes de la suspensió:
a) La baixa justificada.
b) La sanció per falta.
c) La inassistència a les convocatòries durant tres sessions o l'incompliment del nombre d'hores marcades per a la prestació anual de serveis.
2. Constitueix baixa justificada:
a) La incorporació als serveis professionals que ja estiguin dins l'àmbit professional de protecció civil.
b) L'embaràs.
c) L'atenció a nadons o a fills menors, o a altres parents que, per les condicions de salut, hagin de ser atesos amb una atenció especial i continuada.
d) Problemes de salut propis.
e) La realització d'estudis o treballs fora de la localitat.
Article 51
1. Són causes de rescissió:
a) La dimissió o renúncia.
b) El cessament.
2. Quan les circumstàncies facin que la persona voluntària dimiteixi del seu càrrec, ho haurà de comunicar al cap de l'Agrupació en el termini més breu possible.
3. El cessament es produeix com a conseqüència de l'expulsió a causa d'un procediment sancionador.
4. L'expulsió es comunicarà immediatament a la persona interessada.
Article 52
En tots els casos en els quals es produeixi la rescissió de la relació de la persona voluntària amb l'Agrupació, aquest haurà de retornar de forma immediata tot el material, els equips i les acreditacions que tengui en el seu poder.
Article 53
En tot cas, s'expedirà, a petició de la persona interessada, certificació on hi constin els serveis prestats a l'Agrupació de Voluntaris i la causa per la qual s'acordà la baixa; se'n lliurarà còpia a la Direcció General d'Interior.
DISPOSICIÓ 9a DE L'INGRÉS A L'AGRUPACIÓ DE VOLUNTARIS DE PROTECCIÓ CIVIL
Article 54
1. Les persones aspirants a voluntàries de les Illes Balears hauran de tenir les condicions següents:
a) Una edat mínima de 18 anys
b) No patir cap malaltia contagiosa i ser aptes físicament per als treballs propis dels serveis que han de prestar.
c) Presentar la documentació que reglamentàriament s'assenyali.
2. Les persones aspirants a voluntaris de les Illes Balears que tenguin les condicions anteriors, abans de ser nomenades, hauran de superar un curs de formació.
3. Un cop superat el curs de formació, la persona sol·licitant que resulti admesa serà classificada com a voluntari, i rebrà el corresponent títol credencial. Tots els voluntaris hauran de signar, abans d'iniciar la seva comesa, un document de reconeixement explícit sobre la naturalesa voluntària de la seva tasca, així com la manifestació expressa de l'acceptació de les normes aplicables als voluntaris de Protecció Civil de les Illes Balears.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
El present reglament deroga de forma completa l'anterior reglament de l'Agrupació de Protecció Civil de Ciutadella de Menorca.
DISPOSICIÓ FINAL
Aquest reglament entrarà en vigor a partir del dia següent en el qual es publiqui al BOIB i quan hagi transcorregut el termini de 15 dies hàbils assenyalats a l'article 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
ANNEX 1
Sol·licitud d’inscripció a l’Agrupació Local de Voluntaris de Protecció Civil de Ciutadella de Menorca
[...]
Ciutadella de Menorca, 31 d'agost de 2017
L'alcaldessa,
Joana Maria Gomila Lluch