Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 9674
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre la renovació xarxa sanejament Ebars Fornells, Ses Salines i Sta.Victòria, TM Es Mercadal (47a/16)
Versió PDF
En relació amb l’assumpte de referència, i en el tràmit de consulta preceptiva a l’òrgan ambiental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears d’acord amb l’establert a l’article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, es publica l’Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 20 de juliol de 2017,
DECLARACIÓ D’IMPACTE AMBIENTAL
El projecte es troba inclòs a l’apartat 7 del grup 8 de l’annex I de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears (BOIB núm. 106 de 20-08-2016). Per tant, després d’haver estat sotmès a avaluació d’impacte ambiental ordinària, segons el que determina la lletra c del punt 1 de l’apartat tercer de la circular del Conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca sobre tramitació de les avaluacions ambientals de data 4 de novembre de 2015, amb caràcter previ a la seva autorització administrativa, procedeix formular la seva Declaració d’impacte ambiental d’acord amb l’article 41 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluacions ambientals.
1. Antecedents
L’expedient de l’avaluació ambiental es va iniciar en data 21 de febrer de 2017, mitjançant l’entrada a la CMAIB d’un ofici de l’Agència Balear de l’Aigua i de la Qualitat Ambiental (ABAQUA). Amb l’ofici es va trametre la documentació relativa al tràmit d’informació pública, d’acord amb l’article 39 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre.
ABAQUA és al mateix temps promotor i òrgan substantiu de l’expedient.
2. Informació del projecte
ABAQUA gestiona el sistema general de sanejament del municipi des Mercadal. Aquest sistema compta actualment amb tres estacions de bombeig d’aigües residuals o EBARs (Fornells, Ses Salines i Santa Victòria), a més dels col·lectors d’interconnexió entre aquestes estacions i els d’impulsió. La infraestructura finalitza en l’EDAR des Mercadal, on es gestionen les aigües residuals del nucli urbà principal, així com les dels nuclis costaners de Fornells, Ses Salines i Platges de Fornells.
Actualment, les aigües de l’EBAR de Fornells son impulsades fins a l’EBAR de Ses Salines mitjançant dues conduccions de PVC de DN160 i DN140, que també recullen les aigües de la urbanització del mateix nom. Les conduccions discorren paral·leles a la carretera ME-15 (Fornells- Es Mercadal).
L’EBAR de Ses Salines impulsa les aigües fins a l’EBAR de Santa Victòria, mitjançant una conducció de PVC de DN160, que també discorr paral·lela a la carretera ME-15.
D’altra banda, a l’EBAR de Santa Victòria també arriben les aigües procedents de la urbanització de Platges de Fornells, mitjançant una conducció de PVC de DN200, que discorr paral·lela a la carretera que condueix a l’esmentada urbanització fins a arribar al creuament amb la ME-15, punt des del qual discorr paral·lela a aquesta. Aquesta part del sistema és gestionada per l’Ajuntament.
Paral·lelament, el Departament de Mobilitat del Consell de Menorca ha previst diverses actuacions en la carretera ME-15, que bàsicament consisteixen en la construcció d’una rotonda en el creuament entre aquesta carretera i la ME-7 i Camí de Tramontana, ja executada, i un carril bici entre l’esmentada rotonda i el creuament de la M-15 amb la carretera a les Platges de Fornells (pendent d’execució).
Inicialment, el projecte que s’avalua contemplava que el col·lector discorregués pel carril bici. Emperò, finalment es va projectar per la banda contrària a aquest infraestructura.
La necessitat del projecte que s’avalua ve donada per l’increment al llarg del temps dels cabals d’aigües residuals de les urbanitzacions de Fornells, Platges de Fornells i Ses Salines. Aquest increment de cabal suposa la necessitat d’augmentar el diàmetre de les conduccions d’aigües residuals, per a disposar de la suficient capacitat hidràulica i evitar pèrdues de càrrega que limitarien la capacitat d’evacuació del sistema. A més, es preveu donar solució als problemes d’olors que es donen actualment durant la temporada turística, com a conseqüència de l’increment de la generació d’aigües residuals.
A la documentació presentada es fa constar que l’EDAR des Mercadal té capacitat suficient per gestionar els increments de cabals associats al creixement de Fornells i Ses Salines (el sostre urbanístic que estableix el planejament municipal actual fa preveure un increment de cabal del 57 % respecte de l’actual).
En concret, amb el projecte es preveu dur a terme les actuacions següents:
-Substitució de la canonada existent entre la EBAR de Fornells i la EBAR de Santa Victòria, amb les obres necessàries per executar aquesta actuació. El tram del col·lector que s’ha de substituir té una longitud de 2.920 m. S’instal·larà en una rassa de 80 cm d’amplada i 1,30 m de profunditat. La nova canonada mantindrà l’actual traçat del col·lector, paral·lel a la carretera Me-15. Sempre que sigui possible el traçat discorrerà pel domini públic de la carretera. Emperò, hi haurà un tram de 200 m que es situarà fora del domini públic de carreteres, per tal de minimitzar l’afecció a una zona forestal (AANP). Aquest tram discorrerà per un camí privat que es troba a l’interior d’una parcel·la contigua a la carretera.
Les obres implicaran tasques de pavimentació i recuperació de les voreres, treballs amb pedra (recuperació dels murs de paret seca que delimiten les parcel·les adjacents a la carretera), restauració d’altres tancaments privats que resultin afectats, execució de pous i arquetes, etc.
-Eliminació de l’EBAR de Ses Salines (ubicada en ANIT): s’enderrocaran les instal·lacions existents i es restituirà el terreny al seu estat natural. Els equips i quadres elèctrics s’aprofitaran per a l’EBAR de Fornells. S’expropiarà i delimitarà una superfície per a ubicar-hi l’arqueta de connexió entre la canonada projectada (PEAD DN280) i l’existent (PVC 160). Es modificarà la connexió de la canonada procedent del bombeig municipal de Ses Salines amb el col·lector existent PVC DN 140, per a utilitzar-lo en sentit invers (impulsió cap a l’EBAR de Fornells).
-Remodelació de l’EBAR de Fornells (ubicada en sòl urbà) s’enderrocarà l’actual caseta on s’allotja el grup electrogen i els quadres elèctrics i es construirà una de nova de majors dimensions per a ubicar-hi el grup electrogen d’emergència (que provindrà de l’EBAR de Ses Salines, de 160 KV) i els quadres elèctrics. Les dimensions de la caseta seran de 6.40 x 3,50 i alçada màxima de 2,74 m (22,40 m2 de superfície construïda i coberta inclinada de teula àrab). Es substituiran les bombes existents per unes altres de major potència, ja que amb l’eliminació de l’EBAR intermèdia de Ses Salines, s’haurà de bombejar directament fins a l’EBAR de Santa Victòria i assumir les aigües residuals procedents de Ses Salines. S’utilitzarà la canonada actual (PVC DN160) o bé la nova canonada (PEAD DN280). Substitució de les impulsions primàries per altres de major diàmetre (DN200). Substitució del col·lector entroncador i aparells de valvuleria (DN 200). Adequació de l’entrada de l’altra canonada existent (PVC DN140) sobre el fossat de bombeig per al seu funcionament en sentit invers a l’actual (abocant les aigües residuals impulsades des del bombeig municipal de Ses Salines). Adequació de la instal·lació elèctrica. Muntatge del quadre elèctric, del quadre de commutació i de la bateria de condensadors (que provindrà de la EBAR de Ses Salines). Alimentació al nou grup electrogen del Port de Fornells. Adequació del quadre de comptadors existent per a la instal·lació d’un comptador trifàsic addicional. Aquest comptador canviarà de titularitat passant a pertànyer a l’ajuntament des Mercadal i gestionarà únicament el bombeig del Port de Fornells. S’instal·larà un nou comptador per al bombeig de Fornells gestionat per ABAQUA.
Es construirà una altra caseta per a allotjar un grup electrogen i quadre elèctric per al cargol d’Arquimedes (de l’EBAR del Port de Fornells). La caseta s’ubicarà en la zona enjardinada adjunta a l’EBAR. Tindrà una superfície de 3,61 m2 i una alçada màxima de 1,79 m. La coberta serà inclinada de teula àrab. S’instal·larà un grup electrogen per a donar servei al bombeig del Port de Fornells.
Altres actuacions necessàries derivades de les tres principals:
-Execució de les connexions d’entrada i sortida al bombeig
-Obres d’acabat i reurbanització
-Desviament i manteniment del serveis i conduccions existents.
Per a minimitzar l’impacte de la interrupció del servei es prendran les mesures següents:
-Les connexions s’efectuaran en els moments en que el cabal del sistema sigui mínim (temporada baixa, horari nocturn).
-Es disposarà de camions cisterna per evacuar l’aigua residual de l’EBAR de Ses Salines i de Fornells fins a l’EBAR de Sta. Victòria.
-Es coordinaran les actuacions amb els serveis d’explotació de les instal·lacions.
El temps de vida útil del col·lector serà d’uns 40-50 anys.
3. Elements ambientals significatius de l’entorn del projecte
Gran part del traçat del col·lector (1.500 m) discorrerà dins LIC i ZEPA i la resta, a poca distància d’aquests espais de la Xarxa Natura 2000.
Una part de les obres del traçat de la canonada es desenvoluparan properes una zona humida que es troba contigua a la carretera Me-15.
D’acord amb el PTI de Menorca, el traçat de la canalització del projecte travessa majoritàriament per diferents categories de sòl rústic, en concret dels 2.920 m del col·lector, 2.570 m s’ubiquen en Sòl rústic protegit (ANIT, ANEI i AANP) i la resta en sòl urbà. D’altra banda, no existeix en la zona cap Àrea de Protecció de Risc (APR).
D’acord amb la Llei 22/1988, de 28 de juliol, de Costes, les obres es situen en zona de servitud de protecció.
D’acord amb la documentació presentada, tot i que la major part del traçat del col·lector discorr per Sòl rústic protegit, l’àmbit del projecte es situa principalment en una zona de cultius de farratges i només una part en zona forestal de pinar amb ullastres. Per a evitar l’afecció a la zona forestal, aquest tram es desviarà per un camí privat que s’ubica en una parcel·la contigua a la carretera (parcel·la 16, polígon 6). Aquesta modificació permetrà reduir l’afecció a la vegetació en un 98%.
Part del traçat es troba en zona amb vulnerabilitat a la contaminació d’aqüífers moderada.
L’àmbit de projecte es troba afectat pel creuament d’una sèrie de torrents. Per aquest motiu, part de les obres s’ubiquen en zona de domini públic hidràulic, zona de servitud i de policia de torrent.
4. Resum del procés d’avaluació
L’expedient de l’avaluació ambiental es va iniciar en data 21 de febrer de 2017, mitjançant l’entrada a la CMAIB d’un ofici d’ABAQUA, com a promotor i òrgan substantiu del projecte. Amb l’ofici es va trametre la documentació relativa al tràmit d’informació pública, d’acord amb l’article 39 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental.
El projecte i el seu estudi d’impacte ambiental varen ser exposats al públic tal com determina l’article 36 de la llei 21/2013, durant un termini de 30 dies, mitjançant publicació al BOIB 134, de 22 d’octubre de 2016, així com a la pàg. web d’ABAQUA i en la mateixa Agència Balear de l’Aigua i de la Qualitat Ambiental (carrer Gremi de Corredors, 10, polígon Son Rossinyol, Palma).
Durant el tràmit d’informació pública, ABAQUA va consultar a l’ajuntament des Mercadal, Servei de Planificació de la DG d’Espais Naturals i Biodiversitat, DG de Recursos Hídrics, DG d’Ordenació del Territori de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, Direcció Insular de Cultura i Patrimoni del Consell Insular de Menorca, Direcció Insular de Mobilitat del Consell Insular de Menorca i Ordenació Turística i Territorial del Consell Insular de Menorca.
Durant la informació pública no es varen presentar al·legacions.
Com a resultat de les consultes efectuades durant la tramitació de l’expedient s’han rebut els informes i resolucions següents:
-Resolució 2017/25, de 01 de febrer de 2017 de la Direcció Insular de Mobilitat del Consell Insular de Menorca, fonamentada en l’informe de 10 de gener de 2016. La Resolució és “favorable al projecte de renovació de la xarxa de sanejament entre les EBARS de Fornells, Ses Salines i Santa Victòria al TM des Mercadal.” L’informe “s’emet en compliment de la Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la CAIB i la normativa vigent (...)”
-Resolució del Conseller executiu del Departament de Cultura i Educació núm. 2017/16, de 14/02/2017, que recull les consideracions de l’informe del Servei de Patrimoni Històric de 13/02/2017. Es fa constar que el nou col·lector “no afecta directament cap bé del patrimoni històric”, emperò s’indica que “en la seva proximitat s’hi localitzen uns pocs elements del patrimoni etnològic que no consten en cap catàleg i que caldrà tenir en compte a l’hora d’ocupar el terreny necessari per executar l’obra, tot tenint cura de no afectar-los. Es tracta de:
-Túnel amb entrada construïda amb cantons de marès i resta només amb excavació del sòl d’una possible zona d’extracció de material rocós que es projecta cap el nord-oest fins la costa.
-Bouer en estat ruïnós i era enrajolada entre l’arqueta 27 i 28. Ambdós es localitzen a Fornells (...)”
-Resolució de la Consellera executiva del Departament d’Ordenació Territorial i Turística del Consell Insular de Menorcanúm. 2017/210, de 07/04/2017. En aquesta resolució, s’assumeix el contingut de l’informe de 06/04/2017 i es destaca el següent:
“(...) la infraestructura prevista en el projecte és totalment coherent amb el planejament municipal (...)”
“el projecte presentat encaixa amb les determinacions de la Llei 1/1991 d’Espais Naturals de les Illes Balears, la Llei 6/1997 del Sòl Rústic de les Illes Balears i amb els instruments d’ordenació territorial (PTI de Menorca i NTT) (...)”
“(...) Durant el tràmit ambiental es confirmarà que el col·lector no interromp la funció de corredor biològic per a la protecció d’àrees protegides, tal com indica el punt primer de l’article 25 de la NTT(...)”
-Servei de Planificació de la DG d’Espais Naturals i Biodiversitat (Xarxa Natura 2000). Aquesta administració ha emès els informes següents:
1.Informe del Servei de Planificació de 19 de maig de 2017, on el tècnic del Servei conclou que s’ha d’esmenar l’apartat d’avaluació de repercussions sobre els espais de la Xarxa Natura 2000, inclòs a l’EIA. En l’informe es recull la informació complementària concreta que el promotor (ABAQUA) ha d’aportar per esmenar les deficiències detectades.
2.Posteriorment el promotor va esmenar les deficiències de la documentació i en data 23 de juny de 2017 el Servei de Planificació va emetre un segon informe. En aquest informe hi consta el següent:
“(...) Una part de les actuacions d'aquest projecte es localitzen a l'àmbit del LIC i ZEPA ES0000232 La Mola i S'Albufera de Fornells, concretament la instal·lacióde 1500 metres de col·lector amb la corresponent síquia de 0,8 m d'ample i 1,3 de fondària. La demolició de l'EBAR de Ses Salines i la remodelació de l'EBAR de Fornells es localitzen fora de la Xarxa Natura 2000. En el primer cas a una distància de 100 m del LIC i ZEPA ES0000231 Dels Alocs a Fornells i de 135 m del LIC ES5310035 Àrea Marina del Nord de Menorca, en el segon cas a una distància de 183 m del LIC i ZEPA ES0000231 Dels Alocs a Fornells i de 25 m del LIC ES5310035 Àrea Marina del Nord de Menorca.
La qualitat i importància del LIC i ZEPA de la Mola i S'Albufera de Fornells, respon a que hi nidifica almenys una parella d'Àguila pescadora i a que existeixen importants poblacions nidificants d'espècies incloses en l'Annex I de la Directiva147/2009/CE relativa a la conservació de les aus silvestres (Directiva d’Aus). A més, hi ha diversos hàbitats prioritaris a la zona(...)”
“(...) S’inclouen mesures protectores per tal d’evitar afeccions als exemplars de Testudo hermanni (...)”
“(...) Es considera que,per tal d’evitar les afeccions a les aus d’interès comunitari especificades al punt anterior les obres de desbrossament, obertura de les rasses, instal·lació de la canonada i tancament de les rasses, dins dels espais de la xarxa natura 2000, no es poden dur a terme entre l’1 de març i el 31 d’agost.”
Finalment, el tècnic del Servei de Planificació conclou informar favorablement el projecte amb la condició següent:
“Les obres de desbrossament, obertura de les rasses, instal·lació de la canonada i tancament de les rasses, dins dels espais de la xarxa natura 2000, no es duguin a terme entre l’1 de març i el 31 d’agost.”
D’altra banda, hi consten a l’expedient una sèrie d’informes i/o autoritzacions emesos a sol·licitud d’ABAQUA, paral·lelament al tràmit ambiental. El resultat d’aquests informes s’ha inclòs en el present informe tècnic a efectes informatius. Així consta a l’expedient els documents següents:
-Resolució del DG d’Ordenació del Territori de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, de 20/02/2017 en la qual s’autoritza a ABAQUA la realització de les obres per a la renovació de la xarxa de sanejament en alta entre les EBARS de Fornells, Ses Salines i Santa Victòria, al TM des Mercadal, en zona de servitud de protecció del domini públic maritimo-terrestre. La autorització condiciona l’execució de les obres a una sèrie de requerimentsque s’hauran de complir en el moment de l’execució de les obres.
-Resolució de la DG de Recursos Hídrics per la qual s’autoritza a ABAQUA per les obres del projecte de renovació de la xarxa de sanejament en alta entre les EBARS de Fornells, Ses Salines i Santa Victòria, a zona de domini públic hidràulic, zona de servitud i de policia de torrent del terme municipal des Mercadal, de data 22/02/2017. Aquesta autorització es troba condicionada al compliment d’una sèrie de prescripcions tècniques recollides en la mateixa.
D’altra banda, des del punt de vista ambiental s’inclou el condicionant de “Prohibir l’abocament o dipòsit a la llera de qualsevol substància susceptible de produir contaminació de les aigües, tant superficials com subterrànies (...)”
5. Integració de l’avaluació
5.1 Anàlisis ambiental per a la selecció d’alternatives: S’indica que el fet de que l’objecte del projecte consisteixi en renovar unes instal·lacions existents, condiciona de manera important la possibilitat de plantejar-ne alternatives. Es descarta l’alternativa zero, ja que no solucionaria els problemes actualment existents durant la temporada turística. Pel que fa al traçat, cal diferenciar diferents trams: Per al tram entre Ses Salines i Santa Victòria, generalment el col·lector discorrerà per la zona de domini públic de carreteres, com en el cas anterior. En aquest tram s’han proposat subalternatives per a un tram de 200 m que inicialment afectava a una massa forestal. Per tal d’evitar l’afecció a la vegetació es desviarà aquesta petita part del traçat per un camí que es troba a l’interior d’una parcel·la que limita amb la Me-15. També s’han valorat diferents possibilitats pel que fa a les actuacions que es poden dur a terme a les EBARS. En l’alternativa final seleccionada per a cada una de les parts del projecte s’han aplicat criteris tècnics i ambientals per millorar els sistema de sanejament. Aquests criteris són els següents: millorar el funcionament del sistema per evitar les olors i adaptar-lo als cabals prevists en el futur; reduir l’impacte en el consum de territori utilitzant la zona de domini públic de la Me-15, per tal d’evitar l’afecció al medi natural; reduir el consum energètic per al funcionament del sistema (això darrer mitjançant l’eliminació de l’EBAR de Ses Salines que a més, és la que planteja problemes d’olors) i finalment, realitzar una substitució funcional per minimitzar l’impacte de la interrupció del servei de sanejament.
5.2.Principals impactes de l’alternativa escollida i la seva correcció
5.2.1 Impacte sobre l’atmosfera: es fa constar a l’EIA que amb l’eliminació de l’EBAR de Ses Salines es reduirà el consum energètic de la impulsió i a més, s’evitaran els problemes d’olors que existeixen actualment. Per tant, en aquest sentit es preveu un impacte positiu. En relació a les emissions acústiques i de gasos que implica l’ús de la maquinària i camions, es complirà amb la normativa vigent. Per evitar les emissions de pols durant el transport de materials, la càrrega dels camions es cobrirà totalment amb un sistema de protecció eficaç. Es realitzaran regs periòdics en les zones de pas de maquinària i camions on es pugui generar pols.
5.2.2 Impacte sobre el sòl: Les principals actuacions que poden generar impactes durant les obres seran les excavacions de les rasses i els moviments de terres, la ubicació dels aplecs de materials i del residus de construcció i el trànsit de maquinària pesant (compactació del sòl). Els aplecs de materials i residus s’ubicaran sempre que sigui possible en zones ja alterades i es delimitaran i cobriran els aplecs. Un funcionament inadequat de la maquinària podria implicar abocaments d’olis i combustibles susceptibles de contaminar el sòl. Les operacions de manteniment i proveïment de carburant es duran a terme fora de la zona d’obra. D’acord amb l’EIA, es preveu la generació de 4.461 m3 de materials d’excavació que en gran part es podran reutilitzar en el rebliment de la pròpia rassa. S’esmenta que els excedents de les excavacions (uns 1.392 m3 de materials) es duran a un abocador autoritzat com a material de rebliment. Es fa constar a la documentació que pel fet de que el col·lector mantengui el traçat de l’actual, al costat de la carretera, evitarà la fragmentació de les zones de cultiu de les parcel·les adjacents a la Me-15 i, a més permetrà l’ús agrícola en superfície. Com a mesura correctora de l’afectació al sòl rústic es restituiran les zones alterades mitjançant el rebliment amb el material de l’excavació. D’altra banda, a l’EIA es valora com un impacte positiu sobre el sòl l’eliminació de l’EBAR de Ses Salines que suposarà la reducció de la superfície ocupada per les instal·lacions. L’impacte sobre el sòl es qualifica en conjunt com a compatible.
5.2.3 Impacte sobre l’aigua: la possibilitat de contaminació dels aqüífers té relació amb les possibles afeccions al sòl. A més de les mesures recollides a l’apartat anterior, l’EIA indica que si ocasionalment s’ha de realitzar alguna reparació en la zona d’obra es farà en una zona impermeabilitzada i amb un sistema de contenció d’abocaments.
5.2.4 Risc d’incendi: Per a disminuir el risc d’incendi durant les obres, com a mesura protectora es proposa situar la maquinària en zones limitades i tancades.
5.2.5 Flora i fauna: Per a disminuir l’impacte sobre la vegetació es circularà exclusivament pels vials destinats al efecte, principalment en la zona forestal. Es delimitaran i marcaran les àrees que resulti imprescindible desbrossar, per tal de que l’afecció sigui mínima. La desviació d’un tram de 200 m del col·lector per un camí privat evitarà l’afecció a una zona de pinar amb ullastres, de tal manera que no serà necessari eliminar exemplars arboris. Una vegada finalitzada l’obra si és necessari es revegetarà amb espècies autòctones determinades zones.
5.2.6 Patrimoni: D’acord amb l’EIA, es restauraran les parets seques que resultin afectades pel projecte. D’altra banda el Servei de Patrimoni Històric del Consell Insular de Menorca fa constar en el seu informe que, tot i que no hi ha bens catalogats, existeix elements del patrimoni etnològic dels quals s’haurà de tenir cura per que no resultin afectats. Aquestes elements queden recollits a les conclusions del present informe.
5.2.7 Paisatge: No es preveu afecció significativa al paisatge, ateses les característiques del projecte.
5.3 Seguiment ambiental: La direcció de l’obra realitzarà un seguiment per comprovar que l’execució de les obres s’ajusta a les prescripcions del projecte i verificarà que s’apliquin les mesures ambientals oportunes. Abans de les obres s’emetrà un informe on es defineixin les característiques ambientals inicials on es determinaran els punts que precisaran vigilància ambiental. Es definiran una sèrie de zones o sectors que presentin característiques diferenciades, tant des del punt de vista ambiental com de les obres que s’hi han d’executar. Per a cada un dels sectors definits es determinaran els impactes potencials més significatius, i s’enquadraran les mesures preventives, correctores i compensatòries establertes durant la tramitació ambiental.
Durant la fase d’obra es realitzaran visites periòdiques per supervisar diferents aspectes, entre els quals es troba el control de les emissions de pols i partícules en suspensió, l’alteració i/o compactació dels sols, la protecció de la vegetació i la fauna, el control de les zones d’aplecs etc.
5.4 Consideracions addicionals: En relació a la funció de corredor biològic de la vegetació natural que envolta determinades zones de l’àmbit del projecte, esmentada a l’informe del Departament d’Ordenació Territorial i Turística de 06/04/2017m la tècnica que subscriu considera que no resultarà afectada per les obres ni tampoc per les tasques de desbrossament, ja que aquestes darreres consisteixen bàsicament en l’eliminació de determinades branques i exemplars aïllats i en cap cas es durà a terme un desbrossament complet de cap zona. També cal tenir en compte que en qualsevol cas l’impacte serà temporal, ja que la vegetació es recuperarà i està previst una revegetació en les zones on sigui necessari (amb espècies autòctones).
En relació al condicionant del l’informe del Servei de Planificació (Xarxa Natura 2000), per tal d’aclarir quines actuacions del projecte es poden dur a terme dins el període de l’1 de març al 31 d’agost, s’ha realitzat consulta verbal des de la CMAIB a aquest Servei de Planificació, en data 30/06/2017. Com a resultat de la consulta, s’ha concretat que es poden dur a terme actuacions com rehabilitació de les casetes de les EBAR i/o l’enderrocament previst d’una d’elles, així com altres actuacions que no requereixin maquinària i que per tant, no afectin acústicament a les aus durant el període de l’1 de març al 31 d’agost.
D’altra banda, cal indicar que tot i que d’acord amb el Pla Territorial de Menorca no existeix en la zona cap tipus d’Àrea de Protecció de Risc (APR), en el moment d’emetre el present informe tècnic, s’ha detectat que d’acord amb la Norma Territorial Transitòria, dos trams del col·lector del projecte (de 180 m i 150 m de longitud) es troben dins Risc d’incendi alt i moderat. Des de la CMAIB s’ha sol·licitat consulta al Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, en data 30/06/2017. Per tant, abans de l’autorització del projecte s’haurà de comptar amb l’informe del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl que establirà les condicions necessàries per tal de disminuir el risc d’incendi, si s’escau.
6. Conclusions
Per tot l’anterior, es formula la declaració d’impacte ambiental favorable a la realització del projecte “Renovació xarxa de sanejament, EBARS Fornells, Ses Salines i Sta. Victòria”, promogut per ABAQUA, en el TM de Es Mercadal, al concloure’s que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius, sempre que es compleixin les mesures preventives i correctores de l’estudi d’impacte ambiental i les condicions següents:
1.D’acord amb l’informe del Servei de Planificació de la DG d’Espais Naturals i Biodiversitat de 23/06/2017:
I.Les obres de desbrossament, obertura de les rasses, instal·lació de la canonada i tancament de les rasses, dins dels espais de la xarxa natura 2000, no es podran dur a terme entre l’1 de març i el 31 d’agost.
2.D’acord amb l’informe del Servei de Patrimoni Històric del Consell Insular de Menorca, de 13/02/2017:
I.En les proximitats de l’àmbit del projecte s’hi localitzen uns elements del patrimoni etnològic que no consten en cap catàleg però que caldrà tenir en compte a l’hora d’ocupar el terreny necessari per executar l’obra, tenint cura de no afectar-los. Es tracta de:
a) Túnel amb entrada construïda amb cantons de marès i resta només amb excavació del sòl d’una possible zona d’extracció de material rocós que es projecta cap el nord-oest fins la costa.
b) Bouer en estat ruïnós i era enrajolada entre l’arqueta 27 i 28. Ambdós es localitzen a Fornells.
3.Durant el temps que les rases romanguin obertes, s’han de prendre precaucions per evitar la caiguda de petits vertebrats dins elles o preveure sistemes que els permetin sortir-ne.
Es recorda el següent:
1.S’haurà d’obtenir informe favorable del Servei de Gestió Forestal de la DG de Espais Naturals i Biodiversitat, en relació al Risc d’incendi alt i moderat.”
I, perquè consti, expedesc aquest certificat abans de ser aprovada l’acta corresponent i a reserva dels termes que resultin de la seva aprovació, de conformitat amb l’establert a l’article 19.5 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del Sector Públic.
Palma, 25 de juliol de 2017
El presidente de la CMAIB,
Antoni Alorda Vilarrubias