Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 9609
Acord del Consell de Govern d’1 de setembre de 2017 pel qual es modifica l’Acord del Consell de Govern de 12 de juliol de 2013 pel qual s’aplica la previsió de l’article 83.2 del Text refós de la Llei de finances respecte de l’exercici de la funció interventora en règim de fiscalització prèvia limitada

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L’article 83.2 del Text refós de la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, establia que el Consell de Govern, a proposta del conseller competent en matèria d’hisenda i pressuposts, i amb l’informe previ de la Intervenció General, podia limitar la fiscalització prèvia de determinades despeses a la comprovació de determinats aspectes bàsics. L’article 117.2 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, vigent des de l’1 de gener de 2017, també preveu aquesta habilitació.

L’article 22 del Decret 62/2006, de 7 de juliol, que regula el règim de control intern que ha d’exercir la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, desplega alguns aspectes d’aquest règim de fiscalització prèvia limitada, sempre que el Consell de Govern faci ús efectiu de la facultat que li atribueix l’article 83.2 del Text refós de la Llei de finances.

Fent ús de les atribucions que li conferia la normativa d’aplicació, el Consell de Govern, en la sessió del dia 12 de juliol de 2013, va dictar un acord pel qual s’aplica la previsió de l’article 83.2 del Text refós de la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, respecte de l’exercici de la funció interventora en règim de fiscalització prèvia limitada.

Des de l’aprovació de l’acord esmentat, actualment vigent, s’han produït importants reformes normatives que justifiquen la necessitat d’adaptar-lo a aquestes, sens perjudici de la incorporació o modificació d’alguns aspectes fruit de l’anàlisi i de l’experiència adquirida en determinats tipus de despeses. Entre les noves disposicions aprovades, cal destacar la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic; les modificacions introduïdes per la Llei 18/2016, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2017, en el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i, finalment, l’entrada en vigor de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

D’altra banda, el Consell de Govern, en la sessió del dia 29 d’abril de 2016, va adoptar un acord pel qual s’estableixen les directrius per a la inclusió de clàusules de caràcter social en la contractació de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Per aquests motius, el 25 de juliol de 2017 la Intervenció General, d’acord amb l’article 117.2 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, va emetre un informe relatiu a la necessitat de modificar puntualment l’Acord del Consell de Govern de 12 de juliol de 2013.

Per tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques, en la sessió del dia 1 de setembre de 2017 adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:

Primer. Modificar l’annex de l’Acord del Consell de Govern de 12 de juliol de 2013 pel qual s’aplica la previsió de l’article 83.2 del Text refós de la Llei de finances respecte de l’exercici de la funció interventora en règim de fiscalització prèvia limitada, en els termes que figuren en l’annex que s’adjunta a aquest Acord.

Segon. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Tercer. Establir que aquest Acord s’ha d’aplicar a partir de l’endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Palma, 1 de setembre de 2017

La secretària del Consell de Govern
Pilar Costa i Serra

 

 

 ANNEX

I. FISCALITZACIÓ D’EXPEDIENTS

1. Aspectes generals

Es fa una redacció nova de l’apartat 1.3, que queda modificat de la manera següent:

1.3. En el cas d’expedients de despesa de caràcter pluriennal, documentació acreditativa del compliment dels límits que fixa l’article 65 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, llevat dels casos exceptuats d’aquest compliment. Igualment s’ha de comprovar que consta l’autorització d’imputació de la despesa a exercicis futurs, atorgada pel conseller competent en matèria de pressuposts, dins les previsions que contengui el pla pressupostari a mitjà termini a què fa referència l’article 33 d’aquesta Llei, i amb l’informe previ de la direcció general competent en matèria de pressuposts. En cas d’haver estat exceptuat per l’òrgan competent de l’aplicació dels límits que la llei estableix per als compromisos pluriennals, s’ha d’acompanyar del corresponent certificat de l’acord adoptat.

S’afegeix un nou apartat, l’apartat 1.3 bis, amb el contingut següent:

1.3. bis. En el cas d’expedients de despesa als quals és aplicable l’article 69 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que regula les denominades despeses estructurals i recurrents, aquests s’han d’acompanyar de la documentació acreditativa del compliment dels requisits prevists en aquest precepte. Per tant, han d’incloure l’autorització del conseller competent en matèria d’hisenda i pressuposts; la sol·licitud valorada i motivada de la persona titular de la secció pressupostària corresponent, i l’informe preceptiu de la direcció general competent en matèria de pressuposts.

2. Aspectes addicionals

2.1.4. Pròrroga d’arrendaments

Es fa una redacció nova de la lletra a de l’apartat 2.1.4, que queda modificada de la manera següent:

a) Informe referit a la vigència del contracte i previsió de pròrroga, interès públic de prorrogar el contracte davant una nova adjudicació (tenint en compte l’adequació del preu al mercat i les circumstàncies que concorren en cada cas), conformitat del contractista, càlcul del preu de la pròrroga i la resta de punts propis de l’expedient.

2.2.1. Contractes

S’afegeix una nova lletra, la lletra i, a l’apartat 2.2.1, amb el contingut següent:

i) S’ha de comprovar que es dona compliment a l’Acord del Consell de Govern de 29 d’abril de 2016 pel qual s’estableixen les directrius per a la inclusió de clàusules de caràcter social en la contractació de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2.2.3. Pròrroga de contracte (repetició de prestacions)

Es fa una redacció nova de l’apartat 2.2.3, que queda modificat de la manera següent:

Informe sobre la vigència del contracte i previsió de pròrroga, interès públic de prorrogar el contracte davant una nova adjudicació, conformitat del contractista, càlcul del preu de la pròrroga i la resta de punts propis de l’expedient.

2.4. Contractes tramitats a través d’acords marc

Es fa una redacció nova de tot l’apartat 2.4, que queda modificat de la manera següent:

2.4.1. Acords marc

Adjudicació d’acord marc i implementació de sistema dinàmic d’adquisició

Aquests expedients no comporten una despesa immediata i, per tant, en la fiscalització, s’han de comprovar els punts de l’apartat 1, aspectes generals de l’annex d’aquest Acord, llevat dels que preveuen els apartats 1.1, 1.2, 1.3 i 1.6; i, a més, com a aspectes addicionals a què es refereix l’apartat 2 d’aquest Acord, els següents:

a) Plec de prescripcions tècniques i plec de clàusules administratives particulars, degudament diligenciats amb identificació del servei o de la persona que els ha elaborat, i amb l’informe del servei jurídic.

b) Un informe tècnic raonat en el qual s’expliqui l’anàlisi que s’ha duit a terme i la informació i els criteris que han servit de base per determinar que els preus són adequats al mercat.

c) En els acords marc, quan es proposi un procediment negociat sense publicitat, un informe signat pel tècnic corresponent en el qual es justifiquin les circumstàncies previstes en la normativa de contractació pública que permeten la utilització d’aquest procediment.

2.4.2. Contractes derivats d’un acord marc o sistema dinàmic d’adquisició (contracte derivat)

L’òrgan responsable de l’enviament de l’expedient que s’ha de fiscalitzar és l’òrgan competent per autoritzar la despesa, el qual l’ha de trametre abans d’iniciar les consultes i d’aprovar el document de licitació del contracte derivat, que serà necessari en els casos en què els plecs de l’acord marc o sistema dinàmic no recullin de manera precisa la regulació aplicable als contractes derivats. En el cas que no siguin necessàries les consultes, l’ha de trametre a fiscalitzar abans de l’autorització de la despesa.

En la fiscalització d’aquests expedients s’han de comprovar els punts de l’apartat 1, aspectes generals de l’annex d’aquest Acord, i, a més, com a aspectes addicionals, els següents:

a) Una memòria justificativa emesa per la unitat responsable de la tramitació del contracte derivat, comprensiva dels antecedents de l’acord marc o sistema dinàmic del qual deriva, en què es reflecteixi com a mínim la vigència, les empreses que en formen part i, en el supòsit d’acord marc, que s’ha complert amb els requisits dels anuncis de la seva formalització. Si són diverses empreses, s’han d’indicar les condicions de selecció per adjudicar els contractes derivats i, en el cas que s’hagin de fer consultes, les empreses que es convidaran.

b) Document de licitació per a l’adjudicació i execució del contracte derivat, en els casos en què la consulta requereixi introduir nous termes no establerts en l’acord marc o sistema dinàmic. Si l’acord marc o sistema dinàmic, l’ha fet la Central de Contractació de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, s’ha de comprovar que ha revisat el document de licitació, cosa que s’ha d’acreditar mitjançant un informe o una diligència.

c) Informe motivat del càlcul del pressupost base de licitació del contracte derivat elaborat per l’òrgan responsable de l’autorització de la despesa.

2.5. Encàrrecs de gestió a mitjans propis

2.5.1. Encàrrecs de gestió

S’afegeix una nova lletra, la lletra c, a l’apartat 2.5.1, amb el contingut següent:

c) Una declaració responsable signada pel representant del mitjà propi en què s’afirmi que disposa de mitjans humans i tècnics suficients per dur a terme l’encàrrec.

2.9. Subvencions

2.9.1. Convocatòries

Es fa una redacció nova de la lletra d de l’apartat 2.9.1, que queda modificada de la manera següent:

d) Quan la proposta de resolució de convocatòria tramesa a fiscalitzar prevegi pagaments sense justificació prèvia, aquesta ha de fer menció expressa al supòsit legal a què s’acull, entre els que preveu l’article 37 del TRLLSCAIB. En el supòsit que preveu l’últim paràgraf de l’apartat 2 de l’article 37, la proposta ha de fer menció expressa a l’acord de Consell de Govern adoptat per atorgar l’autorització de pagament anticipat.

2.9.3. Concessió de subvenció sense convocatòria prèvia

Es fa una redacció nova de la lletra b de l’apartat 2.9.3, que queda modificada de la manera següent:

b) Quan la proposta de resolució de concessió tramesa a fiscalitzar prevegi pagaments sense justificació prèvia, aquesta ha de fer menció expressa al supòsit legal a què s’acull, entre els que preveu l’article 37 del TRLLSCAIB. En el supòsit que preveu l’últim paràgraf de l’apartat 2 de l’article 37, la proposta d’acord del Consell de Govern que es preveu en el segon paràgraf de l’apartat 1.4 dels aspectes generals d’aquest annex, ha d’incloure l’autorització de pagament anticipat.

 

2.11.1. Convenis de col·laboració

Es fa una redacció nova de la lletra a de l’apartat 2.11.1, que queda modificada de la manera següent:

a) Memòria justificativa en què s’analitzi la necessitat i l’oportunitat, l’impacte econòmic i el caràcter no contractual de l’activitat en qüestió, com també el compliment del que preveu la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, amb expressió de les raons que exclouen la formalització d’un contracte o la concessió d’una subvenció (article 21.3 de la Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears).

II. FISCALITZACIÓ DE DOCUMENTS COMPTABLES

Es fa una redacció nova de la lletra b de l’apartat 1.2.2, que queda modificada de la manera següent:

b) En les subvencions, la certificació a què es refereix l’article 88.3 del Reglament de la Llei general de subvencions, expedida per l’òrgan encarregat del seguiment de la subvenció.

En les subvencions en què es prevegi que la persona beneficiària ha d’aportar garanties, que se n’acrediti l’existència.

Igualment, s’ha de comprovar que la persona beneficiària està al corrent de les obligacions tributàries amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.