Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 9607
Decret 43/2017, d’1 de setembre, pel qual es regula el funcionament de la Mesa de Diàleg Permanent amb les famílies de l’alumnat de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l’educació, en el títol preliminar (article 5) garanteix la llibertat d’associació de pares i mares de l’alumnat i atribueix a les administracions educatives la missió d’afavorir l’exercici d’aquest dret així com la formació de federacions i confederacions.

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, en el títol V, referent a la participació, l’autonomia i el govern dels centres (article 119.5), recull el dret dels pares i les mares de l’alumnat a participar en el funcionament dels centres docents per mitjà de les seves associacions, per la qual cosa les administracions educatives han d’afavorir la informació i la formació que se’ls adreça.

La Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, en l’apartat II del preàmbul considera que són necessaris canals i hàbits que permetin restaurar l’equilibri i la fortalesa de les relacions entre l’alumnat, les famílies i les escoles. Les famílies són les primeres responsables de l’educació dels fills i de les filles, i, per això, el sistema educatiu ha de comptar amb la família i confiar en les seves decisions.

El Reial decret 1533/1986, d’11 de juliol, regulador de les associacions de mares i pares de l’alumnat en els consells escolars dels centres públics i concertats, en l’article 5 assigna a aquestes entitats la funció, entre d’altres, de facilitar la representació i la participació de pares i mares en els consells escolars de centres públics i concertats i en altres òrgans col·legiats.

La Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en l’article 17 defineix i regula els òrgans col·legiats de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

El Decret 188/2003, de 28 de novembre, pel qual es regulen les associacions de pares i mares de l’alumnat i les federacions i confederacions d’aquestes, en l’article 5 reconeix la finalitat de promoure la representació i participació dels pares i les mares de l’alumnat en els consells escolars dels centres públics i concertats i altres òrgans col·legiats.

El Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atorga a la persona titular de la Conselleria d’Educació i Universitat, per mitjà de la Direcció General d’Innovació i Comunitat Educativa, la competència en matèria d’impuls i foment de la innovació educativa, família i participació, moviment associatiu (de l’alumnat i de pares i mares), consells escolars (autonòmic, insulars, municipals i de centre), activitats i serveis complementaris, gestió de les beques i ajuts en l’àmbit educatiu no universitari, noves tecnologies aplicades a l’educació, materials didàctics i llibres de text, atenció a la diversitat, primera infància, convivència i èxit escolar.

El Decret 36/2015, de 15 de maig, constitueix la Mesa de Diàleg Permanent entre l’Administració educativa i les federacions i confederacions d’associacions de pares i mares de l’alumnat matriculats en centres sostinguts amb fons públics de les Illes Balears, i en regula el funcionament com un òrgan col·legiat d’informació, estudi, discussió i seguiment dels assumptes que afecten qüestions pròpies del sistema educatiu de les Illes Balears, a fi de facilitar un apropament més gran entre l’Administració i els pares i mares o tutors legals de l’alumnat sens perjudici de la funció assessora que ja desenvolupen el Consell Escolar de les Illes Balears i els consells escolars municipals i insulars.

No obstant això, es fa necessari equilibrar la representació dels membres d’aquesta Mesa de Diàleg per assegurar que l’intercanvi d’informació, el debat i la col·laboració entre representants de diferents àmbits es duen a terme de manera equitativa. D’altra banda, atès el fet insular d’aquesta comunitat autònoma, s’han d’articular mecanismes que facilitin l’assistència de tots els membres a les reunions, els quals consisteixen a concedir una indemnització econòmica per desplaçament i manutenció als membres residents en una illa diferent d’aquella on es convoqui la reunió. Amb aquests objectius es redacta un nou decret que substitueix el Decret 36/2015, de 15 de maig.

Tot i que les modificacions proposades afecten articles molt concrets del Decret 36/2015, es considera convenient aprovar una norma nova, en lloc de modificar l’anterior, per garantir el principi de seguretat jurídica, d’acord amb la doctrina del Consell Consultiu.

Amb aquesta finalitat, fent ús de les facultats atribuïdes en l’article 39 de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears i havent consultat el Consell Escolar de les Illes Balears, a proposta del conseller d’Educació i Universitat i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió del dia 1 de setembre de 2017,

 

DECRET

Article 1

Àmbit d’actuació

1. Aquest Decret regula el funcionament de la Mesa de Diàleg Permanent amb les famílies de l’alumnat de les Illes Balears com a òrgan col·legiat de participació de les associacions de pares i mares de l’alumnat per mitjà de les federacions en les quals es trobin agrupades, i també de les confederacions que integren les federacions.

2. La Mesa de Diàleg Permanent amb les famílies de l’alumnat de les Illes Balears ha de desenvolupar les seves funcions en relació amb l’alumnat d’educació infantil, ensenyaments obligatoris, inclosa la formació professional bàsica (FPB), i batxillerat dels centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics.

Article 2

Adscripció

a Mesa de Diàleg Permanent amb les famílies de l’alumnat de les Illes Balears no s’integra en l’estructura orgànica de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i s’adscriu a la Conselleria d’Educació i Universitat.

Article 3

Finalitat

La Mesa de Diàleg Permanent amb les famílies de l’alumnat de les Illes Balears té com a finalitat facilitar la informació, la col·laboració, la representació i la participació de les associacions de pares i mares en les qüestions que afectin el sistema educatiu de les Illes Balears.

Article 4

Objecte i natura

1. La Mesa de Diàleg Permanent amb les famílies de l’alumnat de les Illes Balears té com a objecte l’estudi, el debat, el seguiment i, si escau, la proposta sobre els assumptes que afectin l’àmbit educatiu de les Illes Balears, en especial sobre els avantprojectes i projectes de disposicions normatives rellevants que elabori la Conselleria d’Educació i Universitat en matèria educativa, amb el compromís de consulta sobre les qüestions que afectin els drets de les famílies, els drets de l’alumnat i la participació de la comunitat educativa.

2. Així mateix, pot proposar l’adopció de mesures sobre la millora de la qualitat de l’ensenyament i el seguiment d’aquestes mesures.

3. La Mesa es constitueix com un organisme de consulta i debat en el qual les persones elegides en representació de les famílies de l’alumnat es consideren membres de ple dret. Tant els acords que s’hi adoptin com els informes que en puguin emanar no són preceptius ni vinculants per a la Conselleria d’Educació i Universitat, ni tenen caràcter executiu.

Article 5

Funcions

Les funcions de la Mesa de Diàleg Permanent amb les famílies de l’alumnat de les Illes Balears són les següents:

  1. Emetre informes, facultatius i no vinculants, en relació amb els projectes de disposicions normatives amb caràcter general que elabori la Conselleria d’Educació i Universitat en matèria educativa, a petició de la direcció general encarregada de la tramitació de l’expedient.
  2. Fer un seguiment dels assumptes que afecten l’àmbit educatiu de les Illes Balears i fer-ne la proposta corresponent a la Conselleria d’Educació i Universitat.
  3. Proposar l’adopció de mesures sobre la millora de la qualitat de l’ensenyament i fer-ne el seguiment.

Article 6

Composició

1. La Mesa de Diàleg Permanent amb les famílies de l’alumnat de les Illes Balears, la constitueixen:

  1. El conseller d’Educació i Universitat, o la persona en qui delegui, que actua com a president.
  2. Totes les persones titulars de les direccions generals de la Conselleria d’Educació i Universitat, o les persones en qui deleguin.
  3. Un membre de cadascuna de les federacions de pares i mares de l’alumnat i de les confederacions existents a les Illes Balears incloses en el cens de la Conselleria d’Educació i Universitat.
  4. Un membre de la Direcció General d’Innovació i Comunitat Educativa, designat pel director general d’Innovació i Comunitat Educativa, que actua com a secretari o secretària, amb veu i sense vot.
  5. Tres membres de prestigi reconegut en el món educatiu, designats per la presidència de la Mesa a proposta de consens dels membres, amb veu i sense vot.

2. En el cas que el nombre de direccions generals de la Conselleria d’Educació i Universitat sigui superior al de federacions i confederacions de pares i mares de l’alumnat, s’ha d’incrementar el nombre de representants de les federacions i confederacions de pares i mares, d’acord amb la representativitat de cada federació, fins a superar en un membre com a mínim el nombre de direccions generals de la Conselleria d’Educació i Universitat.

3. Cada un dels sectors que forma part d’aquesta Mesa de Diàleg Permanent té l’obligació de fomentar la presència equilibrada d’homes i dones entre les persones que els representen.

Article 7

Nomenaments i cessaments

1. Les persones que representin les federacions i les confederacions de pares i mares de l’alumnat han de proposar a la presidència de la Mesa el nomenament dels membres titulars i suplents, perquè aquesta els nomeni per un període de quatre anys.

2. Els membres de prestigi reconegut en el món educatiu han de ser designats per un període de quatre anys.

3. El cessament en les funcions s’ha de fer pel mateix procediment.

Article 8

Convocatòria i sessions

1. Correspon a la presidència determinar la convocatòria de les sessions ordinàries i extraordinàries i fixar-ne l’ordre del dia, tenint en compte, si escau, les peticions de la resta de membres, formulades amb cinc dies hàbils d’antelació. D’acord amb l’article 17.4 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, es pot declarar la urgència d’un afer amb el vot favorable de la majoria si hi assisteixen tots els membres de l’òrgan col·legiat.

2. La convocatòria de les sessions en casos d’urgència apreciada per la presidència s’ha de fer, com a mínim, amb quaranta-vuit hores d’antelació i el primer punt de l’ordre del dia ha de ser la justificació i votació prèvia de la urgència.

3. La Mesa queda constituïda vàlidament sempre que hi assisteixin les persones que n’ocupin la presidència i la secretaria i la majoria dels vocals designats, o les persones que els substitueixin. Els acords s’han de prendre per la majoria de membres que siguin presents en el moment de la votació. En cas d’empat, la presidència té vot de qualitat.

4. La Mesa de Diàleg Permanent amb les famílies de l’alumnat de les Illes Balears s’ha de reunir en sessió ordinària una vegada per trimestre durant el curs escolar, i en sessió extraordinària quan així ho estimin la presidència o un terç dels membres de la Mesa. Les reunions s’han de convocar en horaris pactats prèviament entre els pares i mares designats com a membres de la Mesa i l’Administració, amb la finalitat de garantir la conciliació de les reunions d’aquest òrgan amb els horaris laborals dels seus membres.

5. En cas de no poder assistir-hi, els membres d’aquesta Mesa poden delegar el vot en un altre membre assistent. Amb aquesta finalitat, abans de l’inici de la sessió s’ha de lliurar a la presidència de la Mesa un document d’autorització en què figurin l’acte que ha de tenir lloc i la data; el nom, els llinatges i el DNI de la persona que delega i de la persona en qui delega; la signatura d’ambdós membres, i el lloc i la data de l’atorgament de la representació.

Article 9

Funcionament

1. El funcionament de la Mesa de Diàleg Permanent amb les famílies de l’alumnat de les Illes Balears és el que estableixen per als òrgans col·legiats els articles 15, 16, 17 i 18 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.

2. Els membres de la Mesa de Diàleg Permanent amb les famílies de l’alumnat de les Illes Balears no perceben cap quantitat econòmica per desenvolupar la seva tasca.

Article 10

Indemnitzacions per desplaçament i manutenció

1. Els membres de la Mesa de Diàleg residents en una illa diferent d’aquella en què es convoqui la reunió tenen dret a una indemnització per desplaçament per assistir a les reunions que s’hagin convocat reglamentàriament. Aquesta indemnització s’ha de satisfer als membres de la Mesa de Diàleg Permanent que ho sol·licitin de manera justificada en els termes següents:

  1. El desplaçament s’ha d’haver fet en una línia regular i en classe turista o anàloga.
  2. S’inclou el desplaçament entre illes, des del domicili fins al punt on s’hagi convocat la reunió.
  3. La quantitat de la indemnització ha de coincidir amb l’import dels bitllets, tiquets o passatges corresponents.
  4. Per percebre la indemnització per les despeses a què es refereix aquest article cal lliurar la factura, el tiquet o el bitllet corresponents i les targetes d’embarcament.

2. Per a les reunions que impliquin desplaçar-se fora de l’illa de residència, els membres de la Mesa de Diàleg Permanent poden percebre, en concepte de dieta, la quantitat màxima de 20 €, IVA inclòs, pel dia sencer, prèvia justificació de les despeses del dinar i/o del sopar mitjançant tiquet o factura.

Disposició addicional primera

Gènere

Les formes masculines usades com a genèric que apareixen en la norma s’han d’entendre referides també al femení corresponent.

Disposició addicional segona

Constitució de la Mesa de Diàleg Permanent amb les famílies de l’alumnat de les Illes Balears

1. La Mesa de Diàleg Permanent de les famílies de l’alumnat de les Illes Balears s’ha de constituir en el termini d’un mes, comptador a partir de l’entrada en vigor d’aquest Decret, amb l’estructura que estableix l’article 6. Queda vàlidament constituïda quan s’hi hagin incorporat, almenys, dos terços dels components.

2. Les entitats, els organismes i les institucions representats a la Mesa de Diàleg Permanent amb les famílies de l’alumnat de les Illes Balears han de comunicar els noms dels seus representants en un termini de quinze dies, comptadors a partir de la notificació de l’Administració de la Comunitat Autònoma mitjançant la qual se’ls requereix que els designin.

3. Correspon al conseller d’Educació i Universitat convocar la nova sessió de constitució de la Mesa de Diàleg Permanent amb les famílies de l’alumnat de les Illes Balears.

Disposició derogatòria única

Queda derogat el Decret 36/2015, de 15 de maig, pel qual es constitueix la Mesa de Diàleg Permanent amb pares i mares de l’alumnat de les Illes Balears.

Disposició final

Entrada en vigor

Aquest Decret entra en vigor l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

   

Palma, 1 de setembre de 2017

La presidenta

El conseller d’Educació i Universitat

Francesca Lluch Armengol i Socias

Martí X. March i Cerdà