Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 9479
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, per la que es formula l’informe d’impacte ambiental del projecte de reordenació i millora de l’accessibilitat a Cala Deià, terme municipal de Deià, promogut per l’Ajuntament (163a/16)
Versió PDF
Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 18 de juliol de 2017, i d’acord amb l’article 6 del Decret 29/2009, de 8 de maig d’organització, funcions i règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (endavant CMAIB) i l’Acord del Ple de la CMAIB sobre la delegació de competències del Ple en el seu President (BOIB núm. 168 de 14/11/2015),
RESOLC FORMULAR:
L’informe d’impacte ambiental, del projecte de reordenació i millora de l’accessibilitat a Cala Deià, terme municipal de Deià, promogut per l’Ajuntament, amb els termes següents:
1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
El projecte es tramita sobre la base del PORN del Paratge Natural de la Serra de Tramuntana article 101.2 (Decret 19/2007, de 16 de març) estableix que:
“[...] s’han de sotmetre obligatòriament als procediments d’avaluació d’impacte ambiental i/o avaluació ambiental estratègica, les actuacions següents:
-Reforma o condicionament de carreteres, rondes, vials i camins existents, habilitació de nous senders i pistes forestals.”
Atès que l'òrgan ambiental ha rebut l'expedient complet el 19 de setembre de 2016, i d'acord amb l'apartat segon, punt 3 de la Circular del Conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca (BOIB núm. 131 de 15/10/2016) es considera iniciada l'AIA desprès de l'entrada en vigor de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears, per la qual cosa es tramitarà d'acord amb aquesta llei autonòmica i d’acord amb la Llei estatal 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
El projecte objecte del present informe es troba inclòs a l’annex 2. “Projectes sotmesos a l’avaluació d’impacte ambiental simplificada”, Grup 7. Altres projectes, punt 14. “Totes les actuacions que, d’acord amb el pla d’ordenació dels recursos naturals, el pla rector d’ús i gestió o el pla de gestió de la zona on s’ubiquin, han de ser objecte d’un estudi d’impacte ambiental” de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears.
2. Descripció i ubicació del projecte
El projecte es desenvolupa dins Zona d’Ús General i Zona d’Ús Compatible d’acord amb el PORN del Paratge Natural de la Serra de Tramuntana, en Àrea Rural d’Interès Paisatgístic (ARIP) i Àrea Natural d’Especial Interès d’alt Nivell de Protecció (AANP) segons la llei 1/1991 i el PTI de Mallorca, en Àrea de Prevenció de Riscs (APR) d’esllavissaments, d’erosió i d’incendis, segons PTI de Mallorca i qualificada com a Zona de Prevenció de Riscos amb vulnerabilitat d’aqüífers moderada.
Inicialment l’Avantprojecte de Reordenació i millora de l’accessibilitat de Cala Deià (juliol de 2016) plantejava, entre altres, la construcció d’una obra de pas (uns 200 m²) per damunt del curs del torrent Major a l’altura del nucli urbà de Sa Cala (zona residencial) per facilitar el gir i la sortida de vehicles a aquest punt. L’avantprojecte anava acompanyat de l’EsIA Simplificat corresponent (agost de 2016).
Posteriorment es redacta Projecte Constructiu de reordenació i millora de l’accessibilitat de Cala Deià (octubre de 2016). Aquest projecte conté tot un seguit de modificacions respecte de l’avantprojecte inicial i suposa un canvi. Aquest canvi preveu la construcció d’un mur de formigó armat de 85 metres de longitud assentat en la zona del torrent a mig talús del seu marge dret, de tal manera que l’eixamplament del vial possibiliti la construcció d’una rotonda pel gir i sortida de vehicles a la zona on finalitza el pàrquing blau tarifat i comença el pàrquing verd de residents. El projecte s’acompanya d’un document ambiental complementari (abril de 2017).
Les actuacions contingudes al projecte ara presentat, són les següents:
1.Treballs previs i demolicions: es preveu un desbrossament i poda en el marge dreta del torrent ja que el nou passeig per a vianants discorrerà enganxat a aquest marge. Es realitzarà un fresat del paviment per poder estendre posteriorment la nova capa de rodadura i també la substitució d'alguns tancaments de malla per tanca de fusta que delimiti el passeig.
2.Excavacions i rebliments: en els trams de baixada a la platja que es troben sense paviment, es realitzarà un rebliment i anivellament amb tot-u pel nou paviment amb polímers afegits a material de la zona. Es rectificaran els talussos de la marge dreta del torrent on s’hagin de construir els murs nous i es repassaran les zones que presenten cert enfonsament i les que resultin inestables. També es preveu l’obertura d'una rasa per a la conducció de l'enllumenat públic de 340 metres lineals, que van des de la zona blava de l'aparcament fins a la cruïlla amb l'accés a la zona residencial, pel costat esquerre de la calçada.
3.Ferms i paviments: en el tram final de la platja es realitzarà un paviment continu format per terres barrejades amb polímers. L’asfaltat existent entre l’aparcament i la zona urbana, serà fresat i renovat amb capa de 4 cm de paviment asfàltic procurant-li un acabat terrós.
4.Estructures: es preveuen 85 metres lineals de murs en mènsula de formigó armat que s’hauran de construir a la zona del torrent, a mig talús del marge dret. Els murs tindran alçades compreses entre 1,50 i 4,00 metres, els seus alçats vistos aniran coberts de pedra en sec i l’extradós s’omplirà de material filtrant, també es realitzaran drens longitudinals i forats de la bastida que abocaran l’aigua directament a la llera.
5.Enllumenat públic: es disposaran balises d'il•luminació horitzontal similars a les existents en la baixada a la platja, de tipus LED amb IP 56 o superior i projecció de llum de tipus rasant.
6.Tanca: mitjançant tanca de fusta tractada simple en les zones en què no hi ha muret de pedra ja construït, per tot el lateral esquerre del passeig.
7.Senyalització: el passeig se senyalitzarà mitjançant vermell perimetral, es procedirà al repintat de l’aparcament un cop finalitzada la renovació del ferm. Les places per residents s’ampliaran a 20 i es traslladaran al costat dret de la carretera, disposant també d’una zona per a motos i de 2 noves places per a persones amb mobilitat reduïda a la zona més pròxima a la cala. Es renovarà la senyalització vertical i s’indicarà el nou punt de gir, també hi haurà un panell informatiu.
Tot i que hi ha una línia aèria de baixa tensió en paral•lel a la carretera, no es preveu interferència de l'obres amb aquesta infraestructura, ni amb altres xarxes de serveis públics.
Igualment, no es preveuen ocupacions temporals de terrenys privats.
Inicialment el termini d’execució de les obres contemplades a l’avantprojecte de reordenació i millora (juliol de 2016) era de sis mesos, per contra, al projecte ara presentat (abril de 2017) el termini d’execució és de quatre mesos.
Al document ambiental (agost de 2016) i document ambiental complementari (abril de 2017) s’han tingut en compte les següents alternatives:
Alternativa 0: es refereix a la No realització de l’actuació de reordenació i millora d’accés a la cala.
Alternativa d’obra de pas elevat per damunt del torrent Major: consistent en realitzar un pas per damunt del torrent a l’altura de la zona de residents amb una amplada d’un cinc metres i una llum de deu.
Alternativa de rotonda a l’extrem final del vial d’accés a la cala: consistent en la creació d'una rotonda que donés accés als residents del nucli de Sa Cala i també facilités la sortida dels vehicles cap a Deià.
Alternativa de rotonda de gir a la part final de l’aparcament tarifat: consistent en la creació d’una rotonda pel gir i sortida de vehicles a la zona on finalitza el pàrquing blau tarifat i comença el pàrquing verd de residents del nucli de Sa Cala, implicaria l'establiment d'un mur en mènsula de formigó armat de 85 metres lineals al llarg de mig talús del marge dret del torrent Major.
De totes les alternatives abans exposades s’opta per l’execució d’una rotonda de gir a la part final de l’aparcament tarifat per les següents consideracions:
-Ser la més senzilla.
-Permetre una major fluïdesa del trànsit allà on s'origina en major mesura, que és la zona de l’aparcament principal tarifat.
-Suposar una millora de la capacitat hidràulica del torrent.
-Pel que fa als elements estructurals, és la més convenient des del punt de vista estètic, hidràulic, usos del sòl, seguretat rodada i de vianants.
3. Consultes a les administracions publiques afectades i persones interessades
D’acord amb l’article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, s’han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la realització del projecte.
a)Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl. Departament de Medi Natural, en data 17 d’octubre de 2016 (RS núm. 365/16).
b)Paratge Natural de la Serra de Tramuntana. Servei de Planificació al Medi Natural. Departament de Medi Natural, en data 17 d‘octubre de 2016 (RS núm. 367/16)
c)Servei d’Aigües Superficials. Departament Tècnic de Coordinació i Gestió de l’Aigua. DG de Recursos Hídrics, en data 17 d’octubre de 2016 (RS núm. 366/16).
d)Departament de Territori i Infraestructures. Consell de Mallorca, en data 17 d’octubre de 2016 (RS núm. 16934/16).
El Servei d’Aigües Superficials en data 27/02/2017, en relació a l’Avantprojecte presentat, va informar el següent:
1.“[...] tal i com recull l’informe de la Direcció General de Recursos Hídrics de dia 3 de novembre, per tal d’informar favorablement a les actuacions que pretén realitzar l’Ajuntament de Deià s’haurà d’entregar projecte constructiu signat per tècnic competent.
2.També s’informa que el projecte a desenvolupar haurà d’incloure els càlculs justificatius de la capacitat hidràulica de la llera una vegada s’hagin realitzat les actuacions previstes, En aquest sentit, la nova secció de l’obra de pas haurà d’estar dimensionada per poder desaiguar una avinguda de període de retorn de 500 anys, tal com regula l’article 109 del Pla Hidrològic de la Demarcació Hidrogràfica de les Illes Balears (Direcció General d’Espais Naturals i Biodiversitat).”
A més, consta en el citat informe de data 3 de novembre de 2016 la conclusió següent:
3.“Les obres en Domini Públic Hidràulic, zones de servitud, zones de policia i zones d’inundació necessitaran autorització administrativa prèvia de la Direcció General de Recursos Hídrics. Aquesta autorització serà independent de qualsevol que hagi de ser atorgada pels diferents òrgans de les administracions públiques i/o dels propietaris de terrenys particulars.”
La Direcció General d’Espais Naturals i Biodiversitat en data 02/05/2017, va informar el següent:
1. “[...] en relació al PORN del Paratge Natural de la Serra de Tramuntana, inform favorablement sobre el projecte de reordenació i millora de l’accessibilitat a Cala Deià, al municipi de Deià, promogut per l’Ajuntament de Deià, en l’àmbit del Paratge Natural de la Serra de Tramuntana, am les següents condicions:
a.L’actuació projectada al torrent haurà de ser respectuosa amb la conservació de les estructures de pedra en sec tradicionals, d’acord amb l’article 26.4 del Decret 19/2007.
b.Els residus i enderrocs produïts hauran de ser gestionats adequadament, d’acord amb l’article 97.1 del Decret 19/2007.
c.Els tancaments previstos hauran de complir el que estableix l’art. 91 del Decret 19/2007.
d.El Flux Hemisfèric Superior (FHS) de la lluminària haurà de ser del 0% (norma 44 del PTI de Mallorca).”
El Servei d’Assessorament ambiental en el seu informe de data 16 de maig de 2017 en relació al Decret Llei 2/2016, conclou que:
Pel que fa a la prevenció del risc d’esllavissaments (i al risc geològic en general):
1.“S’haurà de realitzar un estudi d’estabilitat dels talussos (en sòl i en roca) existents en tot el marge dret (sentit baixada) del tram de carretera que es troba afectat pel projecte.
2.La desforestació serà l’estrictament necessària per a l’execució de l’obra.
3.S’haurà de respectar i mantenir el curs natural del torrent Major així com dels seus possibles drenatges.
4.S’hauran de conservar i mantenir en bon estat les marges i parets seques existents.
5.S’haurà d’indicar mitjançant senyals el risc de despreniments existent a la zona així com informar de l’increment del mateix durant episodis de fort temporal (possibles caigudes de blocs de roca de les àrees de majorpendent)”.
4. Anàlisi dels criteris de l’annex III de la Llei 21/2013
S’han analitzat el criteris de l’annex III de la Llei 21/2013 d'AA i es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:
1.Característiques del projecte: Es tracta d’un projecte que no es pot considerar de gran magnitud, no obstant es vol executar a una zona que es pot considerar sensible amb valors ambientals importants i afectada per diverses figures de protecció territorial i ambiental tal i com s’especifica al següent apartat.
2.Ubicació del projecte: Aquest projecte s’ubica dins l’àmbit territorial del paratge natural de la Serra de Tramuntana (a zones d’ús general i compatible), d’acord amb el PORN (Decret 19/2007). A més, en Àrea Rural d’Interès Paisatgístic (ARIP) i Àrea Natural d’Especial Interès d’alt Nivell de Protecció (AANP) segons la llei 1/1991, d’espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d’especial protecció de les Illes Balears i el PTI de Mallorca. També segons el Pla Territorial de Mallorca en Àrea de Prevenció de Riscs (APR) d’esllavissaments, d’erosió i d’incendis i qualificada com a Zona de Prevenció de Riscos amb vulnerabilitat d’aqüífers moderada.
Com a valors ambientals hi trobam una comunitat de Murtera (Clematido balearicae- Myrtetum communis) grafiada als plànols d’hàbitats 2005 de Ministeri de Medi Ambient, que es desenvolupa als voltants del torrent Major al tram que serà afectat per l’execució d’aquest projecte. Dita comunitat s’inclou com a Hàbitat d’Interès Comunitari (HIC) amb l’epígraf 5330 Matollars termomediterranis i pre-estèpica l’Annex I de la Directiva 92/43/CEE Hàbitats.
A més indirectament les obres generaran moviment de terres, llots i argiles les quals amb les primeres torrentades, fluiran cap a la mar produït situacions de terbolesa a les aigües costaneres de cala Deià, on a més profunditat vora la cala hi trobam praderies de Posidonia oceanica (Hàbitat prioritari 1120) i comunitats d’algues fotòfiles i esciòfiles (hàbitats 1160 Cales grans i Badies poc profundes i 1170 Esculls), tots inclosos, també, dins l’Annex I de l’esmentada Directiva. Cal a dir que les aigües de cala Deia, recentment s’han inclòs dins una Zona de Protecció d’Aus (ZEPA) estatal ES 0000520- Espai marí del nord de Mallorca.
3. Característiques del potencial impacte: Aquest projecte no generarà impactes de gran magnitud ja que abraça un àmbit territorial reduït, no obstant els impactes que produirà es poden considerar d’intensitat significativa. Aquests són:
- L’enclavament on es realitzarà (dins uns espai de rellevància ambiental on hi trobam valors naturals d’interès).
- Les afeccions que realitzaran les obres tant sobre les lleres i llit del torrent Major com a la vegetació ripària confinant (murteres).
-Els impactes indirectes sobre cala Deia i les comunitats marines que hi habiten.
-Les afeccions a figures de protecció territorial APRs d’incendis, erosió i esllavissament dins un ANEI d’Alt Nivell de Protecció (AANP).
Tots aquests factors fan que aquest projecte no es pugi exonerar de realitzar una avaluació d’impacte ambiental ordinària.
A més, ni l’avaluació d’impacte ambiental ni el document ambiental complementari dins la fase d’AIA simplificada, han valorat els impactes associats a possibles despreniments de roques i/o esllavissaments a la zona objecte del projecte que està grafiada al PTI de Mallorca com a APR d’esllavissaments. Aquest impactes no s’han identificat ni valorat ni per a la fase de construcció ni per a la fase de funcionament d’aquest projecte, i, menys encara, s’ha tingut en compte la seva magnitud, complexitat o probabilitat ni tampoc, s’han proposat mesures protectores o correctores al respecte amb la fi de minimitzar-los.
També dir que la documentació ambiental presentada no ha tengut en compte la capacitat de càrrega del medi natural (increment de freqüentació a la zona d'estacionament i al camí a la platja).
Per acabar cal esmentar que segons informes i actes de denúncia que consten a l’expedient realitzades pels Agents de Medi Ambient (AMAs) del Govern de les Illes Balears de 30/03/2017, 1/06/2017 i 2/06/2017, es veu que les obres d’aquest projecte ja s’estan executant, i a dia d’avui encara no tenen el dictamen preceptiu favorable de la Comissió Balear de Medi Ambient, autorització de la DG de Recursos Hídrics quant ocupació del domini públic hidràulic, ni tampoc, un informe favorable pel que fa a APR d’esllavissaments tal com preveu l’article 2.2 del Decret –llei 2/206, de 22 de gener, de modificació del Decret Llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística.
Per aquest motiu es recorda que sense aquests informes preceptius aquest projecte no es pot autoritzar per l’Ajuntament de Deia.
Tot això fa, que l’avaluació d’impacte ambiental ordinària estigui més justificada, ja que durant aquest procediment, es podran proposar mesures correctores i de restauració per minimitzar aquests impactes ambientals ja produïts els quals no s’han pogut ni identificar ni valorar.
Conclusions de l’Informe d’impacte ambiental
Primer. Subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària el “Projecte de reordenació i millora de l’accessibilitat a Cala Deià, terme municipal de Deià” d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013.
L’estudi d’impacte ambiental contindrà com a mínim el que estableix l’article 35 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, en els termes desenvolupats a l’annex VI i els apartats de l’article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost d’avaluació ambiental de les Illes Balears que li siguin d’aplicació, i també les consideracions següents:
1.Ha de tenir en compte la capacitat de càrrega del medi natural (increment de freqüentació a la zona d'estacionament i al camí a la platja).
2. Els condicionants que figuren a l’informe emès pel servei de Planificació de la Direcció General d’Espais Naturals i Biodiversitat en data 02/05/2017:
a. L’actuació projectada al torrent haurà de ser respectuosa amb la conservació de les estructures de pedra en sec tradicionals, d’acord amb l’article 26.4 del Decret 19/2007.
b. Els residus i enderrocs produïts hauran de ser gestionats adequadament, d’acord amb l’article 97.1 del Decret 19/2007.
c. Els tancaments previstos hauran de complir el que estableix l’art. 91 del Decret 19/2007.
d. El Flux Hemisfèric Superior (FHS) de la lluminària haurà de ser del 0% (norma 44 del PTI de Mallorca).”
3. Les que figuren a l’informe del servei d’Assessorament Ambiental de 16/05/2017 pel que fa a APR d’esllavissaments.
a. S’haurà de realitzar un estudi d’estabilitat dels talussos i vessant (posant esment als despreniments de roca) existents al marge dret (sentit baixada) del tram de carretera que es troba afectat pel projecte.
b. La desforestació serà l’estrictament necessària per a l’execució de l’obra.
c. S’haurà de respectar i mantenir el curs natural del torrent Major així com dels seus possibles drenatges.
d. S’hauran de conservar i mantenir en bon estat les marges i parets seques existents.
e. S’haurà d’indicar mitjançant senyals el risc de despreniments existent a la zona així com informar de l’increment del mateix durant episodis de fort temporal (possibles caigudes de blocs de roca de les àrees de major pendent).
A més, es recorda que tal i com consta a l’informe del servei d’Aigües Superficials de la DG de Recursos Hídrics de 13/06/2017 les obres en Domini Públic Hidràulic, zones de servitud, zones de policia i zones d’inundació necessitaran autorització administrativa prèvia de la Direcció General de Recursos Hídrics. Aquesta autorització serà independent de qualsevol que hagi de ser atorgada pels diferents òrgans de les administracions públiques i/o dels propietaris de terrenys particulars.
A més de:
a. S’han de reposar tots els elements de la llera que es vegin afectats per l’execució de les obres.
b. Durant la construcció s’han d’aplicar les mesures correctores adequades per mantenir la seguretat de persones i béns en cas d’inundació.
c. Al final de cada jornada laboral, es deixarà la llera totalment exempta de maquinària.
d. S’ha de disposar sempre a peu d¡obra d’una còpia de l’autorització emesa per aquest Direcció General.
e. Qualsevol modificació de la documentació presentada requerirà un nou informe tècnic.
f. La finalització de l’obra s’ha de comunicar per escrit a la DG de Recursos Hídrics, i s’han d’adjuntar fotografies de les actuacions realitzades, així com, un plànol de situació amb núm. de referència 3212/2016, amb la finalitat de comprovar el compliment de les condicions establertes.
Per acabar cal esmentar que segons informes i actes de denúncia que consten a l’expedient realitzades pels Agents de Medi Ambient (AMAs) del Govern de les Illes Balears de 30/03/2017, 1/06/2017 i 2/06/2017, es veu que les obres d’aquest projecte ja s’estan executant, i a dia d’avui encara no tenen el dictamen preceptiu favorable de la Comissió Balear de Medi Ambient, autorització de la DG de Recursos Hídrics quant ocupació del domini públic hidràulic, ni tampoc, un informe favorable pel que fa a APR d’esllavissaments tal com preveu l’article 2.2 del Decret –llei 2/206, de 22 de gener, de modificació del Decret Llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística.
Per aquest motiu es recorda que sense aquests informes preceptius aquest projecte no es pot autoritzar per l’Ajuntament de Deia, i, també, que tal i com estableix l’article 23 de la Llei 12/2016 de 17 d’agost, d’avaluació ambiental a les Illes Balears: “Són nuls de ple dret, i no tenen validesa, els actes d’adopció, aprovació o autorització dels plans, programes o els projectes inclosos en l’àmbit d’aplicació d’aquesta llei que no s’hagin sotmès a l’avaluació ambiental, sens perjudici de les sancions que, si escau, puguin correspondre. Respecte de les actuacions que es duguin a terme a l’empara d’aquesta Llei, s’han d’aplicar les mesures de protecció i defensa de la legalitat ambiental”.
Tot això fa, que l’avaluació d’impacte ambiental ordinària estigui més justificada, ja que durant aquest procediment, es podran proposar mesures correctores i de restauració per minimitzar aquests impactes ambientals ja produïts els quals no s’han pogut ni identificar ni valorar.
D’acord amb l’article 39 de la Llei 21/2013, dins el procediment substantiu, juntament amb la documentació exigida per la legislació sectorial, el promotor presentarà una sol•licitud d’inici de l’avaluació d’Impacte Ambiental Ordinària, juntament amb la documentació següent:
-Document tècnic del projecte
-L’estudi d’impacte ambiental
D’acord amb l’article 36 de la Llei 21/2013 l’òrgan substantiu sotmetrà el projecte i l’estudi d’impacte ambiental a informació pública durant un termini no inferior a trenta dies, mitjançant la publicació al BOIB i si escau a la seva seu electrònica.
A més, tal com es preveu a l’article 37 de la Llei 21/2013, simultàniament al tràmit d’informació pública, l’òrgan substantiu consultarà a les administracions públiques afectades i a les persones interessades. Es considera que s’han de realitzar les consultes següents:
Servei d’Aigües Superficials. Direcció General de Recursos Hídrics.
Departament de Medi Natural de la Direcció General d’Espais Naturals i Biodiversitat. Paratge natural de la Serra de Tramuntana
Departament de Territori i Infraestructures. Consell de Mallorca.
Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl. Departament de Medi Natural. DG d’Espais Naturals i Biodiversitat (APR incendis)
Servei d’Estudis i Planificació. DG de Recursos Hídrics (APR esllavissaments)
Ministeri de Agricultura, Pesca, Alimentació i Medi Ambient (ZEPA estatal)
Segon. Es publicarà el present informe d’impacte ambiental a la seu electrònica de la CMAIB i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’AA. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al Subcomtiè d’AIA.
Tercer. L’informe d’impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s’hagués procedit a l’autorització del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d’acord amb el que disposa l’article 47.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L’informe d’impacte ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l’acte, si és el cas, d’autorització de projecte, d’acord amb el que disposa l’article 47.6 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.
Palma, 20 de juliol de 2017
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias