Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 9475
Resolució del President de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de declaració de no subjecció a avaluació ambiental estratègica de la modificació puntual núm. 3 del PGOU d’Inca consistent en canvi de qualificació d’eixample a espai lliure públic de part d’una parcel·la al carrer Artà del terme municipal d’Inca (99c/2017).

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1.En data 6 d’abril de 2017  té entrada a la CMAIB sol•licitud de no subjecció a tramitació d’avaluació ambiental estratègica de la Modificació Puntual núm. 3 del PGOU d’Inca per aplicació de l’art. 9.4 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluacions ambientals de les Illes Balears. S’adjunta a la sol•licitud la documentació aprovada inicialment per acord del Ple de l’Ajuntament d’Inca en sessió de 26 de gener de 2017.

2.En data 19 de juny de 2017 té entrada a la CMAIB una nova sol•licitud respecte a l’anterior modificació puntual,  sol•licitant a la no subjecció per aplicació de l’art. 9.5 de la Llei 12/2016, amb aquesta segona sol•licitud s’adjunta nova documentació d’aprovació provisional redactada per l’arquitecte Jaume Luis Salas el mes de Juny de 2017.

3.Es objecte de la present resolució de no subjecció la modificació puntual núm. 3 del PGOU d’Inca, segons documentació redactada per l’arquitecte Jaume Luis Salas el mes de Juny de 2017, un cop realitzades les modificacions pertinents entre el document d’aprovació inicial (BOIB núm. 20 de 16 de febrer de 2017) per sotmetre a l’aprovació provisional.

4.La modificació consisteix en el canvi de qualificació 435 m2  de la parcel•la 2771625DD9927S0001WZ, actualment qualificada com a eixample,  a espai lliure públic amb l’objectiu d’establir una connexió i continuïtat entre els espais lliures públics existents següents: ELP 11 (Zona Verda interior del Carrer Artà de 4031 m2) i ELP 12 (Plaça Mallorca).

Consideracions tècniques i jurídiques

1.Es tracta d’una modificació puntual de l’adaptació del  Pla General d’ordenació Urbana d’Inca al PTM, aprovat definitivament per acord de la CIOTU en sessió de dia 26 d’octubre de 2012 (BOIB núm. 176, de 27 de novembre de 2012). La revisió per a l’adaptació al PTM del PGOU d’inca fou avaluada per la CMAIB. En aquest sentit consta la conformitat amb la memòria ambiental segons acord de la Comissió Permanent de data 12 de desembre de 2008, dit acord fou modificat posteriorment per acord del Ple de la CMAIB de 27 de juliol de 2013.

2.Respecte a la documentació aprovada inicialment  s’ha eliminat la proposta de construir un equipament a la zona verda, així com totes les referències a dit equipament. De fet ja es va indicar verbalment al l’Ajuntament (tal i com consta a la sol•licitud) que aquesta previsió d’equipament implicava la subjecció a avaluació estratègica simplificada i la impossibilitat d’acollir-se a l’excepció prevista a l’art. 9.4 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost d’avaluació ambiental de les Illes Balears.

3.Entrant en el contingut de la modificació puntual resulta clar que el canvi de qualificació de 435 m2 d’Eixample a ELP permetrà la connexió visual i física de dos espais lliures públics al centre d’Inca. Tot això atès que la parcel•la que es qualifica com a ELP està situada entre l’ELP 11 i el carrer Artà possibilitant la connexió d’aquests dos espais públics a través de la parcel•la re qualificada.

4.El canvi de qualificació elimina la possibilitat d’edificar un edifici residencial confrontant al carrer Artà permès pel PGOU vigent.  L’ordenació actual possibilita una construcció de PB + 3 amb una profunditat edificable de 16 m2.  La conseqüència de la modificació puntual es també l’eliminació d’aquesta edificabilitat prevista de 1.485 m2 segons consta a la documentació tramesa.

5.L’art. 9.4  de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació  ambiental de les Illes Balears disposa textualment que: “Es considera que no tenen efectes significatius en el medi ambient, i per tant no se subjecten als procediments d’avaluació ambiental estratègica, d’acord amb l’article 3.5 de la Directiva 2001/42/CE:  a) Les modificacions de plans territorials o urbanístics que tenguin com a objecte exclusiu alguna o algunes de les finalitats expressades a continuació:.....iv. Augment de la superfície, o reajustament per raons funcionals, de zones d’equipaments, espais lliures públics o infraestructures, sempre que aquest canvi de qualificació o classificació no afecti terrenys classificats com a sòl rústic” . La modificació proposada podria tenir encaix en el supòsit de fet de dit article, no obstant, la interposició del recurs d’inconstitucionalitat  núm. 2540/2017 en relació als articles 9.4, 26.2 i 33.1 de la Llei 12/2016 ha implicat la suspensió de la vigència de dites normes davant tercers des de la publicació al BOE núm. 141, de 14 de juny de 2017, de l’admissió de dit recurs per part del Tribunal Constitucional

6.Al present supòsit de fet és aplicable l’art. 9.5 de la Llei 12/2016 d’avaluació ambiental que disposa textualment que: “tampoc es subjecten als procediments d’avaluació ambiental estratègica, d’acord amb l’article 3.5 de la Directiva 2001/42/CE, les modificacions d’escassa entitat que l’òrgan ambiental, declari, previ informe tècnic, que no tenen efectes significatius en el medi ambient”. Aquest article no ha estat objecte de recurs de inconstitucionalitat per la qual cosa és plenament vigent. En aquest sentit pareix clar que estem davant una modificació d’escassa entitat del pla general, atès que es tracta de qualificar com a espai lliure públic  432 m2 en una zona urbana consolidada. Aquesta modificació no té efectes significatius sobre el medi ambient atès que no només s’augmenta la connectivitat entre els espais lliures públics,  sinó que el canvi de qualificació elimina edificabilitat prevista al planejament vigent, en concret, s’elimina la possibilitat d’execució d’una construcció de PB + 3 amb una profunditat edificable de 16 m2 que implicaria una edificabilitat de 1.485 m2. En conseqüència es pot declarar que la modificació puntual núm. 3 del Pla General d’Ordenació Urbana d’Inca, segons documentació redactada pel tècnic Jaume Luis Salas el mes de juny 2017 no està subjecte a procediment d’avaluació ambiental estratègica per tractar-se d’una modificació d’escassa entitat i no tenir efectes significatius sobre el medi ambient.

7.Segons l’acord de delegació de competències del Ple de la CMAIB de data 30 d’octubre de 2015 (BOIB núm.168 de 14 de novembre de 2017) el President de la Comissió de Medi Ambient és competent per decidir sobre la subjecció o no a tramitació ambiental de les modificacions menors.

8.L'article 21 de la llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, estableix l'obligació que té l'Administració de dictar resolució expressa en tots els procediments i a notificar-la.

9.L’ informe del cap de departament d’avaluacions ambientals de la CMAIB de 3 de juny de 2017  conclou que el projecte no està subjecte a tramitació ambiental en consideració al que disposa l’art. 9.5

Per tot això, i vist l’informe jurídic amb proposta de resolució del cap de departament d’avaluacions ambientals de 3 de Juliol de 2017 dicto la següent:

Resolució

Declarar que modificació puntual núm. 3 del PGOU d’Inca, segons documentació redactada pel tècnic Jaume Salas el mes de juny de 2017,  no està sotmesa a tramitació ambiental estratègica de conformitat amb el que disposa l’art. 9.5 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears atès que és tracta d’una modificació puntual d’escassa entitat i que no tindrà efectes significatius sobre el medi ambient.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució - que exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

     

Palma,  5 de juliol  de 2017

El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias