Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 9397
Consell Executiu
Aprovació de les bases que regulen la concessió d'ajuts del Consell Insular de Menorca per a estades en centres terapèutics o residencials ubicats fora de Menorca, i per als desplaçaments associats, i aprovació de la convocatòria corresponent a l'any 2017
Feim públic que el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca en sessió ordinària de dia 31 de juliol, va adoptar el següednt acord:
Primer.- Aprovar les bases que regeixen la concessió d’ajuts per estades en centres terapèutics o residencials ubicats fora de Menorca, i per als desplaçaments associats, que s’adjunten en l'annex.
Segon.- Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent a l’any 2017, que es regirà per les bases a què s’ha fet referència en el punt anterior d’acord amb les condicions següents:
a) Les ajudes concedides s'atendran amb càrrec a la partida pressupostària 23131 4800006 del Pressupost general vigent del Consell Insular de Menorca, amb un import màxim de 50.000,00 €, sens perjudici que aquest import pugui ser ampliat sens necessitat de nova publicació en el supòsit d’aportacions expresses de tercers per a contribuir al finançament de l’objecte de la convocatòria que es concretin posteriorment a la seva aprovació.
b) Les sol·licituds es poden presentar al llarg de l’any 2017, fins al dia 1 de novembre del 2017.
c) Òrgan instructor: Sara Villalonga Mascaró, treballadora social del Departament de Benestar Social i Família.
BASES QUE REGEIXEN LA CONCESSIÓ D'AJUTS ECONÒMICS PER A ESTADES EN CENTRES TERAPÈUTICS O RESIDENCIALS UBICATS FORA DE MENORCA I PER ALS DESPLAÇAMENTS I ALLOTAMENTS DERIVATS
1. OBJECTE I FINALITAT
1.1. L’objecte d’aquestes bases és establir i regular els ajuts econòmics del Consell Insular de Menorca destinats a subvencionar estades terapèutiques o residencials en centres ubicats fora de l’illa de Menorca i a subvencionar desplaçaments i allotjaments de les persones usuàries d’aquests centres o dels seus familiars.
Les estades terapèutiques o residencials estan adreçades a l’atenció de persones amb discapacitat psíquica, física o psiquiàtrica, així com a abordar situacions en les quals es presentin dificultats per addiccions o trastorns de conducta.
1.2. Aquests ajuts persegueixen les finalitats següents:
a) Possibilitar l’atenció social o sociosanitària a persones que els serveis socials o sanitaris públics han valorat que necessiten una estada en un centre residencial o terapèutic per al qual no hi ha recursos disponibles en els sistemes públics de protecció social a Menorca.
b) Facilitar els desplaçaments i els allotjaments de les persones usuàries d’aquests centres i de les seves famílies, que generen una despesa extraordinària.
1.3. L'ajut es concep com una eina més per aconseguir els objectius definits pels serveis socials envers la persona o la família destinatària, i no com un fi en si mateix. La sol·licitud ha de formar part, per tant, d'un pla d'intervenció mitjançant el qual l'ajut pugui evitar un retrocés en els objectius aconseguits o una pèrdua greu de la qualitat de vida dels membres del nucli familiar.
1.4. Les sol·licituds respecte a les estades efectuades durant l'any 2017 es poden presentar al llarg de l’any natural, fins al dia 1 de novembre del 2017.
1.5. Es procurarà, sempre que sigui possible, que el sol·licitant, els seus familiars i altres administracions cofinancin part de l’objecte o del servei al qual va destinat l’ajut.
1.6. Els beneficiaris dels ajuts seran les persones destinatàries finals dels ajuts (en concepte d'estada en el centre residencial o terapèutic o per desplaçaments), amb independència de la persona sol·licitant, que pot ser diferent pel fet d'exercir la representació legal del beneficiari.
2.TIPOLOGIA D’AJUTS
Aquests ajuts abasten la classificació següent, segons les necessitats que s’hagin d’atendre:
2.1. Ajuts per a estades en centres residencials o terapèutics
2.2. Ajuts per a transport i desplaçaments i allotjament derivat
3. FINANÇAMENT I IMPORT MÀXIM
3.1. Els ajuts que s’atorguin en el marc d’aquestes bases es pagaran amb càrrec a les partides i per l’import màxim que s’estableixin en la convocatòria.
3.2. En el cas dels ajuts per a estades en centres terapèutics o residencials (tipus 2.1) es finançarà com a màxim el 75 % del cost total, encara que de forma excepcional, i per les circumstàncies socioeconòmiques dels beneficiaris, es pot superar aquest percentatge. En qualsevol cas es valorarà la capacitat econòmica del nucli de convivència i la possibilitat d’altres administracions o entitats de participar en el finançament.
3.3. En el cas dels ajuts per a transport, desplaçaments i allotjament (tipus 2.2), es finançarà com a màxim el 75 % del cost total, tenint en compte la capacitat econòmica del nucli de convivència i el finançament d’altres administracions o entitats. Igual que en el cas anterior, de manera excepcional es podrà superar aquest import quan hi concorrin circumstàncies socioeconòmiques que dificultin la possibilitat d'afrontar aquests desplaçaments i hi hagi una valoració tècnica que digui que són adequats i recomanables per a l'evolució terapèutica de la persona resident al centre.
4. RÈGIM DE COMPATIBILITAT AMB ALTRES AJUTS
Les subvencions que s’atorguin de conformitat amb aquestes bases són compatibles amb la concessió d’altres ajuts, sens perjudici de l’obligació de les persones beneficiàries de comunicar-ho al Consell Insular de Menorca en la forma establerta en aquestes bases.
L’import de les subvencions que es concedeixin no pot superar en cap cas, de manera aïllada o amb la concurrència amb altres ajuts, el cost de l’activitat subvencionada.
En qualsevol cas, l’obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per a la mateixa finalitat, quan el conjunt d’ajudes rebudes superi el cost total de l’activitat subvencionada, podrà donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.
5. REQUISITS GENERALS DE LES PERSONES BENEFICIÀRIES I SOL·LICITANTS
Poden sol·licitar la subvenció les persones que compleixin els requisits següents:
5.1. Estar empadronat en un municipi de Menorca en el moment de presentar la sol·licitud, excepte en els casos de petició de renovació d’ajuts concedits en convocatòries anteriors respecte del mateix recurs per al qual se sol·licita.
5.2. Ser major de 18 anys o bé menor emancipat.
5.3. Estar dins els sectors de població objecte de la convocatòria; és a dir, persones amb discapacitat psíquica, física o psiquiàtrica; persones que presenten dificultats per addiccions, o situacions de desprotecció de menors.
5.4. Acreditar, mitjançant informes professionals, la necessitat de recurs residencial o terapèutic i la impossibilitat o la no adequació d'accés a un recurs adient a la xarxa pública de serveis socials o de salut de Menorca.
6. SOL·LICITUDS I DOCUMENTACIÓ
Les sol·licituds s’han de presentar formalitzades electrònicament mitjançant el model normalitzat que s’adjunta com a annex 1 d’aquestes bases i que es troba a la seu electrònica www.cime.es.
La documentació es pot presentar a través dels serveis socials comunitaris de l’ajuntament on resideixi el beneficiari, o a través dels serveis socials especialitzats del Consell Insular de Menorca, de conformitat amb el que disposa la base vuitena següent, i han d’anar acompanyades de la documentació següent:
a) Informe social i proposta de finançament emesa pels serveis socials comunitaris bàsics que corresponguin.
b) DNI de la persona beneficiària i del sol·licitant, si és una persona distinta de la persona beneficiària.
c) Acreditació de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d’un altre, i còpia acarada del DNI del representant.
d) Certificat d'empadronament de la persona beneficiària.
e) Llibre de família de la persona beneficiària.
f) Justificació dels ingressos o les rendes de la persona beneficiaria i de la seva unitat familiar.
g) Declaració responsable signada per la persona beneficiària o pel sol·licitant si és una persona distinta de la persona beneficiària, de no haver rebut ajuts econòmics, en el mateix any natural, d’altres organismes pel mateix concepte o, en el cas d’haver-ne rebut, que no cobreixin totalment la necessitat objecte de la petició, amb indicació, en aquest cas, de la quantia rebuda (annex individual núm. 2).
h) Els onformes socials, psicològics i mèdics que corresponguin i que justifiquin les circumstàncies que motiven la petició de l'ajut, així com informació sobre les característiques del centre sol·licitat. Quan la persona ja resideixi al centre i es demani una renovació de l’ajut, un informe de l’equip terapèutic corresponent en el qual es reculli el pla de treball i l’evolució de l’usuari.
i) Certificat oficial del grau de discapacitat o resolució de reconeixement de situació de dependència, en el seu cas.
j) Declaració responsable signada la persona beneficiària, o pel sol·licitant si és una persona distinta de la persona beneficiària, de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d’obtenir la condició de beneficiari de les subvencions públiques recollides en l’article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, publicada en el BOE núm. 276 de 18 de novembre de 2003, el model de la qual s’adjunta com a annex 4 d’aquestes bases.
k) Qualsevol altra documentació que ajudi a valorar la situació de la persona o la unitat familiar que sol·licita l’ajuda.
l) Document de designació de compte bancari de la persona beneficiària o del seu representant, en el seu cas, segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca, llevat que ja constin a la Tresoreria General d’aquest Consell Insular, cosa que s’ha de fer constar expressament (annex 3).
m) Acreditació d’estar al corrent de les obligacions tributaries i amb la Seguretat Social davant l’Administració estatal i local mitjançant els corresponents certificats, que es poden substituir per la declaració responsable a què es refereix l’article 24 del Reglament de la Llei general de subvencions, si la quantia màxima que es pot atorgar a cada beneficiari no supera en la convocatòria l’import de 3.000 euros. També es pot autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar directament el compliment de les esmentades obligacions, i en aquest cas no s’han d’aportar els certificats corresponents.
D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l'LPACAP).
D'acord amb l'art. 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat ho exigeixi, o hi hagi dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.
Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria la persona interessada presta al CIM els consentiments següents:
a) Per consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per l'interessat que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el CIM tengui accés.
b) Per consultar l'existència i veracitat de la documentació i de les dades que eventualment l'interessat hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.
Els esmentats consentiments només es consideraran atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés; en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.
La sol·licitud i tota la documentació s'han de presentar, dins del termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:
Per mitjans electrònics per als subjectes legalment prevists d'acord amb el que estableix en l'art. 14.2 de l'LPACAP, al registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'article 16.4 de la llei esmentada.
Si algun dels subjectes obligats als quals fa referència l'art. 14, apartats 2 i 3, de l'LPACAP, presenta la sol·licitud presencialment, se'l requerirà per tal que l'esmeni mitjançant la seva presentació electrònica. A aquests efectes, i d'acord amb el que estableix l'article 68.4 de la mateixa llei, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi tingut lloc l'esmena.
Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.
Si es considera necessari disposar de documentació complementària per poder fer una correcta valoració de la necessitat sol·licitada, es podrà sol·licitar la documentació que es consideri oportuna, bé a la persona sol·licitant, bé als serveis socials comunitaris de l’ajuntament, bé al servei especialitzat de serveis socials del Consell Insular de Menorca que ha intervingut en la tramitació de l’ajut.
7. CRITERIS OBJECTIUS QUE ES TINDRAN EN COMPTE PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS
Els criteris de valoració prioritària per a la concessió dels ajuts són els següents:
Resten exclosos dels ajuts els casos que presentin una problemàtica que no es correspon amb les competències materials que té atribuïdes el Consell Insular de Menorca en matèria de serveis socials i assistència social.
8. INICI DE L’EXPEDIENT I EXAMEN DE LA DOCUMENTACIÓ
Els ajuts es concediran d’acord amb els principis d’objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat, a mesura que es vagin presentant les sol·licituds, d’acord amb les característiques de l’objecte de la convocatòria i de manera continuada al llarg de tot l’any.
Si s’exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans d’acabar el termini de presentació, s’ha de suspendre la concessió de noves ajudes mitjançant una resolució publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
L’inici de l’expedient s’efectuarà per mitjà de l’aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi es comunicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions (en endavant, BDNS) i es publicarà l’extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment del què disposa l’article 20.8 de la Llei general de subvencions.
La sol·licitud ha d’anar acompanyada dels informes tècnics dels organismes o les entitats competents en la valoració de cada cas, els quals han d'incloure una proposta concreta de participació entre totes les parts implicades: família, ajuntament en el qual està empadronat el beneficiari i Consell Insular de Menorca. Resten exempts d’aquest requisit els casos en què la persona objecte de l’ajut sigui menor de 18 anys i estigui tutelada pel Consell Insular de Menorca; en aquests supòsits s’estudiarà la situació concreta per tal de valorar el percentatge de participació econòmica.
La instrucció correspondrà a un/a tècnic/a de treball social del Departament de Benestar Social i Família, que ha de formalitzar d’ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de resoldre la concessió dels ajuts.
Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l’examen de l’instructor de l’expedient i de la comissió avaluadora prevista a la base novena següent.
9. COMISSIÓ AVALUADORA
9.1 Es crea la Comissió Avaluadora d'aquests ajuts, que està formada per:
9.2 Les funcions de la Comissió Avaluadora són les següents:
- Examinar, avaluar i qualificar les sol·licituds d’acord amb els criteris i els requisits establerts en aquestes bases.
- Emetre l’informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.
10. TRAMITACIÓ I RESOLUCIÓ DEL PROCEDIMENT
De l’examen, l'avaluació i la qualificació de les sol·licituds, la Comissió Avaluadora emetrà un informe motivat en el qual es concretarà el resultat de l’avaluació efectuada d’acord amb els criteris i els requisits establerts en aquestes bases.
L’instructor/a, a la vista de l’expedient i de l’informe de la Comissió Avaluadora, formularà la proposta de resolució.
El conseller executiu o la consellera executiva de Benestar Social i Família, a la vista de l’informe de la comissió avaluadora i a proposta de l’instructor, elevarà la corresponent proposta de resolució a l’òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, motivada d’acord amb les bases, la qual ha d’incloure les sol·licituds estimades i desestimades.
El Consell Executiu del Consell Insular de Menorca ha de resoldre el procediment derivat de l’aplicació d’aquesta convocatòria, ha de concedir o denegar l’ajuda sol·licitada, i l'ha de notificar al sol·licitant. La resolució es comunicarà a l’ajuntament els serveis socials del qual hagin intervingut en la tramitació de la sol·licitud.
La resolució de l’expedient d’atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, d’acord amb els criteris de valoració establerts a les bases, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.
El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció és de sis mesos, comptats des del dia que es presenti cada sol·licitud.
No obstant l’anterior, aquest termini es pot reduir si s’estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.
La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts s'ha de remetre a la BDNS, en compliment de l'art. 20.8 de la Llei general de subvencions, i el Consell Insular de Menorca l'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears als efectes de notificació (art. 45.1b de l'LPACAP).
11. ABONAMENT DELS AJUTS
Aquests ajuts s’abonaran, directament al sol·licitant o al centre o servei en què el beneficiari estigui acollit, un cop s’hagi justificat íntegrament i correctament la realització de la activitat subvencionada a favor del beneficiari, i d'acord amb el que preveu la base dotzena següent.
Els ajuts s'abonaran en el termini màxim de 60 dies comptats des de la correcta justificació, sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti. No obstant això, a proposta del conseller executiu o la consellera executiva de Benestar Social i Família, i amb l’informe previ de la Comissió Avaluadora, es podrà disposar que se’n bestregui una part o la totalitat, a sol·licitud justificada de la persona beneficiària o sol·licitant de l’ajut. Aquestes quantitats també s'han de justificar en el termini establert amb caràcter general en la base dotzena següent.
Les subvencions que s’abonin a persones físiques restaran subjectes a retenció d’acord amb la normativa que regula l’impost sobre la renda de les persones físiques.
12. JUSTIFICACIÓ DE LES DESPESES
La persona sol·licitant o beneficiària de l'ajut, directament o a través de l'entitat que ha fet la prestació objecte de l’ajut, resten obligades a justificar les despeses efectuades amb càrrec a l'ajut econòmic concedit davant els serveis socials comunitaris de l’ajuntament on resideix el beneficiari, que a la vegada l’elevarà al Consell Insular, o bé directament davant el Consell Insular en el termini màxim de 45 dies, des de la data de realització de l’activitat subvencionada.
Si hi hagués causes excepcionals que ho impedissin, la persona beneficiària o les entitats que han fet la prestació objecte de la sol·licitud les han d’al·legar per escrit i, a la vista d’aquestes causes, l’òrgan competent per atorgar els ajuts podrà ampliar-ne el termini de justificació, sens que excedeixi de la meitat del previst inicialment i sempre que amb això no es perjudiquin drets de tercers.
La documentació acreditativa per justificar les despeses són les factures corresponents a la prestació efectuada.
No obstant l’anterior, si el Consell Insular considera que la documentació presentada és insuficient, incompleta o incorrecta, o que necessita de documentació complementària que justifiqui la despesa, es demanarà a la persona beneficiària, directament o a través de les entitats que han fet la prestació objecte de la sol·licitud, que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de deu dies.
Si la despesa justificada excedeix de l’import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec de la persona beneficiària o de qui correspongui. Si, pel contrari, la despesa justificada és inferior a l’import del pressupost sol·licitat i subvencionat, es reduirà proporcionalment la subvenció concedida.
El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats o prestacions subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.
13. OBLIGACIONS DE LES PERSONES BENEFICIÀRIES
Són obligacions de les persones beneficiàries, o dels sol·licitants dels ajuts, en el seu cas:
a) Comunicar al Consell Insular de Menorca l’acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas, la subvenció s’entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils d’ençà que el beneficiari hagi rebut la notificació de la concessió.
b) Destinar l'import de l'ajut a l'objecte per al qual s'ha sol·licitat aquest i en el termini establert.
c) Proporcionar la informació sobre la activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca.
d) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d’organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.
e) Comunicar al Consell Insular de Menorca l'obtenció de subvencions o ajuts per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol ens públic o privat, estatal o internacional.
f) Justificar l'ajuda concedida d'acord amb allò que es disposa en aquestes bases i en la resolució de concessió d’ajuts.
g) Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol variació de les activitats subvencionades, de conformitat amb el que estableix la base 14a següent.
h) Acreditar, quan el Consell Insular ho sol·liciti, que es troba al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, així com de les obligacions fiscals amb el Consell Insular de Menorca. L’acreditació d’estar al corrent de les obligacions tributàries no serà necessària en el cas que s’hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar aquestes dades.
14. VARIACIÓ DE LES ACTIVITATS SUBVENCIONADES
Les persones beneficiàries o els sol·licitants dels ajuts queden obligats a comunicar qualsevol eventualitat que alteri les condicions tingudes en compte per concedir la subvenció, o que alteri o dificulti greument el desenvolupament de l’activitat subvencionada, en particular si poden afectar-ne el cost total, la qual cosa s'ha de comunicar al Consell Insular de Menorca immediatament després de l’aparició de les circumstàncies que l’hagin originada a fi que, si es considera oportú, es pugui modificar tant el contingut com la quantia de la subvenció.
15. REVOCACIÓ I REINTEGRAMENT DELS AJUTS. CRITERIS DE GRADUACIÓ DE POSSIBLES INCOMPLIMENTS
Pel que fa a la revocació i el reintegrament de les subvencions, s’ha d’aplicar el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i la resta de normativa que hi sigui aplicable. En cas d’incompliment, s’ha de reintegrar la quantia rebuda mitjançant l’aplicació d’un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l’incompliment.
Aquest percentatge s’ha de fixar amb l'informe previ de l’instructor i s’ha de notificar a la persona beneficiària. Les causes de reintegrament i el procediment per a la seva exigència es regeixen pel que estableix l’article 44 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió, s’ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l’article 25 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions, i en la resta de disposicions aplicables.
En el cas que s’hagin fet uns pagaments anticipats, la persona beneficiària haurà de reintegrar les quantitats rebudes més l’interès de demora comptador des que el pagament es va fer efectiu.
Les quantitats que s’hagin de reintegrar tenen la consideració d’ingressos de dret públic i es poden exigir per la via de constrenyiment.
L’obligació de reintegrament establerta en els apartats anteriors és independent de les sancions que en el seu cas siguin exigibles.
16. RÈGIM D’INFRACCIONS I SANCIONS
El règim d’infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableixen el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
L’òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d’infraccions de l’establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la Presidència del Consell Insular de Menorca, d'acord amb el que estableix l’article 9 de la Llei 8/2000, de 28 d’octubre, de consells insulars.
17. INSPECCIÓ
D’acord amb el que disposen aquestes bases, les subvencions que concedeix el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca s’han de sotmetre a la inspecció corresponent segons la normativa legal vigent que hi resulti aplicable.
18. ALTRES DISPOSICIONS
Recursos administratius
Els acords del Consell Executiu pels quals s’aproven les bases i la convocatòria i es concedeixen o deneguen els ajuts, no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d’alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca.
Normativa aplicable
En tot allò no previst expressament en aquestes bases regeixen les disposicions que siguin d’aplicació al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les normes següents:
Annex 1: Sol·licitud d’ajut econòmic per estada en centre terapèutic o residencial (consta en l'expedient)
Annex 2: Declaració jurada (consta en l'expedient)
Annex 3: Document de designació de compte bancari (consta en l'expedient)
Annex 4: Declaració responsable (consta en l'expedient)
Mao,24 d'agost de 2017
La secretària interina
Rosa Salord Olèo