Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 9382
Consell Executiu
Aprovació de les bases que regulen els ajuts del Consell Insular de Menorca per al foment de les races autòctones de Menorca i de la convocatòria corresponent a l'any 2017
Feim públic que el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca en sessió ordinària de dia 31 de juliol de 2017, va adoptar el següent acord:
Primer.- Aprovar les bases que han de regir la concessió d’ajuts de minimis del CIM per el foment de la Raça Autòctona de Menorca i els seus annexos.
Segon.- Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent al període comprès entre dia 28 de desembre de 2016 i dia 30 de novembre de 2017, que es regirà per les bases a què s’ha fet referència al punt anterior, d’acord amb les condicions següents:
a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari. Les ajudes concedides seran ateses amb càrrec a les partides pressupostàries i amb els imports màxims que s’indiquen més avall:
Partida |
Quantia màxima |
---|---|
6.41240.4890000 Foment races autòctones de Menorca |
25.000€ |
L’import màxim a què es destina la convocatòria únicament podrà ampliar-se, sens necessitat de nova publicació, en el supòsit d’aportacions expresses de tercers per a contribuir al finançament de l’objecte de la convocatòria i s’hagin concretat posteriorment a la seva aprovació.
b) El termini de presentació de sol·licituds serà de 30 dies naturals comptats a partir del dia següent a la data de publicació d’aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
c) La instructora d’aquest expedient serà la senyora Gemma Sintes Coll, veterinària del Consell Insular de Menorca.
TERCER.- Remetre a la Base de Dades Nacional de Subvencions, informació sobre la present convocatòria, en els termes establerts en l'article 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, de forma prèvia a la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
BASES QUE REGEIXEN LA CONVOCATÒRIA DELS AJUTS DE MINIMIS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA PER AL FOMENT DE LA RAÇA AUTÒCTONA DE MENORCA
1. OBJECTE
L'objecte d'aquesta convocatòria de minimis és donar suport a les activitats que hagin portat a terme, des de dia 28 de desembre de l'any anterior al de la convocatòria fins a dia 30 de novembre de l'any de la convocatòria, les associacions de ramaders de races autòctones de Menorca per tal de compensar el cost de les actuacions de creació i manteniment de llibre genealògic així com les relacionades amb el programa de millora per a determinar la qualitat genètica o el rendiment del ramat.
Aquest ajut, en virtut de la seva naturalesa específica, com ajut de minimis, està sotmès, al Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013 relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea de les ajudes de minimis en el sector agrícola, la qual cosa implica, entre d'altres coses, que el beneficiari final de l'ajuda no pot rebre, en els tres darrers exercicis fiscals (2015, 2016 i 2017), ajuts públics o d'ens privats finançats a càrrec de pressupost públics en concepte de minimis per un import superior a 15.000€.
2. FINALITAT
La finalitat d’aquesta convocatòria és contribuir a la millora del coneixement, la qualitat, el control genètic i el maneig de les races autòctones. Aquest ajut és un reconeixent al valor afegit de les races autòctones per la seva adaptació al territori.
3. FINANÇAMENT I IMPORT MÀXIM
Les ajudes que s’atorguin en el marc d’aquestes bases es faran amb càrrec a les partides i per l’import màxim que s’estableixin a la convocatòria.
4. ACTIVITATS SUBVENCIONADES
1. El Consell Insular de Menorca donarà suport a les associacions de ramaders de races autòctones de Menorca en la realització de les activitats següents dutes a terme des de dia 28 de desembre de l'any anterior al de la convocatòria i fins a dia 30 de novembre de l'any de la convocatòria:
a. La creació o manteniment dels llibres genealògics. Els conceptes subvencionables seran les despeses derivades d'aquesta activitat, inclosos els del local u oficines, ordenadores i material informàtic i al seu manteniment o actualització, adquisició de material d'oficina no inventariables i contractació i despeses de personal tècnic i administratiu.
b. Les despeses que es derivin del desenvolupament de programa de millora oficialment reconegut per la raça, en el que es recolliran les activitats destinades a la conservació in situ de la mateixa, així com la creació i manteniment de banc de germoplasma en centres autoritzats oficialment i les proves destinades a determinar la qualitat genètica o el rendiment del ramat.
Les ajudes aniran encaminades a sufragar les despeses relatives a la implantació i desenvolupament dels programes de millora oficialment aprovats i els controls de rendiments per la realització de les avaluacions genètiques dels animals i els programes de difusió de la millora.
2. L’IVA es podrà subvencionar si suposa un increment de la despesa. Per aquest motiu l'entitat interessada haurà d'acreditar que l'import abonat per aquest concepte no pot ser recuperat o compensat pel beneficiari.
3. Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de 18.000 € en cas de subministrament de béns d'equipament o prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari haurà de sol·licitar com mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurement del bé, excepte quan per les característiques especials de les despeses subvencionables no existeixi en el mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o ofereixin, o quan la despesa s'hagi realitzat amb anterioritat a la sol·licitud de subvenció, quan així s'hagi establert.
L'elecció entre les ofertes presentades, que s'hauran d'aportar com a justificació, en el seu cas, a la sol·licitud de la subvenció, s'ha de fer d'acord amb els criteris d'eficiència i economia, i s'ha de justificar expressament l'elecció en una memòria que no recaigui en la proposta econòmica no avantatjosa.
5. NATURALESA DE L'AJUT DE MINIMIS - RÈGIM DE COMPTABILITAT AMB ALTRES AJUTS
1. Les subvencions que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual i es poden anul·lar, revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la Llei o en aquestes bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent. Així mateix, són compatibles amb altres ajudes, subvencions i ingressos o recursos que pugui rebre l'entitat beneficiària per realitzar el mateix projecte, sens perjudici de l’obligació dels beneficiaris de comunicar-ho al Consell Insular de Menorca de la forma establerta en aquestes bases, sempre que el seu còmput anual no superi el pressupost d'execució del projecte i sempre que es respectin la resta de limitacions recollides en aquestes bases.
2. En virtut de la seva naturalesa específica, com ajuts de minimis, estan sotmeses, al Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea de les ajudes de minimis en el sector agrícola, la qual cosa implica, entre d'altres coses, que el beneficiari final de l'ajuda no pot rebre, en els tres darrers exercicis fiscals (2015, 2016 i 2017), ajuts públics o d'ens privats finançats a càrrec de pressupost públics en concepte de minimis per un import superior a 15.000€.
Prèviament a la concessió d'aquestes ajudes, s'obtindrà dels beneficiaris últims d'aquestes ajudes una declaració responsable per escrit sobre les ajudes de minimis o d'altre tipus rebudes durant els dos exercicis fiscals anteriors i durant l'exercici fiscal en curs, amb la finalitat de comprovar la no superació del llindar els 15.000 € establert a l'article 3.2 del Reglament (UE) núm. 1408/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola. Aquesta declaració responsable s'ajustarà al que estableix l'article 6.1 de l'esmentat Reglament (UE) núm. 1408/2013. Haurà de comprovar-se prèviament que la concessió d'aquestes ajudes de minimis no excedeix el límit nacional indicat en l'annex d'aquest mateix reglament europeu.
3. El fet de rebre una subvenció implica l'obligatorietat de dur a terme el projecte subvencionat i, per tant, l'entitat beneficiària ha de cercar altres fons de finançament o aportar fons propis.
4. La concessió de les ajudes de minimis no s’acumularan amb cap ajuda estatal o autonòmica en relació amb les mateixes despeses subvencionables o amb ajuda estatal o autonòmica per a la mateixa mesura de finançament de risc si la dita acumulació excedeix la intensitat de l’ajuda o l’import d’ajudes superior corresponent fixat en les circumstàncies concretes de cada cas per un reglament o una decisió de la Comissió. Les ajudes de minimis que no es concedeixin per a costos subvencionables específics ni puguin atribuir-se a costos subvencionables específics podran acumular-se amb altres ajudes estatals o autonòmiques concedides en virtut d’un reglament d’exempció per categories d’una decisió adoptats per la Comissió, segons el que estableix l’apartat 3, article 5, del Reglament (UE) número 1408/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la UE a les ajudes de minimis en el sector de la producció de productes agrícoles.
5. L'obtenció concurrent d'ajudes atorgades per la mateixa finalitat per altres Administracions o ens públics i privats, nacionals o internacionals quan l'import total de les subvencions percebudes per cada beneficiari superi el cost de l'activitat subvencionable que s'hagi de desenvolupar, donarà lloc a la reducció proporcional que correspongui en l'import de les subvencions regulades en aquesta convocatòria, fins ajustar-se a aquest límit. Si a més, la suma de les subvencions suposa una intensitat de l'ajuda superior als percentatges màxims establerts en l'article 7 del Reial Decret 181/2015, de 13 de març, pel qual es modifica el RD 1625/2011, de 14 de novembre, es reduirà fins al límit esmentat.
6. REQUISITS DELS BENEFICIARIS
1. Podran acollir-se als ajuts les associacions de ramaders que estiguin constituïdes com a persones jurídiques i que compleixin:
a. Que no tinguin ànim de lucre
b. Que estiguin reconegudes oficialment, d'acord amb el que disposa l'Ordre del conseller d'Economia, Agricultura, Comerç i Indústria, de 8 d'octubre de 1999, per la qual es crea el registre d'Associacions de Criadors de Races de Bestiar Autòcton de les Illes Balears.
c. Que estiguin oficialment reconegudes per a la gestió del Llibre o Llibres genealògics de la raça o races autòctones, d'acord amb el Decret 64/1998, de 12 de juny, pel qual es regula la gestió dels llibres genealògics de les races autòctones de les Illes Balears.
d. Que compleixi amb les obligacions previstes a l'article 11 del Reial decret 2129/2008, de 26 de desembre.
e. Complir els requisits exigits per l'article 13 de la llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions i els articles 9 i 10 del Decret legislatiu 2/2005,de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
2. Les explotacions ramaderes integrades en l'Associació, com a beneficiaris finals d'aquesta subvenció, han de complir els següents requisits (annex V):
a. Estar al corrent de les obligacions tributàries, amb la Seguretat Social i el Consell Insular de Menorca, i complir la resta de requisits prevists en a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de subvencions i els articles 9 i 10 del Decret legislatiu 2/2005,de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
b. Que l'explotació estigui inscrita en Registre general d'explotacions ramaderes.
c. Que l'explotació compleix amb el límit d'ajudes que s'estableix a l'article 3.2 del Reglament (UE) núm. 1408/2013.
3. No obstant això, no poden ser beneficiaris:
a. Les persones físiques o jurídiques en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l’art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions i l’art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. (annex II)
b. Les persones físiques o jurídiques que, en el moment de dictar-se la proposta de resolució definitiva de la convocatòria, per part de l'òrgan instructor, no estiguin al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració General de l'Estat i amb les obligacions tributàries amb el Consell Insular de Menorca.
(El fet d'estar al corrent amb les obligacions tributàries del Consell Insular de Menorca es verificarà d'ofici per la Tresoreria del Consell Insular)
c. Les associacions que hagin rebut durant l'any un ajut per import superior a 60.000€ (segons l'article 7.2 del Real Decret 1625/2011, de 14 de novembre, per el que s'estableixen les bases reguladores de les subvencions destinades al foment de les races autòctones espanyoles i que diu que la quantia total de la subvenció, que es destinarà a finançar els costos que ocasioni la realització de les actuacions previstes en l'article 3, amb fons als pressuposts generals de l'Estat, no podrà superar un màxim de 60.000€ per raça i anualitat)
d. No haver estat sancionades o condemnades en els darrers tres anys mitjançant resolució administrativa ferma o sentència judicial de caràcter ferm per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere de conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes. A aquest efecte, les entitats sol·licitants han de presentar, juntament amb la sol·licitud de l’ajut, una declaració responsable del fet de no haver estat mai objecte de sancions administratives fermes ni de sentències fermes condemnatòries (annex II).
e. Les persones físiques o jurídiques que hagin rebut, en els tres darrers exercicis fiscals (2015, 2016 i 2017), ajuts públics o d'ens privats, finançats a càrrec de pressuposts públics, en concepte de minimis, per un import superior a 15.000€ (base 5.2)
7. PRESENTACIÓ DE LES SOL·LICITUDS
1. Les sol·licituds s'han de presentar formalitzades electrònicament mitjançant el model normalitzat que s'adjunta com a ANNEX I d'aquestes bases i que es troba a la seu electrònica www.cime.es»
2. A la sol·licitud, s’ha d’adjuntar la documentació següent:
Documentació administrativa
a. Si el sol·licitant és persona jurídica, escriptura de constitució o modificació, estatuts o reglament intern de funcionament inscrits en el registre corresponent.
b. CIF del sol·licitant
c. Si fos necessari de conformitat amb els seus estatuts, hauran d'aportar certificat de l'acord adoptat per l'òrgan de govern de l'entitat per sol·licitar l'ajuda i designar representant.
d. Acreditació de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d’un altre.
e. NIF del representant.
f. Document que acrediti que l'associació està reconeguda oficialment, d'acord amb el que disposa l'Ordre del conseller d'Economia, Agricultura, Comerç i Indústria, de 8 d'octubre de 1999, per la qual es crea el registre d'Associacions de Criadors de Races de Bestiar Autòcton de les Illes Balears.
g. Document que acrediti que l'associació està oficialment reconeguda per a la gestió del Llibre o Llibres genealògics de la raça o races autòctones, d'acord amb el Decret 64/1998, de 12 de juny, pel qual es regula la gestió dels llibres genealògics de les races autòctones de les Illes Balears.
h. Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d’obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l’art 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions (annex II).
i. Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes i sol·licitades d’altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat (annex III).
j. Document de designació de compte bancari de l’empresa o del seu representant segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca.
k. Certificat en què consti que està al corrent de les obligacions tributàries davant l'Administració de l'Estat, amb la Seguretat Social i amb el Consell Insular. Es pot autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar el compliment d'aquestes obligacions – vegeu annex I.
La comprovació d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb el Consell Insular es comprovarà d'ofici. Si l'import se la subvenció sol·licitada és inferior a 3.000 euros l'entitat sol·licitant pot substituir aquestes certificacions per una declaració responsable.
l. Documentació acreditativa de que les explotacions integrades de l'associació compleixen amb el límit fixat per l'article 3.2 del Reglament (UE) núm. 1408/2013, què podrà consistir en una declaració responsable dels titulars de l'explotació, la qual haurà d'ajustar-se al contingut de d'aquestes bases. (annex V)
m. Documentació acreditativa, en el seu cas, de que no es pot recuperar ni compensar l'import assumit com a IVA objecte de petició d'ajuda.
Documentació específica
n. Pressupost detallat i desglossat per activitat i memòria on es relacioni la previsió de les actuacions a portar a terme. En la memòria s'ha d'incloure la forma com està previst fer la difusió del suport del Consell Insular de Menorca (13.a i 13.b). Si sol·licita altres ajudes per a la mateixa finalitat, al pressupost detallat s'han de separar les despeses que seran subvencionables per a cada entitat.
o. Certificat emès per el secretari de l'associació on consti el nombre de socis, l'any de fundació de l'associació i el cens d'animals qualificats per a la seva raça.
Els beneficiaris poden autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social. Aquestes comprovacions es portaran a terme en la mesura que el Consell Insular de Menorca disposi dels convenis adequats que li ho permetin (annex I).
S’eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres a), b), c), d) e) i h) en el cas que aquesta ja consti en els arxius del Consell Insular. En aquest cas s’haurà de fer constar expressament en la sol·licitud.
3. D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c) de la LPACAP, les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l’LPACAP).
D'acord amb l'art. 28.5 de l’LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.
4. Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria la persona interessada presta al CIM els consentiments següents:
a) Per consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per l'interessat que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el CIM tengui accés.
b) Per consultar l'existència i veracitat de la documentació i de les dades que eventualment l'interessat hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.
Els esmentats consentiments només es consideraran atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés, en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.
5. La sol·licitud i tota la documentació transcrita en el punt 2, de la Base 7, s'han de presentar, dins del termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:
a) Per mitjans electrònics d'acord amb allò establert en l'art. 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, al registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada Llei 39/2015.
Si qualque sol·licitant presenta la sol·licitud presencialment, se’l requerirà per tal que l'esmeni mitjançant la seva presentació electrònica. A aquests efectes i d'acord amb allò establert en l'article 68.4 de la mateixa llei, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi tingut lloc l'esmena.
6. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l’endemà del dia que es rebi el requeriment d’esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s’entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l’article 68 de l’LPACAP.
8. PRELACIÓ I VALORACIÓ DE LES SOL·LICITUDS
1. En la concessió de les subvencions previstes, es tindran en compte els següents criteris:
a. Sol·licituds de les associacions de segon grau que agrupin a associacions de criadors d'animal de races autòctones en perill d'extinció: 3 punts
b. Sol·licituds d'associacions que gestionen races autòctones en perill d'extinció: 2 punts
c. Capacitat de l'organització o associació de criadors per desenvolupar les actuacions relacionades amb el programa de millora, amb la millor eficàcia, eficiència i economia de mitjans personals i materials,, es valoraran resultats del programa del 2016: 1 punt
d. Els quatre punts restants s'aplicaran segons el següent criteri: Cens mitjà de cada explotació, obtingut de la divisió entre el número d'animals inscrits en el llibre genealògic i el número d'afiliats a cada associació:
2 .Segons el resultat en la puntuació correspondrà la quantitat següent:
Si després d'aplicar els criteris de repartiment resulta un import superior al crèdit de la convocatòria es repartirà proporcionalment entre els sol·licitants.
3. En tot cas, no són despeses subvencionables i, per tant, no formen part del pressupost subvencionable ni del pressupost del projecte:
- Despeses que no compleixin els requisits esmentats a l'apartat 1 d'aquesta base.
- Les despeses l'import de les quals s'hagi adquirit a un preu superior de mercat.
- Els interessos deutors dels comptes bancaris, els interessos, els recàrrecs i sancions administratives, i les despeses de procediments judicials.
- Els impostos indirectes, quan siguin susceptibles de recuperació o compensació, i els impostos sobre la renta.
- Els costos indirectes de llum, telèfon i internet.
- Les despeses relatives a menjars, refrigeris, serveis de menjars o d'altres semblants.
9. QUANTIA DE LES AJUDES
1. La Quantia de la subvenció no podrà superar ni el cost total de l'activitat objecte de subvenció, ni els límits establerts en el Reglament (CE) núm. 1408/2013 de la Comissió de 18 de desembre de 2013 sobre l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió europea als ajuts de mínimis en el sector agrícola, ni les següents quanties i percentatges màxims estimats per les subvencions:
a. Creació o manteniment de llibres genealògics. El percentatge màxim de l'ajuda es del 100%.
b. Proves destinades a determinar la qualitat genètica o el rendiment del ramat. El percentatge màxim de l'ajuda es del 70% de la despesa.
2. Si l’import global a subvencionar, després d’aplicar la taula anterior, és superior al crèdit disponible, aquest es repartirà proporcionalment entre els sol·licitants que compleixin els requisits i segons els criteris de repartiment assenyalats.
L'import màxim total que podrà rebre cada beneficiari serà de 10.000 €.
10. PROCEDIMENT I ÒRGANS COMPETENTS PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS
1. Els ajuts es concediran, d’acord amb els principis d’objectivitat, transparència, igualtat, no-discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.
2. L’inici de l’expedient s’efectuarà per mitjà de l’aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi es comunicarà a la Base de Datos Nacional de Subvenciones (d'ara en endavant BDNS) i es publicarà l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment de l'establert a l'article 20.8 de la Llei General de Subvencions.
3. La persona a qui correspongui la instrucció li correspondrà realitzar d’ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.
Prèviament a la tramitació de la concessió d'aquest ajut, es comprovarà que es compatible amb el mercat comú.
4. Les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l’examen de l'instructor de l'expedient.
5. Una vegada examinades les sol·licituds per la Comissió avaluadora, i després que aquesta hagi emès el seu informe, el conseller executiu cap del departament n'elevarà la corresponent proposta de resolució a l’òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.
6. Quan la quantia de l’ajut proposat per la Comissió avaluadora sigui substancialment inferior al sol·licitat, es podrà instar el beneficiari a reformular la seva sol·licitud a fi d’ajustar els compromisos i les condicions de la subvenció atorgable.
7. La resolució de l’expedient d’atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.
8. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció serà de sis mesos comptats des de la data d’acabament del termini de presentació de sol·licituds. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.
9. La resolució de l’expedient de concessió o denegació dels ajuts es remetrà a la BDNS i es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, sens perjudici de l’obligació de notificar-la individualment a les persones interessades.
10. La concessió de l’ajut es pot instrumentar mitjançant la formalització d’un conveni de col·laboració amb l’entitat beneficiària on es determinaran els drets i les obligacions de les parts.
11. Comissió avaluadora dels ajuts.
11.1. Es crea la Comissió avaluadora dels ajuts regulats en aquestes bases.
11.2. L'objecte de la Comissió Avaluadora és examinar els expedients d'ajuts, que hauran d'anar acompanyats d'informe tècnic, i emetre una proposta definitiva d'acord.
11.3. la Comissió Avaluadora estarà integrada per persones que compleixin els criteris de competència professional i experiència. La seva composició serà la següent:
- President: el senyor Javier Ares García, conseller executiu de Medi Ambient i Reserva de Biosfera.
- Secretari/ària: un/a funcionari/a del Departament.
- Vocals:
Titulars:
- El senyor Miquel Truyol Olives, director insular de Medi Rural i Marí.
- La senyora Gemma Sintes Coll, veterinària del departament ubicada a sa Granja.
- El senyor José Maria Mir Orfila, tècnic agrícola de la seu del CIM
- La senyora Francisca Llabrés Riudavets, tècnica de gestió del CIM
11. ABONAMENT DELS AJUTS
1. Les subvencions es faran efectives en el termini màxim de 60 dies des del moment que es comprovi que la justificació presentada s'ajusta als requisits exigits en les bases de la convocatòria i sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.
2. No es podrà realitzar el pagament de la subvenció en tant que el beneficiari no acrediti que es troba al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social.
12. JUSTIFICACIÓ DE LES DESPESES
1. El termini per a justificar les despeses objecte de subvenció acaba dia 30 de novembre de l'any de la convocatòria llevat de que existeixin causes excepcionals que ho impedeixin, què els beneficiaris hauran d'al·legar per escrit. A la vista de l'anterior, el CIM podrà ampliar aquest termini.
2. La justificació s'ha de presentar la compte justificativa simplificada:
- Memòria justificativa del compliment de les activitats presentades per a la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts.
- Relació nominativa de les despeses realitzades i detall d'altres ingressos i subvencions que hagin finançat l'activitat (annex IV). Totes les despeses que es relacionin en aquest document han de ser factures que reuneixin els requisits i formalitats legals i han de comptar amb els justificants de pagament bancari corresponent.
En la fase de comprovació de la despesa realitzada es sol·licitarà al beneficiari la presentació dels justificants que es creguin oportuns per tal d’obtenir una evidència raonable sobre l’adequada aplicació de la subvenció.
3. Si la documentació presentada és incompleta o incorrecta, el servei responsable demanarà al beneficiari que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de deu dies hàbils.
4. El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.
13. OBLIGACIONS DELS BENEFICIARIS
1. Els beneficiaris hauran de complir les obligacions següents:
a. Fer constar, de manera expressa, el suport del Consell Insular Menorca, en la realització de les activitats subvencionades (en cas d'activitats que tinguin lloc després de la convocatòria)
b. Fer constar el logotip de la candidatura de la cultura talaiòtica de Menorca per a ésser reconeguda com a patrimoni mundial per la UNESCO, en la realització de les activitats subvencionades.
c. Comunicar al CIM l’acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s’entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils d’ençà que el beneficiari hagi rebut la notificació de la concessió.
d. Haver realitzat l’activitat objecte de subvenció en el termini fixat en aquestes bases.
e. Dur a terme les activitats que fonamenten la concessió dels ajuts i justificar-ne la realització, en els terminis i en les condicions establerts en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts.
f. Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l’obtenció de subvencions i ajudes per a la mateixa finalitat.
g. Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se’n poden derivar retards en l’execució o si en poden afectar el cost total.
h. Acreditar, quan el Consell Insular els ho sol·liciti, que es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. L’acreditació no serà necessària en el cas que s’hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar-ho.
i. Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca.
j. Sotmetre’s a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d’organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.
14. REVOCACIÓ I REINTEGRAMENT DELS AJUTS. CRITERIS DE GRADUACIÓ DE POSSIBLES INCOMPLIMENTS
1. Si l'entitat beneficiària incompleix les obligacions contemplades en aquestes bases o incorre en alguna de les causes de les causes de l'article 37 de la LGS o altera les condicions, aspectes o característiques rellevants del projecte que s'hagin pogut tenir en compte per a concedir l'ajut, l'òrgan competent ha de revocar la concessió de la subvenció. En conseqüència, l'entitat beneficiària perdrà el dret al cobrament o, l'haurà de reintegrar, d'acord amb l'establert respecte a la revocació i el reintegrament de les subvencions, s’ha d’aplicar el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa que hi sigui aplicable.
2. Amb caràcter general, en cas d’incompliment, s’ha de reintegrar la quantia rebuda mitjançant l’aplicació d’un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l’incompliment. Aquest percentatge s’ha de fixar amb l’informe previ de l’instructor i s’ha de notificar al beneficiari. Les causes de reintegrament i el procediment per a la seva exigència han de ser regides per l’establert en l’article 44 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
3. S’haurà de valorar, en tot cas, el grau d’incompliment i si aquest és a causa d’actuacions doloses o negligents i si hi ha bona o mala fe en aquest. La gradació del reintegrament serà major quan l’incompliment sigui total o molt alt i hi hagin incorregut causes doloses i mala fe, i en canvi serà menor si el grau de compliment del projecte subvencionat és parcial i quan hagi estat causat per actuacions negligents i amb bona fe.
4. En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió s’ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l’article 25 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i en la resta de disposicions aplicables.
5. Si l'entitat beneficiària ha complert de forma significativa amb les seves obligacions, si de la documentació presentada es dedueix que ha tingut voluntat de compliment i que s'han aconseguit les finalitats de l'ajut, s'ha de dur a terme una revocació parcial de l'ajut, i consegüentment, la pèrdua al dret de cobrament parcial de l'ajut, d'acord amb l'aplicació del següent criteri de gradació següent:
a. En cas que s'hagi executat totalment el projecte, però la documentació justificativa de la despesa subvencionable del pressupost presenta deficiències perquè sigui inadequada, perquè no s'ajusta als requisits de les bases, per no haver-se executat la totalitat del pressupost inicial subvencionable l'import de revocació parcial de l'ajut ha de coincidir amb l'import de l'ajuda no justificada o justificada incorrectament.
b. En el cas que el beneficiari no justifiqui en termini l'import de la concessió atorgada, es minorarà la subvenció correctament justificada amb un 1% per cada dia de retràs.
c. Si el beneficiari no fa constar, de manera expressa, el suport del CIM i el logotip de la candidatura de la cultura talaiòtica de Menorca per a ésser reconeguda com a patrimoni mundial per la UNESCO, es minorarà en un 1% l'import de la subvenció correctament justificada.
6. En cas que l'import de la suma de l'ajut més la resta d'altres ajudes, subvencions, ingressos o fons propis que hagin finançat la realització del projecte superi el pressupost total d'execució d'aquest, l'import de la revocació parcial de la subvenció ha de ser la quantitat que excedeixi del pressupost executat esmentat.
7. Les quantitats que s’hagin de reintegrar tenen la consideració d’ingressos de dret públic i els és aplicable la via de constrenyiment.
8. L’obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que, si escau, siguin exigibles.
15. INFRACCIONS I SANCIONS
El règim d’infraccions i sancions administratives aplicables serà l’establert en el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions
L’òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d’infraccions de l’establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la presidència del Consell Insular de Menorca, de conformitat amb l’establert en l’art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d’octubre, de consells insulars.
16. ALTRES DISPOSICIONS
1. Recursos administratius
Els acords del Consell Executiu pels quals s’aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles d’interposar-hi recurs d’alçada davant la Comissió de Govern del Consell insular de Menorca.
2. Normativa general aplicable
En tot allò no previst expressament en aquestes bases regiran les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en:
- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions
- Reglament de la Llei General de Subvencions (Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol)
- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
- Reglament (CE) núm. 1408/2013 de la comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió europea als Ajuts de Minimis en el sector agrícola.
Maó, 23 d'agost de 2017
La secretària interina
Rosa Salord Olèo