Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT D'ANDRATX
Núm. 9376
Modificació puntual RPT juliol 2017
Aprovat per Ple en sessió ordinària celebrada dia 27 de juliol de 2017 acord de modificación puntual RPT, es fa public el següent extracte:
« MEMORIA-PROPOSTA DE LA REGIDURIA DE PERSONAL RELATIVA A LA MODIFICACIÓ DE LA RLLT
Com és sabut, el principi d'autorganització de les Entitats Locals implica, entre d'altres aspectes, ordenar els seus recursos de personal en funció d'unes determinades necessitats i amb l'objecte d'assolir les majors quotes en l'eficàcia dels serveis públics.
En aquest sentit, assenyala, entre d'altres, la sentència del Tribunal Superior de Justícia de Galícia núm. 305/2.010, de 17 de març, que:
“(...) las implicaciones empíricas de la denominada potestad de autoorganización de la Administración cuyo alcance, en síntesis, alude al conjunto de poderes de una autoridad pública para la ordenación de los medios personales, materiales y reales que se le encomiendan con objeto de que sea posible el ejercicio de determinadas competencias y potestades publicas, entrando de lleno en lo que se denominan facultades discrecionales públicas, (...)
Establece la Sentencia del Tribunal Supremo de 17 de febrero de 1997, entre otras cosas, que la potestad autoorganizativa de las Administraciones Públicas, atribuye a éstas la facultad de organizar los servicios en la forma que estime más conveniente para su mayor eficacia, a lo que le compele el mandato contenido en artículo 103.1 de la Constitución Española, (…), añadiendo que no se integra en el elenco de los derechos adquiridos el de la inalterabilidad de todos y cualesquiera de los múltiples aspectos que conforman la relación funcionarial en un momento dado, no comprendiéndose entre ellos, (...), el mantenimiento inalterable de las unidades administrativas en algún momento diseñadas, su organización, o su integración en el seno de la Administración (...) la Administración tiene una "potestas variandi" de la normativa legal y reglamentaria que ejercita lícitamente cuando así lo aconsejan o demandan las cambiantes circunstancias de su actividad para una mejor organización de las estructuras necesarias para el ejercicio de derechos o cumplimiento de deberes del individuo en sociedad o de los servicios públicos establecidos con ese fin, pues sostener lo contrario equivaldría (…) a "petrificar" la organización de las estructuras existentes condenándolas a una inmovilidad que las aleja de la realidad social e impediría su perfeccionamiento (...).”.
Així doncs, el «ius variandi» permet a l'Administració decidir unilateralment sobre el seu propi règim organitzatiu, cercant sempre la millora en l'eficàcia dels serveis públics.
En aquesta mateixa direcció, assenyala l'article 3 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, que els municipis disposen de plena capacitat de autorganització en el marc de les disposicions generales que per llei s'estableixin en matèria d'organització i funcionament municipal, afegint l'article 25 que «la administración municipal puede estructurarse en departamentos dirigidos por un o una teniente de alcalde o por un concejal o una concejala delegados del alcalde, que actúan por delegación del alcalde o de la alcaldesa en las materias que se les atribuyen expresamente».
En un altre ordre de coses, assenyala l'article 21.1 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de Bases de Règim Local, que l'Alcalde és el President de la Corporació i ostenta, entre d'altres, l'atribució de dirigir l'administració municipal i dirigir, inspeccionar i impulsar els serveis municipals, sent el cap superior de tot el personal.
Arribats en aquest punt, es considera necessari efectuar les següents modificacions de la RLF:
PRIMER: Aquest Consistori va promoure canvis organitzatius que son aprovats pel Ple de la Corporació. El mes de juliol de 2016, respecte al departament de Contractació i Medi Ambient, s'aprovà la següent modificació
«b) Per altre banda, i tenint en compte que acaba de proveir-se el lloc de feina de Tècnic de Personal i la necessitat ja esmentada de reforçar l'àrea de contractació, s'estima oportú traslladar un lloc de feina d'auxiliar administratiu des del Departament de Personal al nou Departament de Contractació, Medi Ambient i Serveis Generals i, dels dos llocs de feina d'auxiliar administratiu del Departament de Personal, s'estima més adient traslladar aquell lloc de feina ocupat per una funcionària de menor antiguitat i que no compte amb la condició de funcionària de carrera, tenint en compte, a més, que cap de les dues funcionàries ha prestat mai els seus serveis en cap dels tres departaments que s'unifiquen.»
Vista que, per una errada material, el trasllat d'aquest lloc de feina no es va implementar en la RPT de març de 2017 de l’Àrea d’ Administració General a l’Àrea de Contractació -Activitats- Medi Ambient i Serveis, però determinat que aquesta necessitat de reforç va finalitzar , per part de la Regidora de Personal es sol·licita es mantingui el lloc de feina a l'Àrea d' Administració General.
En aquest sentit, assenyala l'article 91 de la Llei balear 3/2007, de 27 de març, de Funció Pública de les Illes Balears, que:
«Artículo 91.- Cambio de adscripción del puesto de trabajo.
1. El Consejo de Gobierno, a propuesta de la persona titular de la consejería competente en materia de función pública, por reestructuración de la Administración o por necesidades del servicio o funcionales, y a efectos de asignar de manera eficiente los recursos humanos, podrá acordar la adscripción de puestos de trabajo y del personal que provisional o definitivamente los ocupa a unidades, consejerías o entes del sector público instrumental con personificación pública, distintos de aquéllos a los que estaba adscrito.
2. Los cambios de adscripción deberán respetar en todo caso las retribuciones, las condiciones esenciales de trabajo y la isla de residencia del personal afectado. En su caso, se modificará la adscripción del puesto provisto provisional o definitivamente por la persona funcionaria afectada (...)».
SEGON: En referència a les places RPF 15,02 i RPF 15,12, vist l'informe de la Cap d'urbanisme de data 12 de juliol :
“Assumpte: Informe sobre la titulació necessària dels TAG de l'Àrea d'Urbanisme
El passat 3 d'octubre de 2016 qui subscriu va emetre un informe sobre la necessitat d'ampliació de places a l'Àrea d'Urbanisme en el qual es sol·licitava l'ampliació de la relació de llocs de feina amb, entre d'altres, 2 places de TAG A1 jurídics. La justificació d'aquesta ampliació es basava principalment en la necessitat de disposar de personal amb la titulació suficient per a la tramitació i proposta dels expedients de llicència urbanística, els de disciplina urbanística i els corresponents a planejament, tant pel que fa al desenvolupament necessari de les vigents Normes Subsidiàries de planejament així com les modificacions oportunes, com a la Revisió de les Normes Subsidiàries.
El fet de que se sol·liciti que les places tinguin la condició de tècnic jurídic no és capritxós, ve determinat per una sèrie de normativa que obliga a que en els expedients hi figuri un informe jurídic emès pel personal de la corporació amb titulació suficient i, per tant, si la plaça és ocupada per persones que no tenen la titulació suficient per a emetre informes jurídics no se podrà donar compliment a les normes procedimentals podent viciar de nul·litat els procediments.
D'entre la normativa que exigeix l'informe jurídic previ a l'adopció dels acords o resolucions es poden destacar, a manera d'exemple i sense perjudici de que altres disposicions de naturalesa especial també ho faci, les següents:
- Tramitació d'expedients, l'article 175 del Reial Decret 2568/1986, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament d'organització, funcionament i règim jurídic de les Entitats Locals, exigeix que, prèviament a la resolució dels expedients s'incorpori un informe sobre les disposicions legals aplicables i al·legació raonada de la doctrina, és a dir, un informe de contingut jurídic.
Artículo 175
Los informes para resolver los expedientes se redactarán en forma de propuesta de resolución y contendrán los extremos siguientes:
1. a) Enumeración clara y sucinta de los hechos.
2. b) Disposiciones legales aplicables y alegación razonada de la doctrina, y
3. c) Pronunciamientos que haya de contener la parte dispositiva.
- Procediment per a l'atorgament de llicències urbanístiques, l'article 371 del Reglament general de la Llei 2/2014, de 25 de març, d'ordenació i ús del sòl, per a l'illa de Mallorca, requereix un informe jurídic previ amb la finalitat de comprovar l'adequació de la sol·licitud a la legalitat urbanística. Informe que, evidentment, ha de ser emès per persona amb la titulació suficient per emetre un informe jurídic.
Article 371
Instrucció del procediment
1. El procediment d’atorgament de llicència inclou, en tot cas, els informes tècnics i els jurídics corresponents, amb la finalitat de comprovar l’adequació de la sol·licitud, i si escau, del projecte a la legalitat urbanística.
2. L’informe o els informes tècnics s’han d’emetre de forma prèvia a l’informe jurídic, i s’han d’emetre pel personal de la corporació amb titulació competent. Els serveis municipals corresponents emeten l’informe jurídic. Els informes han de contenir la proposta de resolució corresponent a adoptar per l’òrgan competent.
- Procediment de caducitat de la llicència urbanística, l'article 380 del Reglament general de la LOUS per a l'illa de Mallorca requereix informe jurídic previ per a la declaració expressa de la caducitat
Article 380
Caducitat de la llicència urbanística
1. La llicència urbanística caduca si, en acabar qualsevol dels terminis establerts en l’article anterior o les pròrrogues corresponents, que s’han d’indicar expressament en l’acte administratiu del seu atorgament, no s’han començat o no s’han acabat les obres o les actuacions autoritzades. A aquest efecte, el document que atorga la llicència ha d’incorporar l’advertiment corresponent.
2. Una vegada caducada la llicència urbanística per ministeri de llei en concórrer alguna de les circumstàncies previstes en l’apartat anterior, l’òrgan municipal competent per atorgar-la ho ha de declarar i ha d’acordar-ne l’extinció dels efectes, d’ofici o a instància de terceres persones, amb la tramitació prèvia d’expedient a l’efecte que requereix:
a) Informe tècnic, que verifiqui l’incompliment dels terminis per part de la persona titular de la llicència.
b) Informe jurídic, amb proposta de resolució.
- Procediments per a aprovació, modificació i revisió de planejament urbanístic, tots els acords municipals relatius al planejament urbanístic requereixen d'un informe jurídic previ sobre l'adequació a la legalitat urbanística de la proposta i aquest informe ha de ser fet per persona amb titulació suficient.
A més de la tramitació dels procediments d'aprovació de planejament, també el personal de l'Àrea d'Urbanisme pot participar en la preparació i redacció dels instruments de planejament i, per aquesta funció, totes les persones que hi participin han de tenir la titulació exigible. Per tant, si s'han de redactar les ordenances dels instruments de planejament, que són disposicions de caràcter general amb un contingut eminentment jurídic, han de ser elaborades per jurídics.
Article 147 del Reglament general de la LOUS per a l'illa de Mallorca
Persones professionals redactores del planejament urbanístic
1. Les persones professionals que intervenen en la preparació i la redacció dels instruments de planejament urbanístic, tant en qualitat de personal al servei de l’administració, com en el cas de professionals liberals que es contractin a aquest efecte, han de tenir la titulació exigible, d’acord amb la legislació d’aplicació, per dur a terme les tasques encomanades. La identitat i la titulació de les persones professionals que hi intervenen han de constar en tot cas en l’expedient de tramitació de l’instrument de què es tracti.
2. Totes les persones professionals que intervenen en la redacció de figures de planejament urbanístic al servei d’una entitat pública, sigui quina sigui la vinculació jurídica que tenen amb l’administració, tenen l’obligació de guardar-ne secret professional. Mentre durin aquestes tasques, no poden intervenir en treballs d’iniciativa particular relacionats amb el sector afectat per l’instrument d’ordenació urbanística de què es tracti.
Per tot l'exposat, vista la normativa citada, es sol·licita que les places de TAG adscrites a l'Àrea d'Urbanisme tenguin el requisit de grau o llicenciat en dret.”
Per tot l’anterior, es adient variar les condicions del lloc de feina, actualment Assesor Juridic TAG Urbanisme i Llicències i TAG urbanisme, per que sigui Administració Especial, amb requisit de titulació Llicenciat en Dret o titulació equiparable pel Ministeri d'Educació. Aquest canvi suposa també modificació del nivell de català requerit , passant a ser B2 en compliment de la Llei 4/2016 de 6 d'abril de capacitació llinguistica per a la recuperanció de l'us del Català a l'àmbit de la funció pública. Aquesta modificació no preveu variacions als emoluments de dites places.
Sol·licit al departament de Personal que informe del procediment adient per a les modificacions esmentades.»
Vist l'informe de la Tècnica de Personal de data 21 de juliol amb la definició del procès per a la modificació de dites places .
Reunits amb els sindicats en data 27 de juliol de 2017 per negociar les variacions propostes i incorporar-ne de noves errades detectades a la mateixa mesa, aprovant-se la modificació.
Vist l'acta de la mesa de 27 de juliol de 2017 que incorpora les modificacions acordades.
En mèrits de tot el que s'acaba d'exposar, es realitza la següent proposta:
PRIMER.- Aprovar la modificació de la RLLT referida.
SEGON.- Publicar en el Bulletí Oficial de la Província.”
Contra aquest acte administratiu, que esgota la via administrativa, es pot presentar recurs de reposició davant el mateix òrgan que ho ha dictat, d'acord amb l'article 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. El termini per interposar-ho és d'un mes explicat des de l'endemà de rebre aquesta notificació. En aquest cas no es podrà interposar recurs contenciós administratiu fins que s'hagi resolt el de reposició. El recurs de reposició potestatiu haurà de presentar-se en el Registre General d'aquest Ajuntament o en les dependències al fet que es refereix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, abans esmentada, i s'entendrà desestimat quan no s'hi hagi resolt i notificat la resolució, en el termini d'un mes, explicat des de l'endemà de la seva interposició, i en aquest cas quedarà expedita la via contenciosa administrativa.
Si no s'utilitza el recurs potestatiu de reposició, es pot interposar directament recurs contenciós administratiu, d'acord amb l'article 123 abans citat i el que es disposa en la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciós-administrativa, davant el Jutjat Contenciós Administratiu o la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia, segons les competències determinades pels articles 8 i 10 de la Llei 29/1998, en el termini de dos mesos explicats des de l'endemà de rebre aquesta notificació, tot això sense perjudici de qualsevol altre recurs o acció que es consideri convenient
Andratx, 17 de agosto de 2017
La Batlessa-President,
Katia Rouarch.