Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 9345
Circular del Conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca per unificar criteris d’interpretació d'aspectes de la llei 12/2016, de 17 d’agost d’avaluació ambiental de les Illes Balears, en especial pel que fa a l’àmbit d’aplicació del procediment d’avaluació ambiental estratègica
I
El 20 d’agost de 2016 es va publicar al BOIB la llei 12/2016, de 17 d’agost, d’avaluació ambiental de les Illes Balears, la qual, d’acord amb la seva disposició final cinquena, va entrar en vigor el dia següent a la seva publicació.
El 8 de juny de 2017, el Ple del Tribunal Constitucional admeté a tràmit el recurs d’inconstitucionalitat núm. 250-2017 promogut pel Govern espanyol contra els articles 9.4, 26.2 i 33.1 a) de la dita llei 12/2016. Havent sol·licitat la suspensió de la vigència dels articles esmentats, aquests no es poden aplicar a tercers des de la publicació de l'edicte d'admissió a tràmit, que es produí en el BOE del 14 de juny de 2017.
Així mateix, en el marc de la Comissió Bilateral de Cooperació Administració General de l’Estat- Comunitat Autònoma de les Illes Balears, es varen adoptar acords d’interpretació respecte a determinades disposicions de la llei 12/2016. Dit acord fou publicat al BOIB de 22 de juny de 2017, i en el BOE del mateix dia.
La suspensió de vigència dels articles esmentats, mentre es tramita el recurs de inconstitucionalitat, i el contingut dels acords interpretatius, poden suscitar dubtes entre els operadors jurídics, bàsicament en dos aspectes referits a l’àmbit d’aplicació dels procediments d’avaluació ambiental:
a) Respecte a l’avaluació ambiental estratègica i el contingut de l’article 9 de la Llei 12/2016, especialment respecte als supòsits previstos a l’art. 9.4 que no s’havien de sotmetre a avaluació ambiental estratègica.
b) Respecte als llindars dels projectes subjectes a avaluació d’impacte ambiental, arran de l’acord interpretatiu en relació a les eventuals contradiccions entre els annexes de la Llei estatal bàsica i de la Llei autonòmica.
II
L’article 9.4 suspès a l’espera de la sentència del TC diu:
4. Es considera que no tenen efectes significatius en el medi ambient, i per tant no se subjecten als procediments d’avaluació ambiental estratègica, d’acord amb l’article 3.5 de la Directiva 2001/42/CE:
a) Les modificacions de plans territorials o urbanístics que tenguin com a objecte exclusiu alguna o algunes de les finalitats expressades a continuació:
I. Disminució de coeficients d’edificabilitat o de percentatges d’ocupació dels edificis.
II. Disminució de l’altura màxima dels edificis.
III. Canvi d’usos plurifamiliars a unifamiliars.
IV. Augment de la superfície, o reajustament per raons funcionals, de zones d’equipaments, espais lliures públics o infraestructures, sempre que aquest canvi de qualificació o classificació no afecti terrenys classificats com a sòl rústic.
V. Augment de la superfície de la parcel·la mínima per poder construir o implantar un ús urbanístic.
VI. Canvis de la classificació de sòl urbà, urbanitzable o apte per a la urbanització amb la finalitat de reconvertir-lo en sòl rústic.
VII. Implementació o extensió de les mesures de protecció del medi ambient, de restauració o recuperació d’hàbitats o espècies afectades per incendis forestals o altres desastres naturals, en sòl rústic o respecte de béns integrants del patrimoni històric.
VIII. Establiment o modificació dels índexs d’ús turístic o residencial sempre que representin una disminució de la capacitat de població.
IX. Canvis del sistema d’actuació de polígons o unitats d’actuació.
b) L’aprovació o la modificació dels catàlegs de protecció del patrimoni cultural sempre que només incloguin mesures que representin un grau més alt de protecció del medi ambient o del patrimoni cultural.
c) Els plans d’ordenació dels recursos naturals, els plans reguladors d’ús i gestió, els plans de gestió d’espais Xarxa Natura 2000 o d’altres espais naturals protegits, en la mesura que representin un grau més alt de protecció del medi ambient.
d) Les modificacions de caire financer o d’escassa entitat dels Programes de Desenvolupament Rural.
e) Estudis de detall.»
La present circular pretén aclarir si, una vegada suspesa la vigència de l’art. 9.4, totes les modificacions, per innòcues que siguin respecte al medi ambient, estan subjectes al procediment d’avaluació ambiental estratègica simplificada segons el procediment previst als articles 29 i següents de la Llei estatal bàsica 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, amb les especificitats regulades a l’art. 12 de la Llei 12/2016 d’avaluació ambiental.
Ara bé, la primera clau la tenim a l'article primer de la llei 12/2016, sobre l'objecte i àmbit de la llei, i a l'article primer, sobre l'objecte i finalitat, de la llei 21/2013, els quals circumscriuen l'abast d’ambdues lleis als plans i programes “que puguin tenir efectes significatius sobre el medi ambient”, car no altre és el sentit de l'institut jurídic de l'avaluació ambiental.
La concreció d'aquest àmbit d’aplicació de l’avaluació ambiental estratègica ve regulat en els articles 9.1 i 9.2 de la Llei 12/2016 d’avaluació ambiental de les Illes Balears, que reprodueixen de forma quasi literal els articles 6.1 i 6.2 de la Llei 21/2013 estatal bàsica. Els dos apartats de l’art. 9 diuen textualment:
1. Han de ser objecte d’una avaluació ambiental estratègica ordinària els plans i els programes, i també les modificacions d’aquests, que adoptin o aprovin les administracions autonòmica, insular o local de les Illes Balears, l’aprovació dels quals exigeixi una disposició legal o reglamentària o un acord del Consell de Govern quan:
a) Estableixin el marc per a l’autorització futura de projectes legalment sotmesos a l’avaluació d’impacte ambiental i es refereixin a l’agricultura, la ramaderia, la silvicultura, l’aqüicultura, la pesca, l’energia, la mineria, la indústria, el transport, la gestió de residus, la gestió de recursos hídrics, l’ocupació del domini públic maritimoterrestre, la utilització del mitjà marí, les telecomunicacions, el turisme, l’ordenació del territori urbà i rural o l’ús del sòl.
b) Requereixin una avaluació perquè afecten espais Xarxa Natura 2000 en els termes que preveu la legislació del patrimoni natural i de la biodiversitat.
c) Requereixin una avaluació ambiental estratègica simplificada d’acord amb l’apartat 2 d’aquest article en els dos supòsits següents:
I. Quan així ho decideixi cas per cas l’òrgan ambiental en l’informe ambiental estratègic d’acord amb els criteris de l’annex IV.
II. Quan així ho determini l’òrgan ambiental, a sol·licitud del promotor.
2. Han de ser objecte d’avaluació ambiental estratègica simplificada:
a) Les modificacions menors dels plans i els programes que s’indiquen en l’apartat 1 d’aquest article.
b) Els plans i els programes que s’indiquen en l’apartat 1 anterior que estableixin l’ús de zones de reduïda extensió en l’àmbit municipal.
c) Els plans i els programes que estableixin un marc per a l’autorització de projectes en el futur, però no compleixin els altres requisits que s’indiquen en l’apartat 1 anterior.”
La remissió que fa la lletra a) de l’article 9.2 a l’article 9.1 s'ha d'entendre en el sentit que la subjecció al procediment d’avaluació ambiental estratègica simplificada és exigible a les modificacions menors que, per elles mateixes, reuneixin les condicions de l’art 9.1, concretament les previstes en les lletres a) o b) de l'article 9.1., és a dir, estableixin el marc per a l’autorització futura de projectes sotmesos a l’avaluació d’impacte ambiental o requereixin una avaluació perquè afecten espais Xarxa Natura 2000.
En el mateix sentit, la remissió que fa la lletra b) de l’article 9.2 a l’article 9.1 s'ha d'entendre en el sentit que la subjecció al procediment d’avaluació ambiental estratègica simplificada és exigible als plans i programes que estableixin l'ús de zones de reduïda extensió, quan suposin el marc per a l’autorització futura de projectes sotmesos a l’avaluació d’impacte ambiental o requereixin una avaluació perquè afecten espais XN 2000.
Per altra banda, també requeriran avaluació estratègica simplificada, d'acord amb l'apartat c) de l'art 9.2., qualsevol altre pla o programa que estableixi el marc per a l’autorització de projectes en el futur, tot i que els projectes afectats no siguin dels previstos en l'apartat 1. O les modificacions d'aquests plans, afegim, si, per elles mateixes, estableixin aquest marc per a l'autorització de projectes en el futur.
Per altra banda, l’article 9.5, que no ha estat qüestionat, preveu una tramitació més simple per declarar la no subjecció a avaluació ambiental d'aquelles modificacions d'escassa entitat que, tot i que inicialment estarien subjectes a avaluació ambiental per complir els requisits establerts a l’àmbit d’aplicació, manifestament no tenen efectes significatius pel medi ambient. Diu textualment:
“Tampoc es subjecten als procediments d’avaluació ambiental estratègica, d’acord amb l’article 3.5 de la Directiva 2001/42/CE, les modificacions d’escassa entitat que l’òrgan ambiental, declari, previ informe tècnic, que no tenen efectes significatius en el medi ambient”.
III
En quant als annexes de la Llei l’acord interpretatiu publicat al BOIB núm. 76 de 22 de juny de 2016 diu textualment:
“En relació amb les discrepàncies manifestades sobre la relació de projectes sotmesos a avaluació d’impacte ambiental ordinària i simplificada recollida en els annexos 1 i 2, les parts coincideixen a considerar que el seu contingut s’entén sens perjudici de la plena aplicació de la legislació bàsica estatal, en el marc del que estableix l’article 1 de la Llei balear 12/2016, de 17 d’agost”
Per tant, tots els projectes que constin als annexes 1 i 2 de la llei estatal bàsica 21/2013, fins i tot, si fos el cas, els que no constin als annexes de la llei autonòmica, s'inclouen en l'abast de l'art. 1 de la Llei 12/2016, de 17 d’agost, i, per tant, s’han de sotmetre al corresponent procediment d’avaluació d’impacte ambiental. Tanmateix, es considera oportú establir algunes precisions per evitar contradiccions o avaluacions irrellevants.
Així, es seguiran aplicant els punts 3 i 4 del grup 2 de l’annex II de la Llei Autonòmica ja que resulten compatibles amb les previsions generals dels apartats k) i l) del grup 4, annex II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre. Així mateix la previsió del punt 3 de l’epígraf 7 de l’annex II de la Llei 12/2016 és compatible amb la previsió general de l’apartat d) del grup 3 de la Llei Estatal bàsica. Per altra banda, l'eventual contradicció entre els apartats e) i b) del grup 9 de l'annex II, ambdós de la llei 21/2013, es resoldrà entenent que l'apartat e) precisa l'abast de l'apartat b). Per últim, es precisa que el nombre de places de porcs d'engreix de l'annex I sotmesos a avaluació són 2.000, com estableix la llei estatal, i no els 12.000 que, per error, indica la llei 12/2016.
IV
Per tot l’anterior, es considera adient dictar la present circular a fi de precisar l’àmbit d’aplicació del procediment d’avaluació ambiental estratègica i aclarir determinats aspectes en quant als projectes que consten als annexes per unificar interpretacions.
Per això, atesa la proposta del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, informada favorablement pel Ple de la CMAIB en data 20 de juliol de 2017, previ tractament als comitès d'avaluació ambiental i d'avaluació estratègica, fent ús de les facultats que m’atribueix l’article 21.3 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears, dict i orden la publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears de la següent:
CIRCULAR
Primer. Objecte
Aquesta circular té per objecte establir i publicar pautes d’actuació interna a fi de facilitar una interpretació homogènia per part de les autoritats i el personal de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca respecte a:
a) L’àmbit d’aplicació de l’avaluació ambiental estratègica després que l'admissió a tràmit del recurs de inconstitucionalitat núm. 250-2017 hagi comportat la suspensió de la vigència de l’art. 9.4 de la Llei 12/2016 d’avaluació ambiental, que es va fer efectiva el passat 14 de juny de 2017 amb la publicació del corresponent edicte d’admissió del recurs al BOE núm. 141.
b) L’aplicabilitat directa dels continguts dels annexes de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, atès el contingut de l’acord interpretatiu publicat al BOIB núm. 76 de 22 de juny de 2017 i BOE del mateix dia.
Segon.- Àmbit d’aplicació del procediment d’avaluació ambiental estratègica.
1.- Les modificacions menors a les que fa referència l’art. 9.2. a) de la llei 12/2016 són aquelles que, estant en principi subjectes a avaluació ambiental estratègica ordinària per complir amb els requisits establerts a l’article 9.1, suposin canvis en les característiques dels plans o programes ja adoptats o aprovats que no constitueixen variacions fonamentals de les estratègies, directrius i propostes o de la seva cronologia, però que produeixen diferències en els efectes previstos o en la zona d’influència.
2.- Els plans i programes, o les modificacions de plans i programes, que estableixin l’ús de zones de reduïda extensió en l’àmbit municipal als que fa referència l’article 9.2. b), són aquells que, estant en principi sotmesos a avaluació ambiental estratègica ordinària per complir amb els requisits de l’article 9.1, estableixen l’ús a nivell municipal de zones de reduïda extensió. Es consideren zones de reduïda extensió aquelles que, per les seves dimensions, els objectius de protecció ambiental i integració al territori es poden aconseguir de forma similar tant amb una avaluació ambiental del pla o programa com amb una avaluació d’impacte ambiental dels projectes que s’hi poden executar.
3.- Els plans i els programes que estableixin un marc per a l’autorització de projectes en el futur als que fa referència l’article 9.2.c) són els plans i programes que, encara que no compleixin amb els requisits de l’art. 9.1 per ésser sotmesos a avaluació ambiental ordinària, poden donar lloc a l’autorització de nous projectes.
4.- Així doncs, les modificacions de plans i programes que, pel seu propi abast, no compleixen els requisits de l'article 9.1, o, en el seu cas, els del 9.2.c), respecte d'establir un marc per a l'autorització de projectes futurs o afectar XN, no seran objecte d'avaluació ambiental estratègica.
Es considerarà que les modificacions dels plans i programes no comporten un nou marc de projectes quan es limitin a eliminar la possibilitat d'execució de determinats projectes permesos en la regulació que es modifica o els imposin condicions més restrictives, així com aquells que només afecten aspectes de gestió o de caràcter financer.
Correspon a l'òrgan substantiu justificar cas per cas si es donen o no els requisits de subjecció, sense perjudici que se'n sol·liciti consulta a la CMAIB.
5.- Es consideraran modificacions d’escassa entitat, a les que fa referència l’art. 9.5, a aquelles modificacions que, a pesar de complir els requisits de subjecció a avaluació estratègica simplificada, resulti manifest, i així es determini en informe tècnic, que no tenen efectes significatius sobre el medi ambient.
Tercer: Aplicació directa dels annexes de la Llei 21/2013 de 9 de desembre.
Atès el caràcter bàsic de la normativa estatal, tots els projectes que constin als annexes 1 i 2 de la Llei 21/2013, fins i tot, si fos el cas, que no constin als annexes de la Llei 12/2016, de 17 d’agost d’avaluació ambiental, queden integrats en el marc que estableix l’art. 1 de la Llei 12/2016 i, per tant, s’han de sotmetre al corresponent procediment d’avaluació d’impacte ambiental.
A fi de conciliar el contingut dels annexos, s'entendrà que:
a) els punts 3 i 4 del grup 2 de l'annex II de la llei 12/2016 precisen l'abast de la previsió general dels apartats k) i l) del grup 4, annex II, de la llei 21/2013.
b) el punt 3 de l'epígraf 7 de l'annex II de a llei 12/2016 precisa l'abast de la previsió general de l'apartat d) del grup 3 de l'annex II de la llei 21/2013.
c) l'apartat e) del grup 9 de l'annex II de la llei 21/2013 precisa l'abast de l'apartat b) del mateix grup 9 de la pròpia llei 21/2013.
d) el punt 3 de l'apartat a) del grup 1 de l'annex I, sobre el nombre de porcs d'engreix (2.000), de la llei 21/2013 és el que resulta d'aplicació. De fet, l'annex I, grup 1, apartat 1.3r de la llei 12/2016 s'hi remet explícitament, tot i que, per error, reculli el nombre de 12.000.”
Palma, 27 de Juliol de 2017
El conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca
Vicenç Vidal Matas