Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SÓLLER
Núm. 9242
Ordenança reguladora del mercat d'artesania de Sóller
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
La present ordenança té com a objecte adaptar a la normativa existent en matèria de comerç i artesania de l'estat espanyol i la comunitat autònoma de les Illes Balears el mercat d'artesania de Sóller, amb la finalitat de dotar-lo d'un marc específic al Municipi de Sóller, per conviure i diferenciar-se d'altres mercats de venda periòdica no sedentària al Municipi (ordenança reguladora dels mercats periòdics de venda no sedentària a Sóller -BOIB 135 de 25 d'octubre de 2016).
Sóller ja disposa de fet d'un mercat d'artesania de venda regular i no permanent, que és necessari regular i promocionar pel seu interès social, turístic, econòmic i patrimonial, dins el marc de la Llei 4/1985, de dia 3 de maig, d'ordenació de l'artesania (BOIB 14 de 20 de maig de 1985).
A tots els efectes, es considerarà artesania, l'activitat de creació, producció, transformació o reparació de béns i la realització de serveis realitzada mitjançant un procés en el qual la intervenció personal constitueix el factor predominant i on s'obté un resultat final individualitzat que no s'acomoda a la producció industrial totalment mecanitzada o en grans sèries, com estableix l'article 1 de la Llei d'ordenació de l'artesania.
CAPÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS
Article 1. Objecte
Aquesta Ordenança regula, amb caràcter general, les activitats comercials que constitueixen el mercat de venda ambulant d'artesania al Mercat d'Artesania de Sóller.
Article 2. Venda artesanal
El «Mercat d'Artesania» tendrà la consideració de venda de productes artesans procedents del treball manual del propi subjecte artesà, com es defineix a l'article 1 de la Llei 4/1985, de dia 3 de maig, d'ordenació de l'artesania.
El «Mercat d’Artesania» és regirà per aquesta Ordenança i, en allò no previst en la mateixa, es regirà per l'Ordenança reguladora dels mercats periòdics de venda no sedentària a Sóller ( BOIB 135 de 25 d'octubre de 2016).
Els titulars dels llocs, pel fet de ser-ho, quedaran subjectes a dita normativa així com a les demés disposicions que els siguin aplicables.
Article 3. Localització
El «Mercat d'Artesania» s'instal·larà a la Plaça Constitució, sobre l'Alameda i els seus voltants. No obstant la batlia es reserva la facultat de variar dita localització de forma provisional o definitiva quan raons d'utilitat pública o interès general així ho aconsellin, sense que això generi dret a indemnitzacions per danys o perjudicis als titulars dels llocs afectats.
Les localitzacions dels mercats extraordinaris es fitxaran de forma individualitzada per Junta de Govern.
Article 4. Delegació de funcions.
Les funcions que aquesta Ordenança atribueix al batle, poden ser delegades en els termes
legalment establerts.
CAPÍTOL II. DEL MERCAT I LES SEVES INSTAL·LACIONS
Article 5.- Productes autoritzats.
Podran ser objecte de venda al «Mercat d'Artesania» els productes obtinguts del treball artesà, d'acord amb la definició dels articles 1 i 2 de la Llei 4/1985, de dia 3 de maig, d'ordenació de l'artesania de les Illes Balears, i altres productes no recollits expressament, com fotografies, pintures o similars, o productes d'alimentació, sempre que el procés de producció sigui fonamentalment artesanal i, si escau, reuneixin els requisits exigibles en matèria sanitària i de comercialització.
En tot cas, es procurarà un màxim de diversitat en l'oferta.
Article 6.- Comissió de seguiment.
Es constituirà una Comissió de Seguiment del Mercat d'Artesania de Sóller, integrada per 2 membres elegits entre les artesans autoritzats, 2 representants de l'equip de govern municipal, 1 representant dels grups de l'oposició municipal, i, en funcions de secretari, el funcionari responsable de l'àrea de Promoció Econòmica.
Les funcions de la Comissió seran l'anàlisi sobre el compliment de la present Ordenança i el debat sobre totes aquelles qüestions relatives al Mercat d'Artesania: propostes del subjectes autoritzats, incidències de funcionament, possible comercialització de productes no pròpiament artesans, etc.
A fi de garantir una oferta equilibrada de productes, augmentant l'atractiu del Mercat, es podran fitxar quotes proporcionades per cada una de les rames artesanes que presentin sol·licituds d'autorització, a instància d'aquesta Comissió de Seguiment.
Article 7.- Llocs de venda.
1. Les instal·lacions de venda en cap cas podran superar una altura de 3 metres o afectar a branques d'arbres, cablejat o altres elements que sobrevolin la localització del Mercat.
2. Les instal·lacions de venda seran desmuntables, prohibint-se la col·locació de qualsevol element fitxat al trespol que el pugui danyar o subjectar-les a arbres, faroles o altres instal·lacions existents a l'espai públic.
3. Les instal·lacions de venda tendran les següents característiques:
- Les instal·lacions seran mòduls de 1,5 metres o 2 metres de llarg per 3 metres d'ample, que seran senyalitzats pels propis venedors mitjançant la col·locació de pèrgoles desmuntables, amb estructura desmuntable i tela de color blanc/cru, dins de la qual s'ubicaran les taules o mobiliari adient, de forma que les mercaderies no s'exposin al terra.
- Es podrà autoritzar a una mateixa persona la col·locació de dos mòduls de 1,5 metros de llarg per 3 metres d'ample.
- Las pèrgoles seran aportades pels propis titulars autoritzats, i seran muntades i desmuntades per ells mateixos, havent de quedar la zona totalment lliure una hora després de l'horari fitxat com a de finalització del Mercat, i no podran ser muntades fins dues hores abans de l'horari fitxat com a d'inici del Mercat.
4. Així mateix, es podran autoritzar dues instal·lacions més, amb les mateixes característiques, per a activitats divulgatives si el gremi d'artesans i artesanes així ho sol·licita, de manera col·lectiva.
5. En cas de necessitar algun punt de subministre elèctric per a desenvolupar la seva activitat, el
titular l’haurà de gestionar i contractar pel seu compte amb la companyia subministradora, no estant permesa la utilització de generadors o motors de cap tipus.
6. No es permetrà dins de l'espai reservat del Mercat d'Artesania ni els seus voltants, cap tipus de venda ambulant, sols instal·lacions de caràcter benèfic o d'interès general específicament autoritzades.
Article 8. Horari i calendari del Mercat Artesanal.
1. Els dies de celebració del Mercat seran els dissabtes de cada setmana, durant tot l'any, sense que es pugui canviar aquest dia per un altre, en el cas que un dissabte no fos possible celebrar el Mercat, per raons justificades (atmosfèriques, activitats col:lectives incompatibles,...). En tot cas, l'Ajuntament anunciarà amb la màxima antelació possible la suspensió temporal o canvi d'ubicació del Mercat.
No hi haurà Mercat els dies de Nadal i Cap d'Any, si coincideixen en dissabte.
2. L'Ajuntament de Sóller, a proposta dels subjectes artesans autoritzats, podrà autoritzar ocasionalment l'ampliació d'un o més dies el Mercat en períodes de gran afluència de públic al Municipi (Nadal, Setmana Santa, Fires, Diumenges o altres dates d'especial significació).
3. L'horari del mercat queda establert de 9 a 14 hores.
El muntatge de les parades i la descàrrega de productes s'ha d'efectuar entre les 6 i les 9 hores i la càrrega i neteja entre les 14 i les 15 hores.
Durant les hores restants es prohibeix l'entrada i sortida de vehicles a l'espai acotat.
4. Totes les parades hauran de tenir exposat en forma visible al públic les dades corresponents al titular i document on consti l'autorització de venda.
CAPÍTOL III. ADJUDICACIÓ I CONDICIONS DELS LLOCS DE VENDA
Article 9. De la sol·licitud.
Els artesans interessats en obtenir la preceptiva llicència municipal per exercir la venda en el mercat artesà de Sóller han de presentar una sol·licitud a l'Ajuntament en la qual s'han d'especificar amb claredat les dades següents:
a) Nom i cognoms o raó social.
b) Adreça
c) NIF/CIF, document nacional d'identitat o passaport o targeta de residència
d) Longitud i amplada de la part de l'espai públic que es pretén ocupar.
e) Tipus d'articles o de mercaderies que es pretenen comercialitzar.
f) Forma d'elaboració del producte (importació, balear, producció ecològica).
g) Justificació de tenir en vigor la corresponent assegurança de responsabilitat civil.
h) Números de telèfon per a la localització de l'interessat.
La sol·licitud implicarà la signatura d'una declaració responsable on es manifesti:
a) El compliment dels requisits establerts, en quan a ser titular de la carta d'artesà o ser artífex del producte que s'oferta.
b) Estar en possessió de la documentació que s'acrediti, a partir de l'inici de l'activitat.
c) Mantenir el seu compliment durant el termini de vigència de la autorització.
d) Declaració de no haver estat sancionat por comissió de falta molt greu en l' exercici de la seva activitat en els dos anys anteriors.
e)Declaració d’estar al corrent en el pagament a la Seguretat Social en el règim que correspongui.
f)Declaració, segons normativa tributària vigent, del compliment de les obligacions censals relatives a l’activitat econòmica a desenvolupar.
g) Declaració de les persones estrangeres de complir la legislació vigent en matèria de residència i treball.
h) Declaració envers el compliment de la normativa en vigor sobre el producte o productes objecte de venda.
La sol·licitud s'acompanyarà de dues fotografies tipus carnet.
Aquest article també serà d'aplicació en els mercats que es celebren excepcionalment com els més tradicionals de la Fira o les festes de Sant Bartomeu o altres de barriada. En aquest cas, la documentació amb la sol·licitud d'autorització i pagament de taxes, s'haurà de verificar un mes abans de la data del mercat/fira extraordinari.
Article 10. Del nombre de parades.
La Junta de Govern establirà anualment el nombre total màxim de parades de venda, les dimensions i les característiques, tenint en compte les disponibilitats d'espai físic a les zones previstes.
Article 11. De l’adjudicació de les parades.
L'adjudicació de les parades s'estableix per un termini màxim d'un any.
La vigència de la llicència finalitzarà, en tots els casos, el 31 de desembre de cada any.
Les autoritzacions per als mercats artesans extraordinaris seran sempre per termini i espai concret i únic, no renovables.
Article 12. De la renovació de les llicències per al mercats setmanals.
Els artesans interessats en la renovació de les llicències per a l’any següent, hauran de sol·licitar la mateixa durant el mes de novembre de cada any.
Article 13. De les dates de petició per al mercats setmanals.
Per accedir a la renovació que preveu l'article anterior, s'ha de presentar la sol·licitud corresponent acompanyada de la documentació que s'exigeix a l'article 4, en el termini comprès entre els dies 1 i 30 de novembre de cada any. Les peticions de noves autoritzacions s'han de presentar entre els dies 1 i 15 de desembre de cada any. La manca de pagament constitueix una causa de denegació de la renovació, sense que aquesta denegació tingui en cap cas caràcter sancionador.
Article 14. De la renúncia per al mercats setmanals.
Si l'artesà no sol·licita la renovació en el termini que especifica l'article anterior, s'entén que renuncia a la llicència, que restarà extingida automàticament el dia 31 de desembre de l'any corresponent. No s'admet en cap cas una renovació tàcita, i en el supòsit que la sol·licitud de renovació amb tota la documentació completa es presenti fora del termini previst tindrà el tractament propi de les sol·licituds d'obtenció de llicència per primera vegada.
Article 15. De l’obligació de satisfer les taxes.
Un cop satisfetes les taxes municipals establertes, s'assignarà el lloc de la parada.
Article 16. De la llista d’espera per al mercat artesà.
Existirà una relació o llista d'espera en la qual s'inscriuran totes les persones interessades en obtenir una llicència per exercir la venda al mercat i que no es pugui concedir per manca de llocs disponibles. L'adjudicació dels llocs disponibles es fa seguint l'ordre de prioritat següent:
a) Primer, tenen prioritat els artesans de productes de producció ecològica i elaborats amb matèries d'origen local o produïdes amb dignitat d’acord amb els criteris de comerç just.
b) Segon, prioritzant la diversificació de la oferta i/o la seva qualitat, per exemple, acreditant estudis de Belles Arts, disseny i relacionats.
c) Tercer, seguint els criteris d'artesans de productes autòctons i aquells que en un moment determinat pugui establir la Junta de Govern Local.
d) Quart, per ordre cronològic de presentació al registre municipal de les sol·licituds.
Article 17. De les vacants per al mercat.
La relació o llista de les sol·licituds que no hagin estat ateses es renovarà cada any i s'utilitzarà per cobrir les vacants que es puguin produir durant aquest període.
Article 18. De la credencial
Les peticions de concessió de llicència i de renovació, i també les de traspassos i modificacions per al mercat setmanal, les resol el batle o el regidor delegat.
Una vegada s'hagi concedit la llicència corresponent al comerciant, se li lliurarà una credencial amb la seva fotografia, nom i cognoms o raó social, el número de lloc adjudicat, els productes concrets que pot comercialitzar i una direcció per a possibles reclamacions. La credencial ha d'estar sempre en poder de la persona interessada i s'ha d'exhibir al públic, de manera visible i permanent, a la parada de venda.
CAPÍTOL IV. TITULARITAT, TRANSMISSIBILITAT I CANVI DEL LLOC DE VENDA
Article 19. De la identitat del venedor
La llicència municipal per exercir la venda d'artesania és personal i intransferible, però en nom del comerciant titular poden exercir l'activitat el seu cònjuge, la parella estable i els familiars en primer grau de consanguinitat o afinitat. També els emprats que estiguin donats d'alta a la seguretat social per compte del titular. La identitat de l'artesà substitut s'ha de comunicar prèviament i per escrit a l'Ajuntament.
Article 20. De la naturalesa de les llicències
Les llicències:
•Són personals i intransferibles, amb les excepcions que s'estableixen a l'article 18 d'aquesta ordenança.
•Tenen un termini de vigència anual del mercat artesà de 1'l de gener fins al 31 de desembre.
Article 21. De la transmissibilitat de les llicències per al mercats semipermanents dels dissabtes i dijous.
La llicència és intransferible, amb les excepcions que es concreten a continuació:
Per a actes entre vius entre el seu cònjuge, la parella estable i els familiars en primer grau de consanguinitat o afinitat del titular de la llicència original, sempre i quan s'acrediti la situació de jubilació o d'invalidesa permanent del titular autoritzat.
La sol·licitud de transmissió de la llicència s'ha de fer mitjançant una instància explicant els fets i l'han de signar el cedent i el cessionari.
Per a actes per causa de mort, en el cas de defunció del titular autoritzat de la parada, i sempre que ho sol·liciti la persona legalment successora dins del termini màxim de dos mesos a partir de la defunció.
En cas de defunció la sol·licitud l'ha de presentar un successor legal, amb renúncia escrita i expressa de tots els altres possibles successors.
A la petició, en ambdós supòsits, cal adjuntar-hi tota la documentació que preveu l'article 9 i, a més, la que acrediti el grau de parentesc o de relació existent o la condició de successor legal, així com que el nou o nova titular compleixin els requisits de l'article 2.
En cas de malaltia temporal del titular no hi pot haver transmissió de la llicència, sinó només una possible substitució que ha de ser degudament autoritzada pel titular, en favor del cònjuge, la parella estable, els familiars en primer grau de consanguinitat o afinitat o els emprats que estiguin donats d'alta a la seguretat social per compte del titular.
La malaltia s'ha de justificar mitjançant el corresponent informe mèdic de baixa i, si és necessari, la justificació s'ha de renovar trimestralment.
Si el titular de la llicència és una persona jurídica, no es pot transmetre la llicència.
CAPÍTOL V. DRETS I DEURES DELS TITULARS DELS LLOCS DE VENDA
Article 22. Del personal autoritzat de l’Ajuntament
Els titulars de les llicències de venda estan obligats a complir totes les instruccions organitzatives i de funcionament que els indiqui el personal autoritzat de l'Ajuntament.
Article 23. De les parades de venda
Els venedors han d’instal·lar les seves parades o llocs de venda, que han de ser desmuntables o transportables, amb els seus propis mitjans i han de deixar neta la parada amb les degudes condicions de seguretat, higiene i protecció exigides per la normativa específica vigent.
Article 24. De l’espai ocupat
El venedor autoritzat està obligat a ocupar estrictament l'espai que tingui assignat, que serà sempre el mateix, sense que pugi ocupar cap altre lloc ni envair els espais destinats a passos, passadissos, altres parades, accessos a locals comercials, habitatges i edificis d'ús públic. Les parades han de guardar l'alineació anterior i posterior corresponent.
No obstant això, l'Ajuntament pot modificar l'espai concret assignat, de forma temporal o definitiva, quan existeixin raons objectives que ho aconsellin (execució d'obres, modificació dels usos dels vials públics, celebració d'actes especials, etc.), sense que aquests canvis donin dret a tenir cap tipus d'indemnització.
Article 25. Del mobiliari urbà
Resta expressament prohibit el desplaçament d'elements del mobiliari públic urbà, amb independència del motiu que determini aquesta conducta.
Article 26. Del taulell
No es permet la venda de mercaderies que es col·loquin directament damunt del terra o paviment. És obligatori l'ús d'un taulell d'una alçada no inferior a 70 cm respecte del nivell del sòl, tret dels casos d'articles que per les seves característiques especials, se'n puguin exceptuar.
Article 27. De les obligacions dels venedors amb la seva parada
Els venedors estan obligats a complir les normes de la policia urbana, no causar molèsties al veïnat, i han de mantenir net el recinte del mercat. No poden llençar-hi o deixar-hi papers abandonats, caixes, embalatges o altres deixalles. El dipòsit dels residus s'ha de fer d'acord a les normes que dicti l’Ajuntament i respectant els criteris de recollida selectiva.
Article 28. De la contaminació acústica
Es prohibeix que els venedors produeixin tota mena de sorolls molestos i facin publicitat mitjançant qualsevol tipus d'aparell amplificador, així com que facin propaganda o publicitat abusiva que atempti contra els drets dels veïns o d'altres comerciants.
Article 29. Dels vehicles
No es permet deixar vehicles, remolcs o materials fora de l'espai de cada parada quan ja s'hagi fet la instal·lació. Se n'exceptuen els vehicles que formen un sol cos amb la parada de venda els quals, per tant, tenen a tots els efectes la condició de parada ambulant.
Article 30. De les absències
Els venedors queden obligats a comunicar a l’Ajuntament les absències previsibles que siguin justificades, amb antelació a la celebració del mercat en què preveuen la seva absència.
CAPÍTOL VI. CONDICIONS ESPECIALS DELS LLOCS DE VENDA DE PRODUCTES D'ALIMENTACIÓ
Article 31. Dels llocs de venda dels productes d’alimentació.
Les parades de venda de productes alimentaris es sotmeten als requisits especials següents:
•Tot el personal al servei de les parades ha de tenir la formació adequada que estableix la normativa vigent.
•No s'autoritza la venda de productes alimentaris que no compleixen els requisits a què es refereix la normativa comercial i sanitària vigent en cada moment.
•Les superfícies que estiguin en contacte amb els aliments estaran en bon estat i hauran de permetre fàcilment la seva neteja i desinfecció.
•Caldrà disposar del material adequat per a la neteja i desinfecció de l'equip i de les eines de treball, així com per a la neteja dels aliments.
•Caldrà disposar de les instal·lacions o dispositius necessaris per al manteniment i la vigilància de les condicions adequades de la temperatura dels productes alimentaris.
•Les instal·lacions elèctriques s'han d'adaptar a la normativa vigent. En cap cas, l'ajuntament donarà corrent elèctrica.
•L'exposició visible al públic de les balances amb el preu i el pes individuals de les especialitats i productes que s'expedeixen és obligatòria. S'ha de fer constar clarament el preu corresponent a cadascuna de les varietats que s'exposin per a la venda. També s'ha de fixar sobre la mercaderia, de manera visible, una bandereta, cartell o nota que s'ajusti a les normes sanitàries amb el preu per quilogram, dotzena, peça o qualsevol porció de pes o quantitat, i la condició i classificació de l'article.
•Els venedors no podran fumar a les parades i hauran de disposar del carnet de manipulador d’aliments.
CAPÍTOL VII. NORMES RELATIVES AL RÈGIM TRIBUTARI.
Article 32. Del pagament
El pagament de les taxes municipals s’ha de fer en la forma i terminis assenyalats per la corresponent ordenança fiscal.
CAPÍTOL VII. CANVIS EN L'HORARI, CALENDARI O LOCALITZACIÓ DEL MERCAT ARTESÀ DE SÓLLER.
Article 33. Els possibles canvis d'ubicació o temporalització del mercat artesà fora del paràmetres regulats a l'article 8, només podran donar-se per raons justificades, prèvia consulta a la Comissió de seguiment.
Article 34. Dels canvis per als mercats artesans.
L'Ajuntament es reserva la facultat d'efectuar els canvis que consideri necessaris per motius d'interès públic, per canvis de circumstàncies o per incompliment de les disposicions establertes en aquesta ordenança o en la legislació aplicable, sense que en cap cas les variacions donin lloc a cap tipus d’indemnització o a compensació de cap mena.
Article 35. De l’ordre públic
La Policia Local té cura del manteniment de l'ordre públic a la zona ocupada pel mercat, i ordena el trànsit i l'estacionament en el seu espai. També col·laborarà amb les persones que l'Ajuntament designa com a encarregades del mercat. La Policia vigila i garanteix que els titulars de les llicències que es concedeixen compleixin allò que disposa aquesta ordenança.
CAPÍTOL VIII. RÈGIM SANCIONADOR.
Article 36. De les infraccions
L'incompliment de les disposicions que conté aquest Reglament constitueix una infracció que es classifica en lleu, greu o molt greu.
Article 37. De les infraccions lleus
Es consideren infraccions lleus:
• No tenir la llicència i altres documents que emparen l'exercici de la venda ambulant a disposició del personal del mercat, i/o no tenir col·locada en lloc visible i permanent la corresponent autorització.
•Tenir les instal·lacions i elements materials dels llocs de venda en mal estat.
•Emetre sorolls molestos per al públic en general o altres venedors.
•La desobediència a l’autoritat municipal, agents o encarregats del mercat quan les ordres donades ho fossin verbalment.
•No ocupar la parada sense previ avís, excepte en cas de força major.
•Qualsevol altra contravenció d'aquesta ordenança que no es prevegui expressament com a infracció greu o molt greu.
Article 38. De les infraccions greus
Es consideren infraccions greus:
•Muntar, desmuntar i retirar les instal·lacions fora de l'horari fixat.
•El desplaçament o modificació de mobiliari urbà.
•Modificar la configuració, grandària, o ocupació dels llocs, sense ajustar-se a les condicions de la llicència.
•Vendre fora dels perímetres autoritzats o bé amb transgressió dels horaris establerts. Envair passos, passadissos o accessos a locals públics i/o habitatges.
•Ocupar un espai diferent de l'autoritzat
•Ocupar-se de la parada una altra persona sense que hagi estat degudament autoritzada.
•Defraudar en la quantitat i qualitat dels generes venuts.
• Embrutar la via pública o deixar restes de mercaderies o altres deixalles quan s'hagin retirat les instal·lacions, i/o no mantenir la pròpia parada en les degudes condicions d'higiene, salubritat i conservació. També no recollir les deixalles fent l'oportuna selecció per fraccions.
•La desobediència a l’autoritat municipal, agents o encarregats del mercat no permanent quan les ordres donades ho fossin per escrit.
•No assistir al mercat durant quatre dissabtes consecutius o cinc dies alterns dins el mateix exercici, sense causa justificada i sense que s'hagi comunicat a l'Ajuntament, encara que s'estigui al corrent dels tributs corresponents. S'exclou el periode normal de vacances (un mes), la qual cosa s'haurà de comunicar-se per escrit.
•Incomplir les normes de la ordenança sobre parades de venda de productes alimentaris, sense perjudici de la possibilitat que la conducta es sancioni amb més intensitat, si així ho preveu la normativa legal sectorial aplicable.
•La reincidència en la comissió d’una infracció lleu de la mateixa naturalesa en el període de sis mesos.
•La comissió d’una tercera falta lleu en el període d’un any.
Article 39 De les infraccions molt greus
Es consideren infraccions molt greus:
Comercialitzar productes que no compleixin els requisits propis de la Llei 4/1985, de dia 3 de maig, d'ordenació de l'artesania
•La comissió d'actes greus que alterin l'ordre intern del mercat artesà, provocar baralles o discussions, i/o l'incompliment de les ordres que dicti l'autoritat competent.
•El traspàs, arrendament, sotsarrendament o concessió del lloc de venda sense comptar amb la deguda autorització municipal, i la transmissió de la llicència sense complir els requisits d'aquesta ordenança.
•La instal·lació de llocs de venda sense llicència i/o la manca de pagament dels drets i taxes corresponents.
• Haver comès més d’una infracció greu dins el termini d’un any.
Article 40. De les sancions
La resolució dels expedients sancionadors correspon al Batle.
Com a conseqüència de les infraccions a les quals es refereix aquest capítol es poden imposar les sancions següents:
Per a infraccions lleus:
a) Advertiment.
b) Multa fins a 750 Euros.
Per a infraccions greus:
a) Multa de 751 euros fins a 1.500 euros.
b) Suspensió temporal de l'activitat per un termini màxim de dues setmanes.
Ambdues sancions es poden imposar conjuntament.
Per a infraccions molt greus:
•Multa de 1.501 euros fins a 3.000 euros.
•Suspensió temporal de l'activitat durant un termini d'entre un a sis mesos.
• Extinció de l'autorització per exercir la venda ambulant a Sóller.
La sanció de multa pot es pot imposar conjuntament amb la de suspensió o d'extinció.
L’extinció de l’autorització per exercir la venda no comportarà la devolució de les taxes satisfetes.
Article 41. De les mesures complementàries
Sense perjudici de les facultats sancionadores a què es refereixen els articles anteriors, la Batlia adoptarà les mesures complementàries que siguin precises per a la correcció de les anomalies que poguessin produir-se, amb la finalitat d’assegurar les condicions mínimes de seguretat i sanitat del servei.
L’Administració municipal podrà immobilitzar o retirar els elements, materials o mercaderies vinculades a una infracció, dipositant-los sota la custòdia municipal.
En tot cas, les despeses que es derivin de l’adopció de les mesures esmentades seran a compte de l’infractor.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA
Les llicències atorgades estaran en vigor fins a 31 de desembre de 2017.
En el moment d'atorgament de les properes llicències de venda anuals, després de l'entrada en vigor d’aquesta ordenança, es donarà preferència als artesans que, amb anterioritat a l'aprovació i en el moment de l'entrada en vigor de l'ordenança, ja ocupaven un lloc de venda i que reuneixen les condicions requerides.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Queda derogada expressament qualsevol normativa, ordenança o reglament municipals relatius a mercats artesans del municipi de Sóller vigent fins aleshores.
DISPOSICIONS FINALS
1º.-En tot allò no previst en la present ordenança, s’ajustarà al que disposa la Llei 7/85 de Bases de Règim Local i la seva normativa complementària, la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i Procediment Administratiu Comú així com la restant normativa d’aplicació.
2º.-La present ordenança entrarà en vigor un cop que l’Ajuntament l’hagi aprovada definitivament i el text complet del mateix hagi estat publicat al BOIB, havent transcorregut el termini previst a l’art. 49 de la Llei 7/85 de 2 d’abril, reguladora de les Bases de Règim Local i estarà en vigor mentre no es modifiqui o derogui expressament
(Data de signatura: 18/08/2017
Jaume Servers Servera)