Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS
Núm. 9129
Resolució de 14 d’agost de 2017 per la qual s’aprova la convocatòria SOIB DUAL SECTORS ESTRATÈGICS per a la concessió de subvencions per executar un programa de formació dual basat en un règim d’alternança amb l’ocupació en empreses de sectors estratègics, per al període 2018-2019
Versió PDF
Expedient de tramitació anticipada de despesa corresponent a l’exercici 2018/Decret 75/2004 segons Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears de data 3 de juliol de 2017
L’Administració de l’Estat va traspassar a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears les funcions i els serveis en matèria de gestió de la formació professional per a l’ocupació mitjançant el Reial decret 621/1998, de 17 d’abril (BOE núm. 102, de 29 d’abril), en virtut del que disposaven els articles 12.15 i 15.1 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears. D’acord amb aquests articles, correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la funció executiva en matèria laboral, en els termes que estableixin les lleis i les normes reglamentàries que, per desplegar la seva legislació, dicti l’Estat, com també el desenvolupament legislatiu i d’execució de l’ensenyament en tota la seva extensió, nivell i graus, modalitat i especialitats.
La Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i de la formació professional té per objecte crear un sistema integral de formació professional, qualificacions i acreditacions que respongui amb eficàcia i transparència a les demandes socials i econòmiques mitjançant les diferents modalitats formatives, afavorint la formació al llarg de tota la vida. Com a part central d’aquest sistema integral de formació professional, aquesta norma defineix el Catàleg Nacional de les Qualificacions Professionals com a referent comú de qualificacions i competències professionals del sistema productiu per totes les vies i modalitats de la formació professional.
Els certificats de professionalitat, regulats pel Reial decret 34/2008, de 18 de gener, són l’eina d’acreditació oficial, en l’àmbit de l’administració laboral, de les qualificacions professionals del Catàleg Nacional de les Qualificacions Professionals adquirides mitjançant processos formatius o del procés de reconeixement de l’experiència laboral i de les vies no formals de formació.
El Repertori Nacional de Certificats de Professionalitat està estructurat sectorialment en 26 famílies professionals i permet configurar una oferta formativa per als tres nivells de qualificació que existeixen en l’actualitat en l’àmbit de la formació professional per a l’ocupació.
L’oferta formativa vinculada a l’obtenció dels certificats de professionalitat, està estructurada en mòduls formatius i facilita l’acreditació parcial acumulable per al reconeixement de competències professionals.
La Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l’Ocupació en l’àmbit laboral, inclou en l’article 8.1 d la formació en alternança amb l’ocupació com una iniciativa de formació professional per a l’ocupació.
L’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats, de 10 d’octubre de 2013, que estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d’ocupació gestionades pel Servei d’Ocupació de les Illes Balears permet incentivar els programes d’ocupació i formació en l’article 1.2.
La reducció de la desocupació juvenil constitueix un dels reptes més importants per al període de programació europea 2014-2020 i les institucions europees l’afronten amb un paquet de programes, mesures i instruments de finançament entre els quals destaquen la Iniciativa Europea d’Ocupació Juvenil, l’establiment d’una garantia juvenil, l’aliança Europea per a la formació d’aprenents i la promoció de la Formació Dual com a mecanisme de qualificació i consecució d’una feina de qualitat.
Per altra banda, a Espanya el col·lectiu de joves figura com a prioritari en el Reial decret 751/2014, de 5 de setembre, pel qual s’aprova l’Estratègia Espanyola d’Activació de l’Ocupació 2014-2016.
A més, en la Conferència Sectorial d’Ocupació i Assumptes Laborals de dia 11 d’abril de 2017 es declarà com a objectiu estratègic l’impuls de la qualitat de la formació, especialment de la formació dual.
El SOIB pretén articular un programa de subvencions per a la formació dual, mitjançant el contracte per a la formació i l’aprenentatge, amb la finalitat de millorar l’ocupabilitat, la qualificació i la inserció laboral dels joves fins a 30 anys preferentment inscrits en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil en les activitats econòmiques considerades estratègiques com són les industrials, l’agricultura i les TIC; per altra banda, es pretén impulsar la formació de treballadors en altres sectors amb projecció d’ocupació i amb necessitats de formació de capital humà, com ara ocupacions lligades al turisme, al comerç i d’altres.
Les activitats econòmiques estratègiques objecte de la convocatòria de subvenció són fruit d’un treball intern d’anàlisi i prospectiva de mercat en què també es tenen en compte les competències transversals prioritàries que s’estableixen en la Disposició transitòria segona de la Llei 30/2015, de 9 de setembre.
El SOIB vol impulsar la formació dual impartida de forma presencial i dirigida a obtenir certificats de professionalitat, compensant els costs laborals segons conveni laboral i de la formació associada al contracte per la formació i l’aprenentatge, atès el que disposa l’Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre, per la qual es regulen els aspectes formatius del contracte per a la formació i l’aprenentatge, en desenvolupament del Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, modificada per l’Ordre ESS/41/2015, de 12 de gener.
La convocatòria de subvencions està inclosa en el Pla Anual de Política d’Ocupació 2017 (PAPO) segons el que estableix l’article 11.1 del Reial decret legislatiu 3/2015, de 23 d’octubre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei d’ocupació dins l’eix dos i definit com a Programa Propi de Formació (PP00485). A més, s’inclourà en el PAPO 2018.
L’impuls de la formació dual figura com una de les línies estratègiques d’impuls (línia 4.6) inclosa en el Pla d’Ocupació de Qualitat de les Illes Balears 2017-2020, aprovat per la Mesa del Diàleg Social en data 5 de juny de 2017.
Aquesta Resolució s’inclourà dins el Pla Estratègic de Subvencions de la CAIB per a l’exercici 2018.
S’ha informat el Consell de Formació Professional de les Illes Balears, tal com estableix l’article 11.1 segon paràgraf de la Llei 30/2015.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Objecte i àmbit d’aplicació
1. Aprovar la convocatòria de subvencions per finançar el programa SOIB Dual Sectors Estratègics, programa de formació dual dirigit a les empreses incloses dins les activitats econòmiques dels sectors de l’agricultura ecològica, industrials (nàutica, calçat, moble, bijuteria, energies renovables i eficiència energètica, química, etc.) de TIC, de construcció, comerç, turisme i hoteleria (només cuina, recepció i allotjament) i imatge i so per a la millora de l’ocupabilitat, la qualificació i la inserció professional dels joves de fins a 30 anys i que es trobin en situació d’atur.
2. Els participants obtindran la seva qualificació professional en un règim d’alternança d’activitat laboral retribuïda en una empresa amb l’activitat formativa rebuda en el marc del sistema de formació professional per a l’ocupació a través del contracte per a la formació i l’aprenentatge, d’acord amb el que estableix el Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desenvolupa el contracte per a la formació i l’aprenentatge i s’estableixen les bases de la formació professional dual.
Segon
Normativa
Totes les accions subvencionades en el marc d’aquesta convocatòria es regeixen per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions; i a més per l’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats, de 10 d’octubre de 2013, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d’ocupació gestionades pel SOIB (BOIB núm. 146, de 24 d’octubre). Així mateix, s’han de subjectar al Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desenvolupa el contracte per a la formació i l’aprenentatge i s’estableixen les bases de la formació professional dual, i la seva normativa de desplegament i a la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l’ocupació en l’àmbit laboral.
Tercer
Activitat que se subvenciona
El programa es divideix en dues línies:
En el marc de la línia 1 se subvencionaran els costs de formació associats al contracte de formació i aprenentatge.
En el marc de la línia 2 se subvencionaran els costs laborals incloses les cotitzacions dels participants sempre que estiguin contractats en la modalitat de formació i aprenentatge i hagi evidència que s’imparteix presencialment la formació vinculada a l’ocupació a través de centres de formació degudament acreditats i autoritzats per a la formació basada en certificats de professionalitat. Es compensaran els costs derivats de la tutorització obligada de cada treballador/a.
Quart
Crèdit assignat a la convocatòria
1. El crèdit assignat inicialment a aquesta convocatòria és de 7.000.000 € amb càrrec als pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, distribuïts de la manera següent:
Any 2018: 4.200.000,00 € que s’han de concedir amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma i, concretament, amb càrrec al centre de cost 76101, subprograma 322D08, capítol 4, FF 18020, de l’exercici 2018, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.
Any 2019: 2.800.000,00 € que s’han de concedir amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma i, concretament, amb càrrec al centre de cost 76101, subprograma 322D08, capítol 4, FF 19020, de l’exercici 2019, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.
Les partides del pressupost de despeses corresponents a cada una de les anualitats a les quals s’imputa aquesta convocatòria es finançaran mitjançant els fons del Ministeri d’Ocupació i Seguretat Social que anualment es distribueixen territorialment per la Conferència Sectorial d’Ocupació i Assumptes Laborals de cada un dels exercicis als quals afecti.
En el cas que alguna de les anualitats previstes en aquesta convocatòria excedeixi del finançament esmentat, haurà d’imputar-se amb càrrec a altres crèdits disponibles del Servei d’Ocupació de les Illes Balears corresponents a l’exercici del qual es tracti.
Aquesta resolució queda supeditada a l’existència de crèdit adequat i suficient en els exercicis pressupostaris del 2018 i 2019.
En aplicació de l’article 22.1 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i de l’article 15.2 c del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), quan l’import de les peticions efectuades sigui superior a la quantia que fixa aquesta convocatòria, es resoldran en règim de concurrència competitiva per ordre de puntuació i d’acord amb el procediment que estableixen els apartats corresponents d’aquesta convocatòria.
2. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin es pot augmentar l’import d’aquesta convocatòria.
Cinquè
Distribució del crèdit per illes i per especialitats formatives
1. El crèdit de 7.000.000 d’euros assignat inicialment a aquesta convocatòria per concedir subvencions per executar especialitats formatives s’ha de distribuir de manera percentual per illes, d’acord amb la mitjana de persones demandants d’ocupació durant l’exercici de 2016, de la manera següent:
|
Illa |
% atur 2016 |
Pressupost assignat |
|---|---|---|
|
Mallorca |
80,29 % |
5.620.300,00 € |
|
Menorca |
7,54 % |
527.800,00 € |
|
Eivissa |
11,63 % |
814.100,00 € |
|
Formentera |
0,54 % |
37.800,00 € |
La distribució pressupostària per sectors d’activitat és la següent:
|
Sectors |
Pressupost assignat sectors |
Especialitat formatives |
Pressupost assignat especialitats |
|
Industrials |
3.900.000,00 € |
|
|
|
|
|
Nàutica |
1.500.000,00 € |
|
|
|
Moble |
300.000,00 € |
|
|
|
Calçat |
500.000,00 € |
|
|
|
Bijuteria |
200.000,00 € |
|
|
|
Química |
200.000,00€ |
|
|
|
Energies renovables i eficiència energètica |
1.000.000,00 € |
|
|
|
Altres indústries |
200.000,00 € |
|
Agricultura |
300.000,00 € |
|
|
|
|
|
|
300.000,00 € |
|
TIC |
1.000.000,00 € |
|
|
|
|
|
Informàtica i comunicacions |
1.000.000,00 € |
|
Hoteleria i turisme |
800.000,00 € |
|
|
|
|
|
Cuina |
500.000,00 € |
|
|
|
Recepció i allotjament |
300.000,00 € |
|
Comerç |
500.000,00 € |
|
|
|
|
|
Comerç i màrqueting |
500.000,00 € |
|
Imatge i so |
200.000,00 € |
|
|
|
|
|
Imatge i so |
200.000,00 € |
|
Construcció |
300.000,00 € |
|
|
|
|
|
Construcció i obra civil |
300.000,00 € |
|
Total |
7.000.000,00 € |
|
7.000.000,00 € |
2. Si l’import de les sol·licituds presentades és inferior al crèdit assignat a cadascuna de les illes, el crèdit romanent es podrà redistribuir entre les altres de la manera següent:
a. Si el romanent correspon a l’illa de Formentera, el crèdit passarà a l’illa d’Eivissa, atesa la proximitat i amb l’objecte de cobrir les necessitats del territori.
b. Si el romanent correspon a l’illa d’Eivissa, el crèdit passarà a l’illa de Menorca i si el romanent correspon a l’illa de Menorca, el crèdit passarà a l’illa de Mallorca.
c. Si el romanent correspon a l’illa de Mallorca, el crèdit es distribuirà entre les altres illes en funció del pes relatiu de l’atur.
3. Si l’import de les sol·licituds presentades és inferior al crèdit assignat a cadascuna de les especialitats formatives, el crèdit romanent es podrà redistribuir a les altres especialitats, atenent sempre a l’ordre de prelació d’activitats econòmiques següent: nàutica, TIC, moble, calçat, bijuteria, energies renovables i eficiència energètica, química, altres indústries, agricultura ecològica, cuina, recepció, allotjament, comerç i màrqueting, imatge i so i construcció i obra civil.
Sisè
Entitats beneficiàries
1. En el marc d’aquesta convocatòria s’han de presentar de forma agrupada les entitats següents:
El compromís de prorrogar qualque contracte de formació i aprenentatge és compatible amb el compromís de noves contractacions a l’empara d’aquesta convocatòria.
Aquestes empreses hauran de tenir en la seva organització una àrea o un lloc de treball que desenvolupi les competències de la formació que s’ha programat pels contractes de formació i aprenentatge que es comprometin a formalitzar.
2. Obligatòriament les empreses i els centres de formació, han de presentar-se agrupades en el marc del que disposa l’article 11.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, excepte que l’empresa que es comprometi a fer les contractacions estigui degudament inscrita en el Registre de Centres i Entitats de Formació d’àmbit estatal, per impartir la formació en el marc dels contractes de formació i aprenentatge que cal subscriure.
Excepcionalment, es permetrà que una empresa que es comprometi a contractar treballadors en la modalitat de contracte de formació i aprenentatge es presenti individualment sempre que el SOIB disposi d’oferta formativa en l’especialitat que s’hagin de formar els treballadors i que existeixi romanent en el sector de què es tracti.
3. Les entitats anteriors han de fer constar en la sol·licitud els compromisos d’execució de cada una; així com, l’import de la subvenció que cal aplicar a cada un d’ells. Han de nomenar un/a representant únic/a de l’agrupació amb poders suficients per complir les obligacions, que com a beneficiari, corresponen a l’agrupació. Cada un dels membres de l’agrupació tindrà la consideració de beneficiari/ària de la subvenció.
Setè
Requisits del contracte
1. Els contractes per la formació i l’aprenentatge han de complir els requisits que estableix l’article 11.2 de la Llei de l’Estatut dels treballadors, text refós aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d’octubre, i en el Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desplega el contracte per a la formació i l’aprenentatge i s’estableixen les bases de la formació professional dual, com també les disposicions previstes en el conveni col·lectiu d’aplicació.
2. La contractació dels treballadors sota la modalitat de la formació i l’aprenentatge no pot suposar en cap cas la substitució de treballadors integrants de la plantilla de l’empresa. El nombre d’alumnes-treballadors contractats no podrà superar el de treballadors en plantilla de cada empresa.
Vuitè
Activitat formativa inclosa en el contracte
1. L’activitat formativa que s’ha de dur a terme en el marc del contracte per a la formació i l’aprenentatge ha d’estar vinculada necessàriament a l’oferta formativa dels certificats de professionalitat de l’ocupació relacionada amb l’ofici o el lloc de treball previst al contracte laboral, i ha de ser suficient per expedir almenys un certificat de professionalitat, que en el cas del sector de la construcció haurà de ser obligatòriament de nivell 3, sense perjudici que es puguin afegir mòduls formatius corresponents a unitats de competència d’altres certificats de professionalitat o formació complementària.
2. L’activitat formativa ha de respectar els percentatges prevists per a la formació dins el contracte de formació i aprenentatge.
3. La formació complementària ha de ser la prevista en el Catàleg d’Especialitats Formatives que es troba a disposició de les persones interessades en el web: <http://www.caib.es/microsites/ctreball/Soib/cercadorFitxer.html> i ha d’estar directament relacionada amb el certificat de professionalitat que complementa, excepte en el cas de les matèries transversals.
Tots els continguts de les accions que es programin han de tenir una coherència pel que fa a les ocupacions objecte del projecte mixt d’ocupació i formació.
Els docents que imparteixin els mòduls formatius corresponents a unitats de competència d’altres certificats de professionalitat han de reunir els requisits de competència docent que estableix l’article 13 del Reial decret 34/2008, modificat pel Reial decret 189/2013, de 15 de març, (BOE núm. 69, de 21 de març de 2013) i també el que s’estableix la disposició transitòria única del Reial decret esmentat.
4. Es poden programar accions formatives adreçades a l’obtenció d’algun carnet o certificació professional autoritzada per l’administració competent, sempre que sigui un requisit de l’ocupació, l’ofici o el lloc de treball previst i sigui formació del Catàleg d’Especialitats Formatives.
5. Els alumnes treballadors queden exempts de fer el mòdul de pràctiques professionals corresponents als certificats que s’imparteixin en el programa, tal com es recull al RD 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat en l’article 5 bis 4. A efecte de la programació, les hores corresponents a aquests mòduls s’han d’incorporar al treball efectiu.
6. La formació associada al contracte de formació i aprenentatge vinculada a certificats de professionalitat l’ha d’impartir de manera presencial un centre acreditat en el registre de centres i entitats de formació del SOIB. Pel que fa a la formació complementària s’ha de preveure amb anterioritat i l’ha d’impartir un centre inscrit en el registre estatal de centres i entitats de formació.
7. Les empreses tindran concertada la formació amb l’entitat de formació amb què hagi signat un conveni/contracte/acord de col·laboració, d’acord amb el model anomenat “Acord/contracte/conveni de col·laboració entre l’empresa i el centre de formació” que es troba al web <http://www.soib.es>. També es podrà impartir en la mateixa empresa sempre que estigui inscrita i/o acreditada d’acord amb el que estableix l’article 18.4 del Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre.
8. L’empresa sempre ha de designar un tutor que faci un seguiment adequat de l’aprenentatge dels joves, d’acord amb l’article 12 de l’Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre, i que s’ha de coordinar amb l’entitat acreditada per impartir la formació si ha concertat la formació amb una entitat especialitzada i acreditada. S’haurà d’acreditar que el tutor d’empresa disposa de la qualificació i experiència professional adequada, adjuntant a la sol·licitud de subvenció la documentació que es preveu en el punt quinzè 5 d’aquesta convocatòria.
El tutor d’empresa podrà tenir al seu càrrec un màxim de tres alumnes-treballadors.
9. En el cas de pròrrogues de contractes, la formació haurà d’estar vinculada a l’obtenció d’una acreditació parcial acumulable, en el cas que l’alumne/a-treballador/a no hagi pogut superar durant el primer any tots els mòduls formatius del certificat, o a un certificat de professionalitat del mateix nivell o superior de la mateixa família i àrea professional.
Novè
Import màxim subvencionable
L’import màxim de la subvenció s’ha de determinar d’acord amb el pressupost que presenti l’entitat i que ha d’anar destinat a cobrir els conceptes següents:
1. Costs dels contractes dels alumnes- treballadors:
Les empreses amb activitat econòmica dins els sectors d’agricultura ecològica, industrials (nàutica, calçat, moble, bijuteria, energies renovables i eficiència energètica, química, altres indústries, etc.) i de TIC poden imputar a aquest concepte el 100 % dels costs salarials derivats de la contractació dels alumnes-treballadors mitjançant el contracte per a la formació i l’aprenentatge. S’ha de subvencionar el salari brut que els correspongui d’acord amb el conveni col·lectiu aplicable, en proporció a la jornada de treball efectiu i les quotes a càrrec de l’ocupador a la Seguretat Social.
En el cas que es prevegin pròrrogues dels contractes formalitzats a l’empara de la convocatòria aprovada mitjançant Resolució de 15 de desembre de 2016 per executar un programa de formació dual basat en un règim d’alternança amb l’ocupació en empreses de sectors estratègics (BOIB núm. 158, de 17 de desembre) les empreses amb aquestes activitats econòmiques poden imputar a aquest concepte el 75% dels costs salarials derivats de la pròrroga de la contractació dels alumnes-treballadors mitjançant el contracte per a la formació i l’aprenentatge.
Les empreses amb activitat econòmica en els sectors turisme i hoteleria, concretament cuina, recepció i allotjament, de comerç, d’imatge i so i de construcció i obra civil poden imputar a aquest concepte els costs salarials derivats de la contractació dels alumnes-treballadors mitjançant el contracte per a la formació i l’aprenentatge en un percentatge del 25 %. S’ha de subvencionar el tant per cent esmentat del salari brut que els correspongui d’acord amb el conveni col·lectiu aplicable, en proporció a la jornada de treball efectiu i de les quotes a càrrec de l’ocupador/a a la Seguretat Social.
2. Costs dels tutors d’empresa:
S’ha de subvencionar un import de 60 € per mes i alumne/a contractat/da a través del contracte per la formació i aprenentatge.
3. Costs de formació:
Pels costs derivats de la formació del contracte per la formació i l’aprenentatge, s’ha de subvencionar un import resultant del producte del nombre de treballadors pel total d’hores de formació i per l’import del mòdul econòmic de 8 €.
Desè
Persones que es poden contractar i procés de selecció
1. El contracte per a la formació i l’aprenentatge s’ha d’haver subscrit amb persones joves majors de 16 i menors de 30 anys registrades com a persones aturades en el SOIB, que no tinguin la qualificació professional requerida, obtinguda i reconeguda pel sistema de formació professional per a l’ocupació o pel sistema educatiu, per concertar un contracte en pràctiques per al lloc de treball o per a l’ocupació objecte del contracte. S’exceptua el requisit que la persona estigui registrada com a aturada en el SOIB quan el projecte prevegi la pròrroga de contractes ja formalitzats a l’empara de la convocatòria aprovada mitjançant Resolució de 15 de desembre de 2016 per executar un programa de formació dual basat en un règim d’alternança amb l’ocupació en empreses de sectors estratègics (BOIB núm. 158, de 17 de desembre) i legalment es pugui formalitzar aquesta pròrroga.
A més, aquestes persones han de complir tots els requisits d’accés als certificats de professionalitat establerts en la normativa que els regula, d’acord amb el que disposa l’article 4.1 segon paràgraf de l’Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre, per la qual es regulen els aspectes formatius del contracte per a la formació i l’aprenentatge, en desenvolupament del Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desenvolupa el contracte per a la formació i l’aprenentatge i s’estableixen les bases de la formació professional dual.
2. A fi i efecte de dur a terme la preselecció dels alumnes-treballadors, el SOIB enviarà a les empreses una llista de les persones que compleixen els requisits, prèvia sol·licitud, i la selecció final l’ha de dur a terme l’empresa. S’haurà de seguir, en aquest punt, el protocol d’actuació que té aprovat el Departament d’Orientació i Intermediació del SOIB i, per tant, s’haurà de presentar l’oferta de treball en el SOIB.
Sempre que compleixin els requisits exigits per la convocatòria, l’empresa podrà ampliar la llista de candidats facilitada pel SOIB.
Onzè
Exclusions
1. No poden ser beneficiàries d’aquestes subvencions les empreses que desenvolupin activitats en els sectors que estableix l’article 1.1 del Reglament (CE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat als ajuts de mínims (DOUE L 352, de 24 de desembre), i les empreses en crisi, tal com es defineixen en les directrius comunitàries sobre ajuts estatals de salvament i de reestructuració d’empreses en crisi (DOUE C244, d’1 d’octubre).
2. No poden ser beneficiàries les entitats en les quals es doni alguna de les circumstàncies relacionades en l’article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i en l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d’agost ).
Així com les que no compleixin el règim de mínims que s’estableixen a l’apartat 23 d’aquesta convocatòria.
Dotzè
Contractes exclosos
S’exclouen dels ajuts els contractes per la formació i l’aprenentatge que, d’acord amb l’article 6.1 de la Llei 43/2006, de 29 de desembre, per a la millora del creixement i de l’ocupació, es trobin en algun dels supòsits següents:
a. Els contractes subscrits amb la o el cònjuge, ascendents, descendents i altres familiars per consanguinitat o afinitat, fins al segon grau inclòs, de la persona empresària o de qui exerceixi càrrecs de direcció, o sigui membre dels òrgans d’administració de les empreses que revesteixin la forma jurídica de societat, com també els que s’efectuïn amb aquests, excepte quan es tracti d’un/a treballador/a autònom/a que contracti per compte d’altri fills menors de 30 anys, tant si hi conviuen com si no, o quan es tracti d’una persona treballadora autònoma sense assalariats que contracti un únic familiar menor de 45 anys amb el qual no convisqui ni estigui a càrrec seu.
b. Contractacions efectuades amb treballadors o treballadores que en els 24 mesos anteriors a la data de contractació hagin prestat serveis en la mateixa empresa, grup d’empreses o entitat per mitjà d’un contracte indefinit o fix discontinu o en els darrer sis mesos per mitjà d’un contracte de durada determinada o temporal o per mitjà d’un contracte formatiu, de relleu o de substitució per jubilació.
c. Aquesta exclusió també s’ha d’aplicar en els casos de vinculació laboral anterior del treballador o la treballadora amb empreses en què l’empresa que sol·licita l’ajut hagi succeït a l’empara de l’article 44 del Text refós de la Llei de l’Estatut dels treballadors.
d. Les contractacions amb persones que hagin acabat una relació laboral de caràcter indefinit o fix discontinu en una altra empresa en el termini dels tres mesos previs a la subscripció del contracte pel qual se sol·licita la subvenció, excepte en els supòsits que l’extinció de la relació laboral hagi estat conseqüència d’un acomiadament reconegut o declarat improcedent o per alguna de les causes que preveuen els articles 51, 57. bis i 52 c del Text refós de la Llei de l’Estatut dels treballadors.
e. Els supòsits de contractes de treballadores o treballadors que hagin estat objecte de cessió entre empreses d’un mateix grup.
Tretzè
Àmbit territorial i temporal d’aplicació
1. Perquè les empreses es puguin beneficiar dels ajuts és necessari que tinguin el centre de treball on presta serveis la persona contractada a la comunitat autònoma de les Illes Balears.
2. Són subvencionables els costs laborals, de tutorització, i de formació, de les contractacions formalitzades un cop es dicti la resolució de concessió de la subvenció i mentre duri el contracte de formació i aprenentatge. En cap cas s’han de subvencionar les despeses de formació d’accions formatives iniciades abans que es dicti la resolució de concessió de la subvenció corresponent.
3. Les accions formatives dels contractes han d’haver estat iniciades abans que hagi transcorregut un mes des de l’inici de la contractació en la modalitat de formació i aprenentatge.
4. Sempre que el conveni laboral del sector ho permeti, el contracte per a la formació i l’aprenentatge tindrà una durada mínima de 6 mesos i màxima d’un any.
Catorzè
Termini i model de presentació de les sol·licituds
1. S’ha de presentar una sol·licitud per projecte i s’ha de formalitzar en els models que s’adjunten com a annexos d’aquesta Resolució i que es troben a disposició de les persones interessades a l’adreça d’Internet <http://www.soib.es>.
2. Les sol·licituds s’han de presentar en el Registre General del SOIB o per qualsevol de les formes que estableix l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
3. En cas de presentar la sol·licitud davant una oficina de Correus, s’ha de fer amb sobre obert, perquè el funcionari o la funcionària de Correus la dati i la segelli abans de certificar-la, segons el que estableix l’article 31 del RD 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual es regula la prestació dels serveis postals (BOE 313, de 31 de desembre).
4. Si la sol·licitud es lliura en un lloc diferent de la seu del SOIB, s’ha d’enviar per fax el full amb el segell d’entrada dins termini al SOIB, durant les 24 hores següents que acabi el termini hàbil. Així mateix, si s’envia per correu certificat, també s’ha de trametre al fax número 971176342 el full de la sol·licitud amb el segell de correus en què consti la tramesa dins termini.
5. D’acord amb l’article 68 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits en aquesta Resolució, s’ha de requerir la persona interessada perquè, en el termini de deu dies hàbils, esmeni l’error o presenti els documents necessaris, amb la indicació que, si no ho fa, s’ha de considerar que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s’ha de dictar en els termes que preveu l’article 21 d’aquesta mateixa Llei.
6. Quan la persona sol·licitant inclogui el número de fax en la sol·licitud, s’entén que l’aporta perquè li notifiquin per aquest mitjà els actes de tràmit, la qual cosa es pot fer a l’efecte que regula l’article 40 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre. Es poden dur a terme les notificacions que es derivin d’aquest procediment per via telemàtica sempre que la persona sol·licitant aporti en la sol·licitud la seva adreça de correu electrònic i consenti expressament a usar aquest mitjà.
7. El termini per presentar les sol·licituds és del 20 de setembre al 6 de novembre de 2017.
Quinzè
Documentació general
Juntament amb la sol·licitud, s’ha d’adjuntar la documentació següent:
1. El projecte d’acord amb el model que es troba a l’adreça d’Internet <http://www.soib.es/> (annex 1)
2. La documentació identificativa de la personalitat dels que sol·liciten la subvenció i acreditativa de poder suficient per actuar en representació de l’entitat.
3. El currículum de la persona o persones designades com a tutor o tutors d’empresa.
4. D’acord amb el model establert com a Annex 2, la declaració responsable de:
D’acord amb el que estableix l’article 23 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i l’article 69 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, l’Administració pot requerir al/a la sol·licitant de l’ajut els documents que acreditin la veracitat de les dades contingudes a la seva Declaració responsable.
D’acord amb el que estableix l’article 4 del Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, no és necessari adjuntar documentació en cas que ja estigui en poder del SOIB per haver-la aportada en convocatòries anteriors. En aquest cas, el sol·licitant ha de fer constar en la sol·licitud l’expedient en el qual es troba la documentació fent servir el model que figura com a Annex 1- Model de Comunicació Identificativa de la documentació en poder de l’Administració, al Decret esmentat.
D’acord amb l’article 28.2 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques la signatura de la sol·licitud d’ajuts implica l’autorització perquè el Servei d’Ocupació de les Illes Balears pugui obtenir el certificat telemàtic de la Seguretat Social que acrediti que l’entitat que sol·licita la subvenció està al corrent de les seves obligacions, llevat que la persona interessada s’hi manifesti en contra expressament. En aquest cas, ha d’aportar la documentació acreditativa d’estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social, juntament amb la sol·licitud d’ajuts.
De conformitat amb la disposició addicional tercera de la Llei 24/2005, de 18 de novembre, de reformes per a l’impuls de la productivitat, la signatura de la sol·licitud d’ajuts implica l’autorització perquè el Servei d’Ocupació de les Illes Balears pugui obtenir de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària la informació relativa al compliment de les obligacions tributàries, llevat que la persona interessada s’hi manifesti en contra expressament. En aquest cas, ha d’aportar la documentació acreditativa d’estar al corrent de les obligacions tributàries amb l’Administració estatal, juntament amb la sol·licitud d’ajuts.
5. En cas que es concerti la formació amb una entitat de formació, s’ha d’indicar en la sol·licitud i s’ha d’aportar el contracte o conveni de col·laboració d’acord amb els continguts mínims següents:
a. Identificació de les parts (raó social, NIF, càrrec, nom, domicili social i tipus d’empresa).
b. Nombre de contractes de formació i aprenentatge que ha de formalitzar l’empresa, lloc que s’ha de cobrir i la durada.
c. Perfil de les persones que s’han de contractar.
d. Activitat formativa que ha d’executar l’entitat de formació.
e. L’entitat de formació es compromet a què el personal docent compleixi els requisits que estableix la normativa.
f. L’entitat de formació es compromet a facilitar a la beneficiària la informació que requereix el SOIB sobre alumnes, docents, accions formatives, indicadors i justificació econòmica de l’acció formativa.
g. Vigència de la relació contractual.
h. Condicionament de l’efectivitat del contracte a l’atorgament de la subvenció.
i. Signatura de les parts.
Si el contracte o conveni encara no està signat per les dues parts, en espera de l’atorgament de la subvenció, es pot presentar un preacord o document proforma, amb els mateixos continguts mínims.
Setzè
Instrucció i resolució del procediment
1. El procediment per concedir les subvencions que estableix aquesta Resolució s’ha d’iniciar sempre d’ofici i de la manera següent:
a. L’òrgan competent per instruir el procediment és el director del SOIB, que ha de dur a terme d’ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s’ha de pronunciar la resolució.
b. Una vegada revisades les sol·licituds que s’hagin presentat i un cop fetes les esmenes pertinents, s’ha de reunir la Comissió Avaluadora, formada pels membres que s’indiquen a continuació, i que ha de procurar en la mesura que sigui possible (d’acord amb les disponibilitats del personal existent) una presència equilibrada d’homes i dones:
— Presidència:
Titular: la cap del Servei de Formació del SOIB que en cas d’absència, vacant o malaltia serà substituïda per la cap del Departament de Formació i Ocupació.
— Secretaria:
Titular: el/la cap de Secció IV del SOIB.
Suplent: un/a tècnic/a del Servei de Formació del SOIB.
El secretari o la secretària actua amb veu, però sense vot.
— Vocalies:
Vocals primer/a, segon/a i tercer/a: tres tècnics /tècniques del SOIB. En casos d’absència, vacant o malaltia aquests vocals poden ser substituïts per altres tècnics/tècniques del SOIB.
Aquesta Comissió, que ha de valorar les sol·licituds d’acord amb els criteris que estableix l’apartat 17 d’aquesta Resolució, pot sol·licitar tots els aclariments que consideri oportuns i ha de redactar un informe que ha de servir de base a la proposta de concessió o de denegació de la subvenció.
Quan l’import de la subvenció que resulti de l’informe emès per la Comissió Avaluadora sigui inferior a l’import sol·licitat, l’entitat beneficiària, en el tràmit d’audiència de 10 dies hàbils, que és previ a la proposta de resolució, pot modificar la sol·licitud inicial per ajustar-se a l’import de la subvenció susceptible d’atorgament.
Transcorregut el termini del tràmit d’audiència s’ha de reunir la Comissió Avaluadora i, si escau, s’ha de redactar un informe definitiu que ha de servir de base al director del SOIB, per efectuar la proposta de resolució.
Es pot prescindir del tràmit d’audiència quan no figurin en el procediment ni siguin tinguts en compte altres fets ni altres al·legacions que els formulats pels interessats.
c. Tenint en compte l’informe de la Comissió Avaluadora, el director del SOIB ha de fer la proposta de resolució. En el termini de 10 dies hàbils, l’entitat pot acceptar o renunciar la proposta de resolució provisional. Si transcorre el termini i l’entitat no ha expressat la seva voluntat s’entendrà que accepta la subvenció en els termes assenyalats a la proposta.
d. El president del SOIB, atesa la proposta de resolució, en el marc de les disponibilitats pressupostàries, i en el termini màxim de tres mesos ha de dictar una resolució d’aprovació o de denegació degudament motivada.
e. El termini màxim per resoldre i notificar les resolucions és de tres mesos. Aquestes resolucions s’han de notificar individualment. En haver transcorregut aquest termini sense que s’hagi dictat una resolució expressa, la petició s’ha d’entendre desestimada.
2. D’acord amb la disposició addicional sisena de l’Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre, per la qual es regulen els aspectes formatius del contracte per la formació i l’aprenentatge, la resolució de concessió de la subvenció ha de dur implícita l’autorització d’inici de l’activitat formativa.
3. Un cop concedida la subvenció l’entitat ha de formalitzar els contractes entre l’1 de gener i el 31 de maig de 2018.
Dissetè
Criteris de valoració
1. Les perspectives d’ocupació de les persones participants (de 0 a 30 punts), d’acord amb l’article 6.2 a de l’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats, de 10 d’octubre de 2013, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d’ocupació gestionades pel Servei d’Ocupació de les Illes Balears:
a. Acords amb empreses i entitats privades:
b. Descripció d’actuacions concretes per aconseguir la inserció laboral posterior (0 a 5 punts)
2. Es preveu la pròrroga de contractes de formació i aprenentatge formalitzats a l’empara de la Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria, president del SOIB, de 15 de desembre de 2016, per la qual s’aprova la convocatòria per a la concessió de subvencions per executar un programa de formació dual basat en un règim d’alternança amb l’ocupació en empreses de sectors estratègics (BOIB núm. 158, de 17 de desembre), d’acord amb l’article 6.2 a de l’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats, de 10 d’octubre de 2013, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d’ocupació gestionades pel Servei d’Ocupació de les Illes Balears (0 a 10 punts):
3. Qualitat i coherència interna en el desenvolupament de la proposta tècnica, d’acord amb l’article 6.2 b de l’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats, de 10 d’octubre de 2013, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d’ocupació gestionades pel Servei d’Ocupació de les Illes Balears (0 a 10 punts):
a. Qualitat (5 punts):
L’entitat de formació disposa d’una certificació de qualitat que inclogui l’activitat de formació en vigor expedida per un organisme certificador degudament acreditat davant l’Entitat Nacional d’Acreditació (ENAC) i ho acredita de manera documental mitjançant còpia compulsada de la certificació.
b. Motivació de l’oferta formativa programada en relació amb les necessitats del mercat laboral de treball en el sector de què es tracti (0 a 5 punts):
4. La capacitat tècnica o l’experiència desenvolupada per poder dur a terme el projecte o l’activitat (de 0 a 15 punts), d’acord amb l’article 6.2 c de l’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats, de 10 d’octubre de 2013, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d’ocupació gestionades pel Servei d’Ocupació de les Illes Balears:
a. Experiència acreditada de l’entitat formativa en la impartició de totes les especialitats formatives que s’han d’impartir en els darrers 5 anys (10 punts)
b. Experiència acreditada de l’entitat formativa en la impartició d’alguna de les especialitats formatives a impartir en els darrers 5 anys (5 punts)
5. Quan el SOIB determini l’existència d’una situació de desigualtat d’oportunitats entre homes i dones en l’àmbit de l’actuació de l’activitat subvencionada, s’ha de valorar la incorporació de l’impacte de gènere del projecte (de 0 a 10 punts), d’acord amb l’article 6.2 d de l’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats, de 10 d’octubre de 2013, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d’ocupació gestionades pel Servei d’Ocupació de les Illes Balears:
a. Compromís de presència equilibrada de ambdós sexes entre els alumnes treballadors (3 punts).
b. Preveu més d’una actuació d’efectiva consecució de la igualtat prevista en l’article 35 de la Llei orgànica 3/2007 de mesures per a la igualtat efectiva entre homes i dones (7 punts).
Divuitè
Forma de pagament
1. D’acord amb el que estableix l’article 6.8 de la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l’Ocupació en l’àmbit laboral aplicable en virtut de la disposició transitòria primera, i d’acord amb els articles 25.2 a i 25.3 b del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la proposta de pagament s’ha de tramitar de la manera següent:
a. Un 60 % en concepte de bestreta, dins l’exercici 2018, un cop acreditat l’inici dels contractes amb la presentació d’una sol·licitud d’abonament i còpia dels contractes formalitzats. D’acord amb l’article 25.3 b del Decret 75/2004 esmentat, s’eximeix els beneficiaris de presentar-ne garantia.
b. Un màxim del 40 % de l’import subvencionat dins l’any 2019, un cop l’entitat hagi justificat i el SOIB hagi revisat la justificació dels costs d’acord amb la documentació fixada en l’apartat 19 d’aquesta convocatòria i el SOIB l’ha revisada. Si l’entitat beneficiària no està donada d’alta com a tercer en el sistema comptable SAP, ha de presentar el model de document anomenat «Declaració responsable de veracitat de les dades bancàries aportades» que es troba a disposició de les entitats interessades en el web <www.soib.es/>.
Dinovè
Forma de justificació
En el termini d’un mes des de l’acabament del període subvencionat del darrer contracte objecte de subvenció, amb els models que es troben a disposició de les persones interessades a l’adreça d’Internet <www.soib.es>, les entitats beneficiàries han de presentar la justificació que acrediti l’execució de la despesa de la manera següent:
Una memòria d’actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, i hi ha d’indicar les activitats dutes a terme i els resultats obtinguts.
1. Pel que fa al costs laborals derivats dels contractes de formació i aprenentatge laborals subscrit, s’ha de presentar:
La justificació de pagaments de nòmines s’ha de presentar per l’import líquid d’aquests i, és necessari presentar el desglossament per treballador/a.
Els imports de les retencions que figuren en les nòmines s’han d’acreditar mitjançant l’aportació dels document d’ingrés a Hisenda de les retencions practicades en concepte d’IRPF.
Es considerarà documentació justificativa per acreditar el pagament, els extractes bancaris o d’altres documents equivalents que permetin seguir una pista d’auditoria adequada.
2. La justificació dels costs de la formació associada al contracte subvencionat s’ha de dur a terme mitjançant el sistema de mòduls i ha d’incloure una declaració responsable de la persona beneficiària sobre el nombre d’hores formatives dutes a terme amb cada treballador/a contractat/da d’acord amb el contingut d’hores previstes a l’acord formatiu del contracte, així com el detall d’altres ingressos o subvencions que hagin finançat l’activitat subvencionada amb indicació de l’import i la procedència, acompanyada de les llistes d’assistència dels alumnes, i de les actes d’avaluació signades pel centre formatiu. Aquesta documentació l’ha de validar el SOIB.
Les entitats beneficiàries de les subvencions han de tenir a la seu de l’entitat i a disposició de l’Administració la informació de cada alumne/a treballador/a, en la qual han de constar les hores de formació, la data d’alta i la de baixa i, en qualsevol cas, la conformitat o la signatura de l’alumne/a o de la persona que el/la representi.
Quan no es presenti la documentació justificativa a què fa referència aquest apartat, l’òrgan competent ha de requerir la persona beneficiària perquè l’aporti en un termini improrrogable de 15 dies. Transcorregut aquest termini, el fet de no presentar la justificació té com a conseqüència la pèrdua del dret a cobrar la subvenció o l’inici d’un procediment de reintegrament, d’acord amb el que estableixen l’article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i els articles 44 i 45 del Text refós de la Llei de subvencions.
Vintè
Baixes d’alumnes treballadors
En cas de baixa voluntària d’alumnes treballadors, aquests s’han de poder substituir per una altra persona, sempre que pugui obtenir amb aprofitament algun mòdul formatiu.
Vint-i-unè
Modificació de la Resolució
L’entitat beneficiària pot sol·licitar, amb posterioritat a la resolució de concessió i prèviament a l’acabament del termini màxim d’execució, la modificació del contingut de la resolució per raó de la concurrència de circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin l’alteració de les condicions d’execució de l’activitat subvencionada. En aquests casos, l’òrgan concedent pot autoritzar-ne l’alteració mitjançant la modificació de la resolució de concessió, sempre que no impliqui un increment de la quantia de la subvenció concedida inicialment, ni tingui caràcter essencial, ni alteri substancialment la finalitat per la qual es va concedir, i sempre que no es perjudiquin drets de tercers.
Vint-i-dosè
Informació i publicitat
Tota la publicitat, documentació escrita, els anuncis o la senyalització exterior, com també qualsevol tipus d’informació en suport electrònic, informàtic o telemàtic que es derivi d’aquesta activitat, ha d’estar, com a mínim, en català i s’hi ha d’utilitzar un llenguatge inclusiu d’homes i de dones. També s’hi ha de fer constar la participació del SOIB, amb la referència “SOIB DUAL SECTORS ESTRATÈGICS” i el cofinançament del Servei Públic d’Ocupació Estatal (SEPE) mitjançant la incorporació d’elements identificatius d’aquests organismes d’acord amb el que estableix l’annex «Logotips», que està a disposició de les entitats al lloc web <http://www.soib.es>. Així mateix, l’entitat hi pot fer constar els seus elements identificatius en la mateixa grandària o amb una grandària menor que la dels logotips del SOIB i el SEPE. Pel que fa al logotip del SEPE, s’han de seguir els criteris fixats en l’annex IV de ESS/1857/2016, de 5 de desembre, per la qual es distribueix territorialment per a l’exercici econòmic 2016, per a la seva gestió per les comunitats autònomes amb competències assumides, subvencions de l’àmbit laboral finançades amb càrrec als pressuposts generals de l’Estat (BOE núm. 295, de 7 de desembre) o a la norma que substitueixi l’Ordre esmentada.
Tota la publicitat o difusió en qualsevol mitjà s’ha de presentar al SOIB amb un mínim de cinc dies hàbils abans de fer-la pública, i se n’ha d’assenyalar el text així com el disseny de la publicitat que es vol fer, juntament amb el nom dels mitjans en què es farà la difusió, els dies i les hores. En cas de detectar-hi irregularitats, el SOIB ho ha de comunicar a l’entitat beneficiària perquè les esmeni.
Vint-i- tresè
Acreditació de la qualificació
1. La qualificació o la competència professional adquirida ha de ser objecte d’acreditació en els termes prevists en la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l’ocupació en l’àmbit laboral, en el Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, per la qual es desenvolupa la Llei 30/2015, de 9 de setembre, i altra normativa d’aplicació.
2. El desenvolupament de la formació ha de respectar els continguts dels mòduls formatius i els requisits que es determinen en els reials decrets que regulen els certificats de professionalitat. Aquesta formació s’ha d’acreditar mitjançant l’expedició del certificat de professionalitat corresponent o de les seves acreditacions parcials acumulables. El certificat de professionalitat s’ha d’expedir quan s’hagin superat tots els mòduls formatius corresponents a la totalitat d’unitats de competència en les quals s’estructuri. Les acreditacions parcials acumulables s’expediran quan s’hagi superat els mòduls formatius corresponents a una o alguna d’aquestes unitats de competència.
3. Pel que fa a la formació no vinculada a l’oferta formativa dels certificats de professionalitat, el SOIB ha de lliurar a l’alumne/a que acabi l’acció formativa un certificat d’assistència i a l’alumne/a que superi la formació amb avaluació positiva, un diploma acreditatiu.
4. Aquesta formació ha de complir els requisits establerts en el Reial decret 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat i en els reials decrets que regulin els certificats de professionalitat corresponents.
Vint-i-quatrè
Règim de mínims
1. Els ajuts d’aquesta convocatòria estan sotmesos al règim de mínims en els termes que estableix el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat CE als ajuts de mínims (DOUE núm. L352, de 24 de desembre). Aquesta circumstància s’ha de fer constar expressament en la resolució de concessió de subvencions.
2. A aquest efecte, les empreses sol·licitants han d’aportar també una declaració sobre tots els ajuts de mínims rebuts durant els tres anys anteriors a la data de la sol·licitud, com també els sol·licitats pendents de resoldre o, quan pertoqui, una declaració de no haver-ne sol·licitat cap, com estableix l’apartat quinzè d’aquesta convocatòria.
3. L’import màxim total d’ajuts públics atorgat en concepte d’ajuts que una empresa pot rebre durant un període mínims de tres anys, a partir de la concessió del primer ajut d’aquesta mena, no pot superar la quantitat de dos-cents mil euros (200.000 €), a excepció dels supòsits d’empreses que operin en el sector de transport per carretera, en què l’ajut total de mínims concedit no pot ser superior a 100.000 € en un període de tres anys, d’acord amb el que disposa el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre, abans esmentat.
Vint-i-cinquè
Règim de compatibilitats
1. L’import de les subvencions concedides no pot ser en cap cas d’una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d’altres administracions públiques o d’altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, superi el cost de l’activitat que ha de desenvolupar l’entitat beneficiària.
En el supòsit d’acumulació d’ajuts, l’import total dels ajuts ha de respectar els límits de quantia fixats en aquesta convocatòria.
2. Les subvencions són incompatibles amb els beneficis fiscals i bonificacions a la Seguretat Social prevists en els programes estatals de foment de l’ocupació.
3. En tot cas, les situacions noves que es puguin produir en relació amb noves sol·licituds o concessions de subvencions i ajuts s’han de notificar al SOIB en un termini de tres dies comptadors des que es concedeixi la subvenció o s’efectuïn noves sol·licituds d’ajuts.
Vint-i-sisè
Revocació i reintegrament de les subvencions
1. L’alteració, intencionada o no, de les condicions que s’han tingut en compte per concedir la subvenció, l’incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir l’entitat beneficiària o qualsevol altre incompliment del règim jurídic de les subvencions i, en tot cas, l’obtenció de subvencions incompatibles, prèviament o posteriorment a la resolució de concessió, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada i, si escau, de reintegrament de les quantitats percebudes per l’entitat, d’acord amb el que estableix el Decret legislatiu 2/2005.
2. Són causes específiques de revocació total les següents:
a. No comunicar que s’han concertat la preparació i la impartició de l’acció formativa en la documentació de la sol·licitud de la subvenció de manera explícita, i el centre que ha impartit l’acció, degudament autoritzada, suposa la revocació total de la subvenció.
b. Executar les accions formatives sense disposar dels requisits que exigeix la normativa reguladora per impartir l’especialitat.
3. Incomplir de manera parcial els requisits o les obligacions de les entitats beneficiàries, executar incorrectament les accions que es posin de manifest en la verificació administrativa o en el seguiment in situ de les accions subvencionades, així com també justificar una quantia inferior a la quantia atorgada inicialment, impliquen l’inici d’un procediment de revocació parcial de les subvencions concedides, la qual cosa pot comportar la minoració de l’import pendent de pagament i/o el reintegrament parcial per part de l’entitat beneficiària, de les quantitats pagades amb els interessos de demora corresponents.
4. A aquest efecte, s’ha de tenir en compte el principi general de proporcionalitat, com també la resta de criteris de gradació que consten a les bases.
Vint-i-setè
Obligacions de les entitats beneficiàries
Sense perjudici de les obligacions generals establertes en l’article 11 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears i a les bases reguladores de la subvenció, les entitats beneficiàries estan obligades a:
Vint-i-vuitè
Control i seguiment
1. El SOIB ha de dur a terme periòdicament controls de seguiment a les persones beneficiàries dels ajuts i subvencions atorgats de conformitat amb aquesta convocatòria, a fi de garantir el compliment de les obligacions imposades. Aquestes persones han de facilitar, en qualsevol moment i dins el termini que es disposi, la documentació que se’ls requereixi.
2. A aquest efecte, el SOIB durà a terme visites in situ de les accions formatives, i es poden fer les comprovacions oportunes mitjançant els informes de vida laboral que emet la Tresoreria General de la Seguretat Social, excepte en el supòsit que la persona afectada n’hagi denegat expressament el consentiment. En aquest cas la beneficiària o el beneficiari haurà de presentar un informe de vida laboral emès per la Tresoreria General de la Seguretat Social.
3. Igualment, la persona beneficiària s’ha de sotmetre a les actuacions de comprovació que ha d’efectuar la Inspecció de Treball i Seguretat Social i a les de control financer que corresponguin.
4. L’empresa ha de presentar la mitjana de la plantilla de tots els centres de treball de l’empresa en el termini de 15 dies hàbil un cop hagi acabat la relació laboral de la/les persona/es treballadora/es contractada/des.
Vint-i-novè
Despeses subvencionables
1. Es consideren despeses subvencionables les que de manera indubtable responguin a la naturalesa de l’activitat subvencionada, resultin estrictament necessàries, que s’hagin realitzat durant el període d’execució de l’actuació i hagin estat efectivament pagades per la persona beneficiària abans de la presentació de la justificació econòmica.
2. En cap cas el cost de les despeses subvencionables pot ser superior al valor de mercat.
Trentè
Interpretació i execució
La persona titular de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, president/a del SOIB pot dictar les resolucions, circulars i instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.
Trenta-unè
Efectes
Aquesta Resolució esdevé efectiva des de l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Trenta-dosè
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la persona titular de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, president del SOIB en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposen l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d’abril), i l’article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú (BOE núm. 236, de 2 d’octubre).
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que estableix l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 14 d’agost de 2017
El conseller de Treball, Comerç i Indústria i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears
Per absència
(Resolució de 19/12/2016, BOIB núm. 164 de 31 de desembre)
El vicepresident del SOIB
Jaume Colom Adrover